Pest Megyei Hírlap, 1994. május (38. évfolyam, 101-125. szám)

1994-05-04 / 103. szám

PEST MEGYEI HÍRLAP KULTÚRA 1994. MÁJUS 4., SZERDA A dekoratív naturalizmus mestere Bánovszky Miklós 99 éves Bánovszky Miklós egy rend­kívül következetes életmű­vet mondhat magáénak. Va­lójában mindvégig hű ma­radt a korai nagybányai ha­gyományokhoz, a Réti-féle festői ideálhoz, azokhoz a célkitűzésekhez, melyeket a Szentendrei Festők Társa­sága magának kijelölt: „Mi az egyesületünk keretében kifejezésre kívánunk juttat­ni egy nemzeti magyar mű­vészetet, nemzeti piktú­­rát...” (1928.) Bánovszky már 1926-ban Szentendrén fest, többnyire táj- és városképeket. Ez a műcsoport az oeuvre egyik erőteljes ágát adja. Stílusát tekintve a korabeli kritika a „dekoratív naturalizmus” meghatározást használja. A másik igen jelentős mű­együttest a portrék képvise­lik. A művész már a húszas években fest arcképeket. A megrendelők miniszterek, gyárosok, a nagypolgárság és a középosztály ismert vagy kevésbé ismert alakjai. Ezek a portrék olyanok, mint a megrendelésre ké­szült arcmások általában. Biztos festői tudás, kitűnő karakterérzék és természete­sen finom idealizálás jellem­zi őket. Epizódnak — még ha igen fontos epizódnak is —­­tekinthetjük a harmincas években készült, az akkori­ban sokakat megérintő neok­lasszicista művek sorát. Bá­novszky azonban soha nem kapcsolódott a római iskolá­hoz: alapjában véve itt is megmarad a naturalisztikus alapokon. E periódus két fő­műve a Nő­i portré a Vogue divatlappal és a Barcsayt és Paizs Goebelt ábrázoló Ket­tős portré. Mindkét műhöz kapcsolódik egy-egy külön­leges mozzanat. 1993 őszén a mester szentendrei műter­mében láttuk az ismeretlen helyen lévő női arckép egy friss, befejezetlen változa­tát. A Ferenczy Múzeum fo­tóarchívumában pedig a ket­tős portré mindmáig lappan­gó variánsára, az ismert ket­tős portré előzményére buk­kanhatunk. A kettős portré mindkét változatában Bá­novszky elsősorban a lélek­kel, a belső lényeg megmu­tatásával törődik. Az első változatban nagyobb a kont­raszt Barcsay puritán, ko­moly emberi karaktere, s az örökké mókázó, hevesen gesztikuláló Paizs Goebel lé­gies figurája között. Ott Pa­izs Goebel alakja gótikus S formában hajlik, a bal kéz ujjai rendkívül finoman, ki­fejezően festettek. A háttér megtörik, egy függőleges pillér elválasztja a kompozí­cióban összefogott két figu­rát, hangsúlyozva a két pá­lyakép közti igen jelentős különbséget (ezt erősíti a háttérben jól kivehető két festmény, Barcsay Munkás­lánya és Paizs Goebel Dom­bos tája). A szenzibilis, kis­sé eufórikus alkatú Goebel öleli át a szigorúbb alkatú Barcsayt. Lám, milyen plasztikusan jelenik meg a műben a különbözőség és az együvé tartozás. Itt, en­nél a műnél jut el Bá­novszky a bonyolult, pszi­­chologizáló portré olyan mélységéig, ahová eljutni csak keveseknek sikerült. A harmonikus, megnyugtató kompozíció legfőbb értéke a gazdag jellemrajz, az el­lentétek és vonzások okos egységbe foglalása. Kevés olyan pályaképet ismerünk, mely annyira konzekvens volna, mint Bá­novszky Miklósé. Csak­nem egy évszázadot ölel át pályája. Nagy idők tanúja. Érdekes és tanulságos nap­lószerű önéletírása sajtó alatt áll. Festői életműve a művészt, írása a napi gon­dokkal küzdő embert mutat­ja meg a műbarátnak és a művész kollégáknak egy­aránt.