Pest Megyei Hírlap, 1983. július (27. évfolyam, 154-180. szám)
1983-07-07 / 159. szám
VÁCI xJ £ íria A PEST MEGYEI HÍRLAP VÁCI JÁRÁSI ÉS VÁC VÁROSI KÜLÖNKIADÁSA XXVII. , VIOL VÁM, 159. SZÁM 1983. JÚLIUS 7., CSÜTÖRTÖK Fél év önállóság után... tehet egy kisvállalat is nagy? Új ösztönző rendszert vezettek fel Az autós, aki behajt a Váci Autójavító Kisvállalat kapuján, vajon észrevesz-e valamit, ami számára előnyösebb, mint ami hat hónappal ezelőtt volt, amikor a cégtáblán még az „AFIT”-embléma szerepelt? És vajon a szerelők ott bent a műhelyekben mutatják-e jelét a változásoknak? Ezekről beszélgettünk a kisvállalat fiatal igazgatójával, Margó Györggyel. Lakossági szolgáltatás — Egy ideje biztató változásoknak lehet tanúja az autós közvélemény. A szerviz önállósítása óta nap mint nap vizsgázunk ügyfeleink népes tábora előtt. Hogy milyen eredménnyel? Ez természetesen nemcsak tőlünk függ. Az átszervezés a szolgáltatás színvonalának javítását célozta meg, de ennek a folyamatnak még nincs vége: a reális tartozik helyzetképhez ,hozzáaz alkatrészellátó szervezet végleges átalakítása is, amelyre a következő hónapokban kerül sor. Jövő év január elsejétől már önálló kereskedelmi vállalatok, a Márka és a Mobil felei^ta lesz megfelelő alkatrészekről gondoskodni. — Ha már a dolgok közepébe vágott, milyen most az alkatrészellátás a váci szervizben? — Átlagos s nem szorul különösebb magyarázatra, mennyire elmarad még az optimális szinttől. Mindamellett az utóbbi időben munkánk minősége érzékelhetően megjavult. Ha rajtunk múlik, az ügyfél azt kapja a pénzéért, amit méltán elvár tőlünk. Legfontosabb feladatunk lakossági szolgáltatás, s ezt mi úgy értelmezzük, hogy kötelességünk részt vállalni az alkatrészellátás gondjainak enyhítéséből is. A jelenlegi helyzeten hivatott javítani a szerviz autóbontó részlege. Az alkatrészek felújítása és a vásárlások mellett minden lehetőséget megragadnak a hiány csökkentésére. És nem titok, hogy a nemrégiben bevezetett új ösztönző rendszer is hasonló célokat szolgál. Javítás vagy csere — Hallhatnánk erről bővebben is? — Mi az úgynevezett jutalékos bérezést honosítottuk meg. Ez azt jelenti, hogy a szerelőink a munkadíj bizonyos százalékát megkapják, és hogy a hibás alkatrészeknek a kijavításában érdekeltek, nem pedig a cseréjében. Sikerült elfogadtatnunk azt a szemléletet, miszerint egy szakszerűen megjavított és ezáltal a normáknak megfelelő alkatrész ugyanolyan értékű, mint az új, így az autótulajdonosok is jobban járnak. És mivel a szerelők jövedelme a munkadíjukhoz igazodik és nem cserélt alkatrészek értékéhez, a a szisztéma minél gyorsabb munkára, precízebb javításokra ösztönzi őket. Ellentétben a korábbi gyakorlattal... — ... Aki az új körülmények között netán rosszul vagy hanyagul végezné munkáját az hamarosan saját bőrén tapasztalhatja annak következményeit. — Vagyis kevesebbet keres. — Pontosan, mert a vállalat ilyen esetben már nem vállalhatja át a mecénás szerepét ... Ennek köszönhető tehát, hogy viszonylag rövid idő alatt sokkal kulturáltabbá és gyorsabbá vált a kiszolgálás, és hogy jobb a végzett munka minősége. Elértük például, hogy az ügyfeleknek nem kell várakozniuk a felvételre — akár a vevőszolgálaton keresztül, akár azt megkerülve jelentkeznek. Ez alól egyelőre csak a karambolos kocsik jelenthetnek kivételt — kevés a karosszérialakatos —, de az év második felében már ebben is kedvező fordulat várható. — Hogyan alakult a forgalom az első félévben? — Az év elején érdekes helyzetben startoltunk. Mivel drágább lett az autózás, valamelyest csökkent azoknak a száma, akik korábban rendszeresen szervizelték gépkocsijukat. De meggyőződésem, hogy ez csak átmeneti jelenség lehet, és hogy hosszabb távon az autósoknak is kifizetődőbb, ha szakszerűen karbantartott gépkocsikkal járnak. Egyébként átlagos forgalomról tanúskodik a mérleg: májusban 2600 félévi személygépkocsit hoztak be, volt amikor ennél többet is, kevesebbet is javítottunk egy hónap alatt. Kihasználatlan rész — Emelték a — Azok költségeket?javítási árainkkal a nem emelkedtek. KPM irányárjegyzékéhez igazodunk. Minden személygépkocsi-típussal foglalkozunk, emellett meglehetősen nagy a vonzáskörzetünk, újabban még Pestről is járnak hozzánk ügyfelek. És mint említettem, elsőrendű feladatunk a magánautósok minél igényesebb kiszolgálása. Többletbevételre új szolgáltatásainkkal szeretnénk szert tenni. Száznegyvenes produktív létszámra, 250 ezer óra évi javító kapacitásra terveztük a vállalatot. Ma ennek egy része még kihasználatlan, s ez is a Piac alaposabb kiaknázására késztet bennünket. Kis számban ugyan, de eddig is javítottunk kisteherautókat, furgonokat. Úgy tervezzük, hogy a következő hónapokban ráállunk a román gyártmányú Aro kistehergépkocsik javítására. Ezenkívül foglalkozunk az IFA V—50-es teherautók javításának a gondolatával is. — Egyéb lehetőségek, illetőleg újdonságok? —1 Van még keresnivalónk a használt gépkocsik vásárlása és értékesítése körül. Egy másik újdonság, hogy 10 százalék árengedményt adunk ügyfeleinknek a zárt technológiás műszaki vizsgáztatás során. Egyes típusoknál pedig átalánydíjas szerződésre is lehetőség nyílik. Már eddig is többen éltek vele. Nem hagyhatók említés nélkül a szerviz új szerzeményei sem: az új emelő, a kerékbeállító és motordiagnosztizáló berendezések, s, hogy javult a szerszámellátottság. — Mi a helyzet a reklamációkkal? — Hat hónap alatt öt bejelentés történt s ebből három jogos kifogás volt. Talán említenem sem szükséges, hogy mindhárom esetben azonnal intézkedtünk — az ügyfelek megelégedésére. Szluka Márton Pesti vendégek A napokban Budapestről Vácra érkezett sétahajóval a Magyar Távirati Iroda 200 nyugdíjasa. A csoportot Miklósi András, az MTI fotófőosztályának műszaki igazgatója vezette. Kiszállás után Galambos Ferenc idegenvezetőtanár kalauzolásával megtekintették Vác nevezetességeit, majd meghallgattak egy orgonahangversenyt Nagymaros Félszáz képe a falon"" Július 10-én, vasárnap délelőtt 11 órakor érdekes tárlat nyílik a nagymarosi művelődési házban. Ez alkalommal a budapesti Képzőművészeti Főiskola Grafikai Tanszékének hallgatói állítják ki 50 alkotásukat. Spilenberg László, a Nagymarosi Nagyközségi Tanács elnöke mond bevezetőt, majd dr. Feledy Balázs, a Képzőművészeti Főiskola főtitkára mutatja be az alkotóidat, Raszter Károly tanszékvezető professzor tanítványait és a közönség elé kerülő félszáz művet. Néhány nap múlva Árpád váltja Toldit Az „Árpád” Vác új komphajója napokon keresztül csak nézte öreg társa, a „Toldi Miklós” prüszkölő, erőlködő munkáját. Sapkáit a kürtökről le se véve, egyszer csak ő is odafarolt a kikötőhöz, festékszagosan, fiatalosan, csillogva, hogy próbaúton szoktassa