Pentru Socialism, august 1963 (Anul 13, nr. 2966-2991)

1963-08-02 / nr. 2967

PROLETARI D!N TOATE TARILE, MITHA! Haas ai ca aiîEiaLai REaianu ai pasnicilui aansifor isc rochii și nu sfatului popular rebistai ibisarureș Intrările agricole de vară la timpul optim ..................._■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]...........................................__________ Hărnicie colectivă Combinierii de la Tiream au aflat din timp despre hotărîrea colectiviștilor de a termina primii paraion stringerea recoltei. S-au încadrat și ei de la bun Început in Întrecerea mare ce a pornit între brigăzi. Au lucrat oamenii cu mașinile și coasele, cu aceeași hărnicie caracteristică. Munca a mers intr-un ritm continuu, încă nu terminaseră bine s secerișul, și unele brigăzi au și început transportul snopilor la arie. Apoi a pornit și batoza. O singură batoză era la Tiream. Cu de bine să fi lucrat, că n-ar fi prididit să treiere atita recoltă. In ajutorul ei, ca mai Înainte in ajutorul secerătorilor, au sosit porind cele 1 combine. Acum aria de treier se înfățișa ca un adevărat șantier. Combinele inghițea snopii, iar sacii se umpleau repede de boabele aurii. Au avut ce transporta oamenii in hambare. Avantați in întrecerea inițiată și Îndrumată de organizația de partid, oamenii urmăreau zi de zi rezultatele. Cine va ieși primul? Care din brigăzi va câștiga Întrecerea? La brigada I a lui Iustin Vidican, candidată la titlul de brigadă fruntașă, se treierau ultimele stoguri da griu. Oamenii munceau cu mult elan. Vestea că și brigăzile a II-a și a IlI-a sunt pe terminate , a indîrjit și mai mult pe lucrătorii de la batoză, încă nu erau terminați cu treierișul și o parte din atelaje au fost împrumutate brigăzii lui Ioan Chi <var care a rămas in urmă cu transportul snopilor la arie. Este un ajutor tovărășesc, bazat pe principiile socialiste ale Întrecerii. . i „Cu toții trebuie să terminăm, treierișul cu mai devreme". Aceasta a fost lozinca lansată de comuniști. Și au terminat cu toții, toată gospodăria, intr-un timp record ca niciodată. Recolta de pe cele 661 ha a ajuns in hambare înainte de a se rupe ultima filă de calendar a lunii iulie. Acum mecanizatorii, ajutorul de nădejde al colectiviștilor, lucrează din plin la executarea arăturilor de vară, pregătind condiții optime pentru recolta anului ce vine, care va trebui să fie mai bună, mai iunp belșugată. i N. SOARE Mecanizatorii Arpad Vardai și Viorel Pop de la S.M.T. Satulung execută alături de vară. Azj! XII! Nr. 2967 * Vineri, 1 august 1963 î 4 pagini — 20 bani Ritmul poate fi intensificat Ogoarele sunt dominate de freamătul unei campanii intense. Mecanizatorii și colectiviștii, mobilizați de organele și organizațiile de partid și sprijiniți de specialiști, desfășoară cu succes lucrările agricole de vară. Ca rezultat al hărniciei și priceperii lor, al îmbunătățirii organizării muncii, secerișul a fost terminat în timp scurt și în raionul Satu Mare, iar pînă la sfîrșitul lunii iulie s-a și treierat aproape 60 la sută din noua recoltă. Totodată, pe terenurile părăsite de recoltă s-au făcut alături adinei de vară pe 5.900 de hectare, iar pe mai bine de 3.000 de hectare s-au însămînțat culturi duble pentru furaje. Concomitent cu treierișul, unitățile agricole se îngrijesc de livrarea cantităților de cereale contractate cu statul, a datoriilor pentru muncile S.M.T., a uiumului de la garniturile de treier. Am vizitat în aceste zile numeroase gospodării colective din acest raion. La gospodăria agricolă colectivă din Boghiș cele 120 de atelaje ale gospodăriei transportau snopii la alii de pe ultimele suprafețe. Trei batoze și cinci combine, din brigada lui Paul Guja de la S.M.T. Mărtinești, treieră intens noua recoltă. Fiind deservite de clte două echipe de colectiviști, batozele lucrează cu întreaga lor capacitate atît