Százhalombattai Hírtükör, 2000 (13. évfolyam, 1-26. szám)
2000-12-13 / 25. szám
SZÁZHALOMBATTAI HÍRTÜKÖR • XIII. ÉVFOLYAM 25. SZÁM Így láttuk mi a november 30-ai testületi ülést A képviselő-testület legutóbbi ülését a szokásosnál is keményebb hangvételű politikai szócsaták és személyeskedés jellemezte. Ebből hol eredeti szándékunknak megfelelően, hol attól eltérően, mi, szocialisták is bőven kivettük a részünket. Nem vagyunk erre büszkék, hiszen mi is szívesebben foglalkoznánk az önkormányzat döntési fórumán kizárólag a lakosság, a város más fontos ügyeivel. Azonban úgy gondoljuk, hogy nem hagyhatjuk szó nélkül azokat az önkormányzati demokráciát, a helyi közigazgatás és a közpénzek felhasználásának tisztességes működését veszélyeztető jelenségeket, amelyekre a továbbiakban utalni fogunk. Ezek is fontos közügyek, bármennyire is kellemetlen a széles nyilvánosság elé tárásuk egyesek számára. A város közbiztonsági koncepciójának tárgyalása során felvetettük, hogy visszaélésekre ad lehetőséget, és nem szolgálja a lakosság biztonságérzetét, hogy a Sport- és Közrendi Bizottság elnöke, az SZVSE Küzdősportok Szakág vezetője, a Polgárőrség vezetője és az önkormányzati intézmények részére kizárólagos vagyonvédelmi szolgáltatást nyújtó Szamuráj 07 Kft. gazdasági társaság vezetője ugyanaz a személy. Egyik ellenzéki képviselőtársunk helytelenítette, hogy a városi csendes riasztórendszer a Szamuráj 07 Kft. kezelésében áll, szerinte a rendőrőrsön lenne annak a megfelelő helye. Kérdéseinkre az érintett Szél Páltól nem kaptunk választ. Ehelyett Vezér Mihály polgármester használta fel ezt az alkalmat dr. Benedek László elleni kirohanásra, és képviselőnk által már számtalanszor cáfolt vádak megismétlésére. Nagy érdeklődés, és az érintett társasházi képviselők aktív részvétele jellemezte a panelházak tetőtér-beépítési tervéről szóló tájékoztatót. Az előterjesztett határozati javaslat alkalmatlan volt a döntéshozatalra, mivel teljesen nyitva hagyta a panel-rekonstrukció és tetőtér-beépítés megvalósítási formáját és finanszírozását. Mi ebben a kérdésben a következő álláspontot képviseltük: - A város legrégibb panelépületei 30 évesek, a „panelbomba” hatástalanítására minél hamarabb el kell indítani a tervezett programot. - A tetőterek lakásokkal való beépítését együtt kell kezelni a bérlakásépítéssel a városi lakáskoncepció keretében. Egy ilyen horderejű városfejlesztési kérdés csak a döntéshozók legnagyobb egyetértése és együttműködése mellett számíthat sikerre. Ezért elítéljük, hogy a képviselő-testület a korábbi fejleményekről, a közreműködő német céggel folytatott tárgyalásokról és levélváltásokról hiányosan, illetve nem a valóságnak megfelelően kapott tájékoztatást. Már az év elején is azt mondtuk, hogy közös vállalatalapítás és tisztségek osztogatása helyett a vállalkozói alapon történő megvalósítást látjuk követhetőnek. A képviselő-testület döntése az volt, hogy februárra készüljön javaslat egy, az önkormányzat által pénzügyileg is vállalható és a lakók számára is elfogadható megvalósítási módról. Bízunk abban, hogy ez nem a fontos ügy elodázását, hanem minél gyorsabb érdemi megoldását fogja szolgálni. Ennek reményében szavaztuk meg a fentieket. A képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítása nem először jelent meg ez évben a képviselők asztalán. A mostani módosítási javaslat egyértelműen az ellenzéki, így a szocialista képviselők véleménynyilvánítási lehetőségeinek a korlátozását tűzte ki célul. Mindehhez persze a testületi működés hatékonyságát féltő álszent erkölcsi