Pentru Socialism, septembrie 1970 (Anul 20, nr. 5161-5186)

1970-09-18 / nr. 5176

Vineri Ti? septemfbrie T57/J ÎNTÎLNIR TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUSESCU CU SPECIALIȘTII DIN DOMENIUL TEHNICII ELECTRONICE, DE CALCUL ȘI INFORMATICII ECONOMICE (Urmare din pag. 1.) cu echipamente de calcul în anii următori. In același timp, a subliniat că toate cadrele cu munci de răspundere din economie, din aparatul de partid și de stat trebuie să-și însușească elementele de bază ale informaticii moderne, pentru a putea folosi cil mai eficient avantajele acesteia în activitatea de conducere. Totodată, a arătat că, atît în construcția de mașini de cît și în informatică, este calcul, necesară intensificarea cercetării științifice proprii, aplicarea mai rapidă în practică a rezultatelor obținute, studierea și valorificarea experienței avansate pe plan international. In lumina rolului crescînd pe care urmează să-l capete informatica în asigurarea progresului economic al țării noastre, secretarul general al partidului a trasat sarcina ca, în vederea realitzării sistemului național de informatică și conducere, să se elaboreze un program pe deceniul 1971—1980 privind înzestrarea întreprinderilor și centrelor de calcul cu mașini și echipamente electronice, pregătirea cadrelor necesare, obiectivele prevăzute pentru perioada 1971—1975 vor face parte integrantă din planul cincinal de dezvoltare a economiei naționale. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a apreciat că în țara noastră s-a format un fond de cadre capabile să asigure introducerea mai rapidă a informaticii în economie, că unind toate forțele de care dispunem, vom putea îndeplini în bune condițiuni obiectivele din acest domeniu de activitate. In încheiere, secretarul general al partidului și-a exprimat convingerea că specialiștii în informatică își vor pune întreaga pricepere și putere de muncă în slujba înfăptuirii sarcini ce le revin, importantelor contribuind astfel la procesul general de modernizare a economiei naționale, la propășirea patriei noastre socialiste. (Agerpres) Noile construcții ridicate in ultimul timp la Baia Mare dau orașului o alură modernă. Handbal, divizia B Minaur, lider după trei etape Minaur Baia Mare, cu un golaveraj superior, a devenit lider, întrecînd în clasament alte patru echipe cu același număr de puncte. Independenta Sibiu a pierdut la Gloria Arad (16:18) I ! NORD la al 6-lea număr In bună vacanță a publicațiillor școlare și studențești și-a făcut apariția un nou număr al 1 Nordului, revistă a Asociației I studenților din Institutul pedal Q ° Qia Baia Klare. Colectivul de ] I redacție, de bună seamă, nu a planificat acest număr tocmai I pentru miez de septembrie dar, vezi bine, mare e puterea.. întreprinderii poligrafice. Făcînd însă abstracție de tardivitatea apariției, numărul 6 al revistei reține atenția printr-o tematică deosebit de bogată, prin rubrici care iși definesc pregnant personalitatea, prin prospețimea redactării. După numai 5 numere apărute, Nordul s-a situat printre apreciatele reviste studențești din țară iar numărul de țară aduce un argument in plus în această direcție. Cititorul remarcă multe din cele aproape 90 de pagini. Poate la început prezintă interes microancheta realizată în pragul sesiunii de examene mai-iunie prin intermediul căreia mai mulți studenți și-au încredințat revistei gîndurile și dorințele. Interesant ar fi de știut acum exactitatea acelor „pronosticuri“, felul cum s-au realizat acele năzuinți cu atît mai mult că revista dezvăluie acele confidențe tocmai acum cînd mulți dintre cei intervievați în primăvară primesc Nordul poate tocmai la catedra școlii pentru care au optat. Așadar, sugerăm continuarea anchetei și publicarea ei in fruntea numărului 7. Evident, de astă dată, întrebările trebuie să se refere la explicarea realizării sau nerealizării gîndurilor din mai. j Iată și alte titluri care nu nuumai că rețin atenția dar și deschid un grozav apetit de lectură. Pregătirea studenților în vederea realizării dezideratului t I „formativ" al procesului de înnvățământ 1 masă rotundă de 1 1 Chiș Steri Marginalii la o sesiune de examene (Aurel Miciuiță), Cronica entuziastului și