Pesti Hírlap, 1990. április (1. évfolyam, 1-13. szám)

1990-04-24 / 8. szám

HUTTER CSABA NYILATKOZATA ZÁRSZÁMADÁS A MÉM-BEN — Olyan év zárszáma­dása után kerül sor a vál­tásra a kormányban és az agrárágazat vezetésében, amikor az élelmiszergaz­daság teljesítette hazai el­látási kötelezettségét, a konvertibilis elszámolású exportban pedig rekordot döntött meg — mondotta a miniszter az MTI munka­társának. — Meggyőződé­sem, hogy olyan irányító apparátus van a ház falai között, amely a jövőben is bármikor képes arra, hogy hasonló, vagy akár még jobb teljesítmények eléré­sében támogassa, segítse az agrártermelést. Elkészült a 2000-ig ter­jedő időszakra szóló ágaza­ti irányítási koncepció, amelyet átadunk a leendő agrárvezetésnek. Készen van az agrároktatás kon­cepciója, amely a felsőfokú képzésen túl nagy hang­súlyt helyez a korábban igen eredményes középfo­kú oktatásra és gazdakép­zésre. Befejezés előtt áll a kutatási és a műszaki fej­lesztési koncepció kialakí­tása. Nemrégen látott nap­világot a kormány által el­fogadott agrárpiaci rend­tartás, megvalósításának részleteit a MÉM-ben ki­dolgozták, ám elfogadásá­ra az új kormányzat lesz­­ hivatott. A földtörvénnyel kap­csolatos munkákról szólva kifejtette: " A törvény mó­dosításában csak addig a pontig haladtak, ami meg­felel a társadalom mai el­várásának. A minisztéri­um két változatban is elké­szítette a vadgazdálkodási törvény tervezetét, s csak­nem végleges az erdőkről és a borról szóló törvény tervezete is. A miniszter a további­akban elmondotta: sikere­sen haladtak a dereguláci­ós munkával, a fölösleges rendeletek, szabályok el­törlésével. Eddig több tu­cat miniszteri rendeletet vontak vissza. A „lábon maradt" rendeletek — a szabványokkal együtt — már olyanok, hogy nem le­hetnek akadályai az Euró­pához való integrálódás­nak, sőt, egyes élelmiszer­szabványunk számos nyu­gat-európai országénál is szigorúbb előírásokat tar­talmaz. Ugyancsak jelen­tős munka van agrárdiplo­máciánk mögött, amely erőteljesen bekapcsolódott a reformfolyamatok kibon­takoztatásába. Azzal pél­dául, hogy feltérképezte a számottevő agrártermelés­sel rendelkező országok földtulajdoni viszonyait, az állami támogatások rend­szereit, s elindította a ve­gyes vállalati partnerek összehozását. Újabban olasz, spanyol és izraeli vállalkozócsoportok érke­zését várják. A miniszter arra a kér­désre, hogy miben nem tudtak előbbre lépni, el­mondotta: " A meglehető­sen nagy kormányzati el­foglaltság miatt nem sike­rült dűlőre jutni az agrár­érdekegyeztető tanács ki­alakításában, igaz, ehhez az is hozzájárult, hogy a különböző érdekképvisele­ti szervezetek az utóbbi na­pokig sem fogadták el az agrárkamara koordinátori szerepét. A Magyar Agrár­kamarának meg kell erő­södnie az ágazat érdekei­nek jobb érvényesítésére. i ........................h ^ m­ BMLimLLiMM i*›››‚› n,i in , » i l‚ .m Pesíitíffirlap ni EGYRE KÉPZETTEBBEK AZ UTCÁN MUNKANÉLKÜLI SEGÉLYEK J­anuárban 10323 munka­­nélkülinek fizettek mun­kanélküli-segélyt, közülük csaknem 8200-an még a múlt évben szereztek jogosultságot erre a segítségre, mintegy 2100-an pedig januárban vál­tak segélyezetté. Az év első hónapjában összesen 30,9 