Pest Megyei Hírlap, 1989. április (33. évfolyam, 77-100. szám)

1989-04-11 / 84. szám

4 Költészet napja '89 A­z egyik legismertebb latin mondás szerint Inter arma si­lent musae, azaz háborúban hallgatnak a múzsák. Mint minden közmondásnak, ennek is van fonákja, és hosszan lehetne sorolni az ellenpéldákat csak a magyar művelődéstör­ténetből is, a még latin nyelven író Janus Pannoniustól Balassi Bálinton, Petőfi Sándoron át Radnóti Miklósig. Háborúban, fegyverek közt sem hallgatnak feltétlenül a múzsák, sőt, leg­alább ugyanannyi a példa arra, hogy békében hallgatnak el, akkor apad el az ihlet, akkor forrad az érvényes szó a költő ajkára. Háborúban igazából nem is a múzsák hallgatnak, ha­nem az olvasók, azazhogy nem tudják tenni azt, ami a dolguk: nem tudnak olvasni, mert nincsenek arra alkalmas helyzetben. S mi van ma Magyarszágom? Hiszen, ha figyelmesen kö­rülnézünk, mintha hallgatnának a múzsák. Háború volna? Nem hallatszik, szerencsére a fegyvercsörgés zaja. Akkor meg ájult béke volna? Tudjuk, az sincs, szerencsére. Nincs béke, mert éles politikai harc folyik, amelyben végső soron minden­ki egyet szeretne: felvirágoztatni az országot, de a nagy baj­ból odáig vezető utat sokan, sokféleképpen gondolják meg­valósíthatónak. Éles politikai harc folyik, s egyre inkább a po­litika eszközeivel. Ezek egyikeként meg kell említeni a költé­szetet is, a magyar hagyományok tapasztalatával nem is a legutolsók között, de semmiképpen sem meghatározóként. A költészet akkor lép — nálunk szinte szükségszerűen — a politika helyére, ha nem lehet közvetlenül politizálni. Ilyen­kor érzi a politikai hatalom a cenzúra szükségességét, s ilyen­kor válhat egyetlen védtelen vers is hol vízválasztóvá, hol a megtorlás ürügyévé. Benjámin Lászlónak talán legnagyobb verse, a Vérző zászlók alatt, negyedszázada, első megjelenése­kor még azon nyomban elítéltetett hibás nézetei miatt, hogy aztán alig három esztendő múltán már a Hét évszázad legszebb magyar versei között kapjon helyet. Nagy Gáspár verse 1986 nyarán még botránykő volt, s nemcsak szerkesztők rúgattak ki és kaptak fegyelmit, de a közlő lap is megszűnt gyakorla­tilag létezni — s ma már csak néhány versbarát figyelne fel rá. Sokkal hosszabb időt, több mint három évtizedet kellett várnia Illyés Gyula 1952-ben írott s először éppen 1956 őszén megjelent művének, az Egy mondat a zsarnokságról címűnek, amely újólag csak 1986-ban vált olvashatóvá. A versek kibír­ták, a költők is, mi olvasók is, mégis szegényebbek lettünk, mert olyan szabadságban éltünk, ahol nem mondhattuk el az egy mondatot a zsarnokságról. A politikai harcnak ma sokkal inkább van szüksége az állam-, a jog-, a politikatudományokra, mint a költészetre. De mindezek a tudományok tudják, érzik, genezisükben és törté­netükben őrzik mindazt, amit a költészettől, a művészettől kap­tak és kapnak folyamatosan. A költészet előőrs volt mindig, az utóbbi négy évtizedben is, s mondta a mondhatatlant, azt is, amit civil szóval soha nem lehet igazán kimondani, csak köl­tőivel, a világ elgörbíthetetlen gyémánttengelyére függesztve figyelő szemünket, hogy átmenekíthessük „a Szerelmet a túl­só partra”, s mondta azt is, amit a mindenkori napi politika nem engedett civil szóval mondani, sőt sokszor még költőivel sem. A tudományok tudják és érzik ezt az igazságot, a gyakorló politika azonban már kevésbé ,,emlékszik rá”. Vagy azért ké­nyelmetlen számára, mert még jó fél esztendeje is harcban állt ezzel a költészettel, vagy azért, mert ha az úttörő érdemekre mutatna rá ő maga csak követő lehetne. De hát az emberiség értelmes egyedei mindig követői voltak annak a néhánynak, aki kimondta