Pentru Socialism, iulie 1962 (Anul 13, nr. 2631-2656)

1962-07-10 / nr. 2638

r i 4 A »en n camuitmai ihmii n rmnuM wwBmut iih si » swum rarmu kmiu iwmiHB Lucrările agricole la timp și ti bune condiții! SECERĂ GRIUL Veriflein ä zi de zi stadiul de coacere a griului, la indicația agronomului, consiliul de conducere al gospodăriei colective din Odoreu a hotărît in ziua de 8 iulie ca a doua zi să înceapă secerișul griului pe parcelele care au ajuns în faza de coacere in plină. Ieri dimineață cele 3 brigăzi au pornit la seceriș. Echipele de cosași însoțite de femei au împînzit repede lanurile de griu, trecind la acțiunea de recoltare. Un obiectiv al întrecerii intre brigăzi și echipe este acela de a termina in cel mult 8 zile seceratul griului. In această muncă se vor încadra și combinele de la S.M.T. Mărtinești. Treieră orzul Colectiviștii din Cărășeu au secerat în scurt timp orzul de toamnă cultivat pe 45 de hectare. Apoi, fără a se strînge recolta In stoguri, combinerii Ioan Marincaș și Zoltán Kánya au fost îndrumați să înceapă treieratul din clăi. In cîteva zile întreaga recoltă de orz va fi în hambare. Producția este bună, de 2.500 kg la hectar. Paiele rămase In urma combinelor se adună cu spor, pentru a se putea trece la executarea arăturilor acinei de vară și la semănatul porumbului furajer în miriște. Rezultate sub posibilități Pînă în 6 iulie la gospodăria colectivă din Cehu Silvaniei prașila a doua a fost terminată numai la culturile de floareasoarelui și cartofi. La cele 300 hectare cultivate cu porumb prașila a doua fusese efectuată numai în proporție de 60 la sută. O parte din tarlalele cu porumb continuă să fie astfel smburuienite. Recoltatul furajelor de pe cele 120 hectare cu finețe naturale era la început. Intirzierea acestor lucrări nu poate fi justificată de vreme ce la recoltatul finului pot fi antrenați zilnic — după cum spunea chiar tovarășul Francisc Szőke, președintele gospodăriei — 250 —300 de cosași. Sute de oameni pot participa și la prășit. Se cere însă o mai judicioasă organizare a muncii, mobilizarea tuturor colectiviștilor la executarea lucrărilor în timpul optim. , , IN CASE NOI Orașul Baia Mare pe zi ce trece se transformă, întinerește. Anul acesta 180 de familii s-au mutat în case noi, spațioase și confortabile. Nu demult s-au mutat in apartamente noi ceferistul Ioan Tarta, zidarul Ludovic Pop, brutarul Gheorghe Crișan și alții. Numărul celor care se vor muta în case noi, în apartamente spațioase, anul acesta va spori cu încă 500 de familii. PROLETAR! DIN TOATE TARILE, UNITTVA! In fruntea întrecerii socialiste In zilele acestea colectiviștii din comuna Săuca depun o susținută muncă la lucrările de întreținere a culturilor, reușind să termine și prașila a treia la cartofi, sfeclă furajeră, floarea-soarelui, porumb boabe și porumb pentru siloz. De asemenea, s-au luat toate măsurile pentru campania de recoltare a cerealelor, care va fi terminată în termen de 7 zile. S-au curățat și dezinfectat magaziile, s-a întocmit un grafic al transporturilor, astfel ca primele cantități de griu recoltate să fie predate Conducerea statului. gospodăriei a întocmit un plan de măsuri pe perioada secerișului în care sunt prevăzute etapele și viteza zilnică de lucru. Un aport deosebit în desfășurarea lucrărilor de Întreținere a culturilor și de pregătire a campaniei de recoltare a păloaielor îl aduce brigada condusă de comunistul Ioan Chiș, care se află în fruntea Întrecerii socialiste. IO AN CHINCEA ing. agronom Cu un număr sporit de combine In acest an S.M.T.