Pest Megyei Hírlap, 1967. szeptember (11. évfolyam, 206-231. szám)
1967-09-03 / 208. szám
1967. SZEPTEMBER 3., VASÁRNAP TUDOMÁNY - TECHNIKA Alupalota.A Magyar Alumíniumipari míniumpanelből készült Tröszt székháza Budapesten, amely 960 alu- Igazi karrierje előtt a „magyar ezüst“ 1938-ban nálunk az egy főre számított évi alumíniumfogyasztás alig haladta meg a negyed kilót, ma hat kilogramm. Igaz, az USA-ban már 16—17 kilónál tartanak, de ők már 1938-ban megközelítették a másfél kilót A fejlődés tehát nálunk volt gyorsabb, itt húsz-huszonnégyszeres, ott tizenegyszeres volt. Lakosságunk az alumíniummal először a katonai kulacsok és csajkák, a tejeskannák, a turistapoharak, stb révén ismerkedett meg. A második világháború alatt jelentek meg az első edények, melyek ugyan még fénytelenek voltak, de mégis hamar meghódították a háziasszonyokat Ekkor kezdték gyártani az alumínium propán-bután gázpalackokat is. Az 1945-ös nehéz esztendőben a korábbi 70 dekás fogyasztás 13 dekára esett vissza, de mégis ekkor kezdődött a második nagy előretörés. Teljesen alumíniumból kezdték gyártani az autoszifont és nemzetközi diadalt aratott a kukta, amiből ma is óriási bonyolítunk le. Nem exportol csoda: Ausztriában egy 4 literes kukta ma 320 schilling... Ma már alumínium kilinccsel és kulccsal nyitjuk az ajtót, amely mögött alumíniumvázas bútorok s a konyhában tükörfényű alumínium edények várnak. A szabadszállásiak Európa első alumínium hídján közlekednek, s az ipar, elsősorban a villamosipar, mind több cikke készül a „magyar ezüst”-ből És ma már az alumíniumnak is van nálunk történésze: dr. Rott Nándorné, az Alkalmazástechnikai Központ statisztikusa. Tőle tudjuk azt is, hogy ma több alumíniumot használunk, mint például Bulgária, Románia, Jugoszlávia, Lengyelország, Ausztria, Olaszország stb. Pedig az igazi rohamos fejlődés még előttünk áll. Szakembereink felkészültek az alumíniumipar termelésének közeli hatalmas növekedésére. Nemsokára alumíniumból készülnek az utcai kandeláberek, és lámpatestek, a távvezetékek oszlopai, a „gördülő üvegházak”, az öntöző berendezések, a hordók és a konzervdobozok, a bányatámok és a radiátorok, a drótkerítések és a gyümölcsszedő állványok, stb. Sőt, kísérleteznek olyan alumínium edényekkel is, szítják a zsírt”, amelyek „taamelyekben tehát nem ég oda a tej, a hús, mosogatásuk pedig valóságos „élvezet”. 227 fajta alma — egy fán Egyáltalán nem ritkaság az olyan fa, amelyen három-négy fajta gyümölcs terem. Ezen a téren azonban egy Donyec-vidéki ukrán kísérleti gyümölcstermelő gazdaság munkatársai értek el egyelőre felülmúlhatatlan rekordot. Sikerült egy olyan almafát nevelniük, amelyen 227 fajta alma terem. Egyes fajták már júniusban beérnek, az utolsók pedig novemberben. mozAik Szénszállítás vízzel Mint a Natachi Review című japán folyóirat közölte, Japánban nemrég nagy teljesítményű berendezést szerkesztettek a szén vízzel való szállítására. A berendezés, amely bányavizet használ fel, csővezetéken vízszintes irányban tíz kilométer, függőleges irányban pedig ezer méter távolságig tudja továbbítani a szenet, anélkül, hogy közbeeső átrakodó helyeket kellene beiktatni vezetékrendszerében. Színes aszfalt Herbert Klein, a műszaki tudományok doktora, a drezdai műegyetem Város- és Űtépítési Intézetének munkatársa, a közelmúltban kidolgozta a fehér aszfalt készítésének technológiáját. Összetételében olyan kötőanyag szerepel, amely megakadályozza a levegő vagy fény hatására történő elsárgulást. A kötőanyagba viszont különböző színek keverhetők. : I Fehér gorilla Spanyol Egyenlítői Afrikában kézre került az eddig ismert első fehér gorilla. Az állat egyébként teljesen olyan, mint a többi, csak a szőre fehér, bőre rózsás, a szeme pedig kék (rózsaszín helyett). mmm ram A készülék egy négyszögletes doboz, amelynek belsejében 2 darab ibolyántúli színtartományban lumineszkáló lámpát helyeztek el. Ez a fény „tetszik” legjobban a rovaroknak. A doboz első fala két pár rácsból áll. A rácsokba magasfeszültségű áramot engednek. A fény által odavonzott rovarok nekirepülnek a rácsnak és elpusztulnak. 