Pentru Socialism, noiembrie 1967 (Anul 17, nr. 4283-4308)

1967-11-01 / nr. 4283

b r A ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C. R. $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ •wwwwwwav' -« Anul XVII Nr. 4283 Miercuri 1 noiembrie 1967 4 pagini — 25 bani Documentele Plenarei CX« al PX«R« în dezbatere Izvoare nesecate pose in slujba creșterii eficientei economice Peste 300 de comuniști, constituind activul de partid al organizației P.C.R. din Combinatul chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" — Baia Mare, s-au adumat ieri după-amiază în sala de festivități pentru a dezbate proiectul de Directive al Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la conducerea și planificarea economiei naționale și Hotărîrea privind îmbunătățirea sistemului de salarizare și majorarea salariilor. Tovarășul Ioan Vijdeluc, primsecretar al Comitetului orășenesc de partid Baia Mare, a vorbit despre importanța documentelor elaborate de Plenara C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie. Cu această ocazie au luat cuvintul numeroși muncitori, ingineri, tehnicieni, maiștri, economiști, care, exprimîndu-și ziunea fată de proiectul de acteDirective elaborat de plenară, și-au exprimat hotărîrea de a traduce în viată toate prevederile cuprinse în recentele documente de partid, făcind totodată valoroase propuneri pentru îmbunătățirea activității economice a întreprinderii. Luînd cuvîntul tovarășul inginer Florian Băgăluț, directorii Combinatului, a spus printre altele: — Am reținut faptul că prin măsurile preconizate de documentele Plenarei C.C. al P C.R. se va realiza o apropiere a conducerii de producție, o mai mică aplicare a principiului muncii și conducerii colective, o mai m mare mobilitate a întreprinderilor, toate acestea cu respectarea consecventă a centralismului democratic, principiu organizatoric fundamental al statului nostu socialist. Subliniind faptul că în cadrul Combinatului se aplică de la 1 iulie a.c. experimental unele măsuri în vederea creșterii eficienței economice, vorbitorul a arătat că aceste experiențe s-au soldat cu rezultate foarte bune.Astfel, în trimestrul III a.c. s-au dat la producția globală peste prevederi 5.036.000 lei, iar beneficiile suplimentare realizate de la începutul anului însumează peste 9 milioane lei. In încheiere tov. Florian Băgăluț a transmis hotărîrea colectivului Combinatului de a întâmpina Conferința Națională a P.C.R. cu produse peste planul lunilor octombrie și noiembrie în valoare de 2 milioane lei și îndeplinirea planului anual ca sulfat de magneziu, sulfat, de zinc, bioxid de sulf și argint viu. Am studiat cu multă atenție proiectul de Directive — a spus inginerul Ioan Balia — și apreciez că măsurile preconizate de Plenara C.C. al P.C.R. vor duce la o înviorare în toate domeniile economiei noastre naționale. Autonomia economică aplicată Combinatului nostru în semestrul II e dus la îndeplinirea tuturor indicatorilor preprinderile prevăzuți pemtru înindustrii ale etalon. Simt sigur că în viitor vom face pași și mai mari în direcția creșterii continue a eficienței economice a întreprinderii noudre și că prim înființarea centralelor industriale vor fi lichidatele organizatorice privind Unsubaprovizionarea tehnico-materială care în cursul acestui an ne-a cauzat greutăți în folosirea la întreaga lor capacitate a instalațiilor, diiminuîndu-ne beneficiile. Tovarășii loan Boniș, maistru la secția de acid sulfuric, Dumitru Leana, ing. șef, loan Bondrea, secretarul organizației de partid de la secția cupru electrolitic, și alții au apreciat la rândul lor principialitatea și modul creator in care