-urile din regiunea noastră au prevăzut să recolteze cu combine cerealele păioase de pe o suprafață dublă față de cea din anul trecut. Pentru executarea volumului sporit de lucrări, aceste unități au fost înzestrate în ultima vreme cu peste 150 combine cerealiere, iar la Casa agronomului din Petin a funcționat un curs de pregătire a mecanizatorilor in problemele legate de exploatarea combinelor și a preselor de balotat. Numai In luna iunie aici au fost pregătiți peste 100 de combineri noi. La aceste cursuri specialiștii cu experiență au predat mecanizatorilor cunoștințe privind întreținerea și folosirea rațională a combinelor, precum și experiența dobîndită de mecanizatorii de la S.M.T. Tășnad in adaptarea la combină a unui dispozitiv care, mărind ventilația instalației de treier, asigură o mai bună separare a boabelor de corpurile străine, prevenind totodată și unele defecțiuni de funcționare. In prezent S.M.T.-urile din regiunea noastră dispun de aproape 400 de combine pentru păioase, adică de peste trei ori mai multe decit existau in întreaga țară în anul 1950. Anul XIII Hr. 2638 ★ Marți, 10 iulie 1962 *  pagini — 28 bani PE UN PANOU DE ONOARE. In prima jumătate a acestui an inovatorii de la întreprinderea „Arta lemnului“ din Satu Mare au înaintat spre rezolvare 18 propuneri de inovații și raționalizări. Din acestea 14 au fost acceptate și aplicate efectiv In procesul de producție, in urma cărora s-au antecalculat economii in valoare de 274.000 lei pe întregul an. Comunistul Alexandru Willistein, timplar, este cunoscut ca unul din cei mai activi inovatori din întreprindere. De acest lucru vorbesc de altfel și cele trei propuneri înaintate spre rezolvare in perioada amintită. Astfel, de pildă, el a propus, printre altele, confecționarea diferitelor șabloane pentru șlefuirea mecanică a scaunelor suprapozabile. Aplicate în producție, ele au contribuit cu succes la înlocuirea șlefuirii manuale cu cea mecanică, economisindu-se astfel 11.000 lei numai la operațiunile manuale. Activitatea depusă pe linie de inovații a tîmplarului Willstein a fost răsplătită nu numai cu o recompensă la bani, dar și cu cinstea ca alături de Iosif Papp, Anton Katona, Ioan Horváth și Amalia Speth și portretul său să fie expus pe panoul de onoare al inovatorilor. . La început de seceriș ună pe la amiază plouase. Norii s-au risipit apoi. Din nou vreme bună, cu soare. Către seară, în fața sediului gospodăriei — obișnuitul taifas. Oamenii trăgeau adinc în piept aerul proaspăt amestecat cu fumul țigărilor și discutau cu mulțumire despre ploaia căzută în ajun. NI zăriră pe brigadierul de la a doua. -- Ce zici, vecine, mîine ieșim la orz? — 11 Întrebă cineva. — O să ieșim, ne-a propus și inginerul. Așadar, lanurile colectiviștilor din Livada, căci despre el este vorba, așteaptă secerătorii. S-a spus asta și la ședința comitetului executiv al sfatului popular comunal, ținută în seara aceleiași zile (6 iulie a.c.). Alături de membrii comitetului executiv erau prezenți președinții și inginerii agronomi ai celor cinci gospodării colective din comună. Ordinea de zi: executarea lucrărilor agricole de vară. Informarea prezentată de Dumitru Horincar, președintele comitetului executiv, n-a dat răspunsul cuvenit la întrebarea: Cum se prezintă gospodăriile colective din comună în fața campaniei de recoltări? Ocupîndu-se mai mult de stadiul lucrărilor de întreținere a culturilor, informarea a trecut prea lesne peste o seamă de preocupări de cea mai mare actualitate. S-a desprins concluzia că comitetul executiv nu s-a îngrijit pînă acum de pregătirea campaniei de recoltări, după cum prea puțin au sprijinit consiliile de conducere ale gospodăriilor colective și la grăbirea lucrărilor de întreținere. Pînă în 6 iulie numai gospodăria colectivă „7 Noiembrie“ din Livada Mică terminase prașila a doua la porumb. La G.A.C. „înainte“ au fost prășite a doua oară numai 90 din cele 180 hectare cultivate cu porumb, iar la gospodăria colectivă din Dumbrava, pe care din partea comitetului executiv o îndrumă chiar tovarășul D. Horincar, prașila a doua a fost făcută doar pe 85 din cele 348 hectare cu porumb. Prașila a treia la porumb nu fusese începută zilele trecute la nici o gospodărie colectivă din comună. A rămas in urmă și recoltatul furajelor. Chiar dacă se deplasează în gospodăriile colective, membrii comitetului executiv al