Pentru Socialism, mai 1970 (Anul 20, nr. 5059-5083)

1970-05-26 / nr. 5078

I 2 (Urmare din pag. 1) Matematică (faza județeană): Premiul I — Grupul școlar minier, Liceul „Dragoș Vodă" Sighetul Marmației, Liceul „Gheorghe Șincai" Baia Mare; Premiiul II — Liceul din Tg. Lăpuș; Premiul III — Liceul „Dragoș Vodă" (2 premii), Liceul de construcții Baia Mare. Limba și literatura română: Participanți la faza finală — 3 elevi de la Liceul „Gh. Șincai", 2 elevi de la Liceul din Tg. Lăpuș,• 1 elev de la Liceul„Dragoș Vodă". Fizică (faza județeană); Premiul I — Liceul nr. 3 Baia Mare (2); Premiul II — Liceul „Gh. Șincai" (2); Premiul III — Liceul „Gh. Șincai" (3); Liceul din Tg. Lăpuș (2); Liceul nr. 3. La faza finală liceele „Gh. Șincai“ și nr. 3, mențiune. Chimie (faza județeană): Premiul I — Liceul „Gh. Șincai" (2); Liceul industrial forestier Sighetul Marmației; Premiul II — Tg. Lăpuș (4); Liceul„Gh. Șincai" (2); Liceul de construcții (2); Șomcuta; Premiul III ; Liceul „Gh. Șincai" (6); Tg. Lăpuș (2); Liceul nr. 2; Liceul nr. 3; Liceul industrial minier. La faza finală: Liceul „Gh. Șincai" premiul I (clasa a XI-a); Liceul Tg. Lăpuș, mențiune. Remarcăm prezenta liceelor „Gheorghe Șincai" și Tg. Lăpuș pe lista premianților la toate obiectele olimpiadei. Acordînd respectul cuvenit acestor școli, am reținut următoarele: — Rezultatele la olimpiadă și tradiția școlii și a profesorului la obiectul respectiv (A. B.). — In centrul preocupării responsabililor de cercuri a stat pregătirea minuțioasă a elevilor cu probleme prevăzute de programă, dar și dincolo de ea. S-au remarcat, profesorii A. Pr . Up, V. Munteanu, I. Păcuraru, E. Marcu, A. Costea, Gh. Boga I ș.a. (M. Boboc, directorul Liceului „Gh. Șincai"). — Cînd e vorba de pregătire, n-am refuzat niciodată ajutorul solicitat de către elevi. Noi le deschidem orizonturi. Facultatea va adăuga girul specializării (A. Filip, profesoară de chimie la Liceul „Gh. Șincai"). — Liceul din Tg. Lăspuș a luat toate premiile la r. română cls. a XI-a. Dovadă a seriozității cu care profesorii M. Curteanu și I. Filip lucrează cu elevii (A. Ș.). — La Liceul din Tg. Lăpuș există un mediu de cultură deosebit. Aici exigențele n-au prezentat fluctuații și rezultatele sunt evidente (A. D.). — Olimpiadele sunt o tribună de lansare a valorilor în formare. Sunt încîntat că pot și în acest fel să-i slujesc pe elevi (I. Filip, profesor, Tg. Lăpuș). — Am respect deosebit pentru fiecare știință. Simt însă o adevărată plăcere în spațiul literar. O trăire în afara timpului obișnuit al orei. Olimpiadele sunt o încununare (Terezia Florian, elevă în cls. a XI-a, Liceul Tg. Lăpuș, premiul I la faza județeană). Cu prilejul anchetei, am reținut și numele altor profesori care s-au remarcat prin pregătirea elevilor pentru olimpiadă: I. Șuteu, E. Negrea, A. Motogna, Gh. Berinde (Sighetul Marmației); G. Iureș (Borșa); Z. Damian, P. Nechita (Tg. Lăpuș); V. Ardelean, A. Gherman (Șomcuta); V. Lazarciuk (Vișeu); D. Silaghi, M. Capoceanu, V. Nechita, M. Ardelean, G. Kadar, M. Cardoș, Șt. Kadar, N. Bolchiș, I. Ardelean, M. Mihai (Baia Mare). Surprinde prezența modestă a unor licee. — Este surprinzătoare absența Liceului nr. 3 cu atît mai mult cu cit are o bună încadrare. Rezultatele acestui an nu știrbesc însă autoritatea acestei școli (A. B.). Liceul „Dragoș Vodă", cu rezultate bune la matematică și limba română, nu s-a evidențiat la fizică și chimie deși este cotat ca unul din liceele prestigioase ale județului (32 clase și 24 de specialiști). Liceele din Vișeul de Sus, Baia Sprie, Borșa, Seini continuă să se mulțumească cu participări neconcludente față de posibilitățile pe care le au. Nu mai vorbim de celelalte întrebările noastre privitoare la cauzele acestor