Pentru Socialism, octombrie 1961 (Anul 12, nr. 2398-2423)

1961-10-20 / nr. 2414

*5 A u r J* 4. A PROLETARI DIN TOATE TARILE, Lucrările Congresului al XXII-lea al P.CU.S. MOSCOVA 19 (Agerpres). TASS transmite : La 19 octombrie, ora 10 dimineața, ora Moscovei, Congresul al XXII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și-a reluat lucrările. In cadrul ședinței de dimineață au început dezbaterile pe marginea Raportului de activitate al Comitetului Central al P.C.U.S., la cel de-al XXII-lea Congres și a Raportului cu privire la proiectul de Program al partidului, care au fost prezentate de Nikita Hrușciov în primele două zile ale lucrărilor Congresului, precum și pe marginea Raportului de activitate al Comisiei centrale de revizie. Luînd primul cuvîntul, P. N. DEMICEV, prim-secretar al Comitetului orășenesc Moscova P.C.U.S., a declarat că noul Proalgram al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice constituie un cod al înțelepciunii marxism-leninismului creator. El se distinge prin profunzime științifică, prin indicarea concretă a căilor de construire a comunismului. Pînă la sfîrșitul septenalului (1965) în capitala Uniunii Sovietice vor fi complet automatizate 75 de uzine și fabrici, peste 700 de secții de producție. Anul acesta — a spus vorbitorul — industria Moscovei va atinge, în ce privește producția globală și productivitatea muncii, nivelul prevăzut pentru cel de-al patrulea an al septenalului. El a declarat că colectivele întreprinderilor din Moscova pun inițierea unei întreceri procomuniste unionale. Luînd în continuare cuvîntul, NIKOLAI PODGORNII, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Ucraina, a declarat că întregul popor ucrainean aprobă fierbinte activitatea C.C. al P.C.U.S., în frunte cu Nikita Hrușciov, eminent activist de partid și de stat Sarcinile septenalului sunt îndeplinite de poporul ucrainean cu un an înainte de termenele stabilite, iar în unele ramuri chiar cu doi ani înainte — a arătat vorbitorul. Incepînd din 1956 volumul lucrărilor capitale în Republică aproape că s-a dublat. Delegații și invitații la Congres au întâmpinat cu aplauze declarația lui N. PODGORNlI că Ucraina va aduce aportul cuvenit la înfăptuirea sarcinii trasate de proiectul de Program, de creare în U.R.S.S. a unui belșug de produse agricole. Vorbitorul a declarat că la Congresul al XXII-lea comuniștii din Ucraina au venit strîns uniți, ca un monolit, în jurul Comitetului Central al P.C.U.S. In dezvoltarea sa Ucraina întrecut multe țări capitaliste și a deține un loc important în economia Uniunii Sovietice și în economia mondială. Producția republicii se exportă în 61 de țări. Subliniind că C.C. al P.C.U.S. a desfășurat o amplă activitate pentru lichidarea cultului personalității și a consecințelor lui dăunătoare, pentru restabilirea normelor leniniste ale vieții de partid, N. PODGORNlI a declarat că aceasta a descătușat inițiativa creatoare a maselor. El subliniat importanța deosebită pe a care au avut-o demascarea și zdrobirea grupului antipartinic. In legătură cu aceasta vorbitorul a citat fapte privind activitatea antipartinică a lui Kaganovici în perioada în care se afla în Ucraina. In încheiere NIKOLAI PODGORNII a declarat că Partidul Comunist din Ucraina va întări permanent prietenia dintre poporul ucrainean și toate popoarele Uniunii Sovietice. „Ne scumpă această prietenie și feste o vom păzi cu sfințenie“. Leningrădenii, a spus SPIRIDONOV, prim-secretar IVAN al Comitetului regional de partid Leningrad, aprobă și sprijină din toată inima proiectul noului Program al P.C.U.S. - remarcabil document teoretic și politic al epocii noastre. Subliniind justețea condamnării cultului personalității lui Stalin și lichidarea denaturărilor legate de acest cult,. Ivan Spiridonov a amintit despre rolul criminal al lui Malenkov în așanumita „afacere de la Leningrad“. Oamenii muncii din regiunea Leningrad, a spus vorbitorul, realizează cu succes sarcinile septenalului. Ritmul dezvoltării industriei va asigura atingerea, în anul 1963 a nivelului de producție stabilit pentru sfîrșitul planului septenal. Comuniștii din Bielorusia aprobă întrutotul politica internă și externă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice — a declarat K. T. MAZUROV, prim-secretar al C.C. al P.C. din Bielorusia. El