Pentru Socialism, decembrie 1969 (Anul 19, nr. 4933-4958)

1969-12-03 / nr. 4934

i PENTRU SOCIALISM Mierokf S îecembriergeg actualitatea internaționala ■ Parlamentul japonez a fost dizolvat B Jagjivan Ram ales președinte al Partidului Congresului National Indian B Eșantioane selenare aduse des echipajul „Apollo 12” B Laserul a revoluționat tehnica modernă B O operație cu totul ieșită din comun . Nu e de loc extraordinar . Un val de frig în nordul Italiei. SOSIREA LA MOSCOVA A DELEGAȚIILOR DE PARTID SI DE STAT DIN TARILE SOCIALISTE MOSCOVA 2 (Agerpres). La 2 decembrie au sosit la Moscova tovarășii: Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de miniștri al R.P. Bulgaria; Gustav Husak, primsecretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, Oldrich Cernik, președintele guvernului cehoslovac, Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., Willi Stoph, președintele Consiliului de Miniștri al R.D. Germane, Wladislaw Kulka, prim-secretar al C.C. Goal P.M.U.P., Jozef Cyrankiewicz, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Polone, Janos Kadar, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., Jeno Fock, președintele guvernului revoluționar muncitoresc-țărănesc ungar, pentru a participa la întîlnirea conducătorilor de partid și de stat din R.P. Bulgaria, R. S. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. P. Polonă, Republica Socialistă România, R. P. Ungară și U.R.S.S. La sosire, delegațiile au fost întâmpinate de Leonid Brejnev, secretar general al C. C. al P.C.U.S., Alexei Kosîghin, președintele Consiliului de Miniștri, Nikolai Podgornîi, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., și de alți conducători de partid și de stat sovietici. După încheierea la nivel înalt HAGA 2 (Agerpres) — discuții aprinse, care s-au După prelungit cu două ore și 14 minute peste timpul fixat inițial, participanții la Conferința la nivel înalt a C.E.E. de la Haga au reușit să convină asupra unui comunicat comun, care a fost dat publicității marți seara. In comunicat se arată, printre altele, că „șefii de state și guverne au reafirmat acordul lor asupra principiului lărgirii comunității, așa cum este el prevăzut în art. 237 al Tratatului de la Roma“. Ei au căzut, de asemenea, de acord — continuă comunicatul — asupra „deschiderii unor convorbiri între membrii comunității, pe de o parte, și statele candidate la C.E.E., pe de altă parte". Acest acord prevede că „lucrările pregătitoare indispensabileri unei baze de negocieri stabilecomune vor putea fi întreprinse în termenele cele mai utile și cele mai rapide". Comunicatul adaugă, pe de altă parte, că mult dezbătută reglementare financiară agricolă va fi adoptată înainte de 1 ianuarie 1970. Conferinței a C.E.E. Dezbaterile din Comitetul O. N. U. pentru problemele și de securitate CUVÍNTUL REPREZENTANTULUI ROMAN politice tul NEW YORK 2 — CorespondenAgerpres, C. Alexandroaie transmite: In Comitetul pentru probleme politice și de securitate al Adunării Generale a O.N.U. continuă dezbaterile asupra proiectului de tratat sovieto-american privitor la prohibirea extinderii cursei înarmărilor nucleare pe teritoriile submarine aflate în afara jurisdicției naționale a statelor. Luînd cuvîntul, in cadrul dezbaterilor la acest punct al ordinei de zi a comitetului, ambasadorul Gh. Diaconescu, reprezentant permanent al României la O.N.U., a expus poziția țării noastre fată de proiectul de „Tratat cu privire la interzicerea amplasării de arme nucleare și alte arme de distrugere în masă pe teritoriile submarine și suboceanice și în subsolul acestora”. „România, a spus vorbitorul, ca și celelalte țări socialiste, în spiritul atitudinii sale consecvente în favoarea dezarmării generale, s-a pronunțat în mod hotărît în favoarea întreprinderii unor acțiuni energice care să preîntîmpine militarizarea solului și subsolului marin și să ducă la consacrarea acestei interdicții prin tratate internaționale corespunzătoare". Relevînd că prezentarea la 30 octombrie 1969 a proiectului de tratat