Pesti Hírlap, 1993. április (2. évfolyam, 76-100. szám)

1993-04-10 / 84. szám

8)GAZDASÁG VÁLLALKOZÁSOK NEMZETISÉGI ÖSSZEFOGÁSSAL A sült galamb nem repül Nem elég ölbe tett kézzel a sült galambra várni, egy ki­sebbségi szervezet nem alapozhatja munkáját, jövőjét csak arra, amit az államtól kap — vallja Mijo Karagics, a Magyaroszági Horvátok Szövetségének főtitkára. Ál­láspontjának gyakorlati megjelenési formája a tavaly májusban létrehozott Horvát Business Center. Az alap­tőke részben magánerőből — Antun Vidicsnek, az ötlet egyik gazdájának és kimunkálójának vagyona — rész­ben a szövetségi kasszából állt össze. LACHOVSZKY BEA — A háború első időszakát magam is Horvátországban éltem át, igyekeztem segíteni, szervezni. Amikor később már kialakultak a frontok, úgy gondoltam, ha a gazdasá­gi élet fellendítésével, a ga­z­dasági kapcsolatok újraélesz­tésével próbálkozom. A hábo­rút ugyanis alaposan meg­sínylették a magyar—horvát gazdasági kapcsolatok, ami persze érthető, hiszen koráb­ban, a Jugoszlávia és Magyar­­ország közötti gazdasági kap­csolatokban a szerbek vitték a prímet. Az együttműködés új formáinak felkutatása volt az elsődleges célunk — emlék­szik a kezdetekre Antun Vi­­dics. Először felmérték, mivel érdemes manapság keresked­niük. Horvátországban a ma­gyar mezőgazdasági termé­kek, élelmiszerek iránt van el­sősorban kereslet, de az ipar területén is hiányoznak olyan cikkek, amelyeket egykor Bosznia-Hercegovinából, Szerbiából vagy Macedóniá­ból szereztek be. A magyarok­nak főleg az építőiparban és a műtrágyákkal van esélyük be­törni a horvát piacra. A gond inkább a számlák kiegyenlíté­se körül van. A magyarok készpénzt szeretnének látni, s természetesen márkában, no persze, hiszen a horvátok éle­tét még az infláció is nehezíti, így azután leginkább a barter kínálkozik megoldásként. Cserealapnak például kiváló­ak a Podravka cég élelmi­szerei , a magyar háziasszo­nyok leggyakrabban a Vegeta kapcsán hallották ezt a nevet. Ám aki keres, talál más áru­cikkeket is, sőt olyan termé­keket is bevonnak az árucse­rére, amit később a magyar partner egy harmadik ország­ba exportál tovább. Horvátország, persze, pilla­natnyilag kényszerhelyzetben van, az árucserében 1:30-hoz az arány, sőt olykor még enné is kedvezőtlenebb. A Business Center nyil­vánvalóan nem képes nyo­mon követni a horvát—ma­gyar kereskedelem teljes kö­rét, de tapasztalataik szerint virágzik a kishatármenti ke­reskedelem, elsősorban pri­vát személyek és kisebb válla­latok, vállalkozók kaphatók gyorsan lebonyolítható, kis volumenű üzletekre — Nagy­kanizsa— Varazsdin—Cako­­vec, Eszék—Pécs— Barcs térségében. Ébredeznek már maguk a horvát vál­lalatok is, képvisele­teket, irodákat nyit­nak Budapesten, hogy új kapcsolato­kat építsenek a ma­gyarokkal és az itt működő külföldi cégekkel is. A Busi­ness Center mun­katársai termé­szetesen már megfi­zették a „tanuló­pénzt”. Sok bukta­tón vergődtek át, nemegyszer előfor­dult, hogy vállalko­zók telefonon je­lentkeztek náluk, kutassanak föl vala­milyen árut. Ők pénzt, fáradtságot nem kímélve talpaltak, nem is maradt el az eredmény, ám végül mégis nélkülük jött lét­re az üzlet. Ma már tudják, mit kell másképpen csinálni­uk. Ennek egyik bizonyítéka a nemrég nyitott, kizárólag horvát termékeket kínáló bú­toráruház, s szándékaik sze­rint nemsokára Horvát Áruk Háza is várja majd a vásárló­kat. Az már csak magától érte­tődő, hogy bekapcsolódtak az idegenforgalomba is. A „hazai pálya” előnyeit kihasználva, Istriától Makarskáig számta­lan utat kínálnak, minőségi szállásokkal, az utazási irodá­kat leköröző árakon. Az alig tíz hónapos múltra visszatekintő Business Cen­ternél nem készült még éves elszámolás, annyi azonban bi­zonyos, hogy