Pentru Socialism, octombrie 1965 (Anul 15, nr. 3638-3663)

1965-10-19 / nr. 3653

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C.R.1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Anul XV Nr. 3653 Mărți 19 oct. 1965 4 pagini — 25 bani EXPERIENȚA MINERILOR ȘI VALORIFICAREA EI Specialiștii despre calitatea utilajelor miniere Una din sarcinile de bază ale Uzinei „ Unio“ din Satu Mare și ale U.M.M.U.M. din Baia Mare este de a asigura exploatările miniere cu mașini și utilaje miniere de calitate tot mai bună. La ambele uzine putem fi martorii efortului comun al muncitorilor, conducătorilor tehnici și al proiectanților îndreptat spre rezolvarea diferitelor probleme tehnice importante. In descoperirea noului, a celor mai bune soluții, în generalizarea acestora, discuțiile, consfătuirile și schimburile de experiență s-au dovedit a fi deosebit de folositoare. Ca rezultat al acestora, colectivul Uzinei „Unio“, numai în cursul ultimilor ani, a perfecționat prin proiectare cinci mașini miniere mai importante și alte 12 produse. Este bine că se discută și trăgindu-se cele mai bune concluzii din diferite păreri, se îmbunătățesc continuu activitatea de producție, calitatea instalațiilor și pieselor de schimb fabricate. Fără să minimalizăm importanța discuțiilor și consfătuirilor bazate pe probleme teoretice, nu putem pierde însă din vedere necesitatea folosirii experienței practice, cunoscut fiind că părerea cea mai autorizată despre măsura în care mașina corespunde cerințelor producției poate s-o dea cel care o folosește. Din păcate, cele două conduceri ale uzinelor amintite rar solicită într-o formă organizată părerea specialiștilor din unitățile beneficiare în legătură cu produsele primite. Nu este vorba de faptul că produsele Uzinei „Unio“ ale U.M.M.U.M. n-ar fi bune. Ele sînt fără îndoială superioare tipuririlor fabricate anterior. Tot atît de adevărat este însă și faptul că atunci cînd se vorbește de unele produse a acestor două uzine de multe ori intervine un... dar. Cu alte cuvinte, mașinile și instalațiile sunt bune, dar ar putea să fie și mai bune. Această părere este împărtășită de numeroși speciali. Soarta unor propuneri Vorbind în legătură cu locomotiva de mină cu troleu, inginerul Andrei Pop, șeful serviciului energetic al Trustului minier, a spus următoarele: — Locomotivele de mină cu troleu corespund cerințelor. Atît în privința capacității, cît și a funcționării lor, ele sunt mai bune decit locomotivele Diesel. Pentru ca randamentul lor, în condițiile specifice ale minei, să fie mai bun este nevoie de unele modificări, care în parte au și fost efectuate de specialiștii exploatărilor miniere pe baza necesităților proprii. De exemplu, izolatoarele care susțin pantograful nu sunt corespunzătoare. Ele se sparg adeseori încă în timpul rodajului, deci nu prezintă siguranță în funcționare. Tot în legătură cu locomotiva amintită am solicitat părerea mecanicului șef, ing. Ioan Fira, de la Exploatarea minieră Herla.  Locomotiva nu dispune de o instalație de iluminat proprie. Dacă în timpul transportului de minereu în galerii pantograful alunecă de pe linie — ceea ce se întîmplă uneori — mecanicul de locomotivă rămîne în întuneric. Prin realizarea unei instalații de iluminat independente de linia principală — care de altfel a fost soluționată cu succes de către noi — s-ar putea înlătura această deficiență a locomotivei. Este un inconvenient, de asemenea, faptul că placa de acoperiș a cabinei mecanicului este mai scurtă cu circa 50 mm. Trebuie să menționăm că locomotiva de mină cu troleu este una din noile produse ale Uzinei „Unio“, produs care și-a dat primul examen în producție. In urma unor perfecționări acest examen putea să reușească însă și mai bine. Și acest fapt este știut și de cei de la Uzina „Unio“, încă din primele luni ale utilizării în practică a locomotivei de mină cu trofeu specialiștii uzinei s-au convins asupra a ce mai au de făcut pentru ca utilajul amintit să devină mai corespunzător condițiilor specifice ale locurilor de muncă. Și totuși măsurile operative s-au lăsat așteptate. „Nu avem dreptul să modificăm proiectele“ — ni s-a argumentat. Intr-adevăr, modificarea proiectelor este legată de anumite condiții stabilite, dar cînd constructorii de mașini documentează ANDREI FRIED Evidențiați în bătălia calității. (De la stingă: Gheza Pop, șef de echipă, Ioan Hoienpradii, loan Tincă și Alexandru Tegheni de la Uzina „Unio“ din Satu Mare). Foto: I. DEAK t PORUmBUL —cît mai urgent în pătule! Duminică -A- Legenda — alb — avansat, hașurat — rezultate medii, dublu hașurat — rămas în urmă. ■k Timpul ce se menține frumos a creat condiții deosebit de prielnice pentru recoltatul porumbului. Această acțiune se desfășoară în ritm susținut în multe unități. ■k In raionul Satu Mare porumbul s-a recoltat de pe o suprafață de peste 2.800 ha, iar in raionul Lăpuș 41 la sută din suprafețele cultivate sunt recoltate. •k Rămase în urmă sunt raioanele Sighet, unde porumbul este recoltat numai în proporție de 2 la sută, și Cehu Silvaniei (9 la sută). Această acțiune trebuie intensificată mult și în raioanele Șomcuta și Oaș. Zilele acestea însorite de toamnă sunt deosebit de favorabile executării lucrărilor agricole. Membrii coperativei agricole de producție din Satulung, în frunte cu comuniștii, folosesc fiecare moment prielnic pentru efectuarea lucrărilor agricole. După ce au terminat recoltatul cartofilor, al florii-soarelui, cooperatorii au trecut cu toate forțele la recoltatul porumbului. In cursul lucrărilor agricole de toamnă, între cele patru brigăzi de cîmp se desfășoară întrecerea socialistă. Efectuarea lucrărilor agricole curente în condiții optime este considerată de toți membrii cooperatori ca o sarcină principală. Privind organizarea și efectuarea recoltării porumbului, iată ce ne-a relatat Gheorghe Dumitraș, inginerul agronom al cooperativei agricole. — Recoltarea porumbului a fost organizată pe brigăzi și în cadrul acestora pe echipe. Anul acesta noi am cultivat soiurile de porumb HD-101, HD-206 și HD-208. Avînd perioade de coacere diferite, și recoltatul se face eșalonat. Ce avantaje prezintă această metodă? — O dată cu știuleții se string și cocenii. Anii trecuți a durat mult timp tăiatul cocenilor de porumb și eliberarea terenurilor, întîrziindu-se prin aceasta și executarea arăturilor adînci de toamnă. Cu ajutorul acestei metode, în timp scurt se eliberează terenurile, putîndu-se începe efectuarea arăturilor. Zilele trecute, o parte din terenurile eliberate (90 ha) au fost arate și însămînțate cu grîu. Pînă în prezent porumbul a fost recoltat de pe mai mult de jumătate din suprafața cultivată. Care este producția medie obținută pînă acum? Media la hectar obținută de pe suprafețele recoltate pînă în prezent depășește cu 200—300 kg recolta prevăzută. Deosebit de bogată este recolta obținută pe terenurile brigăzilor nr. 3 și 4, conduse de Vasile Roman, respectiv Simion Pogăciaș. Producția de porumb la cele două brigăzi este între 3.500—3.600 kg. Au rămas însă în urma posibilităților brigăzile de cîmp nr. 1 și 2, conduse de Vasile Merciu, respectiv Gheorghe Groșan, deoarece n-au efectuat la timp lucrările de întreținere. (Continuare în pag. a 2-a) Repede și bine Parcul de mașini al gospodăriilor agricole de stat din regiune s-a îmbogățit zilele acestea cu un nou lot de combine pentru recoltatul porumbului. A In numărul de azi: O Pregătiri pentru sezonul rece : Doar jumătăți de măsuri (pag. a 2-a) Si totuși mediocritatea ... H5 POR1 (pag. a 3-a) 9 Mitinguri și demonstrații împotriva acțiunilor S.U.A. în Vietnam (pag. a 4-a) Gospodarii cantinelor RAID-ANCHEIĂ In fiecare zi sute de oameni ai muncii iau loc la mesele cantinelor din întreprinderi. Creșterea exigenței față de activitatea cantinelor este un lucru gresc. Statul nostru depune eforturi însemnate pentru aprovizionarea cît mai bună a oamenilor muncii, iar calitatea mincărurilor, a deservirii abonaților depinde in cea mai mare măsură de organizarea activității cantinelor. Apreciere Cu ocazia vizitelor făcute am constatat peste tot că comitetele sindicatelor din întreprinderi acordă o atenție deosebită îndrumării și controlului asupra activității cantinelor, urmărind cu atenție munca personalului administrativ. In majoritatea cantinelor se servesc meniuri variate, gustoase, cu o valoare calorică ridicată. Dr. Ioan Kovács, medicul dispensarului de la Uzina „1 Mai" din Baia Mare, a rostit cuvinte de laudă despre curățenia cantinei și calitatea mâncărurilor gătite. Valoarea calorică depășește de obicei pe cea prevăzută. De asemenea, și abonații de la Combinatului „1 Mai" și cantinele întreprinderii „1 Septembrie" din Satu Mare și-au manifestat mulțumirea față de calitatea meniurilor și a deservirii. Victor Görbe, Eugen Cîmpeanu, Cornel Calai și alți abonați ai cantinei de la Uzina „Unio" ne-au relatat că, mai ales în ultima vreme, calitatea mîncărurilor s-a îmbunătățit mult în urma încadrării unui nou bucătar, adevărat maestru în meserie, înzestrarea cantinei de la Uzina „1 Mai" din Baia Mare cu mobilier nou, participarea colectivelor