Pentru Socialism, ianuarie 1971 (Anul 21, nr. 5266-5290)

1971-01-16 / nr. 5277

Apărarea fondului forestier - o datorie a fiecărui cetățean Patrimoniul forestier, una din principalele bogății naturale ale țării noastre, constituie o importantă sursă de materie prima pentru industrie, construcții și nevoile populației. In același timp își aduce un aport tot mai însemnat la creșterea volumului de mărfuri destinate exportului. Datorită unor măsuri luate, de-a lungul anilor, privind extinderea mecanizării în exploatările forestiere, introducerea pe scară largă a unor metode și tehnologii avansate, lemnul a căpătat noi valențe în sfera producției, sporind în mod evident gradul de valorificare și utilizare. De altfel în documentele de partid se subliniază grija deosebită ce se acordă și acestui sector, căruia s-au stabilit sarcini concrete în direcția dezvoltării consolidării lui, urmărindu- și se cu precădere sporirea eficienței economice. Ne este bine cunoscut că în județul Maramureș pădurile reprezintă o pondere de seamă, ceea ce denotă că activitatea economică legată de silvicultură, exploatarea și industrializarea lemnului este intensă și diversificată. Dei In vederea apărării acestogății, Inspectoratul județean de miliție în colaborare cu organele silvice au întreprins numeroase acțiuni care vizează, în primul rînd, prevenirea, combaterea și descoperirea infracțiunilor din domeniul respectiv. Știm că datorită condițiilor specifice de gurile de exploatare lucru, sunt dispersate și se află la distanțe mari de localități. Totodată în aceste sectoare se înregistrează o evidentă și permanentă fluctuație de oameni și ca urmare frecvența infracțiunilor este mai ridicată. Iată de ce am organizat în comun cu organele silvice ședințe cu populația, s-au inițiat patrulări mixte formate din lucrători de miliție și pădurari sau brigadieri, efectuîndu-se tieale privind modul concum se respectă legalitatea transportului de material lemnos. In vederea preîntîmpinirii comiterii unor infracțiuni și contravenții, precum și în scopul reglementării transportului de lemne din patrimoniul forestier, s-a emis un ordin al celor două instituții către organele de miliție teritoriale și ocoalele silvice în care sunt stabilite atribuțiuni precise privind modalitățile eliberării materialului lemnos din pădure, atît persoanelor particulare, cit și pentru întreprinderile prelucrătoare. Așa, de exemplu, pentru persoanele particulare s-au stabilit zilele de joi și sîmbata, zile în care se poate transporta din pădurea statului cantitatea de material lemnos cumpărat, iar eliberarea se face numai în prezența pădurarului sau brigadierului ce are în gestiune cantonul respectiv. De asemenea, s-au prelucrat cu populația din mediul rural prevederile noului cod silvic cu modificările ce i s-au adus și special acele aspecte și fapînte care sunt mai frecvent comise în ultima perioadă, în județul nostru, apreciind util de a reaminti și sublinia și pe această cale că: „Tăierea sau scoaterea din rădăcină, fără drept, de arbori, puieți ori lăstari, cu sau fără ridicarea acestora, din păduri sau de pe alte terenuri cu vegetație forestieră aparținînd organizațiilor socialiste, dacă valoarea pagubei este pînă la 300 lei, dar a fost săvîrșită în mod repetat, constituie infracțiune și se pedepsește cu amendă de la 700 la 2.000 lei". Dacă faptele enunțate mai sus sînt săvîrșite în una din condițiile ce vom enumera mai jos, pepedeapsa va consta în închisoare de la o lună la 3 luni sau amendă și anume: între apusul și răsăritul soarelui, prin tăierea arborilor cu ferăstrăul în pădurile sau terenurile cu vegetație forestieră care au rolul exclusiv de protecție, de 3 sau mai multe persoane, în interval de un an de la data condamnării definitive pentru o infracțiune silvică. Am socotit să redau mai sus prevederile codului silvic pentru că majoritatea persoanelor care comit asemenea infracțiuni și sunt depistate se motivează cu necunoașterea legislației silvice