2111 Szada, 2016 (14. évfolyam, 1-12. szám)

2016-06-01 / 6. szám

OKTATÁS • 2111 SZADA érkezve a távolban feltűnő Kárpátok vonulata volt. Fáradtan és saj­nos ázottan értünk vissza a 17 km-es túra után a buszhoz, és elin­dultunk Várhosszúrétre, második szállásunkra. Utolsó nap reggel a dobsinai jégbarlangot látogattuk meg. A több ezer éves jégrétegek, a hűvös levegő, és a fantasztikus jégképződmé­nyek mindannyiunkat lenyűgözték. Ezután visszatértünk Várhosz­­szúrétre, ahol megkoszorúztuk a háborúban elesett magyar katonák sírját és megemlékeztünk a trianoni eseményekről is. Itt finom ebé­det is kaptunk. Utolsó állomásunk pedig Kassa volt, ahol II. Rákó­czi Ferenc sírját koszorúztuk meg. A város mindenki szívét meghó­dította. Idegenvezetőnk itt elvált tőlünk, és utunkat Szada felé vet­tük. Fáradtan és sok-sok élménnyel gazdagon értünk haza szombat este. Június 6-án reggel a tornateremben a Határtalanul program pro­jektzáró eseményeként és az iskolai Nemzeti Összetartozás Napja megemlékezés alkalmából Asztalos Anikó tanárnő vezetésével az 5.a osztály rövid műsorral készült. Ezt követően pedig a kiránduláson részt vevő gyerekek számoltak be iskolánk tanulóinak élményeikről képekkel, vicces történetekkel. A következő tanév végén a mostani 6. évfolyam vesz részt a kirán­duláson, a pályázatot már megnyertük. Nagy Mária A Szlovák Paradicsomban kirándultunk Milyen üzemanyagot tankolunk Télen és nyáron más-más szabványnak megfelelő üzemanyagot szolgálnak ki a töltőállomásokon. Csodaszerek, vagy fenntartásokkal kell fogadni az adalékanyagokat? Ezzel a felvetéssel kerestem fel Molnár Jánost a Szadakút vezetőjét, akinek komoly része volt abban, hogy Szadán is működik egy kor­szerű két duplex kétfejes benzinkút, ami 2012. de­cember 15-én kezdte meg működését az Ipari Park bejáratánál. Vannak olyan üzemanyagtöltő állomások, ahol 4-5 féle üzemanyagot is kínálnak, míg máshol csak kettőt. Van ennek jelentősége? Általában kétfajta „alapüzemanyagot” használunk Magyarországon, a 95-ös benzint és a gázolajat. A gépjárművek 90%-a ezekre az üzemanyagokra vannak beállítva. A benzinnél van 98-as és 100-as oktánszá­mú is. Ennek az a magyarázata, hogy néhány gépjár­mű típus még ezeket használja, illetve a 100-ast a „sportos” motorokba ajánlják. Vannak adalékanyagok­kal ellátott üzemanyagok is, amelyek szinte minden benzinkúton megtalálhatók. A márkanévvel ellátott üzemanyagok miatt vannak olyan töltőállomások, amelyek kútoszlopainál akár 4-5 féle üzemanyagot is kínálnak. Az adalékanyagok elsősorban a motorok tisztítását segítik elő, csökkentik azok kopását, vala­mint javítják az égés hatékonyságát. Meg kell említe­ni a kb.10 évvel ezelőtt bevezetett bio üzemanyagokat is. Ma már minden típusú üzemanyagba hat százalé­kot kötelezően bekevernek, azaz mi így vásároljuk meg ezeket. Ezt EU normák írják elő. Mindenképpen beszél­ni kell a kenőanyagokról is. Rengeteg félét gyártanak, de az eligazodásban segít, ha figyelembe vesszük az autók gépkönyvének ajánlásait. Szeretném felhívni a figyelmet, hogy az ajánlott olajcsere periódust min­denképpen tartsák be, sőt a jármű nagyobb igénybe­vétele esetén érdemes ezt tovább szűkíteni. Ez min­denképpen kihat a motor élettartalmára és a fogyasz­tási