Pentru Socialism, mai 1970 (Anul 20, nr. 5059-5083)

1970-05-28 / nr. 5080

n pmwfXRj nm főws fwnm, wmri-tAi Anul XX nr. 5080 Joi 28 mai 1070 4 pagini — 30 de bani VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN JUDEȚELE BUZĂU, VRANCEA, VASLUI ȘI IAȘI La numai cîteva zile după vizitele pe care le-a făcut în multe dintre județele lovite de calamitățile naturale ce s-au abătut asupra țării noastre, în cursul zilei de marți 26 mai tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost din nou în mijlocul cetățenilor. De data aceasta sunt vizitate județele Bafcău, Vrancea, Vaslui, Iași. Tovarășul Nicolae Ceaușescu. Împreună cu tovarășii Emil Bodnaraș, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Dumitru Popescu, Vasile I Patilineț, au vizitat întreprinderi industriale din această parte țării, au avut convorbiri de lucru a cu activul de partid și de stat din județele amintite, au purtat discuții cu numeroși oameni ai muncii din unitățile economice vizitate. Pretutindeni, în fabrici uzine, pe șantierele de construcșiii, în localitățile vizitate secretarul general al partidului mostru a fost întîmpinat cu vibrant entuziasm, cu nesfîrșite urate și ovații, nenumărate dovezi de dragoste și stimă. In aceste zile de grea încercare, prezența, secretarului general al partidului în mijlocul locuitorilor îmbărbătează inimile a milioane de oameni, le oțelește voința, dîrzenia, hotărîrea de a face totul pentru ca urmările calamităților să fie cu mai curînd înlăturate, pentru ca viața să-șî reia cursul normal. Atît această vizită cit și celelalte întilniri cu populația din zonele sinistrate dovedesc înalta răspundere și grijă statornică secretarului general al partidului , față de destinele națiunii, față de prezentul și viitorul poporului. La Buzău, elicopterul oficial aterizează pe stadionul municipal. Pe străzile municipiului, locuitorii aclamă, fac o manifestație plină de căldură conducătorilor de partid și de stat. La sediul Comitetului județean de partid are loc o scurtă consfătuire de lucru în cadrul căreia secretarul general al partidului este informat despre mersul activității de producție în tinerele întreprinderi industriale ale județului, despre stadiul îndeplinirii planului și a angajamentelor. Totodată, oaspeții sunt informați despre situația inundațiilor pe teritoriul județului ca și despre măsurile ce s-au luat pentru evacuarea cetățenilor și a bunurilor materiale, pentru ajutorarea victimelor, pentru ștergerea urmelor calamităților. Tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă să se treacă neîntîrziat, acolo unde apele s-au retras, la reluarea activității normale; în agricultură trebuie folosit fiecare ceas prielnic în așa fel nicit să se asigure cîștigarea bătăliei recoltei. In continuare, conducătorii de partid și de stat vizitează platforma industrială a orașului — Uzina de sîrmă și produse de sîrmă, Fabrica de electrozi și Fabrica de geamuri. .. .Străvechiul ținut al Vrancei, conectat și el la înalta tensiune a României contemporane, face oaspeților o primire pe măsura sentimentelor pe care întregul popor le nutrește pentru partidul nostru comunist. Oaspeții vizitează combinatul de exploatare și industrializare a lemnului din Focșani, după care se îndreaptă spre Bîrlad. In întregul județ Vaslui, au fost afectate de inundații peste 18.000 de hectare, 606 case au fost dărîmate și avariate. Tecuci este și astăzi stăpînit de ape. Bîrlad. Ca și în celelalte localități vizitate, mii de cetățeni, cu steaguri tricolore și roșii, cu pancarte, cu brațele încărcate de flori fac o impresionantă primire oaspeților. La fabrica Rulmentul