Pest Megyei Hírlap, 1983. augusztus (27. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-13 / 191. szám

Fiatalkorúak raboltak Itatták, s a ligetbe csalták Úgy tartják, más kárán tanul az okos és sajátján a... mondjuk kevésbé okos. Hiszen hányszor hallani, milyen lehetetlen szituációba keveredhet az, aki egy kicsit is megbátorodva az italtól ismeretlen emberek társaságá­ban bensőségesebb kapcsolatra törekszik, netán kétes tisztességű hölgyekkel, nem latolgatva, hogy a könnyű kalandnak van-e ára, s mekkora? Hányszor hallani ilyen helyzetekben balekká vagy áldozattá vált emberekről, s furcsamód az okulás sokaknál mégis elmarad. Feledik vajon mások megszenvedett tapasztalását vagy arra gon­dolnak, velük ilyesmi nem fordulhat elő? Nem tudni, mindenesetre beülnek vastag pénztárcával, a zsebükben, aranygyűrűkkel az ujjukon, drága órával a karjukon valamelyik kocsmába, s az ismeretlenségből előbukkanó leányzót készséggel asztalukhoz invitálják. Nagyon is egyértelmű ajánlat Voltaképpen az az ötvenhét éves férfi is ezt tette, aki a közelmúltban Vácott csak egy fröccsre telepedett be a To­rony bisztróba. Munkából jött hazafelé este hét óra tájban, s a buszról leszállva talán nem is sejtette, hogy napját meg­lehetősen kalandosan fejezi be. A Torony bisztróban azon­ban egy tizenhét éves fiatal lány, egy idősebb nő kíséreté­ben szóba elegyedett vele, s a férfi cseppet sem viselke­dett elutasítóan. Egy konyak után az ifjú leányzó nagyon is egyértelmű ajánlatot tett neki, amit az ötvenes úr azon­nal el is fogadott, s csupán az ellenszolgáltatás mértékét vagy mikéntjét firtatta. Nem kell semmi, jött a válasz, csak fizessen valami italt. Ha csak ennyi! — gondol­hatta a férfi, s a két nő tár­saságában felkerekedett, hogy a Duna presszóban folytassák a szórakozást. Javában boroztak, amikor a pincér három üveg sört hozott az asztalukhoz: a két nőnek küldte a szomszédos helyiség­ből egy férfitársaság.­Kisvár­tatva az egyik férfi oda is te­lepedett asztalukhoz, ivott a sörből, •hány szót cigányul váltott nő­­a nőkkel, aztán v visszament a külső terembe. Tarkóján erős lökést érzett Fél kilenc tájban az ifjú hölgy nógatni kezdte: menje­nek már... a liget felé. Jól kilépve a presszóból, az ital­immár tagadhatatlanul mámoros hősünk a fiatal lán­­nyal előre ment, s mögöttük haladt az idősebb nő. Kéz a kézben lépkedtek a sétányon, s lassacskán a liget árnyasabb, nagyobb fái alá érkeztek. Elmondása szerint ekkor, s teljesen váratlanul hatalmas lökést érzett a tarkójuri, s következő pillanatban a föl­­­dön találta magát. Árnyak vetődtek rá, arcokat nem látott, az ütéstől is elká­bult, s alighanem lélekjelen­léte is elhagyhatta... Csak annyit észlelt, hogy a farzse­béből kirángatják pénztárcá­ját, hogy ujjáról lehúzzák pe­csét- és karikagyűrűjét, csuk­lójáról lecsatolják kvarcórá­ját, s végül a nyakában levő aranyláncot is letépik. Aztán futó léptek zaja, ő ottmarad a földön, egyedül, kifosztva ... S tűnődhetett: mennyibe ke­rült e kalandos, ám sikertelen este? Az aranyékszerek és az óra cirka tízezer forintot ér­tek, a pénztárcájában pedig négyezer forint rejtőzött, még csak azt sem tudta, kik­­ voltak kirablói... Feljelentése nyomán a rend­őrség azonnal megkezdte a nyomozást. Az ismeretlen tet­tesek igen hamar ismertekké váltak; akadt szerencsére szemtanú is, aki a rablókat az adott időpontban a helyszín­ről távozóban látta, s az áldo­zattá vált férfi is azonnal fel­ismerte a csábító hölgyeket, amikor