partidul nostru stabilește măsuri pentru perfecționarea organizări și conducerii economiei care au drept scop îmbunătățirea Structurii re, lărgirea aparatului de conduceatribuțiilor unităților economice, asigurarea participării celor mai buni specialiști la dirijarea activității economice, promovarea ciplului muncii consecventă a princolective, crearea unui cadru mai bun pentru valorificarea deplină a inițiativei celor ce muncesc și întărirea răspunderii tuturor organelor și cadrelor de conducere pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite. Apreciez, a spus tehniciană Rozalia Petrila, de la serviciul de aprovizionare al Combinatului, faptul că Plenara C.C. al P.C.R. a pus spre dezbatere publică complexul de măsuri menite să ducă la perfecționarea formelor și metodelor de conducere și planificare a economiei. Dată fiind importanța aprovizionării tehnicomateriale în asigurarea desfășurării neîntrerupte a procesului de producție cu maximum de eficiență, consider necesar să se ia unele măsuri de îmbunătățire a aprovizionării, de simplificare a filierii acestei activități. In acest sens aș propune reducerea la minimum posibil a reperelor dirijate, mărirea volumului de aprovizionare directă furnizorbeneficiar, înființarea unei baze de aprovizionare și desfacere la nivelul regiunii, mai mult cu cit Aceasta cu atît continuăm să primim repartiții pentru unele materiale din regiuni îndepărtate, în timp ce în regiunea noastră există asemenea materiale. Propun, de asemenea, să se revizuiască sistemul de aplicare de sancțiuni pentru furnizorii care nu respectă obligațiile contractuale, materialele repartizate către O.R.A.D. și I.C.R.M. să le fie livrate direct acestora și să se creeze condiții optime pentru depozitarea produselor finite. Tovarășul Dumitru Chiuzbăian, secretarul comitetului de partid de la întreținere, a reliefat importanța pe care o prezintă stabilirea remunerației muncitorilor în funcție de calitatea și cantitatea produselor date, subliniind că introducerea treptelor de salarizare între categorii va duce la o creștere substanțială a simțului de răspundere, precum și la stimularea cointeresării materiale a tuturor oamenilor muncii. In încheierea lucrărilor adunării a luat cuvîntul tovarășul Iosif Uglar, priim-secretar al Comitetului regional Maramureș al P.C.R. Vorbitorul a subliniat în mod deosebit faptul că supunerea dezbaterii întregului popor român a documentelor elaborate de Plenara C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie a.c. face ca măsurile preconizate să devină rodul unei munci colective la care își aduc contribuția toți comuniștii, masele largi ale oamenilor muncii, în V-ați putut convinge, a arătat continuare tovarășul Iosif Uglar, cum după Congresul al IX-lea al partidului viața a început să pulseze mai viu pretutindeni, că întregul nostru popor participă cu hotărâre și entuziasm la lupta pentru traducerea în viață a sarcinilor puse de Congres. Documentele recentei Plenare sunt o continuare a măsurilor puse de Congres în fața poporului nostru și ele urmăresc creșterea eficienței economice în toate sectoarele economiei, îmbunătățirea permanentă a conducerii și planificării întreprinderilor, înfăptuirea politicii partidului de creștere a bunăstării unu popor muncitor. întregului nosVorbitorul s-a referit apoi la necesitatea adînciirii în continuare a studierii acestor documente de mare importanță în viața partidului și a țării, care concentrează vaste domenii de activitate constituind expresia înțelepciunii cu care partidul conduce întregul popor român spre noi succese, necesar ca în continuare să Este se acorde toată atenția, așa