Pentru Socialism, noiembrie 1970 (Anul 20, nr. 5214-5238)

1970-11-22 / nr. 5232

mnimistira 22 tfoigswref mis VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU IN JUDEȚUL OLT (Urmare din pag. 1) Vizitînd șantierul noilor hale de electroliză, întreabă cînd tovarășul Ceaușescu va produce prima hală, subliniind necesitatea scurtării termenului de execuție, în așa fel încît investiția să fie realizată înainte de termen. In discuțiile avute cu Mihai Coșlea, șeful sectorului reparații capitale de la cuve-electroliză, cu inginerul Lucian Cereș de la fabrica de anozi, secretarul general se interesează de măsurile privind creșterea calificării. Este necesar să fie organizate cursuri săptămînale, la care să fie antrenat întregul colectiv. Numai pe această cale se va îmbunătăți calitatea, va crește productivitatea muncii, vor fi înlăturate stagnările datorate defecțiunilor la mașini. Tot pe platforma industrială a Slatinei, în vecinătatea Uzinei de aluminiu, conducătorii de partid și de stat vizitează o altă importantă întreprindere — Fabrica de produse cărbunoase, intrată recent în probe tehnologice. La sosirea în întreprindere, conducătorii de partid și de stat sunt salutați călduros de un mare număr de muncitori, tehnicieni și ingineri, însoțiți de directorul adjunct al întreprinderii, Aurică Marga, oaspeții vizitează principalele sectoare. Un prim popas la linia de cocs petrol calcinat — care în aceste zile a primit materie primă în flux continuu în urma rezultatelor bune obținute în probele tehnologice. In discuțiile dintre oaspeți și gazde se subliniază importanta executării ritmice și integrale a volumului de investiții prevăzut pentru acest an, necesitatea luării tuturor măsurilor de către Comitetul orășenesc de partid, de conducerea uzinei pentru ca unitățile intrate în producție să atingă în timpul cel mai scurt parametrii proiectați. Ultimul obiectiv industrial vizitat de oaspeți în zona industrială a Slatinei care își mărește puterea economică de la un an la altul este Uzina de prelucrare a aluminiului în bare, țevi, table, benzi și folii. Aici se vizitează principalele sectoare prevăzute a intra în producție în cursul acestui an și care în prezent se află în probe tehnologice. întreprinderea este dotată la nivelul tehnicii celei mai înaintate. Un exemplu în această direcție îl constituie puternicele prese de 2.500—3.600 de tone, care chiar în timpul vizitei secretarului general al partidului erau supuse probelor tehnologice. înainte de a părăsi această întreprindere, conducătorilor de partid și de stat li se arată în vecinătate șantierul unei alte unități industriale a cărei construcție a început de curînd. Este vorba de Fabrica de cabluri electrice de forță. Intre oaspeți și gazde are loc o discuție privind buna organizare a activității noilor întreprinderi industriale cu profil mănător și care cooperează aseîntre ele. Secretarul general al partidului recomandă să se aibă în vedere eliminarea oricăror paralelisme, găsirea celor mai bune metode de conducere și de îndrumare a acestor indicînd ca noua unitate să unități, depindă de Uzina de prelucrare a aluminiului, sub conducerea directorului acesteia. După vizitarea principalelor unități industriale ale județului Olt, tovarășul Nicolae Ceaușescu și ceilalți conducători de și de stat s-au îndreptat partid spre noua construcție a spitalului județean, aflată in prezent în curs de finisare. In timpul vizitei pe șantierul acestei construcții, între oaspeți și gazde au loc discuții cu privire la dotarea tehnică a spitalului, folosirea chibzuită a spațiilor încăperilor, pentru a se asigura întregul confort necesar unor asemenea instituții, și o asistență sanitară de