Pedagógusok Lapja, 1989 (45. évfolyam, 1-24. szám)
1989-03-24 / 6. szám
_ ________________Pedagógusok Lapja__________________________. Nyílt nap az iskolában Nyílt napot rendeztek a közelmúltban az ózdi Hámán Kató Úti Általános Iskolában. Az egész napos rendezvényre meghívták a diákok szüleit, s az érdeklődő felnőtteket. Vendégül látták a város társadalmi, állami szerveinek, gazdálkodó egységeinek mindazon munkatársait, akik valamilyen módon segítik az iskola munkáját. A peremkerületi iskola harminctagú nevelőtestülete azzal a szándékkal rendezte meg a nyílt napot, hogy a jövőben az eddigieknél is eredményesebben tudjon együttműködni a szülőkkel. Az iskolába járó alsó- és felsőtagozatos diákok között ugyanis jelentős azoknak a száma, akik halmozottan hátrányos körülmények között élnek. Mindenekelőtt rajtuk, nekik kíván segíteni a tantestület a nyílt tanórai foglalkozások megtartásával is. A résztvevők most például azt is megfigyelhették, hogyan viselkedik, öltözködik, beszél, felel a különféle környezetből érkező gyerek. Gyakran halljuk a szülők azon megjegyzéseit: a tanár nem jól magyaráz, túlzottan szigorú, engedékeny, nem ismeri a gyerekeket. Nos, a jogos vagy jogtalan vádak szembesítésére, az iskolai munka megismerésére, s még szakmai jellegű konzultációra is lehetőséget adott a nyílt nap, amelyet először, de nem utoljára rendeztek meg. K. M. HETI BUDAPEST címmel — a főváros lapjaként — újabb újsággal gazdagodtunk. A nagy formátumú sajtóorgánum hétről hétre tükrözni akarja Budapest életét, és hangot óhajt adni polgárai megnyilatkozásának, tájékoztatva az eredményekről, a tervekről, és nyíltan bírálva a hiányosságokat, hibákat. A lap egyúttal praktikus célt is szolgál a színházak, mozik, valamint a tv és rádió, meg a műholdas közvetítések heti műsorainak a közlésével. KAZINCBARCIKÁN hamarosan megkezdődik egy 25X11 méteres fedett uszoda építése. Elkészülte után ötezer általános iskolás diák úszásoktatása válik lehetővé. KISS ATTILA RAJZA Tetszési nézőpont Minap egy kislánnyal beszélgettem, aki az általános iskola 4. osztályába jár. Nagyon füstölgött március 15-e ellen. Nem értettem bosszankodását, arra ugyanis nem gyanakodhattam, hogy valamilyen balos fertőzés érte — ehhez még túl fiatal. — Miért haragszol te erre a napra? — kérdeztem. — Az ünneppel semmi bajom, hisz most már anyának meg apának sem kell munkába menni ezen a napon. Petőfiékre haragszom ... • Hogy-hogy? — csodálkoztam. — Azért, mert annyifelé mentek ezen a napon, olyan nagy programot állítottak össze, és nem gondoltak arra, hogy ezt nekünk mind meg kell tanulnunk. íme, egy felvilágosult mai gyermek öntudatos tiltakozása a „történelem” túlterhelése ellen. — ny — Az első: Hatvanban Az ország első számítógépes szövetkezete Hatvanban, a Széchenyi István Szakközépiskolában az elmúlt évben alakult meg. Szintén Hatvanban, a Bajza Gimnáziumban hívták életre az első egészségügyi szövetkezetet. „Olyan bérrrendszer kell, amely mögött bér is van” című cikkünk (III. 101 hatodik bekezdésében a második mondat — a szövegösszefüggésből is érthetően — helyesen így hangzik: ..Abból