Pentru Socialism, aprilie 1962 (Anul 13, nr. 2553-2578)

1962-04-01 / nr. 2553

Lucrările agricole de primăvară să fie executate la timp și în bune condițiuni Gîti pentru instistațiri Gospodăria colectivă din Brebeni (Lăpuș) a luat ființă cu o lună în urmă. După organizarea celor două brigăzi și după evaluarea și inventarierea bunurilor aduse de membri în gospodăria colectivă, colectiviștii au folosit intens fiecare zi pentru pregătirea temeinică a visămînțărilor de primăvară. Cele două brigăzi conduse de Ștefan Dancoș și Alexandru Șerban au adunat și pregătit întreaga cantitate de semințe necesare In zilele cu zăpada s-a continuat transportul îngrășămintelor la cîmp, în primul rînd pe parcelele cu o fertilitate mai scăzută. Atelajele au fost folosite din plin, reușindu-se să se transporte aproape toată cantitatea de îngrășăminte naturale produse în timpul iernii. La cele două fierării din sat se repară acum ultimele pluguri și grape. Sesiunea comunal Cernești, Sfatului popular ținută ieri, a apreciat că gospodăria colectivă din Brebeni și-a pregătit toate condițiile pentru a efectua însămînțările de primăvară la timpul optim. Membrii tinerei gospodării colective din Boinești au adunat întreaga cantitate de semințe necesare Însămînțărilor de primăvară. IN FOTOGRAFIE: Doi colectiviști controlînd semințele adunate. Crește productivitatea muncii La întreprinderea „1 Septembrie“ din Satu Mare sosesc mereu noi utilaje, care asigură considerabil creșterea productivității muncii și îmbunătățirea calității produselor. In decursul acestui an au intrat in funcțiune, o serie de mașini, printre care mașina de sudat liniară, care face să crească productivitatea muncii la sudarea țevilor arzător pentru mașinile de gătit cu gaze cu cca. 40 la sută. Prin dotarea secției cu un strung automat s-a mărit productivitatea muncii la o serie de repere, ca: piulițe olandeze, șurub dop, role, axe pentru role etc., și s-a îmbunătățit calitatea produselor. Recent a sosit în secția strungărie strungul semiautomat care va asigura, de asemenea, creșterea productivității muncii la unele repere cu cca. 30 la sută. GHEORGHE CODAȚ tehnician Un rodnic bilanf cultural Instituțiile culturale din satele raionului Lăpuș și-au făcut și ele un scurt bilanț al activității desfășurate in primul trimestru al anului. Ce spun cifrele? Ele arată că in cadrul căminelor culturale au avut loc 684 de conferințe, 138 de seri de calcul, 128 de informări politice și alte manifestații vorbite, la care au asistat peste 140.000 de persoane. Bogat este și bilanțul manifestațiilor artistice. Astfel, in această perioadă au avut loc 255 de reprezentații teatrale, 103 programe artistice cu participarea formațiilor de dansuri, 54 de programe date de către brigăzile artistice de agitație, la care au asistat peste 43.000 de spectatori. Bibliotecile au fost prezente și ele in viața culturală a raionului, organizând 62 de recenzii, 28 de seri literare, 115 lecturi în grup și alte acțiuni de popularizare a cărții, la care au luat parte peste 18.000 de țărani muncitori. In ansamblu pe raion, în primul trimestru al acestui an au avut loc 2.559 de manifestații cultural-artistice și de popularizare a cărții, la care a participat un număr de 202.295 de persoane. S-au evidențiat prin activitatea desfășurată căminele culturale din Groși, Mănăștur și Cotujeni. PROLETAR! DIN TOATE UNIȚI-VA! Sarcini ci trebuie la scurt timp după inaugurarea gospodăriei colective, colectiviștii din Sălățig (Cehu Silvaniei) au făcut o seamă de pregătiri pentru însămînțările de primăvară. Printr-o organizare judicioasă a acțiunilor și prin încredințarea de sarcini concrete fiecărui membru din consiliul de conducere, fiecărui brigadier și șef de echipă, s-a făcut inventarierea bunurilor aduse în colectivă, repartizarea atelajelor pe brigăzi, repararea plugurilor, căruțelor etc., adunatul și pregătirea semințelor necesare însămînțărilor, urgent îndeplinite Brigăzile nu au preluat însă terenurile pe care vor lucra. „Repartizarea terenului s-a făcut deocamdată numai pe hîrtie“ — spune tovarășul Gheorghe Mureșan, președintele gospodăriei colective. Apoi, nu s-a făcut încă delimitarea hotarelor între gospodăriile colective din sat. Pentru ca muncile de primăvară să poată fi organizate și executate la timp, aceste sarcini trebuie cît mai urgent rezolvate, cerîndu-se aici și sprijinul sfatului popular