Képes Vasárnap, 1940 (62. évfolyam, 1-52. szám)

1940-05-26 / 21. szám

A XIX. század szociális apostolnőjének szenttéavatása A közelmúltban a szokásos ün­nepélyes külsőségek között ismét szenteket avatott a katolikus egyház. Rómának, az örök város­nak mindig különleges ünnep­napja az ilyen esemény, amely hosszas egyházi eljárás utolsó állomása. A katolicizmus feje, a pápa egész kíséretével ünnepélye­sen kijelenti a Szent Péter temp­lomban, miután már lefolytatták a rendszerint hosszú időt igény­bevevő szenttéavatási pert, hogy az egyház egy hűséges gyermeke elnyerte életszentsége égi jutal­mát. A legutóbbi szenttéavatás kü­lönösképpen azért keltett örömet Rómában, mert a két új szent egyike olasz származású: Gemma Galgani. A mai rohanó, világias dolgokkal telített életben úgy lép elénk a szenttéavatási per aktái­ból Gemma Galgani, mint a földi lét ügyes-bajos dolgaitól elvonat­kozott lélek, aki kisleány­ korától egész haláláig a földöntúli lét közvetlen, szinte testi közelségét érezte. Talán sokat örökölt szent­­életű anyjától, aki a még serdü­­letlen lány szeme elé két célt tűzött: a Mennyország szemléletét és Krisztus kálváriajárásának át­­érzését. Gemma Galgani élete ki­felé nem volt mozgalmasságban gazdag, teljesen betöltötte az imádság és a szenvedés, az el­mélyülés, a világi léttől való el­­vonatkozottság. Csodálatos élet­szentségének külső jelei is meg­mutatkoztak: testén viselte Krisz­tus stigmáit, a Megfeszítettnek öt szent sebet. Az olasz Gemma Galganival egyidőben avatott szentté XII. Pius pápa egy francia nőt, Maria Pelletier-t. A katolikus egyháznak ez a kemény akaratú és tevékeny női szentje 1796-ban született, nehéz és mozgalmas időkben, amikor Franciaország éppen történelmé­nek két terrorhulláma között várta a szebb jövőt. Noirmoutier szigeten látta meg a napvilágot Pelletier orvos leánya, aki a ke­­resztségben a Mária nevet kapta. Jómódú családnak rendezett vi­szonyok között felnőtt gyermeke volt. Különös, szinte nyugtalanító egyéniség. Jámborságával, az élet örömeiről való lemondásával már korán kitűnt. Alig volt 12 éves, amikor meg­halt atyja, majd 17 éves korá­ban anyját is elvesztette. Az Or­solyák zárdájában látogatta az iskolát és itt alakult ki benne vol­taképpen egész hivatástudata. 18 éves korában belépett Toursban az apácaszerzetbe. Elég pontos leírások vannak az akko­ri fiatal novicia külsejéről. Ala­­csonytermetű, barna lány volt, átható tekintetű szemmel. Külö­nösen kifejező volt arca, amely élénken tükrözte minden belső érzését. Mint novicia, minden sza­bad idejét olvasással töltötte, kü­lönösképpen a szentek életének tanulmányozásába merült el. Kedvenc szentje Szent Teréz volt. Amikor felavatták, ő is a Teréz nevet szerette volna fel­venni. Szigorú főnöknője azon­ban szerénytelennek találta ezt a kívánságát és átadta neki a Már­tírok Könyvét, hogy abból vá­lasszon más nevet magának, így lett Mária Eufrázia. Szerzetesi tanulmányai elvég­zése után tanító nővér lett. Az oktatás mellett azonban már fel­törtek szervező hajlamai. A pári­si zárda már régebb idő óta hiá­ba próbálkozott, hogy intézetet alapítson bűnbánó nők számára. A fiatal apáca Toursban végre­hajtotta azt, amivel Párisban hiába kísérleteztek, életre hívta a „Magdalena intézetet“, mellette pedig árvaházat alapított, amely körülbelül 80 árvát tudott elhe­lyezni. 1692-ben született meg Franciaországban az úgynevezett „Jó Pásztor“ intézet, amelynek célja az volt, hogy tökéletesítsék a vallásos életben a bűnbánó in­tézetekből kikerülő lányokat. A francia forradalom lerombolta és megszüntette ezeket az intézete­ket. Mária Eufrázia nővér 1829- ben hozzáfogott újjászervezésük­höz és ezt sikerrel végre is haj­totta. Ez a szívós munka és lankadat­lan tevékenység nem maradt ter­mészetesen hatás nélkül a szent külső életének alakulására sem. Igen fiatalon, alig 30 éves korá­ban már fejedelemasszonya lett a toursi zárdának, így azután, na­gyobb hatáskörrel, még szélesebb körben folytathatta tevékenysé­gét. Az életben lelkes támogatóra is talált a szentéletű Auguste Neville grófban, aki mellette va­lósággal az­ Isten eszközének­­sze­repét töltötte be. Még ősi kasté­lyát is eladta és vállalta a sze­génységet, csakhogy annál jobban támogathassa Mária Eufrázia fe­jedelemasszony nehéz munkáját. A fejedelemasszony időközben elkerült Toursból és átvette az angersi zárda irányítását. Innen már saját hatáskörében egyre több nővért bocsát szét, hogy elő­ző alkotásainak példájára számos „Menedékházat“ szervezzenek. Rövidesen országos feltűnést kel­tett ez a már-már mozgalommá fejlődött szervezkedés. Azonban Mária Eufráziának is akadtak rosszindulatú irigyei. Egymásután indultak ellene támadások, vádak. 1835-ben Róma a vádaskodások ellenére is mellette dönt és meg­adja neki a jogot, hogy anyainté­zetét az egész világra kiterjessze. 1845-ben már Rómában is házat alapít. Közben sorra épülnek in­tézetei, a „Jó Pásztor“ otthonok, Franciaországban, Belgiumban, Angliában, Németországban, sőt Európán kívül: az Egyesült Álla­mokban, Kanadában, Algírban. A szent életének utolsó eszten­dei megújuló nehézségek és küz­delmek közt zajlanak le. Az olasz függetlenségi harcok és az ameri­kai polgárháború veszélyeztetik intézeteinek létét. Azonfelül is­mét megindulnak ellene az áská­­lódások, amelyekkel azonban bát­ran száll szembe. Ez az állandó küzdelem és nyughatatlan munka kíséri élete végéig, 1868 április 24-ig, amikor 71 éves korában örök nyugalomra tér. Szent Mária Eufrázia a múlt század derekának világában élt, amikor már feltűntek a szociális problémák, de még nagyon ke­vesen voltak, akik azokat meg­látták és azok orvoslásához fog­tak. A modern szociális apostol­kodás egyik előharcosa volt ő, aki életében 111 kolostort alapított és akinek gondoskodásáért meg­számlálhatatlan sok szegény volt hálás. Gemma Galgani olasz leány és Mária Eufrázia Pelletier francia apáca, akiket a pápa szentté avatott. Alsó kép: XII. Pius pápa a szenttéavatási szertartást végzi.

Next