Pesti Hírlap, 1993. június (2. évfolyam, 125-150. szám)

1993-06-11 / 134. szám

2. (152.) ÉVFOLYAM 134. SZÁM 1993. JÚNIUS 11., PÉNTEK Pesti­ Hírlap RIPORT 13 VILLANÁSOK AZ V. KERÜLETI ÖNKORMÁNYZAT HÉTKÖZNAPJAIBÓL Mindenki a saját feje után megy? Részletek a köztársasági meg­bízott leveléből: „...ellenőrzési jogköröm­ben az alábbiakat állapítottam meg:... ...nemlétező önkormány­zati feladatkör ellátásának fel­ügyeletére tanácsnok nem vá­lasztható..., ...törvénysértő, ugyanis ti­lalmi listára ... megjelölt ház­­ingatlanok vehetők fel, egyéb házingatlanok esetében az el­idegenítésre történő kijelölés kötelező. A Képviselő-testület ... döntött arról, hogy az IKV 1992. évi pénzügyi helyzetét áttekinti, s az önkormányzat Pénzügyi Ellenőrző Bizottsá­ga, valamint az önkormáyzat IKV-Bizottsága végezze el a pénzügyi revíziót. ...döntött a testület arról is, hogy a vizsgá­lat elvégzéséhez szükséges szakértők díjazásának pénz­ügyi fedezetét biztosítja. A két határozat egymással ellenté­tes... nem állapítható meg, hogy a vizsgálatot a testület megbízásából a bizottságok vagy pedig, díjazás ellenében, szakértők végzik-e el. A... képviselő-testület... 1993. február 1-i határidővel megszüntette az IKV-t, felha­talmazta a polgármestert a vállalat megszüntetésére vo­natkozó döntés Cégbíróság­hoz történő bejelentésére, a cégbejegyzés törlésének kez­deményezésére... A képvise­lő-testület... döntött ..., hogy az IKV leányvállalatát „febru­ár 1. napjától megszünteti, de általános jogutódként fenn­tartja, mint Belváros—Lipót­város Önkormányzati Épület­­fenntartó Leányvállalatot... A vállalatok megszünteté­sére, önkormányzati vállalat­ként történő létrehozására vonatkozó döntést követően ... kérte fel a testület a polgár­­mestert az alapító okiratok el­készítésére.......a határozatok az alábbi jogszabályokkal el­lentétesek: ... A Főváros V. kerületi Ingatlankezelő Válla­lat tanácsi alapítású, önálló gazdálkodású, közüzemi vál­lalat, nem költségvetési szerv, így árbevételének ... jóváha­gyása törvénysértő. ... olyan vállalat árbevéte­lét hagyja jóvá, amely vállala­tot ugyanazon az ülésen ... határozatával megszüntet. ...tulajdonosi jogainak gya­korlásával felhagyott, illetőleg e feladatok ellátásával olyan szervet bízott meg, melyet jogszerűen még létre sem ho­zott. A Képviselő-testület ... az Aerocaritas részére 1 millió, ... az 1956-os Alapítvány ré­szére 500 ezer,... a Budapesti Városvédő Egyesület részére 400 ezer, a ... a KÉV-Metró Asztalitenisz Szakosztályának 500 ezer,... a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár V. kerületi Főkönyvtára részére 600 ezer, a Kiszolgáltatottak Ala­pítványa részére... 1 millió, a... Budapest Belvárosi Ró­mai Katolikus Plébánia Orgo­nafelújítási Alapítvány részé­re 6 millió, a ... Budapesti Fesztiválzenekar részére 8 millió, ... az Egyetemi Szín­pad részére 1 millió, a... Szt. István Bazilika részére 6 mil­lió forint összegű támogatást állapított meg. A ... képviselő-testület összesen 24 750 000 forintos támogatást biztosított külön­féle szervezetek részére, anél­kül, hogy költségvetése, gaz­dálkodása szabályozásra ke­rült volna. Szabályozás hiá­nyában e döntések törvény­sértőek. A képviselő-testület mű­ködése: ... A megküldött jegyző­könyvekből, előterjesztések­ből arra a következtettem, hogy a törvényességi felhívá­som nem jut el a képviselő­­testület minden tagjához, így a testületnek nem is áll mód­jában a törvényben előírt kö­telezettségének eleget tenni. ...