Pest Megyei Hírlap, 1984. május (28. évfolyam, 102-126. szám)

1984-05-29 / 124. szám

Nemzetiségi nap Dunaharasztin Őrizni a hagyományokat Tizenharmadik alkalommal rendezték meg a nemzetiségi napot Dunaharasztin az elmúlt szombaton. A német ajkú la­kosság nyelvi és kulturális ha­gyományait őrző és éltető nemzetiségi művészeti csopor­tok gyűltek össze a környék­ről, de érkeztek vendégek tá­volabbi német lakta terület­ről is. Bemutatkozott például hartai nemzetiségi együttes, a nagy sikert aratva műsorával. Taksonyból nemzetiségi nép­dalkor érkezett. Természetesen nem hiányzott a programból a néptánc sem, erről a helyi és a taksonyi együttes gondosko­dott. Föllépett még a dunaha­­raszti balettcsoport is. A nemzeti tudat fenntartá­sának elengedhetetlen feltéte­le, hogy a nyelvet, a hagyo­mányokat az újabb és újabb generációk éltessék és örökít­sék át az utánuk jövőknek. Ettől kap igaz jelentőséget a különböző gyermek nemzeti­ségi csoportok létezése és te­vékenysége. Ebben mutatott példát szombaton a helyi számú óvoda német csoport­­­­ja, a 2. számú általános iskola német osztálya, valamint a taksonyi gyermekzenekar. Az egész napos programot sváb bál zárta. írók és olvasók Az ünnepi könyvhét kereté­ben szerte a megyében szer­veztek író-olvasó találkozó­kat. A következő napokban is találkozhatnak még az olva­sók kedvenceikkel. Budakeszin ma délelőtt tíz órára várják az általános is­kolába a gyerekek körében rendkívül népszerű Csukás Istvánt. Abonyban szintén ma, dél­után öt órakor Moldova György találkozik olvasóival, ahol bizonyára sok kérdésre válaszol majd legújabb, a könyvhétre megjelent munká­jával kapcsolatban. " Ugyancsak népszerű vendé­ge lesz Ócsának szerdán dél­után hat órakor: Szilvási La­jost várják beszélgetésre. Vállalják, amit előírni nem lehet Amikor a Pataky is ingázik Könyvtárosok mesélik Kő­bányán, a Pataky István Mű­velődési Központban: egy, a környékről bejáró középisko­lás kislány rendszeresen ná­luk várja ki a vonatindulást, olvasással, lemezhallgatással töltve el az időt. De szokott könyvet kölcsönözni és zenét átmásolni is a nagymamájá­nak. Menetrend szerint Ebben persze semmi rend­kívüli nincs. S nem is az az érdekes, hogy egy bejáró ta­nuló betér a könyvtárba, ha­nem sokkal inkább az a tuda­tos törekvés, amire ez a példa is utal. A Kőbányán levő mintegy száz ipari üzem dol­gozóinak több mint ötven százaléka jár be naponta az agglomerációs területről. — Olyan nagy szám ez, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül — mondja Balogh Jajos, a Pataky Művelődési Központ igazgatója —, kötelességünk­nek érezzük, hogy ezeknek az embereknek is nyújtsunk va­lamit, őket is bevonjuk prog­­ramjainkba. Nem újkeletű tö­rekvésünk ez. Tulajdonképpen a ház megnyitásával fö'vál­­latuk ezt a munkát is. De mikor és hogyan lehet egy bejáró munkást a műve­lődési házba becsalogatni, aki hajnalban kel, zötykölődik a vonaton, s szeretne minél előbb hazakerülni? A munka az üzemekben kezdődik. A Patakynak jó kapcsolatai vannak a gyárakkal és az ott működő művelődési házakkal. Mindenekelőtt a munkahelyen