Bîrlad, tovarășul Nicolae Ceaușescu stă de vorba cu muncitorii, se interesează de condițiile lor de viață și de muncă, de efectele aplicării noului sistem de salarizare, le ascultă părerile în legătură cu aprovizionarea orașului, discută cu cadrele de conducere ale uzinei recorandînd folosirea mai judicioasă a rezervelor interne, mai buna organizare a muncii. La Vaslui, tovarășul Nicolae Ceaușescu trece în revistă garda de onoare alcătuită din formațiuni ale gărzilor patriotice. Și aici, străzile orașului sunt un adevărat culoar viu. Mașina oficială este literalmente acoperită de flori în clipa în care ajunge la fabrica de confecții. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, stînd de vorbă cu muncitoarele Lidia Mălăearu și Maria Mocanu, se interesează , îndeaproape, și aici, despre aplicarea noului sistem de salarizare, despre felul în care este aprovizionat orașul. La sediul Comitetului județean de partid are loc o consfătuire de lucru cu activul de partid și de stat. Tovarășul Nicolae Ceaușescu subliniază faptul că județul Vaslui are nesecate rezerve de energie umană și materială care se cer valorificate pe deplin. Urmările calamităților naturale ce s-au abătut și asupra acestui județ trebuie lichidate, trebuie muncit în așa fel, nicit să intrăm în viitorul plan cincinal complet refăcuți, cu planul cincinal în curs îndeplinit. Secretarul general al partidului s-a referit, de asemenea, la însemnatele și urgentele sarcini care stau în fața agriculturii județului. Primul secretar al Comitetului județean de partid a asigurat că toți oamenii muncii din județ în frunte cu comuniștii nu-și vor precupeți torțele, întreaga energie creatoare pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate. In jurul orei 18.00 elicopterul în care se află tovarășul Nicolae Ceaușescu aterizează pe aeroportul situat pe una din colinele Iașului. Drumul de la aeroport pînă în noua zonă industrială a orașului se transformă într-o neîntreruptă manifestare a sentimentelor de dragoste, a miilor de cetățeni, de încredere în conducerea partidului, într-o vibrantă exprimare a hotărîrii celor ce muncesc de a depăși momentele grele prin care trece țara, de a îndeplini exemplar obiectivele stabilite de partid. Este vizitată apoi uzina de fibre sintetice. Directorul uzinei informează că pînă în prezent planul a fost realizat și depășit cu 15 milioane lei la producția globală și marfă. Referindu-se la modul cum sunt amplasate construcțiile, tovarășul Nicolae Ceaușescu atrage atenția că sunt spații mari între clădiri și că este necesar ca la viitoarele dezvoltări să se folosească mai rațional suprafețele de teren de care dispune întreprinderea. In același timp recomandă să se acorde toată atenția modului cum sunt: folosite investițiile în așa fel incit să se reducă substantial termenele de recuperare, ca fiecare leu investit să aducă producției, beneficii mai mari decit efortul făcut, de societate, de popor pentru construcția noilor capacități industriale. In vasta piață din fata Palatului administrativ al județului Iași are loc o mare adunare populară. Tov. Miu . Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primul secretar al Comitetului județean de partid care a deschis adunarea, a spus printre altele: Astăzi cînd poporul român trece prin momente de grea încercare, determinate de dezlănțuirea oarbă a stihiilor naturii, prezența dumneavoastră pe meleagurile ieșene, și ele nemilos atinse de calamități, are adinei semnificații. Ea amplifică pînă la emoție sentimentul apropierii pînă la contopire dintre conducători și popor, constituind un temeinic suport moral în acțiunea uriașă și eroică de înlăturare grabnică a efectelor inundației. Inscriindu-și acțiunile în efortul general pe care-l întreprinde in aceste momente de grea încercare întregul nostru popor, populația județului Iași vă asigură, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că nu-și va precupeți nici un moment puterile și priceperea în eroica și dramatica bătălie de refacere, pentru ca peste tot viata pașnică și frumoasă a minunaților noștri oameni de pe toate minunatele noastre meleaguri românești să pulseze din nou la cea mai înaltă tensiune. In același spirit și hotărîre fermă de a învinge greutățile și de a înlătura pagubele pricinuite de inundații au vorbit și tovarășii Ștefan Vrînceanu, muncitor la Uzinele de fibre sintetice, acad. Cristofor Simionescu, rectorul Institutului Politehnic „Gh. Asachi", textilista Elena Timofte și Etela Neicu, studentă la Facultatea de istorie — filozofie a Universității ieșene. Primit cu puternice și vii aplauze, cu nesfîrșite ovații, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. (Textul cuvintării îl publicăm în pag. a 3-a). Cuvîntarea a fost subliniată de nenumărate ori cu îndelungi și puternice aplauze. Participanții au scandat j,Ceaușescu — Ceaușescu", „P.C.R. — P.C.R.*, * Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlați conducători de partid și au stat în județele Buzău, Vrancea, Vaslui,, Iași a prilejuit, noi și vibrante manifestări ale profundei unități politico-morale a întregului nostru popor în jurul Partidului Comunist Român, a comitetului său central în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Profund încrezătoare în politica marxist-leninistă a partidului, politică îndreptată spre înflorirea patriei, spre ridicarea ei pe culmile civilizației și progresului, națiunea noastră socialistă, care încă și încă o dată, în aceste zile, a dat dovadă de o înaltă conștiință patriotică își manifestă dîrzenia, hotărîrea, voința de a munci cu abnegație, de a se mobiliza pînă la ultima picătură de energie pentru împlinirea printr-o muncă susținută, de zi cu zi, a marilor sale idealuri. ION MĂRGINEANU GEORGE RADU CHIROVICI S H§§§ i:lARULui::AZi:: — Pasiunea pentru adevăr — Nici o scuză pentru cei care degradează pădurile! — Călătorului ii șade bine cu drumul... — Producția — la cele mai înalte cote — Sport: Vagonul—Minerul 0—0, în moci restanță PAGINA A 4-A: — In spiritul solidarității umane — Puternică demonstrație de protest la Napoli — încheierea vizitei lui Corneliu Mănescu in Republica Malgașă PAGINA A 2-A: PAGINA A 3-A: in aceste zile pe ogoareA ÎNCEPUT $I SE DESFĂȘOARĂ Am așteptat cu nerăbdare, ziua cînd emanațiile de căldură din sol se plimbă jucăușe în fața ochilor, lăsîndu-ne să înțelegem că vremea se stabilizează lăsîndu-i pe țărani să are, să discuiască și să însămînțeze porumbul și celelalte culturi distruse de ape sau neînsămînțate pînă acum. In sfîrșit ziua aceea a venit. Ne-a crescut inima văzînd ogoare înțesate de cooperatori, de cupluri de atelaje și agregate mecanice, angajate din zori și pînă noaptea la terminarea lucrărilor de pregătire a terenului și semănat. Marți, 26 mai a.c., în aproape toate unitățile agricole s-a lucrat din plin. PUN ASALTUL PENTRU TERMINAREA HSIHNTĂRILOR Start la întreținerea culturilor de cooperatorii din Săbișa, febrilitatea terminării lucrărilor de însămînțare a porumbului s-a încercat cu cîteva săptămîni în urmă. — In condițiile obișnuite, ne spunea inginerul șef al cooperativei, tovarășul Gheorghe Ruștiuc, sfîrșitul lunii mai me-ar fi prins cu lucrările de întreținere în plină desfășurare. Acum însă... Cooperatorii din Săbișa n-au renunțat însă la