Pesti Hírlap, 1991. február (2. évfolyam, 28-51. szám)

1991-02-01 / 28. szám

II. ÉVFOLYAM 28. SZÁM 1991. FEBRUÁR 1., PÉNTEK Pestia Hírlap A KORMÁNY ELENGEDTE A SZÉNIMPORT VÁMJÁT JÓCSKÁN HIÁNYOS VAGYONELSZÁMOLÁSOK A kormány csütörtöki ülésén a többi között foglalkozott a tejtermelők tiltakozó akciójá­val, döntött az 50 millió már­kás német szénsegély fel­­használásáról, a bányászokat megillető társadalombiztosí­tási kedvezményekről, vala­mint a korábbi rendszerhez kötődő társadalmi szerveze­tek vagyonelszámoltatásával kapcsolatos intézkedésről. László Balázs kormány­­szóvivő elmondotta, hogy csütörtökön a Parlament előtt felvonuló tiltakozó tej­termelők képviselői három petíciót nyújtottak át Gergátz Elemér földművelésügyi mi­niszternek. A követelések lé­nyegében már elavultak, hi­szen a miniszter szerdán be­számolt az ez ügyben hozott kormányzati intézkedések­ről. A tüntetők ezzel egyet is értettek, csupán azt igényel­ték, hogy rövid időn belül részletesebb egyeztetésre ke­rüljön sor. Januárban a német és a magyar kormány között lét­rejött megállapodás alapján hazánk 50 millió márka se­gélyt kap, amelyet a szénim­port bővítésére fordítanak. Erre azért van szükség, mert a lakossági kereslet jelentő­sen növekedett, és hazai ter­melésből, valamint importból eddig nehezen sikerült kielé­gíteni az igényeket. Mivel jelenleg igen maga­sak a szénárak a külpiacokon, így a segélyből megvásárolt energiahordozó hazai ára is lényegesen borsosabb lenne, mint az egyébként Magyaror­szágon kapható más szeneké. Ezért a kormány úgy határo­zott, hogy elengedi a szénim­portot terhelő vámot, illetve egyéb illetékeket, sőt ezen fe­lül bizonyos összegekkel is tá­mogatja a fogyasztói árat, így a segélyből importált szén a fűtőértéket figyelembe véve hasonló árkategóriába fog tartozni, mint a Magyaror­szágon árusított, mázsán­ként 5,00 forintba kerülő, Lengyelországból importált kőszén. Az értékesítésből be­folyó árbevételt vállalkozási alapba gyűjtik össze, és ebből energiaracionalzálást szolgá­ló fejlesztéseket kívánnak fi­nanszírozni. Eredetileg úgy kalkuláltak, hogy az alapba közel 2,5 milliárd forint ke­rül, ám a szén támogatása mi­att ez az összeg félmilliárddal kisebb lesz. A kormány döntött a bá­nyászokat megillető társada­lombiztosítási kedvezmé­nyekről is. Eszerint azokat a bányászokat, akiknek mun­kaviszonya bányabezárás mi­att szűnt meg, de előzőleg 10 évet föld alatti munkahelyen vagy 15 évet egyéb munkahe­lyen töltöttek a bányánál, a következő kedvezmények il­letik meg: korkedvezményes nyugdíjazás, s amennyiben munkaképességüknek 50 százalékát elvesztették, rok-­­kantsági nyugdíj. Sokan van­nak, akik korábban más munkahelyet választottak, ám előzőleg huzamosabb időt föld alatti munkahelyen töl­töttek. Nekik megadatik az a lehetőség, hogy nyugdíjba menetelükkor a bányaválla­latnál, tehát az előző munka­helyükön elért átlagkereset alapján számítsák ki nyugel­látásukat. Végül a testület foglalko­zott az elmúlt rendszerhez kötődő társadalmi szerveze­tek vagyonelszámoltatásával, amit január 31-ig kellett be­nyújtaniuk. Az Állami Szám­vevőszék azonban több szer­vezet elszámolását elfogdha­­tatlannak tartotta. Ezért a kormány ez ügyben új tör­vényjavaslatot készít, amely­ben arra kötelezi a szerveze­teket, hogy a hiányzó adato­kat pótolják, s addig is meg­vonja költségvetési