Pentru Socialism, septembrie 1963 (Anul 13, nr. 2992-3016)

1963-09-17 / nr. 3005

r B38Ä1 AL CRIBITETKLIL RECI3BAL AL PARTI9UNII BIUNCIT DâISC IWILNIÎI țI AL SFAULII POPULAR RELI9JIAL mAitAIAUREȘ !< Activitatea comercială la nivelul cerințelor actuale Concomitent cu dezvoltarea într-un ritm susținut a economiei naționale prevăzută în Directivele celui de al 111-lea Congres al P.M.R., crește necontenit venitul național, se îmbunătățește nivelul de trai material și cultural al celor ce muncesc. Sporirea volumului producției industriale și a fondului de mărfuri pune în fața lucrătorilor din comerțul de stat sarcini deosebit de importante pentru a ridica activitatea comerțului la nivelul cerințelor actuale. Cu ocazia recentei ședințe de analiză a realizărilor din acest an și de dezbatere a cifrelor de plan pe anul 1964, au reieșit o serie de realizări obținute de unitățile comerciale de stat din regiunea noastră, care confirmă grija pe care o poartă partidul nostru pentru creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Astfel, în primele șapte luni ale anului curent, planul de desfacere a mărfurilor a fost realizat în proporție de 104,4 la sută, volumul desfacerilor crescînd cu aproape 100 milioane de lei față de perioada corespunzătoare a anului precedent. Remarcabil este faptul că planul a fost realizat și depășit la toate cele trei grupe principale de mărfuri — (alimentare, industriale și de alimentație publică) — iar toate organizațiile comerciale și au plinit planul și pe luna august. Undecele mai însemnate rezultate au fost obținute de lucrătorii O.C.L. Alimentara din Baia Mare, precum și de cei de la O.C.L. Produse industriale Sighet și Satu Mare. In această perioadă, lucrătorii din unitățile comerciale de stat din regiunea noastră, extinzînd metodele avansate și rapide de deservire, gospodărind mai bine fondul de mărfuri din depozite și din unitățile de desfacere etc., au reușit să reducă cheltuielile de circulație cu 1.100.000 lei față de cel prevăzut. Creșterea volumului desfacerilor a fost posibilă și datorită faptului că în această perioadă rețeaua comercială s-a extins cu noi unități, iar cele existente au fost în mare parte modernizate și dezvoltate. Astfel, au deschise 19 noi unități moderne, fost iar 48 de unități au fost dotate cu mobilier nou, corespunzător cerințelor actuale. După cum a reieșit însă din discuțiile purtate cu ocazia ședinței de dezbatere a cifrelor de plan, în activitatea lucrătorilor din unitățile comerciale de stat din regiunea noastră mai există și în prezent anumite neajunsuri. Lipsuri serioase în deservirea civilică a consumatorilor există în special la unele unități aparținătoare de T.A.P.L. Baia Mare, deoarece conducerea acestui trust nu a luat din timp măsurile necesare pentru îndreptarea situației. Este necesar ca organizațiile de partid din unitățile alimentației publice să intensifice munca politico educativă în rîndul lucrătorilor și să îndrume cu mai multă hotărîre conducerile administrative și sindicale pentru ridicarea nivelului profesional și cultural al vînzătorilor. Trebuie pus un accent mai mare în aceste unități pe sporirea volumului de mărfuri din producție proprie, iar calitatea unor produse și în special a celor de cofetîie trebuie mult îmbunătățită. Aprovizionarea populației cu fructe, legume și zarzavaturi trebuie făcută, de asemenea, în condiții îmbunătățite. In acest scop conducerea O.C.L. „Aprozar" trebuie să ac rde o mai mare atenție sortării, manipulării și expunerii mărfurilor, oferind cumpărătorilor numai mărfuri de bună calitate și proaspete. Deficiențe există și la unele unități de desfacere a mărfurilor industriale și alimentare și, îndeosebi, ceea ce privește prezentarea mărfurilor și asigurarea unei aprovizionări continue a magazinelor cu sortimentele