Agglomeráció, 2005 (2. évfolyam, 1-12. szám)

2005 / 9. szám

Agglomeráció „Alig” van építési telek az agglomerációban Budaörs mellett szól, hogy környéke tele van ipari parkokkal, kereskedelmi és egyéb vállalkozásokkal, az új mun­kahelyek pedig új lakókat vonzottak ide. Az elmúlt években így sokan vá­sároltak itt építési telket, de mára ez a piac is jócskán leszűkült, amit kínál­nak az már jóval magasabb áron sze­rezhető meg, mint az agglomeráció más területein. Jelenleg a 2007-re elkészülő MO-s északi hídjához közel eső területeken jó esély van arra, hogy a közeljövő­ben folyamatosan kússzanak felfelé az árak. A Szentendrei-szigeten lévő telkek máris többet érnek: egy átlagos nagyságú telket tavaly még 3-5 millió forintért meg lehetett vásárolni, míg a jelenlegi ár 5-6 millió forint körül mozog. Szintén az MO-s fejlesztése nyomhatja felfelé a péceli, ecseri, a XVII. kerület külső részén lévő telkek árát, mivel az említett területek mel­lett épül majd meg a körgyűrű észa­ki szakasza. Az agglomerációs ingatlanpiac jö­vője elsősorban a fővároshoz kap­csolódó főútvonalak fejlesztésétől függ. Jól példázza ezt a 2/A út kiépí­tése is, amely lendületet adott Sződligetnek, Gödnek és Dunake­szinek. Erős túlkínálat jellemzi Du­nakeszi ingatlanpiacát is: a meglévő kereslet a kisebb ingatlanokat érinti. Csökkent a családi házak és a pa­nellakások ára is, ám a Duna-parton lévő lakások ára még mindig na­gyon magas. A jelenleg épülő új la­kások négyzet­méterára 250-300 ezer forint között szóródik, de eze­ket is nehezebb értékesíteni, mint pár évvel ezelőtt. Egyre keresettebb az építési telek a pesti oldalon, főként Kistarcsán, Csö­mörön, Pécelen, itt is a hamarosan el­készülő M0-s új kör­gyűrűszakasz közelsége miatt építkeznek szívesen az emberek. Pécelen például jelenleg 8-10 ezer forintos négyzetméteráron lehet telekhez jutni. A körgyűrű délkeleti, most épülő sza­kasza mentén is hihetetlenül felfutot­tak az árak: Vecsésen és Gyálon pél­dául átlagosan 3-5 millió forintért le­het 200-250 négyzetméteres telket kapni. Az évek óta népszerű Telki és Biatorbágy mára szinte telítődött, míg a pesti oldalon Üllő, Ócsa és Gyál egyre többeket érdekel. És nem mel­lékes, hogy az ottani telekárak még megfizethetők, a friss parcellázások során jó adottságú telkekre találha­tunk. A kiköltözés továbbra sem kereszt­­irányú, az újpestiek Dunakeszi, Göd felé nézelődnek, míg Kispestről, vagy Pestszentlőrincről Gyálra, Vecsésre, Üllőre, Ecserre mozdul­nak az emberek Összedőlt a kislakások piaca! Szakértők szerint az új építésű kisla­kások piaca a korábban tervezett 2007-2008-as dátumhoz képest már az idén összeomlott: óriási a túlkíná­lat, az ingatlanok eladhatatlanok. Számításaik szerint az év végére 10- 15. 000 ilyen eladhatatlan lakás lesz Budapesten! A fővárosban az első hat hónapban még erősebbé vált a korábban sok­szor kritizált trend: egyre több a kis lakás. A negyven négyzetméter alat­tiak szegmense valósággal robbant, az egy évvel korábbinál majdnem tízszer több ilyen lakásba költözhet­tek be tulajdonosaik. Az átadott új otthonokon belül ezzel a legkiseb­bek aránya öt százalékról tizenhat fölé nőtt. Budapesten csak minden harmadik új otthon volt 60 négyzetméter feletti. A jelenséget jól érzékelteti, hogy a kislakások hirdetési piaca is követi a trendet: a fejlesztők már nem a négyzetmétert adják meg a hirde­tésben, hanem a szobaszámot: „egy-másfél szobás lakások még le­köthetők”. „Szemét” a postaládánkban? Volt már olyan, hogy mérges lett a postaládájába gyömöszölt kéretlen reklámkiadványoktól? A www.magyarorszag.hu oldal inter­netes szavazásán a voksolók több mint 80 százaléka úgy vélekedett: til­tani kellene a szórólapok bedobását a postaládákba. Ezzel egy időben a pi­ac szereplői és a reklámszakma is tá­mogatná, hogy jogi szinten is szabá­lyozzák a kereskedelmi célú kiad­ványok postaládás terjesztését, de a teljes tiltást