Pesti Hírlap, 1992. december (1. évfolyam, 247-271. szám)

1992-12-28 / 268. szám

1. (151.) ÉVFOLYAM 268. SZÁM 1992. DECEMBER 28., HÉTFŐ Pesti Hi Hirlap NÉGYEN A VASARELY MÚZEUMBAN Bastarts Négy, Németországban élő képzőművész mutatja be al­kotásait a budapesti Vasarely Múzeum kamaratermé­ben, január 11-ig. Rákosfalvy Lívia Kolozsváron, Vá­­rady Kálmán Hoffhungstahlban, Rudi Weiss Becskere­ken, Hanná Draeger pedig Zelenogradskban született, de az ősi szálak a magyar anyanyelvhez kötik őket. A ki­állítás címe Bastarts; a német nyelvben a bastard kor­csot jelent, de más értelemben fattyút is. __________ESZTERÓ__________ Ez az erős öngúny mély belső érzelmi konfliktusból ered, de az ebből kinövő művésze­tüket már erős egyéni karak­ter jellemzi. A négy alkotó sorsuk bo­nyolultságán túl, szemléleti­­leg is összeilleszthető, mivel azonosságok és differenciák egyaránt felfedezhetők mun­káikon. Várady egyéni installáció­ja egyedi mitológiát hoz létre. Mély filozófiával, nagy lele­ményességgel, hatalmas át­­érzéssel tárja elénk mondani­valóját. „Hajói átúsznak” a két termen, rakományuk ál­tal feltárul a művész gondo­latvilága. A következő „hajó” rakománya Kréta, ez az ősi evolúció, a múlt, és egyben a jövő is, mert a gyerekeknek az iskolában ezáltal szerzik meg a tudást. A harmadik „hajóban” az ember már ki se látszik a tárgyi világából (ellepi, betakarja). Az utolsó bárka tartalma, ami megma­radt az emberből és tárgyai­ból. De ez a bárka már a Du­nán úszik, s­orral felfelé ível a falra felszerelt szentély felé, amelyet két-két kopjafa fog közre, az örökkévalóság őrzőjeként. Rákosfalvy Lívia alkotá­saival először 1989-ben a Ma­rosvásárhelyi Műhely ma­gyarországi kiállításán talál­­koztunk.Bármennyire is egyéni festői stílusa, magán viseli az expresszionizmus je­gyeit. Hideg színekkel, len­dületes ecsetkezeléssel viszi fel a vászonra szélsőséges szubjektív élményeit, így ala­kítva ki saját karakterét. Szerinte a festészet vizuális kommunikáció az akarat vi­lága és a bizalom között. — Nem hiszem, hogy Éva vita­minhiány miatt harapott a tudás almájába. Azt gondo­lom, hogy az alma piros és egyszerűen érett volt. Jó sza­gú. Ehhez volt kedve. Ha ez a kedv elér engem is, akkor festek egy képet — vallja a művésznő. Rudi Weiss festői stílusa rokon a nagy spanyol festő Juan Mircéval. Szabadon szárnyaló ecsetkezeléssel a szürrealisták programját va­lósítja meg. Papírra, vászon­ra és farostlemezre széles ecsetvonásokkal egyedi kal­ligrafikus íveket, vonalakat alkot. Hanna Draeger több alko­tásán lehet érezni a gyökere­ket, amelyek visszanyúlnak szülőhazájába. Kereszt című kollekciója egyértelmű utalás hazája történelmére, tragé­diájára, de művein érezni le­het azt az iróniát, amellyel a téma fölé emelkedik. áj is Bill ! / / / SZÍNHÁZ és politika Strehler búcsúzik Itáliától? Az utolsó hetekben, hónapokban mindennapos téma Itáliában a Piccolo Teatro és alapítója, művészeti veze­tője, Giorgio Strehler. Egyre több szó esik a véget nem érő építkezésről, a korrupciós botrányról, az Európai Közösség által színházi kurzusokra adományozott pénz körüli skandallumról, s egyre kevesebb magáról a szín­házról, a művészetről. RÓKA KATALIN, MILÁNÓ Giorgio Strehler sem kerül­hette el a bírósági