és ügyrendi indoklások szolgáltak alátámasztásul. Mindenekelőtt beteljesedett a Benedek dr. lejáratására folytatott kampány azzal, hogy a polgári koalícióvá átvedlett „kilencek” leváltották őt az Egészségügyi és Szociális Bizottság elnöki tisztségéből és bizottsági tagságából. Ezután - mivel a történtek miatt a megkérdezett szocialista képviselők nem vállalták az elnöki tisztséget - nagy sajnálkozás mellett Szalai Attilát választották meg a bizottság elnökévé. Tekintettel arra, hogy Benedek dr. és ő is ismert közszereplője a város életének, az olvasókra bízzuk, hogy véleményt alkossanak ezen személyi változásról. A napirend előtti hozzászólás volt eddig az ellenzék kevés lehetőségeinek egyike, hogy a nyilvánosság előtt szóvá tegye a közélet tisztaságára, a demokrácia helyi érvényesülésére vonatkozó kérdéseket. Olyanokra gondolunk, mint egyes helyi politikusok és köztisztviselők elleni törvénytelen és méltánytalan lejáratási akciók, feljelentési ügyek. Ehelyett most marad a „napirend utáni” hozzászólás intézménye a furcsa százhalombattai demokrácia nagyobb dicsőségére. Nem jártunk sokkal jobban a képviselői hozzászólások idejének napirendi pontonként egy-egy percre való korlátozásával sem. A koalíció végül is nagy kegyesen ezt két percre módosította azzal, hogy a képviselőcsoportok létszámától függően ez az időkeret öszszevonható. Tisztelt Városlakók! ígérjük, hogy a részünkre ezentúl rendelkezésre álló hatszor két percben továbbra is felkészülten, a város érdekében és felelősséggel fogunk véleményt nyilvánítani. Változatlanul meg fogjuk találni a módját, hogy véleményünk, javaslataink és kritikánk eljusson önökhöz, akik bennünket szavazataikkal képviselővé választottak. Szocialista képviselőcsoport A kedves szocialistának mondott képviselők is világosan tudják, hogy senkinek nincs kizárólagos vagyonvédelmi szolgáltatásra jogosultsága az önkormányzati intézmények részére. Számunkra megfejthetetlen, hogy az MSZP képviselőcsoportja rohamosztagosainak miért okoz extra élvezetet a lakosság félrevezetése. Kifejezetten ízléstelennek tartjuk azt is, hogy miért pont Benedek dr.-nak kellett ártatlanul ragyogó szemmel bírálat tárgyává tenni, hogy a Szamuráj Kft. néhány esetben gazdasági kapcsolatot létesített az önkormányzattal. Az a Benedek dr. kritizálta ezt, aki: 200 e Ft-ot kért és 100 e Ft-ot kapott az önkormányzattól nagy értékű “Z” programú lakásának nyílászárói csere javítására. Aki a testület döntésekor megsértette a vonatkozó törvényt, mert nem jelentette be érintettségét. Pikantériája a történetnek, hogy a lakást a viszsza nem térítendő támogatás felmarkolását követően mintegy 2 hónap múlva eladta. A teljes döntési javaslatot pedig az önkormányzat képviselő-testülete elé Pogány Gyula MSZP frakcióvezető terjesztette elő, aki annak a BENICO Rt-nek a beltag tulajdonosa, amely kétszer annyi önkormányzati dolgozót vizsgáztatott le 600 e Ft ellenében, mint amennyit a vonatkozó törvény előír. A vizsgálatot és tanfolyamokat a helyi ÁNTSZ bonyolította le és a törvény szerint, mint hatóság ellenőrzi is. A számlák az önkormányzati intézmények felé folyó év februárjában kimentek, a rá másfél hónapra megjelent SZEGFŰ újságban pedig a teljes szocialista képviselőcsoport nevében megjelent az az állítás, hogy a szocialista képviselőknek semmilyen gazdasági kapcsolata nincs az önkormányzattal, aki ellen a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság a Btk. 326. §. (1) bek.