Pedagógusok Lapja, 1997 (53. évfolyam, 1-12. szám)

1997-04-30 / 4. szám

1997. ÁPRILIS 30 Ezek a tények ugyanis óhatatlanul oda vezetnek, hogy feltegyük magunknak a kérdést: MIFÉLE DEMOKRÁCIA EZ, ahol egyesek okiratokat tüntethetnek el, s kitilthatják a tudományos kutatókat a levéltárakból, magnóarchívumokból? S ugyan kiknek állhat érdekében, hogy do­kumentumokat lopjanak és kutathatat­­lanná tegyenek? Mert nekünk, a magyar nép túlnyomó többségének bizonyára nem. Következésképp egy hatalomba ju­tott kisebbség lop és tilt. Egy­ másik, hasonlóan bonyolult, s a fenti kérdéskörrel szorosan összefüggő problémára akkor bukkantam, amikor a kötetet kézbe véve természetesen - mint mindenki, akinek erre bármiféle esélye lehet - legelőször a névmutatót futottam át, ellenőrizve, hogy szerepelek-e benne, s hány oldalon, majd pedig azokat az ol­dalakat olvastam el, amelyek a nevemnél szerepeltek. Ezt követően pedig - folytat­va a mi köreinkben általános hiúsági szertartást - pályatársaim neveivel tettem ugyanezt, összehasonlítás végett. Révész Sándor könyve, mint hangsú­lyoztam már, példaszerűen alapos kuta­tásokra és makulátlanul tisztességes fel­dolgozásra épül. S ezért alkalmas arra is, hogy felvesse bennünk azt a furcsa kér­dést, amit a szerző maga nem tesz fel u­­gyan, de a művében rögzített tények ol­vastán lehetetlen fel nem tenni: LEHET, HOGY MA IS AZ ACZÉL-KORSZAKBAN ÉLÜNK? Ha ugyanis meggnézzük, kik azok, akik­ről Révész azt írja, hogy a hetvenes évek­ben „Aczél új főtanácsadója” lett, „beke­rült Aczél konzultációs körébe”, azok körébe, akiknek „Aczél rendszeresen küldi a könyveit”, vagy „az Aczél támoga­tására leginkább alkalmas politikai szer­veződés”, az Új Márciusi Front alapítói közé tartozott, avagy azok körébe, akik­nek politikai ballépéseit - netán épp „it­tas zsidózásából” kipattanó botrányát - Aczél oly különös gonddal igyekezett el­­simítgatni stb., azt a meghökkentő tényt tapasztaljuk, hogy ezek a káderek a rend­szerváltás utáni rendszerben kivétel nél­kül mind megtartották pozícióikat. Ma is ők ülnek az akadémiai-egyetemi hatal­mak posztjain, politikai tényezők, a tele­vízió képernyőin ők láthatók, reprezen­tálják az eltet a lapokban, a könyvkiadás­ban, s nekik szabad ma is (akár józan fej­jel) zsidózni. Az Aczéllal szembenálló vágyz iránta közömbös baloldali-marxista közéleti szereplők szinte mind eltűntek a porondról, a hetvenes és nyolcvanas évek Aczél-káderei azonban maradtak. Ám ebből következően az is lehetetlen, hogy ez a könyv - legyen egyébként bár­milyen kitűnő - elérje szerzőjének célját, az Aczél-apologetika és -diabolizálás megszűnését. Az Aczél-káderek tisztessé­­gesebbjeinek természetesen apologeti­­zálniuk kell Aczél Györgyöt, hiszen amennyiben elismernék, hogy egy­ dikta­­torikus-kontraszelektív és sznob dilettan­­ tizmussal is terhes kultúrpolitika emelte őket magasba, könnyen lepottyanhatná­­nak onnan, ahol vannak. A tisztességtele­neknek pedig nincsen más választásuk, mint az, hogy sátánként átkozzák hajdani patrónusukat, úgy vélvén, hogy ha folya­matosan és teli tüdőből átkozzák, majd csak elfelejtődik, hogy egykor mit kö­szönhettek neki. Ha igaz lenne a szerző önértékelése, miszerint „ez a könyv annyit ér, amennyi­re megnehezíti az Aczél-apológia és az Aczél-démonológia helyzetét”, akkor EZ A KÖNYV SEMMIT NEM ÉRNE a kereskedelmi értékén, 1380 forinton túl. Jómagam azonban - noha demokrá­ciánk dolgában a jelek szerint jóval pesszimistább vagyok Révész Sándornál - itt annál optimistább véleménynek ad­hatok hangot: ez a könyv sokkal többet ér annál, semhogy a mai történelmi ká­tyú békaperspektívájában mérhetnénk fel a jelentőségét. Ez az ár egyébként szintén Aczél György