sfatului popular comunal scapă din vedere un lucru esențial: organizarea muncii. Sînt destul de dese cazurile cînd membrii unor gospodării colective nu știu nici la orele 8—9 unde să meargă la lucru, pentru că consiliile de conducere nu stabilesc din timp împreună cu brigadierii programul de lucru pe fiecare zi. Președintele G.A.C. „înainte“, Iosif Urszuly, de pildă, muncește mai mult de unul singur, nu antrenează membrii consiliului de conducere la rezolvarea treburilor gospodărești. Brigada a treia din această gospodărie a rămas mult în urma celorlalte brigăzi, iar consiliul de conducere n-a întreprins nimic pentru sprijinirea acestei brigăzi, pentru îmbunătățirea organizării muncii, pentru întărirea disciplinei în cadrul ei. Avem grîu mult, frumos, începu tovarășul Gheorghe Zima, președintele gospodăriei colective din Dumbrava. Mîine-poimîine trebuie să-l secerăm, dar n-avem unde depozita recolta. Comitetul executiv al popular ar trebui să ne sfatului ajute mai mult decit pînă acum. L-aș ruga și pe tovarășul inginer Săsăran — continuă omul pe un ton delicat — să stea mai mult printre noi, adică să pătrundă mai adinc în treburile gospodăriei. Să nu fim noi tot printre ultimii, chiar dacă suntem încă tineri. Gospodăria colectivă din Dumbrava e cea mai tînără din comună și cu toate acestea se bucură de mai puțin sprijin decit chiar G.A.C. „Dezrobirea“ din Livada, care e cea mai veche și mai avansată cu lucrările. Iată un fapt care dezvăluie în Livada stilul defectuos de muncă al comitetului executiv al sfatului popular comunal. La începutul secerișului două gospodării colective din comună nu dispun încă de spații pentru depozitarea recoltei. Magaziile nu sunt pregătite în mod corespunzător nici la celelalte gospodării. In gospodăriile colective nu s-au întocmit încă planuri operative de lucru privind desfășurarea campaniei agricole de vară. Sunt rămase în urmă și celelalte pregătiri, ca: revizuirea și repararea mijloacelor de transport, organizarea echipelor pentru deservirea balizelor, punerea la punct a utilajului pentru condiționarea recoltei, asigurarea sacilor etc. Toate acestea urmează să se facă de acum înainte, după cum rezultă din planul de măsuri al comitetului comunal de partid și al comitetului executiv al sfatului popular comunal, prezentat în ședința comitetului executiv. Ce-i drept, planul de măsuri reușește să cuprindă toate laturile campaniei, dar ar fi fost mult mai folositor dacă s-ar fi întocmit și însușit cu două-trei săptămîni mai devreme. Gospodăriile agricole colective din comună au în față un volum mare de lucrări. Ele trebuie să strîngă recolta de păioase de pe 1.600 hectare, să execute arături adînci de vară pe 900 hectare și să însămințeze culturi duble în miriște pe 330 de hectare. Totodată, trebuie să se recupereze răminerea în urmă la întreținerea culturilor, la recoltarea furajelor, la executarea construcțiilor gospodărești. Colectiviștii din comună au un sprijin puternic din partea mecanizatorilor de la S.M.T. Apa, care vor lucra aici cu opt combine, două batoze, cu un număr sporit de tractoare. Comitetul comunal de partid și comitetul executiv al sfatului popular comunal trebuie să asigure desfășurarea unei largi munci politice și organizatorice de masă, să se îngrijească de îndeplinirea la timp a fiecărui obiectiv din planul de măsuri, indrumînd consiliile de conducere ale gospodăriilor colective să repartizeze judicios sarcinile pe brigăzi, echipe și oameni, lucrările să se desfășoare Toate intens și în bune condiții ! A. MAGUREANU SE EXTINDE MULSUL MECANIC In fermele de animale aparținind gospodăriilor de stat din regiunea noastră, mulsul manual este înlocuit tot mai mult cu instalații mecanice, care asigură o productivitate ridicată și condiții mai bune de muncă îngrijitorilor de animale. Bunăoară la ferma din Comănești a gospodăriei agricole de stat Cărei a fost montat recent un grup de muls, iar la G.A.S. Satu Mare, Odoreu, Mare, Tășnad, Culciu Arduzel se fac lucrări pentru instalarea unor grupuri de muls. Pină la sfîrșitul acestui an vor intra astfel în funcțiune încă grupuri. 