Pest Megyei Hírlap, 1994. november (38. évfolyam, 256-281. szám)

1994-11-12 / 266. szám

1 PEST MEGYEI HÍRLAP HITÉLET 1994. NOVEMBER 12., SZOMBAT 9 / / Megjelent az Új ÁldásJ Értékeink a híd közöttünk „Mint keresztények, a legjobb szolgálatot most azzal te­hetjük, hogy újból közösen teszünk tanúságot azokról a keresztény értékekről, amelyek Európa és Magyaror­szág alapjait megvetették” — jelentette ki II. János Pál pápa hazánkbéli látogatásának debreceni állomásán. Ezt a tanúságtételt kívánja felmutatni a Szent István­­napi próbaszám után október végén először megjelent Új Áldás című ökonemikus hetilap is, amelynek céljai­ról, tartalmáról, jövőjéről Broczky Beáta felelős kiadó­val beszélgettünk. — Már három éve ter­vezzük ezt a lapot, de a pá­palátogatás óta csak most sikerült megindítani — mondja. — Ehhez az ese­ményhez kétféle módon is kapcsolódunk. II. János Pál „kálvinista Rómában” tartott beszédét munkánk­ban indíttatásnak érezzük, másrészt épp a katolikus egyházfő látogatása alatt kilenc napig kiadott Áldás című lapot tekintjük szelle­mi elődünknek. De a mi fejlécünkön szereplő új szócska azt is jelenti, hogy más a kiadó és más­féle lapot készít. — Ugyanitt egy emblé­mát is láthatunk „ökume­­né” felirattal. Mit jelent ez a szó az­ önök számára? — Az Új Áldás nem egy felekezet lapja, ha­nem híd kíván lenni a tör­ténelmi egyházak között. Szeretnénk megmutatni, hogyan lehet egy lapon együtt szerepelni, hogy kölcsönös tiszteletben tart­juk egymás sajátosságait és vallási hagyományait. Nem összemosás a cé­lunk, hanem a sajátos értel­mezéseket kapó keresz­tény örökség bemutatása. Mindezt hitelesen és élet­közelien. Ezt a szerkesztő­­bizottság összetétele is ga­rantálja, hiszen tagjai Ko­csis Elemér debreceni re­formátus, Mayer Mihály pécsi katolikus és Harmati Béla evangélikus püspö­kök. — A lap első számát for­gatva feltűnő, hogy men­­nyire előtérben állnak a közélet kérdései is. Előse­gítheti ez vajon az egyhá­zak közös álláspontjának kialakulását ebben a kér­désben ? — Ennek megvalósulá­sa régi vágya az egyházak­nak. Egyértelmű, hogy a közélet számos kérdése, így például a költségvetés vagy az egyházi iskolák, mindnyájunkat érint. Meg­oldása az egyházak közös érdeke, hiszen itt ugyanab­ban a cipőben járunk. Elő kívánjuk lapunkkal segíte­ni, hogy az ökumené ne maradjon a templomfala­kon belül, hanem társadal­mi méretekben is megje­lenjen. Ugyanakkor nem elég kifelé tekinteni, ha­nem belső dolgokról, hit­béli kérdésekről is kell be­szélnünk. __ —­ Miben más még az Új Áldás, mint a felekeze­tek lapjai? — Megjelenésében is. Rövidebb, közérthetőbb módon igyekszünk írni, amelyhez egy mondhatni modernebb, tagoltabb tör­delés is járul. Nem zárkó­zunk el a megfelelő reklá­moktól sem, és ezenkívül többféle szolgáltatással is állunk olvasóink rendelke­zésére. Egyház- és család­jogászunk, orvosok és pszichológusok, lelkipász­torok adnak választ a fel­merült gondokra, problé­mákra. Természetesen ta­nácsuknak is a szilárd hit és az erkölcsi tanítás az alapja. — Érkeztek-e már olva­sói visszajelzések a lap­hoz? — Számos dicséretet és kritikát kaptunk vegyesen. A legemlékezetesebb an­nak a katolikus papnak a levele, amelyben azt írja: az Új Áldás szerkesztő püspökeinek ugyan külön­böző a palástja, de egy rit­musra dobog a szíve. Véle­ményem szerint ez lehet a jövő útja. (nánási) Pio atya emlékére Pater Pio szent életű szer­zetes közbenjárására még életében csodálatos gyó­gyulások történtek, ame­lyeket orvosi bizonyítván­­nyal is alátámasztottak. Francescco Forgione egy olaszországi kicsiny­ke faluban, Pietrelcinában látta meg a napvilágot 1887. május 25-én. Szülei­től örökölte az egyszerűsé­gét és mértékletességét, a szívósságot s az alázatos­ságot. Az ifjú Forgione Fe­renc 1903 