Képes Vasárnap, 1940 (62. évfolyam, 1-52. szám)

1940-07-28 / 30. szám

Negyvenéves a­­ Zeppelin-léghajó Négy évvel ezelőtt a Majna melletti Frankfurtban megismerkedtem az ott hor­gonyzó L. Z. 129. jelzésű Graf Zeppelin léghajó parancsnokával, Lehmann kapi­tánnyal. A léghajójával Budapesten is járt fiatal repülőtiszt szíves előzékenység­gel mutatta meg az ott horgonyzó légha­jót és meghívott friedrichshafeni gyárte­lepükre. A bemutatott hatalmas léghajó megtekintése alkalmával nem mertem vol­na gondolni arra a katasztrófára, amely a következő év tavaszán Amerikában bekö­vetkezett. A szerencsétlenség nemcsak a legújabb Zeppelint pusztította el, hanem több kitűnő német légjárót, köztük Leh­mann kapitányt is elvitte az élők sorából. 1938 július közepén ellátogattam a Bo­­deni tó mentén Friedrichshafenbe. Akkor már épült az új L. Z. 130 jelzésű légi óriás. A világ közvéleményét ebben az időben az a kérdés foglalkoztatta, várjon a bekövetkezett katasztrófa után folytat­ják-e a léghajók építését és ha igen, szál­­lítanak-e továbbra is személyeket, vagy csak postát és teherárut. Alkalmam volt Friedrichshafenben a Zeppelin-művek világhírű tervezőjével és vezetőjével, Dr. Eckener Hugóval hosz­­szasan elbeszélgetni. A kiváló tudós nem­csak a jövő terveit ismertette, hanem el­mondta gróf Zeppelin Ferdinánd életének részleteit, küzdelmeit és sikereit. 1900 július 12-én este 8 órakor emel­kedett a levegőbe az első merevrendszerű léghajó. Gróf Zeppelin Ferdinánd szívós, a nehézségektől vissza nem riadó munkás­ságának eredménye volt ennek a léghajó­nak az első felszállása. Ez a próbarepülés nem tartott sokáig. Másfél óráig tartózko­dott a levegőben. A 400 méter magasságba felemelkedő léghajó a Bodeni tó felett tette meg első útját. Az első kísérletezés közben a szakemberek megállapították, hogy milyen változtatásokat kell még a léghajón és a gépen végezni. A siker nagy volt. A parton összegyűlt többezer főnyi közönség lelkesen ünnepelte Zeppelint. Gróf Zeppelin Ferdinánd 1838 július 8-án született Konstanzban. Gyermek­éveit családi birtokán, a Bodeni tó mel­lett töltötte. Eredetileg mérnök akart lenni, azonban hadiiskolába került és 1858-ban hadnaggyá nevezték ki. Tech­nikai ismeretei folytán rövidesen az Ulm-i katonai mérnökkarhoz vezényelték. Ami­kor Amerikában 1863-ban az északi és déli államok közt kitört a háború, gróf Zep­pelin áthajózik az Újvilágba és beáll az északiak seregébe. Itt megismeri a köté­len feleresztett álló léggömböket. .Ezek a ballonok felkeltik a fiatal gróf érdeklődé­sét. Az 1866-iki német háború kitörésekor újból hazájában van és részt vesz a fran­ciák elleni csatákban. Később Württem­berg­ követ lesz, majd 1890-ben altábor­­nagyi rangban megválik a hadseregtől. Gróf Zeppelint a kormányozható lég­hajók tervei érdeklik. Tüzetesen tanul­mányozza az eddigi léghajószerkezeteket. Hosszú távra alkalmas léghajók építésére gondol, hajtóerőnek az akkor már ismert benzinmotort akarja alkalmazni. Amikor tervei nyilvánosságra kerülnek, az akkori szakértők kivihetetlennek mondják őket. Zeppelin hiába terjeszti elgondolásait mérnöki és katonai körök elé, mindenütt­­ elutasítják. A württe­mbergi király azonban bízik Zeppelin szaktu­dásában és anyagilag is támogatja. Társas­­ág alakul a merev­­rendszerű léghajók építésére. 