elébe vezették. A fia­talabb, N. Cs-né hamarosan beismerő vallomást is tett, s így a rablást végrehajtók sze­mélyére is fény derült. A két támadó, fiatalkorú N. Cs. és N. Gy. bár „hősiesen” taga­dott, de a vallomásukban fel­lelhető ellentmondásokkal sa­ját magukat terhelték. Befejezés előtt a rendőrségi vizsgálat A bűncselekménynek egyet­len felnőtt résztvevője volt, a kárvallott férfi asztalánál ülő idősebb nő, Raffa Ilona. Az ő és három fiatalkorú társa ügyében a Pest megyei Rend­őr-főkapitányság a közeljövő­ben befejezi a vizsgálatot, s csoportos rablás alapos gya­nújával átadja a megyei fő­ügyészségnek. Tamási István Nemcsak a mának építjük Útjainkat úgy kell megtervezni, hogy teljesítőképességük a növekvő forgalom mellett 15—20 év múlva is megfelelő le­gyen. E követelmény alapján kell tehát megválasztani a nyo­mok, közlekedési sávok számát, és az útburkolatot is. A jövő­beni igényeket persze csak becsléssel lehet megállapítani, az utak jelenlegi átbocsátóképességét viszont aránylag pontosan ismerjük a forgalomszámlálások révén. Valamely út kiépítése­kor tehát először meg kell határozni a jelenlegi forgalmat, meg kell becsülni a várható forgalomnövekedést, és végül meg kell állapítani azt a forgalmi értéket (mértékadó forgalom), amelyre az utat tervezik. Fontos még előre megtervezni az ún. kiépítési sebességet, amelyet az út minden szakaszán lehetőleg közel azonos értéken kell tartani. Előnyös ugyanis, ha a jár­művek az út minden szakaszán nagyjából azonos sebességgel haladhatnak, s nem kell minduntalan fékezniük és újra gyor­sítaniuk. A tervezett kiépítési sebesség megvalósulása az út helyes vízszintes és magassági vonalvezetésén múlik. Legyen az út minél rövidebb, dombvidéken azonban az egyes vonal­­vezetés rosszul értelmezett takarékosság volna, mert több föld­munkát kívánna meg. A­ vízszintes vonalvezetés egyik fontos problémája az ívek, kanyarok optimális megtervezése. Nem el­hanyagolható szempont a burkolat helyes megválasztása és ki­alakítása sem. A korszerű utakhoz hozzátartoznak a megfelelő távolsá­gonként elhelyezett kitérők (pihenők, éttermek, töltőállomások stb.) Képünkön egy ilyet láthatunk a szép vonalvezetésű 3-as autópályánk mentén. láfújják az anyagot Nincs rejtett hiba Egy rigai hibavizsgáló gyár aeroszolos anyagot állít elő. A vizsgálathoz háromfaj­ta anyagra van szükség, ame­lyeket külön dobozokban hoz­nak forgalomba. Az egyikben a felülettisztító, a másikban a színes jelzőfolyadék, a harma­dikban pedig az előhívó van. A vizsgálandó tárgyra egymás után ráfújják a háromféle anyagot. A megtisztított felü­leten a jelzőfolyadék és az előhívó megszáradása után világosan előtűnnek a sza­bad szemmel nem látható re­pedések, hibák. A vizsgálat mindössze néhány percet vesz igénybe, és az ezredmillirmé­­ternyi repedéseket is kimutat­ja. Fénysugárból hanghullám Hallják a színeket Kanadai kutatók olyan ké­szülékeket fejlesztettek ki, amellyel a vakok hallani tud­ják a különböző színeket. A színszondának nevezett ké­szülék a fénysugarakat hang­hullámokká alakítja át. Az alapszíneket meghatározott nagyságú hangokkal, a kevert színeket megfelelő hangkeve­résekkel jelzi. A készüléket jó eredmén­­nyel próbálták ki, s azt re­mélik, hogy használatával je­lentősen növekedni fog a va­kok foglalkoztatási lehetősége a festő-, a kötő-, varró- és egyéb színfelismerést kívánó szakmákban. Még mindig rossz a közlekedési morál Sok gyorshajtót büntettek meg EGYMÁSBA ROHANÓ autók, kanyarokban