az igazságot, s áki annak szellemében próbált cselekedni. A költészet azonban régi igazságainak fényében nem pi­henhet meg, félre sem vonulhat, mondván, megcselekedte, amit megkövetelt a haza. Továbbra is tennie kell a dolgát, megfo­galmazni azt, ami ma mondh­atatlan. S én úgy látom, tudja és teszi is ezt mai nap is a magyar költészet. Majd egy boldo­gabb korból, mondjuk az új évezred hajnalából visszatekintve pontosabban fogjuk látni a nyolcvanas évek végének magyar líráját, s annak igazi értékeit, de az már most is látható, hogy nem a meghátrálás, nem a megalkuvás, hanem a szembenézés költészete ez. A­z olvasó azonban nem ér rá ezt észlelni. Nem ér rá verset olvasni, mert a politikát olvassa, az országgyűlési tudó­sításokat, a pártprogramokat, a tüntetéseik petícióit. S ez természetes is. De soha ne feledjük, hogy Petőfi és kortársai számára a Tizenkét pont és a Talpra magyar együtt­es egy­szerre jelentette a megújulást, a forradalmat. Az utca embere tudta vagy legalábbis érezte a maroknyi magyar értelmiség meghatározó szerepét a megújulásban, és büszke volt rájuk. S talán hálából is: olvasta őket. Nem a politika helyett, azzal együtt. Ebben is tanulhatunk elődeinktől. Ha például ma va­laki pontosan le tudná kottázni azokat a dallamokat, amelyek meghatározzák 1989 közhangulatát, s az eredményt egybevetné húsz-harminc év magyar lírájának dallamaival, az eredmény meglepő azonosságot-hasonlóságot mutatna. A magyar költé­szet — ellentétben a nem művészi megszólalásokkal — azt mondta, ami volt, azt látta előre, ami ma van. Nem elismerés jár ezért: ez volt a dolga. S ha tette a dolgát — és tette —, ak­kor annyi azért kijár neki is, hogy beépülhessen a nemzeti köztud­atba. Va­gyis: váltunk olvasóivá a mai ma­gyar költé­szetnek Azért is, mert így a mai Magyarországot jobban meg tudjuk érteni. Vasy Géza Szinte hihetetlen, de ép­pen tíz esztendeje annak, hogy II. Katalin orosz cár­nő unokáját, I. Pál cár leá­nyát, József nádor szerel­­metes ifjú feleségét Ürö­mön, a pravoszláv liturgia szerint, újból, eltemették. Talán csak kevesen is tud­tak róla. A fiatal és gyö­nyörű cárlányt — és megint egy évforduló — százkilenc­­ven esztendővel ezelőtt, 1799. október havában vette feleségül a Pétervár melletti cári kastélyban Magyaror­szág akkori helytartója, a palatínus. Az a magyaros érzületű osztrák főherceg, aki osztráknak született, de magyarként halt meg, és olyan sokat tett ezért a ha­záért, hogy halálakor, 1847. januárjában Kossuth Pesti Naplóban írt nekro­a­lógjában így búcsúztatja: „ ... e hazának messze ha­tárai között nincsen mely gyarapodásában hely, Jó­zsef nádor munkásságának nyomát fel nem találná.. 1989. Április ii., kedd Az ifjú házasok 1800 feb­ruárjában érkeztek Budára, s Alexandra, a mindössze tizen­nyolc éves ifjú asszony 1801. március 8-án leánygyermek­nek adott életet. Sajnos a kis Paulina csak néhány órát élt, hercegnő édesanyja pedig a szülést követően csak nyolc napot. A korabeli orvosok kór­ismét ellentmondásosak, a kis­mama halálának igazi oka máig sem tisztázott. Ami azonban bizonyos: Ale­xandra Pavlovna az alatt a röpke egy esztendő alatt, ame­lyet a helytartó feleségeként Magyarországon töltött, méltó társa volt a magyarrá lett ná­dornak. A kortárs krónika sze­rint: „a magyar muzsika, ének és tánc ekkor lett udvarképes Pest-Budán, az orosz cár lá­nya tette azzá.” A főhercegnő kedvelt kirán­dulóhelyei voltak a Pilis gyö­nyörű tájai, ezért is nem vé­letlen, hogy a nádor feleségé­nek itt állíttatott örök nyughe­lyet. Az ortodox vallás szerint egy kicsiny pravoszláv temp­lomot, amelyet a katolikus Jó­zsef nádor jelenlétében szen­­teltek­ fel 1803-ban. Örök nyughelyei .. . A történelem viharai ugyan megóvták a szép hercegnő föl­di maradványait, az emberi gyarlóság következményeként azonban ma már csak a cár­lány üres koporsója található Ürömön, az évek óta siralmas állapotban lévő kriptában. A Romanov-alapítvány megszű­nése — 1917 — után a kápol­nát kifosztották. Ez volt az el­ső, de sajnos nem az utolsó ilyen esemény a kápolna törté­netében. A második világégést is szerencsésen átvészelte kegyhely, és háborítatlanul állt­a 1968-ig, amikor is további jó­vátehetetlen fosztogatást vé­geztek a betörőik. A bebalzsa­mozott holttest mindezek el­lenére még mindig érintetlenül maradt. A budavári palota Zsig­­mond-kápolnájának altemplo­mában történt rablás miatt 1977-ben Alexandra tetemé­nek exhumálására is sor ke­rül, és a szakértői vizsgálatok után visszaviszik azt az elha­gyatott ürömi kápolnába, ab­ba a kriptába, amelynek álla­pota már akkor is siralmas látványt nyújtott. Az altemp­lomban feltörő talajvíz foly­tonosan veszélyeztette a ko­porsót, az ablakok kitörve, a környék pedig teljesen elha­gyatott volt. A község lakói közül szinte senki sem tudta, milyen előkelő halottat őriz­nek az elhagyatott kis kápolna falai. De nem is sokáig őrizték. 1981 áprilisában az egész or­szágot megdöbbentette a hír: a szellőzőablakon át bejutott betörők feltörték a kettős ko­porsót, s barbár módon meg­csonkították a mumifikált te­temet. S mindezt azért, hogy a kezén lévő ékszerekhez hoz­zájussanak. Hála azonban Kiszely Ist­ván professzor, antropológus áldozatos munkájának, Ale­xandra földi maradványait eredeti állapotába tudták vis­­­szaállítani. Ürömre ezek után már nem vihették. A fiatal hercegnő holtteste tehát nem azon a helyen nyugszik, ame­lyet annyira szeretett, és amit szerettei neki szántak, hanem a budai vár nádori kriptájá­ban. Részt vettem 1985 májusá­ban azon, az Ürömi Tanács ál­tal összehívott megbeszélésen, amikor segíteni akarók tucat­jai ajánlották fel munkájukat, hogy rendbe hozzák az ország­ban egyedülálló, kiemelkedő történelmi és művészeti érték­kel bíró kegyeleti helyet. Mit kell csinálni, mikor kezdhe­tünk? — kérdezték, akik ott voltak. .Azonban — jó magyar, szokás szerint — előbb háló­tervet kellett készíteni, koor­dinálni, meg együttműködési szerződéseket kötni. Hogy mindezek után mennyi maradt az önként ajánlkozók lelkese­déséből? Az eltelt négy eszten­dő alatt megépült az emlék­helyhez vezető bekötőút. Fel­újították a tetőszerkezetet és a tornyocskán lévő keresztet. Igaz, elkészültek a bekerítés­hez szükséges drága oszlopok is, de ezek most szanaszét he­vernek a földön, s jobb híján a gyerekek ugrándoznak raj­tuk. A támpillérek omladoz­nak, a kváderkövek lassan ki­esnek. A szép kovácsoltvas ka­pukat még ’85-ben elvitte a­ ta­­nács javításra, azóta sem látta senki. Van ugyan egy gyűjtő­akna, de a víz változatlanul ma is befolyik a kriptába. Tavaly, a pravoszláv egyház fennállásának millenniumi év­fordulóján istentiszteletet tar­tottak a kápolnában. Akkorra, illetve addigra — a Pest Me­gyei Villanyszerelőipari Válla­lat jóvoltából — 1803 óta elő­ször, páratlan szépségében vált végre láthatóvá a kápol­nában megmaradt ikonosztáz. De csak azon az egyetlen na­pon, az ünnep alkalmából. A világítótesteket ugyan nem szerelték le, de az áram rejté­lyes módon eltűnt. Az orosz pravoszláv egyházközösség tit­kára, dr. Papp János szerint — aki egyébként a legtöbbet tette a kápolna rendbehozatal­la érdekében — az idén má­­jusban, Szent Alexandra, templom védőszentje tisztele­­­tére, istentiszteletet szeretné­nek tartani. — Addigra talán Újból kapunk egy kis áramot — mondja rezignáltam