ziua, cit și noaptea. După cum ne-a informat tovarășul Nicolae Pop, președintele gospodăriei, de pe ariile gospodăriei intră zilnic în magazii II— 12 vagoane de cereale. Restul de cinci tractoare din brigadă efectuează cu spor arăturile de vară, folosind și scormonitoarele la această lucrare. Capacitatea garniturilor de treier este folosită judicios și la gospodăria colectivă din Oar, unde lucrează brigada de mecanizatori condusă de comunistul Vasile Crișan. Trei tractoare din brigadă lucrează zi și noapte la arat, efectuînd pînă acum arături pe 214 hectare, din care 124 de hectare au fost însămînțate cu culturi duble pentru furaje. La succesele obținute aici a contribuit și munca politică vie desfășurată la ariile de treier. La gazeta de arte apar cu regularitate articole despre mersul lucrărilor; în momentele de răgaz, agitatorii organizează convorbiri, citesc articole din ziare. Se conduce operativ și graficul întrecerii socialiste dintre brigăzile de cîmp. Rezultate asemănătoare au obținut în actuala campanie și colectiviștii din în raionul Satu Mare Ardud, Ambud, Ghirișa, Beltiug și altele din raion. Deși în general ritmul lucrărilor de vară s-a intensificat în raionul Satu Mare, pot fi întîlnite totuși destule cazuri de slabă organizare a muncii, de folosire incompletă a capacității de lucru a tractoarelor, batozelor și combinelor. La gospodăria colectivă din Medieșu Aurit, de pildă, cele două batoze și cinci combine lucrează într-un singur schimb. Dar capacitatea lor nu e utilizată din plin nici în acest timp. In vreme ce batoza lui Emeric Mészáros treieră 15—16 tone pe zi, cea deservită de batozarul Ioan Tămaș — datorită deselor opriri, slabei alimentări cu snopi — treieră doar 8—9 tone. Din 25 pînă la 29 iulie, cele cinci combine aflate aici au treierat recolta numai de pe 14 hectare. In ziua de 30 iulie a plouat cîteva ore. Dar după încetarea ploii, aproape peste tot s-a reluat treierișul. La G.A.C. din Odoreu însă, batoza a stat toată ziua, fiindcă nu se transportaseră încă rie. .Nici consiliul de toți snopii la agospodăriei colective din conducereai Doha nu se îngrijește de folosirea tuturor mijloacelor la transportul snopilor de pe cîmp la aici. Treieratul cu batoza nici nu începuse aici pînă la sfîrșitul lunii iulie. In ziua de 30 iulie batoza aflată pe aria colectiviștilor din satul Traian a treierat aproape 26 de tone. Ar fi putut treiera lesne și 30 de tone — fără de părere mai mulți colectiviști — dacă tractorul n-ar trebui să se deplaseze, pentru a se alimenta cu motorină, la sediul brigăzii, cale de cîțiva kilometri. De ce brigadierii de cîmp n-au repartizat o căruță pentru transportul carburanților? La ariile gospodăriilor colective din Mărtinești, Vetiș nu se desfășoară o muncă politică vie, ceea ce face ca și rezultatele obținute la treieriș să fie mai mici decât în alte gospodării. Urmările slabei organizări a muncii se văd și la gospodăriile colective din Bereu, Hrip etc. Conducerea gospodăriei colective din Micula (președinte Ghedeon Borbély) nu repartizează mecanizatorilor tarlale pentru efectuarea arăturilor de vară. Nu se poate trece cu vederea nici faptul că inginerul Iuliu Drafta de la G.A.C. din lojile nu se îngrijește de respectarea indicațiilor agrotehnice la executarea arăturilor actinei de vară și a însămînțărilor în miriște. Relevînd că exemplele pozitive în organizarea și desfășurarea campaniei de vară sunt precumpănitoare, subliniem totodată necesitatea Înlăturării grabnice a tuturor neajunsurilor care frînează încă mersul lucrărilor. Sub îndrumarea Comitetului raional de partid, organizațiile de partid și conducerile unităților agricole din raionul Satu Mare să mobilizeze intens forțele la terminarea în timpul optim a lucrărilor agricole de vară. A. MARCUȘ Echipa de mecanici condusă de loan Surducan de la Uzina „Auto" din Satu Mare a