kultúrpolitikáját igazolja, mert az ő idején egy ilyen papírkötéses könyvet minden szemráncolás nélkül megvásá­rolhatott bármely pedagógus, ma viszont kétszer is meggondolja, hogy a zsebébe nyúljon-e. S ha valaki azt feleli erre, hogy ez igaz ugyan, de Aczél idején ez a könyv egyáltalán nem jelenhetett volna meg, az - finoman szólva - „csúsztat”. Aczél ide­jén is ki lehetett adni kritikusan objektív történelmi monográfiákat­­ a megelőző korszakok művelődéspolitikusairól. S azok megjelentetéséhez nem kellett há­rom alapítvány mecénási bőkezűségéért folyamodni. IKONOK • 19 TALÁLKOZÁS -KÉT VIZITÁCIÓVAL Két kép igaz mostanában. Nézőként is, festőként is. .Az egyiket MS mester, a késői gótika ismeretlenségében is legjelesebb magyarországi képviselője, a másikat két fivér,­­Antonio és Nicolás Cortez festette a messzi Popayánban 1787 körül. Mindkét kép címe azonos: Vizitáció. Az előbbit viszontagságos előzményeket követően 1902-ben vásárolta meg a Szépművészeti Múzeum, s azóta a kép fölötti gond s öröm is a miénk. Utóbbi része a Kolumbiából most érkezett s a Nemze­ti Galériában megnyílt kiállításnak: június elejéig ven­dégeskedik fővárosunkban. A képek témája két asszony találkozása. A fiatalka Má­ria irdatlan utat - kétszáz kilométert - tesz meg azért, hogy megossza fogantatásának hírét nagynénjével, Er­zsébettel, aki szintén várandós. Bibliai a téma, megfo­galmazását mindkét kép esetében lírai fennköltség s alázat hatja át. MS mester megrendítően szép alkotása, melyet 1506- ra datálnak, egykoron a Selmecbányai Szt. Katalin templom szárnyas oltárát díszítette. A század eleje óta többször kellett restaurálni. Ez időre pedig már ha­laszthatatlanná vált a mentéses helyreállítás. Két res­taurátorművész, Menráth Péter és Hernády Szilvia vit­te végbe a nagyon nehéz feladatot. S március 14-én a MNG - egyszersmind a tavaszi fesztivál nyitányának házigazdája -­­ épülete földszintjének jobb oldali ter­mében felragyoghatott MS mester féltucatnyi képe kö­zött a Vizitáció. Láttam én már. Akkor is megfogott, amikor magán hordta az évszázadok ködét, porát, repedéseket, hó­lyagokat meg átfestéseket. Költött, festőién szép táj­ban, sziklák előtt ál a két nemes hölgy, mellettük lilio­mok, szamócák - a tisztaság és bőség jelképei­­, s friss színben pompázó ruháik redőjét szél fodrozza. A két asszony arca alig rezdül, de Mária testtartása félre­érthetetlenül közli az örömhírt, az édes teherrel viselősséget. (Nem találom szerencsésnek, hogy mély lehajlást provokálóan alacsonyra - hokedli szintre­­ helyezték a rendezők a feliratot. S a táblaképeknek hátteréül szolgáló fekete színnek sem örültem.) A második Vizitációhoz is a vemniszázson át vitt az út a MNG­C épületének másik földszinttermébe. Hasonló légtérben van MS mester képeivel. A baloldali ajtón túljutva április 4-től június 8-ig a Kolumbiából ven­dégségbe érkező műalkotásokat nézhetik meg az érdeklődők. Mintegy negyven festményt, faragást, öt­vös munkát. Vallási kötődésűek. Gazdagok, figyelem­reméltóak. Itt is a Vizitációt keresem először. S zárt sorozatban, a Mária életét megelevenítő képek között találok rá. S mint a többit, a két fivér Vizitációit is kék színű mezőben indítja. A két asszony egyszerűbb ezen a festményen. Visszafogottabbak a színek is. Nem a ruhák redőit, hanem az asszonyok haját mozgatja a szél. S a különös, a leendő istenanya domborodó hasát sugarakkal jelölték az alkotók. Sose találkoz­tam még ilyennel. Dekoratív lenne? Valaki azt mondta, milyen modern. Mily rengeteg megközelí­tés - mondom én. Milliónál több kép született Jézus anyjáról. A magyar és a kolumbiai Vizitáció azok kö­zött van, amelyek maradandóak az emberi kultúra számára.­­ Dániel Mária

Next