1899-ben a Bóde­ni tavon úszó p­annonokat horgonyoz­nak le, ezen épül a lé­­ghajócsarnok és ben­ne az első Zeppelin. Tizenhét egymástól független gömbből áll­l az első léghajó. Ily­­módon, ha az egyik , léggömbből a felhajtó erőt szolgáló gaz elt­ávozik még mindig elegendő gázmennyisé­­g ál rendelkezésre a léghajó további z­avartalan üzeméhez. 1900-ban, tíz évvel tután, hogy Zeppelin terve megszületett,­ e­lkészült az első lég­hajó is. Hossza 128 méter, átmérője 11 méter volt, váza alum­­iniumból készült. A léghajó testének fenekén két szilárd, szintén alumíniumból készült gondola füg­­gött amelynek kettő, 3 fenekét vízzel töl­­tötték meg. A víz súl­ya a jeg­es felszállá­sok elősegítésére s­zol­gált A két gondolát folyosó kötötte össze egymással. A két benzinmotor és a pr­opellerek a hajótest két oldalán kerültek elhelyezésre. A második felszállt­ás alkalmával a lég­­hajó 32 km-es sebes s£get ért el, ami az akkor tekintélyes gyo­­rsaságot jelentett. Zeppelin negyedik sikeres útja végleg igazolta a feltalálót és híveinek száma egy­re növekedett. Másod­ik léghajójával 1906 január 17-én száll fe­l először, azonban a kikötés után vihar tá­mad és a rosszul le­horgonyzott léghajót e­gy facsoporthoz vágta és darabokra törte. A szerencsétlenség gróf Zeppelint nem törte meg és ugyanez év október 9-én már az új léghajójával is a levegőbe emelkedik. A A legújabb légióriást Zeppelin munkatársa, Dürr mérnök vezeti és sikerül 55 km-es á­tlagsebességet elérni. Egy év múlva elkészü­l a negyedik Zeppe­lin. 1908 augusztus 4-­­én indul el a leg­újabb léghajó Friedri­chshafenből, 31 órát volt után, ebből 21 ó­rát a levegőben töl­tött. Motorzavar mi­att Stuttgart előtt Echterdingennél kényt­­elen volt leszállni, ahol a le nem rögzítet­­t léghajó villámcsa­pás folytán felrobbant és porrá égett. Németországot veres­zaggal felrázta ez a szomorú esemény, i­­­gyűjtés még a hely­színen megindult és­­ két nap alatt közel 3 millió márka gyűl össze A zeppelinek építése tovább folyhtt­ódott A világháborúban­n­­em egy Zeppelin bámulatos teljesítmén­­yről tett tanúságot, így az egyik léghajó­­ Németországból Dél- Afrikába és vissza­­ep­eítt közbeeső leszál­lás nélkül. A Zeppelinek francia­­ angol, orosz, olasz, sőt a török harcterdcei is szerepeltek. Szá­mos alkalommal boml­­ázták Londont. Az akkori legelharitok és repülőgépek tehe­tetlenek voltak a égi, óriásokkal szemben. 1915 nyarán sikerül angol hajóknak az Északi tengeren az égi­­ik Zeppelint lelőni. A közelben evő tedd hajók tétlenül néz­tek mint süllyed­t, las­­san,lassan a hula­­mokban a hatalma te­­st nem küldték ki mentőcsónakjaikat. A r­­ománok elleni har­­cokban is tevékenked­tek gróf Zeppelin léghajói. Lugoson hrtal­mas hangár készült és innen indultak e­s tértek vissza a lég­hajók. A hangár elel­­­meredő, repedező oldalfalait ma min­­d, igenforgalmi neve­­zetességet mutogatik a lugosiak A háború után a légi Hajókat a szövetsé­geseknek ki kellet sz­­olgáltatni, azonban a hozzáértés hiányában angol és francia kezekben egymásután pusztultak el a ha­talmas alkotások. 