Pedagógusok Lapja, 1984 (40. évfolyam, 1-24. szám)

1984-05-08 / 9. szám

Tanulságos mesekön­yv Iskolánkban az olvasókönyv kiegészítéseként évente más-más mesekönyvet használtatunk ta­nulóinkkal. Ebben az évben is­merkedtem meg Herke Rózsa Ördög című munkájával. Elolva­sása után az ötletes, kedves „ku­tya-önéletrajzot” a szülők figyel­mébe ajánlottam. Herke Rózsa könyvének min­den fejezete nevelő erejű. Jól kapcsolódik a környezetismereti anyag egyes részeihez is. Él­­ményszerűen ad képet a falu, a város életéről. Felhívja a figyel­met a közlekedési szabályok megtartására, a veszélyek elke­rülésére, a fürdésre javasolt he­lyeken óvatosságot javasol, meg­említve, hogy milyen fontos az úszni tudás. Szeretetre, egymás megbecsülésére, az idősek tiszte­letére, a gyengék támogatására, az értékek megőrzésére nevel. Minden fejezete kerek egész, a gyerekek megértik és önállóan el is tudják mondani, amit ol­vastak. Többször örökítették meg rajzban, vagy egyes szereplőket agyagból formáltak meg, más alkalommal pedig eljátszották az Ördög kutyussal történteket. Kü­lön értéke a könyvnek az, hogy a betűk jól láthatók, és a gyer­mekek számára megfelelő mére­tűek. Dr. Sztopa Gyuláné Versek gyermekeknek A Holdrajzóra című gyűjte­mény tizenhárom szabolcs-szat­mári költő összesen kilencvenha versét fogja egybe. Kiadója és kivitelezője a Móricz Zsigmond Megyei Könyvtár. A szerkesztő munkát Katona Béla, a lektori Baka István végezte, a borító Huszár István készítette. A meg­jelenés a Hazafias Népfront és a pedagógus-szakszervezet támoga­tásával vált lehetségessé. Az egymást követő versek mind mondanivalójukkal,­’ mind képi világukkal közel állnak ' a gyermekekhez. A legjobbak töb­bet nyújtanak a kedves hangulat megragadásánál. Arra is képe­sek, hogy tanítsák, neveljék gyer­mekolvasójukat. Talán éppen azért, mert a költők többsége hi­vatásszerűen foglalkozik gyerme­kekkel, s az igazi pedagógus­szándék nyomot hagy a versi eszközökön. Mester Attila, Bod­nár István, Madár János, Udud István és Jánosi Zoltán költemé­nyei például rendre erről tanús­kodnak. Zsirai László Fotósok, ügyelem! Szakszervezetünk és az OFO­­TÉRT — mint ismeretes — évek­kel ezelőtt együttműködési szer­ződést kötött azzal a céllal, hogy a pedagógusok körében népszerű­sítse az igényes fényképezést, és az iskolában elősegítse a fotószak­körök működését. Újabb lépésként a két szerződő fél hazánk felszabadulása 40. év­fordulójának a tiszteletére orszá­gos pedagógus fotópályázatot hir­detett. A kiírás szerint az érdek­lődők között témakörből (szocialis­ta társadalmunk fejlődésének be­mutatása) és szabadon választott témakörből (pedagógusélet, gyer­mekek, természet) készített fotók­kal pályázhatnak, mégpedig 10— 10 fekete-fehér képpel. Mindkét témakörből 20—20 helyezettet dí­jaznak összesen ötvenezer forint értékben. Az eredményhirdetésre és a díjazásra 1985. január 8-án kerül sor. Februárban pedig a díjazott, illetve a bemutatásra al­kalmas képekből kiállítást ren­deznek Budapesten. A pályázatokat 1984. október 25. és november 1. között kell eljut­tatni az alábbi címre: Fővárosi Pedagógus „Fáklya” Művelődési Központ 1067 Budapest, VI. Csen­­gery u. 68. A küldeményre rá­írandó: Országos fotópályázat. A szükséges mellékelendő nevezési­­ lapot, valamint a pályázat részle­tes leírását a megyei (budapesti) bizottságoktól kérhetik az érdek­lődők. Virág Miklós: A vendégekhez Vendégek, jöjjetek! Ne hajnalban, ne az éj felén, az úton jöjjetek én elém. Szemetekben ne legyen alázat, ne dicsérjétek a kertet, a házat, ne hozzatok babérfa-ágat. Egy vér fekete, sárga, fehér, és egy a kenyér! Vendégek, siessetek! Kékség legyen szemetekben, és ne szóljatok ékesebben, mint madár­ nesz az ágon. Köszönjetek ajtómhoz érve, és én visszaköszönök: BÉKE. ^ dm szalag Egy leány és a történelem v*o mur ti» tcgvtjaOM din.