Pentru Socialism, noiembrie 1969 (Anul 19, nr. 4907-4932)

1969-11-21 / nr. 4924

PROLETARI DIN TOATE TARILE, DESTIVAL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XIX nr. 4924 Vineri 21 noiembrie 199 4 pagini — 30 de pani U.MM.U.M. Baia Mare. Instantaneu din secția mecanică. Foto: A. ȘUTH in materializarea investițiilor de la Baia Borșa se impune RESPECTAREA TERMENELOR DE EXECUȚIE Zilele trecute a avut loc la E.M. Baia Borșa analiza realizării planului lucrărilor de investiții pe anul în curs și a felului cum se pregătește producția anului viitor. La ședința de lucru a participat tovarășul Iosif Ghiti, secretar al Comitetului județean de partid Maramureș. Au fost prezenți de asemenea toți factorii care concură la realizarea noilor obiective ce se construiesc aici din partea: Ministerului Minelor, IPROMIN, Trustului de prospecțiuni și explorări, Combinatului minier, T.C.M.M., T.C.L.M., Direcției județene pentru problemele de muncă și ocrotiri sociale și a Direcției comerciale. In anul acesta E.M. Baia Borșa a cunoscut importante înnoiri, prin intrarea în producție și darea în folosință a unor noi obiective industriale și social-culturale. Volumul însemnat de fonduri alocate pentru acest an este dirijat în cea mai mare parte spre realizarea unor lucrări la obiectivele ce vor trebui să intre în funcțiune la 30 iunie 1970, care vor marca începerea extracției și preparării minereului din noul zăcămînt Gura Băii. In contextul condițiilor în care se înfăptuiește noul obiectiv — timp scurt, volum mare de lucrări, necesitatea sincronizării lucrărilor, numărul mare de unități ce concurează la materializarea fondurilor, — realitatea ne confirmă acum, cu șapte luni și jumătate înaintea termenului fixat, că există serioase rămîneri în urmă la lucrările geologice și de construcții miniere, drumul de acces, instalația de sfărîmare a minerareului, flotație etc. In cadrul analizei s-au semnalat o seamă de carențe în activitatea tuturor constructorilor, ca și a beneficiarului, ceea ce a determinat ca planul pe zece luni să fie realizat în proporție de numai 97 la sută. Mai regretabil este faptul că datorită neexecutării la timp a unor lucrări și lipsei măsurilor de pregătire pentru iarnă, cumt înaintează timpul, rămînerile în urmă se agraveaza. (Continuare in pag. a 3-a) O mare bogăție a județului. Extinderea plantarilor de viță de vie în podgoria Seiniului Nu-i de loc de mirare că pe versantul sud-vestic al dealurilor din jurul orașului Baia Mare crește castanul comestibil. Proclimatul mediteranean din șiacest bazin permite, după cum se știe, extinderea acestei culturi. Este cu drept cuvînt o raritate pentru țara noastră acest colț al țării, care permite să se obțină acest fruct delicios, mult solicitat pentru consumul intern și chiar pentru export, savurat de maramureșeni și de cei din județele învecinate. Dar dacă în jurul acestui oraș crește castanul comestibil datorită climei dulci și terenului propice, o altă plantă ce-i face concurență și care-i foarte valoroasă poate completa bogăția județului. Este vorba de vița de vie, ce se poate extinde pe sute și chiar mii de hectare, în special soiurile pentru struguri de vin. Am parcurs, am analizat și studiat, dar mai cu seamă am admirat și savurat calitatea strugurilor nobili și chiar a celor hibrizi producători direcți, culeși de pe butucii de vie, ce se găsesc răzleți pe dealurile multor comune, cît și strugurii nobili din viile l.A.S. Seini. Aroma strugurilor degustați depășește cu mult chiar și gusturile fine și experimentate ale specialiștilor, așa cum este cazul cu strugurii soiurilor: Fetească albă, Fetească regală, Muscat Ottonel, Riesling, Cabernet Sauvignon și alte soiuri. Conținutul în zahăr atinge pînă la 250 gr/litru, în medie, în anii cu condiții prielnice. Aciditatea, de asemenea, este destul de ridicată, variind între 4—5,5 gri litru. Datorită acestor componente intrinsece ale strugurilor bine echilibrate, vinurile pe care le-am degustat sînt foarte fine, armonioase, catifelate. Chiar și hibrizii producători direcți ca Isabela, Delavară, Noah etc. au conținut bogat în zahăr, atingînd în medie pînă la 200 gr/litru, cu aciditate între 4—5 gr/litru. Aceste însușiri valoroase se datoresc versanților cu expoziții sud și sud-vestice, ce se prelungesc pe o întindere de 10—15 km, începînd din comuna Cicîrlău, continuînd cu Uda, Săbișa, Seini, Viile Apei și pînă la Orașu Nou. Suprafața acestor versanți, pe care s-ar extinde acest important masiv viticol, ar putea atinge circa 2.000 ha. Inima acestei podgorii ar constitui-o Seinii, unde se obțin as Prof. dr. ing. DANIEL RANGHEANU (Continuare în pag. a 2-a) Vișeul de Sus. Aspect din magazinul de menaj, bogat aprovizionat Folcl. I. DEAQ Oră de chimie la Liceul de cultură generală din Sighetul Marmației. Foto: D. IOAN în pagina a 3-a SPORT ȘOFERII, BENEFICIARI „DE FACTO" AI PARCULUI AUTO AL ÎNTREPRINDERILOR SOCIALISTE ? ü Piața de alimente, halta șoferilor ciubucari să! „Amendați-mă chiar cu 1.000 de lei, dar nu scrieți despre mine în ziar” NSă Cui erau destinate 362 kg nuci? și A aprobat inginerul A. Ștefănoiu ? ăă Cursele de muncitori — „filon de aur” pentru șoferi In cursul zilei de 18 noiembrie a.c., redacția ziarului „Pentru socialism", în colaborare cu organele I.M.J. Maramureș și Inspectoratul regional de control al I.T.A. Baia Mare, a organizat un raid-anchetă privitor la felul cum este folosit parcul auto din întreprinderile și instituțiile județului nostru. Cu acest prilej au fost semnalate o serie de abateri, abuzuri etc. săvîrșite de conducătorii auto. Redăm mai jos cîteva aspecte: Un prim popas îl facem la piața de alimente a municipiului Baia Mare. Aici, ne spune unul din lucrătorii din miliție, este un fel de „rai" al șoferilor. Sub pretext că vin să servească masa, numeroși conducători auto deviază cu mașinile de la rutele înscrise în foile de parcurs (dacă au asemenea documente) și transportă aici sau de aici mărfurile unor călători frauduloși. Iată cîțiva dintre acești șoferi ciubitoari: L. Petrică de la Inspectoratul silvic județean" Alexe Rogojan de la I.G.O.j' Petru Pop de la Șantierul de construcții 43 Baia Mare a venit cu autoduba 31 CJ 102 la o întîlnire cu o tînără pe care, după spusele sale, voia să o plimbe (?!). Vasile Lung de la I.A.S. Satulung; Gheorghe Cosma de la Consiliul popular orășenesc din Tg. Lăpuș. In jurul orei 10, în apropierea pieții erau parcate următoarele autovehicule (le enunțăm numerele de înmatriculare pentru a-i atenționa și pe conducătorii unor întreprinderi și instituții de care aparțin vehiculele respective): 21 MM 808; 31 MM 743; 31 MM 1947; 31 MM 1710; 21 MM 760; 31 MM 1896; 31 MM 1563; 21 MM 908; 21 MM 191; 31 MM 1605; 21 MM 2159; 31 MM 2379; 21 MM 609; 21 MM 2404; 21 MM 238; 21 MM 635; 21 MM 1223; 31 MM 616; 21 MM 128; 21 B 1183. Iată deci că 20 de autovehicule aparținînd la diferite întreprinderi și instituții au stat în ziua respectivă ore întregi nefolosite. Ale cui erau? In cursul raidului n-am putut afla. Așteptăm ca cei în drept să-și spună cuvîntul în legătură cu o asemenea situație intolerabilă a folosirii parcului auto. La una din porțile pieții am găsit gata de plecare autoduba cu nr. 31 MM 219, aparținătoare E.M. Șuior. Era doi-Anchetă realizată de ION NANI PRIBOI AI POIENARI (Continuare in pag. a 2-a) 1 .