Álláspontom szerint egy jogállamban a helyi közügyek demokratikus intézésére lét­rehozott önkormányzat — mely jogkövető magatartás igényét támasztja az általa igazgatottakkal szemben — bírói döntést figyelmen kívül hagyó eljárása kérdésessé te­szi, hogy a képviselő-testület alkalmas-e feladatainak ellá­tására, a helyi közügyek önál­ló szabályozására, közhatalmi tevékenység gyakorlására... ... egészségügyi dolgozók bejelentéséből tudomásomra jutott az is, hogy... a helyi ön­­kormányzat kötelező feladat­ként megjelölt egészségügyi alapellátás feladatait sem látja el. A megalakulása óta eltelt 2 és fél év csak arra volt elegen­dő, hogy a feladat átvételéről tárgyalásokat folytasson a Fő­városi Önkormányzattal... Összefoglalva a jelzett idő­szakra vonatkozó vizsgálatom tapasztalatait, megállapítom, hogy a képviselő-testület mű­ködésének törvényessége saj­nálatos módon aggályossá vált. ...a testületi döntések je­lentős részének ügyrendi tí­pusú jellege (az 1993. évben meghozott és megküldött 63 határozatból 29 ügyrendi tí­pusú volt!) az érdemi dönté­sek jelentős részének törvény­­sértő volta felveti azt a kér­dést, hogy az önkormányzat képviselő-testülete alkalmas-e arra, hogy a megfogalmazott helyi önkormányzás jogát gyakorolja? ... felhívom a képviselő­­testületet arra, hogy a dönté­seivel, működésével kapcsola­tosan megállapított törvény­­sértéseket 1993. június 15-ig bezárólag szüntesse meg... Felhívom a képviselő-testület figyelmét arra is, hogy amennyiben a jelen felhívá­somban foglaltak tárgyalását az általam kitűzött határidőig nem tűzi napirendre, kényte­len leszek a törvénysértések megszüntetése érdekében ... megjelölt egyéb jogi eszköze­immel élni.” * * * Szaldón Péter, a Fidesz V. ke­rületi szervezetének ideigle­nes elnöke, a Belváros-Lipót­­város Önkormányzat képvise­lő-testületének tagja. — A köztársasági megbí­zott törvényességi észrevétele várható volt. Szerintem az ön­­kormányzatnak és a testület­nek is a kezdetektől fogva sú­lyos működési zavarai van­nak, amelyek az elmúlt egy évben tetőztek. — Ön szerint a köztár­sasági megbízott határidőt is adó észrevétele mit fog megol­dani? Feloszlatható-e a képvi­selő-testület? — Elméletileg van arra le­hetőség, hogy a testületet fel­oszlassák, de ezt nem tartom valószínűnek. Tudniillik, ha lejár a június 15-i határidő, akkor a köztársasági megbí­zottnak a belügyminiszterhez kell benyújtania az erre vo­natkozó indítványát, és csak ezután kerülhet sor a parla­menti tárgyalásra. Tekintet­tel arra, hogy most a hona­tyák nyári szabadságb­a men­nek, mire az ügyben az érde­mi döntés megszületne, a tes­tület feloszlatásának nem sok értelme lenne. A törvényes­ségi észrevétel csak újabb ta­nulságul szolgálhat, végleges megoldás aligha várható — Ön szerint miképpen jö­hetett létre ez a sok jogsértő ha­tározat, és milyen személyes felelőssége van ebben? — A testület laikus képvi­selőkből áll, nem feladata a jogszabályok ismerete. Ez is lehet az egyik ok. Nagy fele­lőssége van a törvényességi felügyeletre vigyázó jegyző­nek, illetve az előterjesztő polgármesternek. Közreható okként szerepelhet a rossz testületi működés is, hiszen a jogi bizottságon is átmentek ezek az előterjesztések, és ott a hibákat észrevételezniük kellett volna. Annyiban sze­mélyesen is felelősnek érzem magam, hogy az IKV átalakí­tására vonatkozó javaslatot én is megszavaztam. Úgy érzem, nem az én feladatom, hogy törvényességi szempontból ellenőrizzem az előterjesztést. Ezek után azonban kénytelen leszek azokat saját jogásszal átnézetni, mielőtt bármit megszavaznék. Végső konk­lúzióként annyit mondhatok: remélem, hogy a választópol­gárok a jövőben bölcsebbek lesznek. * * * Makay Ferenc, az V. kerületi önkormányzat képviselő-tes­tületének SZDSZ- frakcióve­zetője: — ’90 októberben válasz­tották meg a képviselőket, és ’91 januárjában már elkezd­ték fúrni a polgármestert. Májusra összeállt az első pol­gármester- buktatási kísérlet. Sajnos a szabaddemokraták közül is csatlakoztak néhá­­nyan ehhez a csoporthoz, aki­ket egyszer a Fidesz, egyszer az MDF támogatott. Az egyik főszervező az SZDSZ akkori frakcióvezetője volt, aki ’92 elején lemondott. —Az önkormányzati- testü­leti SZDSZ válságát, a széthú­zást mennyiben befolyásolják az országos szervezeten belüli viták? — Szerintem a kettő kö­zött nincs összefüggés. A frak­cióból kiválók is ugyanazt a kék könyvet lobogtatják, az elvekben nincs különbség kö­zöttünk. Az