a calificat proiectul noului Program ca un remarcabil document al marxismului creator, în care sunt trasate căile concrete de construire a comunismului. Pe măsura înfăptuirii programului nostru, a spus Mazurov, noi și noi popoare vor păși sub steagul comunismului, întreaga omenire va ajunge la comunism — aceasta este logica dezvoltării sociale. MAZUROV a subliniat uriașa importanță pe care o are pentru partid și pentru popor lichidarea cultului personalității și restabilirea normelor leniniste ale vieții de partid. El a relevat rolul de seamă al lui NIKITA HRUȘCIOV în zdrobirea grupului antipartinic. Scoțînd în evidență posibilitatea reală de a îndeplini programul partidului, prezentat spre examinare Congresului, Mazurov a arătat că succesele oamenilor muncii în îndeplinirea planului septenal stau chezășie pentru aceasta. Industria Bielorusiei va îndeplini în cinci ani planul septenal la producția globală. Anul acesta producția industrială urmează să crească cu 40 la sută în comparație cu anul 1958. S. R. RAȘIDOV, prim-secretar al Comitetului Central al PC din Uzbekistan, a apreciat rezolvarea justă a problemei naționale ca un merit istoric al partidului comuniștilor și a subliniat că aceasta constituie un exemplu pentru orice stat, pentru orice partid. Subliniind că în cursul vieții unei singure generații Uzbekistanul a făcut un salt gigantic de la feudalism la socialism. Rașidov a vorbit apoi amănunțit despre importantele succese obținute de poporul uzbek în dezvoltarea industriei, a agriculturii — îndeosebi în cultivarea bumbacului, — precum și în dezvoltarea științei, învățămîntului și culturii. Primul secretar al C.C. al P.C. din Uzbekistan a declarat că noul Program al P.C.U.S. este un document de o forță excepțională. El este un imn închinat viitorului nostru luminos spre care se îndreaptă și la care va ajunge negreșit întreaga omenire sub steagul marxism-leninismului. Raportul Comitetului Central prezentat Congresului partidului și proiectul noului Program al P.C.U.S. sunt pătrunse de umanism și de grija pentru om , a declarat D. A. KUNAEV, primsecretar al C.C. al Partidului Comunist din Kazahstan. El a subliniat că aceste documente constituie un model de unitate între teorie și practică, că ele constituie o generalizare, de pe poziții marxist-leniniste, a experienței Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a întregii mișcări comuniste mondiale, că răspund tuturor problemelor vitale ale contemporaneității. Caracterizînd situația economică a Kazahstanului, KUNAEV a declarat că dezvoltarea sa impetuoasă din ultimii ani confirmă importanța liniei adoptate de partid privind dezvoltarea forțelor de producție ale regiunilor răsăritene. Luînd cuvîntul conducătorul delegației Partidului Comunist Chinez, CIU EN-LAI, vicepreședinte al C.C. al P.C. Chinez, care a urmat la tribună, a caracterizat Programul P.C.U.S. drept un plan măreț de construire a comunismului, care deschide perspective luminoase și însuflețește popoarele. Vorbitorul a declarat că poporul chinez sprijină acțiunile guvernului sovietic în domeniul politicii externe, acțiuni orientate spre slăbirea încordării internaționale, dezarmarea generală, consolidarea principiilor coexistenței pașnice, precum și măsurile întreprinse în ultima vreme pentru întărirea apărării. După cum a subliniat conducătorul delegației Partidului Comunist Chinez, viața a confirmat justețea concluziilor Consfătuirilor de la Moscova ale reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești din anii 1957 și 1960. A apăra coeziunea mișcării comuniste internaționale, a spus el, iată datoria internaționalistă a tuturor comuniștilor. Trainica prietenie chino-sovietică — a spus CIU EN-LAI, va dăinui în veci. El a dat apoi citire mesajului de salut semnat de Mao Tziedun, președintele Partidului Comunist Chinez, adresat Congresului al XXII-lea al P.C.U.S. WLADYSLAW GOMULKA, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., a subliniat în cuvîntul său că popoarele Europei și întregii lumi vor saluta cu deplină aprobare și cu recunoștință tot ceea ce spus N. S. Hrușciov în problema a încheierii Tratatului de pace cu Germania. Poporul polonez, declarat W. Gomulka, se alătură a întrutotul acestei poziții. El relevat că relațiile dintre P.C.U.S. a și P.M.U.P., dintre