indulnak ki, hogy az oktatásügy állami feladat, tehát nem függhet a tanácsok helyzetétől az oktatásügyben dolgozók bérezése.” ÉRDEKES CIKKET írt dr. Bóra Ferenc kaposvári főiskolai tanár a Borsodi Művelődés című folyóirat legutóbbi számában. A nevelésre épülő pedagógia néhány összefüggése című tanulmányában egyebek között megállapítja: „Pedagógiánk akkor lesz igazán eredményes, ha figyelembe vesszük, hogy a gyerekek és a fiatalok szükséglete a vidámság, a nevetés." TORNATEREM építését kezdik meg a közeljövőben — társadalmi összefogással — Kurityánban. Az iskolához épülő tornaterem több mint 300 négyzetméter alapterületű lesz, s helyet kap benne öltöző, orvosi szoba is. A tervek szerint a létesítményt 1990. szeptemberében vehetik birtokba a diákok. AZ IDÉN LESZ kétszáz éve annak, hogy a sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium elődje, a nagy múltú piarista gimnázium császári rendeletre Tokajból Sátoraljaújhelyre költözött. Azóta ugyanott, s a hozzá tartozó kollégium ugyanabban az immár 750 éves kolostorépületben tevékenykedik. GYERMEKRAJZ-KIÁLLÍTÁS nyílt Miskolcon, a 101. Számú Szemere Bertalan Ipari Szakmunkásképző Intézet kollégiumának galériájában. A 7. Számú Általános Iskola tanulóinak rajzait bemutató tárlat megnyitóján közreműködtek az Egressy Béni Zeneiskola növendékei. BENSŐSÉGES ÜNNEPSÉG keretében köszöntötték Tahitótfaluban Homoródi Károlyné Bors Mária tanítónőt kilencvenedik születésnapján. Egykori tanítványai méltatták tevékenységét, emberségét. Mária néni nevéhez fűződik a Leánykor megalakítása, ahol szabás-varrást, főzést, kézimunkázást tanított. TANÍTÓK SZERVEZŐI — 70 ÉVE * kösesműdban volt 70. évfordulója annak, hogy megalakult a Magyarországi Tanítók Szakszervezete. A változást kívánó pedagógusok maroknyi csoportja már ezt megelőzően, 1906-ban szervezkedett e lap körül, amelynek alapító szerkesztője az új szakszervezet elnöke lett. Nevüket a vízszintes 1. és 34. sorban rejtettük el. A tanítók mozgalmának más ismert és kevésbé ismert szervezőire a vízszintes 56. és 10., továbbá a függőleges 11. és 14. sorokban emlékezünk. A megfejtéseket a lap megjelenésétől számított három héten belül kérjük beküldeni a szerkesztőség címére: 1068 Bp., Gorkij fasor 10. VÍZSZINTES: 1. A tanítók harcot folyóirata volt a századelőn. (Zárt hetük: U. K.) S. Moszat. 13. Zamat. 15. Hóesés. 15. Gyakorlóterep. 18. A feleségére — ford. 19. Óriáskígyó. 20. Zúgolódik. 23. Parkféle. 25. Becézett női név. 26. Előidézője valaminek. 29. Vissza: jelenleg. 30. Névelővel: ősi japán foglalkozást űz. 33. Szegény — ősmagyarul. 1*. A vízszintes 1. szám alatti lap szerkesztője, majd az MTSZ első elnöke. (Zárt betűk: O. Y.) 35. Földön kívüli filmcsillag. 36. Kevert kábítószer! 37. Az utóbbi években feltűnt magyar színész keresztneve. 38. Penészes szag — összevissza. 39. O. I. 40. Talál. 42. Erős Ágota. 43. Vissza: idegen állatkert. 44. Repülőgépmárka. 46. Igekötő. 48. Japán pénznem. 49. Kábítószeres állapot. 51. Tovatűnik. 54. Idegen férfinév. 55. Néma hal! 56. Az MTSZ egyik első alelnöke volt. 58. Merre van? (Keverve.) 60. Jaj, de ravasz — népiesen. 