Pentru Socialism, mai 1970 (Anul 20, nr. 5059-5083)

1970-05-30 / nr. 5082

Mie spune — nu am fără temei — căc ” munca Îl înfrumusețează pe om, fi înalță, îi dă prestanță, demnitate. Ea — munca — este, de altfel, o serioasă școală educativă, de formare și șlefuire a caracterelor, strecurîndu-i, omului tînăr, in inimă, în cuget dorința de autodepășire, aureolîndu-l cu puterea de dăruire a tinereții. — 30-31 de ani; aceasta este vîstra medie a colectivului nostru — ne spunea ing. Cornel Tohătan, tehnologul secției de acid sulfuric de la Uzinele metalurgice de metale neferoase din Baia Mare. — Deci, un colectiv tînăr în plină afirmare. Intr-adevăr tînăr, capabil de o intensă dăruire în muncă. Vorbele ar gratuite dacă n-ar pătea fi încărcate de substanța faptelor, rezultatelor, în muncă. Este suficient să arătăm că, in perioada care a trecut din acest an, colectivul secției a produs, peste plan, circa 6.000 tone acid sulfuric. Semnificative sînt aici urcușul, autodepășirea cotidiană a tinerilor pe treptele pregătirii și lărgirii orizontului lor cu cunoștințe profesionale, lupta împotriva inerției, a stagnării în această materie. Aproape patruzeci de operatori s-au policalificați, cunoscînd și meseria de lăcătuș; acum pot interveni oricînd e cazul, cînd se ivesc „evenimente" în procesul tehnologic, la instalație. —Ce aș mai dori să relev — ne spunea ing. Tohătan. De la începutul funcționării instalației, din 1960, n-am avut nici un accident pe linie de protecție a muncii. E un fapt cu care ne drim. In acest an mînaș putea spune că , n-am avut absențe nemotivate. Se simte efectul activității educative a organizației U.T.C., exigența cu care sînt tratate și abaterile așa-zis „mărunte" — întîrzierile, plimbările inutile prin secție, „glumele“ și altele. De altfel, la noi s-au fixau atribuții specifice, sarcini proprii de producție la fiecare loc de muncă. Disciplina este un efect al dăruirii în muncă, al răspunderii cu care abordează tinerii prezența lor în secție în timpul programului de lucru. Nu vorba numai de o preczență fizică, cu trupul, ci și de o permanență sufletească, afectivă. Parafrazînd un cunoscut proverb, s-ar putea spune că dragostea, pasiunea, dăruirea în procesul de producție vin muncind. ★ La C.E.I.L. Marmației, l-am Sighetul avut ca interlocutor pe ing. Petru Suciu, secretarul comitetului de partid de aici. — Organizațiile de partid îndrumă organizațiile de U.T.C. să acorde o deosebită atenție ridicării conștiinței profesionale, eticii muncii. La noi, o bună parte dintre muncitori sunt veniți de la țară, n-au formate deprinderi muncitorești : disciplina, ordinea desăvîrșită, cultul interesului general, al grijii față de avutul obștesc. Se mai comit furturi, alte abateri, întirzieri, absențe, care gravează asupra eficacității producției. Tocmai spre aceste laturi ne îndreptăm „reflectorul" activității educative. Am găsit în combinat cîteva inițiative, fapte interesante. Iată, de pildă, aici lucrează, la locul de muncă, circa 160 de ucenici. Se califică, își desăvlrșesc pregătirea profesională în meseriile pe care și le-au ales, pe care le îndrăgesc. Săptăminal, după un program judicios întocmit, are loc „sfatul" cadrelor tehnice — ingineri, economiști etc. — cu ucenicii. Ce probleme se dezbat în acest forum local, unde exuberanța, dorința tinerească, puterea vie, de dăruire se îmbină cu experiența solidă de muncă, de viață, cu pregătirea de specialitate? Chiar simpla înșiruire a cîtorva dintre acestea, fără a le așeza într-o ordine ierarhică, este edificatoare pentru interesul ce se acordă aici pregătirii tinerei generații. Amintim, deci, că ucenicii fac cunoștință cu probleme, aspecte concrete de organizare a locului de muncă, normele de consum, utilizarea timpului de lucru, ambianța locului de muncă, disciplina și etica industrială a muncii, stimulentele morale, noțiuni de psihologie a muncii etc. Efectul? — Se poate spune că ucenicii își etalează cu tot mai multă prestanță roadele muncii lor, înscriindu-se în limitele firești ale procesului tehnologic. Cu