solicitate. Bunăoară, deși unele articole, ca drojdia, produsele zaharoase, țesăturile etc, se găsesc din abundență în depozite, nn magazine nu ajung în toate sortimentele și în cantitățile cerute. Vitrinele magazinelor comerciale nu oglindesc întotdeauna sortimentele de mărfuri ce se găsesc în rafturi. Extinderea rețelei comerciale în centrele muncitorești trebuie făcută în ritm mai rapid și la nivelul cerințelor. Activitatea comercială este uneori stînjenită și de faptul că I.R.V.A. nu ridică din timp ambalajele goale. Conducerile organizațiilor comerciale, sub îndrumarea organizațiilor de partid vor trebui să ia măsuri pentru eliminarea acestor deficiențe, pentru realizarea tuturor sarcinilor de plan pe acest an, premisă a unei bune desfășurări a activității comerciale și în aul viitor. Sarcinile de plan pe anul viitor sunt mobilizatoare — a spus tovarășul Lazăr Marcu, secretarul organizației de partid de la O.C.L. Produse industriale din Baia Mare. Analiza făcută în comun cu conducerea întreprinderii a dovedit că există posibilități pentru realizarea și chiar depășirea lor. Ca urmare, ne angajăm să reducem cheltuielile de circulație cu 80.000 lei, iar beneficiile prevăzute le vom spori cu 130.000 lei. Tovarășul Aurel Moraru, directorul T.A.P.S. Satu Mare, a vorbit despre importanța creșterii nivelului politic și profesional al lucrătorilor din comerț. „In ultimii doi ani — a arătat vorbitorul — noi am organizat cursuri profesionale, ceea ce a contribuit la îmbunătățirea muncii în unitățile noastre. Asemenea cursuri vom organiza și în viitor". Mulți vorbitori, printre care și Aurel Mesaroș, directorul O.C.L. „Aprozar" din Baia Mare, Iuliu Vadasz, secretarul organizației U.T.M. de la O.C.L. Produse industriale-Sighet, Iosif Reiz directorul IR VA , și alții, au subliniat importanța extinderii în anul viitor cu mai multă hotărîre a experiențe, bine acumulate in acest an în realizarea planului. Observațiile făcute, problemele și deficiențele ridicate au oglindit hotărirea unanimă a lucrătorilor din unitățile comerciale de stat, din regiunea noastră de a lichida lipsurile, de a ridica activitatea comercială la un nivel mai înalt, de a realiza integral planul, la toți catorii. It, de indi- V An XII Mr. 3003 ★ sclarți, 17 septembrie 1963 ★ 4 pagini — 23 bani La 5. E. A. Livada Angajamente îndeplinite Muncitorii din sectorul zootehnic al Stațiunii experimentale agricole din Livada desfășoară o vie întrecere socialistă. Obiectivele stabilite sunt îndreptate in direcția sporirii producției animale și reducerea prețului de cost. Membrii și candidații de partid se găsesc tot timpul in fruntea acestei acțiuni. Din inițiativa lor s-a trezit la aplicarea unor metode mai raționale de hrănire și îngrijire a animalelor. Astfel, cu aceleași unități nutritive s-a reușit ca la sectorul porcin să se înregistreze însemnate realizări. La finere, de pildă, planul zilnic de creștere in greutate vie s-a depășit cu 17 grame pe cap de animal. Prețul de cost a scăzut in același timp, de la 5,60 lei pe kg la 4,40 lei. Totodată planul de fătări la scroafe a fost depășit obțininduse de la fiecare in medie 10,8 purcei in loc de 16 planificat. Îngrijitorul Ilitiu Szerdák a obținut de la locul de scroafe pe care-l are in primire 48 de ■ in plus, iar Mihai Sutak a redus consumul de unități nutritive cu 0,50 la sută sub norma stabilită, obținind o creștere in greutate vie mai mare cu 10 grame la fiecare animal furajer, peste sarcina de plan, îndeplinirea agajamentelor luate de către fiecare muncitor a dat posibilitatea ca in sectorul porcin de la începutul anului și pini in prezent să se depășească planul valoric cu 76.373 lei, realizind economii la prețul de cost de peste 36.332 lei. Roadele întrecării socialista Recent, oamenii muncii din Satu Mare au