Pest Megyei Hírlap, 1989. április (33. évfolyam, 77-100. szám)
1989-04-05 / 79. szám
Szentendrétől Egyiptomig Úti élmények - képekben Váratlanul vett fordulatot Losonci Lilla életpályája. Ám amilyen sokáig rejtve maradt festői tehetsége, olyan termékeny alkotóvá vált. Rövid idő alatt tizenöt önálló — s öt csoportos — kiállításon mutatkozott be. Mindezt egy esztendőn belül. Első tárlatának — és a legutóbbinak úgyszintén — a Magyar Néphadsereg Művelődési Háza adott otthont. Találkozhattunk képeivel már Százhalombattán, Szentendrén, Érden, Vácott pedig két ízben is láthatták műveit. Azonnal szembetűnik azokon: rengeteget utazik. Témáit legtöbbször hazai és külföldi tájak adják. Bejárta Párizst, Leningrádot, mát, Törökországot is. EgyiptoFestményei között szép számmal találunk olyanokat, amelyeket Pest megye valamelyik jellegzetes települése vagy annak részlete, épülete ihletett. Természetes, hogy a Szentendrén élő művésznő a város nevezetességeit is megörökítette. Ám alkotásra késztette a visegrádi vár, a ráckevei görögkeleti szerb templom, a Senki-szigete, Tahi, a zsámbéki romtemplom. Nemcsak színei miatt kell figyelni alkotásaira, hanem rendkívüli rajzkészsége miatt is. Mindkettő hozzájárul képeinek sajátos hangulatához. Munka közben újra és újra megéli élményeit, s egyéni értelmezésben közvetíti azokat számunkra. Egyik festménye a Czóbel Múzeum címet viseli. Ám a lényeg mégis a jól ismert utcakép, amelyben különös hangsúlyt kapott a templomtorony. A fő témára pedig mintha csak a lámpa figyelmeztetne. Egészen egyedi módon építette föl a Senki-szigeti részlet képi szerkezetét Az ég kék világossága a vízből tükröződik vissza az előtérben. A parti fák-bokrok sűrűje az élet erejének szimbóluma is lehet Megállásra, elemzésre késztet minden egyes festménye, amelyek e héten még láthatók a Magyar Néphadsereg Művelődési Házában. V. A. Czóbel Múzeum (felső kép), Vác (alsó kép) As új településrészen keresni Szentmártonkátán kell az iskolát. A tetőtér-beépítéses, fehérre festett épület úgyszintén új: tavaly januárban költözött ide a felső tagozat. Gyönyörködöm Hoffer Miklós tervező — környezettel harmonizáló — alkotásában. Közben arra gondolok, hiszen ez a falu, hiszen jövőjegyerekeinek iskolát létesít. r ^CíAtm Tanárok a békéért rok Budapesten tartják a Tanár Békéért nemzetközi mozgalom III. kongresszusát 1990. június 1. és 4. között. Ennek előkészítéséről tanácskoztak a mozgalom képviselői e hét végén a budapesti Lidó Szállóban. Megfigyelőként részt vettek hazai és külföldi független pedagógus-szakszervezetek küldöttei is. Elmondták, a következő világtalálkozó célja, hogy megvitassák: a pedagógusok miként segíthetik elő a leszerelést, a világ békéjét, az emberi jogok érvényesülését, a környezet védelmét. Várhatóan 60 országból mintegy 500 pedagógus érkezik a tanácskozásra. A résztvevők plenáris üléseken és 70 szekcióban munkálkodnak majd. Tájékoztatják egymást mozgalmuk eredményeiről, feladatairól. Megbeszélik: országaikban miként működnek közre fontos társadalmi problémák megoldásában. Fölforgatott tanmenet Ebben azonban kettőszáznyolcvannégy nemcsak diák kapott helyet, hanem a kísérletező szellem is. Dr. Pornói Károly magyar—történelem szakos pedagógus fölfigyelt a Köznevelés című lap egyik cikkére. Innen vette az ötletet, hogy meg lehetne szüntetni e két tárgy tananyagbeli átfedéseit. Nyári szünidejének jó részét azzal töltötte, hogy átültesse a javasolt tanmenetet. S kidolgozta az úgynevezett komplex anyagot. — Mit tanít történelemórán? — kérdezem a tanár úrtól. — Van, amikor történelmet és magyar irodalmat is. Ha az 1848-as forradalom a téma, magától értetődő, hogy Petőfi verseit kapcsoljuk ehhez. Míg azonban a történelemórán csak szemelvényként szerepelnek, a magyaron már elemezzük azokat. Tulajdonképpen egy kicsit fölforgattam a tanmenetet. Akad ugyanis olyan témakör, amelyik történelemből év eleji, irodalomból pedig év végi foglalkozásokon szerepel. Bár ahhoz, hogy a gyerekek igazán komplex módon lássanak egy adott korszakot, jó lenne még kiegészíteni földrajzi vagy művészeti ismeretekkel