Pest Megyei Hírlap, 1989. április (33. évfolyam, 77-100. szám)

1989-04-05 / 79. szám

Szentendrétől Egyiptomig Úti élmények - képekben Váratlanul vett fordulatot Losonci Lilla életpályája. Ám amilyen sokáig rejtve maradt festői tehetsége, olyan termékeny alkotóvá vált. Rö­vid idő alatt tizenöt önálló — s öt csoportos — kiállításon mutatkozott be. Mindezt egy esztendőn belül. Első tárlatának — és a leg­utóbbinak úgyszintén — a Magyar Néphadsereg Művelő­dési Háza adott otthont. Ta­lálkozhattunk képeivel már Százhalombattán, Szentend­rén, Érden, Vácott pedig két ízben is láthatták műveit. Azonnal szembetűnik azo­kon: rengeteget utazik. Té­máit legtöbbször hazai és kül­földi tájak adják. Bejárta Pá­rizst, Leningrádot, mát, Törökországot is. Egyipto­Fest­ményei között szép számmal találunk olyanokat, amelyeket Pest megye valamelyik jel­legzetes települése vagy annak részlete, épülete ihletett. Ter­mészetes, hogy a Szentendrén élő művésznő a város neveze­tességeit is megörökítette. Ám alkotásra késztette a viseg­rádi vár, a ráckevei görög­keleti szerb templom, a Sen­ki-szigete, Tahi, a zsámbéki rom­templom. Nemcsak színei miatt kell figyelni alkotásaira, hanem rendkívüli rajzkészsége miatt is. Mindkettő hozzájárul ké­peinek sajátos hangulatához. Munka közben újra és újra megéli élményeit, s egyéni ér­telmezésben közvetíti azokat számunkra. Egyik festménye a Czóbel Múzeum címet viseli. Ám a lényeg mégis a jól ismert ut­cakép, amelyben különös hangsúlyt kapott a templom­­torony. A fő témára pedig mintha csak a lámpa figyel­meztetne. Egészen egyedi mó­don építette föl a Senki-szi­geti részlet képi szerkezetét Az ég kék világossága a víz­ből tükröződik vissza az elő­térben. A parti fák-bokrok sű­rűje az élet erejének szimbó­luma is lehet Megállásra, elemzésre kész­tet minden egyes festménye, amelyek e héten még látha­tók a Magyar Néphadsereg Művelődési Házában. V. A. Czóbel Múzeum (felső kép), Vác (alsó kép) As új településrészen keresni Szentmártonkátán kell az iskolát. A tetőtér-beépítéses, fehérre festett épület úgyszin­tén új: tavaly januárban köl­tözött ide a felső tagozat. Gyö­nyörködöm Hoffer Miklós ter­vező — környezettel harmoni­záló — alkotásában. Közben arra gondolok, hisz­­en ez a falu, hiszen jövője­gyere­keinek iskolát létesít. r ^CíAtm Tanárok a békéért rok Budapesten tartják a Taná­r Békéért nemzetközi mozgalom III. kongresszusát 1990. június 1. és 4. között. Ennek előkészítéséről tanács­koztak a mozgalom képviselői e hét végén a budapesti Li­­dó Szállóban. Megfigyelőként részt vettek hazai és külföldi független pedagógus-szakszer­vezetek küldöttei is. Elmond­ták, a következő világtalálko­zó célja, hogy megvitassák: a pedagógusok miként segíthe­tik elő a leszerelést, a világ békéjét, az emberi jogok ér­vényesülését, a környezet vé­delmét. Várhatóan 60 ország­ból mintegy 500 pedagógus érkezik a tanácskozásra. A résztvevők plenáris üléseken és 70 szekcióban munkálkod­nak majd. Tájékoztatják egy­mást mozgalmuk eredményei­ről, feladatairól. Megbeszélik: országaikban miként működ­nek közre fontos társadalmi problémák megoldásában. Fölforgatott