magát a Dunakanyar hullámaihoz. Engem is felvett, hogy megmutogassa magát. Az irányítótorony hetykén, nyeglén, félrecsapott kalapként az egyik oldalon emelkedik, benne műszerfalak titokzatos gombjai. Az alsó motorházak zártabbak a Toldinál, itt is megtalálhatók a gyalogosok feljárói. — Az Árpád fiatal, szép, gondolom gépészetileg is korszerűbb, de mennyivel tud többet a Toldinál? — kérdezem Tar Györgyöt, a váci révállomás főnökét. — Ki kell cserélni a Toldit, mert már öreg. Nem bírja a megnövekedett terhelést, a mind nagyobb idegenforgalmat. Új hajónk két és félszerese a réginek. A Toldi 60 tonnát, az Árpád 150 tonnát visz el. Ez annyit jelent, hogy a Toldira úgy kellett felpréselni a huszonkettedik személygépkocsit, az Árpád negyvenötödiket is kényelmesen elnyeli. A Toldiban ^ Csepel, az Árpádban 5 Rába 4 Mann motor van. — Mikor állhat munkába? — A hónap közepétől már rendszeresen dolgozik.M. Gy. Ritkábban szólt a sziréna Baráth Sándor tűzoltó százados, a váci járási-városi tűzoltó-parancsnokság munkatársa örömmel újságolja: — Szinte hihetetlen, de június hónapban alig kellett kivonulnunk. Úgy látszik, a sok felhívás eredményes volt, s az emberek betartották a szabályokat. — Hol volt tűz? — Vácott a 2-es számú főútvonalon égett Csécs János budapesti lakos Wartburg típusú személygépkocsija. Az anyagi kár mintegy 8 ezer forint. A tüzet a kifolyt üzemanyag okozta. Verőcemaroson, a magyarkúti völgyben elégett 3 mázsás szénaboglya, 500 forint kár keletkezett. A tűz oka: megsértették a dohányzás szabályait. Sződliget közelében is történt tűzeset. Wágner Istvánná Wartburg típusú személygépkocsija gyulladt ki, szerencsére a lángokat hamar megfékeztük. a Verőcemaros MÁV-állomásán nemzetközi gyorsvonat kupéátjárójában észleltek tüzet, melyet hamar lokalizáltunk, így is 3 ezer forint kár keletkezett. — Mire hívják fel a figyelmet a meleg napokban? — Mindenekelőtt arra, hogy az aratási munkáknál fokozottan tartsák be a tűzvédelmi előírásokat. Csak olyan gépekkel dolgozzanak, amely a gépszemlén megfelelt. A tűzoltó készülékek műszaki állapota kifogástalan legyen. Arra kérem az utazókat, ne dobáljanak ki égő cigarettát a robogó vonatokból. N. P. J. Mit rejt a VTK Másról is nevezetes. Indulásától patronálja a váci kispályás labdarúgó-csapatbajnokságot. Többször magára öltötte a mezt, s a nyomda színeiben küzdött a győzelemért. Tőle kérdezzük: mi az titokzatos három betű, a VTK?a — Veszteni Tudni kell! — adja meg a felvilágosítást, derűsen. — Tízéves ez a nagyszerű váci kezdeményezés. Mi 1973-ban megnyertük a Vác városi kispályás labdarúgóbajnokságot. Közben többször átszervezték a tizenegyet, egyesültünk a nyomdával. Hol az A-, hol a B-csoportban játszottunk. Vesztettünk, győztünk és mindig játszottunk, de ez is a fő célja ennek a népszerű sportmozgalomnak. — Hogyan jubilálnak? — Július 6-tól 13-ig a Finomfonó (FICE) labdarúgópályán mérkőzéssorozatot láthatnak az érdeklődők. Hat csapat indul: a FICE, a Városgazdálkodási Vállalat. Kötöttárugyár, a Kisváci FC, a a Textiles és a VTK jelenlegi csapata. Az utolsó mérkőzés után Kovencz Antal, a Vác városi és járási Labdarúgó Szövetség elnöke adja át a díjakat a győzteseknek. P. R. Kucsák Gábor kisváci könyvkötőmester. György úti műhelyében Dózsa remek köntösbe öltözteti a kötetek százait, sokszor megkeresik őt országos