revizuit în această materie, de către U.R.S.S. și S.U.A., constituie un fapt pozitiv, Gh. Diaconescu a exprimat opinia delegației române potrivit căreia soluția cea mai eficientă de asigurare a utilizării teritoriilor submarine în scopuri exclusiv pașnice ar fi interzicerea tuturor activităților militare în aceste spații. Avîndu-se însă în vedere faptul că în procesul negocierilor au apărut o serie de dificultăți care ar face soluția globală greu de realizat dintr-o dată și ținînd seama de marele pericol pe care îl reprezintă armele de distrugere în masă, delegația română se declară de acord cu prevederile de bază ale proiectului de tratat, și anume prohibirea amplasării în teritoriile submarine și suboceanice și în subsolul acestora a armelor nucleare și altor arme de distrugere în masă. In continuare, vorbitorul s-a referit la unele dintre prevederile Tratatului. El a relevat necesitatea înscrierii în textul acestuia a unei dispoziții privind obligația pentru părțile contractante de a continua cu bună credință negocierile asupra altor măsuri care să ducă la interzicerea completă a utilizării teritoriilor submarine și a subsolului acestora în scopuri militare. Pronunțîndu-se pentru stabilirea zonei de aplicabilitate a Tratatului începînd de la limita a 12 mile marine de la țărm, delegatul român a accentuat asupra faptului că zona astfel stabilită nu trebuie să aducă atingere drepturilor statelor riverane asupra platoului lor reglementărilor continental și nici internaționale existente în domeniul mării. Legat de aceasta, dreptului controlul care se va stabili pentru verificarea îndeplinirii obligațiilor asumate prin tratat trebuie conceput în așa fel încît la exercitarea lui să poată lua parte toate statele, fără discriminare, acesta să nu aducă atingere dreptului și activităților statelor riverane asupra platoului lor continental, iar efectuarea lui să se facă cu prevenirea prealabilă a statului riveran. In acest context delegatul român a amintit de o serie de propuneri constructive făcute la actuala sesiune și a reafirmat dorința delegației române de a conlucra pentru elaborarea unui text care să se bucure de adeziunea largă a statelor. TOKIO. Primul ministru al Japoniei, Eisaku Sato, a dizolvat marți Dieta (parlamentul japonez), întrucît la 27 decembrie în țară urmează să aibă loc alegeri generale. O dată cu dizolvarea Dietei este inaugurată și campania organizată de diversele partide ale tarii care urmează să ia parte la competiția electorală. DELHI. — Partidul Congresul National Indian (C.N.I.) l-a luat în funcția de președinte ales pe ministrul alimentației și agriculturii, Jagjivan Ram. După cum s-a mai anunțat, în cadrul lucrărilor Comitetului pe întreaga Indie a C.N.I., desfășurate în capitala țării între 22 și 23 noiembrie, delegații prezenți au votat în unanimitate îndepărtarea din funcția de președinte al partidului a lui S. Nijalingappa și numirea lui Ogidambaram Subramaniam ca președinte ad-interim. HOUSTON. La Centrul spațial de la Houston s-a anunțat că greutatea totală a eșantioanelor selenare, aduse de membrii echipajului navei spațiale „Apollo 12", este de 33 de kg. După aprecierea lui Jeffrey Warner, geolog al agenției spațiale, printre aceste mostre se află totodată bucăți de rocă suficient de mari ca să poată oferi cercetătorilor posibilitatea de a-și face o părere despre structura și compoziția solului lunar. GENEVA. — Laserul, a cărui descoperire — destul de recentă — a revoluționat tehnica modernă, este pe cale să provoace mutații neașteptate în se domenii ale științei, numeroaAstfel, după folosirea lui în tăierea materialelor foarte dure și la radar, savanții elvețieni l-au experimentat cu succes, în operații ale retinei și în tratarea cancerului. NEW YORK. La spitalul general din Massachussets a fost realizată o operație cu totul ieșită din comun. Timp de 58 de minute o fetiță în vîrstă de o lună a trăit cu ajutorul unei pompe cardiace. Acest fapt a fost reclamat de o „profundă insuficiență cardiacă". In momentul operației