nivel ridicat. Tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă constructorilor să acorde în continuare toată atenția terminării în cele mai bune condiții și la termenul prevăzut a spitalului. Un ultim popas. .. Străbătîndu-se șan", cartier modern cartierul ,,Oride locuințe ridicat acum opt ani, se ajunge la platoul unde se va ridica un nou și impunător edificiu. Casa orășenească de cultură. Tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă ca lucrările să fie începute în cît mai scurtă vreme, aceasta fiind o garanție sigură a executării lor în timpul prevăzut. Are loc apoi un schimb de opinii pe teme urbanistice, de fapt o discuție, la concret, luîndu-se ca punct de pornire cartierul „Crișana", asupra folosirii mai judicioase a terenurilor afectate construcțiilor de locuințe. Prin modul cum sînt amplasate blocurile, cu mari spații între ele, adevărate locuri virane, se irosesc suprafețe întinse de pămînt, ceea ce, pe de o parte, duce la diminuarea fondului de construcții, iar pe de altă parte la extinderea exagerată sului, dimensionate dincolo a orade limitele necesarului, la cheltuielile inutile pentru instalații de canalizare, apă, energie electrică. In continuare, tovarășului Nicolae Ceaușescu îi este prezentat locul de amplasare al unei alte mari clădiri a orașului, viitorul hotel cu zece nivele. Și aici șeful statului recomandă să se adopte soluții constructive moderne, să fie folosite pe scară mai largă materialele de construcții ce se impun tot mai mult în practica mondială. Cetățenii din cartierul „Crișana" îl înconjoară cu căldură pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, îl aplaudă și îl aclamă din toată inima la despărțire. In timpul vizitei în județul Olt, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat au fost însoțiți de Constantin Sandu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Vizita tovarășului Ceaușescu în județul Olt, Nicolae gal viu, direct, purtat cu dialonumeroși muncitori, ingineri, tehnicieni, cu țărani cooperatori, cu constructori de pe șantiere, indicațiile prețioase date cu acest prilej, reflectă stilul de muncă propriu secretarului general al partidului, de a cunoaște la fața locului modul în care se traduc în viață hotărîrile Congresului al X-lea, preocupările și realizările oamenilor muncii. Manifestările entuziaste pe care le-a prilejuit prezența conducătorului partidului și statului în mijlocul locuitorilor din județ, dragostea cu care a fost întîmpinat pretutindeni secretarul general al partidului nostru reprezintă o nouă și grăitoare expresie a hotărîrii acestora, ca și a întregului nostru popor, de a înfăptui neabătut politica marxistleninistă a partidului, pentru continua înflorire a națiunii noastre, pe drumul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. ION MARGINEANU N. POPESCU-BOGDANEȘTI MIRCEA S. IONESCU I.J.E.C.O.O.P. MARAMUREȘ angajează prin concurs ELECTRONIȘTI radio, televizoare etc., pentru deservirea populației. Concursul va avea loc la 25 noiembrie 1970, ora 8 dimineața, la sediul întreprinderii din Baia Mare, strada Avram Iancu nr. 16, telefon 13831. televiziune Duminică 22 noiembrie 1970 . 45 Gimnastica de dimineață. 9.00 Teatru pentru copii și școlari. 9.45 Film „Veverița". 10.00 Viata satului. 11.30 Amfiteatru muzical. 12.00 De strajă patriei. 12.30 Hochei pe gheață. România—Polonia. 14.30 In reluare, la cererea telespectatorilor. 15.00 Emisiune în limba maghiară. 16.45 Studioul „N". 18.00 Patrium Carmen. 19.15 Desene animate. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Reportajul filmat al vizitei oficiale de prietenie a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în Republica Populară Bulgaria. 