7 asemenea împreună cu Acestea, cele existente, să asigure urmează mulsul mecanic la peste 50 la sută din numărul vacilor cu lapte aflate in proprietatea gospodăriilor respective,. X Comunistul Iuliu Lázár, lăcătuș la secția de Întreținere a Exploatării miniere „Petre Gheorghe“ din Baia Mare, are o valoroasă experiență în muncă, pe care o Împărtășește cu drag tinerilor muncitori. IN FOTOGRAFIE: Un grup de tineri urmărind cu atenție explicațiile lăcătușului fruntaș. Crește coeficientul de utilizare a mașinilor întreprinderea de deservire, ateliere și reparații (I.D.A.R.) asigură șantierele Trustului regional de construcții cu peste 70 de mașini de 4 tone, care transportă zilnic materiale de construcții: beton, nisip, prefabricate la fiecare șantier. Șoferii acestor treținind bune autovehicule, înparcul de mașini, au reușit ca să ridice coeficientul de utilizare a acestor mașini de la 72 la sută la 77 la sută. Printre conducătorii auto de frunte se numără și Ioan Frățilă, Mihai Elek, Vasile Bacinschi și alții. Noi obiective industriale date în folosință Colectivul de la șantierul „Petre Gheorghe“ a T.C.M.M. a dat în funcțiune recent, o linie de transport a energiei electrice de 6 kV, noi hale de cianurare, un depozit mecanizat pentru pirită bogată etc. Datorită activității intense depuse de toți muncitorii de aici, în frunte cu comuniștii, în ultimele luni colectivul și-a depășit cu 24 la sută planul de producție, sporind totodată cu 10 la sută productivitatea muncii. Succese deosebite au obținut în muncă comunistul Cornel Erdei, fierar-betonistul Ștefan Flobert, zidarul Matei Poran și alții. Controlul calității se execută în tot cursul procesului tehnologic al întreprinderii „Agrofruct" din Baia Mare. IN FOTOGRAFIE : Laboranta Silvia Rogojan determină la refratrometru substanța uscată din gemul de căpșuni. Cuvîntul fruntașilor pe ramură Puternic stimulent pentru dezvoltarea succeselor Zilele trecute colectivul de muncă al întreprinderii „1 Septembrie“ din Satu Mare a primit drapelul de unitate fruntașă pe ramură pentru realizările anului 1961. funcție constituie Această dismn puternic stimulent pentru noi. Cifrele de plan, după ce au fost dezbătute în adunările generale pe secții și pe întreprindere, au fost defalcate pe ateliere, mașini și oameni, în așa fel ca fiecare muncitor și tehnician să cunoască precis ce are de făcut în vederea realizării acestor sarcini. Pe baza propunerilor făcute de muncitori și tehnicieni a fost întocmit un plan de măsuri tehnico-organizatorice cuprinzînd 64 de obiective, a cărui realizare integrală a contribuit la realizarea și depășirea planului de producție, creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost și la îmbunătățirea calității produselor. Sub conducerea organizației de partid, muncitorii, tehnicienii și inginerii fabricii noastre, desfășurînd larg întrecerea socialistă, au realizat pianul la producția globală și marfă pe anul 1961 în proporție de 107,3 la sută. Peste prevederile planului s-au dat produse ca: 2.290 bucăți mașini de gătit cu gaze, 309 bucăți reșouri și 10.650 bucăți bidoane de lapte din aluminiu și altele. Ridicarea nivelului tehnic producției prin extinderea mealtodei de emailare pe bază de bioxid de titan, îmbunătățirea factorului de putere, extinderea matrițelor cu operații multiple, punerea în funcțiune a unor utilaje moderne, crearea unui decalaj între secțiile pregătitoare și finisatoare cît și folosirea mai bună a capacităților de producție și ridicarea cunoștințelor profesionale ale muncitorilor au contribuit la creșterea producției întreprinderii — față de anul 1960 — cu peste 34 la sută. Semnificativ este faptul că, fără investiții mai importante, — prin descoperirea și valorificarea rezervelor interne — față de anul 1959 producția întreprinderii