Pesti Hírlap, 1992. december (1. évfolyam, 247-271. szám)

1992-12-14 / 258. szám

(151.) ÉVFOLYAM 258. SZÁM 1992. DECEMBER 14., HÉTFŐ Pesti­ Hírlap TOLLAS TIBORT ÜNNEPELTÉK A RATKAI MARTON KLUBBAN A szembesülés estje „Ha végtelennek tűnik is a tél/S mint a kötél, a félelem foj­­togat/Szívd magadba a tavaszt és ne félj !/Fagy bölcsőjéből is felkel a nap.” (Tollas Tibor) A jövőbe néző, reményeink megvalósításában bízó készség és képesség mintha kive­szett volna legtöbbünkből. Nem hiszünk megvalósulásuk­ban, s meglehetősen sokan intenek manapság, hogy ne is higgyünk nekik, fölösleges bármiféle reménykedés. ORTUTAY MÁRIA Elszégyelltem magam ezek­től a gondolatoktól, amikor a­ Két part között című — a külföldi magyar irodalom je­lentős képviselője, Tollas Ti­bor költő verseiből mesterien összeállított — zenés-irodal­mi est vendége voltam. A két színművész: Bereg­szászi Olga és Újlaki Károly, fokozott érzékenységgel és mély átéléssel tolmácsolta Tollas Tibor legszebb és leg­mélyebb költeményeit. A va­lóságot nem csupán ténysze­rűen felmutatva, hanem har­monikus egésszé alakítva, a sors hullámzó változásával, az újrateremtés lehetőségé­nek erős hitével tárták elénk e küzdelmes emberi sorsot. Érezve azt, hogy az ember valóságszolgját a kihűlt té­nyek sohasem elégítik ki, a költő lelkét és mondanivaló­ját tejesen átérezve, vele azonosulva, a „felszín fölé” emelték hangulatát, szinte hipnotizálva közönségüket. Nem elszakadni kívántak a valóságtól, hanem ellenkező­leg, visszatalálni annak lé­nyegéhez. A SZOLYVAI HALÁLTÁBOR A különféle tárgyú költemé­nyek, írások, amelyeket ezen az estén hallhattunk, az al­kotói világkép összefoglalá­sának is tekinthetők. A vers­ben kimondott vallomások, hiteles történelmi korrajzok felejthetetlen nemzeti tragé­diákról tanúskodnak meg­rendítő erővel. A Kárpátaljai Krónika 1945 című írását, ezt a ritka hiteles sorsdoku­mentumot szeretném ki­emelni, amelyet azoknak a barátainak címzett, akik vele együtt szem- vagy fül­tanúi voltak a mélyen eltitkolt, tra­gikus eseményeknek. A ma­gyar férfiakat a szolyvai ha­láltáborba hurcolták. A tábor orvosa sztrichnint kevert a foglyok ételébe. „Három falu a határszé­len: Tiszabecs, Uszka, Milo­­ta/ A tavasz irgalmas ölében három haldokló katona,/Úgy sen­ MESSZI LÁMPÁSKÉNT feküdtek a Tisza-parton, ko­szorús virágok között/ A fér­fiakat elhurcolták, a falu gyászba öltözött/­ Csak ré­mült asszonyt és gyermeket rejtettek a zsalus ablakok,/A hajdan hangos, tág határban némán szántottak asszo­nyok... !A férfiakat puskás őrök hajtották el a szolyvai/ Táborba, hol ezrével haltak meg a „szabadítók” foglyai./ Túl a Tiszán húsz üres falu, mind férfi nélkül, néptelen, / Kárpátalján jaj! így kezdő­dött az eltitkolt történelem./ Gyalogmenetben csontig fogyva, ki nem bírta, árokba dőlt/Ki megmaradt, az ké­sőbb halt meg, a sztrichnin mérge lassan ölt./Néhányan hazavánszorogtak, küszöbük előtt estek el.../Hiába kérded, mi volt vétkük, a halott fo­goly nem felel.” Úgy gondolom, nem va­gyok egyedül abban a meg­győződésemben, hogy a ma­gyar költészetben — Pi­­linszkyhez hasonlóan ki sem „gyónt” olyan meg­rendítő erővel a táborok iszo­nyatáról, az emberiség egye­temes botrányáról, mint ép­pen Tollas Tibor. TENYÉRNYI NAPSUGÁR Szüleink, ismerőseink meg­élt világából érkező hiteles tudósításokként kell fogad­nunk ezeket a költeménye­ket, az embertelenségek iszo­nyatán való változtatás kényszerét. S nem feledhet­jük — szinte valamennyi drá­mai költemény magán viseli az átélt történelmet, a meg­szenvedett valóságot. A Tollas Tibor verseiből összeállított zenés-irodalmi est egész rendezői vonulatát, koncepcióját a legintenzí­vebben a