Agglomeráció, 2006 (3. évfolyam, 2-9. szám)
2006 / 4. szám
kormányzatok felé, ami alatt természetesen elsősorban a pénzügyi szabályok megváltoztatását értem. Juttassanak több pénzt tehát az önkormányzatoknak, biztosítsanak számukra több lehetőséget, elsősorban a fejlődés érdekében. Azt a példát szoktam használni, hogy ha az államnak, mint édesapának nincsen pénze, akkor természetesen a fiúnak sincsen zsebpénze. De azt minden kormánynak látnia kell, hogy egy ország gazdagságában óriási szerepet játszik az önkormányzatok gazdagsága. Az önkormányzatok tisztában vannak azzal, hogy mire kell a pénz, azt fejetlenül elherdálni nem fogják, hanem legégetőbb problémáikat kívánják orvosolni vele. Én tehát arra kérném a következő kormányt, hogy bízzon az önkormányzatok hozzáértésében, valamint a helyiek elkötelezettségében a szükséges fejlesztéseket illetően. A választásokkal kapcsolatban nem is egy, sok élményem van. Számomra a választás egy örömidőszak, én mindig várom, lehet, mára kevesen vannak ezzel így az országban, de én például nagyon kedvelem a lakossági fórumokat. Szeretem meghallgatni az előadókat és azokat a kérdéseket, amelyeket az emberek tesznek fel. Mindenféle pártrendezvényre elmegyek, ha tudok, hogy meghallgathassak mindenkit, akit lehet, valamint személyesen meghallgathassam az oda ellátogató embereket, hiszen a politikai gyűlések közönsége mindig változik. Ez számomra tehát egy nagyon kedves, szép időszak, ami meglehetősen élvezek, ha szabad ezt mondani. Tóth Szabolcs, Kistarcsa polgármestere: Sajnos túlzottan érzem a politikai indulatokat. Testületi üléseink zöme is arról szól, hogyan halad a kampány, ki mit ígért, és ki mit fog tenni. Pedig én úgy ítélem meg, hogy egy önkormányzati munkában, legalábbis egy olyan kisváros életében, mint Kistarcsa, nincsen helye ilyen szinten a „nagypolitikának”. Viszonyunkról a kormánnyal azt tudom mondani, hogy Kistarcsa a rendszerváltást követő években átesett azokon a betegségeken, amiken át kellett esnie kormányzatoktól függetlenül. Ami viszont nagy eredmény az az, hogy várossá lettünk, oktatási intézményeket bővítettünk és vettünk át a megyétől - igazán nagy lépésnek ez számít. De az is tényszerű, hogy a normatív támogatások rendre csökkennek. Én úgy gondolom, hogy a viszony Kistarcsa megítélésében egyre jobb, viszont azok a problémák, amelyek az önkormányzatokat sújtják jellemzők ránk nézve is. Azonban mégis pozitívnak érzem ezt a kapcsolatot semmint negatívnak, függetlenül attól, hogy nem szeretném, ha túlzottan a „nagypolitika” hatása alá kerülne a település. Ha nagyon drasztikus akarok lenni, akkor azt mondom: én nem várok mást a következő kormánytól csak azt, amit ígértek, és ígérnek nekünk évek óta, azokat kapjuk is meg. Én azt hiszem, hogy az a lobbizás, az a munkafolyamat, amit elindítottunk, be kell hogy érjen, függetlenül attól, hogy az áprilisi választásokon éppen ki lesz a győztes. Én azt várom, hogy azzal a folyamattal, ami elindult (Kistérségi Központ, MO-ás építésével kialakuló iparterületek létrejötte) Kistarcsa végre bekerülhet abba a fejlődési spirálba, ami én polgármesterként és emberként is egyaránt nagyon várok. Ami számomra nagyon fontos mint érték, az az, hogy van olyan jelölt, és hadd ne mondjak nevet, aki az emberi és baráti kapcsolatok fontosságát helyezi előtérbe, mely érték tiszteletben tartásával kicsit szimpatikusabbá válik, mint a többi. Ezt én nagyon fontosnak érzem, hiszen bármi legyen is a választások végeredménye, ezekkel az emberekkel mindig megértetheti majd magát az ember. Üzenetszerűen ez mi mást is jelenthetne mint azt: lehet ebben a kampányban is embernek maradni. Tóth István, Túra polgármestere: Hála Istennek egyelőre viszonylagos nyugalom van, természetesen a pártok megtartják a beszélgetéseket, de nincs vihar. Sajnálatos módon sok dolgunk a kormányzattal nincsen, hiszen ha lenne, az azt jelentené, hogy kaptunk támogatásokat különböző fejlesztésekhez. Egyelőre nincs olyan kimagasló projektünk, ami kormányzati támogatást élvezhetne. Lenne, de nem működik a dolog, így a