luptă și refac lucrare după lucrare. Marți 26 mai, bunăoară, 6 din cele 7 tractoare au fost mobilizate la aratul și pregătirea terenului, pe o parcelă de aproape 30 hectare de la Aceasta este la ora actuală deviza după care acționează cooperatorii din Ocoliș, ale căror parcele de teren și culturi au fost puternic afectate de inundații. Cu două zile în urmă, din cauza excesului de umiditate, unui mecanizator îi era peste putință să discuiască parcela de la marginea Satului Nou de Jos. Dar nu s-a lăsat bătut. După ce l-a consultat pe președintele unității, tovarășul Vasile Cînța, prezent la locul de muncă, și-a chemat încă un ortac și au făcut cuplul de două tractoare în vederea terminării operative a acțiunii de pregătire marginea satului. Unui alt mecanizator i s-a încredințat o misiune cu totul deosebită: prășitul mecanic al celor 10 hectare de porumb rămase neatinse de ape. La Săbișa, așadar, în paralel cu efectuarea lucrărilor de reînsămînțare s-a luat startul și la lucrările de întreținere a culturilor prășitoare. Este o acțiune care trebuie întreprinsă cu aceeași hotărîre și în restul unităților agricole unde porumbul în ciuda condițiilor atmosferice „și-a adunat" două și trei frunze. a terenului. In urma lor, după-amiază , semănători cu tracțiune animală lucrau de zor la semănatul porumbului. Firește, acum orele și minutele sunt deosebit de prețioase și trebuiesc folosite cu orice preț. Mecanizatorii și cooperatorii din Ocoliș sînt conștienți de acest lucru și acționează cu hotărîre pentru refacerea daunelor provocate de calamități... La reînsâmînțare Imediat după ce apele s-au retras, zeci și sute de cooperatori din Coruia au desfășurat ampla acțiuni de curățire a terenului de impuritățile aduse de apă și de refacere a daunelor provocate de inundații. Apoi a fost reverificată parcelă cu parcelă în vederea stabilirii gradului de calamitate iar cu două zile în urmă mecanizatorii, împreună cu conducătorii de atelaje sub directa supraveghere a brigadierilor, au început lucrările de reînsămîntare a porumbului. Marii 9 atelaje și 5 tractoare lucrau concentrat pe parcela de la intrarea din sat,, avînd, discuind și semănînd aproape 20 hectare cu porumb. ■— Am luat această măsură de concentrare a mijoacelor de muncă ne spunea tovarășul Andrei Boca, secretarul comitetului de partid din Săcălășeni, pentru a obține un ritm mai alert la semănat. Kie . obligă să facem acest lucru timpul în care ne aflăm, volumul mare de muncă pe care îl avem de realizat... Nopți albe ba Copalnic Mănăștur, diminețile acestor zile nu sunt mai animate ca-n alte dăti. La sediul secției de mecanizare, suntem surprinși de li MIRCEA POP (Continuare in pag, a 3-a) Ce nu face un tractor, fac două Peste Someș, la Ardusat, se poate trece Podul peste care trece linia ferată îngustă și șoseaua spre Ardud a fost rupt și minat de apele Someșului. Nu ne venea să credem așa ceva. Cînd însă peste cîteva ore ne-a fost arătată fotografia colosului de oțel smuls de pe pilonii din beton și tîrît de puhoaiele de apă la zeci de metri în aval, ne-am convins de cruda realitate. In biroul Comandamentului județean pentru apărarea împotriva inundațiilor unde ne aflam în acel moment s-a lăsat o tăcere apăsătoare. Și era firesc. Oamenii care dirijau asaltul împotriva stihiilor naturii au înțeles pe loc ce înseamnă pierderea acestui pod, obiectiv important in traficul de cale ferată și rutier din județul Maramureș. Pe tema unui viitor pod peste Someș se purtau fel și fel de discuții. Fiecare se considera bine informat, fiecare avea o părere: „O să vină armata și o să ne facă din nou pod peste Someș" — îi linișteau