fejüket képesek a víz fölött tartani. Vidics úr egyébként sem elégedetlen­kedik: számításai szerint jó másfél év kell ahhoz, hogy biztos lábakon állhasson egy ilyen vállalkozás, hogy ponto­san felmérhessék, mi nem si­került az elképzelések szerint, esetleg min kell változtatni a látványosabb eredmények el­éréséhez. Végeredményben p pedig a Magyarországi Hor­­vátok Szövetsége is jól jár, hi­szen a turizmusból, a kiske­reskedelemből származó nye­reség 10 százaléka őket illeti, s ezáltal több jut a négy régió­nak is. Antun Vidics KRIMINALIZÁLÓDHAT AZ ÜZLETI ÉLET A fékezés nagymesterei AN-HÍRPANORÁMA Oroszországban válság van. A lakosság alig vegetál fizetéstől fizetésig, s ezért nem is na­gyon érdekli, hogyan alakul a hatalmi harc az államvezetés legfelsőbb régióiban. Azzal sem igen törődik, milyen ren­delkezéseket hoz a Külgazda­sági Minisztérium, pedig ezek is befolyásolják az életét. A külkereskedelmi ügyle­tek komoly bevételt jelenthet­nek a költségvetésnek, amely a maga részéről segíthetne a lakosságnak túlélni ezeket a nehéz éveket. Ezt az alapigaz­ságot azonban nem mindenki érti. A legújabb „bölcs” ren­delkezések következtében óriási mértékben emelkedtek az importvámok. A Külgazda­sági Minisztérium számításai szerint óriási összegek foly­nak be a költségvetésbe, vég­re csökkenni fog a hiány! A szándék valóban tisztességes, de minden, a gazdaságban minimálisan jártas szakember számára világos, hogy senki sem fogja kifizetni a beszerzé­si ár 50—200 százalékát kite­vő vámot. Az üzletemberek kétféle megoldást fognak vá­lasztani: vagy eltitkolják a va­lódi árat, vagy pedig leállítják vásárlásaikat. Ez utóbbi máris megfigyelhető. A rendelkezés tehát kiszorítja a piacról a tisztességes kereskedőket, mert becsületesen kereskedni nem kifizetődő, s megnyitja az utat az üzleti élet kriminali­zálása felé. A törökországi batyuzók hálásak lehetnek a miniszter­nek, mert egyetlen tollvonással eltakarította az útjukból a kon­kurenciát, amely nagybani ára­ival olcsóbb volt, sőt meghagyta a seftelők ötezer dolláros vám­­mentességét is. Ez utóbbiak ed­dig sem fizettek vámot. „Üzle­tükhöz” a feketepiacon szerez­ték be a valutát, kivitték kül­földre, adott esetben Törökor­szágba, ahonnan két-három zsáknyi ruhaneművel tértek vissza. Az árut rubelért adták el, a rubelért valutát vettek... A batyuzók ténykedése kö­vetkeztében illegálisan áramlik ki a valuta az országból, csök­ken az adóbevétel, és drágul a legális import. Az új adók beve­zetése után 50 százalékkal emelkedett a gépkocsik ára, s közel duplájára a szeszféléké. Ebből következően lehetőség nyílik a hazai árak további emelésére, így a Ladák, vod­kák, stb. esetében. A rubel árfo­lyama is az adókkal egyenes arányban csökkent, így reagált a piac a minisztérium „újításai­ra”. F.gyárként Glazjev miniszter két évve ezelőtt már legalább ilyen „hasznos” export-tarifá­kat is bevezetett. Akkor gyakor­latilag megbénult a kivitel, és sürgősen érvényteleníteni kel­lett a miniszteri intézkedést. A külső szemléének úgy tűnhet, hogy a minisztériumot, sőt, az egész országot „kísérletezget­ve” vezetik — a parlament és az elnök háta mögött. Minden va­lamirevaló kezdeményezés el­hal a kormányzási hierarchia középszintjein. Az itt dolgozó­kat nemigen foglalkoztatják az ország érdekei, ők úgy dolgoz­nak, mint eddig, a megváltozá­sukra semmi remény. A helyzetet pozitív irányba befolyásolhatnák a különféle parlamenti bizottságok. A kép­viselőknek elegendő hatalmuk van arra, hogy leváltsák a tehe­tetlen hivatalnokokat, hogy át­­törjék a haladást akadályozó torlaszokat. Szerepet vállalhat­nának a civilizált üzletemberek is, akik felvilágosítanák a képvi­selőket az apparátus szabotá­zsakcióiról. Az