Pest Megyi Hírlap, 1978. február (22. évfolyam, 27-50. szám)

1978-02-22 / 45. szám

ORSZÁGOS MINŐSÍTŐ Négy megye irodalmi színpadai Szentendrén szerepelnek Ezen a hétvégén három napra Thália szerelmesei ve­­­­szik birtokukba Szentendrén a­­ megyei művelődési központ színháztermét. Bács-Kiskun, Heves, Nógrád és Pest megye legjobb amatőr irodalmi szín­padai lépnek dobogóra, hogy­­ vizsgázzanak tudásból, felké­­­­szültségből a zsűri, a közönség­­ és természetesen egymás előtt. A háromnapos programsorozat, amely pénteken délután kez­dődik, országos minősítője a csoportoknak. A három nap alatt huszon­egy együttes mutatkozik be a szentendrei közönség előtt. Pest megyét ezúttal mindös­­­sze négy csoport, a nagykőrö­si Arany János Gimnázium színpada, a százhalombattai Villon irodalmi színpad, a du­nakeszi József Attila művelő­dési központ Radnóti Miklós színpada és a veresegyházi Forrás színpad képviseli. Az igen változatosnak ígér­kező programsorozat pénteken délután fél háromkor a beköl­­cei Mikrobi színjátszó cso­port bemutatkozásával kezdő­dik. Gadfan Morris: Bikini cí­mű darabját adják elő Tosa Katalin rendezésében. Ezen a napon egyébként tizenkét együttes mutatja be műsorát, köztük a nagykőrösi fiatalok is, akik Tóth Tibor rendezé­sében A költészet hatalma cí­mű programmal lépnek dobo­góra. A szombati nap szakmai vi­tával kezdődik. A bemutatók — kilenc együttes felléptével — délután folytatódnak. Ek­kor mutatja be Éhes volt, mert a kenyeret... című mű­sorát a százhalombattai Villon színpad, Mazumel Ferenc rendezésében. A dunakeszi Radnóti Miklós színpad Uray György rendezésében részle­teket ad elő Shakespeare II. Richardjából. A veresegyházi fiatalok pedig Horváth Pé­ter: Porond című darabját adják elő ifj. Dániel Kornél rendezésében. A háromnapos programsoro­zat vasárnap délelőtt újabb szakmai vitával fejeződik be. AZ ÍRÓ JUBILEUMÁN Az Ulmspiegel-legenda „A belga irodalom mester­művei lépett a porondra. Egy szegény és ismeretlen újság­író — szinte szemünk láttára — olyan emlékművet emelt, amely a Don Quijotéval és a Pantagruellel vetekszik” — írta Romain Rolland a belga Charles de Costernek 1868- ban megjelent regényéről, amely a hosszadalmas „Ulen­­spiegel és Lamme Goedzak története és hősi, vidám és dicsőséges kalandjai” címet viselte. Maga Ulenspiegel alakja sok évszázadon át formálódott a németek s a flamandok aj­kán, míg Coster regényébe került. Ott is megőrizte népi ízét, ihletését, nyugat-európai rokonságát a irodalmaknak a népi-reneszánsz, életet él­vező és habzsoló, ételt, italt, szerelmet, szabadságot szere­tő csavargóival és tréfameste­reivel. De ez az Ulenspiegel a spa­nyolok ellen szabadságharcu­kat vívó németalföldiek, flandriaiak népi hőse mégis mindenekelőtt. A regény de­rekán így szól — népi báj­ital révületében — a Tavasz királyának Ulenspiegel, aki­nek apját, Claest, a derék és szorgalmas szenesembert eret­nekségért máglyán elégették: „... Flandria földjét járja halál, lekaszálván a pápa ne­­­vében a legerősebb férfiakat és a legbájosabb asszonyokat; az ország privilégiumait el­törlik, alkotmányát lábbal ta­possák, éhség emészti, elbuj­dosnak takácsai és posztóke­reskedői, hogy idegenben dol­gozhassanak szabadon. Hama­rosan elpusztul, ha segítségé­re nem sietnek. Felséges uram és asszonyom, én csak sze­gény kis emberke vagyok, aki úgy jöttem a világra, mint bárki más, és úgy éltem, ahogy lehetett, tökéletlen, korlátolt és tudatlan vagyok, erényem mi sincsen, tisztáta­lan vagyok és