Pest Megyi Hírlap, 1980. november (24. évfolyam, 257-281. szám)

1980-11-25 / 276. szám

Holland nemzeti balett A Holland Nemzeti Balett megkezdte vendégjátékát Magyarországon. Budapesten a Vígszínházban mutatkoztak be. Tanulmányi versenyek A Művelődési Minisztérium közoktatási, valamint szak­oktatási és továbbképzési fő­osztálya meghirdette, hogy e tanévben a szakközépiskolák negyedik osztályos tanulói 26 féle országos szakmai verse­nyen vehetnek részt A ver­senyzőknek a tantervekben előírt feladatokat kell megol­daniuk szóbeli, írásbeli és gyakorlati vizsgákon. A versenyeket 1981. feb­ruár eleje és április vége kö­zött bonyolítják le a vizsgák jellege szerint, két vagy há­rom fordulóban. A selejtező­ket a versenyzők iskoláiban, az elődöntőket és a döntőket a kijelölt szakközépiskolák­ban rendezik meg. KIÁLLÍTÁS előtt gyálon S­zakkörtárlat az étteremben A Szabadság Termelőszövet­kezet székhelyén, Gyálon hol­nap, szerdán kiállítás nyílik. A tárlat színhelye az étterem. Erről, a sokak által rendha­gyónak nevezett bemutatóról beszélgetünk Csipás Ferenccel, a Szabadság Termelőszövetke­zet pártbizottságának titkárá­val és Fegyó Bélával, a képző­­művészeti szakkör vezetőjével, annak a szakkörnek az irányí­tójával, amelynek a tagjai fes­tették a most bemutatásra ke­rülő képeket. Telephelyről telephelyre & — Termelőszövetkezetünk és község vezetősége között 1976-ban született megállapo­dás alapján jött létre a képző­­művészeti szakkör — magya­rázza Csipás Ferenc. — A he­lyi általános iskolában műkö­dik, tagjainak többsége a ter­melőszövetkezetben dolgozik. A tsi évente körülbelül 30 ezer forinttal támogatja ezt a kis csoportot. Ebből a pénzből vesszük meg a felszereléseket: festéket, ecsetet, vásznat A szövetkezet a szakkör fenn­tartásához más módon is hoz­zájárul. Szocialista brigád­jaink társadalmi munkában készítik a képkereteket, a pa­ravánokat, de szabad idejükből áldoznak még a képek szállí­tására is. Ebből látszik, hogy pontosan nem is meghatároz­ható az az összeg, amivel éven­te a szakkör fenntartásához hozzájárulunk. — Mi úgy gondoljuk — foly­tatja Csipás Ferenc —, nem mindegy, hogy dolgozóink mi iránt érdeklődnek. Ráadásul, ha érzik, nekünk arra is van gondunk, hogy törődjünk sza­bad idejükkel is, bizonyára szívesebben vállalnak nálunk munkát, illetve maradnak itt. Termelőszövetkezetünknek nincs kultúrháza, ezért a kép­zőművészeti szakkörben szüle­tett legjobb műveket telephe­lyeinken, az éttermekben állít­juk ki. Hasznos ez azért is, mert az étterem az a hely, me­lyet biztos, hogy legtöbb dol­gozónk felkeres, s megszemlél­heti az alkotásokat. Terveink­ben szerepel az is, hogy egy selejtezett autóbuszt rendez­nénk be kiállítások céljára. Más bemutatókra, könyvárusí­tásokra is sor kerülne a jár­műben. A nevelés öröme Fegyó Béla öt évvel ezelőtt végzett a Képzőművészeti Fő­iskolán. Most a gyáli általános iskola rajztanára. Saját beval­lása szerint a képzőművészeti szakkör fontos szerepet tölt be életében. — Bár nem tagadom, a­­ havi ezer forintos tiszteletdíj is vonzó — mondja —, de még ennél is vonzóbb, hogy egy jó közösségnek állhatok az élén. Ez a 16 ember ugyanis — fi­zikai munkások, pedagógusok, alkalmazottak — nagy öröm­mel találkozik hétfő esténként, s igen jól érzik magukat együtt. Közülük senki nem akar profi lenni, valamennyien az alko­tás adta örömért fognak ecse­tet. Kellemes, barátságos kö­zösséget alakítottak ki, s e kö­zösség kohéziója: egy nyelvet beszélnek. — Szeptember elsejétől mun­kálkodik a gyermek