találkoznak a bejárókkal. S éppen ez tette lehetővé, hogy megismerve igényeiket, élet­módjukat, megváltoztassák például bizonyos rendezvé­nyek, színházi előadások idő­pontját, hozzáigazítva a mun­kaidőhöz és a vonatok indulá­sához. A másik út a gyerekeken és a fiatalokon keresztül vezet az ingázókhoz. S hogy men­­nyire eredményesen, azt éke­sen bizonyítja, hogy a béke­hónap alkalmából kiírt gyer­mekpályázatra beérkezett há­romezer pályamű egyharma­­dát az agglomerációban élő gyerekek küldték. De várják ezeket a gyerekeket a Pataky nyári táboraiba is: a szülők munkába jövet hozhatják, dél­után pedig vihetik haza őket. Nagy gondot vehetnek le az olyanok válláról ezzel, akik­nek a lakóhelyén nem műkö­dik nyári napközi. Mi is tanulunk Bármennyire is kimutatha­tó a statisztikában, hogy a be­járó dolgozók közül sokan­ él­­nek a Pataky kínálta lehetősé­gekkel, ömagában ez még édeskevés lenne. S ezzel a ház n­em tett volna túlságosan so­kat az ingázók közművelődé­séért. De nem is elégszenek meg ennyivel. Nem pusztán addig törődnek velük, amíg fölérnek a vonatra és elhagy­ják a várost. Mennek utánuk ők­ is. Műsorokkal, egész na­pos rendezvényekkel, kiállítá­sokkal keresik föl a Pest me­gyei településeket. A ház Rö­pülj páva köre, Perem­szín­pada vagy jazzbalett-csoportja és különböző szakkörei akár több órás műsort is tudnak kínálni. A választék igazán bőséges. — Külön programot dolgoz­tunk ki erre a munkára — mondja Balogh Lajos. — Több művelődési intézménnyel együttműködési szerződést kö­töttünk, másokkal esetenként vesszük föl a kapcsolatot. Az agglomerációs területről tago­kat hívtunk meg igazgatói ta­nácsunkba és társadalmi ve­zetőségünkbe. Félreértés ne essék, mi nem akarjuk átven­ni senkinek a­­ feladatát, nem erőltetjük rá magunkat senki­re. Kölcsönösségen alapuló kapcsolatot szeretnénk, amiből mi is tanulhatunk, tapasztala­tokat meríthetünk. Csak egy példát említek: mi szervezzük meg Pest megye összes ko­reográfusának a továbbképzé­sét. Mi viszont meríthetünk a megye gazdag folklórforrásá­ból, tanulhatunk belőle, mi­ként lehet hagyományokat megőrizni és újakat teremteni. Ezért is fontos nekünk az együttműködés. Rendszeresen megrendezzük a bejáró öveze­tek kulturális aktíváját, ahol vitatkozunk, beszélgetünk és egyeztetjük terveinket, elkép­zeléseinket. Ehhez hasonló a bejáró övezeti kulturális na­pok rendezvénye. Ilyenkor Pest megye csoportjai jönnek el bemutatkozni hozzánk. Ez újabb alkalom a szakmai meg­beszélésekre. Szorosabb szálak A térképre tekintve azt gon­dolná az ember, hogy ez az együttműködés a legközelebbi településekre terjed ki. Való igaz, hogy szoros kapcsolata van a Patakynak Ecserrel, Vecséssel, Üllővel és a volt monori járás több településé­vel. De nem határolható be ilyen egyszerűen a terület, ameddig a Pataky kiterjeszti tevékenységét. Partnereik kö­zött szerepel Tápiószecső, sőt még Nagykáta és Ceglédbercel is. Ezek pedig igazán nem ne­vezhetők már agglomerációs területnek, annak ellenére, hogy ezekről helyekről is so­kan járnak Kőbányára dolgoz­ni. A felsorolásból én csak egy nevet