magyar nemzet tra­gédiája, valamint a fegy­házi évek nem halványuló iszo­nyatos élményei alakítják. „Az életből csak ennyi fény maradt: csillagos ég, te­nyérnyi napsugár/ Ezért vártuk nap-nap, homályos falak üregéből esténként­ dél­­után./ S elvették ezt is, a te­­­nyérnyi napot, bebádogoztak minden ablakot...” Magának a költészetnek alapvető értelmét az embertelenség elleni küzdelemben, a vál­toztatás szolgálatá­ban, a más világ el­őkészítésében, a ren­dületlen helytállásban és a szabadság kivívá­sában, majd őrzésé­ben látja. Megrendítő­en hallhattuk figyel­meztető, őrző szavát: ,...A Rádiók csak üvöltsék rekedten a szabadságot és az em­berjogát./ Itt érzi csak befalazott testem a milliókkal, Moszkva ostorát./ S Váctól Pe­­kingig zúgják a ra­bok:/ — Ha nem vi­gyáztok, az egész vilá­gon/ Bebádogoznak minden ablakot! —” Tollas Tibor a börtönök rettenetében testet öltött, to­tális gonoszsággal, a kitelje­sedett bűnnel a humanitás, az emberhez méltó világ megteremtésének normáját szegezte szembe. Kivételes lelki érzékenységét tükröző költői világában a méltatlan szenvedések végső jóvátéte­lének hitét, az ártatlanok üd­vözülésének bizonyosságát, a remény és a vigasztalódás ígéretét erősíti meg. Honnan ez az erő, remény, hit? — kérdezhetnénk. Re­ményeinek, hitének tudato­sításáról hadd szóljanak az estén is említett versek: iti „...Énekeld a diadalmas új embert, a születő új világnak megváltóját, Ki még síró szemmel..., de holnapra mo­solyával, fényével lép to­vább...” Vagy szintén orien­táló erejűek a következő sza­vak: „Messzi lámpásként hí­vó csillagok vezetik léptein­ket. Anyánk vigyázó szeme, az első szerelem ma sem fa­kuló fénye, a régi játszótár­sak arca, a szülői ház kigyúló ablakai máig kísérnek. A szenvedés értelmének meg­találása hozta létre a verse­ket...” S ezek a gondolatok szinte mindannyiunk számára esz­­méltető hatásúak. A szép­irodalmi összeállí­tás, s ez főleg az egyben ren­dező szerepét is teljesítő Uj­­laky Károly dicsérete, azok­nak az elveknek adott ki­emelt nyomatékot, amelyek összekötik és szövetségre késztetik az embereket. Mert az embertelenség változatai, a mások sorsa iránt gyakori közöny elleni tiltakozás, a jö­vőért érzett aggodalom és fe­lelősség nem ismerheti a ma­gányos cselekedetet, a kü­lönbségtételt: „Magad maradtál? Nem vagy egyedül míg mások ter­hét, saját hordozod, Gyújts tüzet, ha kell, reménytele­nül, /S hazává tágul szűkös otthonod...” Beregszászi Olga művész­nő, aki nemcsak mélységesen lírai közvetítője, hanem egy­ben megzenésítője Tollas Ti­bor költeményeinek, egyen­értékű társa a szuggesztív Ujlaky Károlynak. Olyan hit­tel, alázattal és tehetséggel dolgozta fel a színművész pá­ros ezt az anyagot, amely ál­tal mély megrendülést, szem­besülést és egyben örömöt válthattak ki. „Nem lehetek más, ha már ilyen lehetősé­get kaptam a sorstól” — em­lékszem vissza a művésznő­vel folytatott beszélgetésem­re. Valóban: — az értékőr­zéshez való ragaszkodás, kul­túránk hiteles szellemének továbbvitele, a színvonal megtartásának feladhatatlan igénye — emberileg és művé­szileg is minősít. S közös munkájukban egymást inspi­rálják, csak együtt lehetnek sikeresek. A­ költészet nem prédiká­ció, hanem gyónás” — vallot­ta Pilinszky. S ez a gyónás számunkra megrendítő tisz­taságú volt és — az emberte­lenség megtestesítése mellett is — reménykeltő. D.L A FÜL­EMILE. — Csemege­­műsorszám a rádióban: egy­más után kétszer hangzott el A fülemile című Arany Já­nos-költemény, előbb Hor­váth Ferenc mondta el, majd — Melis György... Kitűnő ba­ritonistánk annak idején jog­gal kapott Kazinczy-díjat szép kiejtéséért; most kiderült ak­kor is eszményi a kiejtése, ha nem