Agglomeráció, 2005 (2. évfolyam, 1-12. szám)
2005 / 9. szám
Agglomeráció Az első gazdasági, közéleti hevilen ez embmerécinben 8 Kistarcsa: Városavató szeptember 24-én! Sikerült! Az Agglomeráció korábbi számában Tóth Szabolccsal, Kistarcsa polgármesterével, a várossá nyilvánítási pályázat beadásának idején beszélgettünk a lehetőségekről, az esélyekről. A jövő héten, szeptember 24. napján városavató lesz Kistarcsán! Két sikertelen korábbi pályázat után, Kistarcsa városi rangra emelkedett! Gratulálunk! Sok sikert a legfiatalabb magyar városnak! Polgármester Úr! Gratulálunk! Mi a következő lépés? Július első napja óta Kistarcsa város! Az ehhez kapcsolódó ceremónia - a kulcsátadás - szeptember 24-én lesz, az előnyöket - ami költségvetéshez köthető - január elsejétől élvezhetjük. A költségvetést emiatt módosítani nem lehet. A nagyközség és a város, közt mi lesz a különbség? Azon kívül, hogy "Városháza" felirat kerül a "Községháza" helyére és kicseréljük a pecséteket is - sok minden egyéb is. Igen komoly átszervezést hajtottunk, hajtunk végre. Kimondottan kisvárosi modell szerint átalakított önkormányzat fogja várni az embereket. Január elsejei dátummal gondolkodunk - és a testület nyilvánvalóan jóvá fogja hagyni - egy okmányiroda létrehozásán, illetve olyan funkciók beépítésén, amivel az emberek a mindennapi kapcsolatunkat egyszerűbbnek érezhetik majd. Szintén kézzelfogható lesz - bár ez a szám nem túl nagy hogy a költségvetésünkben már nem a nagyközségi átlagnak megfelelő személyi jövedelemadó visszaosztott pénzt kapjuk, hanem a kisvárosi átlagnak megfelelőt, ami nagyságrendileg tíz millió forinttal több, mint eddig volt. Talán nem tűnik jelentős pénznek, ám én úgy gondolom, hogy ebben a költségvetési helyzetben, minden pénz számít. Hány lakosa van Kistarcsának? Közelíti a tízezret. Többen gondolnak már a jövő októberre, de a tízezret nem fogja átlépni - a következő ciklusban várhatóan nem lesz nagyobb az önkormányzati képviselőtestület. Ehhez a kilencezer-nyolcszáz főhöz szükséges hivatali apparátus rendelkezésre áll, egy külön ügyfélszolgálati irodát is létre kívánunk hozni a közeljövőben. Ügyfélbarát kiszolgálást kértem az új jegyzőnktől és azt, hogy ne legyen az épületben kóválygó lakás, mindenki pontosan tudja meg, hogy hol, hogyan szolgálják ki. Ennek már minden egyes vonatkozását átszámoltuk, bizonyos átszervezésekkel - ezek óhatatlanul személycserével is járhat - és okosan átgondolt létszámmal fogunk - sokkal több feladatot ellátni. Hogy áll össze a város költségvetése? A fő szám nagyságrendileg 1,1 milliárd forint. Ebből 150 millió iparűzési adó, és 60-70 millió gépjármű súlyadó, ez a saját bevételünk. A többi az SZJA illetve célfeladathoz rendelt támogatás. Mi az, ami már van és mi az, ami még nincs Kistarcsán? Ha valaki tájékozódni akar és a főteret keresi - hát az nincs. Ennek történelmi okai vannak. A korábban itt működő vállalatoknak volt saját kultúrháza - talán ezért a városnak az sincs igazi. Jelenleg van egy duális településközpont tervpályázatunk, remélem bejön. Viszont kiemelkedően jó az infrastruktúra. Több, mint kétezer az iparűzési adó hatálya alá tartozó ügyfelünk van és folyamatosan csábítjuk ide cégeket. A korábbi településfejlesztési stratégia hibái miatt például, amíg Csömör tíz éve "gyűri" az iparterület létrehozás-fejlesztés programot, addig Kistarcsán ilyen területeken lakótelkek létesültek. Ezt a hibát most nekünk kell