országos SZDSZ- nek az az egyik baja, hogy nem talált olyan személyisé­get, mint az MDF-nél Antall József. Van egy országos ta­nács, és van egy szűkebb ügy­vivői testület. Az ott lévők kö­zül hol ezt választják meg el­nöknek, hol azt. A szabadde­mokratáknak is kellene egy meghatározó vezető személyi­ség, akit valóban elnöknek tekinthetnénk. Nálunk ilye­nek nem „nőttek” ki. A másik gond, hogy a párt túl liberá­lis. Ez pedig követőkre talál itt a testületben is, ahol sokan vallják: nekem ne mondja meg senki... Úgy nem lehet dol­gozni, hogy mindenki a saját feje után megy. Sajnos amatőrök va­gyunk. A képviselőknél az is sú­lyos probléma, hogy az egyéni am­bícióikat teszik, tették az első hely­re, az eskü utáni első két hónap alatt szinte másról nem is lehetett szó. Az első polgármester-buktató puccsnál meg is nevezték, hogy én leszek a polgármester, te leszel a fővárosi küldött, elosztották a po­zíciókat. A második nagy érdek a megragadható lehetőségek sora. Az, amikor valaki a beosztását ka­matoztatni tudja, el tud intézni dolgokat. És ez a sokkal nagyobb teher, mert a képviselő-testületen túl mutat. Az ingatlan és a lakás­ügyekben jelentett ez szinte meg­oldhatatlan feladatot a testület­nek. Az úgynevezett FIK-en ke­resztül szerzett lakások szisztémá­ja a régi rendszerből maradt, amiről nem is tudtuk, hogy milyen visszaélésekre ad lehetőséget. Egy munkásőrnek, párttitkárnak, ha lakást akartak szerezni és nem volt bent kérelme, nem volt jogo­sultsága, azzal kerülték meg a hi­vatalos formát, hogy leadtak a fő­városnak egy lakást, a FIK már adhatott nagyobbat, jobbat. Az V. kerületben több száz lakás került el így az önkormányzattól, első­sorban a 4-5- 6 szobások. E folya­matról, annak működéséről ’92 tavaszáig fogalmunk sem volt, és kiderült, hogy „nagy” emberek is benne vannak. Kitört a bot­rány, amikor elkezdtünk vizs­gálódni. Kérték, ne csináljuk, mert kiderülhet, hogy ország­­gyűlési képviselő, a kormány, illetve a minisztérium, vagy a rendőrség beosztottja is sze­repel a lakáshoz juttatottak listáján. Ezek az ügyletek, mint később kiderült — az említettek miatt — jogszabá­lyilag ugyan megfelelőek, azonban rendkívül etikátla­nok voltak. A testület műkö­désében a harmadik nagy probléma a pártpolitika, ami­kor a polgármester megbuk­tatására irányuló törekvése­ket különböző politikai meg­fontolásokból támogatták vagy ellenezték. A testület mun­kájában azonban a legdöntőbb probléma, hogy teljesen laikusan szavaztunk olyan dolgokról, ame­lyeknek nem volt meg a rendeleti, jogszabályi háttere. Ennek követ­keztében, aki ismerte az érvényben lévő szabályozásokat, könnyen megtalálhatta a kiskapukat. — A kerületi lakosoknak ezért van olyan lesújtó vélemé­nyük az önkormányzatról? — A KMB hivatal által tör­vénysértőnek mondott hatá­rozatok többségénél csupán alaki, formai kifogások voltak. Persze az is előfordult, hogy a jegyző, de akár a polgármes­ter is, bejelentette: a határo­zat törvénysértő, a testület mégis megszavazta. Ugyanak­kor számtalanszor előfordult az is, hogy egyes képviselők előkészítetlen, önálló javasla­tokkal éltek. — Nem a polgármester és a jegyző terjeszti elő a határozati javaslatokat? — Van olyan, amit nem ők terjesztenek be, hanem a kép­viselő. Téves az a nézet, mi­szerint az önkormányzat azért van, hogy önkormá­nyozzon. Sajnos a képviselők azt hiszik, hogy önkormány­zók. Miközben nem. Minden lényeges dolgában meg van kötve a kezünk. Tulajdon­képpen átmentünk egy hatás­kör nélküli ügyintézésbe. * * * Jeszenszky Edit, az V. kerületi önkormányzat képviselő-tes­tületének MDF-frakcióveze­­tője: — A Köztársasági Megbí­zott által tett törvényességi észrevételekkel kapcsolatban nem kívánok nyilatkozni. * * * Mihályi Gábor, Belváros-Li­­pótváros polgármestere: — Fővárosi átlagban az V. kerületben egyáltalán nincs sok törvényességi észrevétel. Persze nem vagyunk tökélete­sek, de ezt soha nem is mond­tuk. A törvényt követve én napirendi pontként kezelem a