Pesti Hirlap Vasárnapja, 1928. július-december (50. évfolyam, 27-52. szám)
1928-09-02 / 36. szám
1028 szeptember 2. A PESTI HÍRLAP VASÁRNAPJA 31 hatalom, varazslat, nusag és szerelem szimbóluma: a gyűrű, a legrégibb ékszer. — Tetszeni! — Éva anyánktól örökölte ezt a vágyat és ezt az ambíciót minden nő és talán az a kis túlzás is a nő őstermészetéhez tartozik már, amit a csinosítgatásban és a szép ügetésben olyan különös leleményességgel tanúsít. Már az első gyűrűvel, amelyet lehet, hogy falevélből sodort az ül asszony, szintén a tetszés vágyának akart eleget tett, és szintén csak azt a célt óhajtotta elérni, hogy a La'-ét szebbé és formásabbá tegye. És ez a falevélből sodort gyűrű volt az első ékszer, amelyből idővel arany táz ezüst, majd platinafoglalatú ötvös műremek lett a hosszúkás, finom női ujjakon. Az ékszerek családfáján legelsőnek tehát a gyűrű szerepel, ez az egyszerű fémkarika, tűzfényü gyöngyfoglalatával egy művészi vésetű kövével. Írott nyomok vannak arról, hogy már nemcsak a rómaiak, a régi görögök, az ókori egyiptomiak, hanem már a kaldeusok is viselték a gyűrűt. Kizárólagos ékszer szerepét azonban csak újabban vette át a gyűrű, mert hajdanra szimbolikus jelentősége volt és viselője nem csupán hiúságból hordta kezén a keskeny bronz- verv vaskarikát A gyűrűnek min.. . u időben más volt a szerepe és jelentősége. Minden időben és minden nemzet történetében, a művészet- és művelődés-történelem nézőpontjából tekintve, valóságos külön fejezet — a gyűrű. Amikor a kézen, amikor a lábon, a karon és amikor a fülön vagy orron keresztülhúzva szerepel, mindenkor más és más kultúrába világít bele. De a gyűrű ma, bár teljesen átment a közhasználatba, már odáig jutott, hogy a múltjáról szinte alig tudunk valamit. Eredetét, szimbólumát és allegóriáit nem ismerjük és csak azt tudjuk róla, hogy ezer formájában is mindig csak — ékszer. Pedig, amíg idáig jutott, hogy a köztudatban ma már kizárólag mint ékszert ismerik, nagy és gyönyörű múltat hagyott maga mögött és ezen keresztül magával hozta misztikus szimbóliumait is. Valamikor, évezredekkel ezelőtt, az ó-kaldeusoknál és egyiptomiaknál a gyűrű szimbólum volt. A kör alakú nappályit szimbolizálta, az örökké megújuló évszakokat és az időt magát,, amelynek nincs kezdete és nincs vége, és a gyűrű így a végtelenséget is jelképezte. A rómaiak az egyiptomi istenségekkel együtt átvették ezt a szimbóliumot is, amit a két szó: annus (év) és annulus vagy anulus (gyűrű) is bizonyít. És amint a kör, a köralakú nap-pálya összeköti az évszakokat, úgy a gyűrű is lassanként az emberek összetartozandóságát kezdi szimbolizálni és így a hűség jelképe lesz. A szimbólumból tehát újabb szimbólumot készítettek. Már az ifjú római is kiválasztott arájának vasból vagy bronzból készült, bár épenséggel nem finomművű gyűrűt küld, annak jeléül, hogy a nőt egész lényében magához kivánja fűzni és a római nő, a szimbólum elismeréséül, egész életén át hordta a gyűrűt bal kezének negyedik ujján. A férfit és nőt lélekben összekapcsoló szimbólumán kívül e gyűrű nemsokára már az egyesülést és a ezenfelül holmi szövetkezés félét is jelent. Mines, Kréta királya és az athéni Theseus, a tengerek istenétől, Neptuntól való eredetüket vitatják. És amikor mindkettőjüknek bizonyságot kell tenniök erről, Theseus a tenger, vagyis Neptun felé dobja pecsétgyűrűjét és a gyűrű eltűnik az árban, annak jeléül, hogy a tenger és annak istene elfogadják a köteléket. De régi görög mondákban máshol is szerepel a gyűrű. Palykrates be akarja bizonyítani Amasisnek, hogy a szent tengert ő vele, miként a múltban, úgy a jövőben is titokzatos kapocs fűzi össze és ennek jeléül ünnepiesen a tengerbe veti gyűrűjét. Ám a tenger mélye visszadobja a partra. A tenger nem újítja meg vele a szövetséget. Ugyanez a szimbóluma később annak, hogy a velencei dogó, ünnepies szertartások közben, értékes, drávaművű gyűrűt vet az Adriába, ezzel jelezvén, hogy a tenger a köztársaságnak a jegyese. A gyűrű a urnán nemcsak állami, hanem egyházi és tudományos életben is szimbólumokat képvisel. A halászgyűrű a pápát az egyházzal jegyzi el örök frigyre, a tudori és magisteri gyűrű pedig azt jelképezi, hogy annak viselője egész életét a tudománynak fogja szentelni. A szimbólikus eljegyzéseken kívül, amikor fogalmak, elemek, vagy erők szerepeltek benne — a gyűrű, természetesen a jegygyűrű szerepét is elnyerte és az eljegyzésnek ez a szokása, a jegygyűrű kelet-római szokása, a kereszténység útján már teljesen meghódította az egész műves világot, hogy végül szintén törvényszerű érvényességre emelkedjék. De ez csak lassan történt meg, és jó időbe tellett, amíg különböző népeknél szokásos titokzatos csomókötést, kettétört pénzdarabokat, a küszöbre való suhintést, a friss kenyérnek a jegyespár feje fölött való kettétörését a frigykötésnél a gyűrű kezdte helyettesíteni. Ez csak a tizenötödik században következett be. És ekkor a gyűrű mér csak a lelki kapcsot jelentette. Lassanként eltűnti a birtoklást . Jelentő, többé-kevésbbé turisztikai jelentősége és helyébe lépett a gyűrűváltás, amely már kölcsönös vonzódást, szerelmet és hűséget szimbolizált. És ezzel végleg bevonult a nők életébe. Persze, szerepelt a gyűrű titokzatos varázslóeszköz gyanánt is. Gyges, lydiai király, leszáll a föld mélyébe s ott ujjára vonja a legyőzött óriás gyűrűjét, amely aszerint, hogy azt befelé vagy kifelé fordítja, látható vagy láthatatlan alakot kölcsönöz neki. Az ős-wikingeknél a csodagyűrű megóvja a megöregedéstől Hogert, aki e mágikus gyűrűjét Morgane tündértől kapta. De a gyűrű a tüzet is eloltja. A bambergi Szent Kunigunda, amikor gyilkos tűz ütött ki, a vészharang felé dobja gyűrűjét és az magától harangozni kezdett, ami által elejét vehették a pusztulásnak. A hatalmat is szimbolizálta a gyűrű és mint a hatalom jelképe szerepel a bibliában is. Mózes I. könyvének 41. fejezet igy szól: „És szóm vala továbbá Pharao Józsefhez: Lásd én téged egész Egyiptomnak fölébe helyezlek és lehúzván gyűrűjét kezéről, József kezére húzta vala azt“ A Makkabeusok könyvének hatodik fejezetében a 14-ik vers is a gyűrűről szól, még pedig a következőképen: „Megtette vala kapitányának egész országa fölött és néki adá a koronát, palástot és gyűrűt." De a hatalmat szimbolizálja a gyűrű