scepticul spectator (Ion Stere, Carmen Stanciu), Stan Ionel Pătraș — artist popular (Dorel j ? Todea) ș.a.m.d . La rubrica „Cenaclu“ prezenta este ca niciodată. Chiar și 1 |I .,cenușăreasa“ de altădată — proza — este bogat reprezentat fă. | I Lăudabilă legătura pe care o se țin, prin intermediul revistei, | ^ studenții de azi cu cel de ieri, . i astăzi cadre didactice Numărul 1 de față găzduiește rîndurile I profesorului Adrian Bejande I la Școala generală din Hideaga. I De reținut rubricile recenzii și 1 J bibliografice. I ! Fiindcă numărul 6 înseamnă și încheierea unei, hai să-l zi- 1 cern, serii a revistei la ora apariției, o bună întrucît parte 1 din colectivul de redacție se află deja la catedră, se cuvine să relevăm sprijinul permanent primit din partea rectoratului și întregului corp profesoral. M. GHEORGHIU C.E.I.L. Sighetul Marmației-platformă. Vedere generală din avion. Continuări din pag. 1 ® Continuări din pag. 1 ® Continuări din pag. 1 Labirintul formalismului ucipe toți comuniștii indiferent de domiciliul lor. — Intr-adevăr — ne spunea Francisc Barna, membru al biroului organizației de bază nr. 1 — în afară de faptul că s-a amintit în adunarea generală din luna trecută, problema învățâmîntului de partid pe anul viitor nu a fost discutată cu fiecare membru de partid. Și aceasta, recunosc, ar fi trebui să se facă. De aceeași părere sînt și comuniștii Vasile Cristea, Vasile Mercea, Gheorghe Știr și alții. O astfel de situație în privința pregătirii învățămîntului de partid nu este un fapt întîmplător. Este consecința firească unui stil de muncă defectuos, a a ignorării principiului muncii colective. Realitatea este cea mai concludentă dovadă: în timp ce comitetul de partid cuprinde nouă membri, întreaga sa activitate este dusă — în lipsa lui Vasile Hauși, secretarul comitetului — de Vasile Lapșanszki care, după cum singur recunoaște, este aglomerat pînă peste puteri cu tot felul de sarcini de serviciu și pe care, cum e normal, nu-și poate permite să le neglijeze. Oare cu ce sarcini se trudesc ceilalți șapte membri ai comitetului de partid? Cu ce se ocupă comisiile obștești printre care și cea cu munca de propagandă și politico-educativă? La o asemenea întrebare nu poate să răspundă cu competența necesară decît o analiză temeinică a întregii activități a comitetului de partid. La arunul de șantiere nr. 1, tovarășul Mihai Patru, locțiitorul secretarului comitetului, evidențiază că situația în domeniul amintit nu se prezintă cu nimic mai bine decît la grupul nr. 2. Ba, dimpotrivă, aici, în afară de numele propagandiștilor se cunosc prea puține lucruri. Totul se găsește într-o fază intenționată Faptul este confirmat de o prevedere din planul de muncă al comitetului de partid pe trimestrul actual prin care se preconiza să se întreprindă acțiuni pentru stabilirea temelor de studiu în învățămîntul de partid. Termenul acestei acțiuni era 15 septembrie, dată pînă la care totul a rămas cum a fost. — La ultima adunare generală a organizației de bază de la șantierul nr. 2 — ne relata maistrul Ioan Fetz, — între altele, a fost abordată și problema învățămîntului de partid. S-a cerut părerea celor prezenți despre forma de învățămînt pe care ar dori să o urmeze. încolo ... eu personal nu cunosc să se fi întreprins ceva... Ar timpul să se stea altfel cu oaimenii de vorbă, să se știe preferințele lor și, în funcție de inlul, ca și la introducerea unor forme stimulative pentru producători, în special fiind vorba de C.A.P. Cît privește producția anului 1971, avem asigurată deja cantitatea de 9.000 tulpini a căror calitate, fapt desigur esențial, e mai bună ca în anul trecut. — nu pă cîte sîntem informați materia primă există, dar e încă departe de fabrică? — Da! Din cantitatea amintită doar 3.500 t a fost transportată și depozitată pe platforme în incinta fabricii Restul se află la centrele de colectare și chiar la producători. E o situație nesatisfăcătoare, vinovații fiind în cea mai mare parte noi, centrele noastre de colectare, deoarece n-am luat din timp măsurile pentru a asigura capacitățile de transport necesare funcționarea din timp a centrelor. Problema aducerii materiei prime și depozitării ei în condiții optime e cea