Pedagógusok Lapja, 1997 (53. évfolyam, 1-12. szám)

1997-12-11 / 10-11. szám

10 • NSZI A Nemzeti Szakképzési Intézet november 25-én sajtóértekezletet tartott Szakképzés az Országos képzési jegyzék szerint címmel. Dr. Benedek András, a Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára, vala­mint dr. Jekkel Antal, a Nemzeti Szakképzé­si Intézet főigazgatója voltak az előadók. A sajtótájékoztató részletes tartalmát az itt közölt háttéranyag foglalja össze. 1998 szeptemberétől a szakképző iskolák csak az országos képzési jegyzékben szerep­lő szakmai képzésekre iskolázhatják be ta­nulóikat, így az 1997—98-as tanév az erre való felkészülés ére. Ez azt jelenti, hogy ren­delkezésre állnak a szakmák központi prog­ramjai, tananyagai, azaz a munkaügyi mi­­ niszter 7/1993. (XII. 30.) MüM rendelet 3. §-ának (2) bekezdése szerint „A szakképző iskolába az OKJ-ben szereplő szakképesí­tésre tanulót csak akkor lehet beiskolázni, ha az előírt szakmai tantárgyak központi programjai (tantervei) kiadásra kerültek és az elméleti képzéshez szükséges tan­anyagok rendelkezésre állnak". A központi programokat szakértői-szak­mai vitákon létrejött konszenzus alapján kialakított irányelveknek megfelelően dol­gozták ki az iskolai rendszerű szakképzés sajátos szervezési problémáinak, az OKJ-ben meghatározott képzési időnek és az elmé­­let/gyakorlat arányának megfelelően. Az óra­tervek a tanévenkénti tantárgyi összóraszámokat tartalmazzák oly módon, hogy lehetővé tesznek heti, illetve ciklusos tanításszervezést is. A különböző szakképe­sítések közötti „átjárhatóság”, a pályakor­rekciós lehetőségek érdekében egyes szak­macsoportokban közös tananyagok (tantár­gyak) készültek. Az 1996. évi OKJ-ben szereplő, az iskolai rendszerben oktatható 650 szakképesítésből a Nemzeti Szakképzési Intézet, a MüM, az IKIM, a KHVM, a PM és a KSH kompetenciá­jába tartozó szakképesítések központi prog­ramjainak elkészíttetéséért felelős. Szám­szerűsítve ez 330 (a gyűjtő szakképesítése­ket is figyelembe véve 343) szakképesítés központi programjának kidolgozását jelen­tette. A programok kidolgozása 1995-ben kezdődött meg, és ebben az évben fejeződött be. A Magyar Közlönyben 204 - a mun­kaügyi miniszter által - jóváhagyott központi program jelent meg. A központi programokat a Nemzeti Szak­képzési Intézet - Magyarországon elsőként - mágneslemezen forgalmazza. Egy-egy lemez tartalmazza az adott szakképesítés teljes központi programját, beleértve a közös szakmai alapozó tantárgyakat, a speciális szakmai tantárgyakat és a modulokat. Az óratervek, a szakmai tantárgyi programok kidolgozásában a szakképző in­tézmények pedagógusai, munkaközösségei vettek részt, bírálóként pedagógusok, szak­tárcák, a kamarák, a Magyar Szakképzési Társaság által javasolt szakemberek segítet­ték a programok végleges kialakítását. A munkálatokba bekapcsolódtak a világbanki programban részt vevő szakmacsoportok programkészítői is. Ez elősegítette a középis­kolai végzettségre épülő szakképesítések és a világbanki modell harmonizációját. Az Általános irányelvek a szakképzés megszervezéséhez című füzetek az egyes szakképesítések programjának koncepció­ját, az óratervet, az illető szakképesítés köve­telményeit tartalmazzák. Ezek már az Interneten keresztül is elérhetőek. Ezzel kapcsolatban ugyancsak az Interneten le­velezési rovat nyílt. Kérdezz, felelek­­ a köz­ponti programok bevezetéséről, valamint Hírek az elfogadott központi programokról címmel. A központi programok ismeretében az is­kolák jelenleg készítik - több helyen már el is készítették - pedagógiai programjaikat, melyeknek - szakképző iskolák esetében - része a szakmai program is. E nehéz mun­ka megkönnyítése érdekében készült az Út­mutató a szakmai programok kidolgo­zásához című kiadvány, melyet a MüM kompetenciájába tartozó szakképző iskolák­nak megküldtek. Az útmutató összefoglalja a pedagógiai, illetve szakmai program készíté­se során figyelembe veendő legfontosabb el­veket, feladatokat és módszereket. Mint az iskolai fejlesztőmunkát elősegítő kiadvány­­sorozat első kötete ingyenes a szakképző is­kolák számára. Tekintettel arra, hogy az iskolai rendsze­rű szakképzés a közoktatási rendszer szer­ves része, a szakképző iskolák általánosan művelő és­ szakképesítést nyújtó oktató­nevelő feladatokat látnak el, így például az alapfokú iskolai végzettségre épülő szakké­pesítésekre felkészítő iskolák (általában szak­munkásképző iskolák) sok esetben vál­­lalják/vállani kívánják a NAT bevezetésével járó közoktatási feladatokat a 9-10. év­folyamokon. Ezeken az évfolyamokon szakmai előkészítő képzés is folyhat. A szakmai előkészítő tantárgyak prog­ramjainak kidolgozásával a Nemzeti Szakképzési Intézet segítséget kíván nyújtani ezen intézmények számára, ezért ez év végéig kidolgozza az ajánlott tantárgyi programokat. A Nemzeti Szakképzési Intézet megkü­lönböztetett figyelmet fordít arra, hogy olyan továbbképzéseket is szervezzen a pedagó­gusok számára, amelyek elősegítik a szak­mai és vizsgáztatási követelmények jobb megismerését, a központi programok beve­zetését. Október-novemberben több mint 400 pedagógus vett részt ilyen továbbkép­zésen. SZAKKÉPZÉS - ÚJ UTAKON PEDAGÓGUSOK LAPJA

Next