alte vorbe — dau randament — conchidea interlocutorul. N-am pomenit, în aceste rînduri, numele vreunui tînăr. Intenționat. De ce ? Puterea de dăruire, pasiunea, dragostea față de muncă sunt trăsături tipice, împămîntenite profund în comportamentul zilnic al tinereții. V. SALVAN File de reporter PUTEREA DE DĂRUIRE A TINEREȚII -î Știri sportive S3 Selecționata de fotbal României și-a încheiat pregătirile în vederea turneului final al campionatului mondial. Fotbaliștii români au susținut la Guadalajara un meci de verificare în compania echipei „Oro" pe care au învins-o cu scorul de 4—1 (1—1). Scorul a fost deschis de gazde iin minutul 5 prin Juarez. In continuare, fotbaliștii au controlat jocul marcînd români prin Lucescu (2), Dumitrache și Nunweiller. Antrenorul Niculescu a aliniat următoarea formație: Răducanu (Adamache), Sătmăreanu, Lupescu, Dinu, Mocanu, Ghergheli (Dumitru), Nunweiller, Dembrowski, Tătaru, Dumitrache, Lucescu. SS In legătură cu canicula care se menține în Mexic, norul englez Mercer de la antreManchester City, care se află aici în calitate de turist, a declarat că timpul călduros constituie inamicul nr. 1 pentru multe echipe europene. „De cînd mă aflu în Mexic — a spus el — trebuie să port neapărat pălărie pentru a evita o insolație". Marko, antrenorul echipei Cehoslovaciei, a spus că din cauza căldurii excesive, jucătorii săi au pierdut din greutate și se resimt foarte mult. Căpitanul echipei României, Mircea Lucescu, a declarat că suferă din cauza căldurii și că nu are poftă de mîncare. Lucescu a arătat că de la sosirea sa la Guadalajara și pînă în prezent a slăbit 4 kg. H înainte de a părăsi Bogota pe calea aerului, fotbalistul englez Bobby Moore, acuzat că ar fi furat o brățară de aur cu diamante, a ținut o conferință de presă. Căpitanul echipei Angliei a spus printre altele: „Voi avea în permanență legătura cu autoritățile columbiene așa cum le-am promis pentru a descoperi pe acela care a furat brățara. Aouația care mi se aduce este complet nefondată". ■ Au fost stabiliți arbitrii care vor conduce jocurile din cadrul optimilor de finală. Meciul România—Anglia, care va avea loc la 2 iunie, va fi arbitrat la centru de Vital Loraux (Belgia), ajutat de Roger Machin (Franța) și Diego de Leo (Mexic). Ca rezervă a fost trecut Ferdinand Marschall (Austria). La jocul România,Cehoslovacia a fost desemnat ca arbitru de centru De Leo (Mexic), ajutat de Loraux (Belgia) și Emsberger (Ungaria). Rezervă a fost trecut Machin (Franța). Meciul România—Brazilia va fi condus de Marschall (Austria) la centru, ajutat de Baretto Ruiz (Uruguay) și Loraux (Belgia). Figurează ca rezervă Machin (Franța). Arbitrul român Andrei Rădulescu va fi „tușier" la meciurile Suedia—Israel (7 iunie la Toluca) și Suedia—Uruguay (10 iunie la Puebla). Pronosticul nostru I. Chimia Suceava — Ceahlăul II. Dunărea — Poiana X III. Metrom — Oțelul Galați 1 IV. Progresul Brăila — Flacăra 1 V. C.F.R. Tim. — Met. Tr. Severin 1 VI. Chimia R. Vîlcea—C.S.M. Reșița 2 VII. Atalanta — Como 1 VIII. Toronto — Reggina 1 IX. Catanzaro — Varese 1 X. Peruggia — Mantova 1 XI. Piacenza — Monza 1 XII. Regiana — Genova » 1 XIII. Ternana — Foggia 1 PENTRU SOCIALISM Afumătorie ambulantă Am fost martori oculari. Joi 28 mai, după-amiază, în autobuzul 31 MM 1413 al întreprinderii comunale din Baia Mare era un fum gros și înnecăcios de puteai să-l tai cu cuțitul. „Motorul e de vină — s-a scuzat șoferul. Arde uleiul. Mai am 10.000 kilometri de făcut cu el și intră în reparații". Zicînd acestea omul de la volan și-a aprins tacticos o țigară și a început să pufăie. Aveam acum în autobuz două feluri de fum. Fum de la motor și fum de la șofer. „Ce vor să facă oare tovarășii de la comunală cu noi?" — l-am auzit zicînd la coborîre pe un cetățean care ținea batista la nas. „Ne confundă cu sardelele și ne afumă de vii", i-a răspuns altul. Șoferul de la volanul afumătoriei pe roți a apăsat pe accelerație și mașina a pornit-o la drum. Așadar, încă 10.000 de kilometri... în fum. Tovarăși de la sectorul de transporturi! Milostiviți-vă de noi și scutiți-ne de asemenea „plăceri". Vreți să vă plimbați cu 31 MM 1413? N-aveți decît! CINEMATOGRAFE Sâmbătă 30 mai 1970 • BAIA MARE — Dacia: Bănuiala: Minerul: Doi bărbați pentru o moarte: Tineretului: Băieții în haine de piele. 