raional. MOBILĂ PESTE PLAN Colectivul întreprinderii „Alexandru Tamaș“ din Sighet a obținut rezultate bune în realizarea sarcinilor de producție. Planul trimestrial al producției globale și de marfă a fost îndeplinit cu 6 zile înaiinte de termen. De la această dată și pînă la sfirșitul lunii martie au fost produse peste planul trimestrial un număr de 5.000 bucăți scaune curbate, destinate fondului pieței. Paralel cu preocuparea pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan, s-a pus accent și pe buna gospodărire a materialelor de producție. Aceasta a dus la o economie de 300 kg clei, 195 litri soluții de lustruit mobilă etc. Calitatea produselor livrate s-a menținut bună. Prin munca lor conștiincioasă, o contribuție de seamă au adus la realizările obținute comuniștii Teodor Grigor, timpar, Emilia Horaș, ambalatoare, Gheorghe Kostovan, tîmplar, și alții. Economiile — obiectiv de seamă în întrecerea socialistă Acțiunea de economisire a materialelor la cooperativa „Talpa“ din Baia Mare, s-a extins în toate cele aproape 40 de secții ale cooperativei meșteșugărești, constituind un obiectiv principal al întrecerii socialiste de aici. In fruntea întrecerii se găsește secția centrală de reparații, condusă de Andrei Ciot, care a economisit pînă în prezent cel mai mult material. Din materialele economisite de muncitorii din secțiile cooperativei „Talpa“ în anul acesta se pot tălpui 782 perechi de pantofi pentru femei, iar din pielea economisită se poate executa fața superioară a 43 perechi de pantofi pentru femei. Obținerea acestor economii a fost posibilă in urma croirii judicioase a suprafețelor de piele și a aplicării tiparelor în așa fel încît fiecare centimetru pătrat de material să fie folosit din plin. a ÜfRussitaffi ECHIPE DE CONTROL OBȘTESC IN PANIFICAȚIE In prezent în diferite localități din regiunea noastră se desfășoară acțiunea de înființare a echipelor de control obștesc în panificație. Pînă la data de 28 martie au fost alcătuite 6 echipe care vor controla fabricarea și pîinii și transportul 13 echipe de control care vor urmări felul cum se face desfacerea produselor de panificația. Asemenea echipe au fost înfiinețate la Tășnad, Cărei, Vișeu de Sus, Baia Borșa și în alte localități. In total în regiune vor lua ființă 59 echipe de control obștesc cu peste 200 de membri. CURS DE FOTOAMATORI Pe lîngă Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare se organizează un curs de fotoamatori care va funcționa de două ori pe săptămînă. Cursul va avea o durată de 3 luni, înscrierile se fac zilnic, la secretariatul Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare. IN SPRIJINUL G. A. C. 1 Intre 28 martie și aprilie la Casa agronomului din Petin, raionul Mare, a avut loc datu consfătuire pe tema „Organizarea teritoriului în G.A.C.“. La consfătuire au participat ingineri și tehnicieni agronomi din raioanele Cehu Silvaniei, Șomcuta și orașul Baia întorși de la Mare. consfătuire, ei vor ajuta G.A.C. la terenurilor stabilirea pentru amplasarea construcțiilor gospodărești, a terenurilor prielnice pentru cultivarea diferitelor culturi, a pomilor și viței de vie etc. MEDALION LITERAR “ Consiliul regional A.R.L.U.S. Maramureș organizează azi un medalion literar intitulat „Scriitorul sovietic Simonov“. Constantin Despre viața și opera scriitorului va vorbi tovarășa Aurelia Coja. Medalionul literar are loc la ora 11 în sala cinematografului „Flacăra“ și este urmat de un film artistic. BULETIN METEOROLOGIC Timpul probabil de mîine: Vreme schimbătoare cu cerul temporar acoperit. Vor cădea ploi slabe, intermitente. Temperatura in creștere ușoară, minimele vor fi cuprinse între plus 4 și plus 10 grade, iar maximele între plus 10 și plus 15 grade. Vint cu intensificări din sud și sud-vest. rvuri . Bibliotecarul Dumitru Ratiș din comuna Băsești, raionul Cehu Silvaniei, recomandă cititorilor noutățile sosite. Cu 4 zile mai devreme Colectivul de muncă de la U.I.S. Tăuții de Sus desfășoară o întrecere socialistă entuziastă pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan, pentru îmbunătățirea calității cherestelei. Datorită acestui fapt, planul de producție pe trimestrul I a fost îndeplinit la 27 martie, cu 4 zile mai devreme. Muncitorii din hala de gatere, depozitul de cherestea, secția lăzi etc., dintre care s-au remarcat Ion Vladim, Vasile Istovan, Vasile Bonți, Elisabeta Balogh, Ion Dobrican