Százhalombattai Hírtükör, 2001 (14. évfolyam, 1-26. szám)
2001-01-10 / 1. szám
2001. január 10. SZÁZHALOMBATTAI m mr m •• a•• wirtukor VÁROSI KÖZÉLETI LAP XIV. évfolyam I. szám Megjelenik minden második szerdán Ara: 79.- Ft Interjú dr. Tunyogi Balázs jegyzővel Ez történt 2000-ben Az elmúlt esztendő sem volt kihívásoktól mentes a Polgármesteri Hivatal számára. A lakossági igények mind színvonalasabb és szélesebb körű kiszolgálása, a millenniumi eseménysorozat, az önkormányzatiság tizedik évében is rengeteg feladatot jelentett. Számtalan új törvény és rendelet megjelenése, illetve azok módosítása szakmai tevékenységük szinte minden területét érintette. Dr. Tunyogi Balázs jegyzőt arra kértem, foglalja össze a legfontosabb történéseket, értékelje az általa irányított szervezet 2000. évi munkáját. A felsorolást a szociális igazgatás területével kezdem. A törvényi változást követően, hosszú egyeztetési folyamat eredményeként sikeres megállapodást kötöttünk a Pest Megyei Munkaügyi Központtal a közmunkákról. Meghatároztuk azokat a feladatokat, amelyek a munkanélküliek számára felajánlhatóak. Jelentős többletfeladatot jelentett, hogy az ipari üzemek kötelező telepengedélyezése is a mi hatáskörünkbe került. Egy-egy engedély kiadása során 10- 12 szakhatósággal kell kapcsolatot létesítenünk a sokrétű egyeztetési kötelezettség miatt. Ebben az évben várhatóan 100 ilyen kérelem érkezik hozzánk. Munkatársaink bonyolították le a bérlakások pályáztatását, közreműködtek az új lakáskoncepció kidolgozásában, a 2001-ben induló bérlakás építési program előkészítésében. A területen szervezeti változásra is sor került, ugyanis a népességnyilvántartási, valamint az anyakönyvi rendszer az Okmányiroda egyik csoportjához került. A gazdasági-pénzügyi igazgatásban kiemelkedő esemény volt, hogy első alkalommal zártunk teljes évet a kiskincstári rendszer működésében. Bár a tapasztalatok feldolgozása még folyamatban van, már mos kijelenthető, hogy a központosított beszerzések révén jelentős megtakarításokat értünk el. Új számítógépes pénzügyi rendszerünk használatában is az első teljes évet zártuk. Referenciahelyként működő feldolgozásunk kompatíbilis az államigazgatási szolgáltató intézetekkel. Egyik nagy előnye, hogy a szociális programmal kialakított on-line kapcsolat révén gyorsabb és zökkenőmentesebb a szociális támogatások pénzügyi végrehajtása. Rendhagyó módon, összhangban az országossal első ízben terveztünk kétéves városi költségvetést. A 2001 -2002-es évek gazdálkodásának főbb mutatóit az intézményi egyeztetéseket követően, a költségvetési koncepcióban rögzítettük, és terjesztettük az év végén a képviselő-testület elé. A végleges változat elfogadása január végén várható. Néhány gondolat a kulturális igazgatásról, az intézmények működéséről. Stabil intézményhálózattal rendelkezünk, az intézményvezetők személyében, a városi Egészségügyi Intézmény vezetőjének kivételével nem volt változás. Ebben az intézményben a korábbi megbízott vezető pályázatát támogatta a testület, kinevezése határozatlan időre szól. Az ő vezetésével került kialakításra az új intézményi SZMSZ, átdolgozásra az orvos-szakmai program, illetve az épület-rekonstrukció újraindításának előkészítése. Új intézmény alapítására is sor került a DERt-től megvásárolt Százszorszép Óvoda révén. A fogyatékosok ellátására, gondozására két új szakápolói státuszt sikerült