Agglomeráció, 2005 (2. évfolyam, 1-12. szám)

2005 / 4. szám

glomeráció Az Európai Unió létrejöttének története Az európai egység ideálja több év­százados gondolat, azonban az in­tézményesített Európa létrehozásá­nak szükségességét a második vi­lágháború tanulságai igazolták. A vi­lágháború után kettészakadó Euró­pa nyugati része számára nyilvánva­lóvá vált, hogy a kétpólusú világ­­rendszerben Európa csak egység­ben lehet versenyképes, növelheti politikai és gazdasági befolyását. Az egyesülés folyamatának lényeges eleme volt a francia-német ellentét­nek rendezése is. A francia-német együttműködés biz­tonsági garanciáinak megteremtését célozva hirdette meg Robert Schu­mann, a francia külügyminiszter 1950. május 9-én tervét, amely lerakta az európai integráció, a későbbi Európai Unió alapkövét. A Schumann-terv a német szén és a francia vasérc közös piacának megteremtését tűzte ki cé­lul, amely - amellett hogy lehetetlenné tette az önálló háborús készülődést - számos gazdasági előnnyel is járt. Franciaország, az NSZK, Olaszor­szág, valamint Belgium, Hollandia és Luxemburg 1951. április 18-án írták alá Párizsban az Európai Szén- és Acélközösségről, más néven Montá­­nunió­ról szóló szerződést, amely 1952. július 25-én lépett hatályba. A hat ország kormánya 1957. már­cius 25-én aláírta a Római Szerző­dést az Európai Gazdasági Közös­séget és az Európai Atomenergia Közösséget létrehozó szerződése­ket, melyek 1958. január 1-én léptek hatályba. A szervezet első bővítésére 1973. ja­nuár 1-én Dánia, Írország és az Egyesült Királyság belépésével ke­rült sor. A bővülés következtében az EK világgazdasági súlya jelentős mértékben növekedett, az évtized végére egyértelmű lett, hogy a világ­­gazdaságban három nagyobb sze­replő, az USA, Japán és az EK ver­senye válik meghatározóvá. A katonai diktatúrák alól felszabadult dél-európai országok közül először 1981-ben Görögország, majd 1986- ban Portugália és Spanyolország csatlakozhatott a szervezethez. Az EK e déli kibővülése a szegényebb államok csatlakozása következtében újabb problémákat vetett fel, előtér­be került a Közösségen belüli gaz­dasági és szociális kohézió kérdése. A Római Szerződés módosítására, az 1986. február 18-án aláírt és 1987. január 1-én életbe lépett Egy­séges Európai Okmány szolgált. En­nek célja már kifejezetten is az egy­séges belső piac létrehozása volt: megszüntették a tényleges közös piac létrejöttét akadályozó fizikai (ha­tárellenőrzés), technikai (például tagállami jogszabályok, szabványok, előírások eltérése) és pénzügyi (költ­ségvetési, adózási szabályozások eltérése) akadályokat. Az 1992. február 7-én aláírt Maast­richti Szerződési új alapokra helyez­te az európai integrációt. Az aláírók elhatározták, hogy 1999-ig közös va­lutát vezetnek be, közös kül- és biz­tonságpolitikát folytatnak, valamint bel- és igazságügyi együttműködést gyakorolnak. Bevezették az uniós ál­lampolgárságot és az Európai Unió elnevezést. A kommunista rendszerek alól fel­szabadult közép- és kelet-európai államok csatlakozásával szükséges­sé vált az eredetileg hat tagállamra tervezett intézményrendszer átalakí­tása. Ennek eredményeként szüle­tett meg az Amszterdami Szerző­dés, amelyet 1997. október 2-án ír­tak alá és 1999. május 1-én lépett életbe. 