20.30 România în 1.000 de imagini. 20.50 Telerecital Costache Antoniu. 21.35 Recital Patty Prava (Italia). 21.50 Telejurnalul de noapte, 22.00 Handbal. Teatru ★ Teatrul dramatic prezintă cu începere de la ora 19,30 un spectacol cu piesa „ION“, dramă in trei acte de Mihail Sorbul după romanul lui Liviu Rebreanu. Sunt valabile abonamentele I. iI Pentru micii spectatori la ora 11, Teatrul de păpuși prezintă piesa: „Guliver în țara păpușilor“, piesă în două părți de Joseph Pher și Leo Spacc. i. La ora 10, in camera 20 a Casei de cultură a sindicatelor are loc pentru pionieri și școlari o dimineață de basme. Sport . Sala sporturilor găzduiește, cu începere de la ora 10, campionatul Diviziei „A“ la volei între echipele Explorări Baia Mare — Dinamo București. TOT pe terenul 23 August, începînd cu ora 0, are loc întîlnirea de fotbal dintre echipele Diviziei B seria a ll-a, Minerul Baia Mare — C.F.R Arad. ★ In sălile Muzeului județean se pot vizita cu începere de la ora 11 expozițiile secției de istorie și artă. Muzeul se închide la ora 18. Imbolul Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare se poate viziona expoziția pictorului amator Viorel Mihăilescu, membru Cercului de artă plastică al acestei instituții. al Expoziții I PENTRU SOCIALISM I ( ) ■ lim „i .• .*■ [UNK] [UNK]«.am'»*« 1 CUMPĂRĂTORII AȘTEAPTĂ (Urmare din pag. 1) șa guliilor, a medărei decorticate, ca și a diverselor sorturi de conserve de legume de la magazinul nr. 3, bunăoară, nu este în nici un fel justificată. Ba mai mult, aspectul în sine relevă că nu în toate cazurile se are în vedere ca aprovizionarea să fie operativă și în deplin acord cu solicitările. Mari responsabilități în practicarea unui comerț îndestulător și civilizat revin acelora care se ocupă de organizarea comerțului în piețele de alimente din municipiul Baia Mare și din celelalte orașe și centre muncitorești. Insistăm asupra acestui aspect deoarece ceea ce am găsit vineri în piața din Baia Mare ne-a surprins cu totul și cu totul neplăcut. In primul rând lucrătorii de la administrația pieții nu se îngrijesc să-și îndeplinească nici cea mai elementară ora 3,30. Piața Libertății. Magazinul nr. 64, specializat în produse lactate a fost deschis. La ora 6 Alexandru Fordai a deschis și magazinul alimentar nr. 1. Laptele și produsele lactate proaspete ca iaurt, smîntînă, lapte bătut, fructole nu sosiseră încă. La ora 6,43 a apărut în piață autocamionul 21 MM 1324 cu produsele respective. (Cu o zi în urmă, în data de 19 X a.c., autocamionul I. L. sosise abia pe la ora 10). In acest timp, cetățenii căutau prin toate magazinele lapte. Șoferul de pe autocamion ne spune că a venit tîrziu fiindcă la fabrică nu este lapte. Cantitățile comandate de magazinele O.C.L. Alimentara — făcîndu-se în acest sens și un grafic de livrare — nu sînt onorate decit în proporție de 30—60 la sută. Așa se face că la magazinul alimentar nr. 1 în data de 20 XI in loc de 420 litri lapte s-au livrat doar 240 litri, la magazinul nr. 67 de pe Bulevardul București în loc de 1.670 litri lapte s-a livrat 770 litri, iar la magazinul nr. 20 de pe strada R. Marx în loc de 420 litri au intrat doar 180 litri lapte. Situații similare am aflat și în cartierul „Săsar" ca și la magazinele alimentare din Baia Sprie. Laptele, după cum se vede, constituie o problemă încă nerezolvată de conducerea I. L. Baia Mare. Nerespectarea graficului de livrare creează perturbații in deservire și animozități în rândul populației. In 20 noiembrie se găseau prin magazinele alimentare mici cantități de unt, însă în ziua respectivă nu a fost livrat nici un kg din acest produs, deși a fost comandat. Vorbind despre produsele lactate și despre specialitățile