értékekre is. Jót tesz a motornak, ha 95-ös benzin helyett 98-as oktánszámú üzemanyagot tankolunk? Ennek a motor szempontjából nincs értelme. Ha elté­rünk az előírástól, akkor a motorban a robbanás más időpontban játszódik le, ami a motor teljesítményét nem fogja növelni. Tényleg van nyári és téli üzemanyag? Igen, létezik ilyen. A nyári minőséget március 15-től október 15-ig lehet kapni, a köztes időben pedig téli üzemanyagot lehet tankolni. Ez a benzinre és a gáz­olajra is igaz. A dízelnél télen a hidegszűrhetőséget kell nagyon figyelni, ugyanis alacsony hőmérsékleten paraffin kristályok válhatnak ki, amik eltömíthetik az üzemanyagellátó rendszer szűrőjét, ami üzemanyag ellátási zavarhoz vezethet, ez pedig meggátolja az autó hidegben történő indítását. A paraffin kristályok az úgynevezett zavarosodási pont (CP) elérésekor válnak ki. Ezt a kiválást hivatottak a jó minőség téli gázolajok meggátolni, ezáltal pedig lehetővé teszik a gépkocsi­­15 -20 fokban történő indítását is. Felhívom a figyel­met arra, hogy a téli dízel üzemanyagoknál a „nehéz indítás” akkor is bekövetkezhet, ha a külső hőmérsék­let több napig -15 C° körül mozog. Ha a hőmérséklet ennél is tovább csökken, akkor a kivált paraffin kristá­lyok, az úgynevezett hidegszűrhetőségi határhőmér­séklet (CP) elérésekor, annyira eltömíthetik a szűrőt, hogy az már gátolja az üzemanyag áramlását, ezáltal a motor indítását. Ez most nem a reklám helye, de tény, hogy gázolajoknál a legjobb téli minőséget az OMV állítja elő, amit nem adalékolással, hanem fino­mítással érnek el. Ez az úgynevezett alpesi dízel. A biokomponens adagolásával kapcsolatban van egy nagyon fontos dolog. A bio­tartalom miatt az üzem­anyagot fél éven belül fel kell használni, mert az ada­lék az üzemanyagban elbomlik. Tehát nem érdemes nagy mennyiségű üzemanyagot betárolni, mert „meg­romlik.” Szadán milyen üzemanyagot lehet kapni? Nálunk csak adalékolt alapüzemanyagot lehet tankol­ni. Mi az OMV-től és egy másik külföldi finomítótól vásároljuk az üzemanyagot. Alapból a legfontosabb adalékok már benne van­nak az üzemanyagokban, van értelme tovább fokozni az arányukat? Szerintem csak minimális javulást okoznak ezek a csodaszerek, tehát senki ne várjon drámai változást. A nagyobb arányú adalékolásnak csak akkor van értel­me, ha versenykörülmények között használjuk vagy nagyobb igénybevételnek tesszük ki a gépjárművet. Az olcsóbb benzin rosszabb minőséget jelent? Ezt így nem lehet kategorikusan kijelenteni. A minő­séget szigorú EU-s szabványok írják elő, tehát ott nem lehet trükközni. Inkább a kereslet határozza meg az árat, a kisebb benzinkutak olcsóbban adják az üzem­anyagot, az autópályán működő nagyobb kutak ugyan­akkor drágábban. A nagy hipermarketek diszkont ben­zinkútjai inkább az árukapcsolás miatt akcióznak, azaz összekapcsolják az üzemanyag vásárlást az áruház­ban történő vásárlással. Ma már Magyarországon is erős verseny folyik a forgalmazók között, ami szintén kihat az árakra. Azt javasolnám mindenkinek, hogy ha teheti csak „hivatalos töltőállomáson” tankoljon üzemanyagot, hiszen ezek mindegyikén­­ legyen ez magánkút, vagy úgynevezett „színes” kút (OMV MOL) biztosan meg­felelő minőségű üzemanyagot kap. 1­6 . JÚNIUS 2­0

Next