2000 első felében újabb kormánykö­zi konferenciát hívtak össze, ame­lyen döntöttek a bővítéshez szüksé­ges intézményi reformokról. E kor­mányközi konferencia végül 2000. február 14-én vette kezdetét, és eredményeként született meg a 2000. december 7-10-i nizzai csú­cson a Nizzai Szerződés. Térségi Integrált Szakképző Központok Szabó Imrét, a Pest Megyei Önkor­mányzat vezetőjét kérdeztük: Pest Megye Önkormányzata két pá­lyázatot nyújtott be és nyert meg melynek célja kettő, térségi integrált szakképző központ létrehozására volt. Az egyik Vácott kerül majd kialakításra, - itt az elnyert támogatás 1 milliárd 98 millió 181 ezer forint­, a másik intézmény létrehozására Ceg­léden kerül sor, - itt a támogatás 1 milliárd 37 millió 183 ezer forint. Ezek a szakképzés új rendszerei lesznek. Az országban egyedül Pest megye az, ahol két intézmény is tá­mogatásra nyert jogot. Ennek kö­vetkeztében - ezekben a térségek­ben - olyan szakképzési rendszer épülhet ki, ami a kor követelményé­nek megfelelően tudja szolgálni a fiatalokat és természetesen a mun­kaerőpiacot is. Búzás Ivett Új pályázatok a megyénél Szabó Imrét, a Pest Megyei Önkor­mányzat vezetője ismertette a legú­jabb lehetőségeket. A Pest Megyei Területfejlesztési Ta­nács két pályázati csomagja is ha­marosan látható lesz a honlapunkon, melyek egy része a három hátrányos helyzetű kistérségünket szolgálja. Itt kifejezetten a hátrány leküzdését szolgáló elképzelésekkel lehet pá­lyázni az önkormányzatoknak, vállal­kozóknak illetve társulásoknak. A pá­lyázat másik része a megye egészé­nek szól: az önkormányzatok részére elsősorban az intézmény­felújítás,­­ az oktatás, a humánszolgáltatás te­rületéről és az úgynevezett vízelve­zetési kérdésekből álló pályázatokat várjuk. Ezt a pályázati kiírást már március 16-a után érdemes keresni a Pest Megyei Területfejlesztési Ta­nács honlapján. Bíztatom a pályázókat - akik reméljük, már engedélyezett tervvel várják a pá­lyázási lehetőséget­­, minél hamarabb nyújtsák be pályázataikat, hogy még a nyár kitörte előtt, hogy a bírálatot kö­vetően már szerződést is tudjunk kötni és a beruházások minél hamarabb valósuljanak meg. Búzás Ivett A tagországokon belül a külkereskedelem libera­lizált­ (áruk és szolgáltatások szabadon mozog­nak), a kívülállókkal szemben pedig közös külső vámokat alkalmaznak és közös kereskedelempo­litikát folytatnak. Vámunió: 1970-ig Közös piac A vámuniónál annyiban több, hogy az áruk és szolgáltatások mellett a tőke és a munkaerő is szabadon mozoghat. Közös piac: konkrét időpont nélkül Egységes piac A közös piacnak olyan továbbfejlesztett változata, ahol az áruk, a szolgáltatások, a tőke és munka­erő szabad áramlását akadályozó egyéb, nem ke­reskedelmi típusú (fizikai, pénzügyi, technikai) korlátokat is felszámolják. Egységes piac: 1993.01.01 -re Gazdasági Unió Maastrichti Szerződés 199202.07. Politikai Unió Amszterdami Szerződés 1997.10.02. A közös (egységes) piacon túl már a gazdaság­­politikák integrációját is megvalósítják, ami a nemzeti gazdaságpolitikák összehangolását, harmonizálást, végcélként pedig azok közössé­gi szintű egyesítését jelenti; a gazdasági Unió fontos eleme a közös valuta (azaz a monetáris unió) A kormányzat és a törvényhozás fokozatos átvite­le közösségi szintre. E folyamat fontos eleme kö­zös külpolitika kialakítása és a bel- és igazság­ügyek közösségi szintre emelése. Monetáris unió: Legkésőbb 1999.01.01. Gazdasági unió: konkrét végső határidő nélkül Foglalkoztatáspolitikai harmonizá­ció: konkrét végső határidő nélkül.­­ Uniós állampolgárság - Közös kül- és biztonságpolitika - Bel- és igazságügyi együttműködés összeállította: Gallyas Igor Az európai integráció fejlődése Integrációs szint Tartalom Célkitűzés Vámunió Római szerződés 1957.03.25. r

Next