támoga­tásukat. (MTI) GÖNCZ ÁRPÁD AZ IMAREGGELI KÁRPÓTLÁS MAGYARORSZÁGNAK VADÁSZ ZSUZSA, _________WASHINGTON_________ Az Egyesült Államok tisztá­ban van azokkal a nehézsé­gekkel, amelyeket a Perzsa­­öbölbeli háború ró Magyaror­szágra, s minden tőle telhetőt megtesz annak enyhítésére — mondta James Baker kül­ügyminiszter Göncz Árpád köztársasági elnökkel folyta­tott washingtoni megbeszélé­sén. Mindketten azon az ima­reggelin vettek részt, ame­lyen a hagyományok szerint évente a világ minden tájáról összegyűlt politikusok, neves személyiségek közös szertar­tást tartanak, vallási feleke­zettül, hovatartozástól füg­getlenül. A magyar köztársa­sági elnök, aki nem hivatalos látogatáson tartózkodik az Egyesült Államokban, az amerikai külügyminiszter kérésére rövid áttekintést adott hazánk gazdasági, poli­tikai helyzetéről is. Az Öböl­­háború kapcsán Baker kül­ügyminiszter utalt rá, hogy az Egyesült Államok szorgal­mazza szövetségeseinél, első­sorban az olajtermelő orszá­goknál, hogy nyújtsanak se­gítséget a Magyarországot ért károkért. A washingtoni ce­remónián Göncz Árpád mel­lett részt vett Surján László egészségügyi miniszter és Né­meth Miklós képviselő, aki még mint kormányfő két éve jelen volt az akkori imaregge­lin. A közös ima után George Bush elnök szólt egy-két szót a résztvevőkhöz, a vendégek­hez, akik között a magyar köztársasági elnök mellett miniszterelnökök, miniszte­rek és más politikusok is vol­tak. Bush február 3-át, vasár­napot az Egyesült Államok közös imanapjává nyilvání­totta, s felkérte az egész la­kosságot, vallásuktól függet­lenül imádkozzanak közösen a Perzsa-öbölben harcoló amerikai és szövetséges kato­nákért, a békéért. MAGYARORSZÁG FÜGGETLEN KÜLPOLITIKÁT KÖVET A THE TIMES A magyar külpolitikai függet­lenség jelének értékelte csütör­tökön a londoni The Times cí­mű lap azt, hogy a magyar par­lament kedden nagy többség­gel elfogadta az ország társult tagságát az Észak-atlanti Köz­gyűlésben, a NATO-országok parlamentjei tanácskozó tes­tületében. Magyarországot és a többi kelet-európai országot a Szovjetunióval együtt— Ro­mánia kivétel — tavaly no­­­vemberben hívták meg az Észak-atlanti Közgyűlés lon­doni ülésszakán. A The Times VÉLEMÉNYE szerint a budapesti parla­menti szavazás „világos jele, hogy Magyarország, noha névlegesen még mindig a Var­sói Szerződés tagja, független külpolitikát alakít ki az osz­tatlan szovjet befolyás évtize­dei után”. Az újság azt is ki­emelte, hogy a parlamenti ha­tározat szerint „Magyaror­szág fenn akarja tartani kato­nai semlegességét és szuvere­nitását és jelenleg nincs érde­kelve abban, hogy a NATO katonai szervezetének teljes jogú tagjává váljék”.(MTI) A CSEMADOK FŐTITKÁRA BUDAPESTEN MAGYAR PÁRTOK, SZLOVÁK ÉRDEKEK Neszméri Sándor, a Csehszlovákiai Magyarok Országos Szövetségének (Csemadok) választmányi főtitkára teg­nap kétnapos látogatásra Magyarországra érkezett. Töb­bek között megbeszéléseket folytatott Szokai Imre helyet­tes külügyminisztériumi államtitkárral, és tárgyalt a Magyarok Világszövetségében. G. FEHÉR PÉTER —Mi volt a tárgyalások témá­ja? — Szeretnénk egy nyom­dagépet vásárolni. El akarjuk nyerni különböző alapítvá­nyok támogatását e cél érde­kében. A piacgazdaságra való áttérés a következő években még nehezebb helyzetbe hoz­za a csehszlovákiai magyar kulturális és szellemi életet. Elsősorban a sajtó és a könyv­kiadás helyzete lesz kritikus. Ebben az évben még a szövet­ségi és a szlovák kormány is nyújt a magyar nyelvű lapok részére bizonyos fajta támo­gatást. Ez az összeg azonban már az idén is csak arra ele­gendő, hogy rosszabb minő­ségben ugyan, de megjelen­hetnek a szlovákiai magyar nyelvű lapok, a jövő azonban igencsak kérdéses. — A Csemadok milyen vi­szonyban van a magyar poli­tikai pártokkal Szlovákiá­ban? — A Csemadok társadalmi szervezet, tehát pártoktól független. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy, külö­nösképpen azokkal a politikai mozgalmakkal, amelyek a nemzeti kisebbségek jogait parlamenti szinten képvise­lik, ne működnénk együtt. Sőt, azt kell mondanom, hogy a kezdeti bukdácsolások után — kezdetben egyes politikai pártok szerették volna meg­szerezni maguknak a Csema­­dokot, amely jól kiépített szervezettel, komoly tömeg­bázissal rendelkezik, mások ugyanakkor támadták a szö­vetséget a leglényegesebb kérdésekben — a csehszlová­kiai magyarság művelődéspo­litikai kérdéseinek s az anya­nyelv védelmének ügyében együtt tudunk működni. De csakis az egyenlőség elve alapján. Tehát mi ezekkel a politikai pártokkal partneri viszonyban vagyunk.­­ Befolyásolja-e a Csema­dok tevékenységét, hogy a ma­gyar pártokon belül, illetve ezen politikai tömörülések kö­zött időnként feszültség tá­mad? — Mindenképpen befolyá­solja munkánkat, elsősorban azáltal, hogy a Csehszlováki­ában élő magyarok hangula­tára kedvezőtlen hatást gya­korol. Sajnos azt kell monda­nom, hogy a magyar mozgal­mak mind ez ideig nem talál­ták meg az egymáshoz vezető politikai utat. Pontosabban: a Magyar Kereszténydemokra­ta Mozgalom és a Együttélés Mozgalom, amelyek koalíciót alkotnak a szlovák parla­mentben, és az FMK között nincs olyan párbeszéd, amely immáron a szlovák politikai pártok között is kialakult vagy kialakulóban van. Sze­rintem túl friss a demokráci­ánk, és ez a rövid idő kevés­nek bizonyult, hogy megtalál­ják az egymáshoz vezető poli­tikai utat. Ami nem azt jelen­tené, hogy összeolvadnának egy párttá, vagy netán egy nemzeti blokkot alakítaná­nak ki, hanem bizonyos kér­désekben mód nyílna az állás­pontok egyeztetésére. — Budapestről nézve a dolgokat úgy tűnik, hogy a pártok közötti civódás és a bel­ső egyet nem értés szétzilál­hatja a magyarok meglévő po­litikai és társadalmi bázisát. — Azt hiszem, hogy volt egy ilyen veszély, elsősorban a parlamenti választások ide­jén. Szerencsére ez a helyzet megváltozott. Ez többek kö­zött annak köszönhető, hogy a politikai pártokkal párhu­zamosan alakultak társadal­mi szervezetek is. Többek kö­zött ez a Csemadoknak is kö­szönhető, amely nem vett részt a parlamenti választá­sokon. Mostanra megerősöd­tek olyan társadalmi szerve­zetek, mint a Magyar Pedagó­gus Szövetség, a Magyar Diákszövetség, a Magyar Ifjú­sági Szövetség. Ezekkel a tár­sadalmi szervezetekkel a Cse­madok nagyon hamar megta­lálta a közös nyelvet. Legfon­tosabb feladatunknak mind­annyian az anyanyelv megőr­zését tartjuk. BŐS-NAGYMAROS ÚJABB HORDALÉKA ÁTSZABJÁK A HATÁRT? folytatás az 1. oldalról. —Ez a döntés milyen követ­kezményekkel járna? — kér­deztük Király Attila minisz­teri biztost. — Ez a lépés ellentétes lenne az általános, nemzetkö­zi jogi szempontokkal, vagyis a trianoni és a párizsi béke el­őírásaival. Ugyanakkor ellen­tétes kétoldalú szerződése­inkkel is, így az 