160 kilométeres sebességgel — az új vasúti betonaljakon Sikeres kísérletek után új típusú betonaljak gyártását kezdi meg a lábatlani vasbetongyár. Az új betontest két vége legyezőszerűen kiszélesedik. Oldal irányú mozgása kisebb, teherbírása pedig jóval nagyobb lesz a hagyományos formájúnál. Az új elemek az úgynevezett hézagmentes sínpályák építéséhez szükségesek. Az ilyen pályatesteken 160 kilométeres sebességgel is száguldhatnak a szerelvények. A lábatlani üzem az idén háromezret készít a „lepkeszárnyú” betonidomokból. A MÁV kísérleti pályáját építik fel velük. 7 A világ legnagyobb protongyorsítója A Szovjetunióban, szecskéket a gyorsítóba Szerpuhov várostól nem messze, a nagyenergiák fizikájának kutatóintézetében a világ legnagyobb teljesítményű protongyorsítója létesül, ez lehetővé teszi a fizikusoknak, hogy az atommag szerkezetét egyedülálló berendezéssel tanulmányozzák. A felgyorsított energiája az a kulcs, protonok amelynek segítségével „kinyitható” az atommag; minél nagyobb ez az energia, annál kisebb részecskékre lehet szétrombolni az atommagot. Számtalan ország tudósa árult el nagyfokú érdeklődést a szerpuhovi gyorsító iránt, melynek szerelési munkálatai a befejezéshez közelednek. A Szovjetunió — hűen a béke, és az atomenergia kizárólag békés célokra való felhasználásának ügyéhez — szívesen működik együtt külföldi tudósokkal a tudomány ezen, igen fontos ágazatában. A gyorsító — méreteit tekintve — rendkívüli berendezés lesz. Elégséges talán csak annyit mondani, hogy a szinkronizotron gyűrűjének átmérője alig kevesebb mint fél kilométer, a kísérleti teremben pedig elhelyezhető lenne egy kisebb stadion, a lelátókkal együtt. A gyűrűt képező elektromágnesek súlya mintegy 20 000 tonna. Az egyezmény előirányozza az európai magkutatási szervezet a CERN anyagi hozzájárulását a gyorsítóberendezés létesítéséhez. Így a saját költségére helyezi üzembe a felgyorsított protonnyaláb kiléptetésére szolgáló a nagyfrekvenciájú berendezést, szeparátort, a segédberendezéseket, az elektronműszereket, továbbá a kísérletek alkalmával nyert adatok tárolására alkalmas peket.elektronikus számítógégia A szovjet Állami AtomenerBizottság biztosítja CERN által szállított berendezések elhelyezésére szolgáló épületeket, a villamosenergiát, a sűrített és cseppfolyósított gázokat és egyéb szükséges anyagokat. Biztosítja továbbá, a közös munkaprogram végrehajtása végett a protonnyalábokat és a gyorsító működését. Az egyezmény a továbbiakban előirányozza a CERN és a szerpuhovi kutatóintézet tudósainak cseréjét a közös feladatok elvégzése végett. A szerpuhovi szinkronazotron. Ezen a berendezés segítségével, az úgynevezett előgyorsítóval, juttatják be a ré Három tonna üzemanyag • Már ez év végén elkészül Németország első atomerőmeghajtású hajója, a képünkön látható „Otto Hahn”. A hajó 1968. elején fog kifutni Kiel kikötőjéből kísérleti útjára. Kezdetben hiányzik még a reaktorhő s körülbelül nyolc hónap fog eltelni addig, amíg a reaktor teljes teljesítménnyel dolgozhat. Az „Otto Hahn” három tonna urándioxiddal három esztendeig tud szakadatlan vízen maradni, anélkül, hogy üzemanyagot kellene felvennie. A háromtonnányi üzemanyag a 15 000 tonnás ércszállító hajó rakfelületének csak egy ezred részét veszi igénybe