de brînzeturi arătăm că în ziua raidului nostru nu am găsit în magazine brînză de vacă, telemea de oaie, brînză de burduf, caș trapist, cremă de Focșani, brînză topită, cașcaval. In altă ordine de iligație, completarea mercurialelor cu prețurile maximale. Tablele afișate în piață acum la sfîrșit de toamnă conțin prețuri pentru fasole verde, castraveți, dovlecei și alte legume, produse a căror aromă am simțit-o cu multe luni în urmă. Prețurile fuseseră scrise în septembrie!!! Șeful administrației pieței, tovarășul Adrel Florian, a rămas surprins de această neplăcută realitate, dar n-a avut cum să argumenteze. Este o scăpare, ni s-a spus. Da, așa este, dar ce denotă ea? Firește, multe și mai ales că cei care ar trebui să urmărească modul de valorificare a mărfii nu sînt la datorie, că sub văzul lor unii comercianți se ocupă de speculă, creînd vizibile anomalii în comerțul cu alimente, cu legume și fructe, idei. I.C.R.A„ mutîndu-și depozitul de pe strada Avram Iancu, a uitat să ia măsuri de aprovizionare ritmică a magazinelor. Deocamdată se tot mută. In acest timp populația municipiului e privată de o seamă de produse cum ar fi: untura, slănina afumată și sărată, conservele de pește în ulei și marinată (în magazine existînd 2— 3 sortimente de astfel de conserve), măsline, ghiveci în ulei, vinete și fasole în bulion, ardei pentru umplut, șunca în cutii, pastă de șuncă, pastă de ficat (existînd foarte puțin), fasole cu carne de porc, paste făinoase extra etc. Magazinul nr. 70 din Piața Păcii are ca specialități peștele și conservele de pește. Dacă în ziua de 20 noiembrie exista pește proaspăt, heringi, pește sărat, pește congelat, nu prea existau conserve de pește. Cele trei magazine alimentare din Piața Libertății, magazinul alimentar nr. 22 din „Piața Gheorghe Gheorghiu-Dej" și magazinul alimentar din cartierul Republicii au vitrinele de prezentare a mărfurilor alimentare aproape goale. Angrenajul de aprovizionare, pornind de la I.C.R.A. și de la I. L. are nevoie de reparații urgente sau de schimbări de piese. Acest angrenaj ar trebui să funcționeze perfect. Ar trebui. .. Desfacerea plinii și a specialităților de panificare a intrat oarecum in ritmul citadin. Există pline. De dimineață de la ora 6. Dispute ușoare persistă între reprezentanții O.C.L. și cei ai întreprinderii de panificație. S-au refuzat cantități de franzele și pline albă pe motiv că s-au învechit în magazine. Se știe că în centrul vechi există o mare afluență de consumatori. Adesea și la magazinul depline nr. 91 vezi un șir lung. Ce se întimplă? Constatăm că magazinul este bine aprovizionat, vînzătoarele muncesc mult, dar nu pridididesc. Cauzele? Sîm două motive: 1) întreprinderea de panificație a umplut magazinul cu ambalaje. Magazinele alimentare din Baia Sprie, dispun în general, de un fond bogat de mărfuri. Ce carențe s-au semnalat aici vineri? In primul rînd, specialitățile de franzelărie expediate de întreprinderea de morărit și panificație din Baia Mare au sosit cu întîrziere. Unele unități au primit franzelele, cornurile și covrigii comandați, abia după ora 9, iar altele și mai tîrziu. Se știe că aceste produse sînt mult solicitate pentru copii. De ce nu se iau măsuri pentru a fi aduse la magazine pînă la ora 7? Să zicem că un consumator ar fi poftit vineri să mănînce un pește. La Baia Sprie nu o putea face, deoarece în nici un magazin nu se afla pește proaspăt, congelat sau sărat, eventual heringi. La I.C.R.A. am fost informați că aici există cantități însemnate de pește congelat și sărat, dar comerțul cu amănuntul se aprovizionează cu țîrtița. Tot vineri, din unele unități alimentare lipseau preparatele din carne. „Azi sîntem planificați să