hiányolok, Szentendréét. Balogh Lajos igazat ad, s beis­meri, nem tettek eleget azért, hogy szorosabb szálak fűzzék őket a Pest megyei Művelődé­si Központhoz és a többi na­gyobb házhoz, mint például a gödöllői. Kőbányán több mint száz­ezer ember él. A Pataky Mű­velődési Központnak elsődle­ges feladata számunkra meg­teremteni a közművelődési, szórakozási lehetőségeket. Az­zal, hogy nyitottak az agglo­meráció felé is, olyan pluszt vállaltak, amit ők kötelessé­güknek éreztek ugyan, de elő­írni nem lehetne nekik. Ennek jelentőségét akkor érthetjük meg igazán, ha emlékeztetünk arra, hogy az agglomerációs területeken mennyire mostoha körülmények között dolgoznak a művelődési intézmények, s hogy éppen e tájon vannak olyan községek — Gyál, Ka­­kucs, Tápiószőlős —, ahol egyáltalán nincs művelődési ház. M. Nagy Péter Tv-FIGYELŐ) Calderón. Amióta a Nemze­ti Színház 1842-ben bemutatta Calderón A zalamei bíró cí­mű drámáját, fővárosunkban is, vidéken is újból meg újból előveszik azt. Egyszerű oka van ennek a darabválasztás­nak: a Pedro Crespóról, e módos és erkölcseiben oly ne­mes parasztgazdáról írott pél­dázat igen jól játszható szín­padi mű. Mondandója — neve­zetesen az, hogy az egyszerű polgár jogos sértettségében messze fölébe nőhet annak, aki születése révén kutyabőrt mondhat magáénak — mély együttérzést kelt a publikum­ban, a szerepei pedig olya­nok, hogy azokban igazán kedvükre lubickolhatnak színészek. Bravúrosan alakít­a­hat az is, akire a leányát féltő apának a figuráját osztják rá, és ugyanígy brillírozhat Don Lope, a vaskezű vezér, Don Alvaro, a könnyelmű kapitány meg a többi papírra vetett sze­­­mély életre keltője is. Kazimir Károly éppen most húsz éve, 1964-ben a Körszín­házban újította fel ezt a spa­nyol honi históriát, s nyilván azóta is élt benne az a szán­dék, hogy Calderónnak, majd kétszáz színpadi mű hal­a­datatlan szerzőjének ezt a há­­romfelvonásosát a televízió nézői számára is láthatóvá te­gye.Terve most vált valóra — ám, sajnos, nem egészen úgy, ahogyan lehetett, s kellett vol­na. Kazimir ugyanis nem élt (esetleg nem élhetett?) azzal a lehetőséggel, hogy az egy­től egyig pompásan megfor­mált szerepeket eszményien kiossza. Csupán csak Isabel és Juan megszemélyesítésére hív­ta meg vendégül Kubik Annát, illetőleg Bubik Istvánt, a töb­bi játszó személy egytől egyig az ő teátrumából, a Tháliából került ki. Így aztán a produk­ciók elmaradoztak a tökéletes­től. Kozák András például, aki­nek a szívtipró Don Alvaró­­nak kellett volna lennie, in­kább egy befelé élő, gyötrelmekkel viaskodó lelki kis tisztecske volt, és az Inke László alakította Don Lope sem tűnt megfellebbezhetetlen ítéletű, tekintélyt parancsoló elöljárónak. Szabó Gyula Pedro Crespója pedig?