biztosítanunk. Nagy jelentőségűnek tartom, hogy elfogadásra került a városi közbiztonsági koncepció, a település közbiztonsága annak köszönhetően is javuló eredményeket mutat, jelentősen nőtt a bűncselekmények felderítési aránya. Kérdőíves kutatási felmérést követően elkészítettük az ifjúságpolitikai koncepció 110 oldalas tervezetét is, a testület előreláthatóan ez év márciusában tárgyalja azt. Feltétlenül említésre méltónak tartom, hogy hagyományos kulturális rendezvényeinket - köztük a Battai Napokat - szerényebb anyagi háttérrel ugyan, de 2000-ben is sikeresen megrendeztük. Változások voltak a gyámügyi igazgatásban. Gyámügyi Irodánkat a Városháza B épületében helyeztük el, megteremtve ezzel az ügyfelekkel való személyesebb elbeszélgetések lehetőségét. Egyébként az iroda vezetőjét bíztuk meg a 2001. február 1 - 21. közötti népszámlálás megszervezésével és lebonyolításával is. Városunk speciális helyzetéből adódóan kiemelten kezeltük az új Katasztrófavédelmi Törvény előírásait. A városi védelmi bizottság az országban egyedülálló módon új térképalapú katasztrófavédelmi szoftvert alkalmaz, amely közvetlen kapcsolatban áll az Országos Katasztrófavédelmi Központtal, gyors és pontos döntései révén igen eredményesen alkalmazható a vészhelyzetek megelőzésében, elhárításában. A város polgárainak érdekeit szolgálja a tavaly július 1-től létrehozott Ügyfélszolgálati és Okmányiroda. A korszerűen felszerelt, kulturált ügyintézést biztosító egység működése a folyamatosan növekvő feladatai ellenére kezdettől fogva sikeresnek mondható, kivívta nemcsak a város, hanem a környező települések lakóinak elismerését is. Szerteágazó feladatainkat csak szakmailag jól képzett személyi állománnyal lehet eredményesen végrehajtani. A hivatal irodavezetői és dolgozóinak jelentős része az elmúlt évben továbbképzésben részesült, vizsgát tett. A szakvizsga a köztisztviselők nagy szakmai megmérettetése, munkatársaink annak kiváló és jó minősítéssel tettek eleget. A továbbképzést a közművelődési dolgozókra is kiterjesztjük, számukra is elkészült a kétéves képzési terv. Természetesen az interjú keretében csak a legfontosabb kérdéseket érintettem. A felsorolást a hivatal munkáját jól szemléltető statisztikai adatsorral zárom. 2000. december 20-ig ügyfélforgalmunkat 28.256 darab (ebből úgynevezett főszámos: 14.243) iktatott ügyirattal zártuk. Az Ön által irányított szervezet fontos szerepet játszik a képviselőtestület, a különböző bizottságok által megtárgyalásra kerülő témák előkészítésében, az előterjesztések elkészítésében, összeállításában. Milyennek ítéli meg a testület és a hivatal kapcsolatát? Sikerül-e énkényt szerezni a Köztisztviselői Törvényben is megfogalmazott politika-semleges munkának? - Hasonlóan az ország más településeihez nálunk is volt arra több kísérlet, hogy a politika „bejöjjön” a hivatalba, befolyásolja a köztisztviselői politika-semlegességet. Szerencsére sikerült elhárítanunk a próbálkozásokat, érvényre juttattuk a jogszabályi előírásokat. Kapcsolatunkat öszszességében jónak ítélem. Úgy gondolom, hogy a testület reálisan értékeli munkánkat, amely nemcsak erkölcsi, hanem anyagi elismerésünkben is érvényre jut. - Milyen a kapcsolatuk a lakossággal? - A munkánkkal kapcsolatos lakossági visszajelzéseket folyamatosan, minden hónapban kiértékeljük az ügyfélszolgálaton elhelyezett „Vendégkönyv” bejegyzései, illetve