utóbbi napok eseményei azonban azt bizo­nyították, hogy a képviselőket is az érdekli a leginkább, ho­gyan tudnák minél hosszabb ideig megőrizni tisztes fizetés­sel és számtalan előjoggal járó kényelmes parlamenti bár­sonyszékeiket. Pestits Hírlap 2. (152.) ÉVFOLYAM 84. SZÁM 1993. ÁPRILIS 10., SZOMBAT Elnöki devizarendelet MTI • Külföldieket érintő devi­zaintézkedést hozott a jugo­szláv kormány­ Az NGKM be­jelentése szerint a jugoszláv szövetségi kormány április 7-i elnöki rendeletével kiegészítet­te a devizatörvényt. Eszerint a jövőben külföldi állampolgá­rok csak olyan értékű devizát vihetnek ki a Jugoszláv Szövet­ségi Köztársaságból, amelyet az országba való belépéskor a ju­goszláv vámszervekkel igazol­tattak. Erről a minisztériumot a belgrádi kereskedelmi taná­csos április 8-án tájékoztatta. Várhatóan a Magyar Nemzeti Bank hivatalos értesítést is kap az intézkedésről. Az NGKM azonban a magyar tu­risták mielőbbi tájékoztatása érdekében szükségesnek tar­totta a fontos információ gyors közreadását. Nem is olyan szegények AN­ HÍRPANORÁMA____ Mihail Bocsarov képviselő, a Nemzetközi Orosz Klub elnö­kének véleménye szerint egy év alatt 250 milliárd dollárt le­hetne bevonni az orosz gazda­ságba. A klub tagjai kidolgoz­ták az ország gazdaságának „gyógykezelésére” vonatkozó nem mindennapi programju­kat. Eszerint Oroszországnak összesen 350 milliárd dollár ér­tékű ingatlana és különféle ala­pítványokba fektetett tőkéje van külföldön. Ez lehetne a kis- és középvállalkozásoknak nyújtandó hitelek garanciája. Ezenkívül van vevőnk arra a 120 milliárd dollárra is, amellyel más országok tartoz­nak Oroszországnak — mondja Bocsarov. —Az adós­ságainkat az összérték 40 szá­zalékáért kívánják megvásá­rolni, azaz azonnal kaphat­nánk 50 milliárd dollárt olyan tartozásokért, amelyek gya­korlatilag behajthatatlanok. Tourinform-irodák Harminchárom önkormány­zat kapott pályázati felhívást az Országos Idegenforgalmi Hivataltól a turistaforgalmat szolgáló saját iroda nyitására, így jött létre az a váci Tourin­­form-központ, amelyet a na­pokban Inczédy János, a Pest megyei közgyűlés elnöke és Kovács János, az OIH elnök­­helyettese avatott fel. A helyi önkormányzat által üzemeltetett iroda munkáját a Tourinform budapesti köz­pontja folyamatos adatszol­gáltatással támogatja. A vád­ak Északkelet-Pest megye 40 településéről gyűjtenek alap­vető turisztikai információ­­kat, melyekkel a központi adatbankot is gazdagítják. A helyi kulturális programokon kívül a környező települések ilyen ajánlatait is továbbítja. A jellemzően közszolgálati fel­adatokat ellátó váci Tourin­form igény szerint saját ide­genvezetőivel városnéző sétá­kat is szervez. A pályázat nyo­mán eddig tizenkét hasonló vidéki iroda nyílt az ország­ban. A Mercedes hátramenetben A Mercedes-Benz AG vissza­vonulása nem volt váratlan. A Liaz és az Avia csehországi te­hergépjármű-gyárakkal ala­pítandó vegyesvállalat 1992- ben közzétett terveivel kap­csolatos döntést mindegyre halogatták. Igen ambiciózus tervről volt szó. A vegyesválla­lat, amelyben a Mercedes 31 százalék erejéig vett volna részt, szállító berendezéseket és tehergépjárműveket egya­ránt gyártott volna. Az egyko­ri Cseh-Szlovákiából kiindul­va akarta a Mercedes-Benz a kelet-európai piacot meghó­dítani. A vezetés azonban feladta ezeket a terveket, mint ahogy már 1992 novemberében le­mondtak egy brandenburgi haszonjárműgyár létesítésé­ről. Indokként már akkor is a kelet-európai nehézségekre és az európai haszonjármű­gyártók fölösleges ka­pacitása­ira hivatkoztak, így Kelet-Né­­metországban a Mercedes- Benz kénytelen beérni azzal, hogy részesedést szerez az Ifa Művek utódjánál, a Ludwigs­felde GmbH cégnél, amely­nek tőkéjét a többszörösére