képzőmű­vészeti szakkör is. Hatvannégy alsótagozatos fiatalból áll, va­lamennyien a termelőszövet­kezeti dolgozók gyerekei. Nagy lelkesedéssel fogtak munkához szeptember elején ezek a gye­rekek. Én azt hittem, idővel lemorzsolódnak majd közülük jó néhányan, de nem így tör­tént. Gondoskodunk majd ar­ról, hogy a gyermek képzőmű­vészeti szakkörben legjobb alkotásokat is született bemu­tassuk. — Ez azért is fontos — veti közbe Csipás Ferenc —, mert így a szülők is érzik, hogy ne­künk nemcsak ők, hanem gyer­mekeik is fontosak. A fiatalok pedig — legalábbis bízunk benne —, ha tudják, hogy fog­lalkozunk velük, jobban kö­tődnek majd a termelőszövet­kezethez, szívesebben jönnek majd ide dolgozni. Érdeklődve várják A termelőszövetkezet patro­nálta gyáli képzőművészeti szakkör kiállítása tehát szer­dától november végéig látható a termelőszövetkezet székhe­lyén lévő étteremben. E bemu­tatót örömmel várják mind­azok, akik részt vettek életre hívásában, akiknek alkotásait kifüggesztik az ebédlőben, és bizonyára azok is, akik meg­tekintik. Egy-két kivételtől el­tekintve a kiállítandó művek még szárnypróbálgatások. Sok tanulás és kísérletezés, gyöt­rődés vár alkotóikra. Tapasz­talatszerzést, segítséget jelen­tene több tehetséges amatőr vagy hivatásos művész tárla­tának gyári megrendezése. K. £. ORSZÁGOS KONFERENCIA A közoktatás fejlesztése A közoktatás fejlesztése cím­mel országos konferencia kez­dődött hétfőn az Országos Pe­dagógiai Intézetben. A KISZ Központi Bizottságának és az Országos Pedagógiai Intézet­nek a meghívására az ország egyetemein, főiskoláin, tudo­mányos intézeteiben dolgozó fiatal szakemberek beszámol­nak azoknak a kutatásoknak az eredményeiről, amelyeket 1976 óta végeztek a Művelődé­si Minisztérium és a Magyar Tudományos Akadémia felhí­vására. Molnár Gyula, az OPI fő­igazgató-helyettese megnyitó beszédében hangsúlyozta: magyar közoktatás a megúju­­­lás időszakát éli, új nevelési­­oktatási terveket, tanköny­veket alkalmaznak. Az okta­tás módszereinek is változ­niuk kell, Örvendetes, hogy az ország minden részében élő fiatal kutatók részt vállaltak ebben az átalakító folyamat­ban. Kutatásaik eredményei bi­zonyítják: az ifjúsági mozga­lom ösztönzésére kifejtett munka elősegítheti fontos tár­sadalmi-politikai feladatok megoldását. ÚJ MÓDSZEREK ALKALMAZÁSA Ismeretterjesztés mozgalmasan Országos, szintén három megyei és járási évvel ezelőtt vitatták meg közgyűléseken a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat, illetve különböző szervezeteinek munkáját. Az azóta eltelt idő jelentős vál­tozásokat hozott Pest megye, társadalmi, gazdasági életé­ben, módosultak — egyben növekedtek — az ismeretter­jesztés iránti igények. Változ­nia, fejlődnie kellett tehát a társulat munkájának is. fejlődésről, az utóbbi időszak­­­ban elért eredményekről és hiányosságokról az elmúlt na­pokban két járási TIT-szer­­vezet adott számot: A gödöl­lői városi-járási s a budai já­rási szervezet. Ha a számok­ra pillantunk, az első benyo­másunk az, hogy mindkét te­rületen az átlagosnál jobb volt a munka. Az előadások számát tekintve persze nem vehetik fel a versenyt a rác­kevei járással, ahol tavaly például 1902 rendezvényre került sor, míg a budai já­rásban 592-re, a gödöllőiben s Gödöllő városában 998-ra. Megnyerni az üzemeket A két területen sok a ha­sonlóság a munka társadalmi, gazdasági feltételei között: sok az ingázó, a munka utá­ni ház körüli gazdálkodás széles rétegekre jellemző — így az is, hogy eleve neh­éz az embereket a TIT-előadásokra