și mulți alții, au adus o contribuție însemnată la îmbunătățirea calității cherestelei, respectiv a sortimentelor de cherestea, frize de parchete, lăzi de diferite tipuri etc. Calitatea a fost îmbunătățită cu 2,4 la sută. Din firescul zilelor noastre Ploua de cîteva zile, insistent și plictisitor. Apă amestecată cu zăpadă. Pămintul mustea de prea multă umezeală. Zăpada se topea. Văile își adunau apele. Creșteau, năvăleau murdare peste maluri. Tisa_________ curgea învolburată, apele ei creșteau văzînd cu ochii. Depozitul de bușteni al unității de industrializare a lemnului din Sighet este așezat nu departe de malul Tisei. Era intr-o zi de odihnă. De pază stătea Vasile Dunca. — Parcă s-au rupt baierele cerului, își zicea el. Și Tisa crește, crește... Era ora 9. Tisa învolburată, cu apele murdare, ieși din albie. Apa intră în depozitul de bușteni. Inundă o parte din el. Buștenii se mișcau, porniți de apele Tisei. Intr-o răsuflare, Vasile Dunca alergă spre cartierul unde locuiesc cei mai mulți muncitori din fabrică. Bătu la poarta lui Petru Ungureanu. Zise: — A ieșit Tisa din maluri și a năvălit în depozit. Buștenii pornesc pe apă. . . Au mai fost anunțați și ceilalți muncitori. N-a trecut multă vreme și ei se aflau, îmbrăcați în haine de protecție, in depozit. Intrară în apă, începură lucrul. Ploua. Era frig. Furia apelor creștea. Venise mai toată brigada comunistului Petru Ungureanu. Adunau buștenii, ii legau, trăgîndu-i spre locurile mai ridicate. Cu aceeași însuflețire, fără să le pese de vitregiile vremii, lucrau și muncitorii Vasile Gherman, Ștefan Cilic și Ștefan Chiș. A doua zi inginerul șef al unității de industrializare a lemnului, Mihai Zaharanschi, felicitîndu-i pe muncitori pentru fapta lor curajoasă, le-a spus: — Ați salvat 240 metri steri de lemn. — Ceea ce-am făcut noi e o faptă firească, a spus comunistul Petru Ungureanu. Ar fi făcut-o oricare dintre noi. Fapta lor e intr-adevăr firească pentru zilele noastre. Ea oglindește, înainte de toate, conștiința muncitorească, comunistă față de avutul obștesc, devotamentul, abnegația și curajul unor oameni simpli, dar care se simt stăpîni pe destine. V. G. ümemäri LUNA APRILIE „Luna muncii patriotice a tineretului" Tinerii patriei noastre, mobilizați de organizațiile U.T.M., sub conducerea organizațiilor de partid, participă cu elan la înfăptuirea prevederilor Congresului al III-lea al partidului, la desăvîrșirea construcției socialiste. In afară de munca rodnică in întreprinderi, în unitățile agricole tinerii din regiunea Maramureș au întreprins numeroase acțiuni patriotice. Numai în anul trecut ei au trimis oțelăriilor patriei 4.471 tone metale vechi, au muncit la întreținerea și curățirea a 50.124 ha pășune, au lucrat la reparări de drumuri, au sprijinit acțiunile silvice, împădurind 423 ha și îngrijind arboretele pe o suprafață de 2.615 ha. De asemenea, munca patriotică tineretului din regiune s-a simațit pe șantierele de hidroameliorații, la construirea a 104 unități școlare, la demolări și la plantări de pomi fructiferi. Peste tot unde s-a simțit nevoia tineretul și-a dat aportul. La Baia Mare, Satu Mare, Sighet, Vișeu, Cărei, Oaș etc. brigăzile de muncă patriotică, mobilizate de U.T.M., au Întreprins organizațiile acțiuni frumoase, care s-au soldat cu mari succese. Și în acest an organizațiile U.T.M., sub Îndrumarea organizațiilor de partid, au continuat frumoasa tradiție a muncii patriotice. Numeroase acțiuni au fost îndreptate spre colectarea metalelor vechi. Numai tinerii din orașul Baia Mare au colectat și predat la I.C.M. peste 400 tone metale vechi. In cinstea aniversării a 40 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist, luna aprilie a fost declarată „Lună a muncii patriotice a tineretului". Tinerii din exploatările miniere, din fabrici și uzine, de pe șantierele de construcție și din unitățile agricole socialiste s-au pregătit intens. Organizațiile U.T.M. au stabilit deja șantierele de muncă, obiectivele unde se vor desfășura acțiunile de muncă patriotică. In această perioadă tineretul se va orienta și pe mai departe spre colectarea metalelor vechi. Tinerii din orașul Satu Mare au hotărit să colecteze în fiecare zi cite un vagon de metale vechi, să planteze puieți și să îngrijească arborete. In luna aceasta tineretul iși aduce contribuția la săparea fundațiilor unor blocuri muncitorești. In agricultură tinerii colectiviști