1977-es ál­lamközi szerződéssel, és más kétoldalú egyezménnyel. A másik fontos szempont, hogy az átalakítás veszélybe sodor­ná a Szigetköz állat- és nö­vényvilágát, valamint ivóvíz­­készletünket is. Ezért min­denképpen sokat rontana a két ország kapcsolatán. —A közeljövőben szlovák­magyar miniszterelnöki ta­lálkozó lesz. Ott születik végső döntés az ügyben? — A csehszlovák és a ma­gyar kormány közös elhatá­rozása alapján a tavasz folya­mán különböző felsőszintű, szövetségi­ és szlovák-ma­gyar tárgyalásokra kerül sor. Ezeken várhatóan felmerül a Bős-nagymarosi vízlépcső kérdése is. Nem bocsátkozom találgatásokba azzal kapcso­latosan, hogy a csehszlovák fél ezeken a megbeszéléseken felveti-e ezt a variánst is. *515* A szlovák kormány nevé­ben Zászlós Gábor miniszter­elnök-helyettes nyilatkozott lapunknak. " Az úgynevezett C-vari­­áns a magyar fél részvétele nélkül veszi tervbe a b­ős­­nagymarosi vízierőmű felépí­tését. Ez az elképzelés egy tel­jesen új nézőpontot takar, ugyanis Duna menti tározók létrehozását tervezi. A terve­zeten jelenleg a szövetségi környezetvédelmi miniszter vezetésével szakértői csopor­tok dolgoznak. Feltehetőleg a februári magyar—szlovák kormány- és parlamenti tár­gyalásokon születik végső döntés e kérdésben. Én nem vagyok szakember, nem isme­rem az elképzelés technikai részleteit, de tudomásom sze­rint a Duna eltereléséről nincs szó. KÖZÉLET 3 A FŐKÖNYV ZÁRÁSA RÁKOS JÓZSEF Bevallom, meglepődtem, amikor a pénzügyminiszter tegnapelőtt bejelentette a költségvetés hiányának mértékét, vagyis azt, hogy a ter­vezett (vállalt) 10 milliárd forinttal szemben csupán csak 1,4 milliárd hiányt mutat a főkönyv tartozik rovata. A felszissze­­nésből kiderült, hogy kollégáim — akik igencsak edzett embe­rek— szintén nem számítottak e bejelentésre. ■­ -A tájékoztató után óhatatlanul is kombinálni kezdtem. A pénzügyminiszter indoklása — mely szerint a vállalatok egyet­len nap alatt (december 28-án) 28 milliárd forintot fizettek be adó címén — feltétlenül hihetőnek tűnt. Sőt az is, hogy a gaz­dálkodók exportteljesítménye messze felülmúlta az eredetileg tervezettet — innen a magasabb adólerovás. Mindez valójában elfogadható és logikus. Ugyanakkor arra is emlékeztem, hogy az elmúlt esztendő nyár végén-őszén a teljes hazai gazdasági ve­zetés pánikhangulatban tárgyalt a nemzetközi pénzügyi szerve­zetek vezetőivel, mert nem látszott valószínűnek, hogy tartani tudjuk azt a bizonyos 10 milliárdot, s így megértésüket kérjük... Pár hónappal ezelőtt valóban volt alapja ennek az aggoda­lomnak — legalábbis a nem igazán bennfentesek számára. Az­után sikerült megállapodni az IMF-fel, újabb kölcsönök folyó­sítása került reális közelségbe, s még újabbakról kezdődtek tár­gyalások. Bizonyára ezeknek is megvolt a maguk feltétele, mintt ahogy a korábbiaknak is. Igaz, Kupa úr kiemelte, hogy politikai engedményekkel ma m­ár nem lehet meghatni a nemzetközi pénzvilágot, csak a gazdasági eredmények számítanak. Hiszek neki, mert bizalommal vagyok az újdonsült pénzügyminiszter iránt. De azért vannak még kételyeim. Lehet, hogy azért, mert túl hosszú ideig voltam a statisztika hivatott szakembereinek adataira kárhoztatva, akik úgy koz­metikáztak, ahogy azt nekik előre megszabták, s így mindenki a boldog tudatlanság rózsaszín habjain ringatózott. A keserű kiábrándulást az elmúlt évtizedek talán