2111 Szada, 2016 (14. évfolyam, 1-12. szám)
2016-06-01 / 6. szám
OKTATÁS • 2111 SZADA érkezve a távolban feltűnő Kárpátok vonulata volt. Fáradtan és sajnos ázottan értünk vissza a 17 km-es túra után a buszhoz, és elindultunk Várhosszúrétre, második szállásunkra. Utolsó nap reggel a dobsinai jégbarlangot látogattuk meg. A több ezer éves jégrétegek, a hűvös levegő, és a fantasztikus jégképződmények mindannyiunkat lenyűgözték. Ezután visszatértünk Várhoszszúrétre, ahol megkoszorúztuk a háborúban elesett magyar katonák sírját és megemlékeztünk a trianoni eseményekről is. Itt finom ebédet is kaptunk. Utolsó állomásunk pedig Kassa volt, ahol II. Rákóczi Ferenc sírját koszorúztuk meg. A város mindenki szívét meghódította. Idegenvezetőnk itt elvált tőlünk, és utunkat Szada felé vettük. Fáradtan és sok-sok élménnyel gazdagon értünk haza szombat este. Június 6-án reggel a tornateremben a Határtalanul program projektzáró eseményeként és az iskolai Nemzeti Összetartozás Napja megemlékezés alkalmából Asztalos Anikó tanárnő vezetésével az 5.a osztály rövid műsorral készült. Ezt követően pedig a kiránduláson részt vevő gyerekek számoltak be iskolánk tanulóinak élményeikről képekkel, vicces történetekkel. A következő tanév végén a mostani 6. évfolyam vesz részt a kiránduláson, a pályázatot már megnyertük. Nagy Mária A Szlovák Paradicsomban kirándultunk Milyen üzemanyagot tankolunk Télen és nyáron más-más szabványnak megfelelő üzemanyagot szolgálnak ki a töltőállomásokon. Csodaszerek, vagy fenntartásokkal kell fogadni az adalékanyagokat? Ezzel a felvetéssel kerestem fel Molnár Jánost a Szadakút vezetőjét, akinek komoly része volt abban, hogy Szadán is működik egy korszerű két duplex kétfejes benzinkút, ami 2012. december 15-én kezdte meg működését az Ipari Park bejáratánál. Vannak olyan üzemanyagtöltő állomások, ahol 4-5 féle üzemanyagot is kínálnak, míg máshol csak kettőt. Van ennek jelentősége? Általában kétfajta „alapüzemanyagot” használunk Magyarországon, a 95-ös benzint és a gázolajat. A gépjárművek 90%-a ezekre az üzemanyagokra vannak beállítva. A benzinnél van 98-as és 100-as oktánszámú is. Ennek az a magyarázata, hogy néhány gépjármű típus még ezeket használja, illetve a 100-ast a „sportos” motorokba ajánlják. Vannak adalékanyagokkal ellátott üzemanyagok is, amelyek szinte minden benzinkúton megtalálhatók. A márkanévvel ellátott üzemanyagok miatt vannak olyan töltőállomások, amelyek kútoszlopainál akár 4-5 féle üzemanyagot is kínálnak. Az adalékanyagok elsősorban a motorok tisztítását segítik elő, csökkentik azok kopását, valamint javítják az égés hatékonyságát. Meg kell említeni a kb.10 évvel ezelőtt bevezetett bio üzemanyagokat is. Ma már minden típusú üzemanyagba hat százalékot kötelezően bekevernek, azaz mi így vásároljuk meg ezeket. Ezt EU normák írják elő. Mindenképpen beszélni kell a kenőanyagokról is. Rengeteg félét gyártanak, de az eligazodásban segít, ha figyelembe vesszük az autók gépkönyvének ajánlásait. Szeretném felhívni a figyelmet, hogy az ajánlott olajcsere periódust mindenképpen tartsák be, sőt a jármű nagyobb igénybevétele esetén érdemes ezt tovább szűkíteni. Ez mindenképpen kihat a motor élettartalmára és a