61. Tönkretette — régi kifejezéssel. 64. B. T. I. 65. Névelővel, könyvkiadó. 67. Vissza, Zola hősnője. 68. Személyes névmás — ford. 69. Morsehang. 71. A. R. E. 73. Becézett női név. 75. Folyó Erdélyben. 77. Vés. 79. Állatlakhely. 80. Az MTSZ első alelnöke volt. (Zárt betűk: T, R, Z. M.) FÜGGŐLEGES. 2. Indulatszó — öszszevissza. 3. Végtag. 4 . Elvakultan lelkesedő. 6. Érzékszerv. 7. Dunántúli város. 8. Római pénz. 9. Mgh-k. 10. L. T. 11. Az MTSZ első titkára. 12. sz. 13. Tejtermék. 14. A vízszintes 1. szám alatti lap későbbi szerkesztője. (Zárt betűk: A. T.) 16. Majdnem egészen spártai rabszolga! 19. B. R. 2. Sír. 22. Tisztálkodik. 24. Lentről felvesz. 27. Kancellár az NSZK-ban. 28. Szappanmárka. 31. G. D. 32. Szónak, késnek egyaránt van. 45. Biztatja. 47. Hiányos történés! 50. A. O. 51. Madár teszi zavartan, ha megriad! 52. Erről a tájról való. 53. Vissza, az államnak fizet. 54. Skandináv női név. 56. Allűrben van! 57. Indiai eposz hőse. 58. Nem dolgozó. 59. Női név. 60. Egyfajta köszönés. 62. Csecsemőhang. 63. Kettőzve: dunántúli város. 66. Vissza: zokogó. 69. Ironféle. 70. Kártyalap. 72. Helyhatározó. 73. Tiltószó. 74. Szamárhang. 75. Vissza: kiütéses győzelem. 76. T. L. 77. Valamire. 78. Fém. sz. v. A Pedagógusok Lapja 1989. február 10-i számában megjelent keresztrejtvény helyes megfejtése: Nevelj jobban! Baránszky Jób László, Embernevelés, Pedagógus Értesítő, Ortutay. A helyes megfejtést beküldők közül 100 forintos könyvutalványt nyert: Duffek Valéria, Budapest; Jantos Rozália, Csanádapáca; Liktor Emilné, Ózd: Megyesi Bertalan. Székesfehérvár; Pallér Mária Magdolna, Mosonmagyaróvár. PEDAGÓGUS TERMÉSZETBARÁT EGYESÜLET Alakuljon meg újra! Egy felhívást olvasok. Címzettjei a megyei pedagógus természetbarát szakosztályok, valamint egyesületek, továbbá minden olyan kolléga, aki kedveli és gyakorolja a turizmust. A lelkes írás arra bíztat, hogy újra meg kell alakítani a Pedagógus Természetbarát Egyesületet. A szervezőbizottság nevében Fekete József, a természetjárás legendás szegedi apostola fogalmazta meg a toborzó szövegét. Sok-sok régi pedagógus igazolhatja ma is melengető emlékekkel, hogy az egykor létezett egyesület milyen nagy szerepet játszott nemcsak a pedagógus, hanem az egész magyar turizmus életében. Tanfolyamokat, országjáró túrákat, izgalmas tájékozódási versenyeket és számos pedagógust megmozgató találkozókat szervezett. Eredményesen működtek a megyei szervezetei is. A mozgalom összefogásának hatékony eszköze volt a havonta megjelenő folyóirat, a Fáklya. És mennyien fáradoztak azért, hogy valóban élő szervezet legyen az egyesület. Példaként csak egy kolléga neve álljon itt, Márkus Andoré, Pest megyei szakfelügyelőé. Az egyesület — mint annyi más — 1962-ben áldozatául esett a sportmozgalom értelmetlen átszervezésének. Ám a pedagógus természetjárás nem maradt istápoló nélkül: szakszervezetünk központi vezetősége lehetőségei szerint és a mozgalmi hagyományokat követve mindent megtett azért, hogy a pedagógusok természetbarát mozgalma tovább éljen. Ennek támogatására lelkesítette a megyei sportfelelősöket, ennek