Pest Megyei Hírlap, 1983. július (27. évfolyam, 154-180. szám)

1983-07-07 / 159. szám

VÁCI xJ £ íria A PEST MEGYEI HÍRLAP VÁCI JÁRÁSI É­S VÁC VÁROSI KÜLÖNKIADÁSA XXVII. , VIOL VÁM, 159. SZÁM 1983. JÚLIUS 7., CSÜTÖRTÖK Fél év önállóság után... tehet egy kisvállalat is nagy? Új ösztönző rendszert vezettek fel Az autós, aki behajt a Vá­ci Autójavító Kisvállalat ka­puján, vajon észrevesz-e vala­mit, ami számára előnyösebb, mint ami hat hónappal ez­előtt volt, amikor a cégtáblán még az „AFIT”-embléma sze­repelt? És vajon a szerelők ott bent a műhelyekben mu­tatják-e jelét a változások­nak? Ezekről beszélgettünk a kisvállalat fiatal igazgatójá­val, Margó Györggyel. Lakossági szolgáltatás — Egy ideje biztató válto­­zásoknak lehet tanúja az autós közvélemény. A szerviz önállósítása óta nap mint nap vizsgázunk ügyfeleink népes tábora előtt. Hogy milyen eredménnyel? Ez természete­sen nemcsak tőlünk függ. Az átszervezés a szolgáltatás színvonalának javítását cé­lozta meg, de ennek a folya­matnak még nincs vége: a reális tartozik helyzetképhez ,hozzá­­az alkatrészellátó szervezet végleges átalakítása is, amelyre a következő hó­napokban kerül sor. Jövő év január elsejétől már önálló kereskedelmi vállalatok, a Márka és a Mobil fel­ei^ta lesz megfelelő alkatrészekről gondoskodni. — Ha már a dolgok kö­zepébe vágott, milyen most az alkatrészellátás a váci szervizben? — Átlagos s nem szorul kü­lönösebb magyarázatra, men­­nyire elmarad még az optimá­lis szinttől. Mindamellett az utóbbi időben munkánk mi­nősége érzékelhetően meg­javult. Ha rajtunk múlik, az ügyfél azt kapja a pénzéért, amit méltán elvár tőlünk. Legfontosabb feladatunk la­kossági szolgáltatás, s ezt mi úgy értelmezzük, hogy köte­lességünk részt vállalni az alkatrészellátás gondjainak enyhítéséből is. A jelenlegi helyzeten hivatott javítani a szerviz autóbontó részlege. Az alkatrészek felújítása és a vá­sárlások mellett minden lehe­tőséget megragadnak a hiány csökkentésére. És nem titok, hogy a nemrégiben bevezetett új ösztönző rendszer is ha­sonló célokat szolgál. Javítás vagy csere — Hallhatnánk erről bő­vebben is? — Mi az úgynevezett juta­lékos bérezést honosítottuk meg. Ez azt jelenti, hogy a szerelőink a munkadíj bizo­nyos százalékát megkapják, és hogy a hibás alkatrészeknek a kijavításában érdekeltek, nem pedig a cseréjében. Sikerült elfogadtatnunk azt a szemlé­letet, miszerint egy szaksze­rűen megjavított és ezáltal a normáknak megfelelő alkat­rész ugyanolyan értékű, mint az új, így az autótulajdonosok is jobban járnak. És mivel a szerelők jövedelme a munka­díjukhoz igazodik és nem cserélt alkatrészek értékéhez, a a szisztéma minél gyorsabb munkára, precízebb javítások­ra ösztönzi őket.­­ Ellentétben a korábbi gyakorlattal... — ... Aki az új körülmé­nyek között netán rosszul vagy hanyagul végezné mun­káját az hamarosan saját bő­rén tapasztalhatja annak kö­vetkezményeit. — Vagyis kevesebbet ke­res. — Pontosan, mert a vállalat ilyen esetben már nem vál­lalhatja át a mecénás szere­pét ... Ennek köszönhető tehát, hogy viszonylag rövid idő alatt sokkal kulturáltabbá­ és gyor­sabbá vált a kiszolgálás, és hogy jobb a végzett munka minősége. Elértük például, hogy az ügyfeleknek nem kell várakozniuk a felvételre — akár a vevőszolgálaton ke­resztül, akár­ azt megkerülve jelentkeznek. Ez alól egyelőre csak a karambolos kocsik je­lenthetnek kivételt — kevés a karosszérialakatos —, de az év második felében már ebben is kedvező fordulat várható. — Hogyan alakult a for­galom az első félévben? — Az év elején érdekes helyzetben startoltunk. Mivel drágább lett az autózás, vala­melyest csökkent azoknak a száma, akik korábban rend­szeresen szervizelték gépko­csijukat. De meggyőződésem, hogy ez csak átmeneti jelen­ség lehet, és hogy hosszabb távon az autósoknak is kifi­zetődőbb, ha szakszerűen kar­bantartott gépkocsikkal jár­nak. Egyébként átlagos forga­lomról tanúskodik a mérleg: májusban 2600 félévi sze­mélygépkocsit hoztak be, volt amikor ennél többet is, keve­sebbet is javítottunk egy hó­nap alatt. Kihasználatlan rész — Emelték a — Azok költségeket?javítási árainkkal a nem emelkedtek. KPM irányár­jegyzékéhez igazodunk. Min­den személygépkocsi-típussal foglalkozunk, emellett megle­hetősen nagy a vonzáskörze­tünk, újabban még Pestről is járnak hozzánk ügyfelek. És mint említettem, elsőrendű fel­adatunk a magánautósok mi­nél igényesebb kiszolgálása. Többletbevételre új szolgálta­tásainkkal szeretnénk szert tenni. Száznegyvenes produktív létszámra, 250 ezer óra évi javító kapacitásra terveztük a vállalatot. Ma ennek egy ré­sze még kihasználatlan, s ez is a Piac alaposabb kiakná­zására késztet bennünket. Kis számban ugyan, de ed­dig is javítottunk kisteher­autókat, furgonokat. Úgy ter­vezzük, hogy a következő hó­napokban ráállunk a román gyártmányú Aro kistehergép­­kocsik­­ javítására. Ezenkívül foglalkozunk az IFA V—50-es teherautók javításának a gon­dolatával is. — Egyéb lehetőségek, il­letőleg újdonságok? —1 Van még keresnivalónk a használt gépkocsik vásárlá­sa és értékesítése körül. Egy másik újdonság, hogy 10 szá­zalék árengedményt adunk ügyfeleinknek a zárt techno­lógiás műszaki vizsgáztatás során. Egyes típusokná­l pedig átalánydíjas szerződésre­­ is le­hetőség nyílik. Már eddig is­ többen éltek vele. Nem hagyhatók említés nél­kül a szerviz új szerzeményei sem: az új emelő, a kerékbe­­állító és motordiagnosztizáló berendezések, s, hogy javult a szerszámellátottság. — Mi a helyzet a rekla­mációkkal? — Hat hónap alatt öt beje­lentés történt s ebből három jogos kifogás volt. Talán em­lítenem sem szükséges, hogy mindhárom esetben azonnal intézkedtünk — az ügyfelek megelégedésére. Szluka Márton Pesti vendégek A napokban Budapestről Vácra érkezett sétahajóval a Magyar Távirati Iroda 200 nyugdíjasa. A csoportot Mik­lósi András, az MTI fotófő­osztályának műszaki igazgató­ja vezette. Kiszállás után Ga­lambos Ferenc idegenvezető­tanár kalauzolásával megte­kintették Vác nevezetességeit, majd meghallgattak egy orgo­nahangversenyt Nagymaros Félszáz képe a falon"" Július 10-én, vasárnap dél­előtt 11 órakor érdekes tárlat nyílik a nagymarosi művelő­dési házban. Ez alkalommal a budapesti Képzőművészeti Fő­iskola Grafikai Tanszékének hallgatói állítják ki 50 alkotá­sukat. Spilenberg László, a Nagy­marosi Nagyközségi Tanács elnöke mond bevezetőt, majd dr. Feledy Balázs, a Képző­­művészeti Főiskola főtitkára mutatja be az alkotóidat, Rasz­ter Károly tanszékvezető pro­fesszor tanítványait és a kö­zönség elé kerülő félszáz mű­vet. Néhány nap múlva Árpád váltja Toldit Az „Árpád” Vác új komp­hajója napokon keresztül csak nézte öreg társa, a „Toldi Miklós” prüszkölő, erőlködő munkáját. Sapkáit a kürtök­ről le se véve, egyszer csak ő is odafarolt a kikötőhöz, fes­­tékszagosan, fiatalosan, csil­logva, hogy próbaúton szok­tassa