Pest Megyi Hírlap, 1981. december (25. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-23 / 300. szám

AZ MSZMP PEST MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI XXV ÉVFOLYAM. 300 SZám Árai 1,40 forint 1981. DECEMBER 23., SZERDA r VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Egyszerű, de nagyszerű Ceglédi ötlet a siker útján hennénk — egyszerű, de nagy­szerű szerkezet. Sárközi Fe­renc, a gazdaság termelési igazgatóhelyettese már részle­tesebb tájékoztatással is szol­gál: — Ne vegye dicsekvésnek, de ez a szem- és csutkazúzalék­­készítő gép, vagy az egyszerű­ség kedvéért nevezzük dará­lónak, jobb a jelenlegi masi­náknál, talán azért is, mert meghökkentően egyszerű, anél­kül, hogy primitív lenne. Az elmúlt év őszén 2100 tonna zúzalékot készítettünk a gép­pel. Az eddigi tapasztalatok szerint a takarmány minősé­ge kifogástalan, éppolyan, ami­lyet a szakemberek reméltek. A gép szem- és csutkazúzalék­ból óránként 20 tonna ta­karmányt készít 35—45 száza­lékos víztartalommal. Villa­mos energiával nagyon gazda­ságosan üzemeltethető, de, ha ez nincs, két MTZ 80-as trak­tor is működtetni tudja. Ezt a változatot most tervezik szak­embereink. A ceglédi darálógép nagy sikert aratott a hazai gazda­ságok körében. Még az ősszel bemutatóval egybekötött ta­nácskozáson ismerhették meg az új masinát, s máris nagy az érdeklődés a tsz-ekből, állami gazdaságokból. Nagyobb, mint amire a ceglédiek számítottak. Már termelési rendszer is je­lezte vásárlási szándékát part­ner gazdaságai részére. Még­pedig nem kis szériában: 50— 100 darálóra lenne szükségük. A mezőgazdasági gépek érté­kesítésében érdekelt nagyke­reskedelmi vállalat is tájékoz­tatást kért a ceglédi gépről. A siker kétségtelen, de mit mond a gazdaság, ki tudja-e elégíteni a jelentkezők igé­nyeit? Az igazgatóhelyettes mondja: — A darálógép funkcionális minősítése most van folyamat­ban. A gép gyártására alkal­mas az újszilvási lakatosüze­münk, a mennyiségi és a mi­nőségi igényeknek egyaránt megfelelő. Vásárlóinknak kö­rülbelül 1982 júniusában tu­dunk szállítani a darálóból, részletes felvilágosítással, tá­jékoztatással szívesen szolgá­lunk a helyszínen. A még nyi­tott kérdésekre a takarmány tavaszi felhasználása után tu­dunk választ adni. Reméljük, az eddigiekhez hasonlóan, ked­vezőt. G. M. Nagy érték az abraktakar­mány. Nem véletlenül törik szüntelenül a takarmányozás­ban jártas szakemberek a fe­jüket azon, miként állíthatná­nak elő nemcsak jó minőségű, megfelelő tápértékű, de olcsó tömegtakarmányt a jószágok­nak. Magától értetődő, hogy nemcsak a szántóföldön kell jeleskedni, hanem az előállí­tásához szükséges gépek, be­rendezések megtervezésében, gyártásában is. Ugyanis, sok múlik a mindentudó masiná­kon a megtermelt takarmány­­növények feldolgozásánál. A Ceglédi Állami Tangazda­ság mérnökei által készített darálót röviden úgy jellemez­ . Cserebere urcsa piacra járunk ki napról napra, mert azt kell vennünk, hogy tudomásul amit el­adásra kínálunk, az keve­sebbet ér, mint korábban. Ráadásul nem pillanatnyi szeszélye a piacnak, hogy kevesebbet ad, mint teg­nap, hanem olyan tartós magatartás ez a vevők ré­széről, amit ha tetszik, ha nem tetszik, tudomásul kell vennünk. Napjaink­ban például három és fél­szer több vágott baromfit kényszerülünk eladni egy tonna kakaóbab megvétele fejében, mint a hetvenes évek első harmadában. Van persze választási le­hetőség; nem importálunk kakaóbabot, ámde akkor mi lenne a gyermekek cse­megéivel? Van. választási lehetőség, erőfeszítéseket teszünk arra, olcsóbban, kisebb ráfordításokkal ál­lítsuk elő a baromfihúst. Egyvalamiben nem kínál­ja