obligat drapelul da evidențiată în întrecerea socialistă. IN FOTOGRAFIE: Iosif Zsiga, loan Surducan, Alexandru Erdödi și Vasile Pop studiind planul de asamblare a utilajelor ce le execută. Expoziția permanentă de mobilă O.C.L. produse industriale din Satu Mare a organizat o expoziție permanentă de mobilă care stîrnește un deosebit interes în rândurile populației din oraș. Sute de sătmăreni și-au cumpărat de aici diferite garnituri de mobilă produsă de Iprofil „Tudor Vladimirescu", Combinatul „1 Mai“ din Satu Mare, „S C. Frimu“ din Cărei etc. De la înființarea expoziției și pină acum O.C.L. Produse Industriale din Satu Mare a vîndut mobilă in valoare de peste 8.400.000 lei. Faza regională a celui de-al Vll-lea concurs al artiștilor amatori Incepînd de azi după-amiază, în orașul Satu Mare, au loc faza regională a celui de-al VII-lea concurs al artiștilor amatori. Cu acest prilej se întrec cele mai bune formații de artiști amatori din raioanele Cărei și Satu Mare și din cele două orașe. Duminică, formațiile participante la concurs vor prezenta programe pe scenă în aer liber, pentru locuitorii orașului Satu Mare. Sărbătorirea fruntașilor Recent a acut loc la Teatrul de cară din Satu Mare sărbătorirea fruntașilor in întrecerea patriotică pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a orașului. De la începutul acestui an și pînă acum, locuitorii orașului Satu Mare au efectuat peste 646.000 de ore muncă patriotică in diferite acțiuni, realuzindu-se economii in valoare de 1.400.000 lei. Au fost plantate peste 431.000 flori și 1.500 arbuști ornamentali etc. Cu acest priiț, au fost inminate drapele, și diplome fruntașilor în întrecerea patriotică, după care cei prezenți au asistat la un bogat program artistic. Recoltarea fructelor de pădure In această săptămână campania de recoltare a fructelor de pădure a luat o amploare și mai mare in raza ocoalelor silvice Vișeu și Ruscova, situate in regiune de munte, rină Ia data de 30 iulie a.o. s-au recoltat mai mult de 150 tone de zmeură și afine. Pentru a se asigura asistența tehnică la punctele de recoltare, personalul silvic a fost mobilizat, repartizindu-se la fiecare pădurar grupuri de culegători. In acest fel, in raza ocolului silvic Vișeu a fost organizată recoltarea și in plantații tinere, iar cantitatea de afine, zmeură ce se culege zilnic de către un culegător a ajuns la 17 și chiar 24 kg. Remarcăm activitatea culegătoarei Bib Ileana Safta, care a predat la centrul din Miraj cantitatea de 140 kg afine, culese într-un timp scurt. Paralel cu organizarea judicioasă a recoltării, butoaiele cu fructe sau calea către centrul principal de la Vișeul de Sus-gară, unde, după ultima verificare a calității, sunt pregătite pentru expediție. La Ocoalele silvice Ruscova și Vișeu, pe lângă lucrările amintite se desfășoară și lucrările pregătitoare pentru recoltarea murelor, acțiune ce va începe peste două săptămâni. O contribuție importantă la acțiunea de recoltare a fructelor de pădure o aduce și tineretul. GYURKA COMAN tehnician la Ocolul silvic Vișeu Luptînd cu perseverență pentru traducerea în viață a mărețelor sarcini ce izvorăsc din Directivele celui de-al III-lea Congres al P.M.R., muncitorii, tehnicienii și inginerii din întreprinderile regiunii noastre, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, obțin succese tot mai de seamă in toate domeniile activității productive. Bilanțul primului semestru din acest an a fost încheiat cu rezultate satisfăcătoare la majoritatea indicatorilor de bază ai planului de stat. Edificator este în acest sens faptul că planul producției globale și marfă pe primele 6 luni ale anului curent a fost îndeplinit în proporție de 102,5 la sută, respectiv 102 la sută. Totodată productivitatea muncii a sporit cu 0,6 la sută față de sarcina stabilită, iar economiile suplimentare la prețul de cost