az elmúlt évben üzembe helyezett polgármesteri „Zöld szám”-ra érkező bejelentések alapján. Lényegesen csökkent a reklamációk száma, polgáraink elégedettek a hivatal tevékenységével. Igen örvendetes, hogy egyre több olyan közérdekű állampolgári bejelentést és javaslatot is kapunk, pl. közlekedési táblák kihelyezésére, közterületek rendjére, buszközlekedésre stb. vonatkozóan - melyek segítik munkánkat, a település jövőjét is befolyásoló tényezővé válnak. Kling Ferenc ---------------------------------HELYTÖRTÉH .-----A tartalmatkölÉNY Tájékoztató a környezetszennyezés helyzetéről Az elmúlt év krónikája ^Sw^'/iro.i24^c^lekedési büntetőpontok 'Zf'BScB^ y Tízéves az Alukol $®tah»loi***125 1/ ^ • i i i /'i --------- Kézilabda gala x " . Ünnepek után „Te pedig, amikor adományt adsz, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb, hogy adakozásod titokban történjék; a te Atyád pedig, aki látja, ami titokban történik, megfizet neked”. (Máté evangeliuma 6:3-4.). A karácsonyi ajándékosztások során megmutattuk szeretetünket és tiszteletünket a körülöttünk lévők iránt. Karácsonykor egy fokkal jobban figyeltünk egymásra: rokonra, barátra, felebarátra. Karácsony után visszacseppenve a hétköznapokba kevésbé vagyunk figyelmesek, a lelkületünk megváltozik, ajándékot, adományt adni immár nem „kötelező”. Jézus szava szerint a figyelmességnek, adakozó szeretetnek a hétköznapokban is természetes helye van, csak az a kérdés, hogyan csináljuk. Ma a legtöbb cég ad különféle adományokat reklám céljából. Jó ügyet támogat a cég pedig ismertebb lesz. Sokan magánemberként is így tesznek, ajándékuk, adományuk tulajdonképpen a saját helyzetük erősítése céljából, számításból történik. Ha számításuk nem válik be, bosszankodnak. Jézus szavából kiderül: maga az ügy a fontos és nem az adakozó személye. Jézus azt ígéri, minden ügyünk Isten előtt van, így ez is: „Látja, ami titokban történik”. A 2001. év is előtte telik el. Tervezzünk, cselekedjünk így, és az Ő áldása lesz rajtunk az egész esztendőben! Ezt kívánom mindnyájunknak! Áldás, Békesség! Istennek dicsőség! Sárosi Gábor református lelkész V_____________________________ Újabb szolgáltatások az Okmányirodában Január 1 -jétől az Okmányiroda hatáskörébe került a a vezetői és forgalmi engedélyek kiadása, valamint a műszaki vizsga bejegyzésével, az átírással, az alváz- és motorcserével, a szín-, lakcím- és névváltozással, a forgalomból történő ideiglenes vagy végleges kivonással, a forgalmi engedély cseréjével, és pótlásával kapcsolatos ügyintézés. Az okmányiroda felkészült a növekvő feladatok ellátásra, két képzett köztisztviselő segíti a közlekedésigazgatási okmányok kiadását. (A közlekedésigazgatási okmányok beszerzéséhez a szükséges dokumentumok jegyzékét a 4. oldalon közöljük). MEGHÍVÓ Tisztelt Városlakók! Százhalombatta Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2001. január 18-án (csütörtök) 17.00 órától 2001. évi költségvetés tárgyában közmeghallgatást tart, melyre ezúton meghívom. A közmeghallgatás helye: Városháza „B” épület tárgyalóterme (Százhalombatta, Szt. István tér 3.) Ezúton kérem a város lakosságát, hogy a fenti témával kapcsolatos közérdekű kérdéseikkel, javaslataikkal segítsék a képviselő-testület munkáját abban, hogy a lehető legszélesebb érdekeket kifejező költségvetési rendelet megalkotására kerülhessen sor. Tisztelettel: Vezér Mihály