szól alatta zene, ha ő nem énekel, hanem­­ verset mond. Melis György vers­­megszólalásának először is volt valami mesélő naiv bája. A hangütés, az intonáció, te­litalálat , bujkáló mosoly lengte át a nagyszerű ritmus­ban fölhangzó verssorokat. A fülemile a magyar humoros költészet egyik csúcsa, humor­ban pedig kiváló operaéneke­sünk a magyar színpad élme­zőnyébe tartozik. Jó találko­zás! Ha tőlünk függne, más vi­dám magyar verseket is föl­vennénk Melis György előadá­sában, nagyszerű irodalmi le­mez lenne belőlük. MESTERDALNOKOK — A közelmúltban négyszer adta elő Operaházunk A nürnbergi mesterdalnokok című Wagner-operát. Ehhez kapcsolódva hadd idézzük föl a mű 1938. évi kora tavaszi felújítását, amely nem zajlott le minden izgalom nélkül. A főpróba reggelén Malczky Oszkárt, Becmesser alakító­ját ágyba készerítette a har­minckilenc fokos láz, szó sem lehetett arról, hogy énekel­jen. Márkus László igazgató izgatottan fölhívta a bécsi Staatsopert, hogy pót-Beck­­m­ess­erről gondoskodjék. Az­tán bement a főpróbára. És mit hall? Sergio Failoni — Beckmesser szerepét énekli, amúgy dirigálás közben, föl, a színpadnak. Köztudomású volt, hogy a zseniális maestro kotta nélkül vezényel min­den művet. De hogy ráadásul az énekes szerepeket is tudja, szövegestől! Az előadáson másnap, a Bécsben küldött Hermann Wiedemann éne­kelt, a vendég Beckmesser. Ennek az estének volt még egy igazi „kulissza-tit­ka”. Tudniillik Nádasdy Kál­mán, a Mesterdalnokok ren­dezője is beöltözött nürnber­gi polgárnak, és a második felvonás végén, a nagy éjsza­kai verekedésben testközel­ben irányította a kórust meg a statisztériát. „Üsd, ahol éred” — hangzott Nádasdy Kálmán szájából a serkentés. Maga sem volt rest: adott, ha tudott, és — kapott, ha nem volt eléggé ügyes, hogy jókor félreugorjon... A MONARCHIÁBAN. — „Nagy­szüleim emlékének, akik a Monarchia polgárai voltak” — ez Bakta András Álom, álom, édes álom... cí­mű könyvének ajánlása. Az igen szép kiállítású kötet al­címe: Népszínművek, operet­tek az Osztrák-Magyar Mo­­narchában. Mégsem amolyan Új „operettek könyve”, hi­szen a történet a Monarchia megszűntével véget ér. Batta András rádióelőadá­saiban, egyéb szerepléseiben is bizonyítja, milyen világo­san, áttetszően, népszerűen tud zenéről beszélni. Mindig ott érezni mondanivalója mi­­att a tudós felkészültségét,­­ mindig élvezni lehet előa­dásmódjának közért­hetőségét. Könyve is ennek a kettős Batta András-magatartás­­nak eredménye. Ahhoz, hogy eljusson a Monarchia jellegzetes ope­rett-megszólalásaiig, elolva­sott egy sereg osztrák „Volkss­­tücköt” és ugyanannyi ma­gyar népszínművet. Ezeket bemutatva-elemezve éri tet­ten azokat a pillanatokat, ami­kor egy „új” zsáner teszi meg az első, majd egyre sikeresebb lépéseit. Íme egy pont a szerző megfogalmazásában: „Huszár nélkül alig van népszínmű és magyar tárgyú operett”. Vagy: a cigány! A népszínmű cigányai után hogyan szület­nek meg A cigánybáró cigá­nyai, s a folyamat miként jut el A cigányprímás című Kál­mán Imre vagy a Cigánysze­relem című Lehár Ferenc­­oprtettig. S a két végigvonuló vezér­­motívum: a keringő meg a csárdás... Batta András sok egyéni kutatásból és egyéni szemlé­lettel megírt könyvét (Corvi­na kiadás) ismert és kevésbé ismert fényképek, rajzok és metszetek gazdagítják. HÉTFŐI ZENEI JEGYZETEK Failoni énekelt KULTÚRA 11 Fájdalom herceg PÓSA ZOLTÁN Századunk története is, kü­lönlegesen tragikus sorsok tükörcserepeiből bár, de töké­letes fekete mozaikképpé áll­hatna össze. Gondoljunk csak Szerb Antalra, Radnóti Miklósra, Rejtő Jenőre, akik a náci pokol bugyrában tűn­tek el. Raul Wallenbergre, az üldözöttek megmentőjére. (Ki tudja a Szovjetunió