-be ütköző orgazdaság bűntett alapos gyanúja miatt vádemelési javaslatot tett. Ez utóbbi sajnálatos eset kapcsán most már elkerülhetetlen volt, hogy Benedek dr. önkormányzatban betöltött tisztségét felülvizsgáljuk. Arra az álláspontra jutottunk a szocialista képviselőcsoporttal ellentétben. Így történt, hogy nem egészséges állapot, ha egy önkormányzati bizottság elnöke cselekményeit a Magyar Köztársaság hivatalos bűnüldöző szervezete bűncselekmények alapos gyanújával illeti, és ennek megfelelően üldözi. A sértett nem más, mint az önkormányzat Egészségügyi Intézménye. Meggyőződésünk szerint a lakosság nem olyan cselekedeteket, vagy azok papagájkommandóval történő mániákus védelmezését várja el tőlünk, amelyet a rendőrség üldöz. Úgy gondoljuk, hogy elérkezett az az időpont, amikor a város lakossága érdekében meg kell gátolni a szocialista frakciónak azt a magatartását, amellyel teljesen ellehetetleníti a képviselő-testületi ülést. A város legfőbb döntéshozó fóruma nem alacsonyodhat le a személyeskedések olyan színvonalára amelyet Pogány Gyuláék eddig kikényszerítettek. Érdemi munkának kell átvennie a főszerepet az üléseken a személyeskedő párbajok helyett. Azt sem tartottuk helyesnek, hogy a szocialisták az ülést akadályozó obstrukciós aknamunkájukkal, amit a napirendek tárgyalása előtt folytattak előszeretettel, még az érdemi munka előtt lemérgezték a hangulatot, amely után aztán nehéz egy jó szót adni éppúgy, mint fogadni. Az új SZMSZ alapján elkerülhető a város nagy horderejű ügyeiben eddig folytatott helyszíni rögtönzés, a parttalan, öncélú vita. A frakciók szerinti időkeret gazdálkodással kialakulhat az adott témákra szakosodás, amely az érdemi hozzászólások számát tudja szaporítani, javítva a képviselői munka minőségét. Az olcsó és látványos cirkuszokat gyártóknak és kedvelőknek ezek után bizonyára hiányérzetük alakul ki, de úgy érezzük, nem tartozott eddig sem a testület elsőrendű feladatai közé az, hogy a kabaré műfajában maradandót alkosson. Az új helyzetben is minden napirendet több mint fél órában lehet megvitatni. Ha ez nem elég ahhoz, hogy látható legyen, mi a legjobb döntés, a parttalan, személyeskedő okoskodások helyett további szakértői előkészítésre kell viszszautalni. Semmi akadályát nem látjuk annak, hogy ha igény van rá, a politikai vitákat külön erre a célra összehívott üléseken tartsuk meg, nem akadályozva a tartalmi munkavégzést. Minden képviselőtársunk, így a szocialisták érdemi kritikájára és javaslataira úgy mint eddig, a jövőben is számítunk. Ezeket azonban nem a döntéshozatal szakaszában kell elővezetni, hanem kellően hosszantartó döntés-előkészítés stádiumában. Mindezt nehéz elképzelni párbeszéd nélkül. A párbeszédhez pedig nem a pocskondiázásokon keresztül vezet az egyetlen út. Szakítani kellene azzal a botránypolitizálással, ami másfél év óta zajlik, mert a város látja ennek a kárát. Tény, hogy nem mi kezdtük. A Polgári Koalíció 3. oldal Hírek - aktualitások December 7-ig 80 lakóházépítési engedélyt adott ki a Városfejlesztési, Városüzemeltetési Iroda, tizenhéttel többet, mint tavaly. A 80 épülő házból három kétlakásos, egy-egy pedig három, illetve négylakásos. Tavaly 42 építkező kapott lakhatási engedélyt, és 190 volt az előző évekből áthúzódó építkezések száma. Idén 41 építkező költözhetett új lakásba, az év végéig további 8-10 lakhatási engedélyt adnak ki. Az áthúzódó építkezések száma 183. *** Három díjat nyert a Forrás Néptáncegyüttes azon a Szekszárdon, kétévente rendezendő minősítő versenyen, amelyet november végén tartottak. A megmérettetésre 18 együttes, 36 produkcióval jelentkezett. A zsűri döntése szerint a gálaműsoron hat produkciót