Százhalombattai Hírtükör, 2005 (18. évfolyam, 1-26. szám)

2005-01-07 / 1. szám

SZÁZHALOMBATTAI HÍRTÜKÖR • XVIII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM A SZÁKOM Kft az áremelésekről Átlagosan tíz százalékos díjnövekedés Az uniós energiaárak piaci elvárása­ihoz mérten Magyarországon is év­ről évre nőnek az energiahordozók árai. Ezzel a helyi szolgáltatóknak is számolniuk kell, azaz figyelembe kell venniük díjképzésükben. Az uniós piaci értéket 2007-ig kell a szolgáltatóknak elérniük, így az előttünk lévő három évben, éven­te enyhe díjemeléssel tudjuk meg­előzni a drasztikus áremelést. A díjak képzésekor a SZÁKOM Kft. arra törekedett, hogy méltá­nyos megoldást találjon az energia­árak emelésével járó többletköltség fedezésére. Az alapdíjak mértékét csökkentette, mivel azt - fogyasz­tástól függetlenül - minden hónap­ban meg kell fizetniük a fogyasztók­nak. A mérhető díjelemeket, mint például a fűtés hődíját azonban emelte, mivel az a fogyasztók igé­nyeihez mérten befolyásolható. A lakossági energiaárakban állami támogatás is érvényesül, míg a közü­letiben nem, ezek már tavaly 150 %-kal emelkedtek. Az alapdíj tartalmazza a szolgálta­tó által vásárolt távhő teljesítmény­díját, a szolgáltató üzemeltetési és fenntartási költségeit, a távvezeté­kek és tartozékaik, valamint az álta­la üzemeltetett hőközpontok üze­meltetési és fenntartási költségeit. A hődíj tartalmazza a szolgáltató által vásárolt távhő díját, a számítással meghatározott hálózati veszteséget és az inflációt. A szolgáltató eddig a közületi dí­jak esetében magasabb árakkal szá­molt. Mivel a közületi víz-, szenny­víz-, melegvízfogyasztás csökkent, a szolgáltató összköltségét csak a la­kossági díjak emelése révén lehet fe­dezni. A lakossági díjak kialakítását nem kizárólagosan a közületi fogyasztás visszaesése befolyásolta, hanem a 2004-es év környezetterhelési díjról hozott új törvénye is. A törvényt az Országgyűlés azzal a céllal alkotta, hogy ösztönözze azokat a szolgálta­tókat, akik tevékenységükkel mérsé­kelni tudják a környezetet terhelő szennyeződések kibocsátását. Vo­natkozik mindazokra, akik enge­délyhez kötött környezethasználata során a környezet terhelésével járó anyagot bocsátanak a környezetbe, azaz a levegőbe, a felszíni vizekbe és a talajba. A SZÁKOM Kft. vízterhe­lési díjat köteles fizetni, mert vízjogi engedélyezés alá tartozó tevékeny­séget folytat. E díj fizetésének nagy­sága is emeli a szolgáltató költségeit, melyet sajnos, a lakosságra kényte­len hárítani. A közületi fogyasztás csökkenése miatt a közületi víz- és szennyvízbe­vétel két éve nem emelkedett, ezért a nyereség és az összköltség beépül a lakossági árba. A szemétszállítási díj mértéke 9,14 %-kal nőtt a 6 %-os prognosz­tizált infláció mellett. A 3 %-os kü­lönbözet tartalmazza az Önkor­mányzat által megszüntetett ingye­nes konténerszállítás hatására kelet­kezett, nagy mennyiségű ingyenes lakossági szállítás költségeit. Az idén megkezdett szelektív hul­ladékgyűjtés költségeit az önkor­mányzat támogatta. Bár a költségek jelentősen meghaladták ennek mér­tékét, a lakossági díjakban ezt nem érvényesíti a SZÁKOM Kft. A SZÁKOM Kft. elért költség­megtakarításai azt is tükrözik, hogy átszervezéseket végzett, amelyek lét­számleépítéssel is jártak. A képviselő-testület 2004. de­cember 9-én döntött a SZÁKOM Kft. szolgáltatásainak 2005. év díja­iról. A szolgáltatási díjak változásának lakossági fogyasztókkal kapcsolatos hatását lakástípusokra kiszámított értékeket bemutató táblázatban fog­laltuk össze. A szemléltetéshez a 2004. évi ada­tokat is ismertetjük, amelyekből ki­tűnik az emelés mértéke. Az adatok a 15 %-os ÁFÁ-t nem tartalmazzák. A 2005. évi lakossági mennyiség­arányos