micuța Anna Mary Flanders nu cîntărea decit 2,320 kg. Acum ea este în afara oricărui pericol și se dezvoltă armonios. Un buletin dat publicității de spitalul amintit anunță că Mary Flanders a crescut și cîntărește 6,350 kg. Operația la care a fost supusă reprezintă o premieră, ea fiind prima pacientă atît de mică la care se folosește o pompă cardiacă. LONDRA. — „Niciodată, nu mă voi căsători", a declarat cu foarte multă convingere o tînără englezoaică de 25 de ani, Beryl Gritton, înaintea plecării sale, în urmă cu șase luni, spre insula britanică Ascension. O dată sosită pe insulă, tînăra Beryl Gritton a aflat, spre stupefacția sa, că aici în medie sunt 200 de bărbați la o femeie. Curînd, a fost asaltată de o adevărată avalanșă de pretendenți și, cum era și firesc, nu a putut rezista. La 30 noiembrie, ea a anunțat că s-a hotărît să se căsătorească cu un tînăr britanic. In telegrama trimisă la Londra părinților ea menționează: „Este într-adevăr extraordinar să vezi cum am putut să-mi schimb punctul de vedere". ROMA. — Asupra nordului Italiei s-a abătut un val de frig, termometrul înregistrînd pe alocuri, cum ar fi de exemplu la Bolzano, minus 22 de grade. Temperatura deosebit de scăzută este însoțită în prezent de o epidemie de gripă. Ca urmare a acestei situații numeroase școli au fost închise. Recent la pa Center" „Eurodin Berlinul Occidental a avut loc expoziția românească „Mărfuri de export din România". La expoziție au participat cu exponate 12 întreprinderi de exterior din comerț România. In fotografie: Secția de artizanat — tînără în costum național. mm mm ®» R.A.P. intenționează să medieze in conflictul dintre R.P.a Yemenului și Arabia Saudită CAIRON (Agerpres). Președintele Republicii Arabe Unite, Gamal Abdel Nasser, examinează în prezent posibilitatea de a-și asuma un rol de mediator în conflictul care a reizbucnit recent între Republica Populară a Yemenului de Sud și Arabia Saudită, relatează Agenția Associated Press, citind ziarul egiptean „Al Ahram". Ziarul menționează totodată că oficialități ale R.A.U. au inițiat o serie de contacte cu diverse capitale arabe, pentru a examina în ce măsură apropiata conferință la nivel înalt a statelor membre ale Ligii Arabe, programată in Maroc pentru 20 decembrie, va putea înscrie pe ordinea de zi problema acestui conflict. ★ După o pauză de aproape un an, ostilitățile dintre Republica Populară a Yemenului de Sud și Arabia Saudită au reînceput în cursul lunii trecute, ambele părți acuzîndu-se reciproc pentru declanșarea ciocnirilor. Cele mai intense lupte au avut loc în regiunea sud-yemenită de graniță Wadiah, în realitate obiectul disputei, întrucît este revendicată de Arabia Saudită. Interesul purtat de ambele părți acestei regiuni, afirmă presa cairotă, se explică prin imensele rezerve petrolifere care s-ar găsi in subsolul ei. Luptele dintre Republica Populară a Yemenului de Sud și Arabia Saudită au provocat o anumită neliniște în cadrul lumii arabe, apreciindu-se că ele sunt de natură să-i prejudicieze unitatea. In acest sens sunt interpretate și recentele eforturi depuse in vederea soluționării disputei pe cale diplomatică. îngrijorarea cercurilor politice din Washington in legătură cu dezvăluirea publică a masacrelor din Vietnam WASHINgTON 2 (Agerpres). Scandalul declanșat prin dezvăluirea publică a masacrelor comise de trupele americane împotriva populației civile din Vietnamul de sud preocupă în cel mai înalt grad cercurile politice din Washington, unde se exprimă temeri față de o reacție fățișă din partea opiniei publice americane. Agenția France Presse consideră că „sentimentul de oroare resimțit de marea masă a poporului american ar putea să ducă la o schimbare de atitudine din partea acelor sectoare ale opiniei publice care l-au sprijinit pe președintele Nixon". La Washington s-a anunțat că președintele S.U.A. a hotărît să examineze săptămîna aceasta „problemele vietnameze" cu un număr de înalte personalități, convocate în acest scop la Casa Albă. Printre acestea se va afla și