și-au propus ca prin muncă voluntară să contribuie la Întreținerea și repararea drumurilor, să planteze pomi, să participe la construirea unor obiective socialculturale, să contribuie la construirea de grajduri, saivane, cotețe pentru păsări, maternități și ingrășătorii de porci. Orașele și satele, întreprinderile vor deveni tot mai frumoase. Tinerii și-au propus ca orașele și satele regiunii să intîmpine sărbătorește a 40-a aniversare a U.T.C. pentru care ei vor amenaja spatii verzi, vor planta pomi ornamentali și flori. La cea de-a 40-a aniversare a U.T.C., care se va sărbători la 2 mai — de Ziua tineretului, întregul tineret din regiunea Maramureș dorește să se prezinte cu succese deosebite atît în producție și la învățătură, cit și in acțiunile patriotice. Sper la muncă, dragi tineri! întreprinderile de pielărie, încălțăminte, marochinărie și articole din cauciuc și-au îndeplinit planul pe primul trimestru al acestui an cu 2 zile înainte de termen. Pînă la sfîrșitul lunii martie, muncitorii din aceste fabrici dau în plus față de prevederi, mărfuri în valoare de 10.000.000 lei. In cursul primelor 3 luni ale anului au fost livrate între altele suprinsalar comerțului 10.000 perechi de încălțăminte din piele, 3.000 perechi de încălțăminte din cauciuc, 8 tone de linoleum, precum și o bogată gamă de sortimente de marochinărie. In centrul atenției întreprinderilor a stat îmbunătățirea continuă a calității produselor creșterea numărului de sort imenși te. Au fost realizate circa 500 de noi modele.. Chimiștii în sprijinul zootehniei In prezent industria noastră chimică fabrică aproape 70 de medicamente și produse stimulatoare pentru sectorul zootehnic. Acestea contribuie la combaterea unor boli și la mărirea productivității animalelor. Prin întrebuințarea produselor stimulatoare pe bază de antibiotice in hrana animalelor, mai multe gospodării agricole de stat și gospodării colective din regiunile Bacău, Iași și Suceava au obținut la purcei reducerea mortalității cu 2—6 la sută și un spor în greutate de 10—14 la sută; la viței sporul în greutate este de peste 10 la sută, iar la păsări între 13—14 la sută. Prin adăugarea unei cantități de Vitamina B-12 în nutreț s-a obținut un spor în greutate la înțărcarea purceilor de 5—6 kg. La oi folosirea brichetelor de gaze combinate cu un produs denumit Fenotiazină combate strongiloza, mărește cantitatea de lapte cu 5—10 litri anual de la fiecare oaie, iar cea de lună cu 0,3—0,5 kg. Anul acesta chimiștii îmbogățesc gama medicamentelor și a produselor stimulatoare pentru zootehnie cu peste 20 de sortimente. In prezent sunt noi în curs de experimentare mai multe produse, printre care Citrazina citrică, destinată combaterii viermilor pulmonari la oi. Vitaminele furajere B-12 și B-2( Pentaclor fenolat de sodiu, produs folosit la combaterea moluștelor din bălțile stătătoare, care generează gălbeaza la oi,etc. Pentru a satisface în mai mare măsură cerințele de astfel de produse, la Fabrica de hîrtie și celuloză din Zîrnești urmează să intre în producție o secție de drojdie furajeră, iar la Fabrica chimică din Mărășești, o instalație pentru producerea făinii de oase, ambele apreciate ca valoroase furaje concentrate. Cabinete de medicină a muncii i Rețeaua de cabinete de medicină a muncii, formă nouă de asistență medicală introdusă în ultima vreme, sporește în acest an cu încă 12 unități. Organizate în policlinicile marilor întreprinderi, aceste cabinete fac studii asupra proceselor de muncă și fiziologiei muncii în condițiile specifice întreprinderilor respective. Pentru asistența medico-sanitară la locul de funcționează 90 muncă de policlinici de întreprindere, 560 dispensare și puncte sanitare. 1.200 In marile centre muncitorești există puternice spitalicești complexe prevăzute cu policlinici, spitale, servicii de dispensare, traumatologie și boli profesionale, stații auto de salvare și Aviasan, laboratoare de igienă industrială etc. Condițiile de asistență medico-sanitară, create în întreprinderile industriale prin grija statului, situează în prezent țara noastră printre statele cu indicii de morbiditate și de incapacitate temporară de muncă cei mai scăzuți. (Agerpres.), Complexul pentru industrializarea lemnului R. Vîlcea. ÎN FOTOGRAFIE: Instalație de transport pneumatic al materiei semifabricate. (Foto: Agerpres.) Mărfuri în valoare de 10 milioane lei peste plan