tanmenet Ebben azonban kettőszáznyolcvannégy nemcsak diák kapott helyet, hanem a kísér­letező szellem is. Dr. Pornói Károly magyar—történelem szakos pedagógus fölfigyelt a Köznevelés című lap egyik cikkére. Innen vette az öt­letet, hogy meg lehetne szün­tetni e két tárgy tananyagbeli átfedéseit. Nyári szünidejének jó részét azzal töltötte, hogy átültesse a javasolt tanme­netet. S kidolgozta az úgyne­vezett komplex anyagot. — Mit tanít történelem­­órán? — kérdezem a tanár úrtól. — Van, amikor történel­met és magyar irodalmat is. Ha az 1848-as forradalom a téma, magától értetődő, hogy Petőfi verseit kapcsoljuk eh­hez. Míg azonban a történe­lemórán csak szemelvényként szerepelnek, a magyaron már elemezzük azokat. Tulajdon­képpen egy kicsit fölforgat­tam a tanmenetet. Akad ugyanis olyan témakör, ame­lyik történelemből év eleji, irodalomból pedig év végi foglalkozásokon szerepel. Bár ahhoz, hogy a gyerekek igazán komplex módon lássanak egy adott korszakot, jó lenne még kiegészíteni földrajzi vagy mű­vészeti ismeretekkel az órát. — Megpróbálkozik ezzel? — Igen, de a gyerekek így is túlterheltek. Mi az egye­temen három-négy határozó­val tanultunk többet, mint a mostani osztályosok. hetedik-nyolcadik Szinte minden órán új anyagot veszünk. Hiá­ba mondja a diák vagy a fél osztály, hogy nem érti, hon­nan vegyen az a pedagógus időt, hogy újra és újra elma­gyarázza? Csak halmozódik a hiány. Meggyőződésem: egy picit kevesebbel többet ér­nénk el. S lehet, hogy segíte­né mondjuk a matematikaok­tatást, ha idő jutna a magya­rázatra: miért van szükség például a Pitagorasz-tételre? Élénkítő kíváncsiság — Miként valósul meg az új oktatási módszer a gyakor­latban? — Történelem az első óra pénteken a VII. c-ben. Még frissek a diákok, de az is le­het, hogy a kíváncsiság élén­kíti őket. Ma a tizenhárom aradi vértanúról felelnek. Az­után elolvassák a következő anyagot, s a tanár mesélt a szabadságharc utáni időkről, a parasztok életéről. Ám a tör­ténelem munkafüzetet nem használják. Dr. Joly állított össze Pornói Ká­számukra kérdéseket, s ezeket lediktálja. Külön feladatot kapnak ott­honra: irodalmi művek címét kell összegyűjteni. E könyvtá­ri munka azonban nem köte­lező. Ezt az osztályt ötödikes ko­ruktól tanítja dr. Pornói Ká­roly. Természetesen mindkét tárgyat ő oktatja, hiszen e módszernek ez alapfeltétele! Őskori szerszámok Kicsengetés után három diák­kal beszélgettünk arról, me­lyik téma maradt meg legjob­ban emlékezetükben. — Az őskor! — mondja Szentgyörgyi Erika. Zombori Anita hozzáteszi:­­ azért, mert magunk készítettünk ős­kori szerszámokat, kovakö­vet kerestünk, s mindezt be­hoztuk az órára. Varga Tibor fantáziáját a középkor ragad­ta meg leginkább. S mivel ré­gész szeretne lenni, több köny­vet elolvasott erről az időszak­ról. Kisebb-nagyobb biblioté­kája mindegyiküknek van, legszívesebben azonban könyvtárba mennek, mert ott a hosszú lista segíti munkáju­kat. Mindhárman részt vesznek szakköri munkában, s Varga Tibornak kedve kerekedett be­nevezni a TIT történelmi ve­télkedőjébe. — Nyolc forduló van egy tanévben, ennek anyagát az iskola kapja