kisodródó motorkerékpárok, felboruló járművek, végzetes kimenete­lű karambolok, melyek embe­ri­ életek értelmetlen pusztu­lását okozzák... A fekete statisztika Pest megyében is szomorú tényeket regisztrált az esztendő első hat hónapjá­ban: június végéig 776 bal­eset történt, 985-en megsérül­tek. Közülük 440-en súlyosan, ötvenkilenc ember pedig éle­tét vesztette. Többek között ezek a meg­döbbentő adatok is indokolták azt az akciósorozatot, melyet fokozott közúti ellenőrzés né­ven szervezett meg a Pest megyei Rendőrfőkapitányság. Vajon, hogyan zárult, mi­lyen tapasztalásokat hozott a júliusi ellenőrző sorozat? — Annak ellenére — tájé­koztat Papp János rendőr szá­zados, a megyei közlekedési alosztály főelőadója —, hogy széles körben propagáltuk az egy hónapig tartó közúti el­lenőrzést, hogy szinte min­denki értesült sajtóból, rádió­ból erről, viszonylag mégis nagyon sok szabálysértés tör­tént, köztük jócskán ittas ve­zetés is. — Egy hónap alatt járművet ellenőriztek a hány me­gye útvonalain?­­ — Csaknem harmincezret Sűrűn szondáztattuk a jármű­vezetőket is, egészen ponto­san: 1566 esetben, aminek következtében 109 személy el­len szabálysértési feljelentést kellett tennünk, 73 ellen pedig büntetőeljárást indítottunk. Próbáltuk kiszűrni a gyors­­hajtókat is, a helyszíni bírsá­gok mellett 116 esetben olyan komoly volt a sebességhatár átlépése, hogy szabálysértési feljelentést tettünk. Gyakran tapasztaltuk, hogy a tilos jel­zést — forgalomirányító jel­zőlámpáknál, illetve vasúti sorompóknál — változatlanul sokan nem veszik figyelembe, mintegy száz esetben vált szükségessé rendőri intézke­dés. — Vizsgálták a járművek műszaki állapotát is ... — Sajnos, itt sem számol­hatok be kedvező tapasztala­tokról: nagyon sok személy­illetve tehergépkocsinál, vala­mint motorkerékpárnál észlel­tünk rendellenességet. miatt is született ötven ezer sza­bálysértési feljelentés. — Jogosítványok bevonásá­ra is sor került? SZÁMTALAN ESETBEN Többnyire ittas vezetőknél, né­hányszor azonban hamis vagy meghamisított vezetői enge­dély is a kezünkbe került, összesen hetvenöt jogosít­ványt vontunk be egy hónap alatt. — A tapasztalatok szerint hogyan alakult a közlekedési morál? — Sajnos, azt kell monda­nunk: nem javult. A gyorshaj­tás és az ittas vezetés még mindig az egyik legkomo­lyabb probléma a járműveze­tőknél. A gyalogosoknál pedig a fegyelmezetlenség, a nagyfo­kú figyelmetlenség, aminek bizony nem egyszer súlyos következménye. A kerékpáro­soknál­ és a segédmotorosok­nál még mindig sok baj van a kivilágítással, annak ellené­re, hogy valamennyien tudják, sötétedés után már az életük­kel játszanak, ha nem kap­csolják be a dinamót, a lám­pát — Cserbenhagyással, a se­­gtiségnyújtás elmulasztásáva találkoztak-e az ellenőrzés időszakában? — Nem is egyszer. Több­nyire ittas vezetők voltak, akik az általuk okozott bal­eset után továbbhajtottak, ab­ban a tévhitben, hogy el tud­nak rejtőzni. Erre azonban szinte semmi esélyük nincs, s a felelősségrevonás, így sokkal súlyosabb, mintha már az ittasság miatt kellene számot adniuk. — tetten érték-e fekete fu­­varokat? — Szép számmal. Főként magánépítkezéshez szállítottak anyagokat így, de több eset­ben fedeztünk fel lopott hol­mikat is egy-egy megállított tehergépkocsin. Az ellenőrzés­ben egyébként a Volán és a KPM ellenőrei is részt vettek, s nagy segítségünkre voltak az önkéntes rendőrök is.