méltatlan bár­mi emberi vagy isteni kegy­re. De Soetkin a kínvallatás­ba és a bánatba halt bele, Claes pedig szörnyű tűzben égett el, s én meg akartam bosszulni őket, és egyszer már meg is tettem. Arra is vágy­tam, hogy boldogabbnak lás­sam azt a szegény földet, melyben csontjaik pihennek, és könyörögtem istenhez ül­dözőik haláláért, de nem hall­gatott meg. Belefáradván a busongásba, titeket idéztelek Katherine bűbájos hatalmával, és azért jövünk én és remegő párom ide, lábatok elé, iste­ni Felségek, hogy kérjük, mentsétek meg szerencsétlen földünket.” Gyűlölet és bosszú tombol, minden szenvedély kiéli ma­gát Ulenspiegelnek, a nép szabadságvágyát és bosszúvá­gyát megtestesítő, életszerete­­tét sugárzó történetében, amelyről maga az író azt ír­ta: „A ti tükrötök ez, kor­mányzók és kormányzottak — egy korszak ostobaságainak, nevetséged vonásainak és bű­neinek tükre ...” De olyan tükör, amely minden kor ol­vasójának eleven. És élveze­tes vaskosságával, szexualitá­sával, testiségével és népi humorával. Mindezt pedig a nyelv hordozza, ami e ma­gyar kiadásban Illyés Gyula és Szabó Lőrinc élvezetes nyelve, fordítása. Megjelenésének (az Euró­pa adta ki nagyon szép ki­adásban Thyl Ulenspiegel cí­men) az ad különös aktuali­tást, hogy az író születésének a múlt őszön volt 150. évfor­dulója , halálának pedig jö­vőre lesz a centenáriuma. Sajátságos, hogy a Világiro­dalmi Kisenciklopédiában nincs szócikk Cos­terről, csak a különböző országok irodal­mának összefoglalójában em­lítik. Emlékezzünk rá köny­vének fölnyitásával. N. I Beatkoncert Siker Dabason A Generál együttes nemré­­giben kéthónapos szovjetunió­beli hangversenykörúton volt, most pedig, mielőtt elkezdenék új nagylemezük felvételét, itt­hon turnéznak. Pest megyében több viharos sikerű koncertet adtak, így például Vácott és Szentendrén. Mi a legutóbbi dabasi fellépésükre látogattunk el. Mint a járási Kossuth Lajos művelődési házban elmondták, azért hívták meg a zenekart, mert a rádióban és a tévében hallott-látott felvételeik nyo­mán többen jelezték: szíve­sen találkoznának az együttes­sel személyesen is. S mire szín­padra lépett a Generál, szé­pen meg is telt a terem. Aztán rázendítettek. A nyi­tódalban arra buzdították közönséget, hogy Tapsolj, tán­a­colj, örülj! Ez a szám — és még jó néhány a műsorukból a Zenegép című nagyleme­zükről való. Természetesen nem maradt el a Különös szil­veszter sem, amely a Metro­nóm ’77 című tévés könnyűze­nei fesztivál legjobb szövegöt­­let-díját nyerte el, s amely azóta is az egyik legnépsze­rűbb szám országszerte. A műsor után beszélgettünk a dabasi fiatalokkal. Simai Jó­zsef például elmondta, hogy most látta először élőben a Ge­nerált, szép élmény volt. A szólóénekes, Charlie produk­­­cióját sokoldalúsága miatt le­­bilincselőnek tartotta. Az is tetszett, hogy a felvételekről ismert számokat hosszabban, több hangszerszólóval játszot­ták a koncerten az együttes tagjai. Borbíró Ilona érdekes­nek tartotta a világítástechni­kát is. Várkonyi Mátyás, aki egyéb­ként a zenekar vezetője, nagy örömmel szólt a Pest megyei közönség érdeklődéséről. — A szovjet turnénkon — mondta — jobbára több ezres színházakban, sportcsarnokok­ban játszottunk, örülünk, hogy az alkalmanként néhány száz főből álló közönség körében éppúgy megvan a jó rock-kon’­­­certhez szükséges hangulat. Galla Miklós BE. Két hét — tizenhét bemutató A NÉPSZÍNHÁZ ELŐADÁSAI A VÁRSZÍNHÁZBAN Különös kirándulásra csábít a Budai Vár. Együtt ígér évszázados építészeti különlegességeket