fogyasztási értékekre is. Jót tesz a motornak, ha 95-ös benzin helyett 98-as oktánszámú üzemanyagot tankolunk? Ennek a motor szempontjából nincs értelme. Ha eltérünk az előírástól, akkor a motorban a robbanás más időpontban játszódik le, ami a motor teljesítményét nem fogja növelni. Tényleg van nyári és téli üzemanyag? Igen, létezik ilyen. A nyári minőséget március 15-től október 15-ig lehet kapni, a köztes időben pedig téli üzemanyagot lehet tankolni. Ez a benzinre és a gázolajra is igaz. A dízelnél télen a hidegszűrhetőséget kell nagyon figyelni, ugyanis alacsony hőmérsékleten paraffin kristályok válhatnak ki, amik eltömíthetik az üzemanyagellátó rendszer szűrőjét, ami üzemanyag ellátási zavarhoz vezethet, ez pedig meggátolja az autó hidegben történő indítását. A paraffin kristályok az úgynevezett zavarosodási pont (CP) elérésekor válnak ki. Ezt a kiválást hivatottak a jó minőség téli gázolajok meggátolni, ezáltal pedig lehetővé teszik a gépkocsi15 -20 fokban történő indítását is. Felhívom a figyelmet arra, hogy a téli dízel üzemanyagoknál a „nehéz indítás” akkor is bekövetkezhet, ha a külső hőmérséklet több napig -15 C° körül mozog. Ha a hőmérséklet ennél is tovább csökken, akkor a kivált paraffin kristályok, az úgynevezett hidegszűrhetőségi határhőmérséklet (CP) elérésekor, annyira eltömíthetik a szűrőt, hogy az már gátolja az üzemanyag áramlását, ezáltal a motor indítását. Ez most nem a reklám helye, de tény, hogy gázolajoknál a legjobb téli minőséget az OMV állítja elő, amit nem adalékolással, hanem finomítással érnek el. Ez az úgynevezett alpesi dízel. A biokomponens adagolásával kapcsolatban van egy nagyon fontos dolog. A biotartalom miatt az üzemanyagot fél éven belül fel kell használni, mert az adalék az üzemanyagban elbomlik. Tehát nem érdemes nagy mennyiségű üzemanyagot betárolni, mert „megromlik.” Szadán milyen üzemanyagot lehet kapni? Nálunk csak adalékolt alapüzemanyagot lehet tankolni. Mi az OMV-től és egy másik külföldi finomítótól vásároljuk az üzemanyagot. Alapból a legfontosabb adalékok már benne vannak az üzemanyagokban, van értelme tovább fokozni az arányukat? Szerintem csak minimális javulást okoznak ezek a csodaszerek, tehát senki ne várjon drámai változást. A nagyobb arányú adalékolásnak csak akkor van értelme, ha versenykörülmények között használjuk vagy nagyobb igénybevételnek tesszük ki a gépjárművet. Az olcsóbb benzin rosszabb minőséget jelent? Ezt így nem lehet kategorikusan kijelenteni. A minőséget szigorú EU-s szabványok írják elő, tehát ott nem lehet trükközni. Inkább a kereslet határozza meg az árat, a kisebb benzinkutak olcsóbban adják az üzemanyagot, az autópályán működő nagyobb kutak ugyanakkor drágábban. A nagy hipermarketek diszkont benzinkútjai inkább az árukapcsolás miatt akcióznak, azaz összekapcsolják az üzemanyag vásárlást az áruházban történő vásárlással. Ma már Magyarországon is erős verseny folyik a forgalmazók között, ami szintén kihat az árakra. Azt javasolnám mindenkinek, hogy ha teheti csak „hivatalos töltőállomáson” tankoljon üzemanyagot, hiszen ezek mindegyikén legyen ez magánkút, vagy úgynevezett „színes” kút (OMV MOL) biztosan megfelelő minőségű üzemanyagot kap. 16 . JÚNIUS 20