melegvíz hasznosítása is elég régi gond, pedig országos viszonylatban is egy jelentős kútról van szó. Sajnos a területfejlesztésnél kevés a pénz, a megyei területfejlesztési tanácsnál kevés pénzre tudtunk csak pályázni, és elsősorban csak az óvodafelújításra gondolok. Az a kevés pénz, pedig annyira kevés, hogy egyelőre még kétséges, hogy kaphatunk-e belőle egyáltalán. Tehát ha mondhatom így, jelenleg elég messze esik az önkormányzat a központitól. Mindenképpen az lenne jó, ha a mindenkori kormány figyelembe venné, hogy az önkormányzatok támogatása, anyagi hátterüknek biztosítása az elsőszámú feladat. Azért is, mert az önkormányzati rendszer bebizonyította '90 és '94 között, hogy a gazdaság elindítója, vagy élénkítője, hiszen az önkormányzati beruházások stabilak és azonnal mozdulhatnak. Szerintem minden önkormányzatnak van olyan kész terve, amivel el tudna indulni, ami a vállalkozásokat élénkítené. Ha az önkormányzatok a működésükhöz nem lesznek arra kötelezve, hogy felhasználják a bevételeiket, hanem azt esetleges fejlesztésekre fordíthatják, akkor nagyon gyorsan talpra állhat az ország gazdasága, és megkezdődhet egy kielégítő gazdasági élet. Jelen pillanatban az önkormányzatok kénytelenek bevételeik 95 százalékát a kötelező állami feladatok ellátására fordítani, aminek következtében a lakosok elégedetlenek, és a polgármestereket kis híján karóba kívánják húzatni. Nekem is minden nap a szemembe vágják a kérdést, miszerint hová tesszük a gépjárműadó költséget, mit kezdünk az iparűzési adóval. Én ilyenkor mindig elmagyarázom, hogy a kötelező feladatok teljesítéséhez 54 százalékos támogatással járul hozzá az állam, így enyhülnek is a kedélyek valamelyest. Ha ezeken a hozzáállásokon változtatna a kormány, akkor egy sokkal kiegyensúlyozottabb, más szemléletű, és mentalitásában is nyugodtabb Magyarországon tudnánk élni. A választásokkal kapcsolatban annyi élményem van, hogy jómagam az 5. számú választókerületben elfogadtam az MDF felkérését jelöltként, a kopogtatócédulákat pedig sikerült összeszedni. Élményként, avagy tapasztalatként fogható fel tehát, hogy az önkormányzatoktól nagyobb teljesítményeket várnak az emberek a saját környezetük alakítását illetően, ezt pedig csak és kizárólag gazdasági háttér biztosításával tudja bármilyen kormány segíteni. Ha ez nem sikerül, akkor az önkormányzati rendszer most már véglegesen végveszélybe jut, hiszen nem lesz más, mint egy fordított tanácsi rendszer, mikor is lehetett mutogatni a tanácselnöknek, hogy fönt ezt meg ezt nem csinálják. Most a médián keresztül a lakosságnak üzenik azt, hogy „mi ugyan megengedjük, sőt, papíron még támogatást is biztosítunk, csak sajnálatosan a helyi vezetők szerencsétlenek". Sajnálatosan senkinek nem tűnik fel, hogy gazdasági béklyóba kötötték az önkormányzatokat. Vécsey László, Szada polgármestere: Politikai indulatokat nem tapasztalok, a szokásos kampány folyik: plakátragasztások, szórólapozások. Persze a legnehezebb három hét még hátra van, tehát még bármi történhet. Egyelőre úgy látom, semmilyen jel nem utal arra, hogy indulatos lenne a kampány, ennek pedig több oka is lehet. Személyes megérzésem szerint az emberek nem túl bátrak, nem igazán folynak nyilvános beszélgetések, esélylatolgatások - egy kicsit a rendszerváltás előtti időket érzem. Zárkózottabbak az emberek és talán ennek is köszönhető az indulatok felszínre törésének hiánya. Az pedig, hogy családi, illetve baráti körben mennyire feszülnek egymásnak, nem igazán mérhető. Az önkormányzatok helyzetéből adódóan közvetlen kapcsolat általában nincsen a kormányzattal. A törvénykezésen, a törvényeken, illetve alapvetően a finanszírozáson keresztül kerülünk kapcsolatba egymással, és ilyen viszonylatban elsősorban a költségvetés az, ami a köztünk lévő viszonyt kifejezi. A legnagyobb probléma e téren az, hogy évekre visszamenően az önkormányzatok működési költségeit egyre kisebb arányban vállalja magára a kormány. Nagyon hosszú lenne a lista, ha mindent fel kívánnék sorolni, azonban néhány fontos dolgot mindenképpen meg kell említsek. Elsősorban