încheiat bilanțul activității desfășurate pe primele 8 luni din acest an cu rezultate bune. In această perioadă, pe ansamblul industriei orașului s a realizat un volum de produse in valoare de aproape 1t 100.000 lei peste prevederile planului. Printre colectivele de muncă care au contribuit la obținerea acestui rezultat, la loc de frunte se situează cele de la Combinatul „1 Mai“, întreprinderea orășenească mixtă, „Mondiala“, I.T.A. și „1 Septembrie". WW\ rww •/ J \ Kita nhi linilor agricole șs ioană! Să gratiui recovaiul cuHiarilor de toamnă LA ORDINEA Z LII Timpul ce se menține a favorizat călduros mult coacerea porumbului. In multe unități socialiste, sub ________________Îndrumarea speverificat lanurile cialiștilor care au de porumb, s-a trecut la recoltarea sistematică a acestei culturi. In gospodăriile de stat din regiune, spre pildă, pină la data de 16 septembrie s-a stiins recolta de pe 10,2 la sută din suprafețele cultivate cu porumb pentru boabe. In raionul Cărei colectiviștii au recoltat porumbul de pe o suprafață de peste 700 ha. Deși timpul este favorabil și culturile au ajuns in multe locuri la maturitate deplină, recoltarea porumbului se desfășoară intr-un ritm nesatisfăcător. In raionul Cehu Silvaniei din cele 7.592 ha au fost recoltate abia 20 ha, iar in raionul Oaș — 43 ha. Situația e nesatisfăcătoare și in raioanele Șomcuta și Lăpuș. Cu multă încetineală se desfășoară recoltatul florii-scatului, al sfeclei de zahăr, al cartofilor. Dacă in raionul Satu Mare sfecla de zahăr a fost recoltată in proporție de 14,7 la sută, iar cartofii 20,5 la sută, in raioanele Cehu Silvaniei și Șomcuta nu s-a recoltat nici un hectar din aceste culturi. Sub Îndrumarea comitetelor raionale de partid, consiliile agricole raionale sunt chemate să ia măsuri hotărite pentru intensificarea ritmului la recoltarea porumbului, a celorlalte culturi de toamnă și inmagazinarea lor în bune condiii. Inginerii și toți specialiștii din agricultură să verifice un permanenți Ianculan stadiul de coacere al culturilor și să dea indicații precise în ordinea urgenței pentru culegerea culturilor maturizate. Recolta trebuie să fie strînsă în primul rind de pe suprafețele destinate culturilor păioase de toamnă. Terenurile eliberate să fie imediat fertilizate, arate pentru însămințări. Organizațiile de partid din unitățile agricole socialiste trebuie să desfășoare o vie activitate politico-organizatorică. Folosind cele mai eficace forme ale agitației vizuale și prin viu grai, comuniștii să mobilizeze masele largi de colectiviști in acțiunea de strîngere a recoltei la timp și fără pierderi. Pârghia principală și cea mai eficace, verificată în practică este întrecerea socialistă cu caracter permanent și obiective concrete. Această metodă trebuie să fie folosită acum din plin in această campanie. COLECTIVIȘTI, MECANIZATORI, lucratori din gospodăriile DE STAT FOLOSIȚI DIN PLIN TIMPUL PRIELNIC. PARTICIPÂND CU TOATE FORȚELE LA STRÂNSUL PORUMBULUI ȘI AL CELORLALTE ! CULTURI DE TOAMNA! PREGĂTIȚI BINE TERENUL ! PENTRU A PUNE BAZA SIGURA VIITOAREI RECOLTE DE CRIUt G.A.S. VETIȘ. — Tractoristul Gh. Balogh lucrează din plin la culesul porumbului. Zilele s-au scurs aproape pe nesimțite. Clinchetul argintiu al clopoțelului a anunțat sfirșitul unei vacanțe plăcute, reconfortante și a marcat un nou început de muncă. Ziua de ieri a fost o zi plină de bucuria reintilnirii cu școala. Îmbrăcați in straie de sărbătoare, purtind cravate purpurii și zimbetul pe buze, pionierii și școlarii trăiesc din plin bucuria acestui eveniment. Pentru elevii Școlii medii nr. 3 din Baia Mare, noul an școlar a început intr-un local nou, cu 14 săli de clasă, două laboratoare și altele Nfotogafia nr. 1. Aparatul fotgrafie a surprins un moment de la deschiderea festivă a noului an la Școala de 5 ard