poporul polonez și poporul sovietic au devenit mai cordiale și mai frățești ca niciodată înainte. Așa cum Revoluția din Octombrie din Rusia a deschis o epocă nouă în fața omenirii, a exercitat o influență hotărîtoare asupra formării lagărului socialist mondial, tot așa și înfăptuirea programului de construire a comunismului în U.R.S.S. va deschide o nouă etapă în istoria omenirii, va crea condiții fără precedent pentru victoria socialismului în întreaga lume. GOMULKA a subliniat că Congresul al XXII-lea al P.C.U.S. constituie o nouă contribuție uriașă la cauza păcii în întreaga lume și că Programul supus spre examinare deschide perspective întregii omeniri. MAURICE THOREZ, secretar general al Partidului Comunist Francez, care a luat apoi cuvîntul, a spus că privirile tuturor oamenilor muncii din Franța sînt îndreptate spre acest Congres care va adopta cel mai însemnat document politic al epocii noastre — Programul P.C.U.S. — și care are o mare însemnătate pentru mișcarea muncitorească internațională. Poporul sovietic a demonstrat caracterul realist al socialismului prin însuși faptul că l-a construit. In prezent în istorie se înscrie o nouă pagină, a spus MAURICE THOREZ. Farurile mărețelor construcții ale comunismului luminează întreg pămîntul, purtînd ideile muncii creatoare. THOREZ a declarat că Partidul Comunist Francez își exprimă regretul în legătură cu poziția conducătorilor Partidului Muncii din Albania, care, abătîndu-se de la principiile unității mișcării muncitorești și comuniste internaționale, aduc un prejudiciu poporului albanez. NOI UNITĂȚI DE DESERVIRE In scopul unei bune deserviri a populației, recent în comuna Cavnic a fost deschisă o nouă unitate de desfacere a cărnii, înzestrată cu mobilier modern. Este a treia unitate de acest fel în comună. A mai fost deschisă aci o unitate aparținătoare O.C.L. Aprozar, care dispune din abundență de cartofi, varză, fructe etc. necesare aprovizionării oamenilor muncii pentru iarnă. PRODUCȚIE BOGATĂ DE PORUMB Paralel cu executarea însămînțărilor culturilor de toamnă, colectiviștii din Mireșu Mare, raionul Șomcuta, recoltează porumbul, cartofii și alte culturi. Pe o însemnată suprafață de teren, colectiviștii au obținut o producție de 4.000 kg porumb boabe la hectar. Recent în G.A.C. s-au repartizat venituri bănești de cite 5 lei la zi muncă. BULETIN METEOROLOGIC Timpul probabil de mîine: Vreme instabilă, cu cerul schimbător, mai mult noros, cînd vor cădea plpi locale de scurtă durată. Temperatura în ușoară creștere, minimele vor fi cuprinse între 4—10 grade, iar maximele între 14—24 grade. Vînt potrivit din sud-vest. * . - -’i.IARA 1 soll“ IAȘI -11 i ..............■■Hi..Ilf Cea mai bună echipă a uzinei (De la postul de corespondenți de la U.M.M.U.M.) întrecerea pentru cea mai bună echipă a uzinei nu a fost ușoară. Ea a cerut o organizare din ce în ce mai bună, a cerut fiecăruia să lucreze cu mai bine și să dovedească un înalt simț de răspundere. Cei zece muncitori din echipa comunistului Ioan Costin de la secția mecanică a U.M.M.U.M. Baia Mare sunt acum în fruntea întrecerii. Cum cea mai bună echipă? a devenit foarte simplu: „Și-au luat angajamentul pe măsura posibilităților reale în funcție de condițiile locului de muncă. Și-au organizat judicios munca, formînd grupe de cite doi, un muncitor fruntaș și unul mai puțin pregătit, dinainte ce au de făcut, și Știu nu pierd vremea umblînd de la un loc la altul. Folosesc din plin cele 480 minute de lucru“. Rezultatul? Echipa depășește lună de lună planul cu 18—20 la sută, asigurînd buna calitate lucrărilor. Astfel, ea se află în fruntea întrecerii. Vasile Mircea lăcătuș Material lemnos peste plan (De la subredacția din Vișeu.) Muncitorii forestieri din cadrul sectorului II Făina al întreprinderii forestiere din Vișeu de Sus desfășoară o susținută muncă pentru realizarea și depășirea ritmică a sarcinilor de plan. In cursul lunii septembrie, de pildă, muncitorii din acest sector au depășit planul cu 18 la sută, dînd peste sarcinile de plan însemnate canități de material lemnos. Frumoase rezultate în lupta pentru realizarea și depășirea planului de producție au obținut muncitorii din cadrul parchetului forestier Suligu, condus de maistrul forestier Vasile Coman Săutea, în frunte cu cei din brigada condusă de muncitorul