érdekében szervezte a népszerű országos találkozókat. E gondoskodó munkát máig is — már nyugdíjasként — Bátorfi József, központunk propaganda-, kulturális és sportosztályának főmunkatársa fogja össze. Ám ahhoz, hogy az oktatási dolgozók testi-lelki egészsége, valamint színvonalas, korszerű munkája szempontjából nélkülözhetetlen természetbarátság és attól elválaszthatatlan honismeret még szélesebb körben terjedjen, a kollégák minden nemzedékét áthatva, föltétlenül szükség lenne a régi PTE hagyományaira épülő, új Pedagógus Természetbarát Egyesület megalakulására. Bizonyára sokan vannak, akik egyetértenek ennek az igénynek a megvalósulásával. A felhívás azt kéri, hogy ennek a meggyőződésüknek nyilatkozatban is hangot adjanak. Egyúttal arra is bíztatja a pedagógus természetbarátokat a levél, hogy írják meg elgondolásaikat a szervezeti szabályzatról, a munkatervről, a programról, mégpedig Fekete József címére (Szeged, József A. sugárút 69. A I. 6. — 6723). Remélhetően — gondos előkészítés eredményeként — a június végén megrendezendő veszprémi találkozón sor kerülhet az egyesület megalakulására és a vezetőség megválasztására. —i —s SEGÉDANYAGOT készített a Biblia tanításához a Szabolcs- Szatmár Megyei Pedagógiai Intézet. A szakmai segédanyag 86 darab színes diát, és a Biblia keletkezésének körülményeit bemutató, gondolatait elemző, a diaképekhez kapcsolódó szövegkönyvet tartalmaz. A SZENDRŐI Pedagógusgalériában Majercsik János festő alkotásaiból nyílt kiállítás a közelmúltban. EREDMÉNYESEN tevékenykednek a Heves megyei iskolaszövetkezetek. Az áfész keretében működők forgalma 1988 első félévében 5 millió 900 ezer forint volt. A nyolc Heves megyei iskolai takarékszövetkezet múlt félévi betétállománya 1 millió 100 ezer forint volt. HÚSVÉTI PASSIÓ címmel nyílt kiállítás a hónap elején a Néprajzi Múzeumban. A MISKOLCI Fazekas Utcai Általános Iskolában folyó magas szintű zenei képzést példázza az a tény, hogy a napokban megjelent a nyolcadik hanglemez, amelyen az iskola tanulói szerepelnek. GYÓGYPEDAGÓGUS-KÉPZÉS gondolatával foglalkoznak Miskolcon. Az északi nagy iparvárosban a műszaki felsőoktatás mellett mindinkább kiteljesedik a humán jellegű felsőoktatás is. Jelenleg már gyógytornászokat, jogászokat és közgazdászokat is képeznek Miskolcon. KIÁLLÍTÁST rendezett a repülés világából a kazincbarcikai 105. Számú Lékai János Szakmunkásképző Intézet és Szakközépiskola repülés baráti köre, Rosza Pál tanár vezetésével. Kolozsi András nevelőtanár egy F14-es Tomcat vadászgép kicsinyített mását készítette el, több mint ötven átlátszó műanyag vonalzóból. Ezt a szép munkát is közszemlére tették. IMMÁRON ÖT ÉVE nem kényszerülnek képesítés nélküli nevelőt alkalmazni a leninvárosi 2. számú általános iskolában. Tíz esztendő mérlege Megalakulásának 10. évfordulója alkalmából Budapesten, a TIT Bocskai úti Természettudományi Stúdiójában került sor az ENSZ égisze alatt működő Nemzetközi Természetvédelmi Unió (IUCN) Magyar Nemzeti Bizottsága ünnepi ülésére. Dr. Viktor András elnöki köszöntője után dr. Kontra György professzor emlékezett vissza a hazai környezetvédelem