­­ Végezetül: a tapasztala­tok birtokában az üdülési sze­zon hátralévő heteiben, mire figyelmeztetné a közlekedési szakember a járművezetőket? CSAK A SZOKÁSOS jóta­nácsokat ismételhetem: tartsa magát mindenki a KRESZ szabályaihoz, s emellett job­ban készüljenek fel a gyalo­gosok váratlan magatartásá­ból származó balesetek elke­rülésére. Vezessenek óvatosab­ban, előzéskor tartsanak kel­lő oldaltávolságot, és tartózkodjanak az italtól,persze T. I. 1983. AUGUSZTUS 13., SZOMBAT EGYÜTT AZ UTAKON az űmroBM jelenti Marnitz László: — A nagy forgalmú 11. számú főúton a főváros ha­tára és Szentendre között továbbra is útépítés lassítja a haladást. Vi­­segrádnál átépítik a révátkelőt, az arra tartóktól körültekintő vezetést kérünk. A 2. számú főúton, Vác északi határában tart még a kapaszkodósáv építése, ezért továbbra is sebességkorlátozás van érvényben. Vasár­nap délelőtt a 2. számú főúton 9—11 óra között a fővárostól Vácig a 7. Pannónia nemzetközi motorostalálkozó mintegy másfélezer résztve­vője hajt végig. Várhatóan ez nagy torlódást okoz majd, türelmüket kérjük. EGY BALESET ANATÓMIÁJA Veresegyházon, az Anonymus út 21. előtt Zs. Á. személy­­gépkocsijával elütötte a vele azonos irányban haladó, s az út­test jobb oldalára húzódott G. K.-t. A gyalogos könnyű sérü­lést szenvedett. A gépkocsiban 4000 forint kár keletkezett. Ez a baleset sincs tanulság nélkül. Azzal kezdhetjük, hogy az ilyen karambolnál nem maradhat névtelen az elkövető, s az is kiderült, hogy Zs. A.-nak nem volt jogosítványa. A húszéves egyetemi hallga­tóról nehezen elképzelhető, hogy nem tudta: jogosítvány nélkül tilos autót vezetni. Csak mellékesen jegyezzük meg, hogy ha nem így van, az sem mentesíti a felelősségre vonás alól, akárcsak vétkes társát, aki autója volánjához engedte. Nagy felelősség autót vezetni, s óriási fe­lelőtlenség valamibe belekezdeni, amihez nincs meg a szükséges tu­dás. A fiatal egyetemista lány már tudja ezt, s talán jobb később, mint soha. Ám jobb előbb, mint később, s ez mindenki másnak szól. JÁRJUK KÖRÜL A BIZTONSÁGI ÖVET (5.) Nézzük, milyen biztonsági öveket kínál a hazai keres­kedelem és mi jellemzi ezeket! Először az automata biztonsági öveket vegyük sorra! VELM. A csat tenyéréllel is nyitható. Ha a dobon éles csavarvéget, vagy más, a hevedert sértő sorját találunk, aján­latos lefaragni. AFIT-VELM. Olasz felcsévélő szerkezet és csat, hazai he­veder és szerelés. Ladához és Polski Fiat 125-höz speciális tartozékokkal árulják, ezek felerősítéséhez a küszöböt kell fúrni. Minősége azonos a nyugati gyártmányokéval,meg HILDEBRANDT (háts­ó). Reteszelés csak hirtelen lecsé­­vélődéskor, kellő mozgásszabadságot biztosít. HILDEBRANDT (gyermek): A két vállat nadrágtartósze­­rűen tartja. Az alsó kihorgonyzó részek a csipőmérethez egy mozdulattal állíthatók. SCHROTT: A csat és a dob a Vermével azonos, de a dob itt nem zárt. A Lada teljesen hátratolt ülése eléri a do­bot. NORMA JRB—9. Helyigénye nagy, burkolt dob, a rete­szelő csak hirtelen dőlésre, gyorsulásváltozásra érzékeny, nem akadályozza­ a vezetőt a hirtelen mozdulatokban. Ladához laposacél tartóval összeszerelve árusítják. MORAVAN-SUPER. Ez már normál öv. Hosszúsága gyorsan változtatható, hátsó ülésre is alkalmazható. AFIT-UIV. A másik normál öv. Liv licenc alapján készül. A hevedert a zárók­engyel alá nehéz egy kézzel .Behelyezni. A Nagyító tesztjének utolsó helyezettje. (Folytatjuk) ÚJRA DIVAT A KERÉKPÁR Egyre többen ismerik fel a mozgás szükségességét, s indulnak el szabad idejükben kirándulni, a napi munkába vagy