Pest Megyi Hírlap, 1980. június (24. évfolyam, 127-151. szám)

1980-06-29 / 151. szám

FOGLALKOZÁSI ÁRTALOM FELVILÁGOSÍTÁS Cjm> á$tk w W ILLUZIONISTA Lévay Jenő rajzai Megadott sebességgel, dugó nélkül Számítógépes forgalomirányítás autóúton és­­ pályán Tervezik az M1-es út és az M7-es autópálya számítógépes forga­lomirányítási műszerének a kiépítését. Ennek segítségével ugyanis minden időszakban biztonságosabbá és folyamatossá válik majd a közlekedés. Néhány éven belül megszűnhet például a nyári vasár­nap esténként a budapesti közös bevezető szakaszon tapasztalható áldatlan állapot. A rendszer mérésadatgyűjtő berendezéseinek kifejlesztésére három évvel ezelőtt kapott megbízást a Kandó Kálmán Villamos­­ipari Műszaki Főiskola számítástechnikai tanszéke. A KPM közúti főosztályának a felkérésére dr. Bársony András főiskolai tanár és munkatársai nem kisebb feladatot vállaltak, mint hogy a hazai ipar termékeiből szerkesztik meg az adatfelvevőt és -értékelőt. Ter­mészetesen volt még néhány követelmény; ne kerüljön túlzottan sokba, legalább annyit tudjon, mint hasonló külföldi berendezések, és nagy pontossággal, biztonsággal működjön. Külön stratégia A kutatók munkája olyannyira si­kerrel járt, hogy a fejlett ipari or­szágok szakemberei is érdeklődnek a számítógépes forgalomirányítási rendszer e nélkülözhetetlen alkotó­eleme iránt. Ebben szerepe van an­nak, hogy a magyar berendezés va­lamivel többet is tud külföldi roko­nainál. Az azzal egybeépített tábla­vezérlő kézzel is működtethető. Ez — áramzavar, vagy az automatikák eset­leges hibája esetén — nagy előny. Ugyancsak vonzóvá teszi, hogy rop­pant egyszerű. Képzett szakember másfél óra alatt elsajátíthatja a rend­szer kezelését. A mérnökök a mérésadatgyűjtőt az Elektronikus Mérőkészülékek Gyára EMG 666-os kalkulátorára, progra­mozható kis számítógépére alapoz­ták, s ehhez társították a többi szer­kezetet, például a VILATI detektor­­jait, a display-készülékeket. A beren­dezést most a Közúti Közlekedési Tudományos Kutatóintézet szakem­berei vallatják. Több éves feladat vár rájuk. Ahhoz ugyanis, hogy a számítógépes forgalomirányítási rendszer működésbe léphessen, meg kell ismerni az M 1-es és az M 7-es, valamint a környező utak forgalmá­nak nagyságát, törvényszerűségeit, ki kell dolgozni az adott forgalmi hely­zetnek megfelelő közbeavatkozás és tájékoztatás stratégiáját. Az első informátor kísérleti jelleg­gel már működik; a marton­vásári csomópontnál építették be az út bur­kolatába az érzékelő detektorpáro­kat. Percenként érzékelik az áthala­dó forgalmat és a segélykérő tele­fonkábelen keresztül nemcsak a jár­művek számáról, hanem sebességük­ről és a járműfajtákról is tudósíta­nak. A segélykérő kábeleit annak idején már a későbbi feladathoz is méretezték. Érzékelő a burkolatban A tervek szerint 160, a martonvá­­sárihoz hasonló önműködő mérőhe­lyet alakítanak ki, hogy hol a cso­mópontoknál, nagyobb emelkedők elején-végén stb. —, annak eldöntése a KÖTUKI szakembereire vár. Min­denesetre, az adatszolgáltató háló­zat teljes kiépítése után folyamatá­ban lehet majd követni az M 1—M 7 forgalmát, és szükség esetén be le­het avatkozni. A számítógép percre pontosan informálja majd az autó­pályarendőrség, az Útinform és az autópálya-főmérnökség ügyeleteseit a kialakuló konvojokról, azok nagy­ságáról, sebességéről. Így következ­tetni lehet a várható torlódásokra, és