elmúlt évtizedeinek eredményeire és gondjaira, valamint a bizottság 10 éves tevékenységére — külön hangsúlyozva a szemléletformálás fontosságát. A vitában — a téma interdiszciplináris jellegéből adódóan — pedagógusok, orvosok, jogászok, műszaki szakemberek fejtették ki nézeteiket a bizottság eddigi és elkövetkező tevékenységéről. SPORT A Pedagógusok Szakszervezete budapesti bizottsága február végén rendezte meg a budapesti asztaliteniszbajnokságot. Eredmények Nők: 1. Kristóf Csabáné (BME), 2. Kellner Zsuzsa (XI. ker.), 3. dr. Czencz Mária (BME). Férfiak: 1. dr. Balogh Vilmos (BME), 2. Takács László (KMF), 3. Takács Attila (KMF). Páros: 1. Kellner Zsuzsa—Soós Péter (XI. kerület), 2. Takács László— Takács Attila (KMF), 3. dr. Czencz Mária—Kristóf Csabáné (BME). Pedagógusok Lapja a Pedagógusok Szakszervezetének lapja Megjelenik havonta kétszer Főszerkesztő: Deregán Gábor Szerkesztőség: 1068 Budapest VI., Gorkij fasor 10. Telefon: 228-464, 228-454 Levélcím: 1417 Budapest, postafiók: 11. Kiadja és terjeszti: a Népszava Kiadó Vállalat 1964 Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Levélcím: 1964 Bp. Pf. 32. Felelős kiadó: Kiss Jenő vezérigazgató Athenaeum Nyomda, 89.0459. Budapest Nyloprint magasnyomás Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató Index: 26651 Válaszolunk levélíróinknak L. Zs. olvasónk írja: Műszaki tanár képesítéssel rendelkezem. Munkáltatómmal 1987-ben tanulmányi szerződést kötöttem, melyben vállaltam az egyetemen kiegészítő szak elvégzését. Ez év nyarán szerzem meg a diplomámat, s ettől az időponttól számított két évig kellene jelenlegi iskolámban dolgozni. Szeretnék azonban munkahelyet változtatni. Két kérdésem van: munkahelyváltoztatás esetén kötelezhetnek-e a tanulmányi szabadság időtartamára járó átlagkereset megtérítésére is, mivel én tanévenként csak 10 munkanapot kaptam, illetve kapok. A másik: átvállalhatja-e az új munkáltatóm a tanulmányi szerződés megszegése miatti tartozásom megfizetését? A tovább tanuló dolgozók kedvezményeiről szóló, a 18/1986. (XII. 17.) ÁBMH számú rendelkezéssel módosított 6/1981. (XII. 29.) ÁBMH számú rendelkezés 10. §-a szerint a dolgozót a tanulmányi munkaidő-kedvezmények időtartamára akkor illeti meg az átlagkeresete, ha őt a munkáltató kötelezte a végzettség megszerzésére, vagy vele tanulmányi szerződést kötött. Ez az előírás azokra a továbbtanulókra vonatkozik, akik tanumányaikat 1987. január 1. napja után kezdték. Változatlanul hatályban maradt a 17/1979. (XII. 1.) MüM számú rendelet 8. §-a (1) bekezdésének az az előírása, mely szerint a jogszabály alapján kötelezően járó tanulmányi kedvezmények biztosítására tanulmányi szerződés nem köthető. A tanévenkénti 10 munkanap tanulmányi szabadságra járó átlagkereset azonban — olvasónk esetében — nem ilyen kötelező juttatás. A fenti ÁBMH-rendelkezés 12. §-a szerint ugyanis azoknak a tovább tanuló dolgozóknak, akik már rendelkeznek felsőfokú végzettséggel, csökkentett mértékű, vagyis évi 10 munkanap tanulmányi szabadság jár. Ezt a szabadságot a munkáltatónak minden esetben meg kell adni, de átlagkeresetre olvasónkat