fel ez a furcsa piac a választás lehetőségét. Ab­ban, hogy jóval több csir­kehús cserélődik át kakaó­babra, mint hat-nyolc esz­tendeje. Erre ugyanis nincs semmiféle befolyá­sunk. Könnyű a képletesség mögé látni. A furcsa terep, amelyen mozgunk, a világ­piac, az áruknak az a nemzetközi cserélődése pénzre vagy más árukra, szolgáltatásokra, amelynek szükségszerű részesei va­gyunk. Nemcsak azért, mert hazánkban lehetetlen kakaóbabot termeszteni, hanem azért is, mivel, saját áruink nem jelentéktelen részét ezen a piacon kell eladnunk, lévén a belső kereslet az előállított mennyiségnél jóval kisebb. A megye textilgyárai pél­dául, ha csupán a hazai keresletre termelnének, rö­vid idő alatt árbevételük felét, kétharmadát veszíte­nék el, amint ez a hely­zet a konzervgyárakban, a híradástechnikai üzemek­ben is. Nehéz, bonyolult csere­bere ez, a sok éve hivatá­sos üzletelőket sem kíméli meg a meglepetésektől, mert jelentősek az áringa­dozások, a piac nyugtalan, váratlan drágulási hullá­mok söpörnek át rajta, ahogy olykor megmagya­rázhatatlan az olcsóbbodás. Ma nem lelni olyan gaz­dasági vezetőt a termelő­helyeken, aki ne nagy óvatossággal beszélne ki­viteli tevékenységük hol­napjáról, mivel napról napra tapasztalja: a piac könyörtelen, nem sajnálja a termelőt, nem azt mérle­geli, hogy az előállító mi­lyennek ítéli áruját, ha­nem azt, neki mennyit ér meg. Ez a magatartás szo­rította fokról fokra hát­rább például a megye tar­tósítóiparának áruit az ár­listán, amint ezt tette a megyéből kikerülő villa­mos motorok, híradástech­nikai alkatrészek egy ré­szével is. Egy részével, is­mételjük a hangsúlyosság kedvéért, mert az áruk egy másik része — de saj­nálatosan a kisebb hánya­da — a remélt, a terve­zett áron kél el. Az áruk­nak ez a másik része az itthoni legkorszerűbbnek számít, pontosan érkezik a megrendelőhöz, minősége egyezik a szállítási szerző­désbe foglaltakkal. A Külkereskedelmi Mi­nisztérium tapasztalatai szerint a kivitel tíz, tizen­két százalékát nem a szer­ződés szerint teljesítik a hazai vállalatok; a legtöbb gond a minőséggel van. Ami elgondolkoztató adat, ám nemcsak olyan érte­lemben, hogy fényt vet bi­zonyos termelői magatar­tásra. Kerül ebből a fény­ből a fejlesztési elgondo­lások és döntések követ­kezményeinek megvilágí­tására is, hiszen — pél­dául — a tartósítóipar mai gondjai valóban abban a korábbi helyzetben gyöke­reznek, amikor szinte ki­zárólag a termelés men­­­nyiségi teljesítményeinek növelése volt a fontos és elmaradt a közvetlen hát­tér — így a technológiai hűtőtárolás, a csomagolás, a raktározás, az anyag­­mozgatás — fejlesztése. Amit a gyárak nagyon is akartak — Nagykőrösön például sorozatban készül­tek okos javaslatok a cso­magolás korszerűsítésére —, ám nem jött meg hoz­zá az igen. Most, a követ­kezmények nyögésekor vi­szont mi értelme lenne fir­tatni, nyolc vagy tíz esz­tendeje miért nem és kik nem mondták ki az igent?! Nincs értelme fir­tatni ezt, ám okulni belőle elengedhetetlen. H­atásosabb folytatni a csereberét világpia­con: jogos társadalmi igény szembeszegezése termelőkkel, a külkereske­­­dőkkel. Ezek a mai csere­berék azonban tegnapi és tegnapelőtti határozások, döntések, el­cselekedetek jegyeinek hordozói, tehát gyakran olyan objektív jellemzőkkel kényszerü­lünk szembenézni, amiken most nem lehet változtat­ni, a módosítás időt köve­tel. Nem szabad éppen ezért kétségbe vonni a termelési szerkezet átala­kítása időigényességét, de kételkedni kell a termék­­szerkezet módosításának lassú ritmusában, mint objektív adottságok tükrö­ződésében. A kettő közötti különbség összemosása rendkívül veszélyes követ­keztetésekre