Hogy mikor kerülhet vissza Ale­xandra bebalzsamozott holt­teste ... ? Erre a kérdésre vá­lasz helyett csak széttárja kar­jait. Aligha tévedek, amikor úgy­­ vélem: a kegyeleti okokon túl, megye idegenforgalmának sem ártana, ha az egyedülálló műemlék hazai és külföldi tu­risták zarándokhelyévé válhat­na. Ehhez azonban nem új hálótervre lenne szükség. Vagy úgy gondolkodunk, ahogy Etus mondja a tv népszerű Szom­szédok című adásában: — Tiéd a rom, neked omlik...!? Antal Piroska Tiéd a rom, neked omlik...? Csend honol a kápolnában Kívülről már szép a kápolna Szavalóverseny és szoboravatás Alapítvány Abonyban A költészet napja csupán egyetlen alkalom egy évben. Ám megyénkben nem kizáró­lag április 11-én tisztelegnek irodalmi, kiemelkedő művészeti életünk személyiségei előtt. Emléküket több rangos esemény is felidézi a közeljö­vőben. Négy éve annak, hogy Abony­ban a József Attila nevét vi­selő termelőszövetkezet veze­tősége — névadója emlékét ápolva — irodalmi alapít­ványt tett. A kezdeményezés azóta is él, s az idén újabb esemény felett vállalt védnök­séget az abonyi tsz: a nagy­község diákjai számára hirde­tett József Attila szavalóver­seny színvonalát őrzik. A versenyt a település köz­­művelődési intézményei ren­dezték meg, s az iskolai elő­döntők után április 15-én ke­rül sor nagyközségi döntőjére. Az esemény délelőtt kilenc órakor kezdődik a tanács dísz­termében, az eredményhirde­tést követően pedig újabb ün­nepélyes rendezvényre kerül sor: kora délután koszorút he­lyeznek el a termelőszövetke­zet központjában álló József Attila-szobornál. Ugyanezen a napon, tehát április 15-én egy másik Pest megyei helyszínen Váci Mi­­hályra emlékeznek. Délelőtt tíz órakor Nagykátán, a Vadász utcai általános iskola előtt fel­avatják a költő szobrát, Györ­­fi Lajos alkotását. Az ünnep­ségen dr. Czine Mihály, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára mond avatóbeszédet, és leplezi le a szobrot. Szép versek — fél áron Elsőkötetes szerzők József Attila születésének napja, április 11-e immár 26. alkalommal ünnepe a magyar lírának. Ez alkalomból az idén is országszerte író-olvasó ta­lálkozókat tartanak, s a ha­gyományokhoz híven ezúttal is több új kötetet adnak köz­re a könyvkiadónak. A Magvető Könyvkiadó az ünnepre jelentette meg nép­szerű antológiáját, a Szép versek 1988 című kötetet, Ju­hász Ferenc előszavával. A­­ költészet napján fél áron kap­ható válogatásban 84 versét közüik. A Magvető költő az Új termés című sorozatában adja ki Szilágyi Eszter Anna Babagond és Babics Imre A kék ütem lovagrend című kö­tetét. A kiadó gondozta Varga Imre Életrajz című könyvét is. A Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó három első köte­tes szerzőt avat. Bodor Bélá­nak Dallamos fekvésváltó gyakorlatok, Háy Jánosnak Gyalog megyek hozzád a sé­­tálóúton, Tóth Krisztinának pedig őszi kabátlobogás cím­mel jelenik meg verseskönyve. A Szépirodalmi Könyvkiadó Garai Gábor Zápor és aszály, Petri György Valahol megvan és Sárándi József Egy esélyte­len magánszáma című köny­vét adja ki, valamint Kom­játhy Jenő műveiből jelentet meg válogatást Vers és próza címmel. A magyar líra ünnepe alkal­mából a Magvető Könyvkiadó és az Állami Könyvterjesztő Vállalat a budapesti Fókusz Könyváruházban április 11-én, kedden 16.30 órától könyv­premiert rendez. Az érdeklő­dők Babics Imrével és Szilá­gyi Eszter Annával, valamint a Szép versek című antológia szerzői közül Csíki Lászlóval, Deák Lászlóval, Kemsei Ist­vánnal, Parancs Jánossal és Varga Imrével találkozhatnak. A műsort Alföldy Jenő kriti­kus vezeti, az eseményen köz­reműködik Hegedűs D. Géza színművész. Ugyancsak a költészet