«: tása, a Napló gyermekeimnek a év elején megrendezett magys játékfilmszemlén nagydíjat ka­pott. Az érthető érdeklődéssel vár mű most került a nagyközönyé elé. A forgatóköny, melyet a rende­ző írt, önéletrajzi elemekből me­rít. A főhősnek, Julinak (Czinkó­czi Zsuzsa formálja meg érzékle­tes természetességgel) modellt maga Mészáros Márta, aki a Szov­jetunióban élve, a sztálini önkén idején elveszti a jeles szobrásznál induló édesapját, meghal az édes­anyja, és nevelőszülőkkel tér ha­za a felszabadulás után Magyar­országra. A film középpontjában mindvé­gig Juli áll. Az ő gyerekkori em­lékei és az 1947-től 53-ig kibonta­kozó élményei váltogatják egy­­mást a bravúrosan vágott ás fény­­képezett jelenetek során. Itthon a nevelőszülők hozzátartozója, Mag­da szándéka és lehetősége sze­rint gondtalan élet kínálkoznék a fiatal lány számára, de ő nem­ fogadja el ezt a kényelmes utat Nem engedik a kisgyerek nosztal­gikusan szép, majd fájdalmas em­­­lékei, és nem engedi az a társa­­­­dalmi közeg, amely körülveszi, el­­­­sősorban a kemény, szeretetét is­­ szigorba szorító, kérlelhetetlen­­ forradalmár Anna, aki nem tud közel férkőzni az önmagát kereső és a­ rejtélyes, érthetetlen történé­seket faggató lányhoz. Juli kamaszélete a helytől és időtől függetlenül sem lenne könnyű, de történelmi meghatá­rozottsága miatt különösen sú­lyossá válik. Mészáros Márta — ifj. Jancsó Miklós érzékeny ope­ratőri művészetétől segítve — mértéktartó fegyelemmel fogja egybe a két szférát. Egyszerre mutatja be — nekünk pedagógu­soknak is sokat mondva — a fel­nőtté érés keserves folyamatát, és magát a kort, annak ellent­mondásaival, félelmeivel, embe­reivel, úgy, ahogy Juli­a életében tülsr­öződik és ahogy azt formálja. A film emberi és történelmi is mondanivalóját érdemes kibonta­ni tanítványainknak, hogy jobban értsék önmagukat, a múltunkat és jelenünket. Fényi András Közös, baráti ihlettel A lapunkban megjelent illuszt­rációk alatt gyakran találkozhat­tak olvasóink Tapodi Ilona és Tarcsy B. Katalin nevével. Mind­ketten budapesti általános iskolá­ban tanítanak, mindketten a fes­tészet elkötelezett művelői. Alko­tásaikkal több éve együtt jelent­keznek egy-egy kiállításon. De olykor egyéni tárlatra is nyílik al­kalmuk, így például március ele­jén Tarcsy B. Katalinnak adott bemutatkozási lehetőséget Buda­pesten a változatos kulturális munkája révén egyre ismertebb Belvárosi Ifjúsági Ház (V. Molnár u. D.), április elején pedig Tapo­di Ilona festményeiben gyönyör­ködhettek itt a látogatók. Művész kollégáink megformált élményeinek jelentékeny része szakszervezetünk nyári művészte­lepeihez kötődik: ezeket a műhe­lyeket évről évre fölkeresik, és számos kidolgozott képpel vagy vázlattal térnek haza. Nemcsak hivatásuk, a festészet iránti vonzódásuk a közös, a ba­rátságuk is ihlető erőnek bizo­nyul mind a témaválasztásban, mind a kifejezésben. Ám az ér­deklődés rokonsága nem mossa el kinek-kinek az egyéni látás­módját és stílusát. Amint arról előzetesen már hírt adtunk, április 17. és­­28. között ismét együttes tárlaton szerepel­tek — mégpedig a Fáklya Klub­ban —, művészetüket gazdagon érzékeltető sok festménnyel. Ahogy ezen a tárlaton is látható volt, Tapodi Ilona a színek bű­­völetes mestere. Táj- és városké­pei, csendéletei