szemétszállítási díj 1686 Ft/m3-ról 1843 Ft/m3-re, a közületi 2140 Ft/m3-ről 2290 Ft/m3-re válto­zott. Díjképzésünket hosszú tárgyalá­sok előzték meg a Felügyelő Bizott­sággal illetve a Képviselő-testülettel, amelyek a fogyasztói oldal érdekei­nek figyelembevételével határoztak. Reméljük, fenti tájékoztatónk hozzájárult ahhoz, minél többen el­fogadják, az áremelésre nem a fo­gyasztók ellen, hanem a működőké­pes minőségi szolgáltatás fenntartá­sáért került sor. SZÁKOM Kft. Fűtés alapdíj (Ft/lm3/év) Melegvíz Alapdíj (Ft/lm 3/év) Fűtési hődíj GJ Melegvíz hődíj (Ft/lm3) Hidegvíz (Ft/m­) Szennyvízkez.díj (Ft/m3) évben 2004 2005 2004 2005 2004 2005 2004 2005 2004 2005 2004 2005 Közület 352,2 332,4 -5,62 % 101,4 95,40 -5,92% 1322 1457 +10,21% 422 530 +25,59% 82 82 81 81 Lakosság 352,2 332,4 -5,62 % 101,4 95,40 -5,92 % 849 947 +11,54% 271 340 +25,46 % 157 181 +15,28% 129 150 +16,28% Lakossági díjváltozások (ÁFÁ-val) különböző lakásnagyságok esetén Lakástípus Jelenlegi árakkal (Ft) ÁFÁ-val növelt érték 2005. évi árakkal 1 szobás (30 m2-es) 2,2 G1, 4 m3 hidegvíz, 2 m3 melegvízfogyasztás, 0,23 m3 szemétszáll. Mellett Fűtés Melegvíz Hidegvíz Szennyvíz Szem. száll. Fűtés Melegvíz Hidegvíz Szennyvíz Szem. száll. 3160,5 915,-6x157= 1083,3,-6x129= 890,-446,-3352,-1056,2,-6x181= 1249,-6x150= 1035,-487,­ Összesen: 6495 Ft 7179,2 Ft Különbség +684,2 Ft azaz 10,53 %-os növekedés Lakás típus Jelenlegi árakkal (Ft) ÁFÁ-val növelt érték 2005. évi árakkal 2 szobás (52 m2 -es) 3,9­61, 6 m3 hidegvíz, 3 m3 melegvízfogyasztás 0,34 m3 szemétszáll. Mellett Fűtés Melegvíz Hidegvíz Szennyvíz Szem. száll. Fűtés Melegvíz Hidegvíz Szennyvíz Szem. száll. 5563,-1440,-9x157= 1625,-9x129= 1335,-659,-5903,-1648,-9x181= 1873,-9x150= 1552,-720,­ Összesen: 10622 Ft 11696 Ft Különbség +1074 Ft azaz 10,11 %-os növekedés Lakás típus Jelenlegi árakkal (Ft) ÁFÁ-val növelt érték 2005. évi árakkal 3 szobás (83 m2 -es) 6,2 G1, 11 m3 hidegvíz, 5,5 m3 melegvízfogyasztás, 0,55 m3 szemétszáll. Mellett Fűtés Melegvíz Hidegvíz Szennyvíz Szem. száll. Fűtés Melegvíz Hidegvíz Szennyvíz Szem. száll. 8855,-2521,-16,5x157= 2979,-16,5x129= 2448,-1066,4 9396,-2909,-16,5x181= 3435,-16,5x150= 2846,-1165,­ Összesen: 17869,4 Ft 19751 Ft Különbség +1884 Ft azaz 10,54%-os növekedés Átlagos növekedés: 10%. A közölt értékek csak a feltüntetett fűtési hőenergia, vízfogyasztás és szemétszállítási mennyiség mellett érvényesek. 7. oldal Lakossági felmérés a SZÁKOM-nál A SZÁKOM Kft. szeptemberben és ok­tóberben lakossági felmérést végzett a lakótelepi távfűtéssel rendelkező fo­gyasztóknál. A kérdőíveket a díjbesze­dők jutatták el a megadott címekre. A felmérés során 3994 kérdőívből 581 (14,54 %) érkezett vissza határidő­re, ezek adatai szerepeltek az elégedett­ség-vizsgálatban. A kiküldött és a visszaérkezett kérdő­ívek arányából feltételezhető, hogy az emberek vagy közömbösek, vagy nem volt még komoly problémájuk a céggel. A visszaérkezett válaszokból kitűnt, hogy a kitöltők szélsőségesen véleked­nek a SZÁKOM Kft-ről, 50-50 %-ban vagy nagyon elmarasztaló vagy nagyon dicsérő vélemények születtek. A visszaküldési arány jobb a szokásos felméréseknél, és jó alapot biztosít arra, hogy a kapott tapasztalatok alapján a SZÁKOM Kft. számba tudja venni erősségeit és gyengeségeit, illetve alkal­mazkodjon az ügyfelek elvárásaihoz. A kérdésekre 1-es értékkel lehetett válaszolni, ha a válaszadó nem volt megelégedve a megjelölt területtel, és 5-ös értékkel, ha azt kiválónak tartotta. Az 1-5-ös skálán végzett vizsgálatoknál akkor beszélhetünk elégedettségről, ha a válaszok átlépik a 3,5-ös határt, ezek a vizsgált terület erősségei. Amely kér­désekben az értékek a 3-as alá süllyed­tek, az