Gödöllői Universitas, 1998 (2. évfolyam, 1-9. szám)

1998-03-01 / 1. szám

Pályázatok Egyetemünkről 121 dolgo­zatot nyújtottak be a fel­sőoktatási programfi­nanszírozási pályázatra. Az azokban megfogalmazott tá­mogatási igény 195 millió forint. Ezzel szemben - a ta­valyi 1,5 milliárd forint után - 800 milliós az elosztható keret. Reálisan 30-35 millió forintot várhatunk a pályá­zatoktól - közölte dr. Kocsis Károly egyetemi tanár, rek­torhelyettes a január 19-i vezetői értekezleten. Azt is elmondta, hogy az eu­rópai tanulmányi központok támogatására kiírt pályá­zaton 600 millió forint a tét. Eredetileg 1997. december 15-i határidőt szabtak, a GATE ekkorra be is tudta volna nyújtani a pályamun­kát, de később január 30-ra módosították az időpontot. Az esélyeink jók, de igen éles versenyre kell számíta­nunk.* Eredménnyel vett részt szer­kesztőségünk a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram Taná­csa által „A gyermek és ifjú­sági korosztálynak az írott és elektronikus sajtóban való megjelenítést segítő progra­mok támogatására” címmel kiírt pályázatán. A kapott összeg 100.000 forint, melyet a hallgatók írásainak honorálására fordítunk (B) ESZKÖZÖK !­ZI FORGALMAZÁSA, " SZAKTANÁCSADÁS TEL/FAX: (28)44 636 4-1 AZ EGYETEM Középkori templomok Magyarországon "Meg sem néznek, mert tűnt idők divatába öltözött fiatal kö­ved, és sem új, sem régi egy­szerű köntösödbe az én szeme­im, mint azok az igénytelen madarak, szívesen pihennek meg párkányodon s tornyaid alatt." (Babits Mihály) Ha körülnézünk a bennünket körülvevő, középkori templo­mainkat megörökítő fotográ­fiákon, a Duflex Fényképtár ötödik kiállításán, rádöb­benhetünk, hogy némelyik is­teni hajlékot jóval korábban, a XI.-XII.században felépí­tették, mint az építményt jelölő szót nyelvünkben leírták. A la­tin eredetre visszavezethető templom szavunk ugyanis írott formában csak 1410 körül je­lentkezik a magyar kódexiro­dalomban. Korábban az egy­ház, a szentegyház megneve­zés forgott közszájon, mely szent házat, megszentelt épü­letet, a templomot jelölte, akárcsak a hívek közösségét mint Isten népét. A GATE fotó­­kör tagjainak, Barczi Attilának, Centeri Csabának és Szelényi Gábornak egymástól nem elü­tő fényképei e távoli kor temp­lomépítésének máig meg­maradt emlékeit örökítik meg: Feldebrőn, Vizsolyban, Me­­cseknádasdon, Öskün, Csem­­pészkopácson, Ménfán és má­sutt. Majd három tucatnyi helyszínt kerestek fel. Kutatni, keresni kellett az or­szágban, mert nincs sok be­lőlük. Az Árpád-kori isten­hajlékokat ugyanis már 1200 körül, majd a XIII. századtól jelentősen kiegészítették vagy teljesen átalakították, s kül­alakjukban mára a késő re­neszánsz kori ízlést őrizték meg. A XIV. századtól kibon­takozó városiasodás is új ízlést és szemléletet hozó áramlatai, valamint a történelmi viasko­­dások és hadakozások követ­keztében is csak gyér marad­ványok szólnak korai temp­lomépítkezéseink arányossá­gáról, egyszerűségre támasz­kodó szerkezetéről, amelynek harmóniája máig szép élményt ad megfigyelőjének. Korai templomaink alaprajzai azt mutatják, hogy bennük a kele­telt szentélyt diadalív választja el a hívőket magába fogadó ha­jótól. Az oltár úgy helyezkedik el az íves alaprajzú, kupolával fedett vagy egyenes fallal zárt, négyszögletes szentélyben, hogy az előtte miséző pap a templomhajóban álldogáló híveknek hátat fordított. A templom szentélyének keleti, az oltár mögé eső falára sok helyen (például Feldebrőn,­­ képünkön­­, Tornaszentandrá­­son) bibliai jeleneteket fes­tettek. Az oldalfalon szanktu­­árium meg fali fülke helyez­kedett el. A falusi, városi plé­bániatemplomok mellett a kevés építészeti emlék között az Árpád-kor századaiból kis számban ránk maradtak még a szerzetesség több­rétű liturgi­kus igényét kielégítő temp­­lomok-kolostorok is. A három fiatal fotóművész összefogásának és országjá­rásának eredménye a mostani kiállítás. Egyszerű, egymáshoz nagyon hasonló megközelí­téssel örökítették meg, amit láttak, tapasztaltak. Lencséjük látószögét a külső felvételek készítésekor csak annyira nyi­tották ki, hogy a templom, s közvetlen környezete bele­férjen. Ha részleteket kívántak feltárni, szintén ugyanezt az eljárást követték. Arra töre­kedtek, hogy láthatóvá váljon az az összhang, melyre a régiek törekedtek: Istennek hajléka mindenkor a táj legszebb szeg­letében nyert elhelyezést, mert a középkori gondolkodásban a mennyei Jeruzsálem képét és a földre szállt mennyek orszá­gának metaforáját volt hivatva megmutatni. Üzenetek után kutakodó világunkban tana­kodhatunk azon, hogy a fotók és készítőik mit kívánnak tudtunkra adni. Szándékaik kö­zött bizonyára ott szerepel, hogy kultúránk, történelmünk korai építményei, a középkori templomok nemcsak isten­­tiszteleti rendeltetésükben fontosak és megnyerők, hanem kiszakíthatatlanul múltunk, egész létünk sarokkövei. Ha hagyjuk elfelejteni és pusztulni őket, akkor alapok nélkül pró­báljuk jövőnket, kultúránkat felépíteni. "Egyszerű köntö­sök" - mint azt a kiállítás mot­tójául választott sorokban Ba­bits Mihály megfogalmazta -, melyek alatt szívesen megpi­henünk és oltalmat keresünk a hovatartozásunkat fenyegető zivatarok elől. Az alkotóknak a további feltáráshoz erőt, kitar­tást és hitet kívánok, önöknek pedig, akik érdeklődve körül­­állják ezeket a történelmet su­sogó fényképeket, azt kívá­nom, hogy ne távozzanak üres szívvel erről a kiállításról. (Dr. Lábadi Károly néprajzku­tató beszéde a kiállítás megnyi­tóján, január 16-án hangzott el a művelődési központban.) Barczi Attila, Szelényi Gábor, Centeri Csaba és dr. Lábadi Károly a márciusig látható tárlat megnyitóján GÖDÖLLŐI UNIVERSITAS

Next