Gheorghe Andreica, care au dat peste plan 480 m.c. lemn rotund rășinoase. A. Daltă PREGĂTIRI PENTRU IARNĂ (De la subredacția noastră voluntară din Baia Borșa.) La Baia Borșa, sezonul rece își face apariția mai repede decit în celalalte localități ale regiunii. Acesta este însă întîmpinat de minerii de aci prin măsuri corespunzătoare luate din timp. Printre acestea se numără darea în folosință, în timpul oportun, a unei cabane pentru muncitorii minei, la mina Toroioaga. S-au pus la punct instalațiile de încălzit ale vagoanelor trenului de călători, care transportă muncitorii la mina Burioaia. In vederea prevenirii stagnărilor în producție din cauza înghețării apei, s-a montat o pompă și un bazin de decantare pentru asigurarea apei necesare compresoarelor în timp de îngheț. Ar fi de dorit ca, urmînd exemplul celor de la exploatarea minieră, conducerea organizațiilor comerciale să se preocupe mai intens de aprovizionarea populației cu alimente și alte articole de sezon. Petru Duma maistru Academia Republicii Populare Române, Ministerul învățământului și Culturii, Uniunea Scriitorilor și Comitetul Național pentru Apărarea Păcii din R. P. Romi-Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri al R.P.R., exprimă durerea lor profundă cu prilejul încetării din viață a lui Mihail Sadonă anunță cu adîncă durere, că în ziua de 19 octombrie 1961, ora 9, a încetat din viață, în urma unei boli îndelungate și grele, marele scriitor, academicianul veanu. Strălucit om de cultură, marele scriitor al poporului român a creat în literatura noastră opere de valoare universală. Patriot luminat și democrat Mihail Sadoveanu, luptător neobosit pentru înflorirea patriei noastre socialiste, pentru pace și înțelegere între popoare. Academia Republicii Populare Romîne, Ministerul învățămîntului și Culturii, Uniunea Scriitorilor, Comitetuli Național pentru Apararea Păcii din R. P. Romina Din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri ai R. P. R. Constituirea comisiei pentru organizarea funeraliilor Pentru organizarea funeraliilor tovarășii: Atanase Joja, preșe- Hulubei, Mihail Ralea și Zahancad. Mihail Sadoveanu, a fost dinte, Ilie Murgulescu, Horiaria Stancu, constituită o comisie formată din convins, el a activat pe tărîm obștesc și în viața noastră de stat. Mihail Sadoveanu a fost un militant de seamă în lupta pentru marea cauză a păcii, socialismului și a prieteniei între popoare. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat al R. P. R., Consiliul de Miniștri al R. P. R. Sâni grabi! ritmarn$âmbarilor! După ultima situație operativă din ziua de 17 octombrie a.c., în întreaga regiune planul însămînțărilor de toamnă este realizat în proporție de 50,5 la sută. Avansate sînt pînă acum raioanele Lăpuș și Cărei. Deși stadiul însămînțărilor în raioanele Satu Mare, Cehu Silvaniei, Oaș și Vișeu se apropie de media realizărilor pe regiune, rezultatele obținute în aceste raioane sînt cu totul nesatisfăcătoare. In raionul Sighet și pe ogoarele orașelor Satu Mare și Baia Mare însămînțările sînt mult rămase în urmă. In acest moment, cînd ne apropiem de sfîrșîtul epocii optime de executare a însămînțărilor , și cînd procentul realizărilor ar fi trebuit să fie ;• de cel puțin 80—90 la sută, orice întârziere a executării semănatului nu poate fi admisă. Organele de partid și de stat trebuie să ia măsuri urgente pentru mobilizarea tuturor forțelor pentru grăbirea arăturilor și însămînțărilor, avînd grijă totodată de executarea în cele mai bune condiții a acestor lucrări. A întrecerea întorși acasă de ,la consfătuirea organizată la Baia Mare de către comitetul regional de partid și sfatul popular regional, pe tema „Pentru pîinea de cea mai bună calitate“, brutarii din Satu Mare erau hotărîți să aplice îndrumările prețioase primite, răspunzînd cu fapte chemării la întrecerea lansată de brutarii sigheteni. Scrisoarea C.C. al P.M.R. adresată tuturor lucrătorilor din industria de panificație și morărit a trasat sarcini concrete, menite să ducă la îmbunătățirea permanentă a calității pîinii și a produselor de panificație. Accentul principal trebuia pus deci pe respectarea indicilor de calitate. Pe această elaborare obiectivele bază au fost întrecerii socialiste. In cadrul acesteia, punctajul cel mai mare se acordă pentru pîinea cu miez