meg — meséli. — Írásban kell válaszolni, s év végén hirdetik ki az ered­ményt. Tavaly kétezerből a századik helyet értem el. Csöndes a délelőtt a könyv­tárban. Vezetője Kissné Pász­tor Éva, aki szívvel-lélekkel támogatja az iskola munkáját. — Amikor a Köznevelésben megjelent a cikk, együtt néz­tük át a tanár úrral, s ajánló jegyzéket készítettünk. Termé­szetesen azt is figyelembe vet­tük, hogy mindezek valóban megtalálhatók legyenek hu­­szonkétezer kötetes könyvtá­runkban. Április 1-jén múlt huszonhárom éve, hogy könyv­táros vagyok itt. Biztos, hogy a komplex oktatási módszer révén több diák tér be hoz­zánk, de ez nem jelent olyan nagy számot. Az iskolának és a könyvtárnak mindig is kapcsolata volt. Egyébként en­n­­nek a módszernek még egy hasznát látom: megtanulják a gyerekek a kézikönyvek hasz­nálatát. Örömmel fogadták Beszélgetésünknek tanúja Héjja Istvánné, az iskola igaz­gatónője, aki hozzáteszi: — Nagy örömmel fogadtuk ezt az újítást, s mert tapasz­taljuk a hasznát, támogat­juk. Nemcsak az előírt tan­anyagot sajátítják el így a ta­nulók, hanem szélesebb körű ismeretekre tesznek szert, ha más formában is, de fel­­­éled az a régi szép tanár— diák kapcsolat, amelynek ha­tására a pedagógus n­iyénisé­­ge példa lehet egy életre, s amelyben még arra is jut idő hogy az ember megkérdezze: mi bajod van, fiam? Vennes Aranka A kevesebb, több lenne Mi bajod van, fiam? 1989. Április 5., szerda Vetítések és előadások Filmesztétika pedagógusoknak Általános és középiskolai tanárok számára szervez filmesztétikai tanfolyamot áp­rilis 5. és &. között a Pest Me­gyei Pedagógiai Intézet és a gödöllői Petőfi Sándor Műve­lődési Központ. A kurzuson, melynek szakmai vezetője dr. Honffy Pál lesz, vetítések és előadások váltakoznak. Április 5-én Sergio Leone Volt egyszer egy Amerika, Gazdag Gyula Sípoló macska­kő, és Jeles András A kis Va­lentino című filmjét láthatják a résztvevők, és meghallgat­hatják Báron György és Lá­nyi András egy-egy előadá­sát a világ filmgyártásáról, illetve a magyar film utóbbi negyedszázados történetéről. Másnap Gervai András beszél arról, mit is kell tudni az ani­mációs filmről. Gyürey Vera pedig azt magyarázza meg, hogyan kell filmet elemezni. Este Milos Forman Egy szöszi szerelmes, és Mach Átutazók paradicsoma című alkotásai szerepelnek a műsoron. Ápri­lis 7-én Réz András ismerteti a népszerű filmtípusokat, Tö­rök Gábor az ifjúsági film­klubszervezés módszereit, Ge­lencsér Gábor pedig a gyerek és a kamasz korosztályra jel­lemző filmélményeket. Ezen a napon Clement Tiltott játé­kok, Truffaut A kölykök, és Bikov Bocsáss meg, madár­ijesztő című darabjait vetítik. Az utolsó napon elhangzik egy tervezet a film általános iskolai tanításáról, illetve vá­szonra kerül a Rózsa—Kardos alkotópár Gyermekbetegségek filmje. Százhalombatta, Nagykáta, Dabas Új csillag a Planetáriumban Sárközi Anita, művésznevén csak Anita, első nagylemeze néhány hete jelent meg az üz­letekben. Gyönyörű hangját, mély érzelmeket megszólaltató énekszámait már többször hal­lani lehetett a rádióban. A Petőfi adón elhangzott Kö­­lyökrádió műsora után aztán elindult