a tevékenységi kör gyenge pont­jait mutatta meg. Az ivóvíz- és csatornaszolgáltatás elégedettségi foka 3,65. Az ivóvíz és a fűtési szolgáltatáson belüli eltérő megítélés megmutatta, hogy a fűtésszolgáltatás és az ivóvíz­szolgáltatás a „problémásabb terület”. A távhőszolgáltatás elégedettségi fo­ka 3,68. A fűtéssel kapcsolatos gyengébb eredmények összefüggnek a tájékozott­sági kérdésekkel. A társasházi közössé­gekben nem tudatosultak a fogyasztói és szolgáltatói rendszerek határai. Az épületen belül fűtési elégtelenségek (levegősödés, stb.) társasházi problémát jelentenek, elhárításuk a lakóközösség feladata. Ez a jelenség a távhőszolgáltató részére elsősorban tá­jékoztatási munkát jelent. Hangsúlyozzuk, hogy a távfűtéssel kapcsolatos fogyasztói problémák szé­leskörű megbeszélésébe, az egyezteté­sekbe be kell vonni a társasházi közös­ségek és a lakossági érdekvédelmi szer­vezetek képviselőit. Ezt igyekszünk a jövőben is elősegíteni. A SZÁKOM Kft. kiemelten fontos feladatként tűzte ki a fogyasztók bő­vebb tájékoztatását arról, meddig tart távhőellátási kötelezettsége, honnantól kell a társasház közösségének karban­tartani a fűtési rendszert. A kérdőívek kiértékelése után egyértelműen szembe­tűnik a fogyasztói információhiány, a távfűtés primer és szekunder oldalainak határairól, a fogyasztói jogokról és kö­telezettségekről, a társasházi és a szol­gáltató tulajdonáról. A visszajelzésekből ítélve a lakosság nem ismeri az ingatlankezelő részleg feladatát. (Ezért kapta talán a 3,40 át­lagértéket az elégedettségi fok skálá­ján.) Sokan összekeverik a régi rend­szerrel, amikor is a KKV felelt a társas­házakban mindennemű tevékenységért, így a takarításért is. Visszatérő problé­maként említik meg a nem „tökéletes” takarítást, a szétdobált reklámújságokat és a társasházak belső épületgépészeti és épületi állapotát. Sokan azt gondolják, ha a radiátor lyukadás, vagy csőtörés van egy adott ingatlanon, az a SZÁ­KOM Kft-hez tartozik. Természetesen kivétel ez alól az önkormányzat tulaj­donában lévő bérlakás, ahol a visszajel­zésekből azt lehet kiszűrni, hogy a „ma­gas” lakbér megfizetése nem arányos a meghibásodás esetén történő hibaelhá­rítással, azaz többet igényelnének a la­kások bérlői ezen összegért. Az ügyfélszolgálat és a diszpécser­­szolgálat 4-est meghaladó átlagértékeit tekintve elmondható, hogy ezek a terü­letek a SZÁKOM Kft. „erősségei”. Kiemelkedő az elégedettség az ügy­­félfogadás rendjével és az ügyintézők viselkedésével, továbbá a számlapana­szok kezelésével, a számlafizetési mó­dozatok rugalmasságával, a gyors és ha­tékony hibaelhárítással és rugalmasság­gal. A számlák érthetőségét értékelték a legrosszabbnak (3,51), melynek változ­tatása talán a legsürgetőbb feladat. A szelektív hulladékgyűjtés elégedettségi foka 3,77. Cégünk igyekszik közérthetővé tenni a szelektív hulladékgyűjtés módját és az újrahasznosítás előnyeit. Az igényeknek megfelelően próbálja kiszélesíteni a kü­­löngyűjthetőséget több anyagfajtára. (pl. étolaj, veszélyes hulladék, textília, tetra pack doboz, stb.) A köztisztasági részleg szemétszállí­tási munkájának elégedettségi foka 3,91. Összegezve a felmérés eredményes­nek mondható, hiszen a lakosság egy része foglalkozott a kérdőíveinkkel, és sikerként könyvelhetjük el az erős kö­zepes átlagot, amit cégünk megítélésére adtak. (3,4) Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a fogyasztók maximálisan elége­dettek, de az elmúlt évekhez képest ja­vult a SZÁKOM Kft. megítélése. Ta­pasztalatot szereztünk, tudjuk, mely te­rületeken kell javítani a munkánkat. Cégünk továbbra is várja a lakosság és a közös képviselők építő jellegű ötle­teit, javaslatait. SZÁKOM Kft. Ülepítő Géppark

Next