millió forintot folyósítottak nekik, ez átlagosan havonta 4800 forintnak felel meg — ez áll az Országos Munkaerőpia­ci Központ most megjelent összesítésében. A segélyrendszer bevezeté­se, 1989. január 1-je óta össze­sen 14841-en részesültek munkanélküli-segélyben, 1990. január 22-ig csaknem ötezren kerültek ki a segélye­zettek köréből, de közülük csak mintegy 3100-an tudtak ismét elhelyezkedni, a többi­eknél különféle más okok mi­att szűnt meg vagy szünetel ez a segítség (például egyesek időközben elérték a nyugdíj­­korhatárt, másokat a munka-, erőhivatalokkal való együtt­működés megtagadása miatt kizártak a segélyezettek köré­ből, s szünetelhet az ellátás gyes, illetve gyed miatt is.) Bizonyos feltételek meglé­te esetén, a munkanélküli-se­gély 365 napos folyósítása után, munkanélküli-járadék­ra szerezhetnek jogosultságot a munkanélküliek. A segélye­zettek köréből kikerültek szá­ma januárban 782 fő volt. Ez volt az első olyan időszak, amikor 285 főnél a segélyezés megszűnésének oka az, hogy lejárt a munkanélküli-segély maximális igénybevételének 365 napja. Az előzetes számí­tások szerint — áll az összesí­tésben — közülük 98-an vál­­nak jogosulttá a munkanélkü­li-járadékra. Februárban mintegy 600 munkanélkülit fenyegetett a segélyen tölthe­tő idő lejárta, róluk még nem voltak adatok az összesítés­ben. Az újonnan segélyezet­tek között csökkenő arányban szerepelnek az általános isko­la nyolc osztályánál alacso­nyabb végzettségűek, és egyre nagyobb arányban az általá­nos iskolát, szakmunkáskép­zőt és gimnáziumot végzet­tek. Az utóbbi hónapokban csökkent a segélyezettek kö­zött a felsőfokú végzettségűek aránya. Merkur-sorszámok A vállalat az alábbi előjegyzési számokig küldte ki a gépkocsi átvételi értesítéseket (1990. április 20-i állapot) Trabant Hycomat Limousin 31 Skoda 105 L Budapest 12889 Trabant Hycomat Combi Trabant Limousin Special 8 Debrecen 9632 Budapest­ 24152 Győr 9636 Debrecen 21205 Skoda 120 L Budapest 36938 Győr 18947 Debrecen 19205 Szeged 1816 Győr 23799 Trabant Combi Budapest 9166 Debrecen 7300 Polski Fiat 126 Wartburg Standard Wartburg Special Budapest 6991 Győr 17354 Debrecen 6064 Szeged 248 Győr 5021 Wartburg Special tolótetős 18303 Dacia Combi Budapest 10091 Wartburg Tourist Budapest 6235 Debrecen 5777 Debrecen 3568 Győr 4585 Győr 2242 Szeged 28 Lada 1200 S Budapest 54174 Dacia TLX Budapet 22008 Debrecen 38792 Debrecen 13110 Győr 20120 Győr 13555 Lada 1300 S Budapest 25667 Debrecen 21200 Zastava 20538 Győr 10745 Lada 2108 Budapest 9449 Volga Limousin 79 Debrecen 6071 Volga Combi 50 Győr 4300 Lada 2109 Budapest 651 Moszkvics 579 Debrecen 688 Győr 228 Opel Kadett 1570 Lada 1500 L Budapest 23072 Debrecen 19199 VW Golf 821 Győr 8236 Lada Combi Budapest 2885 Maruti 990 Debrecen 1629 Győr 1230 Lada Niva 1526 A visszaigazolási évek és a szépséghibás sorszámhatárok nem változtak. Budapest 10640 Győr 7005 Debrecen 5404 Győr 4924 Budapest 6603 Debrecen 4530 Dacia TX Budapest 26361 Győr 4331 Debrecen 19622 PIACIJÁNAK (1990. április 23.) Bosnyák (nagybani) min. fell. max. felhozatal (g) Burgonya 10 10 11 191 Sárgarépa 30 45 45 166 Petrezselyem 15 20 30 22 Vöröshagyma 10 10 11 418 Fokhagyma 