și a consecințelor ce decurg din faptele săvîrșite. Pentru a ilustra numărul crescînd de infracțiuni contravenții în dauna econinomiei forestiere, reliefăm că numai în decursul lunii noiembrie 1970, organele de miliție județene, în colaborare cu cele ale inspectoratului silvic, întreprinzînd o acțiune în localitățile : Borșa, Moisei, Mara, Desești, Budești Strîmbu Băiuț și Groșii Țibleșului au confiscat și dat în custodie peste 600 m. c. material lemnos din specii de rășinoase, a cărui proveniență nu a putut fi justificată, el fiind sustras din fondul forestier aparținînd statului. Cu acest prilej au fost descoperite și „metodele prin care diferite persoane, ducînd în eroare organele silvice au sustras material de construcție, împrumutînd bonuri de cumpărare de la alți cetățeni, ce anterior efectuaseră transportul de material. Pentru reușita unor atari procedee detestabile, intr-o anumită măsură a contribuit și lipsa unui control riguros din partea pădurarilor, a personalului silvic care răspunde de baza pădurilor. Printre persoanele aflate în astfel de situații se numără : Gavril Timiș, Ștefan Roman și Gheorghe Roman din localitatea Borșa; Gheorghe Coman, Ioan Tomoioagă și Dumitru Horj din comuna Moisei; Vasile Roman și Gheorghe Pop din comuna Budești. O altă metodă frecvent folosită, prin care în mod sistematic sînt sustrase cantități de lemne din pădure și care considerăm că ar trebui să stea în atenția pădurarilor și lucrătorilor de miliție constă în aceea că se cumpără bonuri pentru anumite cantități și calități de lemne, iar în realitate se sustrag mai mulți metri cubi decît cei înscriși în bonurile de cumpărare. Acțiunea pe care am întreprins-o a scos în evidență mai multe printre care amintim cazuri, pe numitul Ștefan Pitic din Berința, care în ziua de 19 XI 1970, cu un bon de cumpărare din sectorul Chiuzbaia, a unei cantități de 3 m.c. lemn de foc, a transportat două remorci, iar Vasile Ignat din Chechiș nr. 250, în loc de 3 m.c. lemn de foc cît avea înscris în bonul de cumpărare, a transportat la locuința sa cu autocamionul nr. 21 MM 1034, cantitatea de 8 m.c. bușteni din sectorul Groșii Țibleșului. Desigur, în ambele cazuri s-a reținut sustragerea fără forme legale a cantității găsite în plus,urmînd a se aplica măsurile prevăzute în codul silvic. Din practica activității noastre s-a desprins cluzia că în economia conforestieră a județului nostru s-au comis și alte infracțiuni cu un pericol social mult mai ridicat, cum ar fi de pildă delapidări de cherestea, speculă cu material provenit din plusurile create în gestiune. Vasile Ștef, în calitate Astfel de expeditor la depozitul final din Leordina (U.E.S.și Vișeu de Sus) prin crearea de plusuri în gestiune și-a însușit cantități de material lemnos de esență rășinoasă pe care l-a valorificat diverselor persoane, aducînd un prejudiciu însemnat avutului obștesc, urmînd ca pentru fapta comisă să suporte consecințele legii penale. In activitatea de transport a materialului lemnos, întîlnim dese cazuri în care se confirmă și se încasează curse efectuate, se execută transporturi ilegale persoane particulare, pentru iar contravaloarea transportului intră în buzunarul unor persoane. Am încercat să redăm doar cîteva exemple de încălcare a legilor în vigoare tocmai ca persoanelor cărora le încolțește în minte ideea de a se înfrupta din acest sector să-și dea seama că și în viitor, organele de miliție, organele specializate din silvicultură vor depune toate eforturile pentru a curma orice încercare de a atenta la avutul forestier. Lt. col. ȘTEFAN MEDAN adjunct al șefului Inspectoratului Miliției județene Maramureș Smbătă 16 ianuarie 1971 BAIA MARE — Dacia: Sechestru de persoană; Minerul: impostorii; Săsar: Tiffany Memorandum; Mai: Marile vacanțe. BAIA SPRIE: Tiffany Memorandum. SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Răzbunarea Sfîntului. Studio : Dragoste la zero grade. VIȘEU DE SUS : Patricea și muzica. BORSA: Tiffany Memorandum. BAIA BORSA: Străinii. CAVNIC — Minerul: Nu vreau să mă însor. TÎRGU LĂPUȘ : In orașul „S". ȘOMCUTA MARE: Primul an. SEINI: Iubita lui Grandma. CÂMPULUNG LA TISA: Explozie în munți. BĂIUȚ: Dreptul de a te naște. BĂIȚA : Băieții din str. Pali. Simbătă 16 ianuarie 1971 17.00 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba germană. 