stări de lucruri nu au găsit răspunsuri care să ne satisfacă. Nu pentru a da satisfacție și liceelor absente de pe lista performanțelor la olimpiadă, ci pentru că există, remarcăm următorul aspect: dintr-un studi diu al tovarășului A. Bălan, bazat pe o amplă documentare, rezultă că multe din aceste licee ocupă un loc fruntaș în privința reușitei absolvenților la învățămîntul post-liceal. Olimpiada acestui an de învățămînt fiind un fapt împlinit, consemnăm și opiniile privitoare la edițiile care urmează: — Aș dori ca temele propuse să solicite mai mult capacitatea creatoare și nota originală, decit reproducerea cunoștințelor (T. Florian). — Să nu se transforme în concursuri „Stas". Să ofere mai multă libertate elementului creator. Pentru clasa a XH-a, o altă structurare în timp. O dozare aproape de distanța valorică între faze (I. Filip). — Ofensiva elevilor din primul an liceal ne face optimiști. In anul viitor ar exista condiții pentru funcționarea unor clase speciale de matematică la liceele „Gheorghe Șincai" și „Dragoș Vodă". Aș mai propune ființarea unui cerc de matematică pe municipii, găsirea unor căi de degrevare de activități extrașcolare pentru profesorii care au rezultate deosebite în activitatea cercurilor (A. D.). — O mai mare preocupare pentru formarea deprinderilor de muncă independentă, de folosire critică a bibliografiei consultate. Profesorii trebuie să se manifeste mai multă receptivitate față de spiritul novator al literaturii. Cei care nu fac acest lucru nu sunt în măsură să formeze cultura altora. Sociologismul trebuie integrat unei interpretări structuraliste, prin relevarea acelui „ceva" greu de definit în opera de artă (A. Ș.). « — Nu am fost satisfăcut de nivelul de prezentare al candidaților. Au lucrat ca la teză, școlărește. Cei din clasele a IX-a și a X-a sunt furați de bombasticism, de cuvinte sforăitoare, de tentația sonorității. Să se insiste mai mult asupra elementelor personalității elevului în lucrare, deci o mai mare notă modului de abordare personală (R. F.). — In fiecare an județul nostru a obținut rezultate frumoase. O mai mare preocupare pentru elevii cu înclinații, corelată cu celelalte laturi ale activității școlare ne vor aduce noi rezultate (A. B.). Suntem convinși că numele elevilor M. Vlad, I. Andronache, L. Pop, I. Dunca, S. Szokacs, D. Pop, L. Mureșan, I. Bond, V. Petreuș ș.a. le vom reîntîlni, alături de altele, în edițiile viitoarelor olimpiade. UNIVERSUL OLIMPIADELOR ȘCOLARE Studentul Ștefan Gros din Baia Mare, str. Barbu Delavrancea nr. 10, a împlinit nu demult 20 de ani. Deși are pregătire (e absolvent de liceu) și cunoaște o meserie nu e încadrat în cîmpul muncii. Din ce trăiește? De pe spinarea părinților și din ce-i mai pică de la prieteni și de la cunoștințele pe care reușește să le înșele sau să le fure. Dintr-o locuință de pe strada Păcii din Baia Mare a furat două verighete și un inel. La Tg. Lăpuș, Ștefan Oros s-a dat drept ofițer de miliție. Invitat la Miliția din Baia Mare, s-a prezentat în calitate de student la facultatea de... chirurgie, „Chirurgului", care opera... fără bisturiu i-au fost întocmite acte de trimitere în judecată. Care ți-ai „uitat” pălăria? Unul din responsabilii restaurantului „Ardealul" din Baia Mare ne-a arătat sîmbăta trecută o pălărie. — Ați găsit-o? — Nu, a lăsat-o un client cunoscut din oraș. A consumat 400 ml de coniac, un litru de vin, un sifon și o sticlă de apă minerală. La plată și-a scos pălăria de pe cap și a pus-o în farfurie. „Poftim", i-a spus: Mîine vin să achit. De atunci au trecut, două săptămîni, dar nimeni n-a venit după pălărie. Firește, ospătarul n-a putut deconta cu pălăria la casă, și a fost nevoit să achite consumația făcută de client. De ce n-o fi