**■» •**«••** . SECVENȚE maramureșene Linie ferată Intre Baia Sprie și Baia Mare au început lucrări pentru construirea unei linii ferate industriale. Noua linie, care se construiește din fonduri ale industriei miniere, va avea o lungime de peste 8 km și ecartament de 760 mm. Ea va servi la trasportul minereului expediat pentru Uzina centrală de preparare a minereurilor Baia Mare de colectivele exploatărilor Șuior și Cavnic prin galeria de bază Cavnic—Șuior —Baia Sprie. Primele trenuri vor intra în circulație în anul 1971. Cofetărie sătească Recent în comuna Suciu de Sus a fost inagurată o cofetărie sătească. Cu aceasta, numărul cofetăriilor și patiseriilor aparținînd cooperației de consum din județ se ridică la 18. Piață de alimente modernă Piața comunei Seini prezintă aspectul unui adevărat șantier. Se execută lucrări pentru asfaltarea întregii ei suprafețe. De asemenea, în incinta ei vor fi construite corpuri de mese prevăzute cu acoperișuri, iar pe spațiile rezervate unităților agricole, comerciale și meșteșugărești, amplasate chioșcuri și tarabe fixe pentru desfacerea produselor. Toate aceste lucrări ce urmează a fi terminate pînă la sfîrșitul anului vor transforma piața comunei Seini in cea mai modernă piață din așezările rurale ale județului. Pentru producția anului viitor întreprinderea „Maramureșeană" , Sighetul Marmației urmează a realiza în anul 1970 o producție cu circa 22 la sută mai mare decit în acest an. Pregătirile pentru atingerea acestui spor au început din timp. La sectorul Cămara se construiește o nouă secție care va produce anual 4.000 m.c. de elemente prefabricate din beton, iar în vederea diversificării sortimentului de mobilier s-au proiectat și realizat 21 noi modele. Totodată întreprinderea sigheteană execută și lucrări pentru modernizarea întregului sector de tîmplărie, datorită cărora va putea realiza anual mobilă în valoare de circa 12.000.000 lei. De trei ori pe săptămână, agenții de circulație din municipiul Sighetul Marmației sunt ajutați de către pionierii din școlile localității. Micii agenți de circulație se bucură de respect din partea pietonilor și conducătorilor de autovehicule. Medalion literar Ieri după-amiază, Casa de cultură a sindicatelor din municipiul Baia Mare a găzduit un medalion literar comemorativ intitulat „Alexandru Vlahuță, cântăreț al frumuseților patriei". Cu acest prilej, despre viața și opera scriitorului de la a cărui moarte zilele trecute s-a împlinit o jumătate de veac, a vorbit prof. Ioan Goia. Membrii formației de teatru a Casei de cultură a sindicatelor din localitate au citit din creația scriitorului comemorat Instructaj La Baia Mare se încheie azi cursul organizat pentru instruirea șefilor formațiilor P.C.I. din județ. Timp de cinci zile șefilor formațiilor civile de pompieri le-au fost făcute expuneri și demonstrații practice privind prevenirea și stingerea incendiilor, asigurarea surselor de apă necesare stingerii incendiilor, minuirea și cunoașterea dotației de luptă împotriva incendiilor organizarea formațiilor de pompieri pentru cazuri de intervenție în vederea localzării și stingerii incendiilor etc. în scopul îmbogățirii tematicii și lărgirii ariei de cuprindere a suplimentului rugăm cititorii și colaboratorii noștri să ne trimită pînă la data de 1 decembrie a.c. sugestiile, propunerile și materialele lor pe următoarea adresă: Redacția ziarului „PENTRU SOCIALISM” Baia Mare, B-dul București nr. 25, cu mențiunea : „Pentru suplimentul MARAMUREȘ“. J