18.10 Publicitate. 18.15 Bună seara, fete! Bună seara, băieți! 19.15 Publicitate. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Tele-enciclopedia. 20.50 Formații și soliști de muzică populară. 21.10 Film serial: „Incoruptibilii“. Povestea bandei lui Wally Legenza. 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.10 Campionatele europene de săniuțe. 22.30 Gala schițelor lui I. L. Caragiale. Wvtiott SOCTATT5K* Motivul ... „După lupte seculare care au durat aproape zece ani“, gospodarii localității Giulești au reușit în urmă cu un an să termine lucrările de reamenajare la baia comunală. In prima zi de funcționare, spun oamenii, au făcut baie gospodarii comunei în frunte cu primarul. A doua zi, i-au urmat cadrele didactice și angajații cooperativei de consum. A treia zi cînd au venit la baie și alți cetățeni, au găsit pe ușa băii un lăcat cît banița cum numai la muzee se află. De atunci baia stă tot închisă. Motivul ? încă nu a fost găsit un slujbaș și nu s-a căzut de acord asupra orarului de funcționare al băii. Cu capul în traistă Cazul s-a petrecut în noaptea de 12 spre 13 ianuarie la Baia Mare. Un lucrător din paza civilă își făcea obișnuitul rond la obiectivele care i-au fost încredințate. Ajungînd la cantina T.C.L., acesta a observat că cheile se aflau în broasca de la ușă. „Ce s-o fi întîmplînd aici ?“ s-a întrebat omul ordinei. Cu prudența cuvenită în asemenea situații, acesta a deschis ușa și a intrat. In sala de mese nimeni, în bucătărie așișde?!“S- ’trohei" ^uT. Pl6CaSe aCaSa CU' * capu-l Cine l-a confirmat ? I La Judecătoria din Sighetul Marmației se află pe rol căznii,nume« I Stan, șofer la sectorul U.M.T.F. din localitate TnoopiS ^fzul li?1 Mihai » transport de lemne de foc de la exploatare unzitul de combustibil, acesta s-a abătut Te ÎÎ mă si = 5rt îSP e depot acasă la Ioan Pop din cartierul Iapa df la cirf a încasat foot ! Faptul e fapt și autenticitatea lui nu comporta filscu f flerav »? h bei ■ crezut ni se pare alt aspect și anume transport“ respectv eJo T ?e’ ■ Armata? Intrat în depozitul de combustibil. întrebarea e : Cine l-a ° cont Fugarul salvare^1^stlid^k^^orcutaLi^dif Ba ° ia 3 Statiel de Victories efectuînd o depășire ner^ulam^ CU str a tamponat autoturismul 1 MM 2355 care condusa de r-B cînd nu s-ar fi întîmplat nimic IB nu a oprit ei * Ca si rur^e » ä m HHT “ £ r^Tstb Dell ^"r^asemenea^^situații^n^^xistil salvare.dC ° i CUlade Pe 30 de zile" Rubrică realizată sub îngrijirea lui I. BARDAU Dirijorul de cor ... ANUNȚ Cabinetul județean de partid anunță că luni, 18 ianuarie a.c. ota 17, în sala mare a Comitetului municipal de partid va avea loc un simpozion în cadrul cursului „Știința conducerii întreprinderii“, organizat pentru cadrele de conducere din economia municipiului Baia Mare. Lucrările edilitargospodărești (Urmare din pag. 1) le, urmînd să înceapă lucrările la 7 clădiri și 4 să între în funcțiune, iar restul vor procura sumele și materialele necesare. Vor începe și continua lucrările la dispensarele umane din comunele Mireșu Mare, Remetea Chioarului și Suciu de Sus, iar la Cicîrlău se vor procura materialele. Dintre celelalte obiective amintim terminarea a trei băi comunale, construirea a 23.725 m.p. trotuare, îndiguirea a 1.500 m.l. maluri, extinderea rețelelor de alimentare cu apă, diverse construcții și reparații de drumuri și poduri, întreținerea și amenajarea de spații verzi, precum și alte lucrări de înfrumusețare a satelor. O inițiativă lăudabilă, care tinde să se generalizeze în județul nostru, constă în acțiunile de într-ajutorare dintre sate, ceea ce permite realizarea în termen mai scurt și cu eficacitate sporită a unor importante