kijavítani. Kistarcsán három iparterület van: egy nyolc hektáros egy multi kezében, aki sajnos régóta nem fejleszt rajta semmit, egy tízhektáros közvetlenül az M 0-s nyomvonal mellett - ez sajnos nem az önkormányzat tulajdona és - némi önkormányzati részesedéssel - egy húsz hektáros terület. Ebből kell okosan és hosszútávon terveznünk. Mit jelent, hogy a település közművekkel jól ellátott? Csatorna és gáz tekintetében - egykét százalék híján - száz százalékos. A telefon száz százalékos, a kábeltévé év végére lesz száz százalék, aszfaltozott útjaink kilencven százalék felett vannak. Kistarcsa jól elválasztható Kerepestől? A két település összenőtt. Vannak olyan utcák, melynek az egyik vége Kerepes, a másik Kistarcsa, bár ugyanígy vagyunk Csömörrel is. Bár azt gondolom, hogy Kistarcsának önállónak kell maradnia, nem tud gondolkodni Kerepes nélkül, mint ahogy nem szabad gondolkodnia a kistérségben lévő, többi település nélkül sem. Ha jól tudom, nem ez volt az első pályázat arra, hogy Kistarcsa várossá váljon? Igaz, ez már a harmadik pályázatunk volt. Nyolc éve, öt éve és az idén. Kistarcsa valóban most érett meg erre a rangra. Jó volt az időzítés, szakmailag jól előkészített anyagot adtunk be. Tagadhatatlan, hogy ezt egy ciklusban nem lehet megcsinálni, ez nem csak a mi érdemünk. Az alapot - a közműfejlesztést az elmúlt tizenkét évben - három cikluson keresztül - a képviselő testületek oldották meg. Ám mi is tettünk, nem is keveset léptünk a településközpont létrehozása érdekében, van egy nagyon szép, vadonatúj Egészségházunk. Hatalmas ellenállással szemben - sikerült átvennünk a korábban a megye által üzemeltetett gimnáziumot és szakiskolát. Ezzel Kistarcsa képzési központnak minősül, nagyon sokan járnak ide tanulni. Ez a városi pályázat elbírálásánál komoly pontokat hozott nekünk. A pályázat készítése közben lett világos, hogy - a többi agglomerációs településtől eltérően - ez nem egy alvó település. Jó, mi több, ígéretes helyen van. Sokan elmennek dolgozni nap közben, de még annál is többen jönnek. Budapestről indulva, most már nem Gödöllő az első város, ez a jövőben előnyt jelenthet. Városként könnyebben tudnak majd együtt dolgozni Budapesttel? Hiszek abban, hogy a személyes kapcsolatok sok mindent meg tudnak oldani. Benne vagyunk egy huszonhárom önkormányzat által aláírt társulási, együttműködési megállapodásban, melyet a XV. kerületi polgármester - nagyon jó barátom - kezdeményezett. A városi ranggal komolyabban vesznek majd minket. Jobb ez így, hogy a Megye átadta a gimnáziumot? Itt helyben sokkal jobban lehet menedzselni, mint a Városház utcából. Nem beszélve arról, hogy egy településben idegen testként működhet egy olyan intézmény, melyet valahonnan máshonnan irányítanak. Maga az iskola - mint minden ilyen intézmény - ráfizetéses. Ám a környék egyetlen akkreditált iskolája, szakképzéseket tudunk adni, a szakképzési támogatások mellett az esti és a felnőtt képzéssel együtt eljuthatunk arra a szintre - én nagyon bízom benne - hogy a normatív támogatáshoz nem kell neki külön pénzt adni. Ebben nincs üzlet, de fontos az, hogy a kistarcsai szülőknek a gyermekeinek felkínálhatunk egy lehetőséget, háromtól tizennyolc éves korig, sőt remélem hamarosan már bölcsődénk is lesz s akkor az alsó korhatás két évre csökken. Nem kell elmenni Budapestre, nem kell elmenni szomszéd településre, itt elvégezhetik az iskolákat egészen az érettségiig. Óvodánk két