80 80 100 10 Fejeskáposzta 30 35 601 378 Kelkáposzta 25 35 50 301 Karalábé 8 8 12 183 Paradicsom 120 130 140 208 Paprika (db)3 10 13 1135 Uborka 50 55 60 357 Retek3 10 15 371 Zöldhagyma (cs.)5 6 8 239 Saláta (db)8 8 12 99 Paraj 18 18 20 24 Alma 20 32 40 299 LENGYEL MUNKANÉLKÜLIEK Lengyelországban április közepére majdnem 318 ezerre növekedett a munkanélküliek száma, azaz a munkaképes la­kosság 2,4 százaléka van je­lenleg munka nélkül — közöl­te a varsói munkaügyi minisz­térium. Március végén még 266 ezren voltak. A lengyel Zycie Warsawy napilap arra hívja fel a figyel­met, hogy ha a munkanélküli­ek serege a jelenlegi ütemben — naponta 3 ezerrel — növek­szik, akkor az év végére szá­muk elérheti a 800-900 ezret. A FA-TÓL A PERSIL-IG Nos, hogy komolyra fordítsuk a szót, tegnap délelőtt sajtótájé­koztatót tartott a Henkel Auszt­ria, és kistestvére, a Henkel Bu­dapest. Ez utóbbi, egészen ponto­san a Henkel Budapest Vegyi Kft. megalapítása után átvette a Ma­gyarországon már korábban gyár­tott Henkel licenckészítmények termeltetését, gyártásának meg­szervezését. 1988 őszén pedig a termékskála kiegészült a Minna von Persil általános mosópor gyártásának beindításával. A cég már az első (nem teljes üzleti év­ben) 180 millió forintos, igen fi­gyelemre méltó forgalmat bonyo­lított le. 1989-ben 380 millió fo­rintos bevételt eredményezett az üzlet, és ennek következtében je­lentős osztalékot fizettek alapító­iknak. A cég Magyarországon előállított termékeit nemcsak bel­földön, hanem a Henkel-csoport hálózatának segítségével vala­mennyi európai országban érté­kesíti. Ez pedig azért lehet így, mert a magyar termelők nap mint nap bizonyítják: alkalmasak, és be tudnak illeszkedni az európai piacgazdaságba. MOLNÁR LÁSZLÓ M­égiscsak legyen ülomtudó az ember, ha a vegyipari termé­keiről híres Henkel cég sajtótájé­koztatójára megy a Budapest Kongresszusi Központba. Keresse elő otthon féltve, ünnepi alkal­makra rejtegetett FA-sprayjét, és alkalomhoz illően illatosítsa ma­gát. Hiszen ha nem így tesz, a vé­gén még megszólják érte... Nem folytatom tovább, mert ez itt nem a reklám helye. MALÉV: TERVEK ÉS FÉLELMEK Sajtótájékoztatón ismertették eddigi eredményeiket és jövőbeni elképzeléseiket a MALÉV Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) vezetői, valamint az ezzel kapcsolatos témákról kaptunk felvilágosítást a Közle­kedési és Hírközlési Minisztérium illetékesétől. ÉRSEK M. ZOLTÁN S­zó esett a repülőtéri biztonsági főigazgatóság létrehozásáról, mellyel kapcsolatban Kántor Géza ezredes, a szervezet parancsnoka elmondta, hogy az eddigi fennha­tóság mellett aggodalomra adhat okot az is, hogy különféle terror- és bűnszervezetek magyarországi kapcsolatok kialakítására is töre­kednek. A főigazgatóság létreho­zása nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettségünk is. Meg­alakításának végső határideje jú­nius elseje. Feladata: különféle — a biztonságért felelős — szerveze­tek működését összefogni. Ódor Tamás, a MALÉV május 1-jéig megbízott vezérigazgatója a MA­­LÉV-vel szembeni kihívásokról beszélt. Megemlítette például, hogy a szocialista tarifarendszer rögzítését szolgáló egyezmény fel­mondását