vezethetne, s ez a veszély fönnáll, a vá­rakozással, hogy ki és mi­ben, mikor lépjen. Az irá­nyításnak és a termelési egységeknek ugyanis nem azonosat kell lépniük! Mészáros Ottó Munkásgyűlés a Csepel Autógyárban Idei év a továbbképzés záloga A Csepel Autógyárban im­már sokéves hagyomány, hogy az éves produktumot ünnepé­lyes külsőségek között mun­kásgyűlésen értékelik, s meg­határozzák a soron következő feladatokat. A hatalmas, 22 ezer négyzet­­méteres alvázgyártó csarnok­ban kedden délután, a­ műszak végén más volt mintegy hatezer mul­ott. Az eseményen részt vett Balogh László, az MSZMP Pest megyei pártbi­zottságának titkára, dr. Ju­hász Ádám ipari minisztériu­mi államtitkár, Jakab Sándor, a SZOT főtitkárhelyettese, va­lamint a ráckevei járás párt­és állami vezetői. — Az 1981. évi tervet de­cember 21-én, hétfőn teljesí­tettük — jelentette dr. Novák Béla vezérigazgató. Majd hangsúlyozta, hogy az egy év­vel­­ ezelőtt meghatározott cé­lokat elérték, s e tény értékét növeli: a feladatokat a szá­mítottnál kedvezőtlenebb kül­gazdasági feltételek között hajtották végre. A Csepel Autógyár készáru­termelése az idén meghaladta a 8,3 milliárd forintot. Közel 11 ezer autóbusz alvázat ka­pott az Ikarusz, s így mind mennyiségben, mind minőség­ben a megrendelők teljes meg­elégedésére dolgoztak a szi­­getszentmiklósiak. A nagy­üzem rugalmasan alkalmaz­kodott a gyakran változó igé­nyekhez, az ebből származó többletfeladatokat jól és gyor­san oldották meg, hozzájárul­va ezzel a legnagyobb partner sikereihez is. Külön említést érdemel az amerikai megren­delésre gyártott 206-os, és a repülőtéri autóbuszalváz gyár­tása. Maradék nélkül teljesí­tette a gyár a rubel elszámo­lású kötelezettségeket, így a sebességváltóból több mint 13 ezer, szervókormányból pedig majdnem 21 ezer darabot gyártottak. Örvendetes tény, hogy a ter­melés mennyiségének ingado­zása mellett is nőtt a munka hatékonysága. A vállalati nye­reség ezért az előző évi 428 millió forintról, 500 millióra gyarapodott. Az anyag- és energiatakarékosságot szolgáló intézkedésekkel 50 millió fo­rint önköltségcsökkentést ér­tek el, ezen belül 14 millió forintos megtakarítást tettek lehetővé az újítások. Ez a ta­valyi eredménynél ötven szá­zalékkal több. Bár a csökkentése érdekében selejt még sok a tennivaló — hangsú­lyozta dr. Novák Béla —, az idén 8,4 százalékkal csökkent, tehát jelentősen javult a mi­nőség. Az importanyagok he­lyettesítésével tízmillió forin­tot takarítottak meg. Mindezek együttes eredmé­nyeként ebben az évben több mint 4 százalékkal javult a termelékenység. A termékszer­kezet korszerűsítésében nagyot lépett előre a gyár: kifejlesz­tették a sokféle speciális cél­ra alkalmas D—750 típusú te­herautócsaládot, amelynek bel- és külföldi piacokon az értékesítési lehetőségei igen jelentősek. A gazdasági feladatok mel­lett nagy gondot fordítottak a dolgozók élet- és munkakörül­ményeinek javítására. Míg ta­valy 85-en, addig az idén 129- en kaptak lakásépítési köl­csönt , 1930-al összehasonlít­va kétszer annyian kaptak lakást. A vállalat törzsgyárá­ban elutasított óvodai kérelem sincs. A következő év feladatairól szólva a vezérigazgató ki­emelte, hogy a továbblépést az eddigi eredmények teszik lehetővé. Jövőre öt százalék­kal nő a termelés mennyisége. Ennek jelentősége akkor ért­hető igazán, ha tudjuk: az elő­ző éveket inkább a csökkentés jellemezte. Jövőre az idei hat százalékkal szemben, hétszá­zalékos lesz a bérfejlesztés. A munkásgyűlésen most először jutalmakat is átadtak. Tizenheten kaptak kiváló dol­gozó kitüntetést. Őket és munkásgyűlés résztvevőit Ja­a­kab Sándor