melyik táborában lelte halálát.) Gé­­recz Attilára, ötvenhat már­tírköltőjére, aki hét év börtön, majd hét nap szabadság után esett el a szovjet sortüzétől. Ők a történelem látványos, nagy eseményeinek áldozatai Vannak nagyszabásúan tragikus sorsok, melyeket a történelem, a politika, a hét­köznapok finom fogaskerekei őrölnek el. Ilyen sors jutott Karinthy Gábornak osztály­részül. Karinthy Frigyes idő­sebb fia az író tragikusan és korán elhunyt első hitvesével, Judik Etel színésznővel kötött első házasságában született 1914-ben, pontosan hetven­nyolc esztendeje. Gyermek­ként elvesztett anya, a humor­ban tréfát nem ismerő novel­lista, költő, drámaíró apa, a nagy Karinthy Frigyes már önmagában is elég teher egy fiatal, érzékeny költőnek. Az apja biztatta, sokszor mondo­gatta is: Te vagy az igazi köl­tő a családban! Megindító szeretettel vall az élményről az Apámról című elbeszélésé­ben. S a klfoghatatlan hi­ányról: Anyám Judik Etel színésznő, nem emlékszem rá- ’19-ben vitte el az influen­zajárvány. A költő másik nagyobb prózai vallomása, az Önélet­rajzi kiegészítés is, lényegre­­látó rövidséggel vall saját sorsáról. Olyan értelemben is abszolút költőnek mondható, hogy már hetedik gimnazista korában megjelenik egy kis, közös kötete Devecseri Gábor­ral, bár alapjában véve rossz tanuló. Az irodalom, sőt, azon belül is inkább csak a költészet érdekli. Az Étel és Ital című kötetét 1937-ben a Nyugat adja ki. A gyors siker­élményeket újabb nyomasztó élmények követik. Mostoha­anyjával nem jönnek ki iga­zán, így albérletről albérletre vándorol. De primer élmény­ként hatnak rá édesapjának fájdalmai, az utolsó évek szenvedései az agytumortól. Az ötvenes évek — saját be­vallása szerint — legderű­sebb időszakát Badacsony­ban töltötte. Egyre inkább el­hatalmasodott rajta az a bi­zonyos rettenetes aggódás, amit ő maga ördöggörcsnek hívott. A külső-belső félelmek elől 1952-ben, a rémület egyik esztendejében bevonult az „aranyketrecbe”. Benedek István professzor maga ne­vezte el így az Arany­ketrec cí­mű regényében saját intéze­tét, Inotapusztát, ahol megkí­sérelt azíliumot teremteni az ideg- és elmebetegeknek. Úgy emlékezik meg Karinthy­­bí­borról, mint ,A Fejdelem­­herceg”ről. A név a költő egyik gyönyörű verséből szár­mazik (Én, Fájdalomher­ceg)... 1957-ben a Benedek csa­ládnak el kell költöznie az inotapusztai intézetből, de Karinthy Gábort befogadják budai hajlékukba. Ott él 1974 november 13-án bekövetkezett haláláig. Egy esztendővel korábban jelent meg a Bánat című ver­seskönyve, amely teljes gyűj­temény. 1990-ben Tüskés Ti­bor a Patria edíciójában szer­kesztette össze Karinthy­­bí­bor Én, Fájdalomherceg cí­mű kötetét. Az önelnevezés találó. Hadd bizonyítsa egy versidé­zet, amely Karinthy Gábor költészetében idillinek szá­mít: „őzikék lépdelnek ott hallgatag...míg ábrándos szívükből ifjú álom lobogó dala zúg... S a táj, a kék, éppen tűnődik a halá­lon...” Nemzetközi Kodály Konferencia Ma délelőtt 10 ék­kor Göncz Árpád köztársasági elnök nyitja meg a régi Zeneakadémia épületében a IIiI. Nemzetközi Kodály Konferen­ciát, amelyet a zeneszerző száztizedik születésnapja alkalmából rendeznek. A négy napig tartó előadássorozat három szekcióban (zenetörténeti, népzenei, zenepedagógia) végzi munkájét A meghí­vott zenetudósok és zenepedagógusok Európa, Amerika és Távol- Kelet több országát képviselik. A konferencia december 17-én, csütörtökön Kecskeméten zárul: a résztvevők meglátogatják a Ko­dály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskolát és a Kodály Zoltán Zene­pedagógiai Intézetet. A város polgármestere este fogadást ad a vá­rosházán a megjelentek tiszteletére­ ­­,4.

Next