és maradandó kép­zőművészeti élményt a Nemzeti Galé­riában, ugyanakkor mindezek mellett ritkán látható színházi kavalkádot nyújt a Várszínház. Sorra venni sem könnyű a bemutatókat, amelyek feb­ruár közepe óta — mindennap újdon­ságot szolgáltatva — követik egymást. A változatosságot mi sem bizonyítja jobban, minthogy 12 nap alatt 17 be­mutatót tartottak a Népszínház mű­vészei, illetve a vendégül látott együt­tesek. S minden este választásra kény­szerülnek a nézők, mivel hat órától éjszaka fél tizenkettőig párhuzamosan peregnek az előadások. A színház az előcsarnokban kezdő­dik — közismert ez a mondás, amely az előadások hangulati előkészítésére vonatkozik. Itt azonban szó szerint kell értelmezni: már az előcsarnokban dísz­letek fogadják a közönséget, aztán a boltíves folyosó végén, a Sarokterem­ben, ugyancsak színpad várja a néző­ket. Sőt, a folyosói kerengő is játékté­rül szolgál, s a harmadik emeleti pró­baterem szintén produkcióval hívja az érdeklődőket. A színházteremben­­ a nagyobb, s különlegesebb szcenikai, színpadtechnikai igényű darabok ke­rülnek színre. Az előcsarnok két bemutatónak ad otthont. A Várszínház megnyitását kö­vető napon láthatta először a közön­ség Remenyik Zsigmond: Pokoli disz­nótor című népi ihletettségű komédiá­ját, Petrik József rendezésében. A de­rűs, könnyed játék formai érdekessé­ge, hogy az író a paraszttémával is ké­pes volt a legmodernebb drámai tö­rekvéseknek érvényt szerezni. S ehhez jól kapcsolódik a rendezés. Három ki­tűnő vendégművész garantálja a si­kert: Dayka Margit, Horváth Sándor és Horváth Teri. De a népes szereplő­­gárdából méltó partnerük Pelsőczy László, Somodi Kálmán és Bősze György is. A másik bemutató stílusa és hangvétele alkalmazkodik a Reme­­nyik-darabhoz. Kurt Bartsch: A kötél című alkotását Iglódi István vitte szín­re. A 25. Színházból már ismert Has szerzője ebben a darabban is a vásári komédiákra emlékeztető naív és ko­moly, őszinte és pikáns hangulatban tár elénk személyes problémát, amely messze túlmutat az egyéni konfliktu­son. Az előadás főbb szerepeit Tordai Teri, Tolnai Miklós és Jobba Gabi alakítják. A sarokterem hívja a legtöbb prog­rammal a nézőket, mindenekelőtt ön­álló estekkel és a kis­ együttesek pro­dukcióival. Különösen nagy sikert ara­tott — s megérdemelten — Sándor György humoralista műsora, a Lyukas­ára. Amint a cím is utal rá, ezúttal az iskolák világából ellesett kegyetle­nül őszinte pillanatokat karikírozza, miközben generációk igazságot és fe­szültséget okozó problémáit mondja ki. A fiatalok között méltán népszerű Cseh Tamás több műsorából kötött csokrot, Désiré és Antoine címmel, ön­álló esten lép fel Bródy János is, mű­sorának címe: Az utca másik oldalán. Dalairól így kezdi a vallomást: „Nem emlékszem, miért léptem ki az utcá­ra, csak arra, hogy a kapu végérvé­nyesen bezáródott mögöttem” —, a fel­nőtté váló korosztály kicsit bizonyta­lankodó, de igényes látásmódjáról da­lol műsorában. Jobba Gabi eredetileg Brecht-esttel akart színpadra lépni, de az irodalmi anyag egyre gazdagodott, kiterjedt a politikus elkötelezettség­gondolata. S így a Buta August című műsorában egymás mellé került Brecht, Shakespeare, Beckett, Fellini és Ör­kény írása, s néhny modern hangvéte­lű politikai dal. A sarokteremben hall­gathatjuk meg a Kormorán együttest. Felvonultatja a népzenei játékosságot, a balladai komorságot és a klasszikus zenei formákat. Ritka zenei élményt nyújt Erzsölt Tünde és Szeverényi Ilona cimbalomkettős-műsora is. Ugyancsak