­ Nos, ha egy­általán beszélhetünk ezzel az előadással kapcsolatban alap­hangról, akkor elmondhatjuk, hogy azt leginkább ez az ala­kítás ütötte meg. Méltóság és tartás sugárzott a szép szavú színész játékából; körülbelül azt cselekedte, amit Calderón szellemében cselekednie kel­lett. Ö volt tehát a mérce, s ha hozzája puszítgatta valaki a többi kollégáját, akkor bizony nemegyszer azt kellett tapasz­talnia, hogy a dráma helyett annak a paródiáját látja. Furcsa, de így volt: ez Gáspár Endre fordításának jó­­­voltából oly szépen szóló ver­ses tragédia tulajdonképpen csak akkor rendült meg mél­tóságosan, amikor éppen parodistaként is ismert és sze­n­vetett Gálvölgyi János jelent meg, s osztott igazságot II. Fü­­löp királyként. Amilyen rö­vid ideig tartó, olyan remek­mívű alakítás volt az övé, szinte a nézőig szikrázott be­lőle az uralkodói erély. Tapsot tehát csak Szabó és Gálvölgyi érdemelhetett. Fej­­csóválást és vállvonogatást vi­szont annál inkább kiváltha­tott az a rendezői ötlet(?), hogy a nyilvánvalóan színházi jellegű feldolgozást időnkint betétrajzokkal, miegyebekkel igyekezett tévésíteni Kazimir Károly. Ezektől a rátétektől egyáltalán nem mutatott job­ban a képernyőn a darab, csu­pán csak az vált nyilvánvaló­vá, hogy a felújítónak egyál­talán nem anyanyelve még a televíziózás. Parabola. Nagy-nagy örö­münkre annál több képi ötlet zúdult a nyakunkba, amikor a Parabola legfrissebb szá­mát láttuk. Bodnár rendező jóvoltából csak István úgy pezsgett Árkus József közked­velt és újabban felszálló ág­ban lévő műsora. Aktuális volt, szinte folytonosan szipor­kázott, s közben pedig igen­csak fontos politikai témákat feszegetett ez a revü. Ha sza­bad ilyesmit mondani, nos, az effajta kínálat miatt volt ér­demes kitalálni a mozgóképek továbbításának technikáját. Akácz László 1334. MÁJUS 29., KEDD Gyertek játszani Visegrádra! Kis vár a nagy vár tövében Gyertek játszani Visegrád­ra! — invitálták sokat ígérően a gyerekeket a Pest megyei népművelők, s több ezren jöttek el hívó szavukra vasár­nap a királyi palota, a Sala­­mon-torony környékére. Ahol ennyien összegyűlnek, ott ele­ve megterem a jókedv, a viga­lom, hát még ha ilyen prog­ramok csigázzák az érdeklő­dést: lovagi torna, „élő” sakk­­bemutató, mesefilmek, és já­tékok, várépítés, agyagozás, bábozás és ki tudja, hányfé­le egyéb foglalatosság. Erre a napra még a fellegek is eltü­nedeztek az égboltról, s csak pillanatokra csurgattak szülő­riogató cseppeket. A közeli ét­termek, vendéglők, fagylalto­­zók jól állták a rohamokat, de az is a gyermeknap króniká­jához tartozik, hogy például a hajóállomással szemközti büfé­ben öt forintért vesztegették a sovány lángost. — Papa, menjük fel oda! — mutat a Salamon-torony irá­nyába egy szőke ifjú, miköz­ben a család a parkolóba bepréselt Duna-parti Zaporo­­zsec hűtőjén költi el uzsonná­ját. — Nincs ott az égadta vilá­gon semmi, amit innen ne láthatnánk — igyekszik ma­rasztalni csemetéjét, s jóízűt harap a szalámis kenyérből. Pedig a srácnak volt igaza, mert nem csalatkozott, aki fel­kapaszkodott a kanyargós úton. Sebőék zenéje, az üte­mes taps már messziről hal­latszott, s a műanyag székeik­re, de inkább a kőfalakra tele­pedett gyerekek hangosan ta­lálgatták: leesik-e az üveg a néni fejéről vagy sem? Előtte, utána bábosok adtak műsort, s talán a pomáziak aratták a legnagyobb sikert. Könnyed nyíl­ fácska bábjuk szinte úszott a levegőben, és végül a szerencse fiai néhány saját készítésű figurát is kaptak ajándékba.