e napokra is a tanulmányi szerződés jogosítja, enélkül ezeket a napokét fizetés nélkül kapta volna meg. Csak a teljesség kedvéért jegyezzük meg, hogy a második vagy a további felsőfokú diploma megszerzéséért tovább tanulóknak jár még — tanulmányaik folyamán — összesen 20 munkanap a szakdolgozat elkészítésére és az államvizsgára. Átlagkereset azonban ezekre a napokra is csak akkor jár, ha a dolgozót a munkáltató kötelezte a továbbtanulásra, vagy vele tanulmányi szerződést kötött. Amennyiben olvasónk nem tölti le a, vállalt két évet jelenlegi munkahelyén, úgy a tanévenkénti 10-10 napos tanulmányi szabadság címén felvett átlagkeresetet is jogosan téríttetnék meg vele. A második kérdésre a választ a 17/1979. (XII. 1.) MüM számú rendelet 8. §-ának (3) bekezdése adja meg, mely kifejezetten megtiltja, hogy a tanulmányi szerződés megszegése következtében a dolgozó által visszatérítendő öszszeget elengedjék vagy e tartozását más munkáltató átvállalja. Iskolánk egy dolgozója közlekedési balesetet szenvedett, lába két helyen is eltörött. A baleset akkor érte, amikor reggel lakásáról az iskolába tartott — írja B. L. általános iskolai igazgató. - Kérdésem az, hogy ez a baleset üzemi balesetnek tekintendő-e, s ha igen, felel-e ezért az iskola, mint munkáltató. A társadalombiztosítási jogszabályok szerint üzemi (foglalkozási) baleset az, amely a dolgozót munkája közben vagy azzal öszszefüggésben éri, továbbá amit a munkába menet vagy onnan jövet elszenvedett. Ez utóbbiak az úgynevezett „üzemi útibalesetek” Ezeknél azt kell vizsgálni, hogy a dolgozó a munkahelyére menet vagy onnan hazatérőben a legrövidebb utat választotta-e, illetve azt indokolatlan kitérőkkel nem szakította-e meg. Nem számít ilyen kitérőnek, ha például a dolgozó napi bevásárlását végzi vagy gyermekét óvodába, bölcsődébe viszi, hozza. A munkáltatónak az útibalesetekről is fel kell venni a baleseti jegyzőkönyvet, de felelőssége ezekre nem terjed ki. Ilyenkor ugyanis a dolgozó a baleset következtében keletkezett kárának (pld. a táppénz és a kereset közötti különbözet, dologi kár, ápolási költség) megtérítését a munkáltatótól nem igényelheti. A baleseti jegyzőkönyv felvétele és az illetékes szervekhez történő továbbítása azért elengedhetetlen követelmény, mert a társadalombiztosítási ellátások szempontjából az üzemi útibalesetek ugyanolyan elbírálásban részesülnek, mint a munkahelyi balesetek. A sérültnek az előzetes biztosítási időtől függetlenül jár a táppénz, mégpedig időbeli korlátozás nélkül, tehát addig, amíg az ebből származó keresőképtelensége fennáll. Mértéke: a figyelembe vett átlagkereset száz százaléka. Ha a sérültnek a baleset következtében a munkaképessége tizenöt százalékot meghaladó mértékben csökkent, részére baleseti járadékot állapítanak meg. Ez a járadék — ha a munkaképesség-csökkenés a huszonöt százalékot nem haladja meg — legfeljebb két évig, ha pedig 25 százaléknál magasabb mértékű, akkor mindaddig jár, míg az egészségi állapot ilyen fokú romlása fennáll. Ha a sérült a baleset következtében munkaképességét hatvanhét százalékban elveszítette és emiatt rendszeresen