1 Mai: Visul domnului Gentil. 0 BAIA SPRIE: Valea Păpușilor. • SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc: Splendoare în iarbă; Studio: începe furtuna. • VIȘEUL DE SUS: In împărăția Leului de argint. • BORȘA: Războiul domnițelor. • BAIA BORȘA: Vițelul de aur. • CAVNIC — Minerul: Taina Leului: Gutinul: Don Juan fără voie. • TG. LĂPUȘ: Vera Cruz. • ȘOMCUTA MARE : Corabia nebunilor. • SEMNI: Vă place Brahms?. Simbătă 30 mai 1970 17.00 Deschiderea emisiunii. Microavanpremieră. 17.05 Buletin de știri. 17.10 Emisiune în limba germană. 18.05 Bună seara, fete! Bună seara, băieți! 19.15 Anunțuri — publicitate. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Tele-enciclopedia. 21.00 Reportaj TV: „Turnul nevăzut". „100 de clipe într-o secundă". I 21.20 Film serial „Rocambole" (IV). 22.00 Tele-cine-recita mr. 4. 22.35 Telejurnalul de noapte. 23.00 „Of inimioară". I 23.25 închiderea emisiunii. In căutarea cărții preferate... Foto: I. DEAC Vremea Pentru următoarele trei zile , Vremea se menține ușor instabilă. Izolat ploi trecătoare. In cursul după-amiezelor, averse locale însoțite de descărcări electrice. Temperatura ușor variabilă. Minimele vor fi cuprinse, între 6 și 12 grade, iar maximele între 17 și 23 grade. Vînt slab. La munte vreme ușor instabilă. Ploi slabe locale, iar în cursul după-amiezii averse însoțite de descărcări electrice. întreprinderea de prelucrare a tulpinilor de iu Ulmeni angajează prin concurs TEHNICIAN AGRONOM avind școală medie de specialitate și vechime In muncă conform normativelor în vigoare. Se asigură salarizare corespunzătoare. Informații la telefon 15. (Urmare din pag 1) ridicat, la 0,93 în loc de 0,90 cut era fixată înainte. In această situație întreprinderile au trecut la întocmirea de studii în vederea stabilirii măsurilor ce trebuie luate în acest sens. Ca rezultat al acestor măsuri majoritatea întreprinderilor realizează un factor de putere de peste 0,93. Ca exemplu se pot cita întreprinderea de prospecțiuni și explorări geologice, U.M.M.N. Baia Mare, U.E.I.L. Sighetul Marmației etc care au beneficiat de reduceri tarifare apreciabile din partea I.R.E.-ului. Cu toate acestea mai există întreprinderi în care din cauză că nu s-au luat măsuri din timp pentru completarea instalației de compensare sau că aceasta nu se utilizează in mod rațional, le-au fost aplicate majorări tarifare pentru realizarea unui factor de putere necorespunzător. In această situație sunt: C.E.I.L. Sighetul Marmatiei, secția de scaune, „Băimăreana", Autobaza nr. 2. Avind în vedere faptul că la aceste unități a existat o situație similară și in anul 1969, este necesară o reconsiderare urgentă a motivelor care duc la plăti neeconomicoase și deci luarea de măsuri pentru îmbunătățirea situației. La U.M.M.N. Baia Mare s-a constatat că deși o parte importantă din resursele energetice secundare se utilizează cu succes la cuptorul de topire în suspensie a cuprului, există posibilități de a extinde aceasta și la cuptorul de zgură, de unde se pot economisi anual 1.550 tone combustibil convențional. Pentru recuperarea căldurii gazelor și de la acest cuptor s-a trecut la întocmirea unui studiu tehnico-economic. O cantitate importantă de resurse energetice secundare rezultă de la cuptoarele de forjă și tratamente termice din cadrul U.M.M.U.M. Baia Mare. Prin aplicarea prevederilor sistematizării atelierului de forță și noua hală de tratamente termice, se vor găsi posibilități de utilizare rațională și a acestei energii secundare. O preocupare pozitivă, în această direcție, se constată și la U.E.I.L. Tăuți de Sus, prin amplificarea centralei termice, și concomitent cu aceasta, mărirea capacității centralei de producere proprie a energiei electrice, folosind drept combustibil deșeurile din procesele tehnologice. In același timp la