elastic și omogen, cu gust, aromă, aciditate, umiditate și porozitate optimă, elemente care determină buna calitate a pîinii. Pentru urmărirea îndeplinirii acestor criterii a fost reorganizat controlul tehnic de calitate și munca laboranților. In această direcție a fost îndreptată și atenția organizației de bază. Prima lună, în care echipele de brutari și-au măsurat capacitatea și voința lor de muncă în noile condiții, s-a încheiat cu rezultate bune. Echipa de tineret, condusă de comunistul Ioan Macra, de pildă, a obținut în cursul lunii septembrie o medie de 27,72 puncte, iar echipa condusă de comunistul Andrei Schultz o medie de 27,84 puncte. Punctajul oglindește munca întregii echipe, unde fiecare la locul său de muncă contribuie cu aportul său personal la rezultatul final. Prin conștiinciozitatea deosebită acordată îmbunătățirii zi de zi a calității pîinii, în această perioadă s-au remarcat și jucătorii Alexandru Pal, Andrei Bartoș, cantaragiul Andrei Vargha și alții. Analizind mai profund situația punctajelor obținute, observăm însă și altceva. Aceleași echipe ale lui Ioan Macra și Andrei Schultz au obținut în cîteva zile doar 26 de puncte zilnic din 30 posibile. De aici rezultă că au existat zile în cursul lunii septembrie cînd punctajul a fost cu mult mai scăzut, adică criteriile de calitate nu au fost respectate în mod constant. Organizarea întrecerii socialiste pe baza obiectivelor stabilite uniform pentru toate unitățile de panificație constituie un ajutor substanțial în munca brutarilor și, în consecință, în fabricarea pîinii de bună calitate. Se cere însă perfecționarea continuă a întrecerii socialiste, a criteriilor de apreciere a rezultatelor, organizarea unei cit mai largi publicități. Introducerea graficelor de întrecere pe echipe, afișarea rezultatelor în locuri vizibile și conducerea competentă și operativă a agitației vizuale vor avea ca rezultat înviorarea întrecerii și îmbunătățirea realizărilor obținute. Comitetul de sindicat nu trebuie să scape din vedere că analiza întrecerii socialiste trebuie făcută decadat și nu numai o dată la sfîrșitul lunii. Respectarea acestor intervale mai scurte de analiză permite eliminarea unor deficiențe încă din timp și luarea măsurilor corespunzătoare de îndreptare, îndrumarea din partea biroului organizației de bază trebuie să fie mai eficace în rezolvarea problemelor concrete ale producției. Mai sunt deficiențe legate de transportul pîinii, (nefiind nici acum confecționate lichițele prevăzute), precum și in ceea ce privește respectarea timpilor la unele faze ale procesului de producție (în special la coacere). Atenția principală trebuie îndreptată deci spre lichidarea acestora, pentru ca piiaea ajunsă la consumator să fie permanent de cea mai bună calitate. Analizind experiența primei luni în desfășurarea întrecerii socialiste pe baza noilor criterii, comitetul de sindicat din fabrică va trebui să tragă concluziile necesare pentru viitor. Este necesar ca Consiliul local al sindicatelor din Satu Mare să acorde o atenție mai mare mării întrecerii socialiste îndruîn acest important sector al industriei. Conducerea administrativă a întreprinderii are datoria, ca prin măsuri tehnico-organizatorice adecvate să asigure toate condițiile necesare pentru ca întrecerea socialistă a brutarilor să aibă ca efect rezultatul dorit în îmbunătățirea calității pîinii. A. ADAMER socialistă a brutarilor Colectiviștii Ștefan Knecht, Tivadar Cnand, Ioan Fischer și brigadierul Eugen Tabori de la G.A.C. Foeni sunt bucuroși ca pe terenul lucrat de brigada lor s-au obținut 5,500 ha porumb la hectar, la soiul Warwill, Foto. A, ȘUTH Recoltatul culturilor de toamnă este în foi (De la postul de corespondenți voluntari) Sub îndrumarea organizației de bază, colectiviștii din Cărășeu lucrează de zor la recoltarea culturilor de toamnă. S-a terminat recoltatul cartofilor de pe 20 ha, obținîndu-se în medie cite 20.100 kg pe un hectar. S-a distins brigada a III-a condusă de comunistul Ioan Ambudan, care a obținut 20.500 kg la hectar. Din acele 40 ha cultivate cu sfeclă de zahăr au fost recoltate 20 ha, revenind pînă acum 3 vagoane pe ha. 60 vagoane au și fost predate la baza de recepție. Din 280 ha cultivate cu porumb s-au recoltat 200 ha, obținând 4.000 kg știuleți la hectar. Ludovic Biris învățător