kihallgatást, öt órán át faggatták, mi tör­tént azzal az összeggel, melyet színházi tanfolyamok szerve­zésére kapott a Piccolo, miféle szabadsággal folynak az új színház építkezései és így to­vább. A kétségtelen cél: mi­ként lehet a művészt is beleke­verni az egyre gyűrűző korrup­ciós ügybe. A lavinát a „tiszta kezek mozgalmának vezetője, Anto­nio Di Pietro ügyész indította el, s áldozatául esnek politiku­sok, hivatalnokok, polgármes­terek. De, hogy kinek áll útjá­ban a művészember, az még aligha sejthető. Talán soha­sem derül rá fény, az azonban tény, Strehler semmikor sem tartotta magát távol a politi­kától Az 1987-es választáso­kon például szocialista színek­ben indult, s akként jutott be a Parlamentbe. (Ugyanakkor számára mindenekelőtt és mindenekfölött a színház, a művészet, a humanista em­berség volt a lényeg.) Nos, ilyen körülmények között, nem csoda, hogy a mi­nap közölte, elege van Itáliá­ból, Milánóból, a skandalu­mokból, odahagyja állampol­gárságát, Franciaországba ké­szül. A hetvenegy éves művész a Trieszt közeli Barcolában szü­letett, a milánói színiiskolát végezte el. A világháború alatt tagja volt az ellenállási mozga­lomnak, m­ajd Svájcba emig­rált. A háború után visszatér­ve Milánóba, a Milano Sera színikritikusa lett, rendezett utazó színtársulatokat és 1947-ben Paolo Grassival kö­zösen megalapította a Piccolo Teatrót. Rövid időre ugyan a hatvanas évek végén szakított színházával, hogy aztán mégis visszatérjen, s újult erővel al­kossa tovább élete nagy és el­vitathatatlan művét, a Picco­­lót. Ő az Európa Színház élet­­rehívója. Giorgio Strehler a hét első napján drámai hangú levélben fordult a Corriere della Sera főszerkesztőjéhez: talán utol­só olasz írását küldte el a lap számára, hogy magyarázatot adjon elhatározására, francia állampolgár kíván lenni. Hová érkeztünk ? Merre tart Itália ? Ezek Strehler kérdései, s válasza kemény. Nagyon rossz véleménnyel van a nép­ről éppúgy, mint vezetőiről, akik a , r­ossz erőit támogat­ják", gyűlöletet és gyűlölkö­dést keltve. Strehler úgy érzi, mindig a bizalmatlanság lég­körében kellett élnie és dol­goznia. De most ez a világ ép­pen olyan, mint Franz Kafkáé volt. Itt most Itáliában A per könyvlapjait éljük” — mondja írásában. Olyan emberek al­kotják a világot, akik senkiben és semmiben nem hisznek, nem tudják mi a különbség, a Jó és a Rossz között. ,.S mi mindannyian a tévedés ködé­ben veszünk.” — fogalmaz Strehler. Úgy tartja, a Piccolo is csak arra kellett sokaknak, hogy magukat mutogassák benne, abban a fényben tetszelegje­nek, hogy segítik,,támogatják a művészetet. Ám mindez csak alibi volt, önmutogatás. Most pedig ugyanazok azt gondolják, be kell piszkítani, tönkre kell tenni. S erre szolgál a mondvacsinált botrány. In­nentől kezdve nincs pontosság és nincs tisztaság, semmi sem bizonyos. S hogy miért? Mert Itália „fasiszta beütések prédá­jává válik". Mert akik a Ren­dért kiáltanak nem veszik ész­re, hogy közben az új rend a régit hozza vissza. Pedig hány­szor írtuk le, mondtuk el hiába — folytatja Strehler —, hogy tilos bármilyen formában a fa­siszta pártok újjászervezése! Ezért kell búcsút mondani Olaszországnak. Kemény szavak, súlyos vá­dak. Nem vitásan, egy mélyen elkeseredett ember