formate de comitetul sindicatului la întocmirea meniurilor săptămînale etc. Gîndui pentru iarna In majoritatea cantinelor au fost depozitate cu grijă cantități corespunzătoare de murături, compoturi, legume, zarzavaturi și alte alimente necesare la gătitul mîncărurilor în perioada de iarnă. Lucreția Tonț, bucătăreasă șefă la cantina Uzinei „1 Mai" din Baia Mare, de pildă, ne-a relatat că s-au depozitat pînă în prezent peste 1.400 kg fasole, 4.300 kg ceapă, 660 kg usturoi, peste 5.000 kg de murături, mai multe sute de kilograme de legume și zarzavaturi etc. Depozitarea continuă și în prezent. La succesul acestei munci contribuie și faptul că, la inițiativa comisiei de femei, zilnic un număr de cinci femei iau parte prin muncă patriotică la depozitarea alimentelor. Și cantina Uzinei „Unio" s-a îngrijit să asigure celor peste 500 de abonați mîncăruri corespunzătoare pentru perioada de iarnă. O.C.L. Aprozar din Satu Mare a căutat să ofere mărfuri de calitate bună în vederea aprovizionării de iarnă. Cerințe justificate Cu ocazia vizitei noastre la cantine au fost sesizate și unele lipsuri care necesită măsuri în consecință, atît din partea comitetelor sindicale, cît mai ales din partea conducerilor administrative. Cantina Combinatului chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din Baia Mare de luni de zile se află sub renovare, iar lucrările decurg într-un ritm nesatisfăcător. O cerință elementară este ca paharele și tacîmurile să fie curate. In acest sens s-au manifestat nemulțumiri din partea abonaților de la cantina Uzinei „Unio". La cantina Combinatului „1 Mai" din Satu Mare ar fi necesar să se asigure un mijloc de transport pentru diferite mărfuri. Din lipsa acestuia s-au întîmpinat greutăți la aprovizionarea pentru iarnă. In sfîrșit, o problemă foarte importantă, a cărei rezolvare depinde de O.G.L. Aprozar Baia Mare, urmînd exemplul O.G.L. Aprozar Satu Mare, să acorde o atenție mai mare aprovizionării cantinelor cu mărfuri corespunzătoare cerințelor. MARGARETA ZAHARIA % pe ogoare RAIONUL CĂREI. Mecanizatorii și cooperatorii din raionul Cărei au continuat cu eian sporit munca pe ogoare și în cursul zilei de duminică. In această zi ei au însămînțat 1.005 ha grîu și au pregătit pentru însămințat o suprafață de 516 ha. Astfel la Sînmiclăuș s-au însămintat 81 ha, la Sanislău 71 ha, la Urziceni 55 ha etc. In aceeași zi a fost recoltat porumbul de pe 316 ha. Cele mai frumoase rezultate la recoltatul porumbului le-au obținut cooperatorii din Andrid, Vezendiu și Căpleni. ★ RAIONUL SATU MARE: Rezultatele obținute In această zi (210 ha însămintate, 296 ha pregătite pentru insămintat) nu sunt nici pe departe mulțumitoare față de mijloacele mecanice și brațele de muncă existente în acest raion. ★ RAIONUL CEHU SILVANIEI. Slab au fost folosite tractoarele, mașinile agricole și atelajele în cursul zilei de duminică și în raionul Cehu Silvaniei. Pot fi oare mulțumiți Consiliul agricol raional și S.M.T. Cehu Silvaniei cu 85 ha însămințate și doar 68 pregătite intr-o singură zi? ★ RAIONUL SIGHET. Timpul favorabil de duminică n-a fost folosit nici in raionul Sighet. S-au însămințat doar 8 'ha la C.A.P. Cîmpulung la Tisa. La cooperativa agricolă de producție din Călinești mai sunt de însămnnțat 88 ha, iar la cooperativa agricolă de producție „Tisa“ din orașul Sighetul Marmatiei, 29 ha. &uhimund Juuimii Pentru formațiile de teatru păpușarii, artiștii amatori antrenati in montaje literar-muzicale, pentru recitatorii și cititorii artistici din raioanele Cărei și Satu Mare — faza regională a celui de-al IV-ea Festival bienal de teatru de amatori „I. L. Caragiale“ s-a consumat pe parcursul a două zile de pasionantă întrecere in sala Teatrului de Stat din Satu Mare. La această confruntare, Fabrica „Mondiala“1, Complexul C.F.R., casele raionale de cultură, Clubul „9 Mai“, numeroase cămine culturale, alte întreprinderi și instituții și-au trimis artei amatoare pentru a emisarii face dovada talentului și pasiunii, în fața unui public numeros, exigent dar obiectiv. Fotoreporterul nostru a surprins pe peliculă raionale de cultură artiștii Casei din Căței. Asemenea lor, cu aceeași dăruire, s-au prezentat și cei din Satu Mare, Apa, Supuru de Jos, Halmeu, Botiz, Tășnad etc., preocupați — cum era și firesc — de calitatea interpretării. După selecționarea somațiilor din celelalte orașe și raioane și în urma evoluției laureaților fazei regionale, într-un spectacol festiv, echipelor promovate la faza superioară li se cere o atentă pregătire, pentru obținerea de noi succese.