cum se arată în Documentele Plenarei, atragerii maselor la conducerea economiei, cointeresării tuturor celor ce muncesc în descoperirea și valorificarea vastelor rezerve interne existente în fiecare întreprindere. Relevînd faptul că în primele 9 luni din acest an s-a înregistrat o depășire a producției globale cu 176.000.000 lei, iar planul de beneficii pe 8 luni pe întreaga regiune a fost depășit cu 74.000.000 lei, întreaga depășire realizîndu-se pe baza creșterii productivității muncii, vorbitorul a subliniat necesitatea mobilizării în continuare a tuturor forțelor pentru dezvoltarea realizărilor obținute. In încheierea dezbaterilor adunarea activului de partid a Combinatului a adresat Comitetului Central al partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu o telegramă, în care se spune: „Conștient de însemnătatea deosebită ce o au pentru întregul nostru popor măsurile preconizate în Documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie 1967, colectivul Combinatului chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" Baia Mare este ferm hotărît din să întâmpine Conferința Națională a Partidului Comunist Român cu importante realizări în muncă. Ne angajăm să dăm peste realizările obținute pe primele 9 luni ale anului produse în valoare de 2.000.000 lei și să îndeplinim sarcinile anuale de plan pînă la Conferința Națională la un număr de 4 sortimente. Vrem ca prin realizările noastre, se spune în încheierea telegramei, să ne aducem contribuția la întărirea hotărârilor ce vor fi adoptate de Conferința Națională, pentru înflorirea României socialiste". Adunarea activului de partid al organizației P. C. R. din Combinatul Ghimicometalurgic — Baia Mare Aspect din timpul adunării activului de partid din Combinatul chimico-metalurgic. Pagina in finala celui de-al Vlll-lea Concurs al formațiilor artistice de amatori a 3 -Buciét Je valori autentice Sunt ale voastre, stăpinirile sănătoși Nu știu dacă blocul acesta este cel mai frumos tot microraionul Ar. din 14 din Satu Mare, dar cert este că fiecare dintre proprietarii celor 80 de apartamente care așteaptă cu cheile în mîini comisia de așa îl văd. M-am recepție străduit să cuprind fericirea, mulțumirile lor adresate în cuvinte de o emoționantă simplitate partidului și statului nostru pentru atâtea împliniri de năzuințe. Ne-a deschis ușa apartamentului nr. 7 muncitorul lăcătuș Ștefan One de la Fabrica „1 Septembrie" și ne-a poftit oaspeți în casa lor. „Poftiți tovarăși dragi la noi. Poftiți, poftiți. . Am intrat. — Ne-am strâns banii lună de lună, puțin cste puțin — ne spune Ștefan One. Și ne vedem încă o dorință realizată. Mulțumim partidului și statului pentru grija ce ne-o acordă. Soția gazdei ne invită la bucătărie. Ne descrie felul cum va aranja mobila, unde va dulapul, unde frigiderul, și unde aragazul. Apoi ne arată baia căptușită cu faianță albă, balconul și ne vorbește mereu de marea bucurie a familiei ei. — Știți, ne spune gazda, sîntem căsătoriți de zece ani. Și ne-am făcut atîtea lucruri. Mobilă nouă, covoare, avem doi copii frumoși. Acum avem apartament propriu. Sîntem fericiți. La ușa apartamentului nr. 16 ne întîmpină Alexandru Schustertts, șofer la întreprinderea comunală nr. 2. — Am plătit prima rată, 17.500 de lei, ne spune gazda. Restul pînă la 58.000 îl vom plăti în rate. Sînt sigur însă că ne va fi mai ușor să plătim ratele decît strîngerea banilor pentru plata primei tranșe. Și sîntem atît de mulțumiți nicit pur și simplu nu vedem defectele de finisaj. Nici un locatar nu prea vede aceste mici defecțiuni, comisia însă are ochi pentru toate: un geam incorect montat, finisajul necorespunzător