szorgalmazzák, mivel az lényegesen alacsonyabb, mint a nemzetközi légügyi szervezetek által alkalmazott tarifák. Terveik szerint 1991-től ezen a téren is konvertibilis elszámolásra térné­nek át. A MALÉV lényegesen ne­hezebb helyzetbe került akkor, amikor a Magyarországon irodát működtető külföldi légitársasá­goknak a forintban való jegyela­dást engedélyezték. Életbevágó kérdés a repülőgéppark fejleszté­se — alapvetően Boeing típusú gé­peket fognak vásárolni, de távol­sági repülésekhez Airbus-ok véte­le is elképzelhető. Szólt arról, hogy valutakímélés céljából is Boeing javító műszaki bázist hoz­nak létre. A cég reprivatizálásával kapcsolatban elmondta, hogy kér­dés, mennyiben lesz ez érdeke a MALÉV-nek és a külföldi félnek, aki tőkéje után minimum 15 szá­zalékos nyereséget remél, viszont a legnyereségesebb nyugati társa­ságok is csak 6-8 százalékot hoz­nak. Kálnoki-Kis Sándor, a KÖ­­HÉM miniszterhelyettese más­képp szólt a MALÉV Rt. szervezé­séről. Szerinte ez nem cél, de a gé­pek fejlesztéséhez elengedhetet­len eszköz. Ugyanakkor azt is el­mondta, hogy a MALÉV-nál mint­ha kicsit nagy lenne a vállalkozói kedv, ami némiképp a műszaki munka rovására mehet. Szólt ar­ról is, hogy hosszú távon elképzel­hető Ferihegy légitranzit - állo­mássá való kifejlesztése. Erdei Tamás, a Légiforgalmi és Repülő­téri Igazgatóság igazgatója első­sorban azt említette me, hogy ma már a MALÉV-nek és az LRI- nek teljesen üzleti alapokon kell rendeznie kapcsolatait. DONICHEM — ÚJABB VEGYES VÁLLALAT HŐSZIGETELŐK ITTHONRÓL A világ hatodik legnagyobb vegyipari vállalatának, az amerikai Dow Chemical cégnek az 50 százalékos részvételével, 14 mil­lió dollár értékű beruházással vegyes vállalat alakult hőszigetelő extrudált polisztirol hab hazai gyártására. A Donichem — mely­ben 45 százalék a Nitrokémia és 5 százalék a Chemolimpex ré­szesedése — balatonfűzfői gyárában jövőre indul meg a terme­lés, s terveik szerint legkésőbb 1995-re fel akarják futtatni a gyártást évi 100 ezer köbméterre. Mint azt Rajki Zsuzsa, a Donichem vezérigazgatója elmond­ta, az eddig külföldről behozott termékeiket — melyeket tetők, falak, padlók szigeteléséhez, alapozáshoz és mezőgazdasági épületek építéséhez lehet felhasználni — a hazai építőipar visszaesésének ellenére keresik itthon. A Styrofoam termék­család már bizonyította itthon kiváló minőségét, hiszen a buda­pesti Fórum szálloda vagy a Ferihegyi repülőtér építésénél azt használták fel, s a honvédkórház tetején készülő helikopter-le­szállóhoz is ezt a szigetelőt alkalmazzák. Nagy reményeket fűz­nek a világkiállításhoz, a tervezett szálloda- és kórházépítések­ hez._________________________________________________ A Volán Tefu Pillangó utcai járműkarbantartó üzemegysége Kamaz, Skoda, Liaz, IFA tehergépkocsik javítását vállalja magánvállalkozók és gazdálkodó szervek részére. • Hatósági vizsgáztatás zárt technológiás rendszerben • Gumiabroncs-értékesítés és -szerelés • Mosás, zsírzás, olajcsere • Futójavítás, lakatos- és villanyszerelő-munkák •Gépjárműmentés, emelve vontatás. Cím: Budapest, Pillangó u. 15.1149 Érdeklődés és javításra bejelentkezés a 183-3229-es telefonszámon. 474/1 * BUDAPEST IBV

Next