emelik. A Mercedes vezetőségének kijózanodásához bizonyára az is hozzájárult, hogy eddig a többi kelet-európai terv sem került tető alá. A legmesszebb jutott idáig az oroszországi Golianóban épülő buszgyár. Az ezzel kapcsolatos szándék­­nyilatkozatot már 1990-ben aláírták. Az 1992-ben Mann­­heimben első ízben a szalag­ról legördült O 303­ típusú autóbuszt gyártják majd itt, li­­cenc alapján. Ehhez pedig a Mercedes az orosz partner­nek, az Avtrokon vállalatnak eladja kiszolgált termelőegy­ségeit. Ám a beruházás bein­dulása egyre késlekedik, a fi­nanszírozás tisztázatlan kér­dései miatt. A magyar Ikarus vállalattal folytatott tárgyalások sem ve­zettek konkrét eredményhez. A Mercedes együttműködést javasolt az alkatrészgyártás­ban a volt KGST legnagyobb autóbuszgyártójának. Az al­katrészhiány miatt, például, Oroszországban egyre több jármű vesztegel a garázsok­ban. A Mercedes-Benz meg­bízott vezetője, Helmut Werner szerint azonban addig nem alakulhat ki intenzív együtt­működés, amíg nem sikerül megállapodni az oroszokkal a devizában történő fizetésről. Handelsblatt, fordította Somló Katalin Fényképért Mazdát? MUNKATÁRSUNKTÓL____ Idén egy Mazda 323-as limu­zin (Protegé) a fődíja annak a fotópályázatnak, melyet a Mazda Motor Corporation hirdet meg. A hagyományos, immár tizedik alkalommal megrendezésre kerülő ver­senyben először vehetnek részt magyarok. Amatőrök és profik egya­ránt indulhatnak, s egy néven több alkotással is lehet nevezni. Egyetlen megkötés, hogy a dia­képek 35 milliméteres fekvő­ ­ felvételek legyenek. A legjob­­bakból kerül ki ugyanis a jövő évi Mazda naptár, s az 1994- es Mazda Foto Album is. A pályázat részletes feltéte­lei a Mazda-kereskedőknél ol­vashatók és itt igényelhetők a részvételi kártyák is. A képek elbírálásakor az eredetiséget, a kompozíciót és a fényképe­zési technikát értékeli a zsűri. A 14 aranyérmes díja 3 ezer dollárnak megfelelő forint, a 45 ezüstérmes p pedig 500 dol­lárnak megfelelő forintot nyer. állami vagyontetéokseg­ nyílt tenderei. Az Állami Vagyonügynökség megbízása alapján a Dunaholding Rt. egyfordulós pályázatot hirdet a Dunavecsei Fémipari Vállalat átalakulásával létrejött Dunavecsei Fémipari Kft.-ben (6087 Dunavecse, Ba­csó B. u. 6.) lévő állami tulajdonú üzletrész megvá­sárlására. A pályázat benyújtásának határideje: 1993. április 30. A pályázatokat benyújtani személyesen vagy megha­talmazott útján, zárt borítékban leftet a pályázatra utaló megjelöléssel, a Dunaholding Rt. Befektetés Előkészítési Igazgatóságán (1024 Bp. Ady E. u. 19.). A pályázat kidolgozásához információs segéd­anyag 10 000 Ft + ÁFA ellenében a Dunaholding Rt. Befektetés Előkészítési Igazgatóságán, Révai Júliánál vehető át. Az Állami Vagyonügynökség meghirdeti az Értek Kereskedelmi és Szolgáltató Rt. állami tulajdonban lévő részvényeit egyfordulós nyilvános pályázat kere­tében történő értékesítésre. Az ajánlatok beérkezésének határideje: 1993. május 6.12 óra Az ajánlatok benyújtásának helye: ÁVÜ Iktató Bp. Pozsonyi út 56. 1133 A pályázatok benyújtásának feltétele az eljárási rendet is tartalmazó részletes ajánlati anyag 2500 Ft + ÁFA összegért történő megvásárlása az ÁVÜ Ügy­félszolgálati Irodájában. * * * Az Állami Vagyonügynökség megbízásából a Duna­holding Rt. egyfordulós pályázatot hirdet a Győri Patyolat Vállalat átalakulásával létrejött­­cégbejegy­zés alatt álló) Győri Patyolat Kft.-ben lévő állami tu­lajdonú üzletrész megvásárlására. Az állami tulajdonrész megvásárlása esetén lehe­tőség nyílik F.-hitel felvételére, illetve kárpótlási jeggyel történő vásárlásra. A pályázók ajánlati kötöttsége a beadási határidőt követő 90 napig terjed. A pályázat benyújtási határideje: 1993. május 6. is

Next