törvényességi kifogásokat, de a testületnek kell dönteni arról, hogy felveszik e a napi­­rendre, vagy nem. A határo­zatainkban elsősorban formai problémákat kifogásoltak, és azt, hogy késedelmesen küld­tük meg a KMB hivatalának. Ezzel együtt, azt hiszem, na­gyon korrekt módon,a testü­let napirendjén volt állandó­an a törvényességi észrevétel. Hangsúlyozom, a határidők­ben igazat kell adnom Szent­györgyvölgyi Péter úrnak. —Június 15. a végső határi­dő, ami után a köztársasági megbízott elindítja a képviselő­­testület feloszlatásának folya­matát... — Az észrevétel nem erről szól. Egyébként ezt már más önkormányzatok felé is jelez­te, a dátum csak nyomatéko­sítás lehet. Van olyan önkor­mányzat, ahol több száz peres eljárás is van. — Ez nem lehet mentség... — Természetesen nem. Hozzá kell tennem, hogy ál­landóan változó jogszabályi millióben dolgozunk, és eb­ben a a kialakulatlan helyzet­ben, a többféle törvény és jog­szabály visszaolvasásából a köztársasági megbízotti hiva­talnak is lehet ilyen vagy olyan más álláspontja időn­ként. Úgy érzem, végső soron a bíróság dönt. Abban látom az igazi problémát, és igazat adok a köztársasági megbí­zottnak, hogy a határozatok közül több felkerül a napi­rendre, mégsem foglalko­zunk érdemben vele. Ez for­mailag jogosan kritizálható. A határozatoknál jobban meg kell fontolni a jogi, igazgatási bizottságnak a szerepét, illet­ve a jegyző felelősségét ab­ban, hogy a testület felé meg­indokolja az egyes javaslatok elfogadásának mikéntjét. Új és új feladatok vannak, ame­lyekbe szükségszerűen be­csúsznak a hibák is. Mint ahogy az is igaz, hogy a vélet­lenszerű és rögtönzött napi­rendi pontok rendkívül meg­nehezítik a törvényesség be­tartását, a folyamatos mun­kát. — Elképzelhetőnek tartja, hogy a testületet feloszlatják? — Nem tartom elképzel­hetőnek, bízom a testület böl­csességében. — Felelősnek érzi magát? — Olyan értelemben fele­lősnek érzem magam, hogy a testület a felvetésem ellenére időnként hátrasorolja a törvé­nyességi észrevételeket. Még erősebben kell amellett kar­doskodnom, hogy ez ne tör­ténjen meg. A törvényességi észrevételek jónak mondható folyamatokat indítanak el, mert a KMB hivatal felvetései után bizonyos hibák már nem ismétlődnek meg. Mihályi Gábor V. kerületi polgármester 1992. június 12-én azonnali hatállyal írásban felmondott dr. Xantus Judit jegyzőnek. A június 16-i rendkívüli testületi ülésén a képviselők a polgármester ellen fegyelmi eljárást kezdeményez­tek, mondván, a polgármester nem szüntetheti meg a jegyző munkaviszonyát. Mihályi Gábor vétségének kivizsgálására egy háromtagú fegyelmi bizottságot hoztak létre. A vizsgálat idejére a polgármestert 15 napra felfüggesztették tisztsé­géből, illetve a jegyző asszonyt visszahelyezték az állásába. A képviselő-testület július 17-én — a második 15 napos vizsgálati határidő lejárta után — az ügy lezárásaként Mihályi Gábor 13. havi fizetését — fegyelmi büntetésként — megvonta. ’92 szeptember végén Mihályi Gábor egy vaskos anyagot terjesztett a képviselő-testület elé, amelyben — vé­leménye szerint — a jegyző tevékenységére vonatkozó terhelő adatok voltak. A testület fegyelmi biztost nevezett ki az ügy kivizsgálására, és körülbelül egy hónappal később a jegyzőnőt hivatalvesztéssel büntette. A munkaügyi per azóta is tart. A polgármester ezzel párhuzamosan Laczkó Mihály alpolgármester ellen is fegyelmi vizsgálatot kezdeménye­zett, amelynek lezárásaként a képviselő-testület az alpolgármester 13. havi fizetését is megvonta. A testület megbízott jegyzőt nevezett ki. 1993 májusában dr. Szentgyörgyvölgyi Péter államtitkár, fővárosi köztársasági megbízott felhívta a belváros-lipótvárosi önkormányzat polgármesterének, képviselő-testületének figyelmét arra, hogy az 1992 december 2-a és 1993. március 31-e között született határozataik törvénysértőek. Egyben június 15- ét jelölte meg határidőnek a szabálytalanságok rendezésére. BÁNHIDAI KÁROLY CSABA IVÁN SZÍT ANYOMAT­A

Next