Robert Thompson, „specialist britanic în lupta împotriva zilelor", care a făcut recent gue„o vizită de informare" în Vietnamul de sud. Observatorii nu pun la îndoială că aceste reuniuni vor aborda și problema comportării trupelor americane față de populația civilă sud-vietnameză. vizat de ziariști să răspundă Inla o serie de întrebări, ministrul apărării al S.U.A., Melvin Laird, a căutat să nege efectele negative ale acestui scandal asupra politicii vietnameze a Administrației, declarînd că „incidentul nu va lovi în programul președintelui”. „Dar nu vreau să spun că cele ce s-au întîmplat vor ajuta acestui program" — a adăugat el. In ce privește tica S.U.A. în Vietnam, Laird polimenționat că „nu poate să elimine complet posibilitatea unei noi escaladări a războiului dacă „vietnamizarea" sau tratativele de la Paris se vor solda cu un eșec". Intre timp, abundența de amănunte privind comportarea inumană a militarilor americani față de civilii sud-vietnamezi a determinat o activitate extrem de vie în Congres. Intervenția a trei senatori care au criticat pentru faptul că a publicat presa ample relatări consacrate masacre a avut un rezultat acestor contrar celui scontat. Camera Reprezentanților a respins o moțiune ce afirma sprijinul față de trupele americane aflate în Vietnam. Senatorul William Fulbright a anunțat, la rîndul său, că luna viitoare Comisia senatorială pentru problemele externe, pe care o conduce, va examina aceste masacre cu prilejul audierilor consacrate situației din Vietnam. Henry Reuss, membru al Camerei Reprezentanților, a propus înființarea unei comisii, alcătuită în principal din civili, care să ancheteze despre cele petrecute în Vietnamul de sud. „Această comisie este necesară — a declarat Reuss — nu numai pentru a stabili cine sunt vinovați, dar pentru a ne ușura inimile noastre”. O rezoluție prin care se cere convocarea unei comisii de anchetă a Camerei Reprezentanților a fost prezentată de Joel Broghill. Pe de altă parte, presiunile exercitate în vederea impunerii unei tăceri organelor de presă în legătură cu acest caz s-au soldat cu un eșec. Un tribunal militar din Washington a refuzat să dea un răspuns imediat cererii prezentate de maiorul Kenneth Raby, apărătorul locotenentului Calley, acuzat de a fi organizat masacrul din satul Song My, de a se interzice publicarea în presă de amănunte legate de caz. Potrivit agenției Reuter, acest la Washington se consideră, că, în orice caz, acest răspuns va fi negativ. FRANȚA. Circa 1.000 de femei, soții ale muncitorilor agricoli de la Manche, au manifestat la Saint-Lô pentru a susține cererile soților lor. Aceștia sunt nemulțumiți de politica agrară a guvernului. Răsturnare spectaculoasă în cazul asasinării actriței Sharon Tate LOS ANGELES 2 (Agerpres). — Cercetările in problema crimei de la Los Angeles, din noaptea de 9 spre 10 august, cînd au fost asasinate cinci persoane, printre care actrița de cinema Sharon Tate, soția regizorului Roman Polanski, au luat luni o nouă întorsătură. In momentul în care dosarul acestei afaceri criminale risca să fie trecut la arhivă, politia criminală din Los Angeles a anunțat că a emis trei mandate de arestare împotriva a două femei și unui bărbat implicați în această crimă. Șeful politiei, Edward Davis, a declarat că alte patru sau cinci persoane vor fi citate să compară în fata marelui juriu din Los Angeles. In aceeași zi au fost arestați Charles Watson (24 de ani), Patricia Kernwinkel (21 de ani) și Linda Louise Kasabian (19 ani). Șeful politiei din Los Angeles a precizat că asasinii lui Sharon Tate, Jay Sebring, Abisail Folger, Voitech Frokowski și Stephen Parent sînt implicați și în uciderea, cu 24 de ore mai tîrziu, a unui cuplu de pensionari, soții Lablanca. Cele două crime prezentau asemănări foarte mari Victimele au fost mutilate, strangulate și ciopîrțite cu cuțitul. Edward Davis a relevat că asasinii fuseseră în mai multe rânduri la vila Polanski înainte ca aceasta să fi fost cumpărată de regizor. Șeful poliției a precizat că este în măsură