magát a Dunakanyar hullámaihoz. Engem is fel­vett, hogy megmutogassa ma­gát. Az irányítótorony hetykén, nyeglén, félrecsapott kalap­ként az egyik oldalon emelke­dik, benne műszerfalak titok­zatos gombjai. Az alsó motor­házak zártabbak a Toldinál, itt is megtalálhatók a gyalo­gosok feljárói. — Az Árpád fiatal, szép, gondolom gépészetileg is kor­szerűbb, de mennyivel tud többet a Toldinál? — kérde­zem Tar Györgyöt, a váci révállomás főnökét. — Ki kell cserélni a Tol­dit, mert már öreg. Nem bír­ja a megnövekedett terhelést, a mind nagyobb idegenfor­galmat. Új hajónk két és fél­szerese a réginek. A Toldi 60 tonnát, az Árpád 150 tonnát visz el. Ez annyit jelent, hogy a Toldira úgy kellett felpré­­seln­i a huszonkettedik­­ sze­mélygépkocsit, az Árpád negyvenötödiket is kényelme­­­sen elnyeli. A Toldiban ^ Csepel, az Árpádban 5 Rába­ 4 Mann motor van. — Mikor állhat munkába? — A hónap közepétől már rendszeresen dolgozik.M. Gy. Ritkábban szólt a sziréna Baráth Sándor tűzoltó szá­zados, a váci járási-városi tűzoltó-parancsnokság mun­katársa örömmel újságolja: — Szinte hihetetlen, de jú­nius hónapban alig kellett ki­vonulnunk. Úgy látszik, a sok felhívás eredményes volt, s az emberek betartották a sza­bályokat. — Hol volt tűz? — Vácott a 2-es számú fő­útvonalon égett Csécs János budapesti lakos Wartburg tí­pusú személygépkocsija. Az anyagi kár mintegy 8 ezer forint. A tüzet a kifolyt üzemanyag okozta. Verőcema­roson, a magyarkúti völgyben elégett 3 mázsás szénaboglya, 500 forint kár keletkezett. A tűz oka: megsértették a do­hányzás szabályait. Sződliget közelében is történt tűzeset. Wágner Istvánná Wartburg típusú személygépkocsija gyulladt ki, szerencsére a lán­gokat hamar megfékeztük. a Verőcemaros MÁV-állomásán nemzetközi gyorsvonat kupéátjárójában észleltek tüzet, melyet hamar lokali­záltunk, így is 3 ezer forint kár keletkezett. — Mire hívják fel a figyel­met a meleg napokban? — Mindenekelőtt arra, hogy az aratási munkáknál foko­zottan tartsák be a tűzvédel­mi előírásokat. Csak olyan gépekkel dolgozzanak, amely a gépszemlén megfelelt. A tűzoltó készülékek­­ műszaki állapota kifogástalan legyen. Arra kérem az utazókat, ne dobáljanak ki égő cigarettát a robogó vonatokból. N. P. J. Mit rejt a VTK Másról is nevezetes. Indulá­sától patronálja a váci kispá­lyás labdarúgó-csapatbajnok­ságot. Többször magára öltöt­te a mezt, s a nyomda szí­neiben küzdött a győzelemért. Tőle kérdezzük: mi az titokzatos három betű, a VTK?a — Veszteni Tudni kell! — adja meg a felvilágosítást, de­rűsen. — Tízéves ez a nagy­szerű váci kezdeményezés. Mi 1973-ban megnyertük a Vác városi kispályás labdarúgó­bajnokságot. Közben többször átszervezték a tizenegyet, egyesültünk a nyomdával. Hol az A-, hol a B-csoportban játszottunk. Vesztettünk, győz­tünk és mindig játszottunk, de ez is a fő célja ennek a nép­szerű sportmozgalomnak. — Hogyan jubilálnak? — Július 6-tól 13-ig a Fi­nomfonó (FICE) labdarúgó­­pályán mérkőzéssorozatot lát­hatnak az érdeklődők. Hat csapat indul: a FICE, a Vá­rosgazdálkodási Vállalat. Kötöttárugyár, a Kisváci FC, a a Textiles és a VTK jelenlegi csapata. Az utolsó mérkőzés után Kovencz Antal, a Vác városi és járási Labdarúgó Szövetség elnöke adja át a dí­jakat a győzteseknek. P. R. Kucsák Gábor kisvá­ci könyvkötőmester. György úti műhelyében Dózsa re­mek köntösbe öltözteti a kö­tetek százait, sokszor megke­resik­­ őt országos hivatalok, intézmények