köszöntötte, majd Sebestyén Béla, a Komócsin Zoltán szocialista brigád ve­zetője ismertette a brigádve­zetők munkaverseny-felhívá­­sát Az ünnepélyes munkás­gyűlés már a karácsony je­gyében, az impozáns kará­csonyfa csillagszóróinak meg­gyújtásával ért véget. K. X. A munkásgyűlés résztvevői a nagycsarnokban Dr. Novák Béla vezérigazgató ün­nepi beszédét tartja Halmágyi Péter felvételei Ma: 3. oldal: Pest megyében is takarékcsekk 8. oldal: Csúszkáltak elcsúsztak a mártoniak 7. oldal: Heti jogi tanácsok 8. oldal: Mi változik és mi nem? Zászlóbontás huszonöt éve Gyors, kényelmes utazás Elkészült a fővárost és környező 44 települést magába­n foglaló agglomerációs övezet közép- és hosszútávú közleke­désfejlesztési programja. A tervezet szerint az agglo­merációs területek forgalma szervesen kapcsolódik a buda­pesti tömegközlekedési csomó­pontokhoz. A cél az, hogy az agglomeráció egy távolabbi pontjáról is legfeljebb 35 perc alatt — átszállás nélkül — lehessen a budapesti közleke­dési csomópontokra eljutni. A tervezet a fejlesztés három ütemét szabja meg. Ezek ma­gukba foglalják a tömegköz­lekedési eszközök útvonalai­nak — a Volán-járatok, HÉV, a budapesti autóbusz és a villamos, valamint metró — várható alakulását. Nagy fi­gyelmet fordít a terv a tele­pülésfejlesztési programra, arra is, hogy az ingázók gyor­s­san, kényelmesen utazhassa­nak. Legsürgetőbb a Vác—Gödöl­lő térségében lakók utazási gondjainak megoldása. Ez szo­rosan kapcsolódik a Budapesti Nagy Sportcsarnok mellett lé­tesülő új Volán autóbusz-pá­lyaudvar jövő évi átadásá­hoz. Felszabadulási emlékm­ Perbálon Harminchét esztendővel ez­előtt, ezekben a napokban sza­badult fel a budai járás há­rom stratégiailag kulcsfontos­ságú községe: Perbál, Tök és Zsámbék. A szovjet csapatok ezen a vonalon állták útját a fővárosból kitörni készülő fasisztáknak. A harcok alkal­mával 23 fiatal katona halt hősi halált. Köztük volt — a szemtanúk visszaemlékezései szerint — egy ifjú, aki amúgy is szűkös élelmiszeradagját megosztotta a község gyerme­keivel. Közel négy évtizeddel a fel­­szabadulás után, az elesett szovjet katonák emlékére for­mázta meg Bajnok Béla szob­rászművész a gyermekeknek adakozó hős alakját. A há­rom méter tíz centiméteres, kőbe fogalmazott kegyelet és hála Perbál község központjá­ban emlékeztet a háború ször­nyűségeire, a béke minden körülmények közötti megőrzé­sének fontosságára. A tegnap délutáni szobor­avatáson részt vett Duschek Lajosné, az MSZMP KB tag­ja, a MNOT elnöke, az MSZBT alelnöke, Kozma Erzsébet, a Molnárné Magyar Úttörők Szövetsége Elnökségének titkára, Országos Krasz­­nai Lajos, az MSZMP Budai Járási Bizottságának első tit­kára, dr Tóth Albert, a Pest megyei pártbizottság osztály­­vezetője, dr. Kertai Tamás, a Budai Járási Hivatal elnöke, Szemethy Lászlóné, a Budai Járási Pártbizottság titkára köszöntötte Nyikolaj Konsz­­tantyinovics Rasznyikov ezre­dest, a Szovjetunió magyar­­országi nagykövetségének, és Jurij Alekszandrov Vaszilije­­vics őrnagyot, az ideiglenesen hazánkban állomásozó déli hadseregcsoport egyik alaku­latának képviselőjét. Duschek Lajosné ünnepi be­széde után, szovjet és magyar katonák, munkásőrök dísz­sorfala előtt a párt-, az álla­mi, a társadalmi és tömeg­szervezetek, a dolgozó kollek­tívák és a község lakossága képviselői elhelyezték az em­lékmű talapzatán a kegyelet és hála virágait. Az ünnepség záróaktusa a községi úttörőmúzeum meg­nyitása volt, amelyet társa­dalmi munkával, 200 ezer fo­rint értékben építettek Perbál lakói. Bajnok Béla szobrászművész alkotása — előtte a díszőrséget álló kato­­nák és munkásőrök Erdősi Ágnes felvétele

Next