lobognak, izza­nak. Vörösei, sárgái felforrósítják­­nemcsak az ábrázolt látvány hangulatát, hanem a nézőét is. Tarcsy B. Katalin, aki az olaj mellett a tust is szívesen hasz­nálja, visszafogottabban szól él­ményeiről. Képein a színek hal­kabbak, formái leegyszerűsítettek, mégis mindegyik képéből élményi erejű hatás árad. Akár együtt, akár külön-külön látjuk a két művész nevét egy-egy meghívón, érdemes hallgatni in­vitálásukra: a szépséggel ajándé­koznak meg bennünket. F. A. dékán Károly andrás pedagógus költő nagy tetszéssel fogadott szerzői esten mutatkozott be április 18-án a kőbányai Pataki István Művelődési Házban. ­ Az Építők Műszaki Klubja a főváros szívében, a Petőfi Sándor u. 5. szám alatti kiállítótermében bensőséges hangulatú tárlattal fogadja a látogatókat május 10-től 31-ig. Csömör Katalin tizenöt olajfest­ménye s néhány pasztellje a vonzó látnivaló. A művész e kamaraki­állítással is teljes élményt nyújt: a „cseppnyi” anyagban is meglát­hatja ké­tgyilágának, szemléletének, kifejezésmódjának eredetiségét, .'azokrtfystA értékeit, melyért korábbi nagyobb bemutatkozásain — Deb­­.«és Senkint’ Csepelen és Gyűrött. — oly sok hívet szereztek művészeté­nek. Legújabb alkotásai is a lírai színességgel és filozófiai mélység­gel megélt ,,emberies” természetről vallanak az egymásba játszó szí­nek, a párázó fények és a lebegő mozgások megragadó összhangjá­val. Hadd fűzzük hozzá e rövid méltatáshoz, hogy Csömör Katalin közülünk való művész, a budapesti Képző- és Iparművészeti Szak­­középiskola jeles tanára. Képünkön egyik tusrajza látható. Amikor Picasso békegalambja fölszárnyalt Beszélgetés Boldizsár Ivánnal Magyarországon immár hagyo­mánya van a májusi békehónap­nak. Erre az időre esik május 9-e, amikor az iskolákban is megem­lékeznek arról, hogy 1945-ben kontinensünkön e napon fejező­dött be a történelem legpusztí­tóbb háborúja. Az idén e tavaszi békerendezvények valamivel ko­rábban kezdődtek, mert szerte az országban megemlékeztek az atomháború elleni egyetemes ösz­­szefogás egyik legfontosabb ese­ményéről: április 20-án múlt 35 éve, hogy megnyílt Párizsban és Prágában az I. béke-világkong­resszus. Boldizsár Iván, akkor külügyi államtitkár részt vett a párizsi tanácskozás előkészítő bi­zottságának munkájában, s ké­sőbb Prágában a magyar küldött­ség egyik vezetője volt. — Milyen tanulságot kínál Párizs és Prága a mai magyar ifjúságnak, a magyar iskolások­nak? — Minden nemzedéknek újra kell tanulnia a történelmet. Én csak azt tudom elmondani oku­lásul, hogy nekem mit sugalltak a tapasztalataim. Azt, hogy üldö­zések, börtönök, háborúk, a leg­különfélébb személyes megpró­báltatások és csalódások után is hinni tudok az emberekben. So­kat tapasztaltam már a háború előtt is a szellemi ellenállásban, később a Donnál, majd az illegá­lis antifasiszta tevékenység so­rán. Még többet a békemozga­lomban eltöltött évtizedek alatt. Nehéz helyzetekben az ember hi­hetetlenül leleményes, okos, áldo­zatkész, lelkes és — ha­l­ell­i­közösségi lény tud lenni, hogy ki­vágja a bajból magát. Persze, eh­hez meg kell őriznie azt a képes­ségét, hogy kíváncsi legyen, tud­jon csodálkozni, megilletődni, tudjon gyűlölni, és merjen boldog is lenni. Legyen lehetőleg min­denkor önmaga. — Milyen tapasztalatokat, élményeket adott önnek Pá­rizs? — Néhány hónappal­ a wroc­­lawi értelmiségi világértekezlet után, annak egyik javaslata ér­telmében Párizsba hívták össze — mondhatjuk: összehívtuk — az I. békekongresszust. Ennek a nemzetközi előkészítő bizottsága 1949 februárjában ült össze Pá­rizsban, a Maison da le Pensée­­ban, a