obiective. Așa au procedat locuitorii satelor aparținătoare comunelor Gopalnic Mănăștur, Remetea Chinarului, Băsești, Cernești, Mireșu Mare și Suciu de Sus. Această experiență, deosebit de utilă și eficace, demonstrează înaltul spirit civic al locuitorilor satelor, dovadă că ei înțeleg să acționeze în comun pentru modernizarea comunelor noastre. Consiliile populare trebuie să acționeze cu comuna pe toată răspunderea pentru înfăptuirea la termen a obiectivelor planificate. Se ridică, încă de pe acum, o seamă de probleme privind asigurarea documentațiilor, procurarea materialelor dirijate (ciment, cherestea, bile manele, fier beton), încheierea contractelor cu constructorii, și deschiderea șantierelor. Este deci necesar ca aceste sarcini să fie rezolvate operativ, în timp util, astfel ca printr-o bună organizare a muncii și prin participarea activă a deputaților și a cetățenilor să se înfăptuiască toate obiectivele votate de adunările populare. CU CE SE CONFRUNTĂ ORGANIZAȚIA U.T.C. ? (Urmare din pag. 1) lo>r ce și le-a noastră. In pofida asumat unitatea numeroaselor greutăți provocate, după cum se știe, de dezlănțuirea naturii, planul pe 1970 a fost depășit în fiecare lună, în bună parte și datorită muncii desfășurate de tineret. De asemenea, la noul sediu în care s-a stabilit Autobaza, cu participarea voluntară, în special, a tinerilor, precum și a celorlalți lucrători s-au realizat lucruri frumoase, de mare utilitate colectivă. Dacă am aminti doar pavarea imensei curți a Autobazei cu platourile necesare, ingenioasa instalație de spălare a autovehiculelor, stația de grefare, spațiul pentru clubul tineretu lui, altul pentru sala de mese și viitoare bucătărie și totuși te-am da seama de valoarea eforturilor depuse suplimentar. — Capacitatea de cuprindere a universului de preocupări proprii tineretului, starea de combativitate și spiritul de disciplină creează prestigiul organizației U.T.C. Prin atenția și considerația lor, organizația de partid și conducerea unității pot întregi respectul de care se bucură organizația de tineret. In ce vă privește, ce ne puteți spune în acest sens? — îmi pare bine că mi-ați pus această întrebare, pentru că doream să subliniez și eu acest lucru. Organizația U.T.C. de la noi și-a creat un anumit prestigiu și datorită atenției ce i se acordă din partea organizației de partid și a conducerii administrative. Secretarul organizației U.T.C. face parte din toate organismele administrative cu drept de deliberare atunci cînd problemele ce se discută privesc într-un fel sau altul soarta tinerilor salariați. Incepînd de la cererile de angajare și pînă la propunerile de sancționare administrativă, opinia secretarului U.T.C. este luată în considerare. Fără excepție, utepiștii participă efectiv la învățămîntul de partid al comuniștilor, precum și la celelalte forme de activitate educativă promovate de organizația de partid. Personal, în fiecare luni dimineață, înainte de ședința de analiză care se face pe linie profesională, ca secretar U.T.C. citez în fața al comitetului unității pe toți tinerii autori ai unor fapte — pozitive sau negative — din cursul săptămînii încheiate, iar cazurile mai grave le discutăm în cadrul biroului și al comitetului, unde se fac propuneri de sancționare. — Cîți uteciști au fost sancționați în cursul anului trecut și de ce? — Pentru absențe nemotivate sau neîndeplinirea unor sarcini de serviciu au fost sancționați cu diminuarea venitului sau retrogradarea loan Sfîrciog, Pintea Pașca, Aurel Lazăr, Aurel Dobroiu, Ovidiu Abrudan, loan Oros, Alexandru Ciontoș, Bartolomeu Petruș, Nicolae Dalea, loan Dănuț, loan Lupșa, Dorel Lupșa, Augustin Sima, Elena Dobra, Ștefan Horvath. De asemenea, pentru absențe nemotivate, repetate, de la serviciu, li s-a desfăcut contractul de muncă următorilor tineri șoferi: Ioan Szentes, Emil Ciut, Grigore Bușecan, Nicolae Uțu. Pentru lipsa lor de răspundere profesională e semnificativ gestul unora din aceștia din urmă, care abandonează