a sarokteremben láthat­juk az Orfeo együttes: Előadás után című bemutatójuk egy képzeletbeli színház kelléktárának tárgyait eleve­níti meg, sok kitűnő, modern megol­dással. A Malgot István rendezte fan­táziajátékban a kellékek emberi sor­sokat tükröznek. Még egy önálló est méltán igényel említést: Torday Ba­lázs Karinthy-műsora az író portréjá­nak felvázolására vállalkozik. Poétikus színházi produkció Pilinszky János: Síremlék című költői színműve is, amelynek főszerepét vendégként Tö­rőcsik Mari alakítja, s az előadás lét­rehozásában közreműködött többek kö­zött Iglódi István és Maár Gyula. A próbaterem mindössze negyven-öt­ven néző befogadásra képes zsúfoltsá­ga szorongató érzéseket kelt már ön­magában is. De Edward Albee, a mo­dern drámairodalom egyik legjelesebb képviselője, a Homokláda világot ma­gába foglaló, s a világhoz mérten je­lentéktelen viharával, megmérő, ugyancsak kicsit önmagunkat kellemet­len vizsgálódásra késztet. A Homoklá­da rendezője, Ruszt József, éppen ezt az önmagunkra ismerést akarta elérni a polgári és kispolgáriságot leleplező játékkal. A szereplők: Marsek Gabi, Bor Adrienne, Jordán Tamás és Pel­sőczy László, kivétel nélkül dicséretes alakítást nyújtanak. A kerengő történelmi környezete méltó díszletként szolgál Platon: Szók­ratész védőbeszéde című alkotásának megjelenítéséhez. A címszerepet Jor­dán Tamás alakítja és Szigeti Károly rendező korszerű elképzelésének meg­felelően szinte minden mondatot köz­vetlenül napjaink embereként értel­mez. Partnere, Mihály Pál (Melétosz) ugyancsak dicséretes alakítást nyújt. A színházterem előadásai közül Her­nádi Gyula Bajcsy-Zsilinszky Endré­ről írt történelmi látomását lapunk már értékelte. Az elmúlt hét második felében mutatta be az együttes a Csin­­giz Ajtmatov Fehér hajó­jából készült színpadi játékot, amely ezúttal A kis­fiúnak két meséje volt címmel került a nézők elé. A színház csaknem vala­mennyi művészét felvonultató előadás főleg látványosságával, idilli életké­pével válik hatásossá. Iglódi István rendező és Katona Imre, a színpadra alkalmazó, észrevehetően a költőiséget hangsúlyozták. Ugyancsak a színházteremben mu­tatták be Oda címmel, a Liszt, Wag­ner és Mozart műveire beállított ba­lettet, amelyet a pécsi Nemzeti Szín­ház két fiatal táncosa, Bertus és Hetényi János elevenít meg, Mária Eck Imre koreográfiájával. A kitűnően szer­vezett színházi kavalkádban fellép a most harmincéves Vasas Művészegyüt­tes is. Február végéig naponta hat-hét elő­adást láthatunk az említettek közül a Várszínházban. Márciustól csak a hét­végeken lesz esténként több előadás. Kriszt György 1918. FEBRUÁR 22., SZERDA KIÁLLÍTÓTERMEKBEN Kerámiák, grafikák és festmények H. Dinnyés Éva kerámiái és Szabó Miklós festményei Buda­­pesten, a Fáklya Klubban már­cius 4-ig, Renner Kálmán érmei a Mednyánszky-teremben már­cius 2-ig, Móricz Margit fest­ményei a Fényes Adolf-terem­ben március 12-ig, Bittenbin­­­der János grafikái a Stúdió Galériában március 4-ig lát­hatók. Az anyag titkai és a táj szépségei Nagy érdeklődés közepette nyitotta meg Szabó G. László, a Csongrád megyei Tanács el­nökhelyettese a budapesti Fák­lya Klubban H. Dinnyés Éva és Szabó Miklós szegedi kép­zőművészek kiállítását Ki­emelte a művészi értékeket mélyen elemző beszédében azt a tényt, hogy egyszerre művé­szek és alkotó pedagógusok, akik önmaguk művészi ered­ményein túl hozzájárultak sok­sok tanítványuk esztétikai, em­beri neveléséhez. H. Dinnyés Éva kerámiái szemléletüket illetően