s-a dublat. Colectivul de muncă al întreprinderii noastre a depus eforturi susținute pentru îmbunătățirea caracteristicilor tehnice și funcționale a produselor, ceea ce s-a concretizat și în faptul că la produsul nostru de bază, mașini de gătit cu gaze, ponderea produselor de calitatea I față de 85 la sută planificat a fost de 90,9 la sută. In cursul anului trecut s-a realizat proiectul și prototipul noului tip de mașini de gătit cu gaze, cu 3 ochiuri „Carpați 1“ care se fabrică în prezent în serie. Acest aparat, realizat la nivelul celor de pe piața mondială, se bucură de aprecierea unanimă a cumpărătorilor. Mișcarea de inovații care cuprinde mase largi de muncitori și tehnicieni la fel a constituit un factor de seamă în ridicarea nivelului tehnic al producției și în lupta dusă pentru ieftinirea necontenită a produselor. Cele 58 de inovații aplicate în cursul anului 1961 au dus la obținerea unor economii antecalculate pe un an în valoare de aproape 4.409.000 lei. Pregătirea temeinică a consfătuirilor de producție, organizarea întrecerilor socialiste în lumina Directivelor C.C. al P.M.R., munca însuflețită a muncitoriilor și tehnicienilor au făcut posibilă pe lîngă îndeplinirea indicilor de plan și depășirea angajamentelor luate. Astfel, față de angajamentul de a obțiine economii peste plan la prețul de cost în valoare de 1.700.000 lei In cursul anului 1961 am dat economii peste plan în valoare de 4.541.000 lei din efort propriu, iar la beneficii peste plan față de angajamentul de 500.000 lei am realizat 817.000 lei. 1 Rezultatele obținute din cursul anului 1961 au constituit un nou imbold în muncă pentru anul 1962. Desfășurînd larg întrecerea socialistă, colectivul întreiprinderii noastre a obținut realizări de seamă in semestrul I al anului în curs. Astfel planul la producția globală a fost depășit cu 3,1 la sută, productivitatea muncii a crescut cu 1,2 la sută, realizîndu-se totodată economii peste plan la prețul de cost în valoare de 716.000 lei, iar beneficii peste plan In valoare de 1.321.000 lei. Elanul cu care muncesc toți muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderea noastră, sub directa îndrumare a organizației de partid, precum și rezultatele obținute pînă prezent constituie o chezășie singură a realizării și pe mai departe a sarcinilor trasate prin plan și a îmbunătățirii continue a activității noastre. VASILE CADARIU Inginer șef al întreprinderii „1 Septembrie“ Inovații fi inovatori La Atelierele de zonă C.F.R. din Satu Mare mișcarea de inovații și raționalizări se află in centrul preocupării colectivului de muncă. La cabinetul tehnic al atelierelor s-au înregistrat in acest an 42 de propuneri de inovații și raționalizări. 12 dintre acestea au și fost introduse în procesul de producție. Inovatorii au fost recompensați pentru propunerile de inovații acceptate. Printre aceștia se numără Vasile Balag, Ioan Bolojan, Gheorghe Tătăran și alții.De la K. JIBÎRNA J. In zilele de 7 și 8 iulie a avut loc seminarul raional cu directorii căminelor culturale și bibliotecarii din raionul Lăpuș. In prima zi a seminarului care a avut loc la Tg. Lăpuș au fost predate 4 lecții pe diferite teme ale muncii culturale de masă. In a doua zi activiștii culturali s-au deplasat în satul Berința, unde au avut loc activități practice, printre care și „Organizarea muncii în G.A.C.“. Seminarul raional a luat sfîrșit cu un bogat program artistic prezentat de formațiile culturale din localitate. Spectacole pentru muncitorii forestieri Mai mult de o săptămină caravana cinematografică, aparținind D.R.E.F. Maramureș, a vizitat gurile de exploatare din raionul Sighet. La Huta, Budești, Sermeteș, Cornet, Valea Ronișoarei sau Secătura de la Exploatarea Călinești, sute de muncitori au vizionat filmul romînesc „Aproape de soare“. In cadrul jurnalelor prezentate au fost înfățișate aspecte din munca și viața muncitorilor forestieri de pe întinsul patriei. Seminar cu activiștii culturali