hivatalok, intézmények is. Dolgozók iskolája • Lehet jelentkezni A Dolgozók Általános Iskolája ismét várja az általános iskolát még el nem végzett dolgozók jelentkezését a következő, 1983/84-es tanévre. Jelentkezhet minden iskolaköteles koron túl levő személy a munkahelyének személyzeti osztályán vagy az iskolában (Gábor József út 3. Telefon: 11-179) szombat kivételével naponta 9—13 óráig. A Királyok rétjétől a Csóványosig Kőgörgeteges völgyek 4 A festői Dunakanyar tekintélyes részét alkotja hazánk egyik legszebb vulkanikus hegysége, a Börzsöny. Déli előhegyeinek ^meredek, merész csúcsai ^ szinte kikönyökölnek a nagy folyam megcsavart ?testére. A táj nagyvonalú méltósága, évszázados erdő^ rengetegei, kőgörgeteges í völgyei, ősbükkösei mind^titkot rejtenek a fenséges ^csendjében barangoló turis^táknak. Nem véletlen, hogy ^ minden évszakban vonzza a › pihenni, kikapcsolódni válgyókat. Osztályszínvonal A belsejében és peremén fekvő falvak a kisvasúttal és autóbusszal közelíthetők meg. Akik a déli perem, Verőcemaros felől közelítik meg szép tájait, már a Gál-hegy és a Kalló-hegy közötti völgyben egészséges, tiszta levegőt éreznek, és kellemesnek találják a Morgó-patak szelíd csordogálását. Királyrétet elérve hegyi patakok muzsikája fogad. Itt ömlik egybe három völgy vize, s az egyesülésből születő Morgó-patak innen indul lefelé Szokolyának. Ez a legkisebb és legmagasabban fekvő börzsönyi medence. Börzsönyi vadászatai alkalmával Nagy Lajos király a határában levő dús füvű réten állíttatta fel királyi sátrát, innen irányították a hajtóvadászatot. Példáját Mátyás is követte, s lassan elnevezték a rétet „Királyok rétjének”. Később az üdülőtelep is innét kapta nevét. A legenda szerint itt van a „Királyné tava” is, ahová Beatrix királyné gyakran kirándult Visegrádról friss fürdőt venni. Az üdülőtelep 135 helyes Express turistaháza az erdő ölelésében, kellemes környezetben fogadja a természetjárókat. A harmadosztályú turistaházban másodosztályú a szolgáltatások színvonala. Lunczer Zoltán üzletvezető elmondta, hogy két-, négy- és hétágyas szobáik személyenként egy éjszakára 40 forintba kerülnek. A közeljövőben szeretnének uszodát és korcsolyapályát kialakítani az épület mellett. Kulcsosház Akikre ráesteledett az erdő, azok a Szénpatak völgyében a 31 fekvőhelyen kulcsosházban találhatnak szállást. De mit jelent az, hogy kulcsosház? — A természetbarát kor tagjai, de más turisták is csak szállást kapnak — tájékoztat Tar Istvánná gondnok. — Az étkezésről maguknak kell gondoskodni. Főzési lehetőséget biztosítunk számukra, s mondhatom: szívesen térnek vissza ide a csoportok. Innét egészséges gyalogtúra vezet Magas-Taxra. Ősidős fenyvesei közé hangulatosan illeszkedik a 30—35 helyes olcsó turistaház. A hegység legmagasabb és legzártabb része felé már meredekebb kaptatókon visz tovább az út. Itt emelkednek a legmagasabb csúcsok: a Nagy-Hideg-hegy 865, a Csóványos 939 méter. Nagy-Hideg-hegy a téli sport szerelmeseinek kedvelt állomáshelye. 