* Bánovszky Miklós 99 éves. Hann Ferenc * A szentendrei Műhely Galéria május 8-ig láto­gatható tárlattal köszönti Bánovszky Miklóst. Bánovszky Miklós: Kettős Paizs Goebel) portré (Barcsay Jenő és Váci lányok sikere Táncoltak és győztek Szalagavatói báli táncok or­szágos versenye címmel 1992 és ’93 után immáron harmadízben országos diák­­táncversenyt rendeztek nem­régiben a Budapest Sport­csarnokban. A megmérette­tésen, melyen összesen 151 középiskola képviseltette magát, szép sikert aratott egy kizárólag lányokból álló váci csapat, az egészségügyi szakközépiskola IV. C osztá­lyának 14 tanulója. A lányok múlt év novem­berében kezdtek készülni, táncokat megtanulni szalag­avató báljukra. Néhány hét eltelte után úgy érezték, egész jól megy az együtt táncolás, megállnák helyü­ket az országos versenyen is. Januárban be is nevez­tek a megmérettetésre. Négy kategóriából választ­hattak, s ők az úgynevezett standardtáncok mellett dön­töttek. A benevezés után a ko­rábbinál is nagyobb lelke­sedéssel készültek a szalag­avatóra, s immáron a BS- beli versenyre is. Nem hiá­ba, ugyanis produkciójuk­kal, mely saját koreográfiá­ra épült, első helyezést ér­tek el kategóriájukban. Felkészülésük, valamint a nevezés, illetve a ruha­kölcsönzés költségeit — mint érdeklődésünkre el­mondták — szponzorok ad­ták össze: támogatta őket a Szobi Szörp Rt., valamint tucatnyi környékbeli vállal­kozó. Végezetül álljon itt a szép sikert elért csapat tag­jainak névsora: Báli Móni­ka, Bell Barbara, Bocsá­­nyi Ildikó, Csiszár Johan­na, Csókás Szilvia, Fűrész Györgyi, Horváth Anikó, Horváth Nikoletta, Nagy Erzsébet, Simák Lívia, Sin­­kó Anita, Szöllő­si Szilvia, Váradi Gabriella, Wenke Szilvia. (r­iály) A váci lányok az úgynevezett standardtáncok mellett döntöttek Vimola Károly felvétele Batik-tárlat Bedia Colák képzőmű­vész batik munkáiból nyílik tárlat csütörtökön a budai Harlequin Galéri­ában. A török művésznő alkotásai ízelítőt adnak a gazdag és sokszínű ana­tóliai művészeti hagyo­mányokból, illetőleg tük­rözik alkotójuk életszere­­tetét, a természettel való harmonikus együttélését. Képeinek egyik visszaté­rő motívuma a turulma­dár, amely mind a török, mind a magyar mitológi­ában ismeretes. Bedia Colák tárlata május 14-éig tekinthető meg a Fortuna utca 21. szám alatti kiállítóteremben. Az eredetileg Távol- Keleten honos textilfesté­­­si mód szerint az előírt rajzot viasszal viszik rá az anyag festetlenül ha­gyandó részeire. Ezt kö­vetően az egész kelmét festékbe mártják, majd a viaszt leolvasztják. Az el­járást a művész annyi­szor ismétli meg ahány színt akar munkáin meg­jeleníteni. Négy év az oktatásban és kultúrában Az elmúlt négy év köz- és fel­sőoktatásának, valamint kultu­rális életének alakulását foglal­ja össze a Művelődési és Köz­oktatási Minisztérium kiadásá­ban megjelentetett Évkönyv 1993, melyet Mádl Ferenc kultuszminiszter mutatott be a sajtó képviselőinek. Az 1993-as közoktatási tör­vény a 10 osztályos képzés elő­írásával, a különböző iskolatí­pusok működésének szabályo­zásával és átjárhatóvá tételé­vel, az iskolalapítás és válasz­tás szabaddá tételével a jövő generációk műveltségi szintjé­nek emelését, vallási és lelki­­ismereti szabadság gyakorlati megvalósulását tette lehető­vé. Az iskolaalapításokat, a fejlesztéseket a tanuló- és pe­dagóguslétszám alakulását, a tankönyvkiadás és elosztás változásait bemutató tábláza­tok a gyakorlatban megvaló­sult eredményekről tájékoztat­nak. Az 1993-as felsőoktatási törvény alapján megindult a 60 felsőoktatási intézmény in­tegrálása, melyek visszakap­ták a tudományos kutatás le­hetőségét és a minősítés-ki­adás jogát. 