venind acum acesta după pălărie? Și-o fi lăsat capul în alt restaurant.? Legat de cotețul găinilor Mărturisim de la început că ne-a venit greu să dăm crezare că pe pămînt mai sînt și asemenea „oameni" ca Maria Sas, Anuta Píria și Axenia Sas din Giulești. Și totuși, semnătura plutonierului V. Ștefanca Și parafa postului de miliție din localitate nu mai lăsau nici o urmă de îndoială. Despre ce este vorba? M. Sas are un băiețel de doi ani. Unul singur, dar nu-1 îngrijește. In ziua de 21 mai, respectiva a plecat in zori la tîrg la Ocna Șugatag, iar pe copil cu toate protestele mamei sale, pe nume Anuta Pírja, l-a lăsat în casa acesteia. Cam la o oră, Anuta Pírja și cuscra Axenia Sas s-au gîndit și ele să meargă la la tîrg. Le încurca însă copilul. Ce s-au gindit — dacă or fi gîndit cu capul —?, cuscrele au legat copilul peste mijloc cu o frînghie, iar apoi celălalt capăt l-au înnodat de cotețul găinilor. S-au dus după aceea la tîrg să petreacă. .. La ce chinuri a fost supus micuțul, la ce, pericole a fost expus acesta, penița refuză să mai scrie. Ne alăturăm însă opiniei publice din Giulești și cerem ca pentru faptele lor inumane cele trei femei să fie trase la răspundere. Rubrică realizată sub îngrijirea lui 1. PRIBOI Inundațiile au afectat și o bună parte din arterele de circulație ale județului nostru. Apele furioase au ropt poduri, au spălat însemnate porțiuni din terasamentul șoselelor, au depozitat pe partea carosabilă a acestora cantități mari de mii, pietriș și bolovani. Pe alocuri s-au produs alunecări de teren. . — Ce acțiuni trebuie întreprinse pentru buna desfășurare a traficului rutier? Cum trebuie să circule conducătorii auto pe drumurile din zonele calamitate? La întrebările de mai sus ne-a răspuns U. majcări de teren, cum este cazul Drumului național nr. 18, tronsonul Baia Sprie — Mara (4 alunecări de teren), Drumului național nr. 1 C și altele din zona Sighet și Vișeu unde apa a dus o parte din terasament, șoferii au obligația să circule cu viteză redusă pînă la limita evitării oricărui pericol. In asemenea zone, trebuie respectate cu strictețe indicatoarele de prioritate, iar sistemele de frînare să fie acționate cu prudență evitîndu-se astfel derapările și tamponările mașinilor. Toate mașinile care trec prin zonele calami z\ In atenția conducătorilor auto INTERVIUL NOSTRU Vasile Pop, șeful Serviciului circulației al Inspectoratului de miliție județean Maramureș. — Una din primele măsuri menite să ducă la buna desfășurare traficului rutier în actualele condiții, și în această direcție după cire am constatat se acționează cu succes, este aceea ca organele care administrează drumurile, cu sprijinul maselor de cetățeni să termine de urgență operațiile de curățire a mituirii, pietrelor și bolovanilor aduși de ape pe partea carosabilă a drumurilor, să desfunde și să curețe șanțurile împotmolite Pe porțiunile de drum unde s-au produs alunetate trebuie să fie într-o perfectă stare tehnică și să aibă în dotare bare metalice pentru remorcaj. O altă măsură obligatorie subliniată de altfel și în Legea circulației este aceea ca fiecare șofer să aibă la bord trusa medicală. Și încă un amănunt: șoferii de pe autovehiculele unităților socialiste care trec prin zonele calamitate și sunt solicitați să efectueze transporturi de oameni, materiale sau alte marfaii au datoria să răspundă cu promptitudine chemărilor comandamentelor din localitățile respective. I. PETRIA «n fraEommisíia Schimb casă proprie cu 2 camere, bucătărie, în Sighetui Marmatiei, Ignișului 24, contra casă proprie Baia Mare. (217). PENTRU SOCIALISM DE LA CABINETUL JUDEȚEAN DE PARTID Cabinetul județean de partid aduce la cunoștința studenților Universității serale de marxism-lenisim că în