januárjában öl­tötte magára a kapucinu­sok szegényes csuháját. Ezúttal új nevet is kapott: Pius testvér, fra Pio. Pap­pá történő felszentelésére 1910-ben került sor. Pio atya későbbi műkö­désének s életének színhe­lye 1916-tól San Giovanni Rotondo, aki innét áraszt­ja szenvedése s imája által a hívekre az isteni kegye­lem bőségét. Ahol is Pio atyán 1918 szeptemberé­ben feltűnnek a stigmák — Krisztus sebei! Ám Pio atya nemcsak a lelkekre gondolt, hiszen a testi rossz is létezik. Ezért is az ő kezdeményezésére 1956-ban megnyílik a San Giovanni Rotondó-i kór­ház a szenvedők iránt ér­zett szeretetéből épített kórháza Piónak. A szent életű szerzetes földi életét 1968. szeptember 23-án fe­jezte be. Alig esztendő múltával Pio atya halálát követően már megkezdő­dött a boldoggá avatási per. Bozó Emil Márton-napi emlékezések November 11., Szent Márton napja. Ezt a szentet a középkori Magyarországon megkülönböztetett tisz­telet övezte, és a Boldogasszony mellett szinte patró­­nusa lett hazánknak. Ünnepét 1093-ban szabolcsi zsinat tette köte­­­lezővé, de ezt megelőző­en is már általános volt a tisztelete, aminek indokai közül a legnyomósabb, hogy Szent Márton püs­pök Pannónia szülötte volt. Jóval a magyar ál­lamalapítás előtt, 316-ban (vagy 317-ben) született Savaria városá­ban, amely a mai Szom­bathely helyén állott. Már­ton pogány szülőktől szár­mazó római katona volt, aki Galliába vezényelt lé­giójával jutott el a mai Franciaország területére, ahol megkeresztelkedett, és évekig tartó remetesé­ge után 371-ben Tours püspöke lett. Ott is halt meg 397-ben. Személye közismertté főleg az ariá­­nusok és a pogányok elle­ni küzdelmével vált, ami­hez azonban példamutató jámbor és aszketikus éle­te is hozzájárult. Tisztele­te még az ókeresztény korba nyúlik vissza, de a frank uralom kiterjedésé­vel kultusza a X—XI. szá­zadban újra feltámadt, és ez éppen összeesett az ál­lamalapítás idejével. Szent István királyunk is bizonyítékát adta Szent Márton iránti tiszteleté­nek, amikor az első ben­cés apátságot Szentmár­­ton-hegyére (a mai Pan­nonhalmára) telepítette, oda ahol a középkori (té­ves) elképzelés szerint a szent született. (A kutatás azóta savariai születését véglegesen igazolta.) Kul­tusza jelentőségére jellem­ző, hogy középkori kirá­lyaink a székesfehérvári Szent Márton-templom­­ban tették le a koronázási esküt. Általános tisztele­tét a történeti Magyaror­szág területén legbeszéde­sebben mégis a nevét ma­gában foglaló számos helységnév bizonyítja, de ezeknél sokszorta több a tiszteletére emelt templo­mok száma. Ezek zöme korai alapítású. Márton-napi népszokások Szent Márton életéről ke­vés hiteles történeti adat maradt fenn, annál több csodás legenda, átszőve mondái elemekkel, ame­lyek már igen korán gyö­keret vertek a néphitben. A szakrális népi hagyomá­nyokhoz mindig újabbak járultak, esetleg régebbi szokások Szent Márton nevéhez kapcsolt csodás elemekkel vallásos hiedel­mekké módosultak. Nevé­nek naptári időpontja — a késő ősz, a betakarítás utáni elszámolás ideje — a paraszti élet számos te­vékenységére hatott. így lett Szent Márton a jó­szág és a juhászok, pász­torok egyik védőszentje. Sok helyen ez volt a pász­torfogadás napja, és ek­kor került a legelő jószág télire az istállóba. Bálint Sándor szerint az Ester­­házy-uradalmakon a juhá­szok Márton napján misé­re mentek és utána kap­ták meg a bérüket. Az egész középkoron át a fe­udális adó, a termék egy részének köteles beadási időpontja Márton napja volt. A legismertebb hagyo­mány azonban a Márton­­napi lúdhoz fűződik. Ez még római étkezési szo­kás továbbélése, mert Aesculapius napján — ami megközelítőleg azo­nos időpontra esett a ké­sőbbi Márton-nappal — a rómaiak mindig ludat et­tek. Amikor azután a ke­resztény naptárbeosztás szerint