nem dolgozik, vagy ha dolgozik is, a keresete lényegesen alacsonyabb a balesete előtti kereseténél, akkor baleseti rokkantsági nyugdíjat igényelhet. A Munka Törvénykönyve végrehajtási rendelete (Mt. V.) 22. §-ának értelmében a munkáltató nem mondhatja fel az üzemi balesetet szenvedett dolgozó munkaviszonyát mindaddig, amíg az ebből származó munkaképtelenség fennáll, tehát ilyenkor a felmondási tilalom a keresőképtelenség első napjától számított egy év eltelte után is fennáll. Ha a dolgozó igényt szerzett baleseti rokkantsági nyugdíjra, a felmondási tilalom már nem védi, de a Munka Törvénykönyve 19. §-a szerint a munkáltató köteles újból alkalmazni azt a munkaképessé vált dolgozót, aki nála üzemi balesetet szenvedett és rokkantsági nyugdíjára tekintettel a munkaviszonya korábban megszűnt. Dr. Simon Zsuzsa SAKK Mindkét feladvány követelménye: matt 2 lépésben (circe). Elemzésüket (a kulcslépésen kívül a circés változatok feltüntetésével) a lap 1207. SZ. FELADVÁNY I. I. ANTYIPIN (Krasznodar — SU) kézhezvételétől számított 15 napon belül kell beküldeni Siklósi Pál címére: Baja, Jobbágy u. 1. — 6503. A direkt kettesek kedvelőinek most J. Haring (Den Haag — NL) feladványával kedveskedünk: Kb3, Ve7, Bc4, Bdl, Fe8, Hb5, He2, c2, c3, f3, f7, g4. (12) — Kd5, Bd2, Bh4, Fb8, Fh5, Ha8, Hg2, b7, d4, d6, f5. (11) A január 20-i rovatunkban közölt feladványok elemzése: 1199. sz. (Haring): 1. Kg6, fenyeget 2. Fh5. — A változatok: 1. — bxaS (Hgl)t 2. Fe6, 1. — bxc5 (Fdl)t 2. Bd6, 1. — Fxe4 (Ge2)t 2. Ff5. (Három sötét ellensakk.) 1. — Bxc5 (Fel) 2. Bd4, 1. — Fxc5 (Fel) 2. Bc2. (Grimshaw) — A d-re kerülő világos futár azonban egy sorozat mellékmegoldást okoz: 1. Bd6 (Bd7, Bd8) fenyeget 2. Fe3! és 2. Bf6 (Bf7, Bxf8), illetve 1. Bd3 (Bxf2) fenyeget 2. Fe3! és 2. Fg bárhova lép. Az 1200. sz. (Szebényi) feladvánnyal kapcsolatban feltettük a kérdést a festőinknek, hogy vajon mi vezette a szerzőt arra, hogy ezt a művét Siklósi Pálnak ajánlja. Benedek Attila röviden így válaszolt: Siklósi-téma. Bizonyára nem merült még feledésbe, hogy ezt a témaversenyünket Kiss János nemzetközi mesterünknek a Siklósi-témaversenyen elismeréssel értékelt feladványának példaként történő bemutatásával írtuk ki. A téma kiírója azonban a bírói jelentésében megjegyezte, hogy a Kiss-feladvány volt az egyetlen a kiemelt feladványok közül, amely csak két témalépést mutatott be. Szebényi Tamás 1200. sz. feladványa megvalósította a circe típusú kétlépéses feladványok osztályában is a három Siklósi-témalépést bemutató feladványt. Külön érdekessége, hogy mindegyik témalépésben a lekötött báb feloldását ütés révén valósítja meg. Ezt a lehetőséget az eredeti témaversenyben Tafferner József és Géczi Dénes szerzők mutatták be. A feladvány megoldása: 1. HxfS (Gf7) 2. Hf2 fenyegetéssel. A circés változatok: 1. — Bxf5 (Bhl) 2. Fxf5, 1. — Hxf5 (Bhl) 2. Vxh5. (A kulcslépéssel együtt ezek a változatok adják a három Siklósi-téma lépést.) Circés változat még: 1. — Hg4 2. Bff3. A megfejtési létraverseny rovatgyőztese Somogyi Imre (Budapest) 193 ponttal, 1208. SZ. FELADVÁNY SZEBÉNYI TAMÁS (Budapest)