1917-ben halt meg gróf Zeppelin Ferdi­nánd. A feltalálóknak ritkán jutott osz­tályrészül, mint neki, hogy megérjék saját elgondolásaik sikerét. 1920-ban került a Zeppelin-művekhez Dr. Eckener Hugó, aki az üzemet a békés közlekedés szolgálatába állította. A Zep­pelinek menetrendszerű földkörüli útjára, az Északi-sark átrepülésére még min­denki emlékszik. A harmincas években már menetrendszerű járatok indulnak meg Németország és Dél-Amerika között. A tragikus 1937. évi katasztrófa után foly­tatják a léghajók gyártását, azonban Dr. Eckener intézkedésére személyszállítással az utolsó két esztendőben nem foglalkoz­nak és csak akkor térnek majd át a sze­mélyforgalomra, ha sikerül vagy amerikai robbanásmentes héliumgázzal a ballonokat feltölteni, vagy a német vegyészeknek már eddig is sikerrel kecsegtető kísérlete­zései alapján olyan szintetikus gázzal tölt­hetik meg a léghajót, amely nem tűzveszé­lyes. A héliumnak nagyobb a felhajtóereje, mint a rendes gázoknak és ami a legfon­tosabb — nem gyúlékony. Az 1937. évi szerencsétlenség előidézője elektromos ki­sülések voltak. Amikor a léghajó Európá­ból a New York melletti kikötőhelyre ér­kezett, zuhogó esőben megkezdődtek a le­szállási manőverek. A földdel összekötő vizes kötelek révén az elektromossággal telített hajón rövidzárlat keletkezett, vil­lamos szikrák képződtek, amelyek a lég­hajó gáztöltését meggyújtották. — Roosevelt elnöktől — mondotta be­szélgetésünk alkalmával Dr. Eckener — határozott ígéretet kaptam arra, hogy a Zeppelinek részére a kívánt mennyiségű héliumot rendelkezésünkre bocsátják. Többszöri tárgyalások és kérelmek el­lenére sem tudták azonban a robbanás- és égésmentes gázt a németek az amerikaiak­tól megkapni, bár a Zeppelin Művek haj­landók lettek volna a gázért kért magas összeget megfizetni. (A hélium lényegesen megdrágítja a léghajók üzemét, mert ára az eddig használt gázok árának kb. har­mincszorosa.) Az amerikai hatóságok fél­tek a Zeppelinektől, mint hadieszköztől és a németellenes politikának tulajdonítható a hélium kiszolgáltatásának megtagadása. Legújabban két léghajó készült: a má­sodik Graf Zeppelin és a Hindenburg. Ha összehasonlítjuk a negyven év előtt épült, 128 m hosszú léghajót a legutolsó 256 m-essel, a 16 lóerős motort a 4 darab 16 hengeres, egyenként 1200 lóerős motor­ral, a 8 személy befogadására alkalmas hajót a legújabb, 100 személy szállítására berendezett légióriásokkal, meglátjuk a negyven év technikai fejlődését. A mostani háborúban a Zeppelinek nem szerepelnek. A repülőgépek 500—700 km-es gyorsasága mellett a 150—160 km-es se­bességgel haladó léghajók biztos célpontot nyújtanának az ellenség légvédelmi ágyúi­nak és gyors repülőgépeinek. A Zeppelinek most tétlenül várják a béke kialakulását, hogy akkor újból megkezdjék a világ­részek között a személy- és teherszállítást. Két Zeppelin Berlin fölött, Zeppelin Ferdinand gróf. Eckener Hugó dr. Lehmann kapitány. Horthy Miklós kormányzó németországi útján Friedrichshafenben a Zeppelin művek meglátogatása alkalmával Eckener kapitánnyal beszélget. --------------------------------------------11 A Lakehurstnál (New York mellett) , kigyulladt zeppelin katasztrófája. A Zeppelin kiköt Csepelen.

Next