mai stringentă sarcină a noastră la ora actuală. " — Va trebui să produceți peste capacitatea nominală. Pe ce căi veți putea realiza acest lucru? — In primul rind pe materiarelul lor de pregătire, să se organizeze formele învățămîntului de partid. Așadar, membrii de partid de la grupul de șantiere nr. 1 exprimă aceleași deziderate ca și ceilalți de la unitatea de construcții vecină Soluționarea tuturor problemelor pe care le implică buna pregătire a deschiderii noului an școlar în învățămîntul de partid, ca și oricare alte sarcini, este incompatibilă cu formalismul, cu munca birocratică. De aceea, comitetul municipal de partid Baia Mare trebuie să intervină prompt pentru a sprijini și îndruma activitatea celor două organizații de partid pe un făgaș normal. Și aceasta cu atît mai mult cu cît pînă la deschiderea noului an școlar în învățămîntul de partid au mai rămas puține săptămîni, iar urnirea lucrurilor din punctul în care se găsesc este o cerință stringentă care impune o rezolvare urgentă, lizarea unor idei și studii care să ducă la perfecționarea tehnologiei. Mergem pe extinderea zonei de prelucrare a tulpinilor ieșite de la uscător, care nu va permite creșterea productivității orare. Extindem topirea în spații deschise, în care scop vom continua cu săparea și amenajarea canalului de topire. Lucrăm împreună cu Institutul de cercetări textile la perfecționarea procesului de topire. In al doilea rînd contăm pe experiența și hărnicia oamenilor Numai bligatorii. Altfel, nu ne putem explica o asemenea situație de-a dreptul revoltătoare. Oare nimeni nu se gîndește la consecințele toleranței, ale nepăsării? Va veni luna aprilie, mai și parcă-i auzi pe unii președinți spunînd că n-au furaje, lipsește masa verde și... dă-i drumul la animale pe finețe, iar secara însămînțată tîrziu o lăsăm din nou pentru boabe. Sînt fenomene care se perpetuează an de an și afectează puternic, în sens noștri, care au crescut mult pe linie profesională, au mai disciplinați. Din 250 de venit de muncitori mai avem 80 cu calificare mai modestă care vor fi școlarizați pînă în aprilie anul viitor. Mergînd pe linia perfecționării și organizării superioare a producției nu demult am introdus la mai multe faze ale procesului munca în acord, urmînd ca în scurt timp acest sistem să fie generalizat. Socotesc ca prin aplicarea acestor măsuri vom îmbunătăți indicele de utilizare a timpului de lucru, vom putea elimina cazurile de indisciplină în producție, care din păcate, deși au scăzut, mai există. — In general, sarcinile viitoare sunt caracterizate printr-o înaltă productivitate a muncii. Topitoria de in Ulmeni nu Îace ce și-a propus să realizeze în acest sens? — Încep prin a arăta că avem sarcina sporirii productivității cu 12 la sută. E o sarcină foarte mobilizatoare. Mă gîndesc însă la propunerile făcute cu prilejul dezbaterilor, materializate în planul de măsuri, la posibilitățile ce ni se va crea organizarea superioară producției și a muncii. Una dintai principalele noastre rezerve constă în folosirea mai bună a utilajelor și capacităților de producție în prezent utilizate doar în proporție medie de 65 la sută. Eliminarea deselor opriri, a funcționării utilajelor sub capacitate, a stagnărilor accidentale trebuie să ne conducă la sporirea indicilor de utlizare. De fapt aceasta este cheia obținerii eficienței scontate. Aș vrea să amintesc ca un argument în plus, că dacă pînă acum am fost la rentabilizării producției, limita începînd cu anul viitor va trebui să obținem nu numai spor de producție, dar și importante beneficii. 88 ha negativ, producția de lapte și carne. Zilele acestea se va trece din plin la însămînțatul griului de toamnă și a secarei pentru boabe. Pentru a nu se confunda în nici un fel cele două culturi sau destinația lor, este imperios necesar ca secara furajeră să fie însămînțată în întregime și în cel mai scurt timp. In această direcție trebuie să acționeze (măcar acum) cu tărie toți factorii de răspundere. In obiectiv ■ SPORT . Ion Chirilă scria in „Sportul" : „Așadar pornim în cupele europene cu un 2—9 care reprezintă bilanțul celor patru. Un 2—9 usturător...