nem tartják jó megoldás­nak. Többségük a Nyugat-Európában már használt módszer alkalmazását helyeselné: aki postaládáján jelzi, hogy nem kér kiadványt, azt a terjesz­tők nem háborgatják. A helyzet annál is inkább érdekes, hi­szen az internetes levélszeméttel - a spammal­­ kapcsolatban már 2001 óta létezik érvényes szabályozás: reklám tartalmú elektronikus levelet csak az kaphat, aki ehhez előzetesen hozzájárul. A reklámnak ez a fajtája - amit posta­ládáinkba bepréselve kapunk - vi­szonylag nagy kiadással jár és - az ehhez folyamodó cégek tapasztalatok alapján - nem túlzottan sikeres. És általában a lakosság ellenszenve is garantált. Csökkenő példányszámok a napilapoknál Évek óta csökkenő tendenciát mutat a hazai napilapok piaca. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Ma­tesz), második negyedéves adatai szerint a nyilvántartott országos napi­lapok példányszáma kivétel nélkül csökkent, 2004 hasonló időszakához képest. A Népszabadságból majd tízezerrel kevesebbet adtak el április és június között, mint az egy évvel ezelőtti ha­sonló időszakban. A lap megjelené­senként átlagban 154 195 példány­ban fogyott. A Népszava esetében közel ezres, a Magyar Nemzetnél, pedig közel né­gyezres a visszaesés 2004 hasonló időszakához képest. A HVG-ből is kevesebb fogy, ötezer­rel megjelenésenként. Stagnál a Blikk példányszáma: az új­ságból ma is ugyanannyi kel el, mint tavaly ilyenkor. A napilapok példányszámcsökkenése világszerte érezhető folyamat: a ki­adók egyre gyakrabban próbálják meg olvasótáborukat például ingye­nes CD- és DVD-mellékletekkel nö­velni. Angliában egyes lapoknál ez a módszer már bevált! Jelentősen erősödött a hazai reklámpiac Az országos televíziók árbevétele 14, a napilapoké 11, a folyóiratoké 7, a közterületi cégeké 9, a rádióké 5 szá­zalékkal nőtt a tavalyi év hasonló idő­szakához képest. A napilapok közül a gazdasági lapok reklámbevétele 17, 9 százalékkal bő­vült, a sportlapoké csupán 5,3 száza­lékkal. A közéleti lapok reklámbevéte­le 35, 9 százalékkal, a programmaga­zinoké 32 százalékkal nőtt. A cégek reklámköltési toplistáját a táv­közlés vezeti 23 milliárd forint feletti költéssel, utána következik a gépjár­mű-ipar 20 milliárd közeli, a gyógyhatá­sú készítmények, vény nélkül kapható szerek bő 15 milliárdos és a bankok 14 milliárd feletti listaáras reklámköltéssel. A legdinamikusabban - 64 százalék­kal - a bankok növelték reklámkölté­süket, közülük is elsősorban a K&H, a CIB és az Erste Bank. A gyógyhatású készítmények - OTC termékek reklámköltése - az első fél­évben, az egy évvel korábbihoz ké­pest közel 45 százalékkal bővült. Az interneten történő hirdetések terü­letén a legnagyobb „költő” a T-Mobile 95,4 millió forinttal, de a Miniszterel­nöki Hivatal is több mint 46 millió fo­rintért vásárolt hirdetési felületeket. A tavalyi év első felében összesen 211 milliárd forintos volt a reklámpiac, ami idén 240 milliárdra bővült. Konferencia ország lettünk! A magyar kongresszusi piac az elmúlt öt év második legeredményesebb fél­évét zárta idén júniusban. Hazánkban száznyolcvanegy konferenciát és tizen­hat vásárt rendeztek ez idő alatt. Az elő­ző év azonos időszakához képest Ma­gyarország 15%-kal több nemzetközi konferenciának adott otthont. A legtöbb külföldi megrendelést az Egyesült Ki­rályságból, az USA-ból és Franciaor­szágból kapta hazánk. A konferencia megrendelések fele-fele arányban ha­zaiak, illetve külföldiek voltak. A konferenciák több mint hetven szá­zalékát Budapesten rendezik és itt a leghosszabb az átlagos tartózkodási idő is. A legkedveltebb kongresszusi hely­színek - az elmúlt évekhez hasonló­an - továbbra is a szállodák, ám ezen a téren egyre népszerűbbé válnak az egyetemek, tudományos intézetek is. A legkedveltebb konferencia témák az orvosi, a gazdasági és az egyéb tudományos területek, ezen belül az informatikai konferenciák száma nőtt jelentősen. (forrás: MTRT)

Next