Képes Vasárnap, 1938. július-december (60. évfolyam, 27-50. szám)

1938-07-03 / 27. szám

Egy ajtó nyílik, mintha a végzet küldöttje nyomná le a kilincset. A napsugár szivender, mint az orgyilkos pengéje. Fülelsz, neszelsz. Mi ez a kaland, mely betört az álmos-ólmos léte­zésbe? Aztán egyszerre megérted és elsápadsz. Megérted, hogy élsz. Ez az egyetlen kaland. GYÁSZBESZÉD Most hallom, hogy meghaltál, barátom. Egy pillanatra abban az életnagyságon túlrajzolt méretben látlak, ami a halál nagyítása. Nagy voltál? Nem tudom. De ember voltál és művész voltál. Arcod eltorzult a betegség és a végzet fin­torában, ötvenéves korodban is olyan voltál, mint egy ijedt és csúfondáros kamasz. Mintha örökké torzpofákkal fintorognál a világra. Sü­ketnémának születtél, s emberfeletti erőfeszí­téssel megtanultál beszélni, nyelveket tanultál. Életed alkonyára már négy n­yelven voltál sü­ketnéma. Valamilyen állati beszéddel mondtad el az emberit, a kimondhatatlannal. Caliban voltál. De aztán elmondtad a világnak, amit mon­dani akartál: képekben mondtad el, mindegyre merevebb, szűkszavúbb képekben. A vége felé már csak kis tárgyakat festettél, óriási szürke térben. Én ezt nem értettem, de elhittem ne­ked, hogy így igaz, s máskép nem tudod elmon­dani látomásodat a világról. A nők is szerettek, de érzés nélkül. Te vál­lat vontál és megbocsátottál nekik. S mégis, volt benned valami megszállott, túlzó és kö­nyörtelen, valami torzan fönséges, valami hal­hatatlan. Igen, barátom, ember voltál, aki em­lékezett az igazságra és ki akarta fejezni azt, tehát művész voltál. Tudom, fütyülsz reá, de nem élnék nyugodtan tovább, ha nem hajolnék meg e szavakkal emléked előtt. A GYANÚSAK Leírni az életet, minden embert, akit ismer­tél és szerettél, mint az alakokat és cselekményt egy detektívregényben. Egyszerre kiderül, hogy mindenki gyanús; mindenki lázasan igazolja alibijét; mindenfelé tárgyak hevernek, semmit­mondó tárgyak, melyek a gyanú tolvaj lámpásá­nak fénysugarában különös értelemmel kezde­nek tündökölni; s emberek, akik tegnap még jámboran szöszmötöltek, köznapjaik lucaszékét faragták, egyszerre kínosan eltorzult arccal bá­mulnak a nagy detektív szemébe. A nagy de­tektív természetesen műkedvelő, lehet fiatal leány, vagy kiváncsi, együgyű öregasszony. A „bűntény“ jellegét fölösleges közelebbről és tü­zetesen megnevezni; valami történt, valahol történt, s az egész oly iszonyú, hogy a háziak és a környékbeliek suttogva, szájuk elé illesz­­tenyerük mögül mernek csak pusmogni róla ... Mi ez a bűntény? Az író nem mondja meg, mert a detektív sem meri igazi nevén nevezni a tet­teseket és szörnytettüket. Talán az élet ez a bűntény. Mit is tehetünk ellene? Minden titok, jel és lábnyom, amerre nézünk. S hiába tele­fonálunk a rendőrségre. VIRÁGNYELV Junius tíz. Egyszerre észrevesszük, hogy a lakás, az élet megtelt virágokkal. Különös, em­bertelen pompa ez. Beborítanak valami ernyed­tet és­ rosszhiszeműt, valami dohosat és halálo­sat, az életet. Szókincsük káprázatos. Millió szavuk van, de én csak az ősfogalmakat isme­rem, a rózsát, a szegfűt, a kankalint. A virágok nyelvén ezek az alanyok és állítmányok. A jel­zők végtelenül sorakoznak e tőszavak mögött: a szászorszéptől a bazsalikomig, így nyelvel a lobbanékony nyár, virágnyel­ven szól hozzánk. Mit akar mondani? Az élet és a halál között mond valamit, egy pillanatra megállít utunkon. Ezt mondja: „A világ nem­csak a hasznos, hanem a fölösleges is. Lélegez­zél, emlékezzél, pazaroljál. A szépség fölösleg. Érzed? ...“ Igen, körülnézek, csodálkozom, lá­tom és érzem. ..-tL

Next