se ridică la peste 17.000.000 lei, în timp ce calitatea produselor s-a îmbunătățit simțitor. La aceste succese de seamă o contribuție importantă a avut-o mișcarea de inovații și raționalizări, care își dovedește tot mai pregnant eficacitatea în sfera producției, ca urmare a propunerilor valoroase venite din rîndul maselor de oameni ai muncii, cu privire la introducerea tehnicii noi, în scopul perfecționării și modernizării proceselor tehnologice de fabricație din întreprinderi. Trebuie să subliniem meritul incontestabil pe care îl au inovatorii. In fruntea cărora se situează comuniștii, acești oameni minunați — căutători neobosiți ai noului — care luptă cu pasiune pentru a descoperi noi soluții tehnice menite să ducă la perfecționarea și modernizarea necontenită a mașinilor și utilajelor existente la locurile lor de muncă. Din rândurile muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor noștri se ridică un număr sporit de oameni care se preocupă cu pasiune de descoperirea și valorificarea resurselor interne existente. Ei nu se mulțumesc cu ceea ce au realizat azi, ci se străduiesc ca mîine să scoată la iveală o nouă cale care să ducă la sporirea producției și productivității muncii, folosind cu pricepere cunoștințele și experiența acumulată pentru mânuirea și perfecționarea tehnicii noi. Exemple de adevărați purtători ai noului care prin propunerile lor prețioase au contribuit la ridicarea activității productive pe o treaptă și mai înaltă pot fi dați muncitorii Grigore Nuțu de la T.B.C. Maramureș, Petru Dozdi de la Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare, Onisim II Babici de la Exploatarea minieră Baia Sprie, Ion Cristea și Gheorghe Martin„Cloșca“ Baia Mare, Vasile Filip de la „1 Septembrie“ Satu Mare, inginerul Andrei Chira — I.F. Sighet — și mulți alții. Acești oameni inimoși nu-și precupețesc nici o clipă eforturile pentru rezolvarea sarcinilor importante legate de promovarea tehnicii noi. Alături de cei amintiți mai sus sute și mii de oameni ai muncii din întreprinderile regiunii Maramureș, îndrumați de organele și organizațiile de partid, cu sprijinul comitetelor sindicatelor au venit cu inovații deosebit de valoroase, menite să ducă la perfecționarea proceselor tehnologice.a o mărturie a rezultatelor obținute de către colectivele de muncă din întreprinderile regiunii Maramureș în domeniul mișcării de inovații și raționalizări ne stau următoarele fapte: pe primul semestru din acest an au fost înaintate cabinetelor tehnice din cadrul unităților industriale din regiune un număr de peste 1.330 inovații, din care aproape 600 au fost aplicate în producție, a căror eficiență economică antecalculată se cifrează la 9.682.304 lei pe an. Dacă facem o comparație a rezultatelor obținute în semestrul I din anul curent, cu cele din aceeași perioadă a anului trecut, rezultă că numărul inovațiilor aplicate în producție pe primele 6 luni din acest an a crescut cu 100, față de perioada comparată, iar eficiența economică antecalculată a acestora este cu 4.237.304 lei mai mare. Aceste realizări în domeniul mișcării de inovații și raționalizări reflectă munca depusă de comitetele sindicatelor și conducerile tehniceadministrative ale întreprinderilor, care, sub îndrumarea organizațiilor de partid, au folosit forme și mijloace variate de atragere a unui număr sporit de lucrători în acțiunea de descoperire și promovare a tot ceea ce este nou și util producției. Propaganda tehnică prin conferințe, recenziile de cărți, cursurile de calificare, schimburile de experiență, concursurile „Cine știe, cîștigă“ — iată doar cîteva forme ale muncii desfășurate în vederea creșterii numărului inovatorilor. In afară de aceste acțiuni, majoritatea conducerilor tehnico-administrative cu sprijinul comitetelor sinceriarelor din întreprinderi au luat o serie de măsuri de sprijinire a