Aesculapius helyé­be Szent Márton napja ke­rült, nevéhez lúddal kap­csolatos csodás epizódo­kat fűztek. Az tény, hogy Szent Márton napján — nálunk főleg a Dunántú­lon — szokás volt hízott libát enni és újbort inni. Szent Márton napja már a tél előfutára, ezért e nap időjárásától függő időjóslásra is alkalmas volt. A galgamácsaiak szerint például, ha e na­pon jeges eső esik, korán beköszönt a tavasz. Szent Márton az egyházművészetben Az egyházművészetben számos Szent Márton-áb­­rázolással találkozhatunk, de a legismertebb az, ami­kor mint római katonát ábrázolják, aki köpönye­ge felét a didergő koldus­nak adja. Ezt a jelenetet örökítette meg 1734-ben Georg Rafael Donner bé­csi szobrász kitűnő alkotá­sa is a pozsonyi Szent Márton-székesegyház egy­­­kori főoltárán. A művész barokk megfelelően felfogásának lovastiszt­ként, huszáröltözetben áb­rázolta Szent Mártont.­­1867 után a templomot restaurálták és a szobrot a főoltárról leemelve a ha­jóban helyezték el, két mellékalakja, két hatal­mas angyal ma a budapes­ti Nemzeti Múzeum kupo­latermében látható.) Márton-napkor az álta­lános keresztény vallástör­ténet egy másik nagy egyéniségéről is meg kell emlékeznünk: Luther Mártonról, aki 1483-ban, november 10-én született Eislebenben. Ágoston­­rendi szerzetes volt, és már nagyon fiatalon a wit­tenbergi egyetem tehetsé­ges professzora. Luther hívő, de gondolkodó szol­gája volt az egyháznak; éppen ezért jogosan hábo­rodott fel az egyházi bú­csúlevelekkel (bűnbocsá­tó cédulákkal) kapcsola­tos kufárkodások láttán, amelyek árulását helyi túl­kapásnak vélte. Miután a magasabb egyházi fóru­mokon ez ügyben benyúj­tott panaszaira nem vála­szoltak, 1517. október 31-én egy 95 pontból álló röpiratot szögezett ki — helyi szokás szerint a hir­detőtáblaként használt — a wittenbergi vártemplom kapujára, hogy hitvitát provokáljon e mindenkit érintő témában. A másik nagy Márton: Luther A tisztán hitvitának indu­ló szándékból — mivel mögötte gazdasági kérdés lappangott, amelyet elfer­dített keresztény ideológi­ával akartak elkendőzni — világot megrázó vallás­­háború lett; október 31-ét pedig a protestáns egyhá­zak születési dátumaként tartják számon. Nincs szándékunkban itt sem a protestánsok, sem a ró­mai katolikus egyház ta­nait méltatni, megvédeni vagy vádolni. Csupán Lu­ther Márton személyére szeretnénk emlékeztetni, aki bátor fellépésével fi­gyelmeztetett, hogy pénz­zel nem lehet megváltani az elkövetett vétkeket, va­lamint arra is, hogy nem­csak a gazdasági kérdé­sek formálják az ember tudatát. Kora egyházával szembeni kritikus állás­­foglalása mélységes ke­resztény hitéből fakadt. A Lutherről alkotott kép az évszázadok folya­mán és a történészek keze nyomán állandóan változott, de hatása tagad­hatatlanul hozzájárult a későbbi nagy szellemi áramlatok, a felvilágoso­dás, a liberalizmus kiala­kulásához, és nem utolsó­sorban a katolikus egy­ház megújulásához is. Sőt sok szempontból még a­ XV. századi lélek­tan és a szociológia gyö­kerei is hozzá vezetnek. A tételei visszavonását erőszakoló wormsi biro­dalmi gyűlésen mondott rövid beszédében pedig még ma is szól hozzánk, amennyiben tagadó vála­szának lényege: „nem ta­nácsos, hogy az ember lelkiismerete ellen csele­kedjék’’. Ez vallástól füg­getlenül ma is érvényes. Lehet különbözőképpen értékelni és magyarázni Luther személyét és cse­lekedeteit, de ez a kijelen­tés a lelkiismereti szabad­ság védelmében örökérvé­nyű marad. Semmilyen ideológiának nincsen jo­ga, hogy saját igazsága nevében erőszakot alkal­mazzon. Szent Márton kardjával kettéhasítja köpenyét, hogy fejét a didergő­ koldusnak adja. (G. R. Donner alkotá­sa 1734-ból a pozsonyi Szent Márton-templomban) A fiatal Luther (id. Lucas Cranach festménye, aki Luther kortársa és barát­ja volt)

Next