să dezvăluie ora exactă a crimei și cronologia evenimentelor. Aceste detalii vor fi arătate în timpul procesului. Cei trei suspecți sunt un fel de ,,hippy" vagabonzi. In momentul crimei, ei locuiau într-un sat de hippy la „Swan Movie Ranch West", în apropiere de Chatswort (California). După multiplul asasinat, ei s-au mutat la „Barker Ranch", din apropierea Văii Morții, tot în California. Se pare că poliția însărcinată cu elucidarea cazurilor Polanski și Lablanca nu a stabilit încă mobilul crimei. In cadrul unei conferințe de presă, șeful poliției din Los Angeles, Edward Davis, a menționat că în mandatele de arestare ale celor trei este menționată expresia „ucidere rituală", fără a preciza care este semnificația acestor cuvinte. (Urmare din nr. 4933) Parizienii clătinau neîncrezători din cap cînd au văzut cei patru piloni. Eiffel a aplicat soluții tehnice îndrăznețe. Pînă la înălțimea de 26 metri el nu a folosit nici o schelă. Prima și ultima schelă au fost folosite de la această înălțime pînă la prima platformă, apoi a venit cu o nouă soluție tehnică, și anume, folosirea prefabricatelor. A treia soluție — întrebuințarea unor macarale care puteau ridica 3.000 kg și care erau remontate în construcție pe măsură ce aceasta se ridica. Pentru a lupta împotriva ruginii, ingeniosul arhitect a folosit fier forjat. (Cu toate acestea, edilii Parisului folosesc o dată la șapte ani 35—40 tone de vopsea pentru a-i da o nouă cămașă protectoare colosului de oțel). Prima platformă a fost gata la 1 aprilie 1888, iar la 14 iulie același an — de ziua națională a Franței — și a doua platformă. Eiffel, care era și un bun psiholog, a organizat de pe această platformă un minunat joc de artificii. Parizienii au în Turnul per ceput să spună: „O minune tehnicii, o minune a preciziei și , la urma urmelor, o minune a lumii". Adversarii, între timp, își întețeau campania. Poetul Paul Verlaine nici nu mai trecea prin regiunea „turnului" pentru a nu vedea „monstrul îngrozitor". Léon Bloy tuna și fulgera împotriva „simbolului disperării". Maupassant a fugit din Paris și s-a jurat că nu se va întoarce atîta timp cît „scheletul urît" se va oglindi în Sena. Intr-o zi a fost întemeiat un „comitet al celor 300". El a editat un „protest al artiștilor", care suna astfel: „Noi, scriitorii, pictorii, sculptorii, arhitecții, admiratorii frumuseții Parisului, protestăm cu toată puterea în numele recunoscutului bun gust francez, în numele artei franceze amenințate și istoriei împotriva ridicării inutilului și monstruosului turn Eiffel pe care chiar și America, cu spiritul său afacerist, nu l-ar fi dorit, turn care dezonorează minunatul nostru Paris, turn care cu dimensiunile sale barbare, cu ridicolul său amețitor jignește monumentele noastre, înjosește arhitectura noastră..Foarte multe dintre personalitățile remarcabile ale Parisului din vremea aceea au semnat protestul: pictorul Meissonier, arhitectul Garnier, care a proiectat Opera de Stat, compozitorul Gounod, politicianul Clemenceau, scriitorii Dumas, Leconte de Lisle, Sully Prud'Homme (laureat al Premiului Nobel) și alții. Cînd totul era aproape gata, frații Goncourt scriau în jurnalul lor: „Ceva mai abominabil nu putea fi imaginat pentru ochii unui om civilizat". Alții insă își exprimau fără rezerve entuziasmul. „Simbolul unei noi ere" — strigau ei. Chimistul de renume Chevreul vizita zilnic șantierul și exclama: „Ce frumos! Nimic nu personifică mai bine secolul nostru ca acest monument". După doi ani, două luni și cinci zile, cele 18.000 de piese fuseseră montate în 2,5 milioane de nituri Triumf, jubila presa. La 31 martie 1889 în vîrful turnului a fost ridicat tricolorul francez la o înălțime de 317,95 metri. Au fost trase 21 de salve de artilerie. — VA URMA — o papă de istorie (II) Redacto ji administrația Baia Mare, B<L București nr. 25, Telefon« 1320, 1321 și 1322, Abonamentele stase la oficiile poștale, factorti *1 difatorîi voluntari di» Întreprinderi »I Instituții. Tiparul Întreprinderea poligrafică Maramureș. | 40320 |