inovatorilor și îndeosebi a muncitorilor pentru desăvîrșirea propunerilor concepute de aceștia. Astfel, la Întreprinderea „1 Septembrie“ din Satu Mare s-au constituit atît în secții, cit și în cadrul cabinetului tehnic colective formate din specialiști care ajută inovatorii la întocmirea desenelor, îmbunătățirea descrierii propunerilor, întocmirea calculelor tehnico-economice etc. De asemenea, conducerile unor întreprinderi, cum sunt cele de la „1 Septembrie“ Satu Mare, „Ilie Pintilie“ și „Unitatea“ din Sighet și altele au luat măsuri mai operative pentru executarea, experimentarea și aplicareainovațiilor. Dar cu toate că activitatea în domeniul inovațiilor se îmbunătățește de la o zi la alta, încă se constată unele deficiențe. Așa, bunăoară, la întreprinderea „Alexandru Tamaș“ și I.F. Sighet, Exploatarea minieră din Cavnic, „Solidaritatea“, Combinatul „1 Mai“, Winalcool din Satu Mare, inovatorii sunt sprijiniți în prea mică măsură la întocmirea schițelor, desenelor sau proiectelor de inovații și mai ales în executarea și experimentarea prototipurilor. O altă deficiență constă în aceea că există o prea slabă preocupare în problema generalizării inovațiilor, ca urmare a faptului că nu se studiază de către cabinetele tehnice fișele S.E. Analizîndu-se modul cum sînt rezolvate temele din planul tematic se constată că unele colective, cum sunt cele de la întreprinderile „Ilie Pintilie“ Sighet, „Tudor Vladimirescu“ Satu Mare, I.F. Baia Mare, cooperativa „Gutinul“ etc. au acordat o atenție cuvenită acestei probleme. Dar nu același lucru putem spune despre I. F. Satu Mare, Uzina „1 Mai“ Baia Mare, I.O.R.A.C. Baia Mare și altele, care s-au preocupat în insuficientă măsură de rezolvarea obiectivelor cuprinse în planurile tematice, ceea ce a dus la rezultate negative în direcția respectivă. In vederea dezvoltării continue a mișcării inovatorilor, precum și pentru eliminarea deficiențelor care mai persistă în acest domeniu, conducerile administrative din întreprinderi, împreună cu comitetele sindicatelor, sub îndrumarea organizațiilor de partid, au datoria să analizeze modul cum comisiile de inovații și cabinetele tehnice se preocupă de rezolvarea propunerilor. Să se urmărească zi de zi felul cum se realizează proiectele, executarea și experimentarea prototipurilor. Se impune de asemenea, o mai mare atenție traducerii în fapte a temelor cuprinse în planurile tematice. In acest sens este necesar ca în întreprinderi să se formeze brigăzi de inovatori și colective de specialiști pentru găsirea de noi soluții menite să ducă la rezolvarea obiectivelor propuse. Va trebui acordată mai mare atenție stimulării inovatorilor, prin stabilirea corectă a recompenselor cuvenite acestora. Munca politică de masă să fie îndreptată cu mai multă eficacitate în sprijinul mișcării inovatorilor și raționalizatorilor, făcîndu-se o popularizare concretă și operativă a rezultatelor și experienței pozitive dobîndite în acest domeniu. Căutători ai noului în producție EXCURSIE PE LITORAL Miercuri, un grup de 50 de persoane din orașul Baia Mare a plecat într-o excursie pe litoral pe timp de 6 zile, organizată de Agenția O.N.T. Carpați din Baia Mare. In ziua de 8 august, alte 50 de persoane vor avea ocazia să plece intr-o asemenea excursie. AMine după amiază și duminică dimineața se organizează excursii la cabanele Mogoșa, Izvoare și Apa Sărată. Producție sporită de lină Membrii G.A.C. „Someșul“ din Satu Mare, datorită îngrijirii deosebite pe care au acordat-o turmei de ei, au obținut în anul acesta o producție sporită de lină. Cantitatea de lînă tunsă a ajuns în anul acesta la 4.075 kg. It. medie s-a obținut de pe fiecare rare de 4,470 kg G.A.C. „Someșul“ a depășit de lună, astfel cu 470 kg de lună contractul pe care l-a încheiat anul acesta cu statul. I A MOZAICARUL veam in fata mea un om de statură potrivită, cu