nap­ján az Angelika eszpresszóban 20 órától — a Magvető Könyv­kiadó és a Szakszervezetek Fő­városi Művelődési Háza szer­vezésében — a Sarokasztal vendégeiként Mészöly Miklós, Babics Imre, Szilágyi Eszter Anna és Varga Imre találko­zik a verskedvelő közönséggel. Csengetés. Három olyan té­ma szerepelt Déry János oktatáspolitikai műsorában, amelyeknek mindegyike meg­ért volna egy külön misét. S ezt nemcsak a megszólaltatott riportalanyok érezték így, akiknek mondandóját a szűk­re szabott idő miatt szinte kettévágták, hanem a nézők is. Hiszen szülőnek, pedagó­gusnak egyaránt érdekes le­hetett volna, ha a pszicholó­gus és a szociológus hosszab­ban kifejtheti véleményét a döbbenetes berettyóújfalui is­kolai baleset kapcsán. Általá­nos iskolás kamaszokról volt szó. Egyikük kérésére a nagyapa csinált egy karate­filmekből ismert fegyvert, egy surikent (dobócsillagot) unokájának. A gyerek ezt be­nt vitte az iskolába, ahol a szü­netben egy osztálytársa olyan szerencsétlenül hajította el, hogy megvakított vele egy fiút. A meghívott beszélgetőpart­nerekkel a szülők, az iskola felelősségét boncolgatta János, no meg arról is Déry szó esett, milyen szerepet játsza­nak a különféle kalandfilmek az ilyen balesetek előidézésé­ben. Az elhangzottakból le­szűrhető a szomorú, de való­ságos következtetés: a család dolga lenne a gyerekek fel­készítése az életre, a balese­tek elhárítására, de erre az apáknak, anyáknak egyre ke­vesebb idejük van. Az iskola is tart ugyan balesetvédelmi oktatást, de úgy látszik, nem sok sikerrel. S ami a legin­kább elgondolkoztató: a mai tinédzsereknek sajnos a min­dennapi élet brutalitására is fel kellene készülniük ... Miért nem mennek az egye­temen kiválóan tanuló diákok pedagógusnak? Miért érvé­nyesül már a friss diplomá­sok körében is a kontrasze­lekció? Van-e autonómia a főiskolákon, egyetemeken? Miért vész el a felsőoktatás évei alatt a hivatástudat? Miért szűnt meg hivatás len­ni a pedagógia? Mindmeg­annyi olyan kérdés, amelyről hosszas és érdekfeszítő vitát lehetne folytatni. A kamerák előtt a FIDESZ két képvise­lője és két valamikori Eötvös-kollégista véleménye hangzott el, ám számos fe­szítő kérdés, izgalmas állás­pont maradt tisztázatlan és kifejtetten — éppen az idő rövidsége miatt. Jó lenne ezekre még egyszer visszatér­ni, akárcsak a pécsi népfő­iskolai kezdeményezés körül­ményeire és azon lehetőség szélesebb körű ismertetésére, hogyan lehet ily módon való­di közéletiséget tanulni, s hogyan olyan oktatási for­mát megvalósítani, amely nem papír- hanem képzettségcent­rikus. Mestersége: színész. A mél­tán népszerű sorozat legutób­bi adásában Sinkó Lászlót, a Katona József Színház művé­szét faggatta Mészáros Tamás a hivatás szépségeiről, buk­tatóiról. Színes, érdekes, szim­patikus személyiség Sinkó László, olyan, aki őszintén tud és mer beszélni hibáiról is. Rokonszenves és érdekes gondolatokat hallhattunk a hivatásról, a szakmáról. Jó­magam például különösen izgalmasnak tartottam, ho­gyan értékeli önmaga helyét a pályán. Mint mondotta, nem tudja, hol is tart jelenleg, de úgy akar elmenni ebből az árnyékvilágból, hogy ne tudja, hiszen ez egy olyan pá­i­­lya, amelynek soha nincs és nem is lehet vége. A színész számára nem­csak az a fontos hogy dolgo­zik és hogyan teszi azt, ha­nem az is, mi van benne mint emberben. Legyen érzé­keny a világra, a hétközna­pok gondjaira. Ne lehessen rá azt a sértést mondani, hogy úgy él, mint egy szí­nész. Nagy kár, hogy az izgal­mas, szép gondolatok kissé csapongóak voltak és azokat nem segítette megfelelő me­derbe terelni jobb, lényegre­­törőbb kérdésekkel a riporter. Körmendi Zsuzsa -F­I­GYE­LŐ

Next