al unei porțiuni de mozaic, un raft din cămara de alimente nefixat, o placă de faianță plesnită etc. Se notează, notează și constructorul pentru a remedia totul. Vasile Brădeanu, muncitor la sanatoriul T.B.C., ne întîmpină și el în ușă și ne poftește să-l vizităm, să-i pășim pragul casei, una din marile bucurii ale vieții lui. Și ne invită Florica Boca, funcționară la C.F.R., în vîrstă de 22 de ani, care și-a cumpărat apartamemtul nr. 24, Vasile Moldovan, strânșigaz la Iprofil, și Mihai Viorel, contabil la U.R.C.C., și ne invită fiecare dintre cei 80 de proprietari de apartament pentru a ne convinge cu propriii noștri ochi că apartamentul lor este cel mai frumos, cel mai perfect finisat, cel mai bine orientat, cel mai. .. Ii vizităm pe rînd și le urăm tuturor, tot pe rînd, să-l stăpâniți sănătoși, tovarăși. IOAN MAȘTEI Ansamblu de locuințe moderne intr-un cartier sătmărean. In pagina a 2-a Sport Strângerea recoltei și arăturile de toamnă trebuie terminate în câteva zile Strîngerea recoltei de pe întreaga suprafață și executarea arăturilor adinei de toamnă sunt lucrări care trebuie să se termine în cel mult zece zile. Pentru a ajuta pe lucrătorii de pe ogoare în realizarea acestor sarcini, redacția ziarului a solicitat părerea unor conducători ai organelor agricole regionale despre măsurile care trebuie luate în această privință: Tovarășul Cornel Costea, președintele Consiliului agricol regional: — Specialiștii din consiliile agricole, precum și cei din unități trebuie să pună în centrul preocupărilor eliberarea operativă a terenurilor de culturi și resturi vegetale. Permanent pe teren ei să îndrume acțiunea din punct de vedere tehnic, acordând o atenție sporită calității lucrărilor. Arăturile să fie executate la adîncimea cerută specificului terenului și fără greșuri. Stațiunile de mașini și tractoare să pună la dispoziția cooperativelor agricole întregul parc de tractoare în bună stare de funcționare, asigurând muncii în schimburi desfășurarea prelungite sau în două schimburi. Este, de asemenea, necesară luarea unor măsuri privind redistribuirea tractoarelor, dirijarea lor în număr cât mai mare spre unitățile care sunt rămase în urmă cu arăturile de toamnă. Tovarășul Ironirir Muntean, președintele Uniunii regionale a cooperativelor agricole de producție. Față de timpul înaintat, se constată că unele cooperative agricole de producție din raioanele Carei, Șomcuta și Cehu Silvaniei sînt mult rămase în urmă cu recoltatul porumbului. De asemenea, există rîmîneri în urmă la executarea arăturilor de toamnă. Pentru terminarea acestor lucrări Biroul executiv al Uniunii regionale cere ca uniunile raionale să-și îndrepte toată atenția spre unitățile care nu au terminat încă lucrările agricole, pentru a se ajuta concret în organizarea muncii. In acest scop se va stimula metoda de întrajutorare între brigăzi, echipe și între cooperative, unde va fi nevoie. Pentru a transporta produsele de pe câmp este necesar să se mobilizeze toate mijloacele de transport existente în unități, cerîndu-se totodată și sprijinul mecanizatorilor din stațiunile de mașini și tractoare. Se va mări zilnic mersul lucrărilor urla comune și raioane, luîndu-se măsuri ca acestea să se termine cel tîrziu pînă la 10 noiembrie,iar terenul să fie eliberat de orice resturi vegetale, de tufișuri și mărăcini. Tovarășul Nicolae Babici, directorul Trustului regional al întreprinderilor agricole de stat: Noul sistem de organizare în întreprinderile agricole de stat, colaborarea strânsă și întrajutorarea dintre ferme și-au dovedit din nou eficacitatea. Astfel, întreprinderile noastre sunt acum pe terminate atît cu culesul