Gondolat Házában, amely az Elysée-palota meleltt találha­tó. Számomra nagy megtisztelte­tés volt, hogy a hivatalosan még meg sem alakult magyar béke­mozgalmat képviselhettem. Be­mentem a szép, XV. Lajos stílu­sú tanácsterembe, s ott, az asz­tal körül ült Aragon, Eluard, Jo­­liot-Curie, Pablo Neruda, Fer­nand Léger, Anna Seghers, Ja­­roslawa Iwaszkiewicz lengyel író. Ott volt még Aimé Césaire, az Antillák Martinique-szigetéről származó néger költő, Leopold Senghor, a Szenegál költőfejede­­lem, Martin Andersen Nexe. Az élő világirodalommal és művé­szettel kerültem össze. Már tanácskoztunk és beszél­gettünk, amikor egyszer csak nyílt az ajtó, s berobbant rajta egy hallatlanul fiatalos öregúr. Olyan volt, mint egy ifjú bika , az arénában. Ebből talán sejteni lehet: Picassóról van szó. Bero­hant, és egy rajzot tett az asztal­ra. Ez volt a később híressé vált Picasso-békegalamb, amit az elő­ző napra ígért, de nem csinált meg. Az utolsó pillanatra mégis behozta. Gyönyörű volt. Picasso csak annyit mondott: ,,A többi már a ti dolgotok”, és amilyen gyorsan jött, úgy el is ment. Ez az előkészítő bizottság volt a színhelye annak a később sokat idézett Juliet-Curie-meg­jegy­zés­nek is, amelyet aztán a párizsi kongresszuson megismételt: „A háború nem természeti csapás, az ember hozza létre, tehát az ember meg is szüntetheti.’’­Felejthetetlen volt ilyen embe­rek oldalán részt venni a szel­lem harcában. Hazajöttem, s el­sősorban erről a benyomásomról számoltam be a Magyar Értelmi­ségi Nemzeti Békebizottságnak, amelynek a titkára voltam. Itt 38 tagú küldöttséget választottunk erre a békekongresszusra. A dele­gátusok valóban a magyar tár­sadalmat képviselték: író, költő, művész, tudós, politikus, számos más közéleti ember, és volt kö­zöttük két püspök is. Hamarosan kiderült, hogy a francia kormány csak nyolc küldöttet enged be. Akkor gyors, kitűnő, valóban jel­lemző elhatározással párhuzamos béketanácskozást hívtunk össze Prágában, és erre utazott el a maradék harminc magyar. E cso­portnak voltam én a főtitkára. — Úgy tudom, itt a ma­gyar küldöttség egyik tagja, emlékezetes dolgot művelt.... — Ahogy vesszük, mert Deve­­c­seri Gábor — róla szól a törté­net — alapjában véve a leghét­köznapibb dolgot művelte: költő volt, tehát verset írt. Igaz, nem mindennapi körülmények közötti Az ülésezés idején érkezett Prágába az a hír, hogy a kínai forradalmi csapatok felszabadí­tották Nankingot. Devecseri fél­revonult, és egy óra alatt megírt egy verset, amelyet fel is olva­sott nekünk. Megpróbáltuk hir­telenjében elkészíteni az angol, a francia és az orosz prózai for­dítását. A vers mellé hadd idéz­zem vissza azt az örömöt, amely­­ivel a győzelmi jelentést fogadtuk. A jelenlévő kínai küldötteket a vállunkra kaptuk. Minthogy vé­konypénzű, madárcsontú fiatalok voltak ezek a kínaiak, még a le­vegőbe is dobáltuk őket. A jelenet nem csupán azért maradt meg emlékezetemben, mert valóban nagyon látványos, és mert viszonyunk Kínával ak­koriban szerencsés és boldog kap­csolat volt, hanem a felszabadult megkönnyebbülés miatt is. A fe­nyegető világháborús veszélyben, amiről sajnos a mai fiatalok ke­­veset tudnak, ennek a fegyveres győzelemnek a híre egyensúlyi érzésünket hozta rendbe. Ez az idő az amerikai atom- , monopólium időszaka volt még. Bennünk a messziről érkezett hír is azt a meggyőződést erősítette, hogy gátat lehet vetni a világ­­háborús kalandorságnak, a békét meg lehet védeni. Ez járhatott Devecseri eszében is, nyilván ez szabadította fel költői képzeletét. (kronstein) Pedagi­gusok Lapja .

Next