60 fekhelyes másodosztályú, háromszintes turistaházától kellemes gerinctúra visz Csóványosra. A kilátóból tiszta időben csodálatos panoráma tárul a kirándulók szeme elé. Ez a Börzsöny uralkodó oromzata, belőle ágaznak szét minden irányba a hosszú, sziklás gerincek. A vihartépett szirttetők kőtengerén is fakad itt élet. A Börzsöny legszebb öreg bükkerdői is itt vannak. Ez a rész a legkevésbé viseli magán az emberi kéz alakító munkájának nyomát. Jó lenne megőrizni érintetlen természetes állapotát, megvédeni nagy irtásoktól. Hiszen a Baakony, a Bükk, a Mátra erdőarculata igencsak megváltozott, de a Börzsöny még a miénk! Az a Börzsöny, amely Kittenberger Kálmán, Fekete István nagy vadászíróinknak is szeretett, kedvelt területe volt. A déli Börzsöny másik turistagócpontja az erdőszegélyre épült, villaszerű, emeletes turistaház. Kisinóc, de várják a természetbarátokat Királyháza, Törökmező, Magyarkút. Kis- és Nagyirtáspuszta turistaházai is. Erdővédelem Brellus Tamás, a Börzsönyt oly jól ismerő kerületi erdész lelkes szavaiból megtudom, hogy a tájvédelmet vad-, növény-, madár-, geológiai, talaj- és vízvédelmi szempontokat figyelembe véve körzetekre osztják. Elmondta, hogy az okszerű erdővédelem sajnos a Börzsönyben sem valósítható meg teljesen, hiszen a gazdasági viszonyok miatt itt is folyik fakitermelés, s olykor ez az elsődleges. Az utóbbi időkben nagyarányú volt a tölgypusztulás. Most kutatják az okát, feltételezések szerint ez is valamilyen ipari jellegű okra vezethető vissza. A hegyvidék területén nemcsak a vulkanizmus, hanem a geológiai múlt tengereinek nyomát is fel lehet ismerni az érdekes gyöngyházfényű kagylókban, növényzetben. A hegyvidék vad szépségű, központi része, a sziklagyepes tetőivel, kárpáti eredetű ritka és védett növényfajtáival valóban hazánk legszebb területének kialakítására ad lehetőséget. Szórád Ágnes . issi: 0123—273» (Váci Hírlap) Olvasóink írják : Országjáró nyugdíjasok még, Ácsa, Csővár, Galgagyörk és Püspökhatvan községekben élő tsz-nyugdíjasok mintegy százötven tagú csoportja vesz részt évenként, ezzel is elismerve az idős emberek munkáját, akik a legnehezebb időben is becsületesen, lelkiismeretesen helytálltak, és egy részük nyugdíjasként is rendszeresen tevékenykedik. A nyugdíjasokkal való kapcsolattartás, róluk való gondoskodás nemcsak abban nyilvánul meg, hogy esetenként elbeszélgetünk velük a nyugdíjas-találkozókon, erőnkhöz mérten segítjük gondjaik megoldásában, hanem a kirándulások alkalmával olyan történelmi helyekre visszük el őket, ahol életük során keveset, vagy egyáltalán nem voltak, legfeljebb a régi iskolai tanultakból maradt néhány foszlány emlék. Ezeken az utakon elevenítik fel a régi emlékeiket, és jó hangulatban, tele örömmel vesznek részt őszülő, vagy már fehér hajú, egykori munkatársaink. Az előző években a hozzánk közelebb eső Észak- és Kelet- Magyarország természeti és történelmi nevezetességeit, múzeumait látogatták meg: Eger, Miskolctapolca, Hortobágy, Debrecen és Hajdúszoboszló volt úticélunk. Ebben az évben az IBUSZ váci irodájának szervezésében Dél-Magyarország látnivalóival ismerkedhettek meg. A kirándulás útvonala Pécs—Harkány—Mohács - Baja volt. Az IBUSZ idegenvezetője Galambos Ferenc nyugdíjas tanár volt, akinek avatott idegenvezetése tette élvezetessé az utakat. Az ilyen jellegű kirándulásokat megszerették nyugdíjasaink, mindig maradandó emlékként marad meg bennünk, sokáig emlegetik Gunda Pál Püspökhatvan Szinte már hagyományossá vált, hogy a püspökhatvani Galgavölgye Termelőszövetkezet minden évben egynapos térítésmentes országjáró kirándulást szervez nyugdíjas tsz-tagjai részére. Ezeken a kirándulásokon a termelőszövetkezet területén lévő négy köz