“, realizat în cea de a treia etapă a diviziei A. Reversul medaliei s-a produs In această „miercuri de joc* cind la ora 23 adunam ultimul rezultat, cel realizat de U.T.A. la Rotterdam (1—1). Bilanțul era ... 9—2. E paradoxul ce ți-i creează uneori fotbalul. Fie-mi iertat. Insă atunci când îl vedeam pe Cristodulo aplecindu-se într-o secvență repetată de 4 ori In repriza secundă a meciului Dinamo P.A.O.K. Salonic (5—0) pentru — a repune la foc mingea poposită In plasa porții, mă gindeam la ... Gornea. Și totuși „marele examen b arădan a fost trecut cu succes. „Praștia“ golului lui Florin  Dumitrescu a amețit pe proaspătul Goliat al fotbalului mondial. Că olandezii au egalat nu schimbă cu nimic valoarea rezultatului. Din contră, U.T.A. a convins acum pe toți suporterii ei, chemați și nechemați, că este o campioană. La Craiova s-a așteptat minutul 68 ca Mathe să deschidă scorul pentru Fee. Din acel moment oltenii și-au amintit că totuși joacă acasă și că ar fi cazul să învingă. Țarălungă și Strimbeanu au realizat victoria craioveană (2—1). Lvov. 50.000 de spectatori, teren excelent, meci echilibrat, 88 de minute s-a așteptat o greșeală a unei apărări. Ea a survenit și a fost favorabilă lui Tătaru. A Însemnat o victorie. Vorbeam parcă despre un 2-p, RADU CIPRIAN POP iar Timișul Lugoj la Craiova (11:17), astfel că nici o echipă nu a rămas neînvinsă. Un rezultat bun a obținut C.S.M. Reșița care a cîștigat în deplasare cu Tehnometal Timișoara (18:17). La fete, două echipe, ,,U. Cluj și Sipartac Mediaș, sînt neînvinse și conduc autoritar în clasament. Un start bun a luat și „U” ” Timișoara, Chimia Făgăraș și Dermagant Tg. Mureș, în timp ce noile promovate, Chimia Victoria și Oltul Sf. Gheorghe, nu au obținut încă nici un punct. SPORT. SPORT Fotbal SPORT . Campionatul național al juniorilor și școlarilor CLASAMENTELE MASCULIN In etapa de debut a campionatului divizionar al juniorilor și școlarilor au luat startul cele șapte echipe din județul nostru. Cea mai bună comportare a avut-o echipa G.E.I.L. Sighetul Marmatiei care a dispus la scor (5—0) de Arieșul Câmpia Turzii. Minerul a dispus cu mare efort de ambițioasa formație Victoria din Cărei. Jocul s-a disputat pe terenul „Electrica" și a furnizat un bun spectacol, asortat cu numeroase faze de luptă pasionantă. Primul punct îl obțin oaspeții prin golul înscris de Keiser (min. 43), iar egalarea o realizează Toth printr-o magistrală lovitură liberă. Golul victoriei juniorilor minieri este realizat de Zeno Faur. Astfel, Minerul a cîștigat, la un scor strîns dar meritat, cu 2—1. La Baia Sprie, juniorii Minerului nu au fost în măsură de mai mult: 1—1 cu Someșul Satu Mare, prin golul înscris de Moraru. Gloria Baia Mare n-a reușit nici măcar un „draw" pe teren propriu cu excelenții juniori de la Unirea Zalău, care au înscris două goluri, primindu-l doar pe acela marcat de Demaresek pentru gazde. Crișul Oradea a administrat „o jumătate de duzină" echipei Chimistul Baia Mare, formei slabe a portarului datorită băimărean, iar Olimpia Satu Mare a înscris jumătate din această „cotă" juniorilor de la Constructorul Baia Mare. Alte rezultate: Foresta Năsăud — Bradul Vișeul de Sus •0. Recolta Salonta — Olimpia Oradea 1—0. Duminică 20 septembrie, în etapa a II-a, echipele maramureșene își dispută următoarele întîlniri: seria a XIII-a: Constructorul Baia Mare — Gloria Baia Mare; Victoria Cărei — Minerul Baia Sprie; Chimistul Baia Mare — Minerul Baia Mare; seria a XIV-a; Bradul Vișeul de Sus — Industria sîrmei Cîmpia Turzii și G.E.I.L. Sighetul Marmatiei — Q.E.I.L. Gherla. VASILE SASARANU 1 1. Micaur 32 01 57:31 4 2. Independenta 32 0 1 49:38 4 3. G.S.M. Reșița 32 01 50:45 4 4. „U* Craiova 3 2 0 1 45:41 4 5. Timișul Lugoj 3 2 0 1 42:41 4 6. Gloria Arad 3 1 1 1 41:63 3 7. Textila Cismădie 3 1 0 2 40:46 2 8. A.S.A. Sibiu 3 1 0 2 49:54 2 9. Metalul Copșa Mică 3 1 0 2 42:52 2 10. Tehnometal Timișoara 3 0 1 2 40:44 1 FEMININ 1. „U“ Cluj 33 0 0 45:30 6 2. Spartac Mediaș 3 3 0 0 39:25 6 3. „U* N Timișoara 3 2 0 1 37:34 4 4. Chimia Făgăraș 32 0 1 30:29 4 5. Dermagant 3 2 0 1 26:26 4 6—7. Constructorul 3 1 0 2 32:32 2 6—7. Voința Sighișoara 31 0 2 41:41 28. Jiul Petroșani 31 0 2 36:42 2 9. Chimia Victoria 30 0 3 21:33 0 10. Oltul Sf. Gheorghe 30 0 3 28:43 0 ,Vremea ghitarelor. I