a levelek áradata a Planetáriumba. Egy új csillag megszületett és pályára lépett. A Planetárium egyik szűk raktárhelyiségében randevú­zunk. Több tucat levél fölé hajolva éppen válaszokat fo­galmaz rajongóinak, tisztelői­nek. Egy tizennégy éves kis­lány így ír: Kedves Anita, ré­gen várok a lemezedre, sokat hallottalak a rádióban, de ma már szerencsére itthon is hall­gathatlak. Nagyon tetszik a le­mezed, s bár szinte meleg, mert most vásároltam, nem volt ideje kihűlni, máris agyonhallgattam. Hogy kik még a levélírók? Mindenféle korosztály. Azok, akik nem szégyellik érzelmei­ket. Akik még tudnak szeret­ni és bánkódni egy szerelem után. A Z’ZZ-s Janicsák István szövegeire komponált dalla­mok, a zenekar és Anita egy­másra találtak. Hogyan lett Sárközi Anitából Anita, az énekes? — Anyu mindig énekelt — mondja, s meleg, barna sze­mei mosolyognak. Az általános iskolában karénekes volt, szín­játszókörbe járt. Középiskolás korában már magántanártól tanulta az éneklést. 84-ben a Tini-sztár vetélkedőn kiesett. Ez aztán úgy feldühítette, hogy elhatározta, nem és nem akar semmi mást csinálni, csakis énekes lenni. Az esztendő őszén hiratkozott az Országos Szórakoztatóipari Központ (OSZK) stúdiójába. Kétéves kemény munka után előadó­­művészi diplomát szerez. A könnyűzene énekesei számára nincsen főiskola. Mit csinál Anita, amikor nem énekel? Ilyesmi ritkán fordul elő. Sokszor csak egy héten egyszer van együtt a család. Anita édesanyja, kis­­húga, a 14 éves Krisztina, és mindannyiuk kedvence, a spá­niel. Anita, ha lazít, olvas, ze­nét hallgat, vagy nagyokat sé­tál a „spanolval”. Ja és nyel­vet tanul. Franciából érettsé­gizett, most leginkább az an­golt nyűvi. A tavalyi Interpop fesztivál nagydíja nem tette beképzeltté. Szerény, okos és bájos, mint egy tinédzser, örül a sikereknek és bánkódik, ha rosszak az emberek. Most éppen egy rádiósfesz­tiválra készül Prágába. Az­után, ha hazajön, indul a Z'ZI-sekkel a tavaszi turné. Százhalombattán április 28-án lépnek fel. Másnap Budapes­ten, a SOTE-n. Május else­jén Nagykátán, a művelődési központban, 5-én a budapesti Közgazdasági Egyetemen, 19- én pedig a dabasi kertmozi­ban koncerteznek. Majd Esz­tergom a következő állomás, ahol május 27-én az ifjúsági napok zárórendezvényén sze­repelnek. Júniusban a stúdió­ba vonulnak, nyárra pedig egy Balaton körüli turnét ter­veznek. Anita kitúrta volna a ve­resegyházi Nem, ők is asszony kórust? megmaradtak. Egymástól külön-külön, de bé­kességben egymás mellett, s természetesen a Z’Zi-Labor zenekari kíséretével élvezik a közönség szeretetét. Antal Piroska \ Pest Megyei Amikor minden kétbalkezes, balfácán, szélhámos és stréber rendőrnek jelentkezik: I. Színes amerikai filmvígjáték. Rendezte: Hugh Wilson. Főszereplők: Steve Guttenberg, Kim Cattral, Babba Smith. Áprilisi bemutatók: Nagykőrös, Arany János­­ 6-ától 9-éig Vác, Kultúr­­ 10-étől 12-éig Monor, Autós Volán-Telep - 13-án és 14-én Cegléd, Autós - 15-étől 17-éig Nagytarcsa, Autós - 21-étől 23-áig Szentendre, Autós - 24-étől 26-áig Gomba, Autós - 29-én és 30-án Dabas, Autós - május 1-jétől 3-áig. Moziüzemi Vállalat ?

Next