★ A királyi palota felső tera­szán tréfákat szórva tornászik az udvari bolond, lovagok küzdenek a szép királylány kezéért. Nem kímélik egy­mást, magukat, korabeli öltö­zékben vívnak bajt és csodá­lattal vegyes tekintélyt a moz­golódó siserehad körében. A kegyet mégsem nyerik el, mert a főúri pár másik tag­ja végül is a nézőseregből ke­rült ki. Majd a Corpus együt­tes műsora, lovagi tornája nagy dínomdánomba torkol­lik. Akad a közelben egy másik királynő, aki elégedetlen sor­sával. Legszívesebben menne, szaladna, de gyakorta mozdu­latlanságra van kárhoztatva: ő a sakktáblán a vezér. Udvar­tartása igen megfogyatkozott, és gondolatban arról ábrán­dozik: bárcsak kiütnék már. Ennek oka az, hogy a sakkfi­gurák ezúttal vitalitással ala­posan megáldott gyerekek, vi­segrádi, pomázi úttörők. Ha ők unják is egy kicsit, annál jobban szórakoznak a palota félpincéjét körbefogó aprósá­gok. — Sötét bástya E:6! — kiáltja valaki, de a kompánián már ez sem fekete se­gít. ★ Kis vár épül a nagy vár tö­vében. Hatalmas dobozok, vas­tag papírlemezek alakulnak át bástyává, alagúttá, színes fes­tékbe mártott ecsetek rajzol­ják ki a kapukat, ajtókat, ab­lakokat. Szerte az udvaron mindenféle építmények nőnek ki a földből. — Ez milyen vár? — tu­dakolom egy tízévesforma legénytől, aki éppen a zászlót tűzi föl az egyik oromra. — Ez nem vár, hanem bás­tya — veti oda foghegyről. — Vár nem lesz? — firta­tom tovább. — Láthatnád, ez itt mind­mind egyetlen vár lesz, ha a végén körbekerítjük — szól ollítólag. Akad, aki munkája gyümöl­csét élvezi. Egy kislány úgy kuksol a sötétben, a doboz­építmény egyik szárnya alatt, mint a megmentőjére váró el­varázsolt királykisasszony. Né­­hányan­ átmenetileg feladják a várat, a mozi felé iramodnak, ahol a magyar népmesék ele­venednek fel a vásznon. Míg odaérnek is akad látnivaló, hi­szen megcsodálhatják a reggel óta elkészült emberléptékű bábokat, egy napernyő alatt gyermekkönyveket kínálnak, a szomszédban kóláért, zsíros ke­nyérért gyűrűzik a sor. ★ A várat bebarangolni sem rossz mulatság, bár egy ki­csit fárasztó, a felfedezés él­ménye azonban feledteti a saj­gó izmokat. A lépcsőkön csak oldalazva lehet feljutni, ám néhányan nem emiatt mász­nak inkább a romokon, hanem mert ez sokkal izgalmasabb. Jólesik a magasból körülnéz­ni, csupán a kerítés előtt hú­zódó, félig fedett fészer, a suf­nik látványa csorbítja némi­képp az élményt. Azért is jó idő felkapaszkod­ni, mert a hosszú, gyalult asz­talon ki lehet próbálni az agyagozást. A képlékeny anyagból edények, korsók, ál­latfigurák formálódnak. — Remekmű! — kiált fel egy maszatos kisfiú, s az el­készült gombát rögvest gyer­tyává alakítja. — Ég a gyer­tya, ég — dúdolja máris. — Az enyém nagyon mállik — panaszolja valaki. — Na és az enyém! — csat­tan a válasz. Az asztalon ott pihen Pi­casso bákegalambjának agyag­utánzata is. Kövess László Készül a királylány ruhája. A Salamon-toronyban Petőfi Sándor: A helység kalapácsa CÍU10 művét az érdi gimnazisták adták elő. A felépített várat ki is kell festeni. Erdős­ Ágnes felvételei

Next