hangja. De biztosan megfontolandó vala­mennyi. Megfontolandó mind­az, amit Strehler I­táliáról mond, a napi politikáról. De éppígy megfontolandó az is, mi történik, ha valóban oda­hagyja Milánót, a Piccolo Te­atrót? Nem egy igazgató távo­zik ezzel egy színház éléről. Hanem A színigazgató. A mű­vész, aki meghatározó egyéni­sége színházának, de az olasz s az európai színházi világnak is. Hogy mit veszít Strehlerrel az olasz színház, arról tán fo­galma sincs. Az már csak egy földhözra­gadt kérdés, vajon, ha munka­társai itt is maradnának, ho­gyan alakul majd az 1993-as Goldoni-év — melynek beha­rangozó premierje volt. A chi­­oggiai csetepaté­k, a januári Arlecchino-felújítás, a Piccolo fiatal társulatának produkció­ja, a februárra meghirdetett és szellemét bizonyára viselő Goldoni-sz­eminárium Streh­ler nélkül. pasazoltán Gérecz Attila attól függetle­nül, hogy a forradalom és szabadságharc mártírja, iga­zi költő is volt. Életművét nagyrészt a cellában alkotta, első baráti kritikusa, bátorí­­tója Béri Géza költő, fordító volt, aki 1979-ben lett öngyil­kos. Túlélő hű barátai közül legtöbbet Kárpáti Kamil író, költő, a Stádium főszerkesz­tője tett Gérecz Attila költé­szetének megismertetéséért. A Stádium alapítvány gondo­zásában jött létre a Gérecz Attila-díj. Többek között Kárpáti Kamil, Kárpáti Pé­ter, s a költőtársak, Csillag Tibor, Tóth Bálint, Tollas Ti­bor, az egykori Füveskert an­tológia képviselői bábáskod­tak a körül, hogy Gérecz At­tila kötete tavaly október 23-áig, illetve Klauzál téri emléktáblája november hete­dikéig elkészüljön. Magáról a Gérecz Attilá­néról Kárpáti Kamis beszélt az írószövetségben tartott bensőséges ünnepségen. A díj célja, hogy faltörő kosként példát, modellt adjon arra: igenis, föl kell hívni a figyel­met olyan fiatal költők első köteteire is, akik egyértel­műen tehetségesek. Hogy vé­get érjen minél előbb a kései pályakezdés oly sok keserve, amely a „puhának nevezett, valójában rafinált álnok és kemény Kádár-diktatúra” egyik eszköze volt az autenti­kusan gondolkodó fiatal toll­­forgatók megtöréséhez. Az első Gérecz Attila-díjas költő, Lackfi János huszonegy esz­tendős. 1971-ben született, harmadéves magyar—francia szakos egyetemi hallgató. A fiatalember megindító létél­ményei, szorongásai, halálfé­lelme és életigenlése őszintén és éretten csendülnek ki a ver­sekből. Jellegzetes fiatal­emberre valló gondolatok érett, kiforrott változatban. Ezt majd verskötetben, a könyvkritika megírásakor kell majd bizonyítanunk, de egyértelműen úgy, hogy le­számoljunk azzal a hamis szemlélettel: egy idú csak kezdő lehet. „Egy első köte­test ugye pátyolgatni kell, de nem nagyon, nehogy elbízza magát” — régi forgatókönyv szerint. Mind Kárpáti Kamil, mind Tornai József, a Ma­gyar Írók Szövetségének el­nöke hangsúlyozták: a díj, Rácz Edit kompozíciója mél­tó kézbe került. Keresgélés közben már-már úgy tűnt, hogy nem találnak megfelelő színvonalú kötetet, mert nemigen volt mi közt válo­gatni, hiszen még ma is ritka, mint a fehér holló egy har­minc-harmincöt éven aluli első kötetes alku. (A második már posztumusz lesz — tré­fálkozott keserűen 1985-ben egy barátom, aki harminchét esztendősen, nyolcévi vára­kozás után a kezébe vehette életműnyitányát