az órát. — Megpróbálkozik ezzel? — Igen, de a gyerekek így is túlterheltek. Mi az egyetemen három-négy határozóval tanultunk többet, mint a mostani osztályosok. hetedik-nyolcadik Szinte minden órán új anyagot veszünk. Hiába mondja a diák vagy a fél osztály, hogy nem érti, honnan vegyen az a pedagógus időt, hogy újra és újra elmagyarázza? Csak halmozódik a hiány. Meggyőződésem: egy picit kevesebbel többet érnénk el. S lehet, hogy segítené mondjuk a matematikaoktatást, ha idő jutna a magyarázatra: miért van szükség például a Pitagorasz-tételre? Élénkítő kíváncsiság — Miként valósul meg az új oktatási módszer a gyakorlatban? — Történelem az első óra pénteken a VII. c-ben. Még frissek a diákok, de az is lehet, hogy a kíváncsiság élénkíti őket. Ma a tizenhárom aradi vértanúról felelnek. Azután elolvassák a következő anyagot, s a tanár mesélt a szabadságharc utáni időkről, a parasztok életéről. Ám a történelem munkafüzetet nem használják. Dr. Joly állított össze Pornói Kászámukra kérdéseket, s ezeket lediktálja. Külön feladatot kapnak otthonra: irodalmi művek címét kell összegyűjteni. E könyvtári munka azonban nem kötelező. Ezt az osztályt ötödikes koruktól tanítja dr. Pornói Károly. Természetesen mindkét tárgyat ő oktatja, hiszen e módszernek ez alapfeltétele! Őskori szerszámok Kicsengetés után három diákkal beszélgettünk arról, melyik téma maradt meg legjobban emlékezetükben. — Az őskor! — mondja Szentgyörgyi Erika. Zombori Anita hozzáteszi: azért, mert magunk készítettünk őskori szerszámokat, kovakövet kerestünk, s mindezt behoztuk az órára. Varga Tibor fantáziáját a középkor ragadta meg leginkább. S mivel régész szeretne lenni, több könyvet elolvasott erről az időszakról. Kisebb-nagyobb bibliotékája mindegyiküknek van, legszívesebben azonban könyvtárba mennek, mert ott a hosszú lista segíti munkájukat. Mindhárman részt vesznek szakköri munkában, s Varga Tibornak kedve kerekedett benevezni a TIT történelmi vetélkedőjébe. — Nyolc forduló van egy tanévben, ennek anyagát az iskola kapja meg — meséli. — Írásban kell válaszolni, s év végén hirdetik ki az eredményt. Tavaly kétezerből a századik helyet értem el. Csöndes a délelőtt a könyvtárban. Vezetője Kissné Pásztor Éva, aki szívvel-lélekkel támogatja az iskola munkáját. — Amikor a Köznevelésben megjelent a cikk, együtt néztük át a tanár úrral, s ajánló jegyzéket készítettünk. Természetesen azt is figyelembe vettük, hogy mindezek valóban megtalálhatók legyenek huszonkétezer kötetes könyvtárunkban. Április 1-jén múlt huszonhárom éve, hogy könyvtáros vagyok itt. Biztos, hogy a komplex oktatási módszer révén több diák tér be hozzánk, de ez nem jelent olyan nagy számot. Az iskolának és a könyvtárnak mindig is kapcsolata volt. Egyébként ennnek a módszernek még egy hasznát látom: megtanulják a gyerekek a kézikönyvek használatát. Örömmel fogadták Beszélgetésünknek tanúja Héjja Istvánné, az iskola igazgatónője, aki hozzáteszi: — Nagy örömmel fogadtuk ezt az újítást, s mert tapasztaljuk a hasznát, támogatjuk. Nemcsak az előírt tananyagot sajátítják el így a tanulók, hanem szélesebb körű ismeretekre tesznek szert, ha más formában is, de feléled az a régi szép tanár— diák kapcsolat, amelynek hatására a pedagógus niyénisége példa lehet egy életre, s amelyben még arra is jut idő hogy az ember megkérdezze: mi bajod van, fiam? Vennes Aranka A kevesebb, több lenne Mi bajod van, fiam? 1989. Április 5., szerda Vetítések és előadások Filmesztétika pedagógusoknak Általános és középiskolai tanárok számára szervez filmesztétikai tanfolyamot április 5. és &. között a Pest Megyei Pedagógiai Intézet és a gödöllői Petőfi Sándor Művelődési Központ. A kurzuson, melynek szakmai vezetője dr. Honffy Pál lesz, vetítések és előadások váltakoznak. Április 5-én Sergio Leone Volt egyszer egy Amerika, Gazdag Gyula Sípoló macskakő, és Jeles András A kis Valentino című filmjét láthatják a résztvevők, és meghallgathatják Báron György és Lányi András egy-egy előadását a világ filmgyártásáról, illetve a magyar film utóbbi negyedszázados történetéről. Másnap Gervai András