időben tehetik a megelőző intéz­kedéseket. A szomszédos mérőhelyek adatainak ugrásszerű, hirtelen vál­tozásából a balesetekre vagy más for­galmi lehet. akadályokra is következtetni Indulás rádióra Három, négy év múlva a rádió — feltehetően gyakrabban jelentkező — Útközben című műsora már olyan tanácsokat adhat a vasárnapi bala­toni autósoknak, hogy ha biztonságo­san és folyamatosan akarnak haza­utazni, várjanak egy órát az indu­lással, vagy ellenkezőleg, azonnal keljenek útra, de csak nyolcvannal haladjanak. Hogy miért csak nyolc­vannal? Mert kezd összegyűlni né­hány kilométerrel előbb az autó­sereg, értelmetlen lenne hát a szá­guldás, úgyis csak dugó várna rá­juk. Nincs messze tehát az idő, amikor a számítógépes forgalomirányítás ré­vén csökkenthetők lesznek az M-­­es és M 7-es csúcsforgalmi dugói, s nagy valószínűséggel meg lehet előz­ni majd a ráfutásos baleseteket, a tömeges karambolokat is. Mindennek azonban az a feltétele, hogy az au­tósok tartsák be a rádión, vagy a központtól távirányított jelzőtáblá­kon adott tanácsokat, utasításokat. Kevesebb benzinnel Higgyék el, hogy a számítógép pon­tosan ismeri a helyzetet, nem té­ved, s tudja, mit csinál. Ráadásul a benzinmegtakarítás — a mérések szerint — egy hétvégi ba­latoni útnál Ladánként elérheti a 2—3 litert is. S a 16 tavaszi-nyári hét végén 25—30 ezer autó robog vagy cammog oda-vissza az M 1-esen és az M 7-esen. DEREGÁN GÁBOR Hét­vége az M 7-esen. Rejtett gondolat SE: Más, ha vadítják, úgy bokrosodik meg / Én akkor vadulok, ha szelídítenek. könyvjutalmat nyertek: Nádhá­zi István (Budakalász, Tanító út 1. 2011), — Veszdák Ferencné (Vámosmikola, Sza­badság u. 15. 2635), — Szepetneki János (Dunakeszi, Kápolna u. 11. 2120), — Forszt Mihályné (Göd-felső, Révay u. 9. 2132), — Prokopp Pál (Nagykovácsi, Bá­­nya u. 11. 2094), — Tóbiás Gábor (Buda­pest, Bálint György utca 6., V. 16. 1039), — Vincze Ferencné (Kerepestarcsa, Tol­di M. u. 3. 2143), — Kovács Mihály (Ma­­josháza, Petőfi u. 12. 2339), — Sitkai Fe­rencné (Tatabánya, Esztergomi u. 13., V. 8. 2800). — Péter Mária (Dunavarsány, Bajcsy-Zsilinszky u. 58 . 2336). GYERMEKREJTVÉNY Pajtások! „Utazás a Föld körül” soro­zatunk mai címe: A Föld legfontosabb alagútjai, I.VÍZSZINTES je. 1. Átnyújt. 3. ATS. 6. Az okozat szülő­i. Egyszerre több férfi udvarias megszólítása. 9. Térfogat, terjedelem, di­vatos latin szóval. 10. A káka közepe! 11. Már az elején bepótol! 12. Biztató­szó. 13. Szürkésbarna tollazatú, a galam­bok rendjébe tartozó madár. 16. Alacsony rangú tisztviselő volt a múltban. 18. Függ. 20. A kan betűi, keverve. 21. Francia vá­ros, 1309—1387 között a pápák székhelye volt. 24. Ki lett a győztes? (két szó). FÜGGŐLEGES 1. Az autó fontos része. 2. Éneklő ket­tősök. 3. 10,3 km hosszú alagút Auszt­riában, 1884-ben épült. 4. Ez is osztrák alagút, hossza 8,6 km, épült 1909-ben. 5. Svájci és olasz alagút, hossza 19,8 km, épült 1921-ben. 6. Baljóslatú jel (la­tin szó). 7. Makacs, önfejű. 13. Olasz alagút Milánó és Genova között. 8,3 km, épült 1889-ben. H. Ilyenkor. 15. Forma, figura. 17. ősrégi húros hangszer, Euró­pába az arabok hozták a XIV. században. 19. Éjszakai pihenőhely. 22. Az izmokat köti a csonthoz. 23. Tagadószó. Pajtások! A megfejtett alagutak nevét írjátok le egy levelezőlapra, és július 6-ig küldjétek be a szerkesztőséghez. A helyes megfejtők részt vesznek a júniusi jutalomsorsolásban. VÍZSZINTES th 1. Szókép. 