leghozzáértőbb kormá­nyának feje, Németh úr okozta. Amit mondott, elég meglepő volt. Nevezetesen, hogy őt is becsapták, ő is hamis adatokat ka­pott, de amint elérkezettnek látta az időt, természetesen feltárta a valóságot. Kupa Mihály szimpatikus szakember, aki határozott szándé­kait vaskövetkezetességgel igyekszik végrehajtani. Legalábbis én így látom. Mindehhez még kitűnő humora is van, kiváló tár­salgó, aki akkor sem jön zavarba, ha egy újságíró nem magya­rul tesz neki fel kérdést, sőt, az illető legutóbbi riportjából még idézni is tud. Bízom benne, hogy azokra is emlékszik majd, akik összeállították az elmúlt év mérlegét. Hacsak nem ő volt a fő­könyvelő... SZERZŐDÉSBONTÁS Országgyűlési határozatter­vezet készül a Bős-Nagyma­ros- beruházással kapcsola­tos kormányzati feladatok­ról. A különféle szakbizottsá­gok vitái után csütörtökön is­mét az előterjesztő, a Környe­zetvédelmi Bizottság foglalko­zott a témával, de még nem döntöttek a végleges szöveg­ről, ez a feladat a jövő heti ülésre maradt. Többszöri átdolgozás után a vitára bocsátott legújabb változat egyebek között meg­állapítja: az Országgyűlés kérje fel a kormányt, hogy a csehszlovák féllel az 1977-es államközi szerződés közös megegyezéssel történő fel­bontásáról és a térség helyre­­állítására vonatkozó új állam­közi szerződés megkötéséről tárgyaljon. SZABAD MUNKAKÖZVETÍTÉS A foglalkoztatás elősegítésé­ről és a munkanélküliek ellá­tásáról szóló törvényjavaslat olyan öszvér, amely a sajátos magyar ösvényeken járni tud. Ezt, az egyik szabaddemokra­ta képviselőnek tulajdonított mondást a kormányzat kép­viselője idézte az Országgyű­lés Alkotmányügyi Bizottsá­gának csütörtöki ülésén, a törvénytervezet feletti vitá­ban, mintegy elismerve több módosító indítvány jogossá­gát. A bizottság egyetért azzal, hogy munkaközvetítést a munkaügyi minisztériumi bejelentkezés és nyilvántar­tásba vétel után bárki folytat­hasson. A képviselők szerint indokolt, hogy aki korenged­ményes nyugdíjban, munka­nélküli járadékban, előnyug­díjban vagy pályakezdők munkanélküli segélyében ré­szesül, az általa folytatott ke­reső tevékenységet, s az ebből származó jövedelmet jelentse be a folyósító szervnek. Közös jóváhagyás kísérte azt a ja­vaslatot is, hogy a munkaadó minden olyan létszámleépí­tésre vonatkozó döntéséről, amely 30 nap alatt legalább tíz főt érint, az érintett mun­kavállalókat, továbbá az ille­tékes megyei munkaügyi köz­pontot a felmondást megelő­zően egy hónappal tájékoz­tassa. HELYI MENTESSÉGEK Általános parlamenti vitára alkalmasnak tartotta csütör­töki ülésén az Országgyűlés Költségvetési, Adó- és Pénz­ügyi Bizottsága a koncesszió­ról benyújtott, 908. számú törvényjavaslatot. Ezután a képviselők­ elkezdték a fővá­rosi és a fővárosi kerületi ön­­kormányzatokról szóló tör­vényjavaslathoz benyújtott módosító indítványok részle­tes vitáját. A képviselők többsége a különböző változatok közül azt a javaslatot támogatta, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntsön a helyi adók beveze­téséről, fajtáiról, de a helyi adók mértékét, a kedvezmé­nyek és a mentességek körét a kerületi képviselőtestüle­tek állapítsák meg. Emellett azt is támogatták, hogy a nor­matív költségvetési hozzájá­rulásokat a kerületi önkor­mányzatok kizárólagos bevé­telként kapják meg lakosság­számukkal, intézményi ellá­tottságukkal arányosan.

Next