beszél arról, mit is kell tudni az animációs filmről. Gyürey Vera pedig azt magyarázza meg, hogyan kell filmet elemezni. Este Milos Forman Egy szöszi szerelmes, és Mach Átutazók paradicsoma című alkotásai szerepelnek a műsoron. Április 7-én Réz András ismerteti a népszerű filmtípusokat, Török Gábor az ifjúsági filmklubszervezés módszereit, Gelencsér Gábor pedig a gyerek és a kamasz korosztályra jellemző filmélményeket. Ezen a napon Clement Tiltott játékok, Truffaut A kölykök, és Bikov Bocsáss meg, madárijesztő című darabjait vetítik. Az utolsó napon elhangzik egy tervezet a film általános iskolai tanításáról, illetve vászonra kerül a Rózsa—Kardos alkotópár Gyermekbetegségek filmje. Százhalombatta, Nagykáta, Dabas Új csillag a Planetáriumban Sárközi Anita, művésznevén csak Anita, első nagylemeze néhány hete jelent meg az üzletekben. Gyönyörű hangját, mély érzelmeket megszólaltató énekszámait már többször hallani lehetett a rádióban. A Petőfi adón elhangzott Kölyökrádió műsora után aztán elindult a levelek áradata a Planetáriumba. Egy új csillag megszületett és pályára lépett. A Planetárium egyik szűk raktárhelyiségében randevúzunk. Több tucat levél fölé hajolva éppen válaszokat fogalmaz rajongóinak, tisztelőinek. Egy tizennégy éves kislány így ír: Kedves Anita, régen várok a lemezedre, sokat hallottalak a rádióban, de ma már szerencsére itthon is hallgathatlak. Nagyon tetszik a lemezed, s bár szinte meleg, mert most vásároltam, nem volt ideje kihűlni, máris agyonhallgattam. Hogy kik még a levélírók? Mindenféle korosztály. Azok, akik nem szégyellik érzelmeiket. Akik még tudnak szeretni és bánkódni egy szerelem után. A Z’ZZ-s Janicsák István szövegeire komponált dallamok, a zenekar és Anita egymásra találtak. Hogyan lett Sárközi Anitából Anita, az énekes? — Anyu mindig énekelt — mondja, s meleg, barna szemei mosolyognak. Az általános iskolában karénekes volt, színjátszókörbe járt. Középiskolás korában már magántanártól tanulta az éneklést. 84-ben a Tini-sztár vetélkedőn kiesett. Ez aztán úgy feldühítette, hogy elhatározta, nem és nem akar semmi mást csinálni, csakis énekes lenni. Az esztendő őszén hiratkozott az Országos Szórakoztatóipari Központ (OSZK) stúdiójába. Kétéves kemény munka után előadóművészi diplomát szerez. A könnyűzene énekesei számára nincsen főiskola. Mit csinál Anita, amikor nem énekel? Ilyesmi ritkán fordul elő. Sokszor csak egy héten egyszer van együtt a család. Anita édesanyja, kishúga, a 14 éves Krisztina, és mindannyiuk kedvence, a spániel. Anita, ha lazít, olvas, zenét hallgat, vagy nagyokat sétál a „spanolval”. Ja és nyelvet tanul. Franciából érettségizett, most leginkább az angolt nyűvi. A tavalyi Interpop fesztivál nagydíja nem tette beképzeltté. Szerény, okos és bájos, mint egy tinédzser, örül a sikereknek és bánkódik, ha rosszak az emberek. Most éppen egy rádiósfesztiválra készül Prágába. Azután, ha hazajön, indul a Z'ZI-sekkel a tavaszi turné. Százhalombattán április 28-án lépnek fel. Másnap Budapesten, a SOTE-n. Május elsején Nagykátán, a művelődési központban, 5-én a budapesti Közgazdasági Egyetemen, 19- én pedig a dabasi kertmoziban koncerteznek. Majd Esztergom a következő állomás, ahol május 27-én az ifjúsági napok zárórendezvényén szerepelnek. Júniusban a stúdióba vonulnak, nyárra pedig egy Balaton körüli turnét terveznek. Anita kitúrta volna a veresegyházi Nem, ők is asszony kórust? megmaradtak. Egymástól külön-külön, de békességben egymás mellett, s természetesen a Z’Zi-Labor zenekari kíséretével élvezik a közönség szeretetét. Antal Piroska \ Pest Megyei Amikor minden kétbalkezes, balfácán, szélhámos és stréber rendőrnek jelentkezik: I. Színes amerikai filmvígjáték. Rendezte: Hugh Wilson. Főszereplők: Steve Guttenberg, Kim Cattral, Babba Smith. Áprilisi bemutatók: Nagykőrös, Arany János 6-ától 9-éig Vác, Kultúr 10-étől 12-éig Monor, Autós Volán-Telep - 13-án és 14-én Cegléd, Autós - 15-étől 17-éig Nagytarcsa, Autós - 21-étől 23-áig Szentendre, Autós - 24-étől 26-áig Gomba, Autós - 29-én és 30-án Dabas, Autós - május 1-jétől 3-áig. Moziüzemi Vállalat ?