alte unități ale C.E.I.L. Sighetul Marmatiei o asemenea preocupare nu se materializează suficient. Anul trecut in zona Sighet—Vișeu, au fost arse în aer liber și s-au degradat circa 2.000 tone combustibil convențional în deșeuri lemnoase, din care numai la platforma C.E.I.L. peste 1.000 tone, in timp ce la centrala termică se utilizează pentru producerea aburului, combustibil lichid, evident mai scump. Raționalizarea consumului de energie Victime ale nesăbuinței Intimplarea s-a petrecut la Vișeul de Sus. In seara zilei de 13 spre 14 mai a.c. Dumitru Andreica a invitat la locuința sa un grup de șase prieteni. Aici, gazda și musafirii au golit cîteva sticle cu alcool. .. metilic! Urmarea: cheilii s-au intoxicat. A fost chemată de urgență salvarea. La spital, cu toate îngrijirile acordate de medici, trei din cei șapte oameni și anume Dumitru Andreica, Gavril Țicală și Vasile Vlașin au decedat. Cum a ajuns alcoolul metilic pe masa lui D. Andreica? Organele de cercetare penală au stabilit că acesta îl sustrase de la secția din localitate a Fabricii „Terapia“. O intîmplare cu sfîrșit tragic. O întimplare care demonstrează limpede unde duce nesăbuința! Cine are urechi să audă Deunăzi, șeful postului de miliție din localitatea Bocicoiul Mare a prelucrat pentru a doua oară intr-o adunare populară prevederile recentului Decret al Consiliului de Stat pentru stabilirea și sancționarea unor contravenții privind respectarea regulilor de conviețuire socială, ordinea și liniștea publică. Cu despre exemple negative acestea n-au trebuit căutate prea mult. Oameni certați cu ordinea se aflau și în comună, ba chiar și in sală. Printre alții au fost amintiți loan Maliar și loan Tamasciuc din Lunca la Tisa care au fost amendați recent, primul cu 600 lei, iar celălalt cu 500 lei pentru provocare de scandal intr-un local public. Am folosit și noi cele două „exemple“. Asta pentru o mai mare eficiență. întreprinderea comunală Baia Mare aduce la cunoștința publicului călător că începînd cu data de 1 iunie a.c. autobuzele 1, 3, 11, 14, 15 din și spre cartierul Săsar vor circula prin str. G. Coșbuc. Stația de pe str. G. Coșbuc va fi la cca 75 m de la intersecția cu str. Unirii. In afara celor de mai sus, liniile 3, 5, 6, 7, 11, vor avea un regim special de circulație: în orele de vîrf 4,30—7 și 13—16 vor merge pînă la U.M.M.U.M. iar in rest numai pînă în P-ța Libertății (cofetăria „Violeta"). Situbata 30 măi 197(1 Cînd ești asigurat... In luna ianuarie a anului 1969, după ce a încheiat o asigurare pentru cazuri de accidente, lui Gheorghe Gîț din Berința, de ce să nu o spunem, i-a campărut rău după cei 227 lei achitați. Ii considera bani pierduți. Nu a trecut însă nici un an de zile și Gh. Gîț s-a convins ce înseamnă să fii asigurat. Și iată cum: Intr-o zi s-a accidentat la mina dreaptă. Medicul de circumscripție i-a eliberat un certificat medical și l-a trimis apoi la un control la medicul legist. După cîteva săptămîni poștașul i-a adus acasă suma de 994 lei. Banii, după cum ne scrie chiar Gh. Gîț, îi fuseseră expediați de către Direcția județeană A.D.A.S.. Firesc, omul era asigurat pentru accidente! Rubrică realizată sub îngrijirea I. PRIBOI Magazinele cooperației de consum bine aprovizionate vă stau la dispoziție pentru alegerea cadourilor ce doriți să le faceți copiilor. L R«E« Baia Mare ANGAJEAZĂ UN DESENATOR TEHNIC PENTRU ATELIERUL DE PROIECTARE. Cererile Se depun la serviciul personal. Informații la telefon 1950 — interior 117. /. /. Băimăreana Baia Mare str. M. Eminescu nr. 63, angajează imediat TIMPLURI CALIFICAȚI___ (solicitanții pot fi și pensionari). Cei interesați să se adreseze serviciului personal Informații la telefon 3072. 3259. I [UNK]I Cursă rapidă suplimentară Baia Mare — Cluj întreprinderea de transporturi auto Baia Mare face cunoscut publicului călător că începînd de la 1 iunie pînă la restabilirea traficului feroviar Baia Mare — Dej va introduce suplimentar o nouă cursă rapidă Baia Mare - Dej - Cluj, după următorul program. Baia Mare Dej Cluj 5,00 7,15 8,45 21,45 19,33 18,00 I