ugyanezen szent helyen. Ám szerencsé­re, a kuratóriumhoz eljutott Lackfi János kötete. A díj ki­találói, megteremtői őszin­tén reménykednek: példaadó kezdeményezésük prece­denst teremt majd. Bár egy­előre úgy tűnik, hasonló ak­ciókhoz még mindig olyan önzetlen kései pályakezdő nagy költőkre van szükség, mint Kárpáti Kamil, akitől távol áll a képmutató kegyet­lenség, amely szerint „ha én kibírtam a megkésettséget, bírják ki a maiak is.” Akik­nek nincsenek illúzióik, de tudják, csak akkor változhat meg a világ, ha van bátorsá­gunk látszólag reménytelen, ám gyönyörű vállalkozások véghezviteléhez. LACKFI JÁNOS AZ ELSŐ KITÜNTETETT IFJÚ KÖLTŐ Gérecz Attila-díj Gérecz Attila huszonhét esztendeig élt. Hét évig volt az ötvenes években a váci fegyház foglya hazaárulás vádjá­val, mivel összeesküvést szervezett hazája felszabadítá­sáért. A forradalom szabadította ki, majd 1956. novem­ber hetedikén hősi halált halt a forradalmat eltipró szovjet tankok elleni kilátástalan harcban. AZ A.D. STUDIO LEMEZÉRŐL Revolver nélkül Tizennégy dal szerepel a legújabb tinisztár-csapat legú­jabb kazettáján, lemezén. Azt azonban nyilván az A.D. Stúdiós fiúk sem gondolják komolyan, hogy ezek közül valóban dalnak számít a négy-öt másodperces blöff (Vi­harhimnusz, A fény neve, Séta, Reprise). Viszont annyi ötletet azok is tartalmaznak, mint a tíz másik szám. Ez a jóindulatú megközelítés. E.Z. Helyesebb azonban, ha nem jó­­indulatúak, ha nem pontosak vagyunk: a tíz hosszú, ,kidol­gozott” dalban sincs több önál­lóság, egyéni íz, mint a „vicc­blokkban”. Az AD­ Stúdió Re­volver nélkül című kiadványá­val azt a bravúrt érte el hogy egyetlen jól sikerült szerzemé­nye (Ma éjjel nem várnak ha­za) mellé olyan további dalokat vett fel melyek majdnem mindegyikéről eszébe jut az embernek valamelyik magyar sztár. Nagy baj, hogy általában konkrét számok is... Csak rövi­den szólnék arról, kikre asszo­ciáltam a kazettát hallgatván. Lehet persze, hogy csak az én fülem képtelen egymástól egészen elütő dolgokat meg­különböztetni egymástól... Szóval: eszembe villant Ber­­jén Ferenc (Las Vegas), a Bo­nanza Banzai (Erotika), Zorán és barátai (Free), a Mohó Sapi­ens (Játssz egy dalt), Anita (Csókkal feleselő), de még Kern András is (Tűz van, ba­bám). Például: Ez már nem ke­vés... „Dzsentri-beatként” hatá­rozza meg a stílust Auguszt Bárió együttese. A közönség­re bízzák, mit értenek ez­alatt, ami valószínűleg azért jó, mert megmagyarázni nyilván lehetetlen. Nem je­lent ugyanis semmit. A dalok alapján az együttest nem ne­vezném beat-zenekarnak, a dzsentri jelentése pedig eb­ben a szövegkörnyezetben értelmezhetetlen. Nem baj. Olyan anyag az AD­ Stú­dió kazettája, amelyre rá le­het mozogni, élőben tehát nyilván eladható a dolog. Er­re alkalmas is a csapat, sike­rük a koreográfiáknak kö­szönhető. Szobában azonban nagyon sokáig kellene ülni ahhoz, hogy látvány nélkül megszerezhető legyen a hanganyag. Üres, tömegter­melésszerű konpozíciókban a finom dallamokat is kioltják a felszínes, könnyű megoldá­sok, a rengeteg ismétlés. A „szép” dalok nem elég szépek (Harmóniatörvény), a gyer­­tyagyújtogatós, de szívtelen­nek tűnő, nagyot pukkanni akaró lufiszámok sajnos (En­gesztelő ajándék) őszintét­­lennek hatnak. KULTÚRA 11

Next