mutattak be. Nívódíjat nyert a Kamaraegyüttes Jenei táncaival, és zenei elismerésben részesült a Dűvő zenekar. Furik Rita „karikázó” koreográfiáját is díjazták, ezt az Ifjúforrás mutatta be. *** November 30-án megérkezett városunk két gyógyszertárába a gennyes agyhártyagyulladást okozó C vírus elleni oltóanyag. A vakcina ára 8.770 forint, az egyéves kor alatti gyermekek részére 70 %-os támogatást biztosít a TB (2.631 Ft), kétéves korig 50 %-os a támogatás (4.385 Ft). Az A és C vírus ellen is védettséget nyújtó Mencevax, illetve Meningococcal típusú oltóanyag lényegesen olcsóbb, egyik 905, a másik 650 forintba kerül. Ezek várhatóan februárban érkeznek meg. Kéthónapos kor alatti csecsemők oltása tilos! *** December 8-án fejezték be a víztorony felújítását, amelyet a Polgármesteri Hivatal megbízásából a fővárosi Excelsior Kft. végzett. Felújították a tetőszigetelést, a villámhárítót és a víztér 776 m2-nyi belső terét, elvégezték a torony betonszerkezetének korrózióvédelmét, reklámhordozót festettek, újraüvegeztek 120 m2- nyi felületet, madárhálót szereltek. A tornyot a december 15-én esedékes műszaki átadás előtt töltik fel. A beruházás 14,4 millió forintba került. *** Hatvanöt óvodás és iskolás jutott be a Hamvas Béla könyvtár által rendezett szavaló és prózamondó verseny döntőjébe. A végső rangsorolásra december 5-6-án került sor. Óvodások: I. díj: Fábián Fanni és Horák Balázs; II. díj: Pálinger Ákos és Perényi Lilla; III. díj: Enyedi Vivien; különdíj: Dávida Szabina. Alsó tagozat: I. díj: Szélpál Eszter és Tímár Bianka; II. díj: Wenczl Dóra, Tóth Anna, Berényi Nóra; III. díj: Gáspár Botond, Hompoth Emőke és Tóth Áron; különdíj: Vargyas Szilárd és Horváth Tamás. Felső tagozat: I. díj: Horváth Réka és Vargyas Dorottya; II. díj: Fónagy Réka és Szélpál Anna; III. díj: Kondor Noémi és Békés Dorina; különdíj: Kleman Andrea, Násztor Bence és Kővári Franciska. Középiskola: I. díj: Szélpál Dávid; II. díj: Palotás Luca és Aranyos Gergely; III. díj: Papp Ágnes és József Enikő; különdíj: Oláh István. A Gondozóházról tárgyilagosan Dr. Nagypataki Gyula a DE Rt-től megvásárolt óvoda bölcsődeként használt épületét sürgősségi indítvány keretében kérte a Segítőkéz Alapítvány részére átadni. A sürgősség azt jelenti, hogy bizottsági előkészítés nélkül került a kérés a testület elé. Az indítvány a határozati javaslat módosításával kívánta az épületet átadni az alapítványnak, mely annak felújítása után átadta volna az Arany János Általános Iskola és Nyolc Osztályos Gimnáziumnak további működtetésére. A felújított épületben a városban élő (jelenleg a fenti iskolába és a Kipp-Kopp Óvodába járó sérült gyermekek, fiatal felnőttek kerültek volna elhelyezésre "Gondozóház” elnevezés alatt. Az indítvány sürgősségét a testület nem tartotta indokoltnak, ezért egy későbbi ülésre tűzte napirendre. Azt már csak zárójelben jegyzem meg, hogy ha a határozat módosítását, mely rendeletileg a megvételről szólt, elfogadta volna a testület, egy tagintézményt alapított volna, melynek működtetéséről, költségeiről semmit sem tudott volna. Ezekre is tekintettel a hivatal kapta feladatul, hogy vizsgálja meg a kérdést. Ennek során több olyan szakmai kérdés is felmerült, amelynek tisztázása miatt a Szociális és Családügyi Minisztériumot is meg kellett keresni. A vizsgálat során tisztázódott, hogy nem gondozóházról van szó, hanem sérültek nappali ellátást nyújtó intézményről. Ez azért lényeges, mert ebben az intézménytípusban nem tölthetik bent az éjszakát a gondozottak. A sérültek nappali ellátását nyújtó intézmény meghatározását az 1993.