ru. 11 (fotografia Fotografia ru. 3 prezintă un aspect de la distribuiea gratuită a manualelor la aceeași școală <a’ in fotog’aUa nr. 4 e sup insa pr ima lecție la ■lasa I ne la Scala ae hru. 2) ? La culesul porumbului In cursul zilei de 15 septembrie, comitetul orășenesc U.T.M. a organizat cu tineretul din întreprinderile și instituțiile orașului Baia Mare o acțiune voluntară la recoltarea porumbului. Astfel, 700 tineri de la U.M M ț. M., Combinatul chimico metalurgic, E. M. Săsar, Cloșca, I. F. Baia Mare, cooperativa „Talpa“ etc. au participat la culesul porumbului pe tarlaiele gospodăriei agricole de stat din Seini. De asemenea, 190 tineri in limite șicei, de la Întreprinderea de industrie locală „Victoria“ și cooperativa meșteșugărească „încălțămintea“ din Tășnad au participat la culesul porumbului la gospodăria de stat din Tășnad. Recoltarea sfeclei de zahăr In acest an colectiviștii din Lazuri au cultivat sfeclă de zahăr pe 8be hectare. Aplicinduse metodele agrotbruce avansate, culturile sau dezvoltat frumos. Inginerul împreună cu președintele gospodăriei verificind lanurile au stabilit că sfecla de zahăr a ajuns la stadiul and se poate începe recoltarea. A doua zi, echipele organizate au trecut la stingerea recoltei. Până acum s-a recoltat sfecla de zahăr de pe o suprafață de 30 hectare. ( Muncă Pentru ridicarea fertilității solului, la Cărășeu se acordă o atenție sporită valorificării cit mai judicioase a îngrășămintelor naturale. Pină acum, din terenurile ce se vor cultiva cu griu, 120 ha sînt îngrășate. Cu ajutorul mecanizatorilor, pe 200 ha sa executat și arătura a doua superficială, în agregat cu grapa stelată. In aceste zile, colectiviștii au început și culesul cartofilor, precum și re- intensă coltatul sieclez de zahăr. In primul , rind, confirm indicațiilor primite din partea consiliului de conducere, brigăzile eliberează terenurile unde a fost planificată cultura griului de toamnă. La recoltat și transportatul bălegarului este fruntașă brigada a II-a condusă de comunistul Paul Moloz, iar la pregătirea solului, mecanizatorii , Andrei Toth și Gheorghe Takács, Sîmbătă, colectivul de muzică al intreprinderii mixte (fostă „Cloșca") din Baia Mare a trăit clipe emoționante. Ca răsplată a eforturilor depuse în trimestrul II al anului in îndeplinirea sarcinilor de producție, acestui colectiv i a fost decernat Drapelul de întreprindere de industria locală fruntașă pe regiune. In trimestrul II colectivul de muncă de aici a obținut rezultate deosebite in producție. Planul producției globale a fost îndeplinit in proporție de 111,1 la sută, iar cel al producției marfă 110.9 la sută. In această perioadă s au realizat 721.000 lei economii peste plan la prețul de cost și 1.440 000 beneficii peste plan IN FOTOGRAFIE. Aspect din momentul înminării drapelului. Țesături peste plan Colectivul de muncă de la I.I.A. Satu 'Mare continuă să obțină succese deosebite in întrecerea socialistă. Țesătoarele de aici au executat peste prevederile planului de la inceputul lunii și pină acum aproape 4.200 m.p. țesături. In întrecerea socialistă se remarcă îndeosebi colectivul secției 1, care folosește cu succes metoda „o țesătorie la 12 războaie" Pi , că la sfirșitul lunii septembrie muncitoarele de la I T.A. sunt hotărite să realizeze cel puțin 9 —10 mii mp. țesături peste plan. Se dezvoltă sectorul zootehnic Gospodăria colectivă din Satulung, raionul Șomcuta, are un efectiv de 429 bovine din care 117 vaci cu lapte. De menționat este faptul că planul cumpărărilor de animale pentru acest an a fost realizat și depășit. Gospodăria colectivă a cumpărat peste prevederile planului un sumar de 18 vițele. ■. Pentru buna adăpostire a animalelor, în prezent se fac ultimele lucrări de finisare la cele 5 grajduri, fiecare avînd o capacitate de 100 bovine.