70 ezerről több, mint 100 ezerre nőtt a beisko­lázások száma. Az oktatáshoz hasonlóan a kultúrában is társadalmi szer­vezeteket állítottak fel, me­lyek közreműködnek az irá­nyításban és elosztják az álla­mi támogatásokat. A külföldi csereegyezmények robbanás­­szerű gyarapodásával széles rétegeknek teszik lehetővé a fejlett országokban való tanu­lást és tapasztalatszerzést, s biztosítják a határon túli ma­gyar kisebbség támogatását, illetve hazai képzésüket is. (d. v. s.) A reneszánsztól a rokokóig Jótékonysági hangverseny számkivetettekért zengett a csembaló. Rene­szánsz, barokk és rokokó bá­lok pompás forgatagába ál­modhatták magukat, akik nem sajnáltak ezer forintot az anya­oltalmazó házak és a népkony­hák fenntartására fölajánlani. Purcell, Bach, Scarlatti, Per­­golesi fodros, könnyed, játszi léptű zenéiből a zeneművésze­ti főiskola növendékei keltet­tek életre néhányat. A rene­szánsztól a rokokóig című hangverseny, melyet a Ma­gyar Vöröskereszt szervezett meg április végére, a közönsé­get nem mindennapi hangulat­ba emelte, míg az ellenszolgál­tatás (jótékonysági koncertről lévén szó) megsegít majd né­hány otthonából menekült anyát vagy a meleg étel életet önt a szűkölködők, a szatyros szegények egyikébe-másiká­­ba, kik nem szégyellik ócska rongyaikban a népkonyhák las­sú, de örök sorait végigállni. Parfümök illatával kevered­tek a csembaló fölzengő hang­jai. A szép ruhákba, a fodrok mögé, a gallérok közé, a nyak­kendők hurkába kényszerült közönség meg-megborzongott a hullámzó, olaszosan csacso­gó, víg kedélyt árasztó árián, meg-megremegett egy-egy ge­rincen fölsuhanó Bach-futa­­mon — ahogy a katartikus, mélyen zengő akkordok után hirtelen magasba szöktek a hangok, Isten­ közelbe szaba­dítva az oldott lelkeket. S majd talán jóllakottan alhatik parkpadnyi ágyán, újságpapla­­na alatt a hajléktalan, talán majd az elüldözött, kivert anya biztonságban szoríthatja magához a gyermekét, s talán ők is eljuthatnak Isten, a Bol­dogság közelébe... N. V. KOSSUTH-SZOBROK PEST MEGYÉBEN A gyömrői talány A Kossuth-centenárium je­gyében tartott szoborszemlén­ket ezúttal a Gyömrőn lévő Kossuth-szoborral folytatjuk, melynek históriája felettébb talányosnak mutatkozik... Azt ugyan tudjuk, hogy 1919-ben állították fel, ám közelebbi dátumot nem tu­dunk meg a felavatásról. Állítólag egy Horváth Já­nos nevezetű úriember ajándékozta a községnek. Hogy aztán ő maga mikor, kitől s hogyan szerezte, er­ről nem tudtunk meg köze­lebbit, így a szobor alkotó­járól sem. Egyik forrás szerint még mellékalakja is létezett volna a szobor­nak, egy pálmát nyújtó női alak. Annyi bizonyos, hogy eredeti helyéről, a Szabad­ság térről, évekkel ezelőtt áthelyezték jelenlegi he­lyére, öregfaluba. A kőből faragott mellszobor máig is dísze a nagyközségnek. (Időrendi sorrendben ez a 77. Kossuth-szobor.) Kép és szöveg: B. E.

Next