ochii vioi și iscoditori, cu ceva din culorile limpezi ale mozaicului. Cei 41 de ani ai săi cu urme argintii la Umple, s-au inscris pe infătișarea-i modestă. L-am intilnit lucrind de zor și explicind ceva din tănele meseriei lui celor 5 oameni pe care-i conduce. Meseria: maistru mozaicar, acum șeful echipei de confecționat trepte pentru casa scărilor la blocurile noi ce se construiesc pe str. Unirii, la Grupul de șantiere nr. 1. Pină a ajuns aici, arcușul său a fost greu și anevoios. Fiu al unor oameni nevoiași, Andrei Mátyás a invățat mozaicarul meserie „pe apucate", cum însuși ne spune, lucrind in tinerețea sa din greu la cițiva meseriași particulari din Satu Mare. — De obicei nu-mi place să vorbesc despre mine... Cum o duc? Azi au, condiții minunate. Am doi copii pe care-i voi da la școală. Pe unul din ei poate am să-l învăț meseria mea... Răsfoind filele activității maistrului mozaicar Andrei Mátyás, descoperi fapte demne de omul nou, eliberat de povara greutăților de tot felul. Matyas și-a pus in valoare dragostea, devotamentul și posibilitățile sale, lucrând pe diferite șantiere de construcții din tară: la Cluj sau Orăștie, Satu Mare sau Cugir, Sighet, Baia Mare sau Ferneziu și multe altele — peste tot fiind pildă pentru tovarășii săi. I-a plăcut munca, fiind stimat de oamenii in mijlocul cărora lucrează, iar titlul de șef de echipă i se cuvine pe baza meritelor sale. echipa pe care o conduce este evidențiată in întrecerea socialistă ce se desfășoară intre echipele de mozaicuri, realizindu-și, lună de lună, planul de producție in proporție de 130—140 la sută. — Eu-mi amintesc vreo lună in care planul echipei din care am făcut parte , sau pe care am condus-o, să nu fi fost realizat sau depășit, ne spune tovarășul Mátyás. Lupta pentru calitate a stat în centrul preocupărilor echipei sale. Cei 5 membri ai echipei au dat lucrări de calitate superioară, dovadă procentul minim de rebuturi, totdeauna sub limitele celui admis. Cind intr-o ședință a fost lansată inițiativa întrecerii socialiste, maistrul Andrei Mátyás a stat de vorbă cu oamenii săi, le-a insuflat dorința de-a fi mereu in frunte. Și au reușit. — Am in echipă tot oameni unu și unu, harnici și entuziaști. Intr-adevăr. Faptele vorbesc. Luni in șir echipa sa a fost evideniată. Era și firesel „Oamenii săi" au ceva din energia și dragostea șefului lor. Muncitorii Nicolae Magy și Nicolae Mátyás se pot mindri cu rezultatele obținute. Prin el, ei au cunoscut multe din tainele meseriei, el le-a fost „dascăl", îndrumător, exemplu. Toți tinerii încredințați lui l-au stimat și apreciat, convinși că vor avea multe de invățat. Nu s-au înșelat. Multi dintre ei au devenit evidențiați in producție, alții maiștri, ca el, stăpini și devotați trup și suflet meseriei pe care și-au ales-o. Acum, conducerea șantierului i-a încredințat încă doi tineri mozaicari: Gheorghe Surducan și Ștefan Vicsai. Aceștia urmează cursurile de calificare din întreprindere, iar practic găsesc un puternic sprijin in faptele și sfaturile maistrului lor. Imbinind munca sa neobosită cu grija față de tineri, Mátyás are duble satisfacții. Simte bucuria rezultatelor muncii sale și, in același timp, bucuria dascălului ale cărei speranțe au fost pe deplin răsplătite. Mistrul mozaicar Andrei Mátyás este unul din oamenii zilelor noastre. Energic și inventiv, harnic și priceput — síid tot atâtea atribute ce-l caracterizează. Și dacă l-ai întreba ce iubește mai mult, ți-ar răspunde: „nu crea să existe meserie mai frumoasă decit a meat". Și ar avea dreptate! Ce poate fi mai frumos decit să vezi, crescind sub ochii, tăi șantierele tării — mai ales cind ceva de acolo iți aparține fie, echipei, tale!. Fiecare treaptă construită s-au șlefuită de el și oamenii săi e un potențial al zborului, al urcușului, neîntrerupt spre binele semenilor săi. V. R. GHERCEANU E M i