évi III. törvény, közismert nevén a Szociális Törvény tartalmazza. A Tv. végrehajtására kiadott 2/2000. SzCsM. rendelet tartalmazza azokat a szakmai követelményeket, melyeknek az intézményeknek meg kell felelni (hány fő szükséges az intézménybe, milyen legyen a végzettségük, hány főt láthatnak el, kit nem lehet felvenni az intézetbe). Az intézmény szociális jellegéből adódóan működését tekintve több lehetőség is kínálkozik: önálló, részben önálló, tagintézményként történő működés. Az előterjesztés, melyet a testület nov. 30-án tárgyalt, tartalmazta a különböző lehetőségeket, indokolva azok előnyeit, hátrányait. Ezek közül most csak kettőt emelnék ki. - Az intézmény működési költsége 15-30 millió Ft között mozog az ellátottak számától illetve az intézmény típusától függően. - A tagintézményként történő létrehozása szakmailag a Családsegítő és Gondozási Központ keretén belül képzelhető el a leginkább (lévén ez az egyetlen szociális intézmény a városban) Ezeket az indokokat Dr. Nagypataki Gyula képviselő úr nem fogadta el, s végig kitartott amellett, hogy az új szociális (intézmény) tagintézmény az Arany János Iskolához tartozzon. A testületi ülésen elhangzottak azok az érvek, melyek az általános iskolába történő beolvasztás ellen szólnak, s azok is, melyek a más formában történő megoldást tartalmazzák. Ezeket alaposan mérlegelve, s módosító indítványokat is figyelembe véve döntött végül a testület. Nem értjük a Képviselő Urat is ragaszkodott egy olyan elképzeléshez, mely a testület többsége, és a Polgármesteri Hivatal szakemberei számára nem volt megalapozott. A Képviselő Úrnak lehetősége lett volna több olyan elképzelést is támogatni, mely a sérültek érdekét szolgálta volna, azonban ezt nem tette meg. Ezek után Önökben is felmerülhet a kérdés: Vajon miért ? Erre választ azonban csak Ő tudja. A Polgári Koalíció Nyilatkozat Az MDF helyi szervezete mély aggodalommal figyeli a város gazdálkodását, a költségvetés számait. A vagyonunkból immár 1,7 milliárd forintot feléltünk, és még valószínűleg nincs vége. Arra gondolunk, hogy ennek a városnak 10-20 év múlva is élni kell, és addigra a vagyonunk elfogy. Az ország egykor leggazdagabb városából, az ország egyik szegény városa lesz. Mindez azért, mert a képviselőtestület nem tud, vagy nem akar megálljt parancsolni a mértéktelen költekezésnek. Nem elsősorban az igények jogosságát vitatjuk, bár sok esetben azt is, hanem az azonnali, sürgős igénykielégítést. Helyeseljük például azt, ha a város földet vásárol, mert a föld értéktartó befektetés. Helyeseljük, ha a pénz az Ipari Parkra fordítódik, mert reméljük, hogy egykor még pénzt hoz a város konyhájára. Nem helyeseljük viszont, ha nem kellően előkészített, óriási összegeket felemésztő, a takarékosság elvét semmibe vevő beruházásokra szórja a pénzt az önkormányzat. Egyedül a szociális kiadások azok, melyeket ugyan gazdasági szempontok nem indokolnak, de amelyek emelésére feltétlenül szükség van. Elvárjuk a képviselő-testülettől, hogy a jövőben a költségvetés módosításakor ezen elvek szerint járjon el. Az MDF helyi szervezetének elnöksége Nosza! Szerencsés volna, ha az MDF helyi szervezetének elnöksége áttekintené képviselőjük önkormányzati munkáját és akkor rájönne, hogy ki folytat kétes pénzköltési ötletbörzéket. Örülnénk, ha a cél irányába ható törekvéseinket, amely ezek szerint az Önökével egyezik, nem csak jámbor óhajukkal, hanem képviselőjük hozzászólásaival és szavazataival is támogatná. Eddig ennek épp az ellenkezőjét tapasztaltuk! A Polgári Koalíció