primim marfă“, ne-au spus toți șefii de unități. La magazinul cu autoservire nr. 34 ne-a fost arătată și comanda lansată la data de 17 noiembrie, pentru cantitatea de 138 kg preparate din carne. La ora 10 însă mașina I.C.R.A. Baia Mare nu sosise cu marfa. Piața, in ultima vreme, are un aspect îngrijit, curat, igienic. Aceasta se datorește faptului că organele sanitare și-au intensificat controlul și au luat măsurile cuvenite. O problemă mai spinoasă este cea a calității alimentelor de origine animală aduse spre desfacere de producători. Tovarășul dr. Gheorghe Tarța, medic veterinar igienist, șeful stației pentru controlul alimentelor, ne-a mărturisit că aproape zilnic lucrătorii laboratorului sunt nevoiți să sancțiuni producătorilor care aplice nu înțeleg să respecte normele de calitate și igienă a mărfurilor etalate la piață. Iată citeva exemple: Cătălina Mureșan din satul Săsar nr. 246 a prezentat spre vînzare untură de porc total necorespunzătoare, rîncedă, ambalată în hîrtie murdară. Terezia Coț din Ardusat 36 și Maria Pop din labăra 230 au adus slănină în ambalaje murdare, de ziar, marfa avea aspect unic, fiind îmbibată cu cerneală de tipar. Maria Oni din Văleni 280 a încercat să valorifice o cantitate de smîntînă botezată cu lapte acru. Lăzile, zile la rînd, stau mici în stive pînă la tavan. .2) Spațiul magazinului este prea mic. Abia reușesc să intre in unități cîțiva cumpărători. ■— Unitățile alimentare din Baia Sprie, ne-a spus Tatiana Șerban, șefa magazinului cu autoservire nr. 34, sunt uneori vitregite de către I.C.R.A. Si a continuat: In urmă cu o săptămină a fost pe la noi voiajorul comercial Eugen Botar. Acesta ne-a oferit o serie de mărfuri printre care marinată și suc de roșii 1/2 litri. Ambele sortimente au fost comandate, dar comanda nu a fost încă onorată. Ați reținut? Voiajorul oferă marfa, unitățile cu amănuntul o comandă, dar comerțul cu ridicata tace. Să mai zică cineva că nu știm să facem comerț! Ca și în alte orașe și centre muncitorești și la Baia Sprie, I.A.S. Seini a organizat în anul trecut un magazin de prezentare și desfacere a produselor I.A.S. Vineri cesta era cu lacătul pe ușă. Magazinul, după cum am aflat, stă închis nu de azi, de ieri, ci din data de 13 august a.c. „Nu găsim un gestionar“. Iată cu ce se scuză tovarășii de la compartimentul magazine al I.A.S. Seini. Dar cine îi poate crede? Mai corect ar fi să recunoască sincer că nu s-au preocupat cu suficient simț de răspundere de rezolvarea acestei probleme și că în felul acesta nu-și aduc aportul la buna aprovizionare a populației. La fel a procedat și Ioana Sălăjan din Șișești nr. 14, care altoise smîntînă cu lapte dulce. Smîntînă dreasă cu lapte au încercat să vindă și alții urmărind să înșele cumpărătorii. Desigur, n-am reușit să punctăm nici pe departe toate neajunsurile care se mai manifestă încă în rețeaua comercială și în valorificarea legumelor și a fructelor. Cazurile semnalate, edificatoare în schimb pentru a atenționa pe factorii de răspundere de la I.L.F., I.C.R.A., O.C.L. și Combinatul industriei alimentare, arată că preocupările existente pentru aprovizionarea ritmică a populației nu trebuie slăbite, ci dimpotrivă amplificate. Pline și lapte, carne, legume și fructe trebuie in fiecare zi. Posibilități de asigurare a lor sunt suficiente și încă mai pot fi explorate. Este nevoie pentru aceasta de mai multe strădanii și o rațională și gospodărească desfacere a mărfii din partea lucrătorilor din comerț, iar din partea consumatorilor de tact și intransigență față de abuzurile ce se manifestă în piețe și magazine. Avatarurile graficelor nerespectate Aprovizionare cu țîrîita Ce alimente aduceți la piață? înmulțirea canalelor