több­­szólamúak. Egyrészt érzékeny valóságlátás, népi hangvétel jellemzi vázáit, madaras figu­ráit, másrészt a Keletkezés sorozatban erős gondolati el­vonatkoztatásokkal éri el tárgy egyedi szépségét Szigo­­­rú arányérzék és finom ízlés jellemzi mázas lapjait, tér­plasztikáit, napóra-változatait. E kerámiák szemléleti frisse­­ségükkel és hibátlan kivitelük­kel sikerrel gondozzák környe­zetünket. Valóban a tér színes szikrái, tüzes méltóságú gyön­gyei e lelkületileg és technikai­lag egyaránt lelkiismeretes műtárgyak, hiszen a színnel, formával épített, öltöztetett vö­rös váza, reggelizőkészlet, vi­rág, kakas és állatöv sajátos bensőségével boldogít Artisz­­tikumukkal szólal meg az ak­várium és a hamutál, nyíló örömünk része, jó a közelük­ben tartózkodni, ebben rejlik szolgálatuk. Szabó Miklós hegyekből ér­kezett a Tisza mellé, és meg­ejtette a folyó és a táj vará­zsa. Nagyon ötletes, ahogy csónakok egész raját helyezi csoportosan a víz­re, s ez a ringó rakomány maga az ember, aki nem a saját, hanem az alkotása antoló­giájával szerepel a temperaképek so­rozatában. Egy­szóval Szabó Mik­lós a természet és a társadalom alak­­zatait ötvözi úgy, hogy a fény szí­nes reflexei vil­lannak a szegedi bárkákon vagy a piac forgatagában. A megnyitó ün­nepi légkörét emelte Szabó Or­solya zongoramű­vész, aki Debussy egyik finom prelude-jét adta elő meghitt előadásban. A mí­vess­ég tiszteletével A Mednyánszky-terem ki­tett magáért. Kitűnő érmeket mutat be szép környezetben. A nyugodt tanulmányozáshoz és önfeledt gyönyörködéshez biztosította a keretet, a többi már Renner Kálmánra tarto­zik. Helytáll ő is. Először is nagyon alapos, rézműves ősei így nevelték. Sopronban szüle­tett 1927-ben, és érmekkel 1959-ben kezdett Minden gesztusát foglalkozni áthatja a mívesség tisztelete, s a minden gondolatra, megrendelésre rá­csapó plasztikai fogékonyság, Michelangelo energiabőségét, Van Gogh zaklatottságát, Sok­rates sztoikus nyugalmát hang­súlyozza. Enyhe irónia felé billenti a mérleget, amikor kislányát és Csatkai Endrét mintázza, újszerű eszközöket sorakoztat fel, amikor Chagall világát örökíti meg. Illik rá a meghatározás; megbízható mű­vész a szó szemléleti és tech­nikai értelmében. A kiszolgáltatottság VÍZIÓI Bátran veti magát a problé­mák sodrába, nem keresi szélcsöndes helyeket Bittenbin­a der János. Semprun leplezte le a fasizmus kegyetlenségét A nagy utazásban. A regény vagonját elemzi egyik rajza, s közben saját tapasztalatával egészíti ki az emberi kiszolgál­tatottság ábrázolását. Drapé­riái is önmagukban horgadnak, hiányzik belőlük az ember. Ahogyan azonban építi mű­veit, abban nem találunk hi­bát. Csak a szemléletben, hi­szen alig múlt harmincéves. Előtte a világ, melynek tisztí­tása, gyarapítása a hivatása. Emberközpontú vásznak Bittenbinder Jánossal ellen­tétben Móricz Margit nem a megváltoztathatatlanban hisz. Minden fakitermelője, útjaví­­tója, halásza a bizalmat és erőt ébreszti bennünk, ezért művé­szetének társadalmi fontossága is megalapozott. Itt a problé­ma abból adódik, hogy nem döntött, mit akar igazán meg­ragadni egyedi elemekkel a valóság ajánlataiból. A téma­­választása rögtönzöttnek tűnik. ★ A Dorottya utcai kiállítóte­remben február 26-ig nézhet­jük meg Decsi Ilona, Muzsnai Ákos, Kéri Imre és Püspöky István rajzait, metszeteit. Kü­lönösen Püspöky Istvánra és Kéri Imrére érdemes figyelni, kifogástalan a Balladák és az Alkonyat szerkesztése. Losonci Miklós Szabó Miklós: Csónakok H. Dinnyés Éva kerámiája t

Next