telephellyel működik - tagadhatatlanul ráférne a bővítés - két általános iskolánk és a már említett gimnázium és szakiskolánk van. Büszke vagyok arra, hogy ezek az intézmények nagyon jól működnek. Szerintem Magyarországon sok polgármester szívesen cserélne velem abban tekintetben, hogy azért kell fejlesztenünk, mert sok gyerek jön a szomszédos településekről is. Nyolcszáz telek belterületbe vonásával Kistarcsa néhány éven belül elérheti a tizenkétezres létszámot. Erre kell felkészülnünk intézményekkel, infrastruktúrával. Fontos a már meglévők megóvása és fontos a fejlesztés is. Ettől függetlenül az iskolákkal komoly feladataink vannak, el kell dönteni - és kicsit félek attól, hogy a testület ebben nem lesz elég bátor - hogy hogyan oldjuk meg a költségcsökkentést, akár a létszámleépítést, hiszen helyenként feleslegesen felduzzasztott létszámok vannak. Ezt meg lehet oldani fájdalommentesen is, például úgy, hogy egy nyugdíjba vonuló kolléga helyére nem kell azonnal új embert felvenni. Kórház? Eléggé speciális a kistarcsai egészségügyi ellátás. Négy háziorvosunk, két gyermekorvosunk és két fogorvosunk van. Ezek most az új Egészségházba költöznek, mely a legmodernebb követelményeknek is megfelel. A kórház regionális feladatokat lát el, büszkék vagyunk arra, hogy nagyon jól prosperál. Ezért a lakosok nagy része sok esetben nem is a háziorvoshoz megy, ha fáj a torka, hanem azonnal a kórházba, ahol szakorvosi ellátást kap. Ez persze jó is meg rossz is. Nem beszéltünk még a testületről. Tizennégy fős testületünk van, velem együtt. Nem volt túl nagy szerencsém, hiszen az egyik képviselő, aki velünk indult egy csapatban, rögtön az első percben hátat fordított nekünk és átült a másik oldalra, így egy döntetlen ízű választás után egy kényelmetlen 6 : 8-as aránnyal találtam magam szemben. Az első évben kaptam, fegyelmit is, nem engedtek dolgozni. A jegyző - amikor megtudta, hogy nem az előző polgármester marad - felállt és elment. Nem volt hivatalvezető, nem volt szakmai munka. Kaptam egy új, fiatal jegyzőt, akin keresztül nyomást akartak gyakorolni rám. Mindezt túléltem. Most már egy szakmailag nagyon jól képzett és emberileg is nagyon korrekt jegyző hölgy van, akivel jó együtt dolgozni. Megerősítettük a pénzügyi vonalat, most a műszaki vonalon van a hangsúly, említettem már az ügyfélszolgálati rendszer megújítását. Azt gondolom, hogy annak, aki nem akar ebben a munkában részt venni, le kellene mondania és nem akadályozni a fejlődést, itt érzelemmentesen a településért kell dolgozni. Milyen formában működik a település-üzemeltetés ? Erről a mai napig nagy vitáink vannak. Én - gödöllői, isaszegi példát nézve - kht-t szerettem volna, de a testületen ezt nem tudtam átvinni. Létjogosultsága sok-sok tekintetben lett volna, anyagilag nyerhettünk volna rajta. Ez a feladat még előttünk áll. Civil szervezetek? Van egy civil házunk, ahol huszonegynéhány civil szervezetnek van helysége, ennek üzemeltetését, fenntartását mi fizetjük egyfajta támogatásképpen. Emellett a nagyobb szervezeteket pénzzel is támogatjuk néhány millió forinttal. A sportegyesületek támogatása ebben az évben közel hétmillió forint volt, ebbe beletartozik a futballcsapat, az NBII-es női kézilabdacsapat, cselgáncs, kerékpár és sok minden egyéb. Az uszodát vállalkozói kézbe adták, amellett, hogy a kistarcsai iskolások ingyenes úszásoktatását biztosítjuk. Polgármester Úr! Köszönöm és újra csak gratulálunk!