becsábítani. A fentiek mellé társul a televízió, rádió ott­hon tartó hatása. Ebben a helyzetben csak a jól felké­szült, korszerű használó előadók, módszereket a minden­napi szükségletekhez kap­csolódó rendezvények, hatá­sosan szervező népművelők érhetnek el eredményeket. Hogy egyre inkább ez a jel­lemző, arról a TIT-előadások évről évre növekvő száma be­szél. A számok azt is jelzik, hogy az ismeretterjesztő mun­ka a gödöllői járásban sokkal intenzívebb, mint a budaiban. Ezt persze részben az magya­rázza, hogy az utóbbi járás­ban hiányzik a járási szék­hely, s ami még nem működik olyan fontosabb, rangos, igen nagy szellemi energiát koncentráló és szétsugárzó felsőoktatási intézmény, mint Gödöllőn az Agrártudományi Egyetem. A zsámbéki Tanító­képző Főiskola rövid fennál­lása alatt még nem válhatott a járás szellemi központjává — biztató azonban, hogy máris eredményesen dolgozik a hallgatókból alakult TIT- csoport. Ebben a helyzetben a járás ismeretterjesztő munká­jának irányítói a különböző működésére. A kapcsolat­­rendszer hiányosságait első­sorban néhány üzem vezetői­nek közönye okozza. Nem volt TIT-előadás például a Pilisi Parkerdőgazdaságban, a bu­daörsi Taurinában a törökbá­linti téglagyárban — s foly­tathatnánk a felsorolást. Ennek ellenére a rendezvé­nyek nagy részén 30—44 év közötti fizikai dolgozók vesz­nek részt, növekedett a 20—30 éves fiatalok részére szerve­zett rendezvények száma. Ugyanez érvényes a gödöl­lői járásra is — hozzátehet­jük, hogy itt a hagyományos­nak számító módszerek mel­lett újak — kiállítások, klub­­foglalkozások, audiovizuális műsorok — bevezetése emeli a munka színvonalát, az utóbbi években Gödöllőn rendszerré váltak a TIT által vezetett városnéző séták. Úgy hiszem, a korszerű eszközök egyre bátrabb használatában jelentős szerepe van annak a módszertani munkának is, amely a helyi pártpropagan­disták és TIT-előadók klubjá­ban folyik. Kisugárzó energia A különböző intézmények­kel való együttműködésre természetesen itt is szükség van. A művelődési házakkal való jó kapcsolat eredménye­ként juthatott el a négy ter­mészettudományi témájú TIT- vándorkiállítás az idén 17 helyre, vonzhatott hétezer lá­togatót; a moziüzemi vállalat­tal közösen egy-egy esemény­hez kapcsolódva ismeretter­jesztő filmeket vetítenek. A pedagógiai-pszichológiai isme­retterjesztésből jelentős részt kérnek az iskolák, Pécelen, Túrán, Dányban például igen színvonalas előadássorozatokat szerveznek szülőknek. Az üzemekben, termelőszövetke­zetekben viszont még mindig kevés a TIT-rendezvények száma; a bagi és a túrai téeszben például az utóbbi években nem hangzott el is­meretterjesztő előadás. Hogy ez a helyi vezetők s nem a lakosság, illetve a TIT-munka irányítóinak közönyéből kö­vetkezik, azt éppen a kertész­kedéssel­ kapcsolatos kisállattenyésztéssel kérdések iránti nagy érdeklődés, az évi 120— 130 ilyen témájú előadás sike­re bizonyítja. A jövő feladatai Az itt felnövő szakemberek nagy része az ország más tá­jain áll munkába, végez majd ismeretterjesztő tevékenységet is. Nem ez a lényeg azonban, hanem a felismerés: társadal­mi érdek, hogy minél több jól felkészült értelmiségi ve­gyen részt a társulat munká­jában. A taglétszám növelése ma is mindkét (mintegy 250— 250 tagot számláló) csoport egyik fő célja. A budai járás­ban emellett elsősorban a nemzetiségek­­ anyanyelvén, valamint az általános isko­lákban és művelődési intéz­ményekben folytatott ismeret­­terjesztés megindítását, illet­ve eredményesebbé tételét említik fontos