9. Tartomány Kasmírban. I. Paul Valery (1871—1945) francia köl­tő érdekes megállapítása a gondolatok­ról; folytatása a függőleges 1. szám (zárt betűk itt: K, E, K). 16. Orsó. 17. Szivar­vég! 18.............meg a holló­ (mese). 19. Van ilyen vizsga is, irat is. 20. Egyfaj­ta bútor. 22. istállószalma. 23. Vigyázzunk csak. 24. „Száll.... szájról szájra.” 26. Két égtáj jele. 27. Illattal párosult za­mat. 28. Rö. 30. Gazdasági épület. 31. Rudakra állított, szalmatetejű szénaszín. 32. Az első európai úszó, aki egy percen belül úszta a 100 métert (István). 34. Amerika névadója. 37. Minden héten. 38. Hangosan síró. 39. Alsóbbrendű állat. 40. Vízmosás. 41. Méreg része! 42. Ele­gyít. 43. Tea — németül. 46. A hízó sor­sa. 48. Tömött. 49. Ritka férfinév. 52. Észlel. 54. Talál. 56................kapitány”, Farkas Imre operettje. 58. Fiatalok havi folyóirata. 59. Az Operaház koreográfusa és rendezője. 63. Tova. 64. Légi szellem Shakespeare: „A vihar” című művében. 65. Úgy megüt valakit, hogy az a földre kerül. „ FÜGGŐLEGES ” 1. A mondás befejező része (zárt be­tűk: B, R, K). 2. Ilyen módon. 3. Ma­gas építmény. 4. vonatkozó névmás. 5. 0 C­ fok alatti hőmérséklet. 6. Fogat ré­sze! 7. Vés. 8. Egyházi átok. 9. Négy­lábú. 10...........carte.” II. Gríz. 12. Író­szerszám, névelővel. 13. Papagájnév. 15. A Száva mellékvize. 20. Az éttermi asz­talokon többféle is áll. 21. A pincébe. 24. Neves francia fizikus és csillagász (D. F., 1785—1853). 25. Tűzhányó fő nyí­lása. 27. A „Tetemrehívás” órája (Arany János). 29. Koros. 30. Iúdít. 31. Vörös­marty Mihály költeménye. 32. Liget. 33. Dátumrag. 35. Az „Ezerjó” hazája. 36. A függőleges 32. számú sor vége. 37. Gyógyfürdő. 39. A magasba tart. 42. A kör kerületének része. 43. Apafi erdélyi fejedelem nagy hatalmú első tanácsosa (Mihály). 44. Nem keveset és nem is so­kat. 45. Küldörkc. 47. Szomszédos betűk a teljes ábécé elején. 50. Molnár Ferenc: „A Pál utcai fiúk” című regényének egyik alakja. 51. ...­­fárl. 53. A hangok művészete. 55. Női név. 57. Seb betűi. 59. Asztal közép! 60. Tűzhely sütőtere. 61. Rangjelző. 62. A mese vége! BEKÜLDENDŐ SOROK: vízszintes 14. és függőleges 1. Megfejtési határidő: 1 hét. A JÚNIUS 15-I SZÁMBAN MEGJE­LENT KERESZTREJTVÉNY MEGFEJTÉ­­ S X 3­5 C'o­t q 10 •He­e (M )5­­ 6* 20 u • 12 23 OH A rádió és televízió műsorából VASÁRNAP KOSSUTH RÁDIÓ 5.55: Rákóczi-induló. 6.00: Hírek, időjárás-jelentés. 6.05: Kellemes vasárnapot! 7.23: Élelmiszermagazin. 8.00: Hírek. Ütközően. 8.10: Öt kontinens hét napja. 9.20: Magyar Múzsa. 8.26: Kálmán Imre operettjeiből. 10.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 10.03: Útközben. 10.09: A két flamingó Madarász. 11.14: Vasárnapi koktél. Közben. 12.03: Hírek. 12.10: Édes anyanyelvünk. 13.00: Rázós úton. 13.10: Legszebb stúdiófelvételeinkből. 13.48: Rádiólexikon. 14.18: Operettfelvételekből. 14.40: Pillantás a nagyvilágba. 15.00: Hírek, időjárás-jelentés. Ütközően. 15.14: Skót szimfónia. 15.52: A zsidó háború. 17.00: Hírek. Útközben. 17.10: Titkárnők ideje. 17.20: Opera-művészlemezek. 18.15: Hol volt, hol nem volt... 18.30: Hírek. Ütközően. 18.45: Diákkönyvtár hangszalagon. 20.00: A Rádió Dalszínháza. 20.50: Népdalcsokor. 21.45: Bartók falun. 22.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 22.10: Sporthírek. Totó. 22.20: Híres előadóművészek lemezeiből. 24.