is. Dolgozók iskolája • Leh­et jelentkezni A Dolgozók Általános Isko­lája ismét várja az általános iskolát még el nem végzett dolgozók jelentkezését a kö­vetkező, 1983/84-es tanévre. Jelentkezhet minden iskolakö­teles koron túl levő személy a munkahelyének személyzeti osztályán vagy az iskolában (Gábor József út 3. Telefon: 11-179) szombat kivételével naponta 9—13 óráig. A Királyok rétjétől a Csóványosig Kőgörgeteges völgyek­ ­ 4 A festői Dunakanyar te­kintélyes részét alkotja ha­zánk egyik legszebb vulka­nikus hegysége, a Bör­­­­zsöny. Déli előhegyeinek ^meredek, merész csúcsai ^ szinte kikönyökölnek a­­ nagy folyam megcsavart ?testére. A táj nagyvonalú­­ méltósága, évszázados erdő­­^ rengetegei, kőgörgeteges í völgyei, ősbükkösei mind­­^titkot rejtenek a fenséges ^csendjében barangoló turis­­^­táknak. Nem véletlen, hogy ^ minden évszakban vonzza a › pihenni, kikapcsolódni vá­­l­gyókat. Osztályszínvonal A belsejében és peremén fekvő falvak a kisvasúttal és autóbusszal közelíthetők meg. Akik a déli perem, Verőcema­ros felől közelítik meg szép tájait, már a Gál-hegy és a Kalló-hegy közötti völgyben egészséges, tiszta levegőt érez­nek, és kellemesnek találják a Morgó-patak szelíd csordogá­­lását. Királyrétet elérve hegyi pa­takok muzsikája fogad. Itt ömlik egybe három völgy vi­ze, s az egyesülésből születő Morgó-patak innen indul lefe­lé Szokolyának. Ez a legkisebb és legmagasabban fekvő bör­zsönyi medence.­­ Börzsönyi vadászatai alkal­mával Nagy Lajos király a ha­tárában levő dús füvű réten állíttatta fel királyi sátrát, in­nen irányították a hajtóvadá­szatot. Példáját Mátyás is kö­vette, s lassan elnevezték a ré­tet „Királyok rétjének”. Ké­sőbb az üdülőtelep is innét kapta nevét. A legenda szerint itt van a „Királyné tava” is, ahová Beatrix királyné gyak­ran kirándult Visegrádról friss fürdőt venni. Az üdülőtelep 135 helyes Ex­press turistaháza az erdő öle­lésében, kellemes környezet­ben fogadja a természetjáró­kat. A harmadosztályú turis­taházban másodosztályú a szol­gáltatások színvonala. Lunczer Zoltán üzletvezető elmondta, hogy két-, négy- és hétágyas szobáik személyenként egy éj­szakára 40 forintba kerülnek. A közeljövőben szeretnének uszodát és korcsolyapályát ki­alakítani az épület mellett. Kulcsosház Akikre ráesteledett az erdő, azok a Szénpatak völgyében a 31 fekvőhelyen kulcsosház­ban találhatnak szállást. De mit jelent az, hogy kulcsosház? — A természetbarát kor tag­jai, de más turisták is csak szállást kapnak — tájékoztat Tar Istvánná gondnok. — Az étkezésről maguknak kell gon­doskodni. Főzési lehetőséget biztosítunk számukra, s mond­hatom: szívesen térnek vissza ide a csoportok. Innét egészséges gyalogtúra vezet Magas-Taxra. Ősidős fenyvesei közé hangulatosan illeszkedik a 30—35 helyes ol­csó turistaház. A hegység leg­magasabb és legzártabb része felé már meredekebb kaptató­kon visz tovább az út. Itt emelkednek a legmagasabb csúcsok: a Nagy-Hideg-hegy 865, a Csóványos 939 méter. Nagy-Hideg-hegy a téli sport szerelmeseinek kedvelt állo­máshelye. 