mașina „lîngă adică după ce au adus-o în gard“, incinta întreprinderii pleacă fără să spună cuiva unde și cînd se vateîntoarce. Atît prin „Școala personalului“ cît și prin intermediul concursurilor „Cine știe circulație cîștigă“ și „Stăpîni pe volan", competiții inițiate și desfășurate de organizația statornicirea de tineret, urmăriri profesională a tineretului, combaterea și uiirea erorilor pe care cei prevetineri sunt predispuși să le comită după ce ajung la volan. Tentația banului provenit prin ciubuc este cauza multor neajunsuri disciplinare. Pentru crearea opiniei împotriva goanei după bani obținuți în afara statului de plată am adus și am pittit în fața conducătorilor auto copii după sentința civilă a unor salariați de-ai noștri care au fost judecați pentru astfel de abateri. — Un șofer de la dv. îmi spunea odată că e greu ca un tînăr să ajungă în posesia unei mașini cu care să nu aibă necazuri. .. — Dacă li s-ar da tuturor mașini noi cînd vin de la școală, în Q luni se-ar așeza pe butuci. S-a adoptat porcodeiul ca fiecare șofer să rămînă pe aceeași mașină pînă o predă la casare. Aceasta sporește atenția omului față de mașină, răspunderea pentru întreținerea ei. Cei tineri nu fac excepție de pe această regulă și nici nu sunt vitregiți. Puteți sta de vorbă ca ei să vă convingeți.I-am întîlnit pe cîțiva din primul an de muncă: Csaba Barta, Iosif Onaciu, Traian Dragoș (abia venit din armată), Alexandru Pora, Gheorghe Buciuman. Deși nu aveau mașini noi, ei erau mulțumiți de mașinile ce li s-au dat. — Care ar fi doleanța tinerilor muncitori de la Autobaza nr. 1? — Cei ce lucrează în schimburi, îndeosebi mecanici, ar dori să frecventeze cursurile serale ale liceului, dar nu li se permite, adică nu pot lucra toți numai în primul schimb, cînd de fapt la nod cea mai intensă activitate e în schimbul de după-masă. E adevărat că cu o mai chibzuită apreciere a posibilităților, de la caz la caz, conducerea ar putea satisface parțial această doleanță. Pronosticul nostru I Bologna -— Napoli X II Cagliari — Milan X III Catania — Torino X IV Internazionale — Fiorentina 1 V Juventus —■ Foggia 1 VI Lanerossi — Lazio X VII Roma — Verona 1 VIII Varese — Sampdoria 1 IX Bari — Brescia 2 X Massese — Mantova X XI Monza — Modena 1 XII Palermo — Reggina X XIII Pisa — Novara X am» întreprinderea de rețele electrice Baia Mare str. Victoriei nr. 64 caută spre angajare ingineri electroenergetici, electromecanici, termoenergetici sau alte specialități înrudite pentru ocuparea unor posturi de șefi de servicii. Solicitanții să se prezinte la serviciul personal. Informații la telefon 11950, int. 117. OFICIUL FARMACEUTIC Satu Mare str. Rozelor nr. 2 caută spre angajare REVIZOR CONTABIL PRINCIPAL, cu respectarea normelor prevăzute de H.C.M. 914/1968 și 2351/1969. Solicitanții se vor adresa conducerii oficiulul. Informații la telefon 11363. Cooperativa de producție meșteșugărească „MARA“ cu sediul în Sighetu Marmației, strada Plevnei nr. 12, anunță vacant — un post de maistru confecționer încălțăminte din piele și înlocuitori. Informații suplimentare la telefon 1036 Sighetu Marmației. In zilele de 28 și 29 ianuarie 1971 ora 8, la Restaurantul „MARA“ din Baia Mare (PARCUL 23 AUGUST) se vor vinde prin licitație publică un număr de 10 AUTOTURISME (7 buc. IMS M 461, 2 buc. IMS M 59 A, 1 Moskvici 403). Caracteristicile și prețul de începere a licitației, precum și adresele la care pot fi văzute autoturismele sunt afișate la magazinul „Textile" nr. 1 din Piața Libertății, Baia Mare. întreprinderea de prospecțiuni și explorări geologice „Maramureș“ BAIA MARE str. Victoriei nr. 146, vinde din stocuri disponibile următoarele materiale: — piese instalații foraj RAM 500, SG 150,650 și GP I j — piese auto GAZ 51, Pobeda, Moskvici 403,408, SR 101, GAZ 69 i — curele trapezoidale 8 X 13 X 800; — rulmenți seriile N 326, NY 2312, 3316, NU 424,8252,8228. Lista specificativă se poate consulta la serviciul aprovizionare. Informații de telefon 12790. K x V *