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 0.10: Dzsesszfelvételekből. 0.25: Himnusz. PETŐFI RÁDIÓ 7.00: Az unitárius egyház félórája. 7.30: Orgonaművek. 8.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 8.05: Mit hallunk? 8.33: Miska bácsi levelesládája. 9.00: Az NDK néphadseregének közpon­ti zenekara játszik. 9.20: A tegnap slágereiből. 10.00: Láthatatlan múzeum. 10­0: Hírek. 10 í: Erdőben bújdosó nap. 11.00: Ismeretlen ismerősök. 12.00: Jó ebédhez szól a nóta. 12.57: Hanglemez — MK. 13.01: A leghűbb barátság. 13.45: Időjárás- és vízállásjelentés. 14.05: Híres zenekarok albuma. 14.30: Hírek. 14.33: Táskarádió. 15.30: Munkásigazgatók. 18.00: Népdalok. 16.30: Hírek. Ütközően. 16.35: Operettrészletek. 17.00: Slágerek mindenkinek. 17 55: Mit üzen a rádió? 18.30: Hírek. 18.33: Szemből, halál. 18.41: A stúdió H felvételeiből. 18.53: Nótakedvelőknek. 19.40: Szállj, régi dallam! 20.10: A vasárnap sportja. Totó. 20.30: Hírek. Ütközően. 20.38: Társalgó. 22.35: Kellemes pihenést! 24.00: Hírek. Időjárás-Jelentés. 0.10: Műsorzárás. TELEVÍZIÓ 9.00: Tévétorna. 9.05: óvodások filmműsora. 9.25: Tecumseh. NDK kalandfilm. 11.10: Hírek. 11.15: Pirx kalandja­. 12.00: Nótaszó. 12.20: Reklám. 14.05: Akiket a pacsirta elkísér. 16.00: Csehszlovák spartakiád. 17.10: Vakáción a Mézga család. 17.35: Versenyző vagyok. 17.55: Lehet egy kérdéssel több? 18.40: Tévétorna. 18.45: Esti mese. 19.00: A Hét. 20.00: Hírek. 20.05: Utolsó völgy. 22.05: Telesport. 23.10: Hírek. HÉTFŐ KOSSUTH RÁDIÓ 4.25: Jó reggelt! — Zenés műsor. 8.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 8.05: Műsorismertetés. 8.25: Mit üzen a rádió? 9.00: Tükör előtt. 9.10: A hét zeneműve. 9.40: Ki kopog? 10.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 10.05: Kisiskolások műsora. 10.35: Kamaramuzsika. 11.19: Fegyvertársak. 11.39: Az elmés nemes Don Quijote. 12.00: Déli krónika. 12.20: Ki nyer ma? 12.35: Válaszolunk hallgatóinknak. 12.50: Zenei érdekességek az elmúlt hét műsorából. 14.41: A nagy Begdon Mihály. 14.54: Édes anyanyelvünk. 15.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 15.10: Kórusfesztivál. 15.28: Zsákbamacska. 16.00: Útközben. 16.05: Goldmark-felvételeink. 16.31: Válságok és teóriák. 17.00: Hírek. Ütközben. 17.10: Amatőr zenei együttesek felvételei­ből. 17.23: Püthagorasz. 18.02: Filmzene. 18.15: Hol volt, hol nem volt... 18.30: Esti magazin. 19.15: Évszázadok mesterművei. 20.02: Csak arra vagyok kíváncsi... 21.02: Népdalest. 22.00: Hírek. Időjárás-jelentés.­ 22.15: Sporthírek. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: A kamarazene kedvelőinek. 23.16: Oratórium. 24.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 6.io: Magyar Csaba táncdalaiból. 0.25: Himnusz. PETŐFI RÁDIÓ 4.25: Jó reggelt! — Zenés műsor. 8.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 8.05: Nóták. 8.20: Hírek. 8.33: Hollós Lajos: A toronyból. 8.40: Slágermúzeum. 9.30: Kultúránk kishatárforgalma. 10.00: Zenedélelőtt. 11.55: Pillanatkép. 12 O1­: Népdalok. 12.30: Hírek. 12.33: Kis magyar néprajz. 12.38: Tánczenei koktél. 13.25: Kinek kell a könyvtár? 13.45: Időjárás- és vízállásjelentés. 14.00: Kettőtől ötig... a rádió kívánság­­műsora. 17 00: Csak egy Földünk van. 17.30: Ötödik sebesség. 18.30: Hírek. 18.33: Zeneközelben. 19.30: Hegedűs Tibor műsora. 20.30: Hírek. 22.20: Nóták. 23.00: Hírek. Időjárás-jelentés. 0.10: Műsorzárás.

Next