60 fekhelyes másod­­osztályú, háromszintes turista­házától kellemes gerinctúra visz Csóványosra. A kilátóból tiszta időben csodálatos pano­ráma tárul a kirándulók sze­me elé. Ez a Börzsöny uralko­dó oromzata, belőle ágaznak szét minden irányba a hosszú, sziklás gerincek. A vihartépett szirttetők kőtengerén is fakad itt élet. A Börzsöny legszebb öreg bükkerdői is itt vannak. Ez a rész a legkevésbé viseli magán az emberi kéz alakító munkájának nyomát. Jó lenne megőrizni érintetlen természe­tes állapotát, megvédeni nagy irtásoktól. Hiszen a Ba­a­kony, a Bükk, a Mátra erdő­arculata igencsak megválto­zott, de a Börzsöny még a miénk! Az a Börzsöny, amely Kittenberger Kálmán, Fekete István nagy vadászíróinknak is szeretett, kedvelt területe volt.­­ A déli Börzsöny másik tu­ristagócpontja az erdőszegély­re épült, villaszerű, emeletes turistaház. Kisinóc, de várják a természetbarátokat Király­háza, Törökmező, Magyarkút. Kis- és Nagyirtáspuszta turis­taházai is. Erdővédelem Brellus­­ Tamás, a Börzsönyt oly jól ismerő kerületi erdész lelkes szavaiból megtudom, hogy a tájvédelmet vad-, nö­vény-, madár-, geológiai, ta­laj- és vízvédelmi szemponto­kat figyelembe véve körzetek­re osztják. Elmondta, hogy az okszerű erdővédelem sajnos a Börzsönyben sem valósítható meg teljesen, hiszen a gazda­sági viszonyok miatt itt is fo­lyik fakitermelés, s olykor ez az elsődleges. Az utóbbi idők­ben nagyarányú volt a tölgy­pusztulás. Most kutatják az okát, feltételezések szerint ez is valamilyen ipari jellegű okra vezethető vissza. A hegyvidék területén nemcsak a vulkaniz­­mus, hanem a geológiai múlt tengereinek nyomát is fel le­het ismerni az érdekes gyöngyházfényű kagylókban, növényzetben. A hegyvidék vad szépségű, központi része, a sziklagye­pes tetőivel, kárpáti eredetű ritka és védett növényfajtái­val valóban hazánk legszebb területének kialakítására ad lehetőséget. Szórád Ágnes . issi: 0123—273» (Váci Hírlap) Olvasóink írják : Országjáró nyugdíjasok még, Ácsa, Csővár, Galgagyörk és Püspökhatvan községekben élő tsz-nyugdíjasok mintegy százötven tagú csoportja vesz részt évenként, ezzel is elis­merve az idős emberek mun­káját, akik a legnehezebb idő­ben is becsületesen, lelkiisme­retesen helytálltak, és egy ré­szük nyugdíjasként is rendsze­resen tevékenykedik. A nyugdíjasokkal való kap­csolattartás, róluk való gon­doskodás nemcsak abban nyil­vánul meg, hogy esetenként el­beszélgetünk velük a nyugdí­jas-találkozókon, erőnkhöz mérten segítjük gondjaik meg­oldásában, hanem a kirándulá­sok alkalmával olyan törté­nelmi helyekre visszük el őket, ahol életük során keveset, vagy egyáltalán nem voltak, leg­feljebb a régi iskolai tanul­takból maradt néhány fosz­lány emlék. Ezeken az utakon elevenítik fel a régi emlékei­ket, és jó hangulatban, tele örömmel vesznek részt őszülő, vagy már fehér hajú, egykori munkatársaink. Az előző években a hozzánk közelebb eső Észak- és Kelet- Magyarország természeti és történelmi nevezetességeit, mú­zeumait látogatták meg: Eger, Miskolctapolca, Hortobágy, Debrecen és Hajdúszoboszló volt úticélunk. Ebben az év­ben az IBUSZ váci irodájának szervezésében Dél-Magyaror­­szág látnivalóival ismerkedhet­tek meg. A kirándulás útvo­nala Pécs—Harkány—Mohács - Baja volt. Az IBUSZ idegen­vezetője Galambos Ferenc nyugdíjas tanár volt, akinek avatott idegenvezetése tette él­vezetessé az utakat. Az ilyen jellegű kirándulásokat megsze­rették nyugdíjasaink, mindig maradandó emlékként marad meg bennünk, sokáig emlege­tik Gunda Pál Püspökhatvan Szinte már hagyományossá vált, hogy a püspökhatvani Galgavölgye Termelőszövetke­zet minden évben egynapos térítésmentes országjáró ki­rándulást szervez nyugdíjas tsz-tagjai részére. Ezeken a ki­rándulásokon a termelőszövet­kezet területén lévő négy köz­

Next