zilele de 1 și 2 iunie a.c. vor avea loc examenele de sfîrșit de an. Examenele se vor desfășura la Liceul nr. 3 din Baia Mare între orele 15 și 21. De la Direcția sanitară județeană Direcția sanitară județeană anunță că datorită spiritului de înțelegere dovedit de cetățeni in aceste zile, situația din punct de vedere sanitar la ora actuală este bună, neexistînd nici un pericol care să afecteze colectivitatea. Pînă în prezent, au fost efectuate peste 20.000 de vaccinări persoanelor din zonele sinistrate. Sursele de apă potabilă au fost dezinfectate. In vederea asigurării unei asistențe medicale competente pentru copiii proveniți din locurile sinistrate și pentru asigurarea sănătății familiilor ce găzduiesc asemenea persoane este absolut necesară anunțarea circumscripțiilor sanitare corespunzătoare pentru luarea în evidență și acordarea protecției cuvenite. cinema Marți 26 mai 1970 BAIA MARE — Dacia: Bănuiala; Minerul: Cu mine nu, madam!; 1 Mai: Don Juan fără voie; BAIA SPRIE: Visul domnului Gentil: SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc; Domnișoara doctor; VIȘEUL DE SUS: Monedă antică; BORȘA: Winnetou în Valea Morții; BAIA BORȘA: Profesioniștii; CAVNIC ; Minerul; Corabia nebunilor; Gutinul; Să trăim pînă luni; TG. LĂPUȘ; Vadul iadului; ȘOMCUTA MARE; Băieții in haine de piele; Atentatul de la Sarajevo; CÎMPULUNG LA TISA; Hanka; BĂIUȚ; Morții rămîn tineri. televiziune Marți 26 mai 1970 17.55 Deschiderea emisi Microavampremieră. 18.00 Bu de știri. 18.05 „Universal Sot — enciclopedie pentru copii tera „L". 18.25 „Ex Terra 70 emisiune concurs de coristi tehnice pentru pionieri. 18.45 tur Mare în aceste zile — rotaj. 19.15 Anunțuri — publici 19.20 1001 de seri — emis pentru cei mici. 19.30 Telejirul de seară. 20.15 Seară de tin: „Răzvan și Vidra" de I Hasdeu. 21.55 Prim jalon: Art Poporului Petre Ștefănescu Gră. 22.20 Imagini sonore. . dau concursul: Mihaela și Sile Dinicu. 22.45 Telejur: în de noapte. 23.10 închiderea siunii. SE ANUNȚ * IMPORTANT I.R.E. BAIA MARE atrage atenția consumatorilor de energie electrică din localitățile afectate de inundații că punerea in funcțiune a receptoarelor umezite sau cu defecțiuni, precum și utilizarea oricăror aparate electrocasnice în încăperi în care pardoselile au fost umezite prezintă pericol de electrocutare. Nu cuplați la rețea aparate atinse de apă sau bănuite a avea defecțiuni, decit după o verificare prealabilă de către un electrician. Evitați folosirea aparatelor electrocasnice în Încăperi cu pardoseli de pămînt, beton sau scîndură umezită. Punerea în funcțiune a instalațiilor interioare din casele care au fost inundate se va face numai după o verificare prealabilă de către electricienii I.R.E. Baia Mare. STarți 26 mai 1970 Se impun măsuri energice de prevenire a accidentelor Inundațiile, ploile persistente au creat atît în unitățile de producție cit și în afara lor pericole de accidentare pentru persoanele neavizate. Iată ce ne-a declarat pe această temă tovarășul ing. Mihai Anghiel, inspector șef la Direcția pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale a județului Maramureș. In această perioadă umezeala este foarte mare. Apa fiind un bun conducător de electricitate apare pericolul de electricutare. Acei care observă cabluri sau fire electrice în apă să anunțe organele competente, dar să nu intervină fără avizul specialiștilor, dotati cu echipament de protecție. In uzine, întreprinderi se lucrează intens pentru repunerea in funcțiune a mașinilor și utilajelor. Pot apărea o serie de străpungeri la motoare creînd pericol de incendiu. De aceea, echipele de intervenție trebuie să fie dotate cu materiale și utilaje pentru combaterea incendiilor. Electricienii din unitățile economice au datoria