de emisie (Urmare din pag. 1) stat și cetățeni contribuie la lărgirea și adincirea înțelegerii realității (orice simplificare este periculoasă) fapt care se repercutează în măsuri adecvate. Trimestrial mă întîlnesc cu cetățenii, pe cartiere. In orele de audiențe am primit, de la începutul anului, 488 de persoane. Prilejuri de a discuta, a solicita păreri, a asculta propuneri și, evident, a medita... — Participarea maselor la conducerea treburilor obștești este principiul fundamental al democrației socialiste. Cum se reflectă acest principiu în stilul de muncă al consiliului popular? — Să dau cuvintul faptelor — cel mai elocvent argument. Pînă în prezent am înregistrat cifra de 3.1QQ.0O0 lei, valoarea muncilor patriotice efectuate pe raza orașului. Aceste realizări nu ar fi fost posibile fără Inițiativa, energia și adeziunea maselor. Fiindcă v-ați referit la stilul de muncă al consiliului popular vreau să fac o precizare. Nu ne limităm la lansarea unui apel, după care așteptăm producerea de la sine a efectului. Ne consultăm cu cetățenii, explicăm și — factor deosebit de important — asigurăm cadrul organizatoric al participării, acțiune în care un rol important revine deputaților, comisiilor permanente, comitetelor de cetățeni. — Care sunt obiectivele înscrise pe agenda dv. de lucru în prezent? — Direcțiile principale vizează domeniile economic și social, împreună cu ceilalți membri ai Comitetului executiv urmăresc îndeaproape realizarea planului întreprinderilor, aprovizionarea de iarnă a populației, alimentarea cu apă a orașului, amenajarea drumurilor de acces în localitățile aparținătoare (Satu Nou de Sus, Chiuzbaia). — Sînteți învestit cu o importantă răspundere cetățenească. Există, se pare, o anumită tentație subiectivă, pe care aș numi-o „seducția funcției" care se manifestă prin aroganșiță și arbitrar. Și unii nu rezistă. .. V-aș ruga să comentați fenomenul. — Da, mai există oameni care încearcă să facă din funcție un soclu pe care să-și etaleze statuia. Aroganța și arbitrariul le consider deosebit de nocive, atentat la principiile moral-politice ale societății noastre. Ele dăunează, în primul rînd, funcționării principiului conducerii și muncii colective. Consiliile populare, se știe, sînt organele locale ale puterii de stat. Aceasta nu dă însă dreptul vreunei persoane, oricine ar fi, să susțină sau să gîndească: „Eu sînt statul". Duminică 22 noiembrie 1970 BAIA MARE — Dacia: Ultimul mohican; Minerul: Baltagul; Săsar: Armando; 1 Mai: Prieteni fără grai; BAIA SPRIE: In fiecare seară la ora 11; SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Străinii: VIȘEU DE SUS: Mîna cu briliante; BORȘA: Argoman, superdiabolicul; BAIA BORȘA: Numai o singură viață; CAVNIC — Minerul: O șansă dintr-o mie; Gutinul: Tiffany memorandum; TG. LĂPUȘ: Misteriosul din Cosmos; ȘOMCUȚA MARE; Explozie în munți; SEMN: Marele semn albastru; BÂIȚA: Castelul condamnaților; CÎMPULUNG LA TISA: Răzbunătorul; BĂIUȚ: Urmărirea. Luni 23 noiembrie 1970 BAIA MARE — Dacia: Sentința: Minerul: Ambuscada; Săsar: Armando; 1 Mai: Argoman, superdiabolicul; BAIA SPRIE: Marile vacanțe: SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Profesorul infernului: VIȘEU DE SUS: Crăciun cu Elisabeta; BORȘA: Sezon mort; CAVNIC — Minerul; Colivie pentru doi; Gutinul; Aventurile lui Juan; TG. LĂPUȘ: Contemporanul tău; ȘOMCUTA MARE: Popasul; SEMI: Explozie în munți; BĂIȚA: Misteriosul din Cosmos; CIMPULUNG LA TISA: Sezon mort; BĂIUȚ: Prințesa tristă. REKSSL I pe mîine, la cinematograful DACIA SENTINȚA *sisi COPRODUCȚIE ROMÂNO-UNGARO-SLOVACĂ. SPECTACOLE ZILNIC DE LA ORELE 9, U; 13,15; 15,30; 17,45;20. FILMUL SENTINȚA RULEAZĂ NUMAI ÎNTRE 23—29 NOIEMBRIE. \\s sss I