azt várnám, hogy a fentebb említett működési költségeket biztosítsák az önkormányzatok számára. Ez azoknak a kötelező feladatoknak a finanszírozását jelenti, amelyeket maga a kormányzat ír kötelezően elő törvényileg az önkormányzatoknak. Nagyon fontos lenne, hogy a közigazgatásnak és az önkormányzati rendszernek az átalakítását végre úgy végezzék el, amilyen mértékben szükséges egy ilyen irányú reform, ha szükséges egyáltalán. Nagyon rossz közérzetet biztosítanak lokálisan bizonyos előrelátható intézkedéseknek „lebegtetései”, mint például az iparűzési adó kérdésének lebegtetése: tudniillik lesz, vagy nem lesz. Tudomásom szerint ugyanis döntés született arról, hogy néhány éven belül ezt eltörlik, méghozzá úgy, hogy ezen nagyon fontos önkormányzati bevétel kompenzálásáról még elvi szinten sem történt egyeztetés. Ez hosszú távon tervezhetetlenné teszi az önkormányzatok életét, hiszen most például húsz évre szóló fejlesztési hiteleket vettünk fel, és ezekhez saját bevételeink szolgálnak fedezetül, elsősorban az iparűzési adó. Ebből aztán következik egy újabb elvárás, miszerint saját forrásainkat fejlesztésekre kívánnánk fordítani, hiszen manapság ezen összegek jelentős hányadát a kötelező feladatok ellátása emészti fel. A lakosság pedig elsősorban minél több utat, járdákat, rendezett közterületeket, színvonalas intézményi ellátást szeretnének - hangsúlyozom, teljes joggal. Persze elvárás lenne még sokkal több olyan pályázati kiírás, amelyek valóban a legégetőbb gondjaink orvoslását teszik lehetővé, mint például az utak és járdák helyzete, illetve a csapadékvíz elvezetésének megoldása. Kicsit talán az tekinthető személyes élménynek, ami ezt az 1988-90 közötti időszakot hozza vissza: ez a visszahúzódás, a véleménynyilvánításnak a viszszafogottsága. Kicsit úgy érzem, hogy a légkört megérintette a félelem. Ennél konkrétabb élményem ezzel kapcsolatban nincsen. 7. Ingatlan közvetítés felsőfokon_____ ELADÓ, KIADÓ CSALÁDI HÁZAKAT, LAKÁSOKAT KERESÜNK belföldi és külföldi ügyfeleink részére (06-70) 456-2101 mariann.pinter@ingatlanbank.hu Pintér Mariann Az első gazdasági, közéleti havilap az agglomerációban KISKAStelY GÖDÖLLŐ Táncsics Mihály út 5. ÉTTEREM Nyitva tartás: 12.00-23.00 RENDEZVÉNYTERMEK LOBBY BAR GRILL TERASZ: tavasztól őszig Recepció: +36 70 3 10 700 Telefon:+36 28 521 521 Telefax:+36 28 521 500 gyww.kiskastely.hu kiskiss.tslyiglkiskastely.hu tenisz 4 teniszpálya Nyitva tartás: Naponta: 06.00-22.00 Téli időszakban fedett, nyári időszakban nyitott. fitne// Nyitva tartás: hétfőtől péntekig: 06.00 - 22.00 - ig szombat: 08.00 - 20.00 - ig vasárnap: 08.00 - 18.00 - ig az Agglomeráció elvei, értékei A lapalapító személyes meggyőződése és kifejezett szándéka szerint az Agglomeráció lapja akkor képes hitelesen, részrehajlás nélkül tájékoztatni az olvasókat, ha politikai és gazdasági érdekektől függetlenül végzi tevékenységét. Ezen elvek elfogadása és célul tűzése a szerkesztőség valamennyi munkatársának közös vállalása. Minden, ami az újságban megjelenik legjobb tudomásunk szerint pontos és tényszerű. Figyelmet fordítunk arra, hogy a külső szerzőktől átvett, politikai vagy gazdasági érdekű cikkek esetén ezt az érdeket megjelöljük, a szerzőt bemutassuk. Regionális, gazdasági, közéleti lapként előtérbe helyezzük a helyi eseményeket, ezzel kapcsolatban azt valljuk, hogy a lakóhely közvetlen környezetének megismerése és eseményeinek nyomon követése alapvető joga az olvasónak. Törekszünk rá, hogy az Agglomeráció a leghitelesebb helyi újság legyen. A céljainkkal egyetértő olvasóink érdeklődését, véleményét, a gazdaság szereplőinek hirdetéseit szívesen látjuk. Alapította: Dr. Gallyas Igor (2004) Kiadja: Millennium Art Média Műhely Kft. ISSN 1786-5271 Cím: Gödöllő, Pf: 537 Telefon: 06-70-335-8513 E-mail: info@agglomeracio.hu Hirdetésfelvétel: 06-70-389-9970 Főszerkesztő: Madarassy Anikó Szerkesztőségi vezető: Anka Péter Nyomdai előkészítés, nyomás: Bog Meggyesi Gyula - Hírnök Média-AduPrint (OS) 06-20-9359-952 Terjesztés: Hírnök Média-Lapterjeszők | Megjelenik havonta