bevásárolni — kerékpárral. E jármű beszerzési költsége viszonylag nem sok, tehát bárki számára könnyen hozzáférhető. Kezelése, ápolása egyszerű. Üzemelése, tárolása külön kiadást, gondot nem jelent. A használatba­vétel előtt ellenőrizzük a gumik állapotát. Lényeges, hogy az ülés min­dig megfelelő magasságra legyen beállítva. A kerékpár kivilágításáról is gondoskodjunk. A karbantartáshoz tartozik a csapágyak időszakos tisztítása, zsíro­zása, valamint a lánc és a pedálok olajozása- A gép biztonságos üze­melése érdekében szükséges minden útra egy kerékpárpumpát, továb­bá egy kis táskát (mindkettőnek megfelelő helye van a gépen), mely­ben a különféle csavarhúzók, küllőkulcs, gumiragasztó-felszerelés, anyáscsavar és száraz ruha legyen. Mindezeken kívül ajánlatos egy biciklilakatot is vásárolni, mert hasz­nálatával nyugodtabban hagyhatjuk a gépet olyan helyen is, ahol nincs kerékpármegőrző. S végül, ne feledkezzünk meg arról, hogy a kerék­pár is jármű, tehát a közúti forgalomban fokozott figyelemmel ve­gyünk részt. A VASÚTI ÁTJÁRÓKRÓL (7.) Rédey Béla: — Az Igazságügyi Minisztérium bírósági fő­osztálya befejezte a vasúti átjárókban bekövetkezett és bünte­tőjogi megítélés alá is került balesetek vizsgálatát. A Legfel­sőbb Bíróság tanácselnöki értekezletén megtárgyalták, hogy a közlekedési balesetek hogyan érintik a közlekedés biztonságát. Szerintem az emberi tényezők döntők, mert ez az a mozzanat, amelynek hatására esetleg egy ügyet bűnügyként kell kezelni. A büntetőeljárás során a bíróságnak tisztáznia kell­­­ döntenie azonban a hatályos jogszabályok keretei között kell, ez a mér­tékadó. A bíró kizárólag erre alapozhatja ítéletét. Úgy érzem, nem azon kell gondolkodnunk, hogy csökkent­­sük-e a vasút sebességét, hiszen­ amikor a mozdonyvezető ész­leli a veszélyhelyzetet, már féktávolságon belül van általában. A megoldást részben a közlekedési kultúra növelése irányában kellene keresni, és ugyanakkor a vasúti átjárók eddiginél kor­szerűbb előrejelzését és a megfelelő rálátást kellene mindenütt biztosítani. Kérdés: Térjünk rá egy másik kérdésre! A vasút vagy mondjuk a Volán él-e az önfegyelmezés lehetőségével? Bánhegyi Ferenc: — A mozdonyvezetők szalagját a re­­szortosoknak ellenőriznie kell, a mozdony haladásának minden pillanata rögzített, rekonstruálható. Ha indokolt, a számonké­rés sem marad el. Martis Béla: — A Volán a nyereségrészesedés elvonásától az elbocsátásig a fegyelmi büntetések számos lehetőségével él, ha kiderül, hogy valaki tilos jelzésen haladt át. (Folytatjuk) KALEIDOSZKÓP Rovatunkban már írtunk egy új Moszkvicsról, s az akkoriak ter­mészetesen ma is érvényesek, de a mai és az akkor beígért modell kö­zött lesz még egy. Ezt az Örs vezér téren a szovjet árukat bemutató ál­landó kiállításon tekinthetik meg az érdeke,­sék a sárga kocsi körül mindig sok az érdeklődő, hiszen népszerű autóról van szó, elődjeit is jól ismerik a magyarok. Ez az újdonság elsősorban tetszetősebb meg­jelenésével különbözik idősebb testvéreitől, molorián kisebb módosítá­sokat hajtottak végre, s ezzel elérték, hogy csökkent az üzemanyag­­igénye. Műszerfala és az első ülések elé szerelt szerelvényfal pedig egyenesen gyönyörű. A mű­szerek­ is jól áttekinthetők, ergonómiai szempontból is jól tagoltak, s szerencsésen elrendezettek. Menetteljesít­ményéről annyit, hogy jobban gyorsul az egyáltalán nem lassú elő­döknél. Balesetmentes közlekedést kíván járművezetőknek és gya­logosoknak egyaránt. Roóz Péter

Next