feladatként. A gödöllőiben a tanfolyami is­meretterjesztést, a szabad­egyetemi sorozatokat, a gaz­dasági egységekben folyó munkát. S azt, hogy az új művelődési központhoz kap­csolódva elősegítik egy, a tu­dományos és politikai ismeret­­terjesztés céljait szolgáló esz­köztár, valamint a természet­­tudományi kabinet létrehozá­sát. P. Szabó Ernő ötlet. Visszagondolva a Van egy fantasztikus ötlete? cí­mű sorozat útnak indítására, hálás szívvel lehet nyugtázni, hogy e vállalkozás két gazdá­ja, Bednai Nándor és Kállai István valami egészen eredeti tippet eszelt ki annak idején. Meghirdetett programjuk sze­rint arra számítottak, hogy képtelenebbnél képtelenebb kitalálókkal áll majd el­ő az esze használására megbiztatott nagyérdemű közönség — már­mint a nézők több milliós tábora. Felidézve azt a bizonyos kezdetet, tényleg pezsegni lát­szott sok-sok elme, és aho­gyan azt az itt-ott kihelyezett kamerák rögzítették, meg­megfogalmazódott néhány tet­szetősebb elmeszak­mány. Ám ezek a jelentkezések — adásra adás — egyre inkább csak mint mások által feldol­gozható számításba, nyersanyagok jöttek és ily sorsra jut­va, sorra, rendre kabarétré­fákká silányultak. Igen, ilyes­féle metamorfózison esett át ez az ötletbörze, s ho­gy men­­nyire így történt, azt a szó­ban forgó vállalkozás legutób­bi, szombaton­ este közvetített darabja oly sajnálatos jelké­­piséggel mutatta be. Jószerivel egyéb sem ke­rült a bizonyára gyorsan meg­fáradó pupillák elé, mint egy erőlködve összeterelt vicc­áradat, s ráadásul ez is úgy, mintha még fel sem találták volna a televíziót, tehát le­­fotografált kabaréműsorként. Meglehet — s ezt minden előfizető tapasztalhatta —, maguk a műsorvezetők, ille­tőleg közreműködők jól szóra­koznak ezeken az átdolgozá­sokon, ám a néző, aki­nek azért már van némi fogalma arról, hogy mi is az a képi humor, nemigen tud velük indulni. Inkább csak fanyalog, fanya­log, s mind reménytelenebből bizakodik, hogy egyszer azért majd ez a műsor is magára talál, s a rutincsinálmányok helyett tényleg olyasmit mu­tat, ami a maga eredetiségé­ben fantasztikus, minden szer­kesztői és szerzői belenyúlás nélkül az. Minőség. Még szerencse, hogy a föntebb megcsipke­­dett jelenetcsokor után egy olyan kedves húsz perc kö­vetkezett, amely mind a szu­nyókálókat, mind a bosszan­­kodókat jobb kedvre deríthet­te. Ének az esőben címmel láthattuk és hallhattuk ekkor Záray Márta és Vámosi János műsorát, és ez az összeállítás mindenkit meggyőzhetett ar­ról, hogyan lehet és kell íz­léssel, kulturáltan szórakoztat­ni. Igazán nem volt nagy fel­hajtás, igazán nem csaptak nagy csinnadrattát e kedves házaspár stúdióbeli jelenlété­hez, csupán csak hagyták, hogy a maguk remekül gon­dozott hangján énekelgesse­nek. A minőség diadala az ő mostanában nyugtázható leg­­újab­b visszatérjük, amely fel­bukkanás számos más pálya­társuknak is követendő pél­dául szolgálhatna: íme, így, s ily számos esztendőkig is je­len lehet lenni abban a jaj, de zavaros könnyűzenei világ­ban. Mint mondani szokás, tartás és mérce kérdése az egész... Keresztkérdés. Egri a szintén rokonszenves János, tévé- személyiség — amúgy szer­kesztő és műsorvezető —szin­tén az­ előfizetők kedvében járt, amikor legújabb fejtö­rőjét, a Keresztkérdést kiöt­­lötte. Akik végigfigyelték ezt a vadonatfriss okoskodósdit, tudhatják, hogy a hagyomá­nyos keresztrejtvényfejtés ad­ja a szógyűjtés alapját, de úgy, hogy közben a két verseny­ző egymás ötleteiből, illetőleg tévedéseiből is hasznot húz­hat. Igazi televíziós lelemény