pe cei mai înfierbîntați minerii mai vîrstnici. Și într-adevăr, armata a venit. In seara zilei de 23 mai aici la capătul fostului pod au debarcat din autocamioane detașamentul de drumuri și poduri comandat de maiorul Iosif Matache și tehnica aflată în dotare. Militarii subunității nu veneau de la cazarmă ci de la Alba Iulia unde au dat un prim examen de bărbăție și eroism înfruntînd urgia apelor Mureșului și salvînd sute de vieți omenești. — Duminică, 24 mai an., ne spune maiorul Gheorghe Ponoran, secretarul comitetului de partid, ostașii noștri au intrat in acțiune. Apa Someșului era încă adincă, curgea cu repeziciune și pe ea pluteau, trunchiuri amenințătoare, de copaci, grinzi etc. Sub îndrumarea ing. I. Stăncescu, ofițerilor P. Muntean, I. Buzgure, ostașii au lansat pontoanele, le-au ancorat și au montat a fi poi peste ele.metru cu 1 metru. suprastructura podului. Doresc să evidențiez spiritul de ale- ■ negație dovedit și cu acest prilej de milita ■rii V. Gurzău, I. Brățilă, M. Sas, I. Becher și * , I . Cînd va intra ln folosință podul pe ca re-l construiți? 'r După cum vedeți, ■ ne-a răspuns interlocuitorul nostru, în prezent efectuăm ultimele lucrări de finisaj. Suntem 8 hotărîți ca, azi, 27 mai, în jurul orei 14 să terminăm toate lucrările ■ și să punem podul la dispoziția traficului ru ■tier... ...Era ora 11 cînd am discutat cu ofițerul Ponoran. Ieri după-amiaază un telefon sosit din Ardusat ne-a informat că podul din pontoane construit de brațele oțelite ale militarilor a fost terminat și că peste Someș au început să circule din nou autovehicule, oamenii. 1 DARURI PENTRU SEMENII NOȘTRI . A fost ceva spontan. Cu o zi înainte, mai mulți pensionari din cartierul 11 Baia Mare trecuseră pe la Paul Petroșan secretarul organizației de partid. „Trebuie să întreprindem și noi ceva în sprijinul celor care au suferit de pe urma inundațiilor", au spus ei. La cîteva ore după această discuție pe poarta casei cu nr. 94 — de pe strada Baia Sprie la locuința pensionarului Ludovic Krauss au început să vină oameni cu pachete, cu îmbrăcăminte, încălțăminte, obiecte de lenjerie, jucării. Intr-o singură zi 89 cetățeni, majoritatea pensionari, au adus pachete. Inițiativa pensionarilor s-a soldat cu colectarea a peste 500 de obiecte de îmbrăcăminte. Toate au fost înscrise într-un registru. O echipă formată din pensionari și reprezentante ale comisiei de femei le-a sortat și le-a ambalat apoi în saci de polietilenă. Marți, 26 mai darurile pensionarilor din cartierul II au sosit la Centrul principal de colectare al municipiului. O acțiune spontană, o acțiune de solidaritate umană, izvorîtă din inimi, din dragoste față de oameni. Marți după-amiază in fața clădirii fostului sediu al U.M.M.N. Ferneziu s-a oprit un autocamion. Era doldora de colete. Pe laterala din stingă mașinii citim inscripția: „Municipiul Baia Mare pentru sinistrații din Ferneziu". In autocamion se află daruri expediate de băimăreni tovarășilor lor din cartierul Ferneziu ale căror familii au avut de suferit de pe urma recentelor inundații. Rînd pe rînd, au fost distribuite colete cu îmbrăcăminte și alte obiecte familiilor minerilor Vasile Oiegar, Paul Pop, celei a maistrului Iuliu Oros, toți de la E. M. Herja, familiei muncitorului Alexandru Isa, celei a pensionarului Simion Lendeski etc. Asistăm la scene emoționante. Oamenii primesc cu drag coletele, le simt căldura, simt că oamenii din tot municipiul, din întreaga țară sunt alături de ei. Foto: I. DEAC Text: I. PETRIA La locuința pensionarului Ludovic Krauss... „Municipiul Baia Mare pentru "sinistrații din Ferneziu"... Coletele au ajuns la destinatari...