să facă zilnic reviziile care pînă acum le făceau periodic, iar atunci cînd apar tensiuni la mașini, utilaje etc, acestea să fie întrerupte de la panourile de alimentare cu energie electrică și anunțați imediat maiștri de schimb pentru a lua măsurile cuvenite. Cablurile electrice îngropate se află în aceste zile sub apă. E o datorie de strictă urgență ca apa din canale să fie evacuată imediat. Manșoanele de legătură a cablurilor să fie verificate pentru ca apa să nu pătrundă la ele. O atenție deosebită trebuie acordată întrerupătoarelor deschise. Se impune cu necesitate protecția cablurilor și a liniilor electrice. Mai mult ca oricînd se cere acum specialiștilor să ia măsuri de prevenire a accidentelor. Zonele periculoase să fie aduse la cunoștința întregului personal la începutul fiecărui schimb și să fie marcate cu plăcuțe avertizoare. Alunecările de teren în zonele Baia Sprie, Cavnic, Băiuț, Tg. Lăpuș, Vișeu și Baia Borșa prezintă în aceste zile un pericol pentru circulație. De aceea picherilor de drumuri le revine sarcina de a verifica zilnic aceste zone și de a marca locurile periculoase. Tot ei trebuie să anunțe consiliile populare pentru luarea grabnică de măsuri de înlăturare și consolidare și de a aduce la cunoștința publicului pericolul. In aceeași ordine de idei, alunecări de teren și desprinderi de roci se pot ivi și în carierele de piatră. Este necesar să fie realizate, descopertarea și rănguirea, lucrările de drenare a apelor în carieră. Același pericol, poate chiar mai mare, îl prezintă alunecările din decantoarele de steril ale unităților miniere din județ. In marea majoritate a parchetelor forestiere drumurile și podurile au fost avariate sau distruse, improvizațiile efectuate în aceste zile, pentru a nu stagna producția, trebuie aduse la o remediere pe bază de proiect, iar pînă atunci se impun restricții de viteză și tonaj. Tractoarele, remorcile, utilizate actualmente pantă, alunecoase, pe terenurile în trebuie să fie dotate cu cabine de rezistență, iar remorcile cu frînă hidraulică. Acolo unde nu se pot asigura asemenea dotări, terenurile în pantă să fie marcate și tractoriștii avizați de pericol. Constructorilor li se impune să sprijine săpăturile pentru a preveni surpările. Un pericol destul de grav se poate ivi din cauza apei în depozitele de carbid. De aceea, atît depozitele cât și bidoanele cu carbid trebuie să fie ferite de umezeală, protejate cu atenție, prevenind pericolul de explozie. Asemena pericole se ivesc și cu materialele explozive din depozitele inundate. Aceste materiale pot fi folosite numai după ce conducătorii procesului de producție și-au dat avizul că acestea nu sunt alterate sau deteriorate. Față de situația creată în urma inundațiilor se impun măsuri energice de prevenire a accidentelor. Să nu se tolereze nici un fel de abatere de la normele de protecția muncii. De asemenea, ar recomanda educatorilor, învățătorilor, profesorilor și părinților să anunțe copiii ca să nu atingă cablurile, firele electrice sau telefonice rupte, de pe străzi, grădini, în clădiri. Pericolele cauzate de apă sunt, multiple, dar ele pot fi înlăturate dacă se iau măsuri oportune de prevenire și protecție, dacă toți factorii răspunzători își dau concursul. Interviu consemnat de AL. POIENARU Magazinele cooperației de consum bine aprovizionate vă stau la dispoziție pentru alegerea cadourilor ce doriți să le faceți copiilor. CETĂȚENI! Combateți gîndacul din Colorado, cel mai păgubitor dăunător al cartofului. Dacă gîndacul din Colorado nu se combate la timp, el poate compromite in întregime culturile de cartofi. Materialele de combatere se pot procura de la centrele de protecția plantelor care vor da indicații de folosire a lor. r * * 0 < 4