ez is; bizton állítható, hogy legalább olyan népszerűvé vá­lik, mint a szintén. Egri János vezette Játék a betűkkel. Akácz László TV-FIGYELŐ 1980. NOVEMBER 25., KEDD JEGYZET Ingázók és a művelődés Ír égan leéretttségizstek, dip- Aki elhatározza, hogy néhány akiket lámát is szereztek azok, év alatt pótolja a gyermek­hajdanaiban minden korában elmulasztottakat, el­­reggeil ott lehetett látni a vi­ végzi a­­ hiányzó iskolai csatá­­cmalisokon, amint iskolába lyokat, a legtöbb munkabe­­menet — vagy délután, on­­nan jövet — térdükre tették igen kap hozzá segítséget. A munkahelyeken több­­a tankönyvedet, és amíg e­n­nyire egyszerűen tudomásul vonat, megtette a maga útját, veszik, hogy a kulturális ren­­már meg is tanulták vailame­­dezvényeken az ingázók nem lyik tárgyból az aznapi léc­ vesznek részt, hiszen alkál­iét­ ,­­­mazkodniuk kell a vonat­­au­ Az egykori vasúti diák­­tóbusz indulásához. Ritkán, de szakaszos­ elmeket inkább előfordul, hogy az ingázó ma­­azért érdemes felidézni, mert ha mondja: van későbbi köz­­manapság sokan vallják: vi­­sekedési eszköz is, szívesen gázó munkások között nehéz rá,av­agy még egy előadás meg­terjeszteni a kultúrát. Két­ hallgatására. Másutt viszont ségtelen tény: n­ehezen kere- érdekesebb labdarúgó-mér­­­i a kenyerét az, aki napi 4 kőzésen maradt ott először az­­ 5, vagy még több órat­uta- ingázó, s kérdezősködésre de­­zik lakóhelyéről a munkát adó rüM ki, hogy „kulturális túl­­városba és onnan vissza­ _ órázást” is tudna vállalni. Mégsem lehet egyszerűen persze, csak akkor, ha úgy belenyugodni ebbe Meg kell ítja, hog­y megéri", es meg is lehet találni a mód­ Tt , .. . .. ját, hogy az ingázó munka- jenkor aztán a közműve­sek bekapcsolódjanak a kul­­t“6» “^vezem a sor Olyan túra „fogyasztóinak” egyre «sorokat kell összeállítaniuk, népesebb gárdájába. Az első amelyeket az alacsony mű­­lépés ehhez az, hogy az üze­­meltsegi színvonalon álló em­­mi és a lakóhelyi népműve­­­lsr ®­ i­s szívesen fogadnak. lök, könyvtárosok, pedagó- b?set kezdem vegyes műsor­­gusok segítsenek nekik a mó- fab ,melyben népdalok, kol­­dokat megtalálni, tömények is szerepelnek, az Statisztikák bizonyítják, operettrészletek, a magyar ne­­hogy az ingázók nagy többsé­­gü­k mellett. Aztán legköze­­ge szakképzetlen segédmum­ ,Yagy harmadik-negye­des, iskolai végzettségük pe- alkalommal lehet emelni mig igen alacsony. Sokan az általános iskola nyolc osztá­lyát sem végezték el — s ami még nagyobb baj: nem is mu­tatnak hajlandóságot a to­vábbtanulásra.­­ Induljunk ki a nagy több­ségből. Tagadhatatlan, hogy ]nem néhány emberről, száz­­naponta 30—40 kilométert, 1 ’ ezrekről van szó. Az ipa­vagy még többet utazni mun­­k­ üzemek elhelyezésén, a kába menet, s még annyit ha­ munkaalkalmak és a lakóhe­­zafelé — nagy megterhelés, lyek közti távolságokon alig­­ilyenkor az embernek terme- ha lehet hamarosan változ­­szatszerűen szüksége van ki­­tatni. Azon sem, hogy nem kapcsolódásra­ kaphat még mindenki lakást Ritka kivétel egy-egy üzem­ ott, ahol dolgozik. De a mű­ben az az ingázó, aki az utó-­velődési „fehér foltok” egyik más óráit mégis tanulásra, legmakacsabbján, az ingázók művelődésre használja fel. „butykoscsárda-centrikussá- Kétségtelen, hogy ehhez első­ gén” lehet és mihamarabb sorban belső indíttatás, vagy kell is változtatni, és szívós akarat szükséges. V. E. a mércét. Csak a „magas kul­túra” álarcában mutatkozó unalmat ne engedjék becsem­­pászni! Az el­taszítja azokat is, akiket már-már sikerül megnyerni a művelődés ügyé­nek.

Next