porumbului cât și cu arăturile de toamnă. Nu mai este cazul să așteptăm timp frumos. De aceea, unde nu se poate intra cu mașinile, porumbul trebuie cules manual. Sunt posibilități ca această lucrare să se termine în două zile. Arăturile de toamnă în cultura mare sânt ca și terminate. Pentru ridicarea fertilității s-au încorporat în sol peste 50.000 tone îngrășăminte organice. Acum trebuie continuate arăturile în livezi printre rândurile de pomi. MEREU ÎN FRUNTE Se spune că mormintele tac. Nu-i adevărat. Ele vorbesc, cheamă, provoacă amintiri. Astăzi, în acest an jubiliar, un șir de nume noi dezvăluie istoria spre nemurire. Pagini noi ale unei istorii glorioase devin un bun al generației noastre. Cu prilejul Săptămînii comemorării eroilor, tineretul din raionul Kolomea a ridicat un monument în memoria tanchiștilor care au eliberat orașul de fasciști, comsomoliștii din satul Zarecie, raionul Nadvorneansk, au ridicat un monument in amintirea kovpakiștilor. Și alte alte monumente noi n-au apărut în Ucraina Subcarpatică! Dar nu numai atît. Muzee, camere și colțuri ale gloriei in luptă există în fiecare școală, in fiecare club și casă de cultură. Amintim în acest sens și intîlnirile cu veterani ai Marelui Război pentru tinei Apărarea Pași marșurile spre locurile unor lupte glorioase la care au participat peste 57 mii de tineri și tinere. Elevii Școlii medii din Roșnevsk, raionul Ivano-Frankovsk, au hotărit să lucreze în colhoz 5 zile. Banii câștigați îi vor dona pentru ridicarea Monumentului gloriei comsomoliste. Astăzi această inițiativă a fost preluată de pionierii și comsomoliștii din toate școlile din regiune. Dar tineretul nostru nu numai că păstrează ca pe o amintire sacră faptele generațiilor vechi. Avînd ca exemplu aceste fapte de eroism, el își călește bărbăția, iși întărește dragostea față de popor și patria natală. .. .Ei au fost doar nouăsprezece. Mașina s-a oprit și ei au văzut in fața lor un teren pustiu plin de mlaștini. Să ne întoarcem pînă nu-i prea tîrziu? Comsomoliștii nu se întorc din drum niciodată! A fost foarte greu, dar ei au rezistat. Au fost siguri că aici va crește metalurgic. Combinatul chimico Dacă apar greutăți, ele există întotdeauna la cei care merg în prima linie. Astăzi la construirea Combinatului chimico-metalurgic lucrează peste 2.500 de comsomotiști. Multe obiective industriale intrate în funcțiune sunt rezultatul muncii tinerilor constructori. Și acum la obiectivele date în folosință ale Combinatului chimico-metalurgic din Kaluș lucrează 36 de colective de comsomoliști și tineret. 25—30 la sută din realizările peste plan constituie aportul lunar adus de aceste colective la Fondul jubiliar al Ucrainei Subcarpatice. „Pentru leul revoluției julei— cadoul celor tinerii“. Sub această lozincă lucrează astăzi 315 colective comsomoliste in întreprinderile regiunii. Ea s-a născut în brigada de montori a lui Igor Mostreanski. Inițiativa montorilor a fost preluată și de alte colective comsomoliste, care construiesc gigantul energiei din Ucraina Subcarpatică hidrocentrala din Burștinsk. In prezent această lozincă este mindria întregului tineret din Ucraina Subcarpatică. Cadoul oferit jubileului de tineretul din Burștinsk este foarte valoros. In martie a acestui an, ei au dat în exploatare cel de-al V-lea grup cu o putere de 200 de mii kWh. Pînă la măreața aniversare a lui Octombrie va intra